raspuzelin sekoitus

pahaksi?

Meillä kuoli kk sitten syyris naaras lea. :(

Ihmetyttää vieläkin kovin mihin, kun hamsu tyttö oli vain 2kk vanha ja kasvattajalta ostettu hyvistä oloista.

Hyvin olemme itsekkin sitä pitäneet, tytär 15v hoitanut ja äitinä seuranut aina vierestä ja ollut mukana opettamassa hoidosta.

Ainoa uutuus mitä oli tapahtunut tavanomaisesta oli että ostimme tuota:
http://koti.mbnet.fi/rapunzel/
Ruokaa jota viikon verran ehdimme syöttää ja hamsu alkoi sen viikon aikana oireilemaan (ripulilla) ja oli hirveän alakuloisen oloinen.

Onko mahdollista että pikkujyrsijöiden ruuassa ylipäätään voi olla vikaa?

37

3247

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusksesta

Hirveää!!

Meidän chinchuille ostettiin tuota ruokaa kyseiseltä tyypiltä ja ei mennyt kuin 3päivää niin siletä alkoi kuriutumaan jyvien joukoista jotain ihme öttiäsen ällötyksii.

Googletin ja jauhopunkeiksi totesin ne siis.

Sai koko pussi mennä roskikseen.

Ei kiitos meidän chilloille näitä proteiiniruokia!

• nea82_

Meillä on myös ollut sama jauhopunkkiongelma.
        En vaan tiedä mistä ovat tulleet mutta mahdollisesti tuosta samasta ruuasta.

Ostitko sen viimevuoden lokakuussa?
        Meidän ruuat haettiin tuolloin jonka jälkeen punkkeja alkoi vilisemään kämpässä kuin pahimmassakin mätäraadossa.

Päästiin niistä osittain eroon myrkyllä, mutta muutamia on vielä levinnyt omiin ruokakaappeihimme.

Eivät tahdo millään kuolla.

Meillä oli riisipussi pakkasessa 2vk, kun otettiin se pois ötökät olivat liikkumatta (kuolletko?) mutta muutaman päivän päästä siellä alkoi taas vilskettä näkyä.

Toivottavasti se ei enää myy noita huonoja eriä, ite ainaki ihan kyllikseen saanut saatanan ötököistä. Piste.

• kyllä

Itse en ole kyseistä moskaa ostanut, lähinnä siksi en ole päässyt kokeilemaankaan kun pohjois-savosta on hieman matkaa sinne.

Ruoka kuitenkin on ihan yrityksen nimellä myynnissä, niin jos siinä on jotain epäterveellistä ollut johon hamstereisi menehtyi kyllä siitä pitäisi korvaukset saada rahallisena ja henkisesti tuolloin.

Vaikkakin koskaan ei voi menehtynyttä rakasta lemikkiä mikään korvata, nyyh.

Osanottoni.

• Liian nopea muutos ruokavaliossa voi aiheuttaa hamsterille ripulin. Ripuli oikein hoitamattomana voi johtaa kuolemaan. Jos ennen ruokitte hamsterille rasvaisempaa ruokaa ja vaihdoitte kerralla Rapunzelin huipputerveelliseen ruokaan, ripuli voi johtua siitä.

Miten hoiditte ripuloivaa hamsteria?

• Huipputeveellistä?

Huipputeveellistä on yhtäkuin huipputappavaa jos hamsteri kerran kuolee vitamiineihin vain?

Tuosta pitäisi oikeasti varoittaa jo ruuassa että LIIKA VITAMIINEIHIN KUOLEE!
        Vai mitä ikinä olikaan alkukirjoittajan pussiin änkenyt.

Suosittelen lämpimästi Faunatar- ketjua itse asioin Lahdessa (Flat-it Ky)

Olen ostanut ennen hamsterin ruuat, ja varmasti on tällä suositulla ketjulla "vähän" laadukkaampaa ja terveellisempää ruokaa kuin jollain yksityisellä pikkumyyjällä.

Vaikka se onkin kallimpaa, mutta ei se halpa ainakaan laadukasta ole.
        Se on jo iät ja ajat tiedetty.

• ripuli__

Hamsteria hoidettiin hyvin.
        Vaihdettiin purut päivän välein kun ripuli alkoi, vaihdettiin vesi aina raikkaaseen ja juotettiin vettä ruiskulla sen jälkeen kun ei tahtonuyt enää itse syödä eikä juoda.
        Ikävä kyllä emme tajunneet lopettaa rapuzelin ruuan käyttöä vaan anneettiin samaa ruokaa häkkiin.
        Lopulta käytettiin eläinlääkärissä, mutteivat osaneet sanoa mistä ripuli johtuu.
        Lääkkeitä saatiin eli kotiin ja antibiottia jota ruiskulla syötettiin.

Jos tämä johtuu ruuasta, niin en TODELLAKAAN SUOSITTELE SITÄ KENELLEKKÄÄN!

• ripuli__ kirjoitti:

Hamsteria hoidettiin hyvin.
        Vaihdettiin purut päivän välein kun ripuli alkoi, vaihdettiin vesi aina raikkaaseen ja juotettiin vettä ruiskulla sen jälkeen kun ei tahtonuyt enää itse syödä eikä juoda.
        Ikävä kyllä emme tajunneet lopettaa rapuzelin ruuan käyttöä vaan anneettiin samaa ruokaa häkkiin.
        Lopulta käytettiin eläinlääkärissä, mutteivat osaneet sanoa mistä ripuli johtuu.
        Lääkkeitä saatiin eli kotiin ja antibiottia jota ruiskulla syötettiin.

Jos tämä johtuu ruuasta, niin en TODELLAKAAN SUOSITTELE SITÄ KENELLEKKÄÄN!

Tärkeintä ripuloivan hamsterin hoidossa on, että sille ei anneta tuoreruokaa lainkaan ja siemensekoituksestakin otetaan pähkinät ja auringonkukansiemenet pois. Veden "pakkojuottaminen" on ok, jos hamsteri ei itse juo.

• Huipputeveellistä? kirjoitti:

Huipputeveellistä on yhtäkuin huipputappavaa jos hamsteri kerran kuolee vitamiineihin vain?

Tuosta pitäisi oikeasti varoittaa jo ruuassa että LIIKA VITAMIINEIHIN KUOLEE!
        Vai mitä ikinä olikaan alkukirjoittajan pussiin änkenyt.

Suosittelen lämpimästi Faunatar- ketjua itse asioin Lahdessa (Flat-it Ky)

Olen ostanut ennen hamsterin ruuat, ja varmasti on tällä suositulla ketjulla "vähän" laadukkaampaa ja terveellisempää ruokaa kuin jollain yksityisellä pikkumyyjällä.

Vaikka se onkin kallimpaa, mutta ei se halpa ainakaan laadukasta ole.
        Se on jo iät ja ajat tiedetty.

Rapunzelin siemenseokset ja muut ruokaseokset ovat monta kertaa terveellisempiä kuin ruokakauppojen pahviset herkkuruoat tai eläinkauppojen supat ja muut lisäainepommit. Rapunzelin ruoassa ei ole mitään turhaa, eikä siinä ole mitään liian vähän. Siinä ei ole rasvaa tarpeettomia määriä, se ei sisällä väri- ja lisäaineita ja ruoka on varmasti tuoretta ja kotimaista.

• suski87

Itse olen Rapunzelin Hiirimixiä syöttänyt hiirilleni, samoin kuin moni muukin tuntemani hiiristi, eikä ruuan kanssa ole koskaan mitään ongelmia ollut. Osalla näistä tuntemistani hiiristeistä on myös hamstereita, jotka syövät tuota hamsteriversiota, jota ovat myös kehuneet. Tuon ruuan yhtenä valttina on ehdottomasti väriaineettomuus, ainakin hiirillä väriaineitten kun on todettu lisäävän kasvainriskiä huomattavasti. Toki äkillinen muutos ruokavaliossa voi käynnistää herkemmällä yksilöllä ripulin, vaikkei ruuassa olisikaan mitään vikaa. Siksi usein suositellaan ruokaa vaihdettaessa alkuun sekoittamaan vanhaa ja uutta ruokaa sekaisin, että eläimen vatsa ehtii tottua. Itse olen vaihtanut ruokia paljon myös lennosta, kun tuoreruokinta on kuitenkin samaan aikaan pysynyt ennallaan, eikä ongelmia ole ollut, mutta joidenkin yksilöiden maha on tosiaan herkempi. Äkillisissä kuolemantapauksissa usein ainoa tapa selvittää varmuudella mihin eläin on kuollut, on lähettää se Eviraan avattavaksi. Kannattaa kuitenkin informoida asiasta sekä kasvattajaa että ruuanvalmistajaa, vaikkei eläintä olisikaan tutkittu, että jos jotain vastaavaa sattuu niin tietävät sitten ettei kyseessä ole yksittäistapaus. Noin nuoren eläimen kohdalla jokin synnynnäinen vikakaan ei mielestäni ole poissuljettu vaihtoehto, vaikka ne harvinaisia ovatkin (itseltänikin kuoli kerran 1,5 kuinen gerbiili ilman mitään näkyvää syytä pari päivää meille saapumisensa jälkeen).

Ötökät ovat kieltämättä ikäviä ja niistä kannattaa myös informoida myyjää, että tietää missä erissä ongelmaa on ollut. Ötököitä voi kuitenkin tulla myös muista ruuista. Meillä on vuosien varrella ehtinyt olla muutamia ötökkä episodeja, joista yksi on alkanut Supa Rat siemensekoituksesta, yksi todennäköisesti Rabbit Royalesta (ainakin tuosta säkistä ne tuli ensin huomattua), yksi kaurahiutaleista ja yksi ilmeisesti jauhoista. Kerran ollut jauhopukkeja ja muutaman kerran riisihäröjä. Varmin tapa välttyä ötököiltä jyväsekoituksessa on ottaa jyväpussit pakastimen kautta käyttöön, koska pakastaminen tappaa ruuassa mahdollisesti olevat ötökät. Itselläni ei tähän valitettavasti ole resursseja, kun ruokamerkistä riippuen ruokahankinnat tulee tehtyä 10-25 kilon erissä ja pakastimen virkaa toimittamassa on vain pieni pakastelokero.

Eläinten kanssa kaikkea ei vain voi valitettavasti ennakoida ja hyvästä hoidosta huolimatta kaikki ei aina suju suunnitellusti. Osanotot menetyksenne johdosta.

• HelinäKeijuli

Halpaa jyrsijänruokaa olen etsimässä siis.
      Tämä raspuze ruoka on saanut aika kaksipuolesta kommenttia.

Itselläni on epävirallisessa kasvatuksessa marsuja ja ruokavarastoa pitäisi siis täydentää.

Onko mitään muita paikkoja kun tuo raspun erikois "ötökkäruoka" alle 3€:lla?

Siis muita valmistajia?

Entä mistä tuo aiheen naikkonen saa tavaransa, jos muka suomalaista on?

Siis lähinnä nuo lastutavarat/herneet/maissit yms..? Kun niitähän valmistetaan vain ulkomailla.

• halvalla....

ei yleensä saa hyvää... Kannattaa satsata laatumerkkeihin.

• _minä_
        halvalla.... kirjoitti:

ei yleensä saa hyvää... Kannattaa satsata laatumerkkeihin.

Ei kannata noita halpispaskoja ostaa kasvattajilta ja marketeista, vaan kunnon sapuskaa eläinkaupasta!

Kasvattajat ja jotkut muutkin idiootit änkevät lähes mitäsattuu noihin seoksiin (kuten tuo Raspuzelin paska)
        Ainekset:
        Naudan täysrehupelletti,
        (mitä helvettiä naudanrehu tekee jyrsijänruuassa???)

kaura, ohra, Ihan ok, tätä saa ostaa maatiloiltakin 5€/40kg..

hevosten myslit (Justiinsa, mitä eroa on hevosella ja jyrsijällä? Ei varmaa mitää jos jyrsijälläkin on kaviot! :D)

litistetty herne, vehnä (litistettyjä ei muuten saa suomesta, eli EI OLE KOTIMAISTA TAVARAA)

hevosen tiivisterehupelletti (hirnuvia hiiriäkö koitetaan saada tällä aikaan??)

koirannappula (no nyt meni vähän yli. Näitä voi antaa muun kypsennetyn lihan kanssa erikseen, mutta ei todellakaan RUUAN SEASSA!)

maissihiutale,

maapähkinä (rasvoittaa jonka yliannostukseen voi kuolla)

vitamiinipelletti (mikä merkki olikaan kyseessä?)

auringonkukansiemen (tehdään amerikkalaisii liikalihavia)

Meillä ainakin syötetään best friendin tuotteita hiirille ja kyllä kelpaa!
        Voivat mainiosti ja niin pitääkin.

Myös muita tunnettuja merkkejä kannattaa käyttää. Miksikö?
        Vastaus:MIKSI MUUTEN NE OLISIVAT TUNETTUJA ELLEIVÄT OLISI PARHAITA!

Ja mitä oskupussiin tulee.. Siinä ei ole paskanvertaa taas vitamiineja mitä kukin jyrsijälajike omalta osaltaan tarvitsee.
        Tai onhan siinä: RASVAA!
        Jokamarketin sontaa siis.

• suski87
        _minä_ kirjoitti:

Ei kannata noita halpispaskoja ostaa kasvattajilta ja marketeista, vaan kunnon sapuskaa eläinkaupasta!

Kasvattajat ja jotkut muutkin idiootit änkevät lähes mitäsattuu noihin seoksiin (kuten tuo Raspuzelin paska)
        Ainekset:
        Naudan täysrehupelletti,

hevosten myslit (Justiinsa, mitä eroa on hevosella ja jyrsijällä? Ei varmaa mitää jos jyrsijälläkin on kaviot! :D)

litistetty herne, vehnä (litistettyjä ei muuten saa suomesta, eli EI OLE KOTIMAISTA TAVARAA)

koirannappula (no nyt meni vähän yli. Näitä voi antaa muun kypsennetyn lihan kanssa erikseen, mutta ei todellakaan RUUAN SEASSA!)

maissihiutale,

Ja mitä oskupussiin tulee.. Siinä ei ole paskanvertaa taas vitamiineja mitä kukin jyrsijälajike omalta osaltaan tarvitsee.

Vaikka muiden eläinten rehut eivät yksinään täyttäisikään jonkin toisen eläimen ravintotarpeita, ei se silti tee niitä sopimattomiksi muun lajisille eläimille. Vitamiini, hivenaine, kuitu ym. pitoisuudet on kussakin rehussa laskettu sen eläimen tarpeiden mukaan, jolle kyseinen rehu on tehty. Rapunzel on laatinut näistä sekoittelemalla sekoituksen, jossa ravintoainepitoisuudet ovat optimaaliset hiirille (tai minkä lajin sekoitusta ostaakaan). Myyntiin Rapunzelin sekoitukset ovat tulleet nimenomaan kysynnän kautta; HiiriMix on tuotesarjan ensimmäinen tuote joka syntyi hänen oman tarpeensa pohjalta ja kun sitä alettiin kysyä myyntiinkin hän vastasi kysyntään. Tämän jälkeen häneltä alettiin kysellä ruokia muidenkin lajien tarpeisiin.

Jokainen toki syöttää eläimelleen juuri sitä ruokaa mitä haluaa. Itse olen Rapunzelin ruokiin tutustunut lähinnä hiirien kautta ja ainakin hiiristien keskuudessa tuo ruoka on saavuttanut nopeasti suosiota. Yksi ketju missä tuon huomaa on kysely mitä kukakin hiirilleen syöttää: http://hiirifoorumi.net/viewtopic.php?t=12730

"Myös muita tunnettuja merkkejä kannattaa käyttää. Miksikö?
        Vastaus:MIKSI MUUTEN NE OLISIVAT TUNETTUJA ELLEIVÄT OLISI PARHAITA!"

Ainakin hiirten kohdalla yhtenä syynä monien tunnettujen merkkien käyttöön on ollut vaihtoehtojen puute. Ruuat eivät ole välttämättä olleet parhaita mahdollisia, mutta saatavuudeltaan hyviä. Myöskään monia terveysongelmia, kuten kasvaimia, ei ole osattu liittää niin voimakkaasti ravintoperäisiksi (moni hiirikasvattaja on myöhemmin omalla kohdallaan todennut, että väriaineita sisältävän ruuan vaihto väriaineettomaan on vähentänyt selvästi kasvainkuolemia hiirillä, miksi moni nykyään sekoittaakin itse ruokansa/hankkii muilta väriaineettomia sekoituksia).

Moni tunnettu jyrsijöiden ruuanvalmistaja myös koittaa selvitä yhdellä yleissekoituksella, joka valmistajan mukaan sopii kaikille (myös kaneille, vaikkeivat ne edes jyrsijöitä ole). Tämä on sikäli outo tavoite, kun miettii kuinka paljon eri jyrsijälajienkin ravintotarpeet toisistaan poikkeavat (esimerkiksi hiiret ja hamsterit ovat sekasyöjiä, kun taas marsut puhtaasti kasvissyöjiä). Tästä syystä useimmat yleissekoitukset eivät täytä kunnolla minkään jyrsijälajin ravintotarpeita.

Itsekään en tosin kaneilleni Rapunzelilta ruokia hanki, kun kaneille löytyy huomattavasti enemmän niille varta vasten suunniteltuja täysrehuja, joista olen omille kaneilleni sopivan löytänyt. Näissä myös saatavuus on omalla alueellani parempi.

"litistetty herne, vehnä (litistettyjä ei muuten saa suomesta, eli EI OLE KOTIMAISTA TAVARAA)"

Itse en ainakaan löytänyt Rapunzelin sivuilta mainintaa, jossa hän itse sanoisi ruokien sisältävän vain kotimaisia ainesosia. Mikäli on tarkka ruuan alkuperämaasta, varmiten täysin kotimaista saa todennäköisesti tekemällä seoksen itse. Itse tosin olen sen verran laiska, että hankin mieluummin valmista seosta, jossa ravintoaineet on laskettu valmiiksi ja joka on pidemmässä käytössä testattu, kuin lähden koittamaan itse.

Muutenkin ruuissa itseäni kiinnostaa enemmän se, kuinka se vastaavat kunkin lajin ravintotarpeita, kuin missä niitä myydään. Omille eläimille ruokia on tullut haettua eläintarvikeliikkeiden ohella maatalousliikkeistä, kasvattajalta kuin marketistakin (tosin hiirille kelvolliseen ruokaan en ole vielä marketeissa törmännyt).

• _minä_ kirjoitti:

Ainekset:
        Naudan täysrehupelletti,

maissihiutale,

Siis herran jestas sentään. Minua ihan kiinnostaisi tietää kirjoittajan ikä ja tiedon määrä aiheesta...

”Ei kannata noita halpispaskoja ostaa kasvattajilta ja marketeista, vaan kunnon sapuskaa eläinkaupasta!”
        - Markettien ruokia ei kannattakaan ostaa, sitä en kiistä. Niissä ei ole muuta kuin rasvaa ja lisäaineita, eivätkä ne eläimen mielestä edes maistu hyvältä. Eläinkaupoissa on hiukan parempaa ruokaa kuin marketeissa, mutta sekin sisältää aivan liian paljon epäterveellisiä aineita. Rapunzelin ruoka on näistä kolmesta vaihtoehdosta terveellisin. Se sisältää puolet vähemmän rasvaa kuin eläinkaupan ruoka eikä siinä ole lainkaan syöpää ja kasvaimia aiheuttavia lisä- ja väriaineita.

”Kasvattajat ja jotkut muutkin idiootit änkevät lähes mitäsattuu noihin seoksiin (kuten tuo Raspuzelin paska)”
        - Se johtuu siitä, että ruoasta halutaan saada mahdollisimman terveellistä ja monipuolista. Eläinkaupan ruoka sellaisenaan on rasvaista ja aika yksipuolista. Siitä saa kevyempää ja monipuolisempaa lisäämällä siihen jotain itse.

”Ainekset:
        Naudan täysrehupelletti,
        (mitä helvettiä naudanrehu tekee jyrsijänruuassa???)”
        - Täysrehupelletti ei ole rehua. Pelleteissä on muun muassa vitamiineja ja kaikkea mitä ihminenkin voisi ihan hyvin syödä. Vaikka ruoka olisi tehty jotain tiettyä eläintä varten, se ei tarkoita sitä, että muut eläimet eivät saisi ruoasta ravintoaineita tai että se olisi myrkyllistä niille.

”hevosten myslit (Justiinsa, mitä eroa on hevosella ja jyrsijällä? Ei varmaa mitää jos jyrsijälläkin on kaviot! :D)”
        - Hevosen mysli on sekoitus erilaisia viljoja ja ravintoaineita. Eikä se jälleen kerran ole myrkyllistä tai hyödytöntä muille eläimille.

- Kun sanoin, että Rapunzel on kotimaista, tarkoitin sitä, että seos tehdään Suomessa eikä esimerkiksi Tanskassa, ja suurin osa aineksista on kuitenkin varmasti kotimaisia.
        - Suosimasi Best Friend ei ole kotimaisuutta nähnytkään. Kävin Best Friendin kotisivuilla. Kielivalinnoissa ei edes ollut valittavana suomea, siinä oli ruotsi, tanska ja englanti. Tuote on käsittääkseni tanskalainen. Sivuilta ei löytynyt lainkaan tietoa, mitä eri ruoat sisältävät tai millaiset ravintoarvot niissä ovat. Sivut eivät suoraan sanottuna vakuuttaneet minua lainkaan, että ruoka olisi terveellistä. Itse en ostaisi Best Friendin tuotteita viimeisimmässä hädässäkään, varsinkaan kotisivujen perusteella.

”hevosen tiivisterehupelletti (hirnuvia hiiriäkö koitetaan saada tällä aikaan??)”
        - Sillä yritetään edistää hiirien terveyttä laskemalla kasvainkuolleisuutta. Ja taas kerran, sinäkin pystyt aivan mainiosti syömään suden ruokaa. Miksei hiiri pystyisi syödä hevosen ruokaa?

- Koirannappulat ovat mielestäni seoksen paras osa. Jos jotain haluaa lisätä eläinkaupan ruokaansa, nimen omaan kissan tai koiran ruoka on paras vaihtoehto. Siinä on hiirien ja hamstereiden kaipaamaa proteiinia, siinä on jonkin verran rasvaa & suolaa ja siinä on monia muita ravintoaineita.
        - Koiran ruokaa ei ole järkevää tarjota lihan kanssa, koska lihassa on jo proteiineja. Jos sitä haluaa välttämättä antaa erikseen, sitä voi vaikka sekoittaa puuron joukkoon.

”maapähkinä (rasvoittaa jonka yliannostukseen voi kuolla)
        auringonkukansiemen (tehdään amerikkalaisii liikalihavia)”
        - Etkö ihan totta tiennyt, että elävä eläin tarvitsee elääkseen myös rasvaa? Jos ruoasta ei saa rasvaa lainkaan, ihminen tai mikä tahansa muu eläin väsyy pahasti ja voi jopa kuolla siihen. Solut tarvitsevat energiaa ja energiansa ne saavat nimenomaan rasvoista. Jos sekoituksessa ei olisi lainkaan rasvaa, se olisi oikea kunnon tapporuoka.

”Meillä ainakin syötetään best friendin tuotteita hiirille ja kyllä kelpaa!
        Voivat mainiosti ja niin pitääkin.”
        - Kuinka monta hiirtäsi on saanut pienenkin kasvaimen tai syövän viimeisen 5 vuoden sisällä?

”Myös muita tunnettuja merkkejä kannattaa käyttää. Miksikö?
        Vastaus:MIKSI MUUTEN NE OLISIVAT TUNETTUJA ELLEIVÄT OLISI PARHAITA!”
        - Tunnettu tuote ei ole yhtä kuin hyvä tuote. Tämä koskee kaikkea muutakin kuin pelkästään jyrsijän ruokaa. Tunnettu rockbändikään ei välttämättä ole yhtään sen parempi kuin jokin vähemmän tunnettu. Todennäköisesti jopa huonompi!

Tässä vielä muutama sivu, jotka teidän kaikkien keskusteluun osallistuneiden (paitsi Suskin) olisi hyvä lukea.

http://hiirifoorumi.net/viewtopic.php?t=12631
        http://hiirifoorumi.net/viewtopic.php?t=6766

• JuupaJuu^^
        _minä_ kirjoitti:

Ainekset:
        Naudan täysrehupelletti,

maissihiutale,

Eikö tää Best Friend oo nimenomaan "markettip*skaa"? :D

• sanon minä!
        Tii.nu kirjoitti:

Siis herran jestas sentään. Minua ihan kiinnostaisi tietää kirjoittajan ikä ja tiedon määrä aiheesta...

”Ei kannata noita halpispaskoja ostaa kasvattajilta ja marketeista, vaan kunnon sapuskaa eläinkaupasta!”
        - Markettien ruokia ei kannattakaan ostaa, sitä en kiistä. Niissä ei ole muuta kuin rasvaa ja lisäaineita, eivätkä ne eläimen mielestä edes maistu hyvältä. Eläinkaupoissa on hiukan parempaa ruokaa kuin marketeissa, mutta sekin sisältää aivan liian paljon epäterveellisiä aineita. Rapunzelin ruoka on näistä kolmesta vaihtoehdosta terveellisin. Se sisältää puolet vähemmän rasvaa kuin eläinkaupan ruoka eikä siinä ole lainkaan syöpää ja kasvaimia aiheuttavia lisä- ja väriaineita.

”Kasvattajat ja jotkut muutkin idiootit änkevät lähes mitäsattuu noihin seoksiin (kuten tuo Raspuzelin paska)”
        - Se johtuu siitä, että ruoasta halutaan saada mahdollisimman terveellistä ja monipuolista. Eläinkaupan ruoka sellaisenaan on rasvaista ja aika yksipuolista. Siitä saa kevyempää ja monipuolisempaa lisäämällä siihen jotain itse.

”Ainekset:
        Naudan täysrehupelletti,
        (mitä helvettiä naudanrehu tekee jyrsijänruuassa???)”
        - Täysrehupelletti ei ole rehua. Pelleteissä on muun muassa vitamiineja ja kaikkea mitä ihminenkin voisi ihan hyvin syödä. Vaikka ruoka olisi tehty jotain tiettyä eläintä varten, se ei tarkoita sitä, että muut eläimet eivät saisi ruoasta ravintoaineita tai että se olisi myrkyllistä niille.

”hevosten myslit (Justiinsa, mitä eroa on hevosella ja jyrsijällä? Ei varmaa mitää jos jyrsijälläkin on kaviot! :D)”
        - Hevosen mysli on sekoitus erilaisia viljoja ja ravintoaineita. Eikä se jälleen kerran ole myrkyllistä tai hyödytöntä muille eläimille.

- Kun sanoin, että Rapunzel on kotimaista, tarkoitin sitä, että seos tehdään Suomessa eikä esimerkiksi Tanskassa, ja suurin osa aineksista on kuitenkin varmasti kotimaisia.
        - Suosimasi Best Friend ei ole kotimaisuutta nähnytkään. Kävin Best Friendin kotisivuilla. Kielivalinnoissa ei edes ollut valittavana suomea, siinä oli ruotsi, tanska ja englanti. Tuote on käsittääkseni tanskalainen. Sivuilta ei löytynyt lainkaan tietoa, mitä eri ruoat sisältävät tai millaiset ravintoarvot niissä ovat. Sivut eivät suoraan sanottuna vakuuttaneet minua lainkaan, että ruoka olisi terveellistä. Itse en ostaisi Best Friendin tuotteita viimeisimmässä hädässäkään, varsinkaan kotisivujen perusteella.

”hevosen tiivisterehupelletti (hirnuvia hiiriäkö koitetaan saada tällä aikaan??)”
        - Sillä yritetään edistää hiirien terveyttä laskemalla kasvainkuolleisuutta. Ja taas kerran, sinäkin pystyt aivan mainiosti syömään suden ruokaa. Miksei hiiri pystyisi syödä hevosen ruokaa?

- Koirannappulat ovat mielestäni seoksen paras osa. Jos jotain haluaa lisätä eläinkaupan ruokaansa, nimen omaan kissan tai koiran ruoka on paras vaihtoehto. Siinä on hiirien ja hamstereiden kaipaamaa proteiinia, siinä on jonkin verran rasvaa & suolaa ja siinä on monia muita ravintoaineita.
        - Koiran ruokaa ei ole järkevää tarjota lihan kanssa, koska lihassa on jo proteiineja. Jos sitä haluaa välttämättä antaa erikseen, sitä voi vaikka sekoittaa puuron joukkoon.

”maapähkinä (rasvoittaa jonka yliannostukseen voi kuolla)
        auringonkukansiemen (tehdään amerikkalaisii liikalihavia)”
        - Etkö ihan totta tiennyt, että elävä eläin tarvitsee elääkseen myös rasvaa? Jos ruoasta ei saa rasvaa lainkaan, ihminen tai mikä tahansa muu eläin väsyy pahasti ja voi jopa kuolla siihen. Solut tarvitsevat energiaa ja energiansa ne saavat nimenomaan rasvoista. Jos sekoituksessa ei olisi lainkaan rasvaa, se olisi oikea kunnon tapporuoka.

”Meillä ainakin syötetään best friendin tuotteita hiirille ja kyllä kelpaa!
        Voivat mainiosti ja niin pitääkin.”
        - Kuinka monta hiirtäsi on saanut pienenkin kasvaimen tai syövän viimeisen 5 vuoden sisällä?

”Myös muita tunnettuja merkkejä kannattaa käyttää. Miksikö?
        Vastaus:MIKSI MUUTEN NE OLISIVAT TUNETTUJA ELLEIVÄT OLISI PARHAITA!”
        - Tunnettu tuote ei ole yhtä kuin hyvä tuote. Tämä koskee kaikkea muutakin kuin pelkästään jyrsijän ruokaa. Tunnettu rockbändikään ei välttämättä ole yhtään sen parempi kuin jokin vähemmän tunnettu. Todennäköisesti jopa huonompi!

Tässä vielä muutama sivu, jotka teidän kaikkien keskusteluun osallistuneiden (paitsi Suskin) olisi hyvä lukea.

http://hiirifoorumi.net/viewtopic.php?t=12631
        http://hiirifoorumi.net/viewtopic.php?t=6766

Herranjestasentään mitä pilkun nussimista. Minua kyllä kiinnostaisi tietää pillukarvan väri ja henkkarit. Hah!

*Markettien ruokia ei kannattakaan ostaa, sitä en kiistä. Niissä ei ole muuta kuin rasvaa ja lisäaineita, eivätkä ne eläimen mielestä edes maistu hyvältä.*

Rasvaa ei näissä paljoa ole (verrattuna eläinkauppojen seoksiin). Toiseksi nämä ruuat ovat Todella maittavia lemmikkien mielestä, mutta mielestäni turhan yksipuoleista/ravinnotonta.

Silti en missään Nimessä menisi lisäämään mitään muille eläinlajeille tarkoitettuja ruokia, mitä tuo respuzeli leikkii seoksillaan.

- "Se johtuu siitä, että ruoasta halutaan saada mahdollisimman terveellistä ja monipuolista. Eläinkaupan ruoka sellaisenaan on rasvaista ja aika yksipuolista. Siitä saa kevyempää ja monipuolisempaa lisäämällä siihen jotain itse."

Eiköhän ne OIKEAT ruuan valmistajat tiedä mitä ovat ruokiin lisänneet?

Varmasti paljon tervellisemmät ainesosat, kuin jotkut kotitekoiset sekametelisopat.

(eiköhän noista meitin ruuanjätteistäkin pitäisi sitten kehittää jonkinlainen pupumixi?)

*Vaikka ruoka olisi tehty jotain tiettyä eläintä varten, se ei tarkoita sitä, että muut eläimet eivät saisi ruoasta ravintoaineita tai että se olisi myrkyllistä niille.*

Jep,jep. Tiedän ruokapöytään varmaan kuuluu joka aamu naudan täysrehupelletti maidon ja sokerin kera. Meiltä ei kyllä lehmiä löydy, eikä tee mieli maistaa. Enkä missään tapauksessa ikinä syöttäisi jyrsijöille.

*Hevosen mysli on sekoitus erilaisia viljoja ja ravintoaineita. Eikä se jälleen kerran ole myrkyllistä tai hyödytöntä muille eläimille.*

Nämäkin taitavat olla välipalalistalla siis?
        (hei, viljoja saa ihan jyrsijöille tarkoitettuna eläinkaupan seoksissakin)Kaneille tosin eivät ole kovinkaan terveellistä

"- Kun sanoin, että Rapunzel on kotimaista, tarkoitin sitä, että seos tehdään Suomessa eikä esimerkiksi Tanskassa, ja suurin osa aineksista on kuitenkin varmasti kotimaisia. "

Joo siis raspupin seokset ovat siis alunperin ULKOMAALAISIA. Eivätkä kotimaisia. Ne on sekoitettu pikku varastossa pimennossa ja lisälty mitä sattuu ulkomaalaista sontaa siis.

No jos yhtään englanninkieltä osaa, niinkuin normi immeinen, niin kannattaa käyttää sitä taitoa tässä mahtavassa hyvinvoivien eläinten ruuassa! Varmasti löytyy selostuset.

*- Sillä yritetään edistää hiirien terveyttä laskemalla kasvainkuolleisuutta. Ja taas kerran, sinäkin pystyt aivan mainiosti syömään suden ruokaa. Miksei hiiri pystyisi syödä hevosen ruokaa?*

Miten hemmetissa kasvainkuolevaisuus liittyy hevosenruokaan? Ei kaikkien kokeiden tulokset voi olla samat, kuin hevosella (siis jos nämä hevosilla toimii ettei kasvaimia tule)

Verrattavissa selluliittivoiteeseen. Immeiset uskoo että se auttaa. Ja paskanmarjat. osa elää kusetuksessa ja näkee ittensä kaunihipana kuin ennen ja osaa tajuaa heti aineet tehottomuuden. Sama juttu raspun ruuan kanssa. Sitä kutsutaan Joukkotyhmyydeksi.
        Jos olet koskaan kuullut sanontaa: "joukossa tyhmyys tiivistyy"

Itse en ole udenruokaa syönyt enkä aijo. Teillä siis löytyy sängynalta mätäneviä lampaanruhoja..?

*- Koirannappulat ovat mielestäni seoksen paras osa. Jos jotain haluaa lisätä eläinkaupan ruokaansa, nimen omaan kissan tai koiran ruoka on paras vaihtoehto. Siinä on hiirien ja hamstereiden kaipaamaa proteiinia, siinä on jonkin verran rasvaa & suolaa ja siinä on monia muita ravintoaineita.
        - Koiran ruokaa ei ole järkevää tarjota lihan kanssa, koska lihassa on jo proteiineja. Jos sitä haluaa välttämättä antaa erikseen, sitä voi vaikka sekoittaa puuron joukkoon.*

nää koirannappulat eivät edelleenkään kuulu jyrsijänseokseen millään lailla. Taitaa olla ihan normaalia siiten että raspu pistää ruokiinsa noita jauhopunkkeja, jotta saadaan lisäproteiinia ja ravintoaineita.
        Joillekkin lajeille kyllä suositellaan syöttämään proteiinia kerran viikossa, mutta ei sekoitettuna kuvaruokaan, vaan erillisellä astialla.

*- Etkö ihan totta tiennyt, että elävä eläin tarvitsee elääkseen myös rasvaa? Jos ruoasta ei saa rasvaa lainkaan, ihminen tai mikä tahansa muu eläin väsyy pahasti ja voi jopa kuolla siihen. Solut tarvitsevat energiaa ja energiansa ne saavat nimenomaan rasvoista. Jos sekoituksessa ei olisi lainkaan rasvaa, se olisi oikea kunnon tapporuoka.*

Jep. Nyt vasta elämet tarvitsevat mielestäsi rasvaa. Eiköhän se paras rasvasuhde ole noissa valmisruuissa. Yleensä pähkinää on vähemmän, tai ne on pilkottu pienemmäksi. Raspun ruuissa ovat kokonaisia isoja klönttejä.

*
        - Kuinka monta hiirtäsi on saanut pienenkin kasvaimen tai syövän viimeisen 5 vuoden sisällä?*

-Vs: Ei yksikään!

*- Tunnettu tuote ei ole yhtä kuin hyvä tuote. Tämä koskee kaikkea muutakin kuin pelkästään jyrsijän ruokaa. Tunnettu rockbändikään ei välttämättä ole yhtään sen parempi kuin jokin vähemmän tunnettu. Todennäköisesti jopa huonompi!*

Tätä tarinaa ei voi kukaan ottaa todeksi. Miksi rokkibändi joka on tunnettu ei olisi hyvä?

Miksi se sitten olisi tunnettu?

Sama juttu sapuskalla. Miksi se on niin yleinen? Miksi kukaan ei ole sitä haukkunut?

(paitsi raspun ruuan käyttäjät jotka koittaa väkisin saada sekametelisopan markkinoille pimeillä teillään)

Ei mikään voi tulla väkisin tunnetuksi.

Suosittelen lukemaan seuraavat linkit:
        http://www.petsie.fi/forum.php?fid=1156&range=1

(best friend sekä eläinkaupan ruuat siis ykkössijalla)

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000000117&posting=22000000040515298

(raspun ruoka kuitenkin liian vähäravintoista!)

Sitä mainostetaan siis väharasvaisena, mutta totta tosiaankin. Eläimet voivat siis kuolla tähän ruokaan niinkuin pähkinäkeskustelussa sanoit.

http://ovitz.vuodatus.net/blog/1296768

(raspun omatekoisen ruuan kanssa päivämäärä ongelmia)Voi siis olla ylipäiväistä ruokaa!

• helv??
        _minä_ kirjoitti:

Ainekset:
        Naudan täysrehupelletti,

maissihiutale,

Syötetäänkö jyrsijöille oikeesti jotain hevosten, lehmien ja koirien ruokia???

Hyi saatana!!!!

• suski87
        sanon minä! kirjoitti:

Herranjestasentään mitä pilkun nussimista. Minua kyllä kiinnostaisi tietää pillukarvan väri ja henkkarit. Hah!

*Markettien ruokia ei kannattakaan ostaa, sitä en kiistä. Niissä ei ole muuta kuin rasvaa ja lisäaineita, eivätkä ne eläimen mielestä edes maistu hyvältä.*

Rasvaa ei näissä paljoa ole (verrattuna eläinkauppojen seoksiin). Toiseksi nämä ruuat ovat Todella maittavia lemmikkien mielestä, mutta mielestäni turhan yksipuoleista/ravinnotonta.

Silti en missään Nimessä menisi lisäämään mitään muille eläinlajeille tarkoitettuja ruokia, mitä tuo respuzeli leikkii seoksillaan.

- "Se johtuu siitä, että ruoasta halutaan saada mahdollisimman terveellistä ja monipuolista. Eläinkaupan ruoka sellaisenaan on rasvaista ja aika yksipuolista. Siitä saa kevyempää ja monipuolisempaa lisäämällä siihen jotain itse."

Varmasti paljon tervellisemmät ainesosat, kuin jotkut kotitekoiset sekametelisopat.

(eiköhän noista meitin ruuanjätteistäkin pitäisi sitten kehittää jonkinlainen pupumixi?)

*Vaikka ruoka olisi tehty jotain tiettyä eläintä varten, se ei tarkoita sitä, että muut eläimet eivät saisi ruoasta ravintoaineita tai että se olisi myrkyllistä niille.*

Jep,jep. Tiedän ruokapöytään varmaan kuuluu joka aamu naudan täysrehupelletti maidon ja sokerin kera. Meiltä ei kyllä lehmiä löydy, eikä tee mieli maistaa. Enkä missään tapauksessa ikinä syöttäisi jyrsijöille.

*Hevosen mysli on sekoitus erilaisia viljoja ja ravintoaineita. Eikä se jälleen kerran ole myrkyllistä tai hyödytöntä muille eläimille.*

(hei, viljoja saa ihan jyrsijöille tarkoitettuna eläinkaupan seoksissakin)Kaneille tosin eivät ole kovinkaan terveellistä

"- Kun sanoin, että Rapunzel on kotimaista, tarkoitin sitä, että seos tehdään Suomessa eikä esimerkiksi Tanskassa, ja suurin osa aineksista on kuitenkin varmasti kotimaisia. "

Joo siis raspupin seokset ovat siis alunperin ULKOMAALAISIA. Eivätkä kotimaisia. Ne on sekoitettu pikku varastossa pimennossa ja lisälty mitä sattuu ulkomaalaista sontaa siis.

No jos yhtään englanninkieltä osaa, niinkuin normi immeinen, niin kannattaa käyttää sitä taitoa tässä mahtavassa hyvinvoivien eläinten ruuassa! Varmasti löytyy selostuset.

*- Sillä yritetään edistää hiirien terveyttä laskemalla kasvainkuolleisuutta. Ja taas kerran, sinäkin pystyt aivan mainiosti syömään suden ruokaa. Miksei hiiri pystyisi syödä hevosen ruokaa?*

Miten hemmetissa kasvainkuolevaisuus liittyy hevosenruokaan? Ei kaikkien kokeiden tulokset voi olla samat, kuin hevosella (siis jos nämä hevosilla toimii ettei kasvaimia tule)

Verrattavissa selluliittivoiteeseen. Immeiset uskoo että se auttaa. Ja paskanmarjat. osa elää kusetuksessa ja näkee ittensä kaunihipana kuin ennen ja osaa tajuaa heti aineet tehottomuuden. Sama juttu raspun ruuan kanssa. Sitä kutsutaan Joukkotyhmyydeksi.

Itse en ole udenruokaa syönyt enkä aijo. Teillä siis löytyy sängynalta mätäneviä lampaanruhoja..?

*- Koirannappulat ovat mielestäni seoksen paras osa. Jos jotain haluaa lisätä eläinkaupan ruokaansa, nimen omaan kissan tai koiran ruoka on paras vaihtoehto. Siinä on hiirien ja hamstereiden kaipaamaa proteiinia, siinä on jonkin verran rasvaa & suolaa ja siinä on monia muita ravintoaineita.
        - Koiran ruokaa ei ole järkevää tarjota lihan kanssa, koska lihassa on jo proteiineja. Jos sitä haluaa välttämättä antaa erikseen, sitä voi vaikka sekoittaa puuron joukkoon.*

nää koirannappulat eivät edelleenkään kuulu jyrsijänseokseen millään lailla. Taitaa olla ihan normaalia siiten että raspu pistää ruokiinsa noita jauhopunkkeja, jotta saadaan lisäproteiinia ja ravintoaineita.
        Joillekkin lajeille kyllä suositellaan syöttämään proteiinia kerran viikossa, mutta ei sekoitettuna kuvaruokaan, vaan erillisellä astialla.

*- Etkö ihan totta tiennyt, että elävä eläin tarvitsee elääkseen myös rasvaa? Jos ruoasta ei saa rasvaa lainkaan, ihminen tai mikä tahansa muu eläin väsyy pahasti ja voi jopa kuolla siihen. Solut tarvitsevat energiaa ja energiansa ne saavat nimenomaan rasvoista. Jos sekoituksessa ei olisi lainkaan rasvaa, se olisi oikea kunnon tapporuoka.*

Jep. Nyt vasta elämet tarvitsevat mielestäsi rasvaa. Eiköhän se paras rasvasuhde ole noissa valmisruuissa. Yleensä pähkinää on vähemmän, tai ne on pilkottu pienemmäksi. Raspun ruuissa ovat kokonaisia isoja klönttejä.

*
        - Kuinka monta hiirtäsi on saanut pienenkin kasvaimen tai syövän viimeisen 5 vuoden sisällä?*

*- Tunnettu tuote ei ole yhtä kuin hyvä tuote. Tämä koskee kaikkea muutakin kuin pelkästään jyrsijän ruokaa. Tunnettu rockbändikään ei välttämättä ole yhtään sen parempi kuin jokin vähemmän tunnettu. Todennäköisesti jopa huonompi!*

Tätä tarinaa ei voi kukaan ottaa todeksi. Miksi rokkibändi joka on tunnettu ei olisi hyvä?

Sama juttu sapuskalla. Miksi se on niin yleinen? Miksi kukaan ei ole sitä haukkunut?

(paitsi raspun ruuan käyttäjät jotka koittaa väkisin saada sekametelisopan markkinoille pimeillä teillään)

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000000117&posting=22000000040515298

Sitä mainostetaan siis väharasvaisena, mutta totta tosiaankin. Eläimet voivat siis kuolla tähän ruokaan niinkuin pähkinäkeskustelussa sanoit.

(raspun omatekoisen ruuan kanssa päivämäärä ongelmia)Voi siis olla ylipäiväistä ruokaa!

Eläinkaupparuokakin on käsitteenä melko liukuva. Itse olen aina mieltänyt Best Friendin nimenomaan markettiruuaksi, koska se on kuulunut kaikkien lähimarkettiemme ruokavalioimaan yhdessä Oskun ja Keron kanssa vaikka kuinka kauan. Yllätys olikin melkoinen, kun tuota tulikin kerran yhdessä eläinkaupassa vastaan, kun en sitä ollut eläinkaupoissa tottunut näkemään. Raspunzelin ruuan valtaosa tilaa Raspunzelilta suoraan, mutta Suomessa on myös kolme eläinkauppaa, jotka ko. tuotetta myyvät (Riihimäellä, Iisalmessa ja Haapajärvellä). Pelkkä ruuan myyntipaikka ei siis kerro ruuasta oikeastaan mitään, koska valikoimat vaihtelevat paljon liikekohtaisesti. Myös eri eläinkaupparuokien ravintosisällöt poikkeavat toisistaan paljon, vaikka ne olisivatkin samalle lajille suunnattuja.

• sanon minä! kirjoitti:

*

"Herranjestasentään mitä pilkun nussimista. Minua kyllä kiinnostaisi tietää pillukarvan väri ja henkkarit. Hah!"
        - Tervetuloa katsomaan! Voin näyttää vaikka kaikki kolme: ajokortin, passin ja kelakortin. Entä miten olisi ensiapukortti tai ammattiliiton jäsenkortti?

"Eiköhän ne OIKEAT ruuan valmistajat tiedä mitä ovat ruokiin lisänneet?"
        - Ehkä tietävät, mutta eivät tiedä sitä, mitä eläin oikeasti tarvitsee. Hamsteri tai hiiri ei tarvitse väriaineita, jotka vain aiheuttavat niille kasvaimia.

"Varmasti paljon tervellisemmät ainesosat, kuin jotkut kotitekoiset sekametelisopat."
        - Hah hah. Jos värjätyt maissikokkareet, lisäainepommit ja suuri määrä pähkinöitä (>50%) on mielestäsi jotenkin terveellistä, olet ihan väärässä. Rapunzelin seosten valmistaja osaa ottaa jokaisen harvinaisenkin lajin erityisominaisuudet huomioon, niin elimistön, yleiset sairaudet kuin ravinnontarpeenkin. Jos ruokia annostelee oikein, eläin saa täsmälleen sen, mitä se tarvitseekin. Ei yhtään liikaa, ei yhtään liian vähän.

"(eiköhän noista meitin ruuanjätteistäkin pitäisi sitten kehittää jonkinlainen pupumixi?)"
        - No jos teillä on jäänyt kauraa ja ohraa joululta paljonkin yli, niin siitä vain. Puput ainakin tykkäävät. :)

"Jep,jep. Tiedän ruokapöytään varmaan kuuluu joka aamu naudan täysrehupelletti maidon ja sokerin kera. Meiltä ei kyllä lehmiä löydy, eikä tee mieli maistaa."
        - Vaikka voisin niitä ihan hyvin syödä, ei se tarkoita, että niitä söisin. Hamsterilla ja hiirellä taas ei ole merkitystä, minkä nimistä ruoka on, vaan että se on hyvää ja antaa tarvittavan määrän energiaa.

"Enkä missään tapauksessa ikinä syöttäisi jyrsijöille."
        - Mikset? Kerrohan minulle, miksi on anatomisesti tai fysiologisesti haitallista antaa jyrsijän syödä naudan ruokaa? Mikä aine (kemiallinen koostumus kiitos!) niissä on jyrsijälle toksista? Sitähän syövät maatilalla asustelevat hiiretkin.

"(hei, viljoja saa ihan jyrsijöille tarkoitettuna eläinkaupan seoksissakin)"
        - Niissä kaurantähdissä ei vain ole kuitujen lisäksi vitamiineja, melassia ja muita ravintoaineita.

"Joo siis raspupin seokset ovat siis alunperin ULKOMAALAISIA. Eivätkä kotimaisia. Ne on sekoitettu pikku varastossa pimennossa ja lisälty mitä sattuu ulkomaalaista sontaa siis."
        - Rapunzelin ruoka on edelleen pääosin kotimaista.
        - "Itse kyllästyin tähän kauan sitten, ja aloin kehittää hiirilleni edullista mutta korkealaatuista perusruokaa käyttäen pääasiallisina raaka-aineina kotimaisia viljoja sekä korkealaatuisia hevosten ja nautojen rehuja. Lopputulos oli erinomainen, ja kohta sen huomasivat muutkin - ruoalla alkoi olla runsaasti kysyntää." Lainaus Rapunzel Tmi:n kotisivuilta.

"No jos yhtään englanninkieltä osaa, niinkuin normi immeinen, niin kannattaa käyttää sitä taitoa tässä mahtavassa hyvinvoivien eläinten ruuassa! Varmasti löytyy selostuset."
        - Osaan kyllä englantia vallan mainiosti. Siksi selailinkin sivuja englanniksi enkä esimerkiksi tanskaksi. Vaikka sivut olisivat millä kielellä hyvänsä, sieltä ei löydy halaistua sanaakaan ruokien ravintosisällöistä. Lievästi sanottuna epäluotettavan tuntuista. Rapunzelin kotisivuilta löytyy tarkat ravintosisällöt kera ruokintaohjeiden ja ruoan esittelyn.

"Miten hemmetissa kasvainkuolevaisuus liittyy hevosenruokaan?"
        - Siten, että Rapunzelin siemenseoksissa olevissa pelleteissä ei ole lisä- ja väriaineita, jotka voivat aiheuttaa syöpää ihmisellekin.

"Jos olet koskaan kuullut sanontaa: "joukossa tyhmyys tiivistyy""
        - Olen. Ja se koskee tässä tapauksessa Best Friendin ostajia. 'Paljon mainostettu ja joka kaupassa tarjolla oleva ruoka, ah miten helppoa. Ja eläinkin tykkää, pakko olla hyvää.' Paskanmarjat.

"Itse en ole udenruokaa syönyt enkä aijo. Teillä siis löytyy sängynalta mätäneviä lampaanruhoja..?"
        - Jos olet syönyt esimerkiksi kanaa, hirveä, poroa, lammasta, koiraa tai jänistä, olet syönyt samaa, mitä susi, karhu, ahma tai ilves syö. Itse en ole 18 vuoteen lihaa suuhuni laittanut, enkä tule sitä enää koskaan syömäänkään. Vaikka siitä aikoinaan pidinkin.

"nää koirannappulat eivät edelleenkään kuulu jyrsijänseokseen millään lailla. Taitaa olla ihan normaalia siiten että raspu pistää ruokiinsa noita jauhopunkkeja, jotta saadaan lisäproteiinia ja ravintoaineita.
        Joillekkin lajeille kyllä suositellaan syöttämään proteiinia kerran viikossa, mutta ei sekoitettuna kuvaruokaan, vaan erillisellä astialla."
        - Kyllä se vain kuuluu, usko pois. Jos olet "hiiri-ihmisiä", olet aivan väärällä palstalla etkä siis tiedä, että monet hamsterikasvattajat nimenomaan suosittelevat kissan ja koiran ruoan lisäämistä siemenseokseen. Tällä varmistetaan proteiinien saanti, vähän liikaa ei ole haitaksi. Tuskin se on haitaksi myöskään hiirille, gerbiileille tai etenkään rotille.
        - Rapunzelin ruoassa ei ole joskus ollut tarkoituksella jotain hyönteisiä. Niitä voi päästä aivan mihin tahansa ruokaan milloin tahansa. Todennäköisesti myös sinun hiiriesi ruokasäkeissäsi on elämää, et vain näe sitä. Hyönteisiä voi kulkeutua ruokaan mistä vain, varsinkin eläinkaupoissa nämä ovat yleisiä ja joskus niitä ihan näkee lentelevän kaupan tiloissa. Tällöin kannattaa ruoka pakastaa ennen käyttöönottoa.

"Jep. Nyt vasta elämet tarvitsevat mielestäsi rasvaa. Eiköhän se paras rasvasuhde ole noissa valmisruuissa. Yleensä pähkinää on vähemmän, tai ne on pilkottu pienemmäksi. Raspun ruuissa ovat kokonaisia isoja klönttejä."
        - Valmisruoissa rasvasuhde on päin helvettiä. Niissä pähkinöitä ja auringonkukansiemeniä on ehkä noin 50% koko ruoasta. Mikään eläin ei tarvitse sellaisia määriä pähkinöitä. Etenkin hamsterit ovat liikaa rasvaa saadessaan herkkiä saamaan sydän- ja verisuonitauteja sekä kasvaimia. Esimerkiksi Supa Hamsteri koostuu nykyään lähes pelkästään värjätyistä ja maustetuista maissikokkareista, auringokukansiemenistä ja pähkinöistä. Siinä on kyllä myös kauraa, mutta nepä jäävät aina ruokakupin pohjalle, koska muu seos on hamsterille mieleisempää.
        - Rasvaa pitää olla, mutta ei liikaa. Rapunzelin ruoassa sitä on täsmälleen oikea määrä.

"Vs: Ei yksikään!"
        - Olet siinä asiassa onnekas. Kasvattajilla, jotka ovat vaihtaneet lisäaineruoista Rapunzelin ruokaan, on hiirien kasvainkuolleisuus laskenut merkittävästi.

"Miksi se sitten olisi tunnettu?"
        - Koska ihmiset ovat tyhmiä. Ostavat tyhmyyttään heidän mielestään kivannäköisiä muovihökkeleitä, hengenvaarallista pesävanua, huippukallista hamsterinhiekkaa... ja kivan väristä ruokaa, joka on 'söpösti pakattua' ja kivasti 'mainostettua' ja vieläpä 'suosittuakin'. Mistä tahansa tuotteesta on mahdollista tehdä tunnettu tuote, kun yritys vain alkaa sponsoroimaan kaikkea mahdollista ja vie tuotteensa kaikkiin Takaperälän mini-Siwoihin.
        - On myös ollut aikoja, kun saatavilla ei ole ollut parempaa, joten ihmiset ovat joutuneet tyytymään siihen, mitä on tarjolla.
        - Muutenkin lemmikkieläinbisneksessä liikkuu paljon varsin typeriä ja jopa eläimen hengen vaarantavia tuotteita, jotka ovat kuitenkin suosittuja, koska ihmiset, jälleen kerran, tyhmyyttään niitä menevät ostamaan. "Noku naapurin Liisanki hampsul on tälläne söpis juoksupallo/muovi-iglu/hiekkalaatikko, munki hamin pitää saada!!"

Laittamasi linkit eivät johda järin vakuuttaville sivustoille. Jätän ne omaan arvoonsa. Sen sijaan, jos esität minulle linkin joko Suomen hamsteriyhdistys ry:n foorumille tai Suomen Näyttely- ja Lemmikkihiiret ry:n foorumille, jossa kehutaan sankoin joukoin (ainakin yli puolet vastanneista) Best Friend tai muuta markettiruokaa, saatat saada minut jopa hämmästyneeksi.

Ja voisit opetella käyttämään edes jonkinlaista nimimerkkiä, kun nyt aloit niin kovasti tätä foorumia käyttää. ;)

• oincoewh

Komppailen tässä edellisiä kirjoittajia; en todellakaan usko, että hamsterinne kuoli Rapunzelin ruuan takia. Itselläni on jyrsijöitä ollut monta vuotta ja mullakin on kokemusta tuosta ruuasta, yleensä miksaan sen jonkun ruuan kans. Hyvää ruokaa se on.

• dsdssdssd

En usko että aloittajan hamsterin kuolema mitenkään ruokaan liittyy... Best friend on kyllä ihan oikeata markettipaskaa, melkein minkä tahansa tuppupaikan marketistakin yleensä sitä löytyy, ostinkin viimeksi jotain keinotekoisia best friendin "väriruokatankoja" hamsterille, mutta taitavat vain käyttämättä jäädä... Kyllä eläinkaupan ruuallakin yhdistettynä oikeaan muuhun ruokintaan kasvattajat saavat taatusti ihan yhtä hyviä tuloksia kuin tuolla Rapunzelilla...

• ja ruuasta
        dsdssdssd kirjoitti:

En usko että aloittajan hamsterin kuolema mitenkään ruokaan liittyy... Best friend on kyllä ihan oikeata markettipaskaa, melkein minkä tahansa tuppupaikan marketistakin yleensä sitä löytyy, ostinkin viimeksi jotain keinotekoisia best friendin "väriruokatankoja" hamsterille, mutta taitavat vain käyttämättä jäädä... Kyllä eläinkaupan ruuallakin yhdistettynä oikeaan muuhun ruokintaan kasvattajat saavat taatusti ihan yhtä hyviä tuloksia kuin tuolla Rapunzelilla...

Kirjoittaja sai minut ainakin vakuuttuneeksi täysin!

Jos eläin yksinkertaisesti kuoli syötettyä tuota ruokaa niin sehän on ilmiselvää.

Best friendiä kaverit ainakin syöttää eläimilleen ja terveitä kaikin puolin olleet. Minä itse taas suosin hopeakäpälän myymiä ruokia, olen ehkä astetta nirsompi kamujani, kun eläinkaupan herkkuja ostan kallilla. ;)

• ja ruuasta kirjoitti:

Kirjoittaja sai minut ainakin vakuuttuneeksi täysin!

Jos eläin yksinkertaisesti kuoli syötettyä tuota ruokaa niin sehän on ilmiselvää.

Best friendiä kaverit ainakin syöttää eläimilleen ja terveitä kaikin puolin olleet. Minä itse taas suosin hopeakäpälän myymiä ruokia, olen ehkä astetta nirsompi kamujani, kun eläinkaupan herkkuja ostan kallilla. ;)

"Jos eläin yksinkertaisesti kuoli syötettyä tuota ruokaa niin sehän on ilmiselvää."
        - Hamsteri kuoli, koska omistaja ei aloittanut totutusta uuteen ruokaan vähitellen, vaan kertarysäyksellä, jolloin hamsterin maha meni sekaisin ja seurasi ripuli. Tämä olisi voinut tapahtua aivan minkä tahansa muunkin ruoan kanssa. Syyhän ei kuitenkaan ole omistajan (eikä varsinkaan Rapunzelin ruoan), koska eihän hän voinut arvata, että hamsterilla on herkkä vatsa.
        - Kun hamsteri ripuloi, he eivät ilmeisesti hoitaneet hamsteria ohjeiden mukaisesti eikä ripuli parantunut.

• Tästä ruuasta

Yhdyn samaan kuin hamsterin omistaja ja nea. Meille ostettiin siskon marsulle ruokaa ja kuis ollakkaan siellä kuulemma oli pikku kirppuja alkoivat marsut sairastella ja syyttivät jopa minua siinä kun olin käynyt ostamssa kovin "terveelliseksi" kehuttua rapuzelin tmi sekoitusta.

Loppujen lopuksi he olivat saanneet marsunsa kuntoon kolmen eläinlääkärikäynnin jälkeen.

Itse en tiedä mikä niitä vaivasi, koska minulla ei ollut jalallanikaan asiaa tuon tapahtuman jälkeen enää siihen taloon.

Jos vaan pystyn niin kiroaisn h!*'*!tiin tuon ruuan!

• dassasssa

No ei ole ilmiselvää että tuo hamsterin kuolema olisi johtunut tuosta ruoasta, mutta ei taatusti ole ilmiselvää että se olisi johtunut ruuan muutoksesta, niinkuin tässä joku väitti että se olisi ilmiselvää, ei kai terve hamsteri kuitenkaan niin pahaa ripulia saa että kuolisi siihen? Ja jos kerran muillakin on samanlaisia kokemuksia ollut, niin voisi sanoa että tuossa ruuassa on jotain mätää. Ja itse olen ostanut jo hyvin monenlaista hamsterinruokaa, eikä mistään ole tullut mitään ötököitä.

• nancaincbi
        dassasssa kirjoitti:

No ei ole ilmiselvää että tuo hamsterin kuolema olisi johtunut tuosta ruoasta, mutta ei taatusti ole ilmiselvää että se olisi johtunut ruuan muutoksesta, niinkuin tässä joku väitti että se olisi ilmiselvää, ei kai terve hamsteri kuitenkaan niin pahaa ripulia saa että kuolisi siihen? Ja jos kerran muillakin on samanlaisia kokemuksia ollut, niin voisi sanoa että tuossa ruuassa on jotain mätää. Ja itse olen ostanut jo hyvin monenlaista hamsterinruokaa, eikä mistään ole tullut mitään ötököitä.

Kyllä monissa muissakin hamsterin ruuissa on ollut ötököitä, niitä perhosia. Esim. Supa Hamsterissa sitä on esiintynyt paljonkin! Eikä tuo ötökkäongelma ole pelkästään hamstereiden ruuissa, myös esim. marsujen.

Ja itse ötökät eivät johdu mitenkään siitä, että ruoka olisi jotenkin huonoa tms. Ötökät pääsevät helposti muovin läpi jne. joten niitä voi tulla mistä vain kuljetuksissa yms.

Alkuperäisen kirjoittajan hamsteri on tuskin mihinkään rapunzelin safkaan kuollut, eikä välttämättä ripuliinkaan. Hamsterilla on luultavasti ollut joku synnynnäinen vika tms.

• samoilla...
        nancaincbi kirjoitti:

Kyllä monissa muissakin hamsterin ruuissa on ollut ötököitä, niitä perhosia. Esim. Supa Hamsterissa sitä on esiintynyt paljonkin! Eikä tuo ötökkäongelma ole pelkästään hamstereiden ruuissa, myös esim. marsujen.

Ja itse ötökät eivät johdu mitenkään siitä, että ruoka olisi jotenkin huonoa tms. Ötökät pääsevät helposti muovin läpi jne. joten niitä voi tulla mistä vain kuljetuksissa yms.

Alkuperäisen kirjoittajan hamsteri on tuskin mihinkään rapunzelin safkaan kuollut, eikä välttämättä ripuliinkaan. Hamsterilla on luultavasti ollut joku synnynnäinen vika tms.

linjoilla. Paitsi, että tietenkin uuden siemensekoitukseksen syöttäminen kannattaa aloittaa sekoittamalla siihen aluksi tuttua.
        Oliko hamsteri eläinkauppa/tukku hamsteri? Tai muuten joltain "taka-jänkhälän kasvattajalta"?

Suosittelen ostamaan tunnettuja hyviä laatumerkkejä, vaikka ne olisivat kalliimpia.
        (enkä nyt tarkoita mitään perus-supaa)

Jyväseokset kannattaa aina pakastaa ennen käyttönottoa ja jos mahdollista, myös säilyttää hieman viileämmässä. Ostakaa vain tuoreita sekoituksia. Näin yleensä välttyy ötökkö-ongelmilta.

• jantta68

Tästä osoitteesta olen tilannut
      http://www.rockwells.net/jyrsijat.php

Ja aina saanut ensiluokkaista hamsujen ruokaa. Ei valittamista. Ne "kovakuoriaiset" asuvat hyvinkin monessa siemenseoksesta. Eivät ole mitenkään myrkyllisiä. Ruoka pakkaseen muutamaksi tunniksi. Ei öttiäiset kuoriinnu. Sama on akvaariokalojen ruoassa.

• Tiedosta!

Me kokeillaan heti tuota rockwells:in tuotteita ja viskataan Raspunzen ruuat kompostiin,
        ettei marsulle käy samoin kuin sille hamsteri ressukalle. :)

• kettorinne
        Tiedosta! kirjoitti:

Me kokeillaan heti tuota rockwells:in tuotteita ja viskataan Raspunzen ruuat kompostiin,
        ettei marsulle käy samoin kuin sille hamsteri ressukalle. :)

Marsuille kannattaa valita pelletti. Eiköhän muutenkin jokaisen, joka miettii mitä eläimelleen syöttäis, kannattaisi kysellä ko. eläimiin keskittyneeltä foorumilta. Kaikille varmasti löytyy foorumi, jossa käy kasvattajat ja lemmikkiomistajat. Saa kokemuksia eri ruuista ilman, että tarvii ihan kaikkea ostaa :) Ja sitten takaisin alkuperäiseen aiheeseen. En jaksa uskoa, että tuohon rapunzelin ruokaan ois hamsu kuollu. Siis ainakaan sen takia, että se olis huonoa (Ripuli siitä on hyvinkin voinut tulla). Ei siinä seoksessa kuitenkaan ainesosana ole mitään vaarallista. Jos se olisi hengenvaarallista, niin eiköhän myynti olis loppunu jo seinään ja näitä ilmoituksia olis netti pullollaan.

• tidosta
        kettorinne kirjoitti:

Marsuille kannattaa valita pelletti. Eiköhän muutenkin jokaisen, joka miettii mitä eläimelleen syöttäis, kannattaisi kysellä ko. eläimiin keskittyneeltä foorumilta. Kaikille varmasti löytyy foorumi, jossa käy kasvattajat ja lemmikkiomistajat. Saa kokemuksia eri ruuista ilman, että tarvii ihan kaikkea ostaa :) Ja sitten takaisin alkuperäiseen aiheeseen. En jaksa uskoa, että tuohon rapunzelin ruokaan ois hamsu kuollu. Siis ainakaan sen takia, että se olis huonoa (Ripuli siitä on hyvinkin voinut tulla). Ei siinä seoksessa kuitenkaan ainesosana ole mitään vaarallista. Jos se olisi hengenvaarallista, niin eiköhän myynti olis loppunu jo seinään ja näitä ilmoituksia olis netti pullollaan.

Itse en suosittele henkilökohtaisesti kenellekkään noita rapunzelin ruokia.

Uskon täysin hamsterin kuolemaan johtuen ruuasta, sillä isosiskoni hamsteri alkoi myös sairastella smasta syystä ilmeisti enkä halua tapattaa omaani.

• marjo89**

Minusta rapunzelin ruoka on erinomaista hyrsijöiden ruokaa. kasvatan syyrialaisia pienimuotoisesti ja kotoa löytyy vaihetelevasti 10-15 hamsteria eikä kyllä yksikään ole vielä rapun ruokaan kuollut ja minä olen erään paikallisen kanssa aloittanut ruuan syöttämisen ihan niistä koe-eristä joita rapu teki ennen ruuan varsinaista myyntiin tuloa. se että ruuassa on muille eläimille kuuluvia rehuja ei minusta ole ollenkaan paha asia kun hamsteri on luonnostaankin ruokavalionsa vuoksi seka syöjä. meillä se 20kg erä kyllä hupenee mukavasti ja eläimet voi hyvin. jokaiseen ruokaan voi niitä ötököitä tulla.. supasta, prestigestä ja aivan kaikesta niitä on ilman pakastusta varmasti löydetty. pyydän tutustumaan suomen hamsteriyhdistyksen sivuille ja katsomaan mitä siellä ruuasta on puhuttu. ja koska rapu takaa ruualleen 2kk takuun niin miksi et suoraan hänelle asiasta valittanut? On hyvin lapsellista alkaa haukkumaan jotain pelkästään keskustelupalstalla..

• Ruoka_
        marjo89** kirjoitti:

Minusta rapunzelin ruoka on erinomaista hyrsijöiden ruokaa. kasvatan syyrialaisia pienimuotoisesti ja kotoa löytyy vaihetelevasti 10-15 hamsteria eikä kyllä yksikään ole vielä rapun ruokaan kuollut ja minä olen erään paikallisen kanssa aloittanut ruuan syöttämisen ihan niistä koe-eristä joita rapu teki ennen ruuan varsinaista myyntiin tuloa. se että ruuassa on muille eläimille kuuluvia rehuja ei minusta ole ollenkaan paha asia kun hamsteri on luonnostaankin ruokavalionsa vuoksi seka syöjä. meillä se 20kg erä kyllä hupenee mukavasti ja eläimet voi hyvin. jokaiseen ruokaan voi niitä ötököitä tulla.. supasta, prestigestä ja aivan kaikesta niitä on ilman pakastusta varmasti löydetty. pyydän tutustumaan suomen hamsteriyhdistyksen sivuille ja katsomaan mitä siellä ruuasta on puhuttu. ja koska rapu takaa ruualleen 2kk takuun niin miksi et suoraan hänelle asiasta valittanut? On hyvin lapsellista alkaa haukkumaan jotain pelkästään keskustelupalstalla..

Mistähän sinä sen tiedät kuinka monta valitusta kyseiselle henkilölle on ruuasta tullut?

Tai onko tämän palstan kirjoittajat ottanut yhteyttä rapuun?

Ja onko rapu valmis negatiiviseen komenttiin, eli haukkuko eläimen omistajan pystyyn vai vastaako ollenkaan?

Siinä muutama pointti kun olen sivusilmällä seurannut kommentejanne.

• marjo89**
        Ruoka_ kirjoitti:

Mistähän sinä sen tiedät kuinka monta valitusta kyseiselle henkilölle on ruuasta tullut?

Tai onko tämän palstan kirjoittajat ottanut yhteyttä rapuun?

Ja onko rapu valmis negatiiviseen komenttiin, eli haukkuko eläimen omistajan pystyyn vai vastaako ollenkaan?

Siinä muutama pointti kun olen sivusilmällä seurannut kommentejanne.

olettaisin että jos hän olisi saanut vastauksen niin hän olisi asiasta kertonut eikä vain nälvinyt. suomessa on valvovat viranomaiset myös eläinten ruuille, jossa kyllä varmasti mielellään selvitetään miten huonoa kyseinen ruoka on, jos joku niin tarvitsee.

Kuolemahan oli tapahtunut aika nopeasti- ja hamsterin ruokaa ei saisi edes noin vain vaihtaa eli se on myös edesvastuutonta joka saattaa aihetuttaa ripuloinnin joka johtaa kuolemaan.

• mm333

mie oon syöttäny agrimarketin primoa marsuille ja se on naudanrehua, jotkut syöttää jopa sian ruokaa, kyllä ne kelpaa! Rapuzel on koottu seos monia ruokia, varmaankin ostaa sielt täält aineet ja sekoittaa.

• Hamsuli

Minulla on syyrianhamsteri uros :). Se on n. Vuoden vanha. Yritin syöttää sille pellettiä,mutta hamsuni on aika nirso ruuasta..No,ostin sille kuivaruokaa joka oli hieman erilaista.Sitäkään se ei hirveästi syö. Olen miettinyt,että kannattaisiko tehdä ITSE hamsterille kuivaruuat ?:) Ja kun kaupasta ostin syrkilleni ruokaa ne olivatkin aika rasvaisia..Joten mietin kannattaisiko tehdä seokset itse? Mietin tässä vaan että mistä tehdä..Pikaisia vastauksia,kiiitoos? ;) Ainiin,ja saako hamsulle antaa herkkuina rusinaa?(: Voiko antaa sellaista joka on suoraan kaupanhyllyltä ostettu? Olen miettinyt tätäkin asiaa piiiiitkään! ;D Kiitos vastauksista jo etukäteen! ;)

• Sedä

Älä ala tekemään sekoituksia itse, jos et oikeasti tiedä mitä olet tekemässä. Ravintoaineiden laskeminen on aika tarkkaa puuhaa. Yhdelle hamsulle ei muutenkaan kannata alkaa tekemään, raaka-aineet tulee kannattavimmiksi niin isoissa säkeissä.

Jos hamsu ei suostu syömään, anna ruuan lojua kupissa kunnes se syö. Se vain nirsoilee. Siemenseoksien kanssa on erityisen tärkeää että hamsu syö oikeasti kaikki aineasosat, eikä vaan parhaan makuisia, ennen kuin lisäät lisää. Ruoka kannattaa ainakin ostaa eläinkaupasta, EI esim. Oskua tai Best Friendsiä, pahinta mahdollista roskaa.

Rusinaa saa antaa herkuksi :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7360
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3634
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      374
      2019
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1826
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1489
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1267
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe