Noinhan se sanonta menee, mutta mikä on siis todellisuus ?
Olet naapuri, ystävä,sukulainen, työtoveri, "seriffi",jonkinlainen päättäjä.Tiedostat että tällä ystävälläsi on ongelma,alkoholiongelma, ei paha, pientä tasaista tissuttelua,viiniä, keskiolutta.Hän ollut työttömänä jonkin aikaa,mutta rahan vähyys ei hidasta tahtia,tingitään sitten muusta.
Mitä teet ? Pyydät hänet kanssasi ravintolaan,tuot hänelle viinipullon pari,tai boxin.Et millään ole huomannut mitään,niinkö.Kuitenkin hänen ihmissuhteet kärsivät, terveys kärsii,etc.
Onko nykyaika tosiaan niin julma, että jos sinulla ei mene hyvin niin pääasia että tuolla kaverillasi menee vielä huonommin.Peität esim.julkisivun takia tuon ongelman.Ja se on kuitenkin vain "tissuttelua."Ja kun ei ole töissä ei se ketään haittaakaan.
Itse olen eräälle ystävälleni huomauttanut asiasta monta kertaa, mutta kun ympäristö on hänen puolellaan, on siinä turhan monta vastustajaa.
En itsekään sylje lasiin, mutta jos joka päivä pitää juodaa se sixpack, viinipullo,on mielestäni hiukan liikaa.
Ystävä hädässä tunnetaan ?
8
440
Vastaukset
- Jermuxi tms.
Mutta perusajatus selkisi kyllä...Nooo, jos se naapuri siellä imuroi omilla rahoillaan viinaa, niin se sitten tekee sitä. Mitä sinne lisää kantamaan. Jos lähdette ulos, niin lähdette ulos, en minä ainakaan omia juomisia varo ruokailun aikana vain sen takia, että jollain toisella on ongelma.
Kieltämättä on ahdistavaa katsoa syrjästä kun ystävä tuhoaa itsensä. Olen joskus joutunut sitä itsekin seuraamaan. Joskus yrittänyt myös siihen puuttua. Siinä vain ei tunnu olevan mitään tehtävissä, itse hän juo eikä siihen voi ulkopuolinen vaikuttaa. Lupauksia tehdessään hän ei itsekään usku niiden pitävän. Juuri nuo iltakaljat näyttävät olevan ongelma, jos hän pysyisikin väkevissä, olisi sentään viikon, parin raittiita hetkiä. Jossain vaiheessa sinun vain on kovetettava itsesi, hänen juomiselleen et mitään mahda. Hän hakee apua vasta kun on valmis lopettamaan. Sääli ei auta häntä ja juomansa hän hankkii tavalla tai toisella.
- sivupersooNaNa
Jokainen itse päättää juoda vai ei,ystävien ym. kylänmiehien siihen vaikea puuttua.
On 6 kaljaa joka ilta iso määrä, no ei sillä terveys vielä mene mutta rahat ja sivussa ihmissuhteet tai ainakin kärsii.
Sinä myös huolta kannat ystävästäsi. - Putkivalo
kamun kanssa vetoa vaikka parikymppisestä (eurosta siis) ettei pysty olemaan ilman alkoholia viikon :)) Minusta se on jonkinlainen riippuvuuden mittari, jos ei osaa sanoa ei, olipa määrät sitten mitä tahansa. Nuo määrät tuntui jo aikamoisilta..
Ei kai tuossa muuta voi kun suoraan sanoa mielipiteensä, ja sitten antaa ystävälle vastuun omasta elämästään. Jos alat jankuttamaan, pullo menee vain piiloon, ja ongelma saa uuden ulottuvuuden.
Älä ainakaan vie sille lisää! Ja kannustaa voi muutenkin sillä ettei itse juo kun lähdette ulos. Hyvää se sullekin vaan tekee :)) - miljoonapulu
Joo, oikeassa olet; joka päivä sixpäkki ja viinipullo on liikaa.
Mielelläni joskus (aika harvoin on parempi ilmaus sittenkin kohdallani) itsekin juon mutta tuo menee jo liiallisuuksiin mitä kuvasit.
Tuolle juomiselle pitäisi tulla mahdollisimman pian stoppi.
Kumma juttu jos muut eivät ymmärrä vaikka vakavasta asiasta on kyse. En muuta osaa sanoa kuin; älä luovuta. - gg-10
Julmaa on nykyaika, totta. Ja kun suomalaiseen perinteeseen ja kulttuuriin kuuluu että joku juo. Kaipa se siksi on niin vaikea sanoa asiasta. Mutta kyllä todellinen ystävä asiasta huomauttaa. Liika on liikaa.
- mies se on manninennii
Niiden pimeiden joulunaluspäiviän mentyä sain pakollisen katkon häppäputkeeni.
Kolarin takia lasarettiin viikoksi.
Nyt on jo helppoo jättää se eka paukku ottamati. Hyvältä tuntuu ihan selvinpäinkin.
Eukkokin vähemmän huolestunut.
Nostan nyt hieman tätä omaa juttua.
Koska olen niin monta kertaa nähnyt kuinka Suomessa suhtaudutaan niin "kierolla " tavalla ko. asiaan.
En missään tapauksessa kannata lisää säännöstelyä, koska se ei auta asiaa,päinvastoin.
Eikä kirjoituksellani ollut tarkoitus loukata ketään,vaan päinvastoin osoittaa sen että välitän ystävistäni.
Mutta keskustellaan lisää tästä aiheesta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih527090Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7103228Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1251455Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831330- 841315
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2231259Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631197- 891190
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 791081