Uskonto, rahaa ja rakennuksia?

Arskavain

Olen miettinyt uskontoa paljon suhteessa siihen, mitä raamattu sanoo. Raamatussa esintyy uskonto sana vain kerran.
Ap. 26: 5 He tuntevat minut jo entuudestaan, jos tahtovat sen todistaa, että minä meidän uskontomme ankarimman lahkon mukaan olen elänyt fariseuksena.

Pitäisikö meidän kuulua johonkin uskontoon nykyaikana?
Jeesus sanoo näin:

Varokaa lainopettajia!

Luukas20:
45 Kaiken kansan kuullen Jeesus sanoi opetuslapsilleen: [20:45-47: Matt. 23:1-36; Mark. 12:37b-40; Luuk. 11:37-54]
46 "Varokaa lainopettajia! He kulkevat mielellään pitkissä viitoissa ja nauttivat siitä, että heitä tervehditään toreilla, he istuvat synagogassa mielellään etumaisilla istuimilla ja pidoissa kunniapaikalla,
47 mutta vievät leskiltä talot ja latelevat pitkiä rukouksiaan vain näön vuoksi. Sitä ankarampi tulee olemaan heidän tuomionsa."

Tarvitseeko Jumala rahaa ja rakennuksia, joita voitaisiin pitää jonkinmoisina temppeleinä?

Luukas 21:
1 Ja hän katsahti ja näki rikkaiden panevan lahjoja uhriarkkuun.
2 Niin hän näki myös köyhän lesken panevan siihen kaksi ropoa.
3 Silloin hän sanoi: "Totisesti minä sanon teille: tämä köyhä leski pani enemmän kuin kaikki muut.

Tämän mukaan Jumala ei tarvitsisi rahaa oikeastaan ollenkaan - uskon laadulla olisi sen sijaan merkitystä.

Rakennuksista, jossa voitaisiin palvoa Jumalaa?

Jer. 7:4
Älkää luottako valheen puhujiin, jotka hokemalla hokevat: 'Tämä on Herran temppeli, Herran temppeli, Herran temppeli!' [Miika 3:11]

1 Kor 3:
9 Me olemme Jumalan työtovereita, te olette Jumalan pelto ja Jumalan rakennus. [2. Kor. 6:1 | Mark. 4:14-20; Ef. 2:22; Hepr. 3:6]
10 Jumalalta saamani armon mukaan olen taitavan rakentajan tavoin laskenut perustuksen, jolle joku toinen rakentaa. Mutta kukin katsokoon, miten rakentaa. [Room. 15:20; 1. Kor. 15:10]
11 Perustus on jo laskettu, ja se on Jeesus Kristus. Muuta perustusta ei kukaan voi laskea. [Jes. 28:16; Ef. 2:20; 1. Piet. 2:6-8]
12 Rakennetaanpa tälle perustukselle kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
13 aikanaan tulee ilmi, mitä kukin on saanut aikaan. Tuomiopäivä sen paljastaa: se päivä ilmestyy tulenliekeissä, ja tuli koettelee, millainen itse kunkin aikaansaannos on. [Room. 2:5,6; 1. Kor. 4:5; 2. Tess. 1:8; 1. Piet. 1:7]
14 Se, jonka rakennus kestää, saa palkan.
15 Se taas, jonka rakennus palaa, kärsii vahingon. Itse hän tosin pelastuu, mutta kuin tulen läpi. [Juud. 23]
16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä? [1. Kor. 6:19; 2. Kor. 6:16; Ef. 2:21; Hepr. 3:6; 1. Piet. 2:5]
17 Jos joku turmelee Jumalan temppelin, Jumala saattaa turmioon hänet. Jumalan temppeli on pyhä, ja tämä temppeli olette te.

Tarvitseeko Jumala järjestöä?

Jotkut väittävät seuraavan perusteella Jumalan tarvitsevan järjestön;

1. Korinttolaiskirje 14:

Järjestys seurakunnan kokouksissa
26 Mitä tämä siis tarkoittaa, veljet? Kun kokoonnutte yhteen, jokaisella on jotakin annettavaa: laulu, opetus tai ilmestys, puhe kielillä tai sen tulkinta. Kaiken on tapahduttava yhteiseksi parhaaksi. [1. Kor. 12:7]
27 Jos puhutaan kielillä, vain kaksi tai enintään kolme saa puhua, kukin vuorollaan, ja jonkun on tulkittava puhetta.
28 Ellei tulkitsijaa ole, puhuja olkoon seurakunnan parissa vaiti ja puhukoon vain itselleen ja Jumalalle.
29 Samoin profeetoista saa esiintyä vain kaksi tai kolme, ja toiset arvostelkoot. [1. Tess. 5:21; 1. Joh. 4:1]
30 Jos joku muu läsnäolijoista saa ilmestyksen, edellisen puhujan tulee vaieta.
31 Kaikki te voitte profetoida, kukin vuorollanne, jotta kaikki oppisivat ja saisivat rohkaisua.
32 Profeetat pystyvät hallitsemaan henkilahjojaan,
33 sillä Jumala ei ole epäjärjestyksen vaan rauhan Jumala. Niin kuin on laita kaikissa pyhien seurakunnissa,
34 naisten tulee olla vaiti seurakunnan kokouksissa. Heidän ei ole lupa puhua, vaan heidän on oltava kuuliaisia, niin kuin lakikin sanoo. [1. Moos. 3:16; Ef. 5:22; Kol. 3:18; Tit. 2:5; 1. Piet. 3:1]
35 Jos he tahtovat tietoa jostakin, heidän on kysyttävä sitä kotona omalta mieheltään, sillä naisen on sopimatonta puhua seurakunnan kokouksessa. [1. Tim. 2:11,12]
36 Teidänkö luotanne Jumalan sana on lähtenyt liikkeelle? Tai onko se tullut pelkästään teidän luoksenne?
37 Jos joku uskoo olevansa profeetta tai saaneensa muita Hengen lahjoja, hänen tulee tietää että tämä, mitä kirjoitan, on Herran käsky. [2. Kor. 10:7]
38 Jos joku ei tätä tunnusta, Jumala ei tunnusta häntä.
39 Veljet, tavoitelkaa siis profetoimisen lahjaa älkääkä estäkö kielillä puhumista. [1. Tess. 5:20]
40 Kaiken on vain tapahduttava arvokkaasti ja hyvässä järjestyksessä

Kyse on enemmänkin käytännön järjestelyistä kaikkien parhaaksi, mutta
Matt. 18:20
Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään."

8

326

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Repe-Pekka

>> Pitäisikö meidän kuulua johonkin uskontoon nykyaikana? >>

Jos ajatellaan henkilökohtaista uskoa ja pelastumista, niin ei tarvitse kuulua.

Hyvä on olla kuitenkin uskovien yhteys, mutta määrä ei välttämättä takaa laatua.

>> Rakennuksista, jossa voitaisiin palvoa Jumalaa? >>

24. Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan
      Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,
      25. eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka
      itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.
      Apt 17.

>> Tarvitseeko Jumala järjestöä? >>

Ei tarvitse.

Kunnia kuuluu yksin Jumalalle, ei millekään lahkoille, järjestöille tms.

Jotkut lahkot / järjestöt ovat jopa omineet Jumalan tuomiovallan tuomitsemalla kaikki lahkoon / järjestöön kuulumattomat kadotukseen / kuolemaan.

• Se on?

2 Aikakirja 34;29,30
      29 Niin kuningas lähetti kokoamaan kaikki Juudan ja Jerusalemin vanhimmat. 30 Sen jälkeen kuningas meni ylös Jehovan huoneeseen mukanaan kaikki Juudan miehet ja Jerusalemin asukkaat ja papit ja leeviläiset ja koko kansa, suuret ja pienet, ja hän alkoi lukea heidän korviensa kuullen kaikkia Jehovan huoneesta löydetyn liitonkirjan sanoja.

Hep 10:24, 25

24 Ja ottakaamme huomioon toinen toisemme kannustaaksemme rakkauteen ja hyviin tekoihin, 25 jättämättä yhteen kokoontumistamme, niin kuin muutamilla on tapana, vaan rohkaisten toisiamme, ja sitä enemmän, kuta enemmän näette sen päivän lähestyvän.

• Arskavain

Miksi siellä salilla on rahankeräyslaatikko ja miksi todistajia toistuvasti pyydetään antamaan rahaa?
        Eikö hyvän uutisen tulisi olla ilmaista, eikä kenekään leipäpuu, kuten beeteliläisten?

Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.

• ,.,.,..
        Arskavain kirjoitti:

Miksi siellä salilla on rahankeräyslaatikko ja miksi todistajia toistuvasti pyydetään antamaan rahaa?
        Eikö hyvän uutisen tulisi olla ilmaista, eikä kenekään leipäpuu, kuten beeteliläisten?

Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.

Mihinköhän se leski roponsa pudotti? Ei tietääkseni Jeesus todennut että turhaan hän roponsa pudotti.

Eikös täällä enemmänkin olla oltu huolissaan beteliläisten toimeentulosta. Kovin huonosti omaisuus sillä menolla karttuu.

Joko sinä olet antanut kaiken omaisuutesi köyhille, jos et, niin mistä mahtaa kiikastaa?

• Arskavain
        ,.,.,.. kirjoitti:

Mihinköhän se leski roponsa pudotti? Ei tietääkseni Jeesus todennut että turhaan hän roponsa pudotti.

Eikös täällä enemmänkin olla oltu huolissaan beteliläisten toimeentulosta. Kovin huonosti omaisuus sillä menolla karttuu.

Joko sinä olet antanut kaiken omaisuutesi köyhille, jos et, niin mistä mahtaa kiikastaa?

>>Mihinköhän se leski roponsa pudotti? Ei tietääkseni Jeesus todennut että turhaan hän roponsa pudotti. >Eikös täällä enemmänkin olla oltu huolissaan beteliläisten toimeentulosta. Kovin huonosti omaisuus sillä menolla karttuu. >Joko sinä olet antanut kaiken omaisuutesi köyhille, jos et, niin mistä mahtaa kiikastaa?

• ..,.,.,.
        Arskavain kirjoitti:

>>Mihinköhän se leski roponsa pudotti? Ei tietääkseni Jeesus todennut että turhaan hän roponsa pudotti. >Eikös täällä enemmänkin olla oltu huolissaan beteliläisten toimeentulosta. Kovin huonosti omaisuus sillä menolla karttuu. >Joko sinä olet antanut kaiken omaisuutesi köyhille, jos et, niin mistä mahtaa kiikastaa?

>>>Olen antanut kaiken omaisuuteni köyhille - opiskelija lapsilleni sekä työttömälle vaimolleni>rahankeräyslaatikko on saanut keskuudessanne merkittävän paikan, jolla kerätään varoja rikkaille

• Arskavain
        ..,.,.,. kirjoitti:

>>>Olen antanut kaiken omaisuuteni köyhille - opiskelija lapsilleni sekä työttömälle vaimolleni>rahankeräyslaatikko on saanut keskuudessanne merkittävän paikan, jolla kerätään varoja rikkaille

Montako seurakuntaa, jotka lähettävät rahaa beetteliin, jotka lähettää Brooklyniin?

Brookynin kiinteistöt eivät ole halvimmasta päästä. Myisivät ne ja valitsisivat halvemman vaihtoehdon, niin rahaa olisi vaikka jakaa köyhille...

Business toimii, kun ei ole työnantajamaksuja ja veroja kierretään rakentamalla talkoilla ja seurakunnat.

http://veljesseura.org/?q=node/44

• Arskavain kirjoitti:

Montako seurakuntaa, jotka lähettävät rahaa beetteliin, jotka lähettää Brooklyniin?

Brookynin kiinteistöt eivät ole halvimmasta päästä. Myisivät ne ja valitsisivat halvemman vaihtoehdon, niin rahaa olisi vaikka jakaa köyhille...

Business toimii, kun ei ole työnantajamaksuja ja veroja kierretään rakentamalla talkoilla ja seurakunnat.

http://veljesseura.org/?q=node/44

Vt-seura rakennuttaa valtakunnansalin seurakuntalaisten rahoilla. Muutaman vuoden päästä Vt-seura myy sen muuhun käyttöön. Rahat jäävät järjestölle. Kaikkihan on puhdasta voittoa. Seurakuntalaiset eivät hyödy mitään??
        Järjestö vie srk:n rahat ja työpanoksen antamatta mitään vastineeksi. Maksaako Vt-seura Betel työntekijöistäkään työnantajamaksuja??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      110
      3590
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      63
      3216
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2714
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      83
      2523
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      85
      2458
    6. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2144
    7. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      97
      2103
    8. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      50
      1752
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1730
    10. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1706
    Aihe