Ihmetyttää

uskova

Miten Jehovat on uskaltanu muokata raamattua ja poistaa sieltä esim.kaikki kohdat jossa puhutaan kolmiyhteisestä jumalasta.Ilmestyskirjahan sanoo,että jos Jotain ottaa raamatusta pois niin kaikki kauheus kohtaa häntä?

37

1068

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • usko untamo

Vartiotorniseuran oppi menee Raamatun oppien ohi. Kyseessä on epäjumalanpalvelus, kun ihmisten sanomiset painaa enemmän kuin mitä Raamatussa selväsi lukee!

• Pii on 3.0

.. Mutta tosiasiat on tosiasioita; kun täällä puhutaan jehovasta, tai väitetään Jeshuaa -Jumalaksi, niin luepa -1. Moos, 18-20, mikä oli Israelin jumalan oikea Nimi; .
        Ja luepa, mitä Jeshua sanoi puuhun naulattuna,
        "Eeli Eeli, lama sabaktani!"

• samasvet
        Pii on 3.0 kirjoitti:

.. Mutta tosiasiat on tosiasioita; kun täällä puhutaan jehovasta, tai väitetään Jeshuaa -Jumalaksi, niin luepa -1. Moos, 18-20, mikä oli Israelin jumalan oikea Nimi; .

Jeesus sanoi ns. lähetyskäskyssään kastamisesta mm. ... kastakaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (huom ! ei nimiin). Tämä jos mikään kiistatta osoittaa, että on Yksi Jumala, joka on ilmoittanut itsensä kolmessa eri persoonassa.

• Mitä sitten?
        Pii on 3.0 kirjoitti:

Kopioin netistä mainitsemasi jakeet. I mooseksen kirjasta (Genesis):
        "17. Ja Herra sanoi: "Salaisinko minä Aabrahamilta, mitä olen tekevä?
        18. Onhan Aabrahamista tuleva suuri ja väkevä kansa, ja kaikki kansakunnat maan päällä tulevat hänessä siunatuiksi.
        19. Sillä minä olen valinnut hänet, että hän käskisi lapsiansa ja perhettänsä, joka jää hänen jälkeensä, noudattamaan Herran tietä ja tekemään sitä, mikä vanhurskaus ja oikeus on, jotta Herra antaisi Aabrahamille tapahtua, mitä hän on hänelle luvannut."
        20. Niin Herra sanoi: "Valitushuuto Sodoman ja Gomorran tähden on suuri, ja heidän syntinsä ovat ylen raskaat."
        Otin vielä yhden jakeen lisääkin, selvennyksen vuoksi.

Mainitsemaasi oikeaa nimeä en havaitse.

• kuulija
        samasvet kirjoitti:

Jeesus sanoi ns. lähetyskäskyssään kastamisesta mm. ... kastakaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (huom ! ei nimiin). Tämä jos mikään kiistatta osoittaa, että on Yksi Jumala, joka on ilmoittanut itsensä kolmessa eri persoonassa.

Ilm.22:18. Jokaiselle, joka kuulee tämän kirjan ennussanat, minä vakuutan: Jos joku panee niihin jotakin lisää, panee Jumala hänen kärsittävikseen ne vitsaukset, joista tässä kirjassa on kerrottu. 19. Jos joku ottaa pois jotakin tämän ennustusten kirjan sanoista, ottaa Jumala pois hänen osallisuutensa elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kerrottu.

• kuulija

Kaikki mikä ohetta Ramatun sana on harhaoppia.
        Kyllä valveilla olevat uskovat kai sen tietävät,etteivät usko siihen.

• samast
        kuulija kirjoitti:

Ilm.22:18. Jokaiselle, joka kuulee tämän kirjan ennussanat, minä vakuutan: Jos joku panee niihin jotakin lisää, panee Jumala hänen kärsittävikseen ne vitsaukset, joista tässä kirjassa on kerrottu. 19. Jos joku ottaa pois jotakin tämän ennustusten kirjan sanoista, ottaa Jumala pois hänen osallisuutensa elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kerrottu.

Mitä haluat sanoa ns. lähetyskäskykirjoitukseeni?

• kuulija
        samast kirjoitti:

Mitä haluat sanoa ns. lähetyskäskykirjoitukseeni?

Matt. 28:19Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
        20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.
        Tätä haluan sanoa.

• Pii on 3.0
        samasvet kirjoitti:

..Sataluvulta, vanhempi teksti, jossa sanotaan ";..Minun nimessäni ..".
        konstantinopolin kirkoliskokous toi kolminaisuuden vuonna 385 j.aa, Augustinus sen jälkeen "Kirkollisti sen , Dionysios Areiopagita oli salanimi, jonka kirjoituksesta uusplatonilaiset kirkkoisät keksivät kolminaisuuden.
        Raamattu ei sisällä kolminaisuutta,.

• samasvet kirjoitti:

Raamattu ei kerro kastetun kolminaisuuden nimeen. Ei kertaakaan.
        Tehtävä: Mihin nimeen Raamattu kertoo apostolien kastaneen?

• samat
        kuulija kirjoitti:

Matt. 28:19Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
        20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.
        Tätä haluan sanoa.

Niin minäkin.

• olikaan kieliopissa:
        samasvet kirjoitti:

Miten monikko ilmaistaan esinerkiksi:
        "Miehet istuivat hatut päässään"
        vai:
        Miehet istuivat hatut päissään"
        Vestaa tätä omaan väitteeseesi.

• Ihmetyttää

Miten te Helluntailaiset jaksatte jauhaa omasta harhaopistanne! kolminaisuudesta!

• ainoastaan

HELLUNTALAISET TÄNNE KIRJOITA .Kyllä täällä on muitakin ns. jauhajia .Asia on niin että kaikki JEESUKSEEN oikeana vapahtajana uskovat KOLMIYHTEISEEN JUMALAAN .

• rukous.

Johanneksen 17:21 "Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut." Tässäkin on ilmoitettu 'kolmiyhteys' (Isä, Poika ja opetuslapset) ja siitä ilmenee tuon "yhtä" -ilmaisun laatu.

Se, että Tornin kabinetissa ovat löytäneet 'jyvän', "löytäähän sokea kanakin joskus jyvän", ei tee heidän koko teologiaansa raamatulliseksi ja uskottavaksi.

• ...........

Tässäkin on ilmoitettu 'kolmiyhteys' (Isä, Poika ja opetuslapset) ja siitä ilmenee tuon "yhtä" -ilmaisun laatu.

mitä ihmettä taas selität? jeesus ei rukoillut että opetuslapset olisivat yksi persoona, vaan että olisivat yhtä ajatuksissa ja päämäärissä kuten jeesus ja isä. Jean calvin, joka uskoi kolminaisuuteen sanoi kirjassaan "commentary on the gospel according to john": Entisaikojen ihmiset käyttivät väärin tätä kohtaa todistaakseen että Kristus on isän kanssa samaa olemusta.Jeesus ei käsittele olemuksen yksettä vaan hänen ja jumalan yksimielisyyttä"
        Esim samassa luvussa joh 10:30 jälkeen jeesus perusteli painokkaasti, ettei ole jumala. Helluntalainen, käytä jo vähän järkeä!

• ihmeen raamattu
        ........... kirjoitti:

Tässäkin on ilmoitettu 'kolmiyhteys' (Isä, Poika ja opetuslapset) ja siitä ilmenee tuon "yhtä" -ilmaisun laatu.

mitä ihmettä taas selität? jeesus ei rukoillut että opetuslapset olisivat yksi persoona, vaan että olisivat yhtä ajatuksissa ja päämäärissä kuten jeesus ja isä. Jean calvin, joka uskoi kolminaisuuteen sanoi kirjassaan "commentary on the gospel according to john": Entisaikojen ihmiset käyttivät väärin tätä kohtaa todistaakseen että Kristus on isän kanssa samaa olemusta.Jeesus ei käsittele olemuksen yksettä vaan hänen ja jumalan yksimielisyyttä"
        Esim samassa luvussa joh 10:30 jälkeen jeesus perusteli painokkaasti, ettei ole jumala. Helluntalainen, käytä jo vähän järkeä!

teillä on jt.kun te kulette ihmisten ovilla teillä on mukana oikea raamattu ns.kirkkoraamattu ,mutta omissa kok.te luette ihan muuta hämäätte ihmisiä luette omaa käännöstänne ja vartiotornia ym. ON TÄÄLLÄ LINJOILLA MUITKIN KUN HELLUNTAILAISIA USKO POIS .ISÄ POIKAja PYHÄHENKI ovat yhtä se on raamatun totuus .

• ihmetyttää
        ihmeen raamattu kirjoitti:

teillä on jt.kun te kulette ihmisten ovilla teillä on mukana oikea raamattu ns.kirkkoraamattu ,mutta omissa kok.te luette ihan muuta hämäätte ihmisiä luette omaa käännöstänne ja vartiotornia ym. ON TÄÄLLÄ LINJOILLA MUITKIN KUN HELLUNTAILAISIA USKO POIS .ISÄ POIKAja PYHÄHENKI ovat yhtä se on raamatun totuus .

Minä aloitin tän viestiketjun ja en ole helluntailainen vaan uskovainen ,siis Jeesukseen uskovainen.
        Kyllähän Jeesus monessa kohtaa sanoi itsestään ,että minä olen,joka tarkoittaa Jahvea eli Jumalaa.Tutkikaa raamattu paremmin ja tutustukaa alkuteksteihin,nii tajuatte.Siksihän Juutalaiset tappoivat Jeesuksen kun Hän sanoi olevansa Jumala!Eikä Jeesusta naulittu mihinkää vitun paaluun vaan ristille ja mitä sitte,kuitenki se sovitti meidän synnit oli se sitte paalu tai risti=)Halleluja

• .,,..,
        ihmetyttää kirjoitti:

Minä aloitin tän viestiketjun ja en ole helluntailainen vaan uskovainen ,siis Jeesukseen uskovainen.
        Kyllähän Jeesus monessa kohtaa sanoi itsestään ,että minä olen,joka tarkoittaa Jahvea eli Jumalaa.Tutkikaa raamattu paremmin ja tutustukaa alkuteksteihin,nii tajuatte.Siksihän Juutalaiset tappoivat Jeesuksen kun Hän sanoi olevansa Jumala!Eikä Jeesusta naulittu mihinkää vitun paaluun vaan ristille ja mitä sitte,kuitenki se sovitti meidän synnit oli se sitte paalu tai risti=)Halleluja

>>>mihinkää vitun paaluun vaan ristille

• ...
        ihmeen raamattu kirjoitti:

Nuo asiat pystytään perustelemaan millä tahansa käännöksellä!

ovat yhtä se on raamatun totuus

Perustele totuus.

• perusteluja
        ... kirjoitti:

Nuo asiat pystytään perustelemaan millä tahansa käännöksellä!

ovat yhtä se on raamatun totuus

Perustele totuus.

sen kummemmin kun ISÄ POIKA JA PYHÄHENKI ne kaikki ovat yhtä jolla ei ole isää ei ole poikaa ja pyhähenki johtaa kaikkeen totuuteen ja kun sitä etsii pyhänhegen avulla se totuus löytyy JUMALAN SANASTA JA OIKEASTA KIRKKORAAMATUSTA !

• käännöksen toimittaneilla miehillä oli vain muutaman kuukauden opinnot takanaan raamatullisista kielistä(HEPREAN KIELI,KOINE-KREIKKA). Ylimieliseen tapaan he uskoivat pyhän hengen(Jumalan voiman) ohjaavan heitä kääntämisessä.

• taikka henki

On lahko perustellut käännöksiään myös Greberin Raamatulla.

Greber itse sanoo esipuheessaan käyttäneensä spiritismiä käännöstyönsä välineenä.

On tietysti selvää, että spiritismi on vain käsite eikä toimiva menetelmä, joten on jäänyt salaan, mitä asioita Greber on halunnut kätkeä sanomansa spiritismin taakse.

Seura taas sanoutui irti Greberistä, kun tämä spiritismi oli tullut julkisuuteen

• Pii on 3.0
        taikka henki kirjoitti:

On lahko perustellut käännöksiään myös Greberin Raamatulla.

Greber itse sanoo esipuheessaan käyttäneensä spiritismiä käännöstyönsä välineenä.

On tietysti selvää, että spiritismi on vain käsite eikä toimiva menetelmä, joten on jäänyt salaan, mitä asioita Greber on halunnut kätkeä sanomansa spiritismin taakse.

Seura taas sanoutui irti Greberistä, kun tämä spiritismi oli tullut julkisuuteen

..Ainakin yhtä keskeistä -Teosofian sanaa, joka on jäänyt elämään omaa elämäänsä koko länsimaisen Uskonnon maailmaan, nimittäin sanaa
        -Mestari-.
        Kysessä ei ole ns, Kristillinen sana, vaan teosofien, ja sitäkautta hindulainen käsite.Jokainen voi asian tarkistaa vaikkapa googlesta haulla teosofian mestarit.

• Pii on 3.0 kirjoitti:

..Ainakin yhtä keskeistä -Teosofian sanaa, joka on jäänyt elämään omaa elämäänsä koko länsimaisen Uskonnon maailmaan, nimittäin sanaa
        -Mestari-.
        Kysessä ei ole ns, Kristillinen sana, vaan teosofien, ja sitäkautta hindulainen käsite.Jokainen voi asian tarkistaa vaikkapa googlesta haulla teosofian mestarit.

Jeesusta nimellä "mestari". Ainakin UT:n mukaan.
        Esim Luuk.8.45;Kirkkoraamattu 1938

• palaaminen
        Pii on 3.0 kirjoitti:

-Mestari-.

Kysymys siitä että lahko on käyttänyt tukenaan kirjoituksia, joiden tekijä itse sanoo käyttäneensä spiritismiä poikkeavien käännöstensä syynä.

Käyttipä spiritisti sitten pitkiä taikka lyhyitä kalsonkeja

• Näitä raamatunkohtia

Johannes 17:3

3. Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

Johanneksen 20:17

17. Jeesus sanoi hänelle: "Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö".

2. Korinttolaiskirjeen 1:3

3. Kiitetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, laupeuden Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala,

18. Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Miksi sanot minua hyväksi? Ei kukaan ole hyvä paitsi Jumala yksin.

Johannes 14:28,

28. Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.

• uskova

Tääki selittää,että Jeesus on Jumala:Johanneksen evankeliumin alussa. Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan tykönä ja Sana oli Jumala Hän asui meidän keskellämme ja katselimme hänen kirkkauttaan.
        Sana on Jeesus ja Sana on siis Jumala ja Hän oli Jumalan tykönä.Eli siis joku toinenkin joka on Jumala oli Jumalan tykönä eli sana eli Jeesus=)
        Sori jos käytin edellisessä tekstissä kirosanaa,mutta joka on synnitön heittäköön ensimmäisenä kivellä,eikai kukaan ,nii lakihenkinen oo ,että haittaa jos joskus vähä kiroilee.Sillä armosta te olette pelastetut,ette itsenne kautta,ettei kukaan kerskaisi=)

• tekstisi
        uskova kirjoitti:

Tääki selittää,että Jeesus on Jumala:Johanneksen evankeliumin alussa. Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan tykönä ja Sana oli Jumala Hän asui meidän keskellämme ja katselimme hänen kirkkauttaan.
        Sana on Jeesus ja Sana on siis Jumala ja Hän oli Jumalan tykönä.Eli siis joku toinenkin joka on Jumala oli Jumalan tykönä eli sana eli Jeesus=)
        Sori jos käytin edellisessä tekstissä kirosanaa,mutta joka on synnitön heittäköön ensimmäisenä kivellä,eikai kukaan ,nii lakihenkinen oo ,että haittaa jos joskus vähä kiroilee.Sillä armosta te olette pelastetut,ette itsenne kautta,ettei kukaan kerskaisi=)

ennen lähetät!kiroilu on törkeää koska se loukkaa jopa jt. ja kun ne ei usko niin ne ei usko vaikka enkeli taivaasta tulisi kertomaan totuuden .

• Nyt hyvät ihmiset
        tekstisi kirjoitti:

ennen lähetät!kiroilu on törkeää koska se loukkaa jopa jt. ja kun ne ei usko niin ne ei usko vaikka enkeli taivaasta tulisi kertomaan totuuden .

Nuo raamatunkohdat ja ajatelkaa järjellä! ei tunteella!

• ihmetyttää
        tekstisi kirjoitti:

Voivoi onpa nyt kauheaa jos kiroilee,eiköhän monesti asiat mene paremmin perille ku käyttää voimasanoja.Oon tullu uskoon 8 vuotta sitten ja oon huomannu,että ihminen oon edelleenkin,lueppa noita muita keskustelupalstoja,nii huomaat,että kyllä sielä kiroillaan,täälläkö on niin pyhää porukkaa ,että ei kestä mitään,Voihan vittu saatanan perkele sanon Jumalallekin ku vituttaa ja se kyllä kestää,ku tietää millainen olen ja tiesi jo sillon ku minut valitsi lapsekseen=)Halleluja Kiitos Jeesus=)!!!

• jakeissa ole

mitään ihmettemistä, koska Jeesus oli myös ihminen, ihmisen poika, ihmisenä Jumalalle alamainen, ei Jeesuksen Jumaluus sitä tarkoita, että Jumala muuttui Jeesukseksi ja taivaaseen ei jäänyt ketään, vaan Jeesus on eri persoona, vaikka samassa jumaluudessa, ei eräs muuan jumala.

En minä välitä siitä milloin ja missä kolminaisuus on keksitty, vaan minä löydän Jeesuksen Herruuden ja kaikkivaltiaisuuden Raamatusta, ja tajuan Jeesuksen olleen lihaksi tulleen Jumalan sanan. Jumalan, yhden ja ainoan.

Jollette usko Jeesusta siksi kuka Hän oli te kuolette synteihinne, kun ihmiselle ei ole annettu muuta nimeä, jossa olisi pelastus.

• missä kohti...

sinun "väärentämättömässä" Raamatussasi mainitaan sanat "kolmiyhteinen" "kolmiyhteinen Jumala"

• Jari-Jt

Miten Jehovat on uskaltanu muokata raamattua ja poistaa sieltä esim.kaikki kohdat jossa puhutaan kolmiyhteisestä jumalasta.

Se, ettei Raamatussa ole mainintojaa kolmiyhteisestä Jumalasta, ei ole Jehovan todistajien syy. Syy on siinä, ettei siellä ole sellaisia ollut alunalkaenkaan.

Ilmestyskirjahan sanoo,että jos Jotain ottaa raamatusta pois niin kaikki kauheus kohtaa häntä?

Yhtälailla se kieltää myös lisäämästä sinne mitään samojen sanktioiden uhalla.

• ja ei riittänyt

No sillä perustalla ne on uskaltanu minkä muodosti kolmisen kuukautta kieliopintoihin ensin käytetty aika.

Oikeudenkäynnissä Skotlannissa ei sitten uskallus enää riittänytkään, vaan piti kieltäytyä raamatunjakeen kääntämisestä.

Oikeudenkäynnistä Skotlannissa kertoo Pasi Turunen kirjassaan Vartiotorni, valtakunta uudessa valossa.

Jari-Jt ei ole kyennyt osoittamaan yhtään virhettä tässä Turusen kirjassa. Kirja käsittelee muun muassa erilaisia virheitä jehovantodistajain opeissa, osoittaen, että ainakaan kristinopista ei ole kysymys

• uskova

Jumala on ilmestynyt kolmessa persoonassa Ensin Jumala Jahve,sitten Jeesus sanoi,että Minä olen monta kertaa ,joka tarkoittaa alkukielellä Jahvea ja Nyt kun Jeesus on ylösnoussut,niin hän on Pyhän Hengen kautta uskovissa.Tää on ihan päivänselväasia.
        Mutta tärkeintä ei oo väitellä opeista,vaan olen huolissani sieluista jotka menevät Helvettiin,nii kehotan ottamaan jeesuksen sydämeen,niin saa iankaikisen elämän,koska Hän on Ylösnousemus ja elämä eikä kukaan pääse Taivaaseen ilman Jeesusta.Lisäksi hän antaa ilon ja rauhan ja synnit anteeksi ja rakastaa meitä ja parantaa meidän särjetyt sydämemme=)

• Repe-Pekka

>> Ilmestyskirjahan sanoo,että jos Jotain ottaa raamatusta pois niin kaikki kauheus kohtaa häntä?

Yhtälailla se kieltää myös lisäämästä sinne mitään samojen sanktioiden uhalla. >>

Vartiotornijärjestön uuden maailman käännös
        on tarkoituksenmukaiseti " muokattu " vastaamaan
        järjestön omaa oppirakennelmaansa.

Vt-seuran puhu perustelemalla .. kysytään:
        Miksi voimme olla varmoja siitä, ettei Raamattu
        ole muuttunut?

Ja osoitetaan sormella " muita ".

" Jotkut kääntäjät ovat antaneet henkilökohtaisten uskomustensa värittää käännöksiään. Nämä heikkoudet voidaan kuitenkin havaita vertaamalla erilaisia käännöksiä keskenään. "

Tässä alla pari linkkiä jossa voi tutustus UM-käännöksen tarkoitushakuisuuteen ( väritykseen).

http://www.kotiposti.net/~raamattu/jt/um/virheet/

http://www.kotiposti.net/~raamattu/jt/um/tutkimus/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      102
      3539
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3197
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2694
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      81
      2479
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      85
      2458
    6. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2134
    7. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2096
    8. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      50
      1742
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1720
    10. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1706
    Aihe