Miksi suurin osa koululaisista inhoaa hiihtämistä? Johtuisikohan siita, että koulussa täytyy AINA hiihtää veren maku suussa?!?! Koululiikunta tappaa monen lapsen innostuksen hiihtämiseen.
Itse lapsena ennen kouluikää pidin hiihtämisestä, mutta kouluikäisenä kiinnostus lopahti täysin juuri sen vuoksi, kun koulussa täytyi aina hiihtää niin kovaa vauhtia, ettei hiihtämisestä kyllä nauttinut pätkääkään! Hiihtäminen jäi useiksi vuosiksi kokonaan unholaan, mutta nykyään (olen 40v) on hauska taas hiihdellä kun saa liikkua aivan omaan tahtiin.
Omien lasteni hiihtoinnostus lopahti myös koulun rääkki-hiihtojen seurauksena ja odottelen vain, että vieläköhän ne monot ja sukset tulevaisuudessa saisi jalkaan vapaa-ajalla...
Mielestäni liikunnanopettajien pitäisi ymmärtää, että koululiikunta on LIIKUNTAA, EI URHEILUA!!!!!! Heidänkin tavoitteenaan pitäisi olla se, että saa lapset innostumaan erilaisista liikuntamuodoista. Tämän jälkeen lapset voivat hakeutua itseään kiinnostavien lajien pariin vapaa-aikanaan ja ruveta vaikka harrastamaan ihan tosissaan eli siis URHEILEMAAN.
Koululiikunnan pitää olla hauskaa!!!
Hiihtäminen koulussa
123
7530
Vastaukset
- R1stiSuksi
Tuskin kukaan liikunnanopettaja pystyy huolehtimaan että jokaisella luokassa olevalla olevalla on hauskaa.
Mutta miksi hiihtää?
Onko suksien osto lapsille pakollista? Entäs jos joku perhe ei pidä hiihdosta ja ei edes omista suksia?- ...
Itse en kyllä saanut minkäänlaisia tarumoja koululiikunnasta. Vaikka joka talvi hiihdettiin muutamia kertoja, jos oli vaan lunta tarpeeksi maassa. Minusta se oli enemmänkin huvittavaa kun iso jokukko oppilaita rymysi menemään pururataa ympäri, kyllä siellä aina mummot ja papat katsoi ihmeissään:)
Meillä jokaisen oli pakko hiihtää ellei sitten ollut todella hyvää syytä esittää opettajalle(lääk.tod.). Ja jos ei ollut omia välineitä niin kolululta sai lainaksi monot, sukset ja sauvat.
Nämä tapahtumat ovat yläasteelta, muutaman vuoden takaa. Ei koskaan ala-asteella jouduttu hiihtämään. Meidän hiihto suorituksiin vaikutti myös tsemppaava liikunnanopettaja ja myös se että ope hiihti meidän mukana. Ja muistaakseni jokainen sai mennä omaan tahtiin...
Ei se koululiikunta nyt niin hirveetä ole, jos ottaa oikean asenteen ja muistaa suhtautua huumorilla esim. juuri hiihtämiseen. Armeijassa sitä viimeistään hiihdetään, ja sitten on turha napista enää yhtikäsmistään osaa tai ei. - Apina
... kirjoitti:
Itse en kyllä saanut minkäänlaisia tarumoja koululiikunnasta. Vaikka joka talvi hiihdettiin muutamia kertoja, jos oli vaan lunta tarpeeksi maassa. Minusta se oli enemmänkin huvittavaa kun iso jokukko oppilaita rymysi menemään pururataa ympäri, kyllä siellä aina mummot ja papat katsoi ihmeissään:)
Meillä jokaisen oli pakko hiihtää ellei sitten ollut todella hyvää syytä esittää opettajalle(lääk.tod.). Ja jos ei ollut omia välineitä niin kolululta sai lainaksi monot, sukset ja sauvat.
Nämä tapahtumat ovat yläasteelta, muutaman vuoden takaa. Ei koskaan ala-asteella jouduttu hiihtämään. Meidän hiihto suorituksiin vaikutti myös tsemppaava liikunnanopettaja ja myös se että ope hiihti meidän mukana. Ja muistaakseni jokainen sai mennä omaan tahtiin...
Ei se koululiikunta nyt niin hirveetä ole, jos ottaa oikean asenteen ja muistaa suhtautua huumorilla esim. juuri hiihtämiseen. Armeijassa sitä viimeistään hiihdetään, ja sitten on turha napista enää yhtikäsmistään osaa tai ei.Samaa mieltä :) Kolulussa hiihdetään ja armeijassa hiihdetään. Ite painan 105kg ja armeijan suksien painoraja oli max 80kg :), nii ei voinu laittaa uhtään pitoa ku hiihdettiin Hetta Pallas (60km), vähä lipsu, mut ala mäet meni kyllä vauhdilla, oli se kokemus :)
Se se on oikein että vedetään veri suussa, tietää elävänsä kun meinaa kuolla ;) - but not for me
... kirjoitti:
Ei se koululiikunta nyt niin hirveetä ole, jos ottaa oikean asenteen ja muistaa suhtautua huumorilla esim. juuri hiihtämiseen. Armeijassa sitä viimeistään hiihdetään, ja sitten on turha napista enää yhtikäsmistään osaa tai ei.Hyvä, ettei sinulla ainakaan ole traumoja :) itselläni kyllä meinaan on.
Ala-asteella muistaakseni 3. luokalla ensimmäisen kerran pakottivat iskemään ne laudat jalkoihin ja ei muuta kun mettään. Opettaja ei hiihtänyt itse, vaan käski meidän oppilaiden mennä pellon poikki pururadalle, ja hän itse meni autolla edeltä sillä aikaa kun n. 20 lasta yritti selviytyä "liikuntalajista" jota osa ei ollut koskaan ennen kokeillut. Pururadalla opettaja sitten käveli vieressä ja naputti nokkaansa niin stanasti, että vieläkin niskahiukset nousee pystyyn. "SINÄ TEET SEN NIIN VÄÄRIN katso nyt Mikkoa, Mikko osaa hiihtää!" Mikko osasi, ja vihasi. Yläaste-ikään mennessä olin kehittänyt vihan liikuntaa vastaan enkä suostunut kokeilemaan mitään lajia mistä en etukäteen pitänyt tai missä en ollut vielä hyvä, yleensä jouduin liikkatunnilla kävelemään ympäri koulun kenttää, mutta sekin kelpasi, osaanhan sentään kävellä. Nykyään 20v ja harrastan omatoimisesti liikuntaa, mm salillakäymistä, uimista ja lenkkeilyä, mutta en esimerkiksi voi tehdä sitä kavereideni kanssa, koska pelkään, että teen jotain väärin.
"Eivät ne opettajat sentään traumoja aiheuta". Jos joku kehtaa tulla sanomaan minulle noin, niin sallikaa nauraa. - hyvä ku tunnit loppu
but not for me kirjoitti:
Hyvä, ettei sinulla ainakaan ole traumoja :) itselläni kyllä meinaan on.
Ala-asteella muistaakseni 3. luokalla ensimmäisen kerran pakottivat iskemään ne laudat jalkoihin ja ei muuta kun mettään. Opettaja ei hiihtänyt itse, vaan käski meidän oppilaiden mennä pellon poikki pururadalle, ja hän itse meni autolla edeltä sillä aikaa kun n. 20 lasta yritti selviytyä "liikuntalajista" jota osa ei ollut koskaan ennen kokeillut. Pururadalla opettaja sitten käveli vieressä ja naputti nokkaansa niin stanasti, että vieläkin niskahiukset nousee pystyyn. "SINÄ TEET SEN NIIN VÄÄRIN katso nyt Mikkoa, Mikko osaa hiihtää!" Mikko osasi, ja vihasi. Yläaste-ikään mennessä olin kehittänyt vihan liikuntaa vastaan enkä suostunut kokeilemaan mitään lajia mistä en etukäteen pitänyt tai missä en ollut vielä hyvä, yleensä jouduin liikkatunnilla kävelemään ympäri koulun kenttää, mutta sekin kelpasi, osaanhan sentään kävellä. Nykyään 20v ja harrastan omatoimisesti liikuntaa, mm salillakäymistä, uimista ja lenkkeilyä, mutta en esimerkiksi voi tehdä sitä kavereideni kanssa, koska pelkään, että teen jotain väärin.
"Eivät ne opettajat sentään traumoja aiheuta". Jos joku kehtaa tulla sanomaan minulle noin, niin sallikaa nauraa.Niin, kyllä herättää vanhat tunteet pintaan tämä koululiikunta-asia. Toivottavasti liikunnan opettajat tätä lukevat !!! vaikka eihän opettajat ikinä tunnusta jotain pieleen menneen ittensä taholta, tai ota huomioon muiden ihmisten mielipiteitä ! Kyllä minun lapseni,ja ittekin vaikka koululiikuntaa on inhottu, ollaan ihan hyväkuntoisia ja liikunnallisia.... Mikä ihme se sitten on että siitä ei saada mieluisaa tuonne peruskoulun puolelle !!! Ihan turhaa maksaa tollaisesta touhusta nykyään....
- kumma hiihtäjä
... kirjoitti:
Ei se koululiikunta nyt niin hirveetä ole, jos ottaa oikean asenteen ja muistaa suhtautua huumorilla esim. juuri hiihtämiseen. Armeijassa sitä viimeistään hiihdetään, ja sitten on turha napista enää yhtikäsmistään osaa tai ei.Olet jo varmaan todennut tätä ketjua lukiessasi, että vaikka moni olisi tykännyt liikunnasta eli asennetta nimen omaan on (koska lähes jokainen on aloittanut kuntoilun omin avuin opettajan kiusaamisesta huolimatta) ja on omannut tuota "huumoria" niin opettajilla sitä ei ole ollut havaittavissa. Otapa siinä huumorilla, jos joutuu pilkan ja nälvinnän kohteeksi opettajan johdolla kun ei ole hyvä juuri siinä (ainoassa) lajissa jota koulussa liikuntatunnilla sattuu olemaan. Ehkä olet sitten ollut koulussa itse näiden kiusaajien edustaja kun muistat liikuntatunnit huvittavina?
Meillä kaikki opettajat oli huumorintajuttomia uskovaisia tai persoonallisuushäiriöisiä natseja eikä kenelläkään ollut alan koulutusta. Kun pääsi hieman sivistyneempiin maisemiin, muuttui touhu täysin. Sitten liikunta tarkoitti nimenomaan kuntoliikuntaa eikä kilpaurheilua, kuten oppivelvollisuuskoulussa.
Missä ihmeessä olet mahtanut koulusi käydä, kun siellä ei ole ollut ala-asteella lainkaan hiihtoa??? Meidän piti tuoda sukset kouluun eka luokalta lähtien. Oli siinä naperolla kantamista koululaukun lisäksi kilometritolkulla, kun ei ollut autoa ja tiet oli hiekoitettu, ettei voinut hiihtää kouluun.
- ole hauskaa hiihtämässä
koskapa hän rapakuntoisena ja tekniikkasta mitään tietävänä ei pysy toisten perässä. sitten hän verenmaku suussa yrittää pysyä toisten perässä,eikä pysy!
väärin, ettei lapseet tykkäisi hiihdosta. mun lapsen luokalla on 14 lasta ja jokainen lykkii ilolla liikkatunnilla. kukin jaksonsa mukaan.- Vihasin
Viitaten ensin edellisee..
Onnea lapsillesi että HE nauttivat.Siinäpäs se ongelma onkin ettei monissa kouluissa ole yhtä ihania opettajia ja taitavia että järjestäisivät tunneista mielenkiintoisemman.
Itse osallistuin ala-aste ikäisenä tehostettuun liikunnan opetuksee (enkä vapaaehtoisesti) ja meillä ei kyllä monestikkaan ollut tunneilla "hauskaa".
Tämä johtui opettajasta joka pakotti tekemään paljon sellaista mistä ei tykännyt tai mikä pelotti. Eikä hän kannustanut yrittämään tai houkutellut mitenkään vaan suoraan surman suuhun oli hänen motto.
Jopa uimisestä jäi traumat kun opettaja pakotti hyppäämään altaan syväänpäähän oppilaat jotka eivät osanneet uida pätkääkään.
Toiset opettaja saavat kyllä liikuntatunneista mielen kiintoisen jos heillä vain itsellään on tarpeeksi kiinnostusta lapsia kohtaan.
Hiihtokin on paljon mukavampaa lapsille jos siihen lisätään jotain hauskaa, eikä vain nätetä suuntaa ja sanota -No niin 5 km tuohon suuntaan ja vauhdilla..
- ilon!
Koululiikunta on perseestä. Tottakai pakottaminen tuhoaa ilon. Liikunta pitäisi ehdottomasti jättää perheiden omaksi asiaksi, ja lopettaa liikunnan kouluopetus. Taideaineista voitaisiin opettaa vain perusteet, mutta jättää varsinainen harrastaminen myös kodin asiaksi.
Koululiikunta on vahvasti sukua pakkoruotsille, ja perustuu samalla tavalla historialliseen hölynpölyyn. Liikunnallahan piti kasvattaa nuoret isänmaallisiksi sotilaiksi, ja pakkoruotsilla ylläpidetään valheellista kaksikielisyyttä.- Nautin liikunnasta
- Näin meillä
Tottakai Koululiikunta on perseestä, sen tilalle pitääkin kouluihin ostaa oppilaille pleikkareita, tietokoneita ym pelikonsooleita ja niihin paljon sotapelejä ym tappelupelejä ja niitä oppilaat pelaamaan, ai anteeksi tietysti kännykät ja niihin mato ym pelejä. Niitä pelaamaan kaikki jotka ei tykkää liikunnasta, matikasta, äikästä, fysiikasta tai yleensäkään mistään muusta kuin pelaamisesta.
- marmoripallo
Itse taiteiden harrastajana voin sanoa että taideaineet ovat vaan niin paljon muutakin kuin piirtelyä tai maalailua etten paljon luottaisi tietämättömien aikuisten "kotikasvatukseen".
Yleensä kotoa ei edes löydy välttämättömintä varusteistoa. Vai kkuuluuko metalligrafiikkavälineet, guassit, hiilet ym. kaikkien kotivarustukseen. Doubt so.
Mä en ikinä olisi löytänyt taideaineiden pariin jos koulussa mua ei olisi opetettu sillä vanhempia ei paljoakaan kiinnosta korkeakulttuuri.
Ja taideaineethan oli/on niitä luppoaineita ku saa jättää aivt narikkaan ja tuherrella.
Liikuntaa mäkin inhosin. Meillä oli vanha läskiintynyt naisopettaja joka pakotti hiihtelemään, uimaan ym. verenmaku suussa (matkat oli liian pitkiä suhteutettuna siihen vajaaseen 2h joka oli käytettävissä)eikä itse tehny PERKELE mitään. Ajo autolla pururada puoliväliinkin ottamaan aioja. - hihihh..
marmoripallo kirjoitti:
Itse taiteiden harrastajana voin sanoa että taideaineet ovat vaan niin paljon muutakin kuin piirtelyä tai maalailua etten paljon luottaisi tietämättömien aikuisten "kotikasvatukseen".
Yleensä kotoa ei edes löydy välttämättömintä varusteistoa. Vai kkuuluuko metalligrafiikkavälineet, guassit, hiilet ym. kaikkien kotivarustukseen. Doubt so.
Mä en ikinä olisi löytänyt taideaineiden pariin jos koulussa mua ei olisi opetettu sillä vanhempia ei paljoakaan kiinnosta korkeakulttuuri.
Ja taideaineethan oli/on niitä luppoaineita ku saa jättää aivt narikkaan ja tuherrella.
Liikuntaa mäkin inhosin. Meillä oli vanha läskiintynyt naisopettaja joka pakotti hiihtelemään, uimaan ym. verenmaku suussa (matkat oli liian pitkiä suhteutettuna siihen vajaaseen 2h joka oli käytettävissä)eikä itse tehny PERKELE mitään. Ajo autolla pururada puoliväliinkin ottamaan aioja.Hyvä näkökanta asiaan. Aineista pitää tosiaan opettaa,näyttää, mitä vaihtoehtoja on, mä en tosiaan osais tollasia asioita opettaa.
Kaikki ei vaan oo kiinnostuneita alasta, hyvä nähdä laajemmaltikki asioiden eri puolet, hyvät ja huonotki.
Sillee kiihkottomasti ja leppoisasti, kenties? ;)
Veri maistu munki suussa, ja ilo oli kaukana..!! xD - traumoja
marmoripallo kirjoitti:
Liikuntaa mäkin inhosin. Meillä oli vanha läskiintynyt naisopettaja joka pakotti hiihtelemään, uimaan ym. verenmaku suussa (matkat oli liian pitkiä suhteutettuna siihen vajaaseen 2h joka oli käytettävissä)eikä itse tehny PERKELE mitään. Ajo autolla pururada puoliväliinkin ottamaan aioja.Vanhin tyttäreni inhosi koululiikuntaa. Ns. valkut jättivät hänet aina viimeiseksi valinnoissaan. Aina liinkuntapäivien aamuina hän itki, ettei mene kouluun.
Vasta aikuisena hän on innostunut liikunnasta.
Vieläkin hän puhuu siitä, kuinka liikunnanopettaja antoi ihmeellisten asioiden tapahtua hänelle. Ehkä liikunnanopettaja oli kiusaaja, tai ei pitänyt tyttärestäni.
En tiedä millaista koululiikunta on tänä päivänä. Onko se kokemuksellista ja iloista, saako siinä onnistumisen kokemuksia, jotka siivittävät liikkumaan koko elämän ajan??? - tuhoaa
liikunnan ilon. Lisää vaan koululiikuntaa niin kyllä se siitä iloksi kääntyy kun kunto ja lajitaidot kehittyvät.
Jos pakko ruotsilla pidetään yllä valheellista kaksikiellisyyttä, niin mitä valheellista on fyysisessa kunnossa?
Ei koululiikunnalla pidetä yllä ainakaan valheellista fyysistä kuntoa. Kyllä koululiikunnan merkitys korostuu nykyisin entisestään koska suurin osa lapsista ja nuorista ei muuten saa riittävästi liikuntaa. Liikunnalla on lapsen tervettä kehitystä tukeva vaikutus, niin henkisesti kuin fyysisesti.
Jos ajattelee lapsensa parasta niin kyllä silloin kannattaa koululiikuntaa. - not for me
Näin meillä kirjoitti:
Tottakai Koululiikunta on perseestä, sen tilalle pitääkin kouluihin ostaa oppilaille pleikkareita, tietokoneita ym pelikonsooleita ja niihin paljon sotapelejä ym tappelupelejä ja niitä oppilaat pelaamaan, ai anteeksi tietysti kännykät ja niihin mato ym pelejä. Niitä pelaamaan kaikki jotka ei tykkää liikunnasta, matikasta, äikästä, fysiikasta tai yleensäkään mistään muusta kuin pelaamisesta.
no pakkoliikunallako se homma hoituu??
äly hoi älä jätä!
pelien pelaaminen on lapsille mukavaa, sillä eipä kukaan vanhempi/opettaja PAKOTA lastaan pelaamaan pleikkaa. he ovat omassa maailmassaan mättäessään pixelizombia kumoon ja voivat näin hetkeksi unohtaa painavammat murheensa. en ainakaan itse olisi huolissani siitä, että lapsi alkaa nähdä pixelizombeja oikeassakin maailmassa, luotan siihen että nykyajan lapset ovat vähän sitä fiksumpia.
totta se on, että myös liikunta auttaa ainakin itseäni unohtamaan murheet ja pääsemään hetkeksi pois "omaan tilaan" arkielämästä, mutta saan saman kokemuksen itsekin pelatessani. liikunta SEKÄ pelit aiheuttavat saman onnistumisen tunteen, kun tulen hikisenä lenkiltä, tai kun pääsen uudelle levelille. harrastan molempia,
KOSKA KUKAAN EI PAKOTA, vaan olen löytänyt lajini opastuksen ja kavereiden kautta, ja itse innostunut lisää.
miksipä opettaja ei olisi lapsille opas ja ystävä, ihminen joka opettaa, eikä tyrkytä, pakota, tai käske?
liikunta korvaisi matopelit (hei kamoon - ei KUKAAN nykyään pelaa kännykällä matopeliä nykyään, päivitähän tietosi) alta aika-yksikön, jos liikunnasta saataisi esille se MIELENKIINTOINEN puoli yhtä helposti, kuin peleistä. pelejä markkinoidaan tehokkaalla, houkuttavalla kannella, ja kun 1 lapsi saa pelin, huhu sen loistavuudesta leviää nopeasti ystäväpiirissä. Joten jos 1 lapsi löytää liikuntaharrastuksen, miksei huhu leviäisi yhtä nopeasti? Mikä saa epäilemään? Se, koska niin ei tapahdu tällä hetkellä? Se tuskin johtuu lapsista, että he etsivät hauskoja leikkejä digimaailmasta, kun oikeaa maailmaa ei heille avata yhtä houkuttavasti.
Täytyy olla aika paljon ala/yläaste lasta isompi, jos ottaa huonosti markkinoidun porkkanan mielummin, kuin palan maukasta suklaakakkua, jos täytyy valita. Tiedämme, että porkkana on terveellisempi, ja lopulta aika hyvääkin, mutta tietääkö lapsi, ja välittääkö hän?
Puhuin tarpeeksi. - yx mimmi
tuhoaa kirjoitti:
liikunnan ilon. Lisää vaan koululiikuntaa niin kyllä se siitä iloksi kääntyy kun kunto ja lajitaidot kehittyvät.
Jos pakko ruotsilla pidetään yllä valheellista kaksikiellisyyttä, niin mitä valheellista on fyysisessa kunnossa?
Ei koululiikunnalla pidetä yllä ainakaan valheellista fyysistä kuntoa. Kyllä koululiikunnan merkitys korostuu nykyisin entisestään koska suurin osa lapsista ja nuorista ei muuten saa riittävästi liikuntaa. Liikunnalla on lapsen tervettä kehitystä tukeva vaikutus, niin henkisesti kuin fyysisesti.
Jos ajattelee lapsensa parasta niin kyllä silloin kannattaa koululiikuntaa.Itselle ei tullut traumoja koululiikunnasta, vaikka meilläkin silloin joskus (1970 - 1980 -luvuilla) hiihdettiin, luisteltiin yms talvella; sulan maan aikaan esim. juostiin, pelattiin erilaisia pelejä (esim. pesistä, jalkapalloa...), käytiin punttiksella... Hiihtoa olin harrastanut jo ennen kouluikää - eikä se tuottanut tuskaa edes ekaluokkalaisena - luistelu sen sijaan tuotti ;) Joskus myöhemmin (amm. opinnoissa) luistelun saralla oli kivaa kun pelattiin jääkiekkoa (ja tietty poikien kanssa yhdessä ;) ). Itse en missään tapuksessa poistaisi koululiikuntaa, mutta tietty kehittämisen varaa siinä - kuten monessa muussakin asiassa - voisi olla!
- Valmentaja 1
traumoja kirjoitti:
Vanhin tyttäreni inhosi koululiikuntaa. Ns. valkut jättivät hänet aina viimeiseksi valinnoissaan. Aina liinkuntapäivien aamuina hän itki, ettei mene kouluun.
Vasta aikuisena hän on innostunut liikunnasta.
Vieläkin hän puhuu siitä, kuinka liikunnanopettaja antoi ihmeellisten asioiden tapahtua hänelle. Ehkä liikunnanopettaja oli kiusaaja, tai ei pitänyt tyttärestäni.
En tiedä millaista koululiikunta on tänä päivänä. Onko se kokemuksellista ja iloista, saako siinä onnistumisen kokemuksia, jotka siivittävät liikkumaan koko elämän ajan???Olen yli 40 mies. On tosiaan alkanut vaivata mieltä. Liikuntatunnit kupittaan yläasteella Turussa. Varsinkin nyt, kun oma jälkikasvu lähestyy kouluikää. Olen erittäin liikunnallinen ja kannustan lapsiani monipuoliseen liikuntaan. Järkytyksekseni paikallis sanoman yleisönosaston kirjoituksen mukaan sama meno jatkuu yhä! Kun liikuntatunnilla valitaan joukkue. Tulin aina valitusi viimeisenä - siis minua ei valittu mihinkään joukkueeseen vaan jäin siihen mihin vielä sattui mahtumaan. Näin jatkui vuositolkulla. Kukaan ei oppilaista uskaltanut puuttua epäkohtaan " hyvä niin " olisihan ope tuominnut moisen uppiniskaisuuden kolmen arvosanan alennuksella siis ansaittu 9 olisi kääntynyt 6;seksi, niin kuin minulla. Armeija palkitsi minut heti koulun jälkeen kuntoisuus lomalla ja kultaisella mitallilla kuntotestin perusteella. Osallistuin myös koko komppanian käsittävään liikunta kilpailuun jossa sijoituin toiseksi ja paikallisen pankin lahjoittamat stereot joista haaveilin menivät prempaan kotiin. Sain kyllä lohdutus palkinnon, jota vieläkin ylpeänä käytän.
Toivon että meillä koulutoimessa otetaan korvaus käytäntö harkintaan. Ruotsin mallin mukaisesti. Koska on niin kovin vaikeata - osoittautunut työlääksi antaa potkut pysyvässä virassa toimiville katastrofeille. Näin meillä 2000 luvulla.
Yritän antaa anteeksi kärsimääni pahaa!
Kaikille suosittelen terveyden vaatimaa, kohtuullista kullekin sopivaa mahdollisimman monipuolista liikuntaa oman iän ja terveyden asettamien rajojen puitteissa. Nähdään vaikka veteraanien olympiatapahtumissa. - En ole lasten pomppu-ukko
not for me kirjoitti:
no pakkoliikunallako se homma hoituu??
äly hoi älä jätä!
pelien pelaaminen on lapsille mukavaa, sillä eipä kukaan vanhempi/opettaja PAKOTA lastaan pelaamaan pleikkaa. he ovat omassa maailmassaan mättäessään pixelizombia kumoon ja voivat näin hetkeksi unohtaa painavammat murheensa. en ainakaan itse olisi huolissani siitä, että lapsi alkaa nähdä pixelizombeja oikeassakin maailmassa, luotan siihen että nykyajan lapset ovat vähän sitä fiksumpia.
totta se on, että myös liikunta auttaa ainakin itseäni unohtamaan murheet ja pääsemään hetkeksi pois "omaan tilaan" arkielämästä, mutta saan saman kokemuksen itsekin pelatessani. liikunta SEKÄ pelit aiheuttavat saman onnistumisen tunteen, kun tulen hikisenä lenkiltä, tai kun pääsen uudelle levelille. harrastan molempia,
KOSKA KUKAAN EI PAKOTA, vaan olen löytänyt lajini opastuksen ja kavereiden kautta, ja itse innostunut lisää.
miksipä opettaja ei olisi lapsille opas ja ystävä, ihminen joka opettaa, eikä tyrkytä, pakota, tai käske?
liikunta korvaisi matopelit (hei kamoon - ei KUKAAN nykyään pelaa kännykällä matopeliä nykyään, päivitähän tietosi) alta aika-yksikön, jos liikunnasta saataisi esille se MIELENKIINTOINEN puoli yhtä helposti, kuin peleistä. pelejä markkinoidaan tehokkaalla, houkuttavalla kannella, ja kun 1 lapsi saa pelin, huhu sen loistavuudesta leviää nopeasti ystäväpiirissä. Joten jos 1 lapsi löytää liikuntaharrastuksen, miksei huhu leviäisi yhtä nopeasti? Mikä saa epäilemään? Se, koska niin ei tapahdu tällä hetkellä? Se tuskin johtuu lapsista, että he etsivät hauskoja leikkejä digimaailmasta, kun oikeaa maailmaa ei heille avata yhtä houkuttavasti.
Täytyy olla aika paljon ala/yläaste lasta isompi, jos ottaa huonosti markkinoidun porkkanan mielummin, kuin palan maukasta suklaakakkua, jos täytyy valita. Tiedämme, että porkkana on terveellisempi, ja lopulta aika hyvääkin, mutta tietääkö lapsi, ja välittääkö hän?
Puhuin tarpeeksi.lainaus: "Täytyy olla aika paljon ala/yläaste lasta isompi, jos ottaa huonosti markkinoidun porkkanan mielummin, kuin palan maukasta suklaakakkua, jos täytyy valita. Tiedämme, että porkkana on terveellisempi, ja lopulta aika hyvääkin, mutta tietääkö lapsi, ja välittääkö hän?"
Lapsi ei tiedä, eikä väittää. Sen takia löytyy, toivottasti, suoraselkäsiä ja lastensa parasta haluavia vanhempia jotka osaavat kannustavasti mutta määrätietoisesti opastaa laspille mikä on oikein!
- rassaa
minulla ei ole omasta kokemuksestani mitään kivaa sanottavaa koululiikunnasta, olen 60 luvun koululainen. Eikä myöskään mitään kivaa sanottavaa 80-90 luvun koululiikunnasta jolloin omat lapset kävi koulua. Aina jotain pakkoa ja vain hiihtoa talvisin. Ostaa sitten niitä suksia joka vuosi ja koululaiset kun EI HALUA hiihtää muuta kuin "pakollisen" kouluhiihdon niin tuo ei ole kuin kauppiaitten hyväksi. Jää inhottava tunne koko asiasta. Miksi koululiikunta tehdään pakkoaineeksi! kun ei Ruotsikaan enää ole pakkoaine, tai asiaa on lähestyttävä eri suunnasta. VALINTAA JA VAIHTOEHTOJA TÄHÄNKIN!!!, olkaa hyvät.Tai järjestäkää niitä välineitä kouluun ettei tartte tehä noita lyhytnäköisiä ostoksia.
- Huolestunut isä
Ongelman ydin on että moni koululaisista on rapakuntoisia TV-pelien ja tietokoneiden suurkuluttahjia. Kysieiset vempaimet ovat toki ok mikäli käyttöajat pysyy hanskassa ja kouluainen liikkuu aktiivisesti vähintään samanveraan ajallisesti päivässä kun vempaimiä käyttää. Eli tunnin verran pelejä vähintän tunnin verran AKTIIVISTA liikkumista. Mielellään liikumista tulisi olla tuplasti enemmän kun sähköisten medioitten käyttö per päivä (mukaan lukien telkkaria).
Meillä on media aikaa lapsilla (5 ja 8 v) 30 min - tunti per päivä ja pojat ulkoilee vähintään tunti päivässä. Lisäksi he käyvät kerran viikossa urheiluseuran treeneissä.
Hiihtämistä emme ole valitattvasti päässeet harrastamaan, vaikka kundit haluaisivatkin. Täällä etelässä kun on heikonlaisesti lunta.
Liikunnan puute kotona johtuu useimmiten vanhemmista jotka eivät opeta liikkumisen kulttuuria lapsilleen! Siksi koululiikuntaa tulisikin lisätä! - huolestunut muuten vaan
Huolestunut isä kirjoitti:
Ongelman ydin on että moni koululaisista on rapakuntoisia TV-pelien ja tietokoneiden suurkuluttahjia. Kysieiset vempaimet ovat toki ok mikäli käyttöajat pysyy hanskassa ja kouluainen liikkuu aktiivisesti vähintään samanveraan ajallisesti päivässä kun vempaimiä käyttää. Eli tunnin verran pelejä vähintän tunnin verran AKTIIVISTA liikkumista. Mielellään liikumista tulisi olla tuplasti enemmän kun sähköisten medioitten käyttö per päivä (mukaan lukien telkkaria).
Meillä on media aikaa lapsilla (5 ja 8 v) 30 min - tunti per päivä ja pojat ulkoilee vähintään tunti päivässä. Lisäksi he käyvät kerran viikossa urheiluseuran treeneissä.
Hiihtämistä emme ole valitattvasti päässeet harrastamaan, vaikka kundit haluaisivatkin. Täällä etelässä kun on heikonlaisesti lunta.
Liikunnan puute kotona johtuu useimmiten vanhemmista jotka eivät opeta liikkumisen kulttuuria lapsilleen! Siksi koululiikuntaa tulisikin lisätä!Ei sovi liikuntaa ja urheilua samaan lauseeseen?Itse en ole eläny media-aikaa koulussa enkä kotona, ja vihaan liikuntaa pakottamisen vuoksi.Liikun tarpeeksi, ja niin liikkuu lapsenikin, olemme normaali painoisia ja älyisiä.
Jos olisi saanut liikkua liikunnan ilosta, okei, vaan kilpailu ja pakottaminen huutamalla ei onnistu, jos haluaa TODELLA auttaa nauttimaan liikunnasta, varsinkaan murkku ikäistä.
Vaihto-ehtoja, hyvänen aika, olis oltava, jollet hiihdä, luistele, tai vaikka kävele 6 kilometriä???!!!Älytöntä välineurheilua, se jo on osalle todellinen ongelma..
Ja tää on vaan mun mielipide, omaan lastani ei kukaan pakota URHEILEMAAN,LAULAMAAN tai MAALAAMAAN TAIDETTA jollei itse tunne siihen taipumusta ja halua.
Laskekoot sitten matemetiikkaa ja 5 tuntia päivässä, ennen kuin suksilla.Vaikka tietokoneella, jos se tuntuu omalta alalta, höh.
Liikunta, muisiikki ja kuvaamataide ovat mielestäni muutenkin perinteisien arvostelun ulkopuolella.Numeroa ei tarvittaisi enää, vaan maininta osallistumisesta tunneille vois riittää,hyväksytäänkö vai ei.
Pitääkö kaikkien olla atlettia ja urheilijoita? Johan suomi on kuulemma täynnä yli koulutettuja ihmisiä, joille ei ole töitä,ainakaan suomeessa.
Hah. Tervetuloa ns. keskiluokan töihin. - Himo lenkkeilijä
Liikunnan puute kotona johtuu useimmiten vanhemmista jotka eivät opeta liikkumisen kulttuuria lapsilleen! Siksi koululiikuntaa tulisikin lisätä!Pitääkö se todella kouluissa hiihtää tai luistella?
Mielestäni 6 kilometrin kävelylenkki yläasteelaisille ja 3 kilometrin lenkki ala-asteelaisille, joka päivä viikossa. - Jestas sentään...
Himo lenkkeilijä kirjoitti:
Pitääkö se todella kouluissa hiihtää tai luistella?
Mielestäni 6 kilometrin kävelylenkki yläasteelaisille ja 3 kilometrin lenkki ala-asteelaisille, joka päivä viikossa.Sun vaihtoehto on hyvä!!! :)
...vaikkei ehkä ihan joka päivä, että jää aikaa muuhunki, esim siihen OPISKELUUN.. xD - tavallinen kuntoilija
huolestunut muuten vaan kirjoitti:
Ei sovi liikuntaa ja urheilua samaan lauseeseen?Itse en ole eläny media-aikaa koulussa enkä kotona, ja vihaan liikuntaa pakottamisen vuoksi.Liikun tarpeeksi, ja niin liikkuu lapsenikin, olemme normaali painoisia ja älyisiä.
Jos olisi saanut liikkua liikunnan ilosta, okei, vaan kilpailu ja pakottaminen huutamalla ei onnistu, jos haluaa TODELLA auttaa nauttimaan liikunnasta, varsinkaan murkku ikäistä.
Vaihto-ehtoja, hyvänen aika, olis oltava, jollet hiihdä, luistele, tai vaikka kävele 6 kilometriä???!!!Älytöntä välineurheilua, se jo on osalle todellinen ongelma..
Ja tää on vaan mun mielipide, omaan lastani ei kukaan pakota URHEILEMAAN,LAULAMAAN tai MAALAAMAAN TAIDETTA jollei itse tunne siihen taipumusta ja halua.
Laskekoot sitten matemetiikkaa ja 5 tuntia päivässä, ennen kuin suksilla.Vaikka tietokoneella, jos se tuntuu omalta alalta, höh.
Liikunta, muisiikki ja kuvaamataide ovat mielestäni muutenkin perinteisien arvostelun ulkopuolella.Numeroa ei tarvittaisi enää, vaan maininta osallistumisesta tunneille vois riittää,hyväksytäänkö vai ei.
Pitääkö kaikkien olla atlettia ja urheilijoita? Johan suomi on kuulemma täynnä yli koulutettuja ihmisiä, joille ei ole töitä,ainakaan suomeessa.
Hah. Tervetuloa ns. keskiluokan töihin.Minun koululiikunnastani on jo aikaa,mutta siihen liittyy vieläkin pelonsekaisia tunteita.Telinevoimistelu ja pakonomaiset joukkuepelit olivat painajaismaisia kokemuksia pienelle lapselle. En tiedä missä silloiset kansankynttilät olivat koulutuksensa saaneet,mutta opetusmetodit ja tapa tehdä asioita olivat suoraan sanottuna...sieltä.
Tavallinen,monimuotoinen ,yksilötasolla tapahtuva liikunta antaa nuorelle itseluottamusta ja hyviä hetkiä. Liikunnasta on saatava pakonomainen suorittaminen pois,pääasia että liikutaan: kävellään,liikutaan metsässä jos mahdollista,opetellaan olemaan luonnossa,kuitenkin niin etää oppilas viihtyy.
Säännönmukainen perustasolla tapahtuva rasitus kohottaa kuntoa,auttaa painonhallinnassa. Jätetään vähemmälle suoritusten arvioiminen numeroin,liikutaan siitäkin edestä sekä käytetään pieniä kannustimia,jotka motivoivat oppilasta tekemään liikuntaa lisääviä toimenpiteitä myös vapaa-ajalla.
Pikkuhiljaa-kyllä se siitä. - Himo lenkkeilijä
Jestas sentään... kirjoitti:
Sun vaihtoehto on hyvä!!! :)
...vaikkei ehkä ihan joka päivä, että jää aikaa muuhunki, esim siihen OPISKELUUN.. xDJoo se oli avaus uudenlaiselle liikunnalle ja nyt ehdotankin, että otettaisiin myös vesijuoksu 45 minuuttia joka tonen viikko ja joka toinen päivä se 1 tunnin kävely lenkki, onko se kuinka pitkä, niin sen vauhti määrää, eli omaa tahtia 60 minuuttia.
Tehkää muutkin ehdotuksia, älkääkä vaan tuomitko liikuntaa, joka kuitenkin on tärkeintä toimintaa niin kouluissa lapsilla. kuin aikuisillakin vapaa aikana. Ilman hyvää yleiskuntoa ei tule mistään mitään, muuta kuin sairauksia. - not for me
Liikunnan puute kotona johtuu useimmiten vanhemmista jotka eivät opeta liikkumisen kulttuuria lapsilleen! Siksi koululiikuntaa tulisikin lisätä!Hienoa onkin, että edes jotkut vanhemmat hoitavat sen, minkä koululiikunnan opettajat usein feilaavat: innostavat lapsensa liikkumaan. Tästä juuri puhuin kun äsken kirjoitin (pelit VS liikunta -topic). Oikea innostus saa lapset kiinnostumaan liikunnasta yhtä paljon, ellei jopa enemmän, kuin peleistä! Kyse ei ole siitä, että pelit tuhoavat lapset, vaan innostuksen puute, joka ei lähde heistä itsestään, vaan lasten elämänopettajista: vanhemmat sekä koulun opettajat.
Totuus on että harva aikuinen ehtii nykyään liikkua vaikka itsekin ehkä haluaisi. Joten lapsillekaan ei tule opetettua sitten liikuntaa, ja tuskinpa 7-10v vielä itsekään menee googlettamaan sählyseurojen opetustunteja? - Huolestunut isä
huolestunut muuten vaan kirjoitti:
Ei sovi liikuntaa ja urheilua samaan lauseeseen?Itse en ole eläny media-aikaa koulussa enkä kotona, ja vihaan liikuntaa pakottamisen vuoksi.Liikun tarpeeksi, ja niin liikkuu lapsenikin, olemme normaali painoisia ja älyisiä.
Hah. Tervetuloa ns. keskiluokan töihin.Öööh... Nyt en tiedä vastasitko minun kommentiin koska otit esille asioita mihin en ottanut kantaa!?! Mutta tarkennetaan ja lisätään nyt kuitenkin.
Liikunta ja urheilu samassa lauseessa sopii vallan mainiosti. Täytyy toki muistaa että liikkuminen on se mitä meidän jokainen tulisi tehdä jossain muodossa ja urheileminen on jotain mitä tehdään intohimosta lajiin. Meidän tilanteessa pojat käy yleisurheiluseuran järjetsämissä LEIKKIMIELISISSÄ liikuntatreeneissä missä kukaan ei puhu suorituksista ja vaatimuksia ei ole. Mukana olevat lapset 5-9 v nauttivat liikkumiesta ja liikunnalisista leikeistä. Hemmetin hauskaa heill on ainakin! Toki lapsilla on kova hinku oppia uutta ja sitä heille opetetaankin mutta suoritusvaatimuksia ei ole.
quote:"Vaihto-ehtoja, hyvänen aika, olis oltava, jollet hiihdä, luistele, tai vaikka kävele 6 kilometriä???!!!Älytöntä välineurheilua, se jo on osalle todellinen ongelma.. "
Jos tämä on kommenttisi siihen että emme ole päässeet hiihtämään lumen puutteen takia sinulla ei ole todellakaan avautunut vieistini sisältö. Meidän pojat haluaa hiihtää!!! Mutta ei ole lunta... Pojat luitselee (mikä on myös välineurheilua, bye the way), ui, kävelee, juoksee, potkii palloa, kiipeää puihin, leikki rosvoo ja poliisia, fillaroi, skeittaa, leikki muita normaaleja leikkejä kaverieten kanssa (kirkkistä, piilosta jne). Kaikki tämä on liikkumista! Kaikki nämä asiat, ja myös ne jotka unohdin mainita, pojat tekee OMASTA VAPAASTA TAHDOSTA.
Lisäksi pojat piirtää, maalaa, laulaa, leikkii... Kirjoittaminen ja lukeminen sujuu kuten matikkakin vaikka mihinkään emme ole poikia pakottaneet. Poikien omasta halusta kaikki lähtee ja toki autamme jos he haluavat. TV-katselua ja pleikat yms ovat toisaalta meillä rajoitettua noin tuntiin viikossa. Näin ollen pojilla on aikaa tehdä - vaikka mitä....
quote: "Liikunta, muisiikki ja kuvaamataide ovat mielestäni muutenkin perinteisien arvostelun ulkopuolella.Numeroa ei tarvittaisi enää, vaan maininta osallistumisesta tunneille vois riittää,hyväksytäänkö vai ei."
Tässä olen kanssasi täysin samaa mieltä. Jokaisella ihmisellä on erilaiset edellytykset edellä mainittuihin aineisiin joten keskenäinen vertailu voisi hynkin poistaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että niitä tulsi vähentää tai poistaa oppivelvollissudesta. Päin vastoin lisätä - ja antaa opettajille oikea osaaminen motivoida lapsia sekä liikumisessa että taide aineissa.
quote: "Pitääkö kaikkien olla atlettia ja urheilijoita? Johan suomi on kuulemma täynnä yli koulutettuja ihmisiä, joille ei ole töitä,ainakaan suomeessa."
Kaksi lausetta jotka eivät liity toisiinsa mitenkään.
1. Ei - kaikkien ei tarvitse olla atleetteja tai urheilijoita. Kuka niin on väittänyt?
2. Yli koulutettuja (tai oikeasti väärille aloille kolutettuja) ihmisiä on liikaa. Miten tämä liittyy liikuntaan ja koulun voikkatunteihin jää minulle kuitenkin mysteeriksi? - Huolestunut isä (ja yrittäjä)
not for me kirjoitti:
Hienoa onkin, että edes jotkut vanhemmat hoitavat sen, minkä koululiikunnan opettajat usein feilaavat: innostavat lapsensa liikkumaan. Tästä juuri puhuin kun äsken kirjoitin (pelit VS liikunta -topic). Oikea innostus saa lapset kiinnostumaan liikunnasta yhtä paljon, ellei jopa enemmän, kuin peleistä! Kyse ei ole siitä, että pelit tuhoavat lapset, vaan innostuksen puute, joka ei lähde heistä itsestään, vaan lasten elämänopettajista: vanhemmat sekä koulun opettajat.
Totuus on että harva aikuinen ehtii nykyään liikkua vaikka itsekin ehkä haluaisi. Joten lapsillekaan ei tule opetettua sitten liikuntaa, ja tuskinpa 7-10v vielä itsekään menee googlettamaan sählyseurojen opetustunteja?guote: "Totuus on että harva aikuinen ehtii nykyään liikkua vaikka itsekin ehkä haluaisi. Joten lapsillekaan ei tule opetettua sitten liikuntaa, ja tuskinpa 7-10v vielä itsekään menee googlettamaan sählyseurojen opetustunteja? "
Mihin aikuislla on aina kiire? Ja mitä tekemään? Mihin katoaa aika?
Olen itse yrittäjä (työaika - 24 h vuorokaudessa). Pyrin kuitenkin olemaan ja tekemään lasten kanssa iltaisin (16-20). Silloin ehtii hyvin twhdä laäksyjä, liikkua, leikkiä, pelata lautapelejä, syödä hyvin yhdessä mitä teemme joka päivä, lukea kirjoja jne jne. Joskus pojat haluaa tehdä asoita kavereiden kanssa mikä on enemmän kuin ok. Mutta olen heidän käytettävissä... Elämä on prioritointeja! Liikuntaa kuitenkin pojille (ja minulle)kertyy suoraan leikiestä johon kukaan ei heitä pakota.
Pojat menee nukkumaan klo 20. Hyvin ehtii vielä illalla lenkille, uimaan, salille tai mitä ihan vaan. Itse muutama kerta viikossa ja vaimo muutama.
21. jälkeen illalla on sitten vielä aikaa vaimon kanssa hengailuu ja aikuisten keskusteluille ja jutuille. Siinä vaiheessa kun muu perhe nukkuu yrittäjä jatkaa työntekoa. Tässä oli nyt esimerkki päivästä...
Kyllä sitä ehtii liikkumaan sekä lasten kanssa että omaksi huviksi ja hyödyksi! Vaatiihaan se hieman sunnittelua aika ajoin. - vaan
Öööh... Nyt en tiedä vastasitko minun kommentiin koska otit esille asioita mihin en ottanut kantaa!?! Mutta tarkennetaan ja lisätään nyt kuitenkin.
Liikunta ja urheilu samassa lauseessa sopii vallan mainiosti. Täytyy toki muistaa että liikkuminen on se mitä meidän jokainen tulisi tehdä jossain muodossa ja urheileminen on jotain mitä tehdään intohimosta lajiin. Meidän tilanteessa pojat käy yleisurheiluseuran järjetsämissä LEIKKIMIELISISSÄ liikuntatreeneissä missä kukaan ei puhu suorituksista ja vaatimuksia ei ole. Mukana olevat lapset 5-9 v nauttivat liikkumiesta ja liikunnalisista leikeistä. Hemmetin hauskaa heill on ainakin! Toki lapsilla on kova hinku oppia uutta ja sitä heille opetetaankin mutta suoritusvaatimuksia ei ole.
quote:"Vaihto-ehtoja, hyvänen aika, olis oltava, jollet hiihdä, luistele, tai vaikka kävele 6 kilometriä???!!!Älytöntä välineurheilua, se jo on osalle todellinen ongelma.. "
Jos tämä on kommenttisi siihen että emme ole päässeet hiihtämään lumen puutteen takia sinulla ei ole todellakaan avautunut vieistini sisältö. Meidän pojat haluaa hiihtää!!! Mutta ei ole lunta... Pojat luitselee (mikä on myös välineurheilua, bye the way), ui, kävelee, juoksee, potkii palloa, kiipeää puihin, leikki rosvoo ja poliisia, fillaroi, skeittaa, leikki muita normaaleja leikkejä kaverieten kanssa (kirkkistä, piilosta jne). Kaikki tämä on liikkumista! Kaikki nämä asiat, ja myös ne jotka unohdin mainita, pojat tekee OMASTA VAPAASTA TAHDOSTA.
Lisäksi pojat piirtää, maalaa, laulaa, leikkii... Kirjoittaminen ja lukeminen sujuu kuten matikkakin vaikka mihinkään emme ole poikia pakottaneet. Poikien omasta halusta kaikki lähtee ja toki autamme jos he haluavat. TV-katselua ja pleikat yms ovat toisaalta meillä rajoitettua noin tuntiin viikossa. Näin ollen pojilla on aikaa tehdä - vaikka mitä....
quote: "Liikunta, muisiikki ja kuvaamataide ovat mielestäni muutenkin perinteisien arvostelun ulkopuolella.Numeroa ei tarvittaisi enää, vaan maininta osallistumisesta tunneille vois riittää,hyväksytäänkö vai ei."
Tässä olen kanssasi täysin samaa mieltä. Jokaisella ihmisellä on erilaiset edellytykset edellä mainittuihin aineisiin joten keskenäinen vertailu voisi hynkin poistaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että niitä tulsi vähentää tai poistaa oppivelvollissudesta. Päin vastoin lisätä - ja antaa opettajille oikea osaaminen motivoida lapsia sekä liikumisessa että taide aineissa.
quote: "Pitääkö kaikkien olla atlettia ja urheilijoita? Johan suomi on kuulemma täynnä yli koulutettuja ihmisiä, joille ei ole töitä,ainakaan suomeessa."
Kaksi lausetta jotka eivät liity toisiinsa mitenkään.
1. Ei - kaikkien ei tarvitse olla atleetteja tai urheilijoita. Kuka niin on väittänyt?
2. Yli koulutettuja (tai oikeasti väärille aloille kolutettuja) ihmisiä on liikaa. Miten tämä liittyy liikuntaan ja koulun voikkatunteihin jää minulle kuitenkin mysteeriksi?Jep, ei liittyny mitenkään...päästelin vaan omia höyryjä, ja jos jo arvasitkin, mulla on jäänyt traumoja liikunnasta.Tuli vaan mieleen;-pakko opiskella, pakko urheilla..
Meilläkin liikutaan kyllä, omasta tahdosta kylläkin. Luistellaan, juostaan ja leikitään noita kaikkia samoja leikkejä. Hiihto täällä sujuu, lunta on.
Sori, ei ollut tarkoitus hyökätä juuri sun kimppuun, vaan systeemiä yleensä, voisi olla jo aika tarkistaa metodit, kun aika on mennyt eteenpäin näissäkin asioissa.
Välineistä pakko sen verran sanoa, että muistissa on oma aika koulussa, kun en kehdannut koulussa sanoa, ettei porukiolla ole varaa ostaa uusia uudenaikaisia suksia, luistimia, kenkiä, pukuja, suojia jne jne.
..ja taas kotona ei raaskinut sanoa, että tarvisi uudemmat, koska kaikilla muilla jo on, koska tiesi vanhempien olevan todella tiukilla.
Lapset ja nuoret ovat armottomia toisilleen, jos saa siihen pienintäkään saumaa.
Onneksi ollaan kuitenkin samaa mieltä, että numerointi voisi jäädä pois, koska meillä se koetaan ahdistavana ja itsetunnon laskijana. :) - virkamiesnainen
Huolestunut isä (ja yrittäjä) kirjoitti:
guote: "Totuus on että harva aikuinen ehtii nykyään liikkua vaikka itsekin ehkä haluaisi. Joten lapsillekaan ei tule opetettua sitten liikuntaa, ja tuskinpa 7-10v vielä itsekään menee googlettamaan sählyseurojen opetustunteja? "
Mihin aikuislla on aina kiire? Ja mitä tekemään? Mihin katoaa aika?
Olen itse yrittäjä (työaika - 24 h vuorokaudessa). Pyrin kuitenkin olemaan ja tekemään lasten kanssa iltaisin (16-20). Silloin ehtii hyvin twhdä laäksyjä, liikkua, leikkiä, pelata lautapelejä, syödä hyvin yhdessä mitä teemme joka päivä, lukea kirjoja jne jne. Joskus pojat haluaa tehdä asoita kavereiden kanssa mikä on enemmän kuin ok. Mutta olen heidän käytettävissä... Elämä on prioritointeja! Liikuntaa kuitenkin pojille (ja minulle)kertyy suoraan leikiestä johon kukaan ei heitä pakota.
Pojat menee nukkumaan klo 20. Hyvin ehtii vielä illalla lenkille, uimaan, salille tai mitä ihan vaan. Itse muutama kerta viikossa ja vaimo muutama.
21. jälkeen illalla on sitten vielä aikaa vaimon kanssa hengailuu ja aikuisten keskusteluille ja jutuille. Siinä vaiheessa kun muu perhe nukkuu yrittäjä jatkaa työntekoa. Tässä oli nyt esimerkki päivästä...
Kyllä sitä ehtii liikkumaan sekä lasten kanssa että omaksi huviksi ja hyödyksi! Vaatiihaan se hieman sunnittelua aika ajoin.Nimittäin kun ensin kerrot, että työaikasi on 24h/vrk ja sitten alat kertomaan mitä siihen sisältyy = leikkimistä lasten kanssa. =))
Ja vielä yölläkin pitää tehdä töitä = hengailla vaimon kanssa. Sitä vaan ihmettelen, missä välissä nukut kun sulla on noin kova työ 24h/vrk?
Itse äitinä kyllä väittäisin, että vain pienten lasten äidit joutuvat tekemään ympärivuorokautista päivystystyötä. Se joka nousee, valvoo, korjaa, syöttää, vaihtaa ehtimättä katsomaan mikä vuorokauden aika on, on oikeasti se, joka tekee töitä 24h/vrk. Lasten kanssa leikkiminen ja pelaaminen ei tietääkseni ole työtä lasten vanhemmille? - kumma hiihtäjä
Himo lenkkeilijä kirjoitti:
Pitääkö se todella kouluissa hiihtää tai luistella?
Mielestäni 6 kilometrin kävelylenkki yläasteelaisille ja 3 kilometrin lenkki ala-asteelaisille, joka päivä viikossa.Yhtä tylsiä ja liian yksipuolisia molemmat, jos mitään muuta liikuntamuotoa ei tunne eikä harrasta. Ihan samanlaisia ilontappajia molemmat lapselle. Liikunnan pitäisi olla leikkimielistä ja hauskaa, niin siihen jää ns. koukkuun. Harrastatko tosiaan vain ja ainoastaan lenkillä käymistä? Eikö ole paikat jumissa ja lihakset kuroutuneet? Suosittelen ainakin perusteellista venyttelyä tai pilatesta.
- Hiihtää
Kyllä se hiihtäminen oli yhtä tuskaa, itse en ollut kovin hyvä hiihtää ja jouduin pilkan kohteeksi. myös pakolliset koulun hiihtokisat olivat ankeita. Intissä hiihtäminen oli jo paljon hauskempaa vaikka siellä se homma otti vasta päähän mutta kun kaikilla on samanlaiset armeijan sukset ja hiihdetään pimeässä metässä ja kaatuillaan silloin siitä tulee urheilua
- hiihtää2
oli vielä pakko lisätä että aikoinaa yläaste ikäisenä liikunnan opettaja kysyi että eikö sulla oo suksia ja lupasin kahtoo varastosta jos löytäsin... olihan siellä vanhat isän sukset ja 41 monot .. no päättäväisesti testasin oikein piruillessani väkisin ne 41 monot 44 koipeeni ja iskin monot suksiin ja otin ensimmäisen työnnön sauvoilla ja sauva katkes. jos tämä ei ollu merkki ylemmiltä voimilta että hiihto ei ole minun laji niin mikä sitte
- -89
eihän kukaan pidä liikunnasta jossei sitä osaa. mutta kun olisi hyvät opettajat jotka myös pitävät lapsista ja saavat itsekin ilon tunteen siitä hyvästä että joku lapsi oppii vaikka nyt esimerkiksi hiihtämään. ja esimerkiksi hiihtolenkkien pituudetkin pitäisi valita lapsille heidän fyysisen kunnon mukaan eikä sillä perusteella, että sä olet kuudennella, sä hiihdät 5 kilsaa, ja sä oot tokalla eli siis 2 kilsaa. koska eihän kaikilla ihmisillä voi olla ammattiurheilijan fyysistä kuntoa, osaltaan johtuen vanhemmista jotka eivät ole totuttaneet liikuntaan ja myös lapsesta itsestään, koska kaikki eivät vain pidä liikunnasta.
- mutta-
-89 kirjoitti:
eihän kukaan pidä liikunnasta jossei sitä osaa. mutta kun olisi hyvät opettajat jotka myös pitävät lapsista ja saavat itsekin ilon tunteen siitä hyvästä että joku lapsi oppii vaikka nyt esimerkiksi hiihtämään. ja esimerkiksi hiihtolenkkien pituudetkin pitäisi valita lapsille heidän fyysisen kunnon mukaan eikä sillä perusteella, että sä olet kuudennella, sä hiihdät 5 kilsaa, ja sä oot tokalla eli siis 2 kilsaa. koska eihän kaikilla ihmisillä voi olla ammattiurheilijan fyysistä kuntoa, osaltaan johtuen vanhemmista jotka eivät ole totuttaneet liikuntaan ja myös lapsesta itsestään, koska kaikki eivät vain pidä liikunnasta.
liikuntatunnin, eli 45 minuutin aikana pitäisi tokaluokkalaisen selvittää 2 km ja kutosluokkalaisen 5 km. vähintään!
- on..
Näin on täälläkin päin. Eikä pelkästään hiihdossa vaan muissakin liikuntalajeissa. Jotenkin kaikki menee aina niin kilpailuksi. Ja sitten niitä kilpailussa pärjääviä suitsutetaan. Aivan kuin vain se, että voittaa muut, olisi positiivisen palautteen ansainnut.
Lapsille liikunta on ylipäätään tärkeää, ihan vain liikunnan vuoksi. Mutta jos koko ajan luodaan mielikuvaa, että täytyy olla niin ja niin hyvä, ennenkuin edes kannattaa kyseistä lajia harrastaa, mennään mielestäni ojasta allikkoon.
Toki niille, jotka nauttivat kilpalusta ja kunnianhimoa riittää, pitää olla mahdollisuuksia, mutta ne voidaan tosiaan harrastaa koulun ulkopuolella.
Se miten lapsi liikunnan koulussa kokee, riippuu paljon siitä liikunnanopettajasta. Itse en edes muista yhtään kyseisiä opettajia, ainoana mielikuvana pompahtaa tamburiinin pauke jumppasalissa ja korkeäänisiä komentoja. Ja sitä iänikuista lentopalloa. Kerran annettiin vaihtoehdoksi luistelu, mutta se tiesi liikunta numeron laskua. Vain ne, jotka pelasivat lentopallojoukkueessa, saivat kympin. Valitsin silti luistelun, sillä liitely raikkaassa ulkoilmassa oli ihan jotain toista kuin hikinen lentopallo. - hoomoilanen
kävin peruskouluni 8o-luvulla, jolloin kaikki koululiikunta (ainakin muistoissani) oli kamalaa. Hiihtäminen siellä kärkipäässä kammottavuudessaan. Mutta liikunta oli ainakin vielä tuolloin kovin kilpailuhenkistä ja suorituksen taso ratkaisi arvosanan. Ei ollut tasoa eikä innokkuutta, traumat on jääneet siinä määrin, että inhoan kaikenlaista kuntoilua.
- kroz
Juu, kyllä aiheuttaa traumoja. Meillä kun sattui olemaan sellainen opettaja joka jäytti haukkumista ja nolaamista opetuskeinoina. Se joka oli viimeisenä sai aina haukut niskaansa. Ja yksi painajainen oli jokataivlset luistelut. Minulla ei ollut koskaan luistimia mukana. Syy: vanhempani eivät katsoneet asiakseen ostaa niitä. Ja sitähän en uskaltanut kertoa koulussa kun hävetti niin. Ja sitten taas haukuttiin . Tai yksi opettaja käänsi selkänsä eikä puhunut mitään. Onneksi sentään löytyi muutama hyvä kaveri, jotja ymmärsivät. Kun koululiikunta loppui, en ole sen jälkeen paljon mitään liikuntaa harrastanut, mutta kunto on pysynyt hyvänä ilmankin. Olen kyllä pitänyt huolta, että omat lapseni ovat saaneet luistimet ja luistelukoulut on käyty. Että kiitos vaan idiootit maikat vuosien haukkumisesta. Toivottavasti osaatte edes hävetä.
- täällä...
Traumat jäi!!!
Aiotko pakottaa lapsesi samaan rääkkiin??? Minä en.
Olkoon vaikka poissa tunneilta, ei yksi aine voi ratkasta koko koulun numeroita, eihän uskontoakaan tarvi opiskella, jos vetoaa eri uskontoon??
Heh,aina löytyy syitä..
- on taitoa
Oma poikani on laiskanläntä liikkumaan. Mutta yhtenä vuonna ala-asteella ja koko yläasteen ajan ei ole inhonnut liikuntaa. Kyllä siinä aika suuri merkitys on opettajalla, joka osaa motivoida. Sitä kutsutaan ammattitaidoksi, että saa heikoimmatkin yrittämään parhaansa. Oma poikani kohdalla jopa niin, että numero nousi yläasteella kutosesta kasiin. Omalla kohdallani taas liikuntanumero nousi, kun ope muutti naapuriin ja näki että sangen paljon hiihtelin ja kävein lenkillä oma-alotteisesti. Siinä varmaan hoksasi, että hänen suosimissaan pallopeleissä lahjaton likka tykkää liikkua yksinään.
Mielestäni liikunnan ei tarvitse olla hauskaa, mutta se ei saa olla ikävää. Tuo pojalleni kutosen antanut opettaja mm. saattoi kuulemma istuttaa heikompia vaihtopenkillä koko sählyn ajan, kaksi tuntia, vaikka omien sanojensa mukaan olisivat halunneet pelata. Sitä kuuleeko lasten suusta täyden totuuden, en tiedä, heikoimmat liikkujat kyllä kaikki vahvistivat tämän ja kautta aikojen samasta opettajasta on puhuttu samaa.
Yläasteella pojilla on hiihtoa kaksi kertaa. Heillä on lyhyt minimilenkki, mikä pitäisi pyrkiä hiihtämään ja nopeimmat saavat käydä niin pitkän lenkin kuin ehtivät. Mutta omaan tahtiinsa saavat hiihtää ja ope on sanonut, että jos ei ehdi ihan minimilenkkiä niin sitten lyhyempi, mutta olisi hyvä vähän omalla ajalla treenata, kun yläasteikäisen pitäisi se jaksaa.- taito hallussa
Minunkin poikani inhosi liikuntaa,juuri tuon pakkohiihdon myötä.Sitten kouluun tuli nuori innokas mies opettaja,jolle lankesi myös liikunnan opetus.Hän opetti lapsille kaikki liikunnan muodot.
Peleistä suunnistukseen ja luistelu hiihtoon.Hän sai poikani innostumaan eri lajeista ja luisteluhiihdosta.Valitetavasti hän hakeutui muualle,koska tallasi vanhempien opettajien varpaille,omilla mielipiteillään.
- epäatleettinen
Koululiikunta on jättänyt sanasta liikunta huonon maun suuhun. Nytkin odotan lukion liikuntatunteja kauhunsekaisin tuntein.
- kylvaan
Olihan hiihto kyllä melko ankeaa. Moni muukin kyllä, varsinkin kaikki joukkuelajit. Jääkiekko, salibandy, jalkapallo jne. Itse tykkäsin tosi paljon pesäpallosta ala-asteella, mut sitten aloin vihaamaan sitä. Johtu siitä, että joutu paljon pilkan kohteeksi. Koululiikunta aiheuttaa tosiaan traumoja. Ei pelkästään sen vuoksi, että on pakko tehdä. Vaan myös ne muut oppilaat tekee siitä melko ankean, jos joutuu tosiaan pilkan kohteeksi. Tuntee itsensä huonoksi, oli laji mikä tahansa. Vaikka kuinka yrittää parhaansa..
Koululiikkunan pitäis tosiaan olla hauskaa ja kannustaa lapsia ja nuoria liikkumaan. Eikä tehdä sitä veren maku suussa ja pää alhaalla, kun muut halventaa.
- Epähiihtäjä
Olen monta kertaa ihmetellyt, olenko ainoa joka kyllästyi koulussa hiihtämiseen. (Toinen kyllästymisen aalto tuli armeijassa, mutta se on tyystin toinen asia). Vasta nyt, 38v., alkaa tuntua siltä, että on/voisi olla ihan mukava silloin tällöin hiihtää jos lunta olisi. Koululiikunta ainakin minun nuoruudessani oli monien liikunnanopettajien sadistinen temmellyskenttä. Voi ***kele sentään! :-)
- Sivustakin seurannut
Koululiikunta on helvetinmoista kilpaurheilua toisia vastaan vain ja ainoastaan siksi, että 99% liikunnan opettajista on ammatti- tai puoliammattiurheilijoita.. tai vähintään wannabe urheilijoita (pahimpia), eipä he muuten tuollaiseen ammattiin lähtiskään. 1% on sitten niitä 1-2 luokan opettajia, jotka opettavat liikuntaa (lue: mukavaa liikkumista lapsille) kuten kuuluisi.
- vieläkin ketuttaa
Juuri tuossa on vika. Sellainen joka urheilee tai suhtautuu intohimoisesti urheiluun, ei voi ymmärtää niitä joilla ei ole kilpailuhenkeä, liikunnallisia lahjoja tai innostusta. Eihän muissakaan aineissa ole peruskoulussa mitään intoilijoita.
- 99% wanna be
on sulla jutut ja pieni maailma.
- Pelkokerroin
Kyllä koululiikunta voi todellakin aiheuttaa traumoja vielä vuosia (vuosikymmeniä) eteenpäin. Itse olin yläasteella surkea telinevoimistelussa. Pelkäsin ja jännitin tunteja niin, että sain aina mahan kipeäksi ja päätäkin särki joskus. Joskus sain näistä syyn mennä terveydenhoitajalta pyytämään vapautuslapun liikunnasta. Liikunnanopettaja suosi notkeita ja telinevoimikstelua harrastavia. Minunlaisiani jopa pilkattiin, sekä opettaja että oppilaat. Olin kankea, en ylipainoinen. Vieläkin, kun menen jumpalle koulun liikuntasaliin, tulevat kamalat muistot mieleen. Olen alkanut harrastamaan jumppaa vapaaehtoisesti vasta nyt nelikymppisenä.
- samaa mieltä
Meidän kaksi tytärtämme jotka ovat vielä peruskoulussa, inhoavat ylikaiken telinevoimistelua. Opettaja pakottaa tekemään vaikka lapset pelkäävät koska heille sattui pieni vahinko joskus ja siitä jäi kammo.
Mielestäni lasta ei voi pakottaa. Täytyisi antaa mahdollisuus tehdä jotakin muuta vaihtoehtoisesti. Elämässä ei tarvita telinevoimistelua.
- ei...
aiheuta traumoja. Telkun ja tietokonepelien pelaaminen yö myöhään vie halun harrastaa liikuntaa.Nykyään lapset viedään autolla harrastuksiin ja kouluun,eihän näille reppahousuille ikinä kehity kunnon lihaksistoa,joilla mitään liikuntaa voisi edes harrastaa.Useissa kouluissa ei edes välitunnilla tarvitse lähteä ulkoilemaan,vaan roikkua sisätiloissa kuin räkäjojo nenästä.Sitten vielä ketjun aloittaja kyselee,tappaako koululiikunta innon harrastaa liikuntaa?Kyllä se liikunnan harrastamisen ilo siellä kotona jo sammutetaan.
- tyttömelli_87
Tietenkin on myös vanhempien vastuulla panostaa siihen että lapset myös ulkoilisivat tv.n ja pelaamisen välillä. Innostusta liikuntaan lisää varmasti huomattavasti yhteiset perheen liikuntahetket ulkona tai sisällä.
Olen tosin täysin eri mieltä siitä etteikö kuitenkin olisi pääasiallisesti koulun liikuntatuntien tehtävä innostaa liikkumaan enemmän! Ei niiden ainakaan kuulu olla ahdistavaa pakkopullaa, sen takia että lapsia nöyryyrtetään ja pakotetaan!
Ei meidänkään perheellä ole ikinä ollut edes autoa tai playstationia. Mielelläni olen kävellen ja pyörällä koko elämäni liikkunut ja joskus äitini kanssa jopa hiihtänyt pienenä. Kyllä se on täysin koulun liikunnanopettajien vika että pienempänä ajatus liikunnan harrastamisesta ahdisti!! Meni yli viisi vuotta että sai kipinän liikkumiseen takaisin ja eri lajhien opetteluun! - not for me
...pelien syyllistäjiä! ne pelit, ah ne pelit, nuo ei-elolliset oliot jotka siis tutkitusti tappavat aivosolut ja halun liikkua, syödä, komminikoida tai ELÄÄ!
paskapuhetta potenssiin helvetin kuustoista!
ei se ole yömyöhään valvominen tai pelit jotka tappavat halun. pelit ovat tehty hauskuutta varten, ja lapsikin sen tajuaa. liikunta sen sijaan - ei ole enää synonyymi "hauskanpidolle". pelit-huvia, liikunta-se mitä tehdään koulussa kun opettaja rääkyy vieressä. kumpaakohan itse harrastaisit 7-10 vuotiaan maailmankatsomuksella?!
ei kyse ole rajojen asettamisesta tai pakottamisesta tai pois ottamisesta tai lisäämisestä... kyse on INNOSTUKSESTA. siitä, miten lapsia kannustetaan tekemään mitäkin. pelit kannustavat lapsia itse hehkeillä kansikuvillaan pelaamaan. liikunnalla ei ole muuta kansikuvaa kuin se ilkeä hienhajuinen maikka joka mollaa jos et tee oikein. peli ei mollaa, se antaa aikaa kehittyä ja tulla hyväksi. opettajan pitäisi olla samanlainen.
ironista että liikunnasta saataisi PALJON innostavampaa, jos opettajat ottaisivatkin mallia peleistä!
poikalapset esimerkiksi ovat kautta aikojen leikkineet sotaleikkejä, inkkareista ja länkkäreistä tuliaseleikkeihin, pupupupum, ritsat, yms. ei se ole mitään uutta, hei! miksei liikunnasta tehdä kiinnostavaa? lajeja on NIIN PALJON, muitakin, kuin hiihtoa tai sählyä! liikunnanopetuksen pitäisi olla avartavaa ja opettavaista siinä suhteessa, että lapsille avataan ovi liikunnan maailmaan, tutkimaan sitä, eikä pakoteta oppimaan heti yhtä lajia täydellisesti, ja jos et tykkää tai ole hyvä, niin sinua mollataan.
sekö muka on ratkaisu? - kumma hiihtäjä
"koululiikunta ei aiheuta traumoja".
Jos ihan oikeasti väität, että lapsen jostain syystä kokema tuska, pelko, ahdistus ja nöyryytys koulussa jotenkin korreloi heikon lihaksiston kanssa, niin täytyy onnitella sinua viikon sekopäisimmän tekstin laatimisesta.
Aina kun näkee näitä toisen kokeman tuskan vähättelijöitä ja naureskelijoita on aika selvää, ketkä ovat niitä tunteettomia koulukiusaajia ja ketkä kiusattuja.
- Huonot muistot....
Itse en pitäny liikunnasta peruskoulussa.Aloin vihata sitä kolmannen luokan aikana.Ja arvatkaapa mistä se johtui?Huonosta ryhmähengestä.Itse olin muutenkin koulukiusattu ja liikuntatunneilla kiusaaminen oli todella yleistä.Jos et osanut niin sait kuulla siitä.
Yläasteella sama toistui mutta asiaan pahensi huono opettaja.Hän pakotti meidät tekemään hankalia asioita ja hyvin nopeasti.Esimerkiksi 5 kilometrin nopea hiihto olin hyvin tavallista.Eikä siinä auttanu laittaa vastaan kun heti numeroita pudotettiin.Ja yläasteella oli myös kiusaaminen rankempaa mikä vaa pahensi tunteja...
Nämä olivat ne asiat minkä takia aloin vihata liikuntaa peruskoulussa.Ja nyt odotan peloissani ammattikoulun liikuntatunteja. - mithääntraumoja
Nykyajan ihminen kun saa traumoja aivan kaikesta. Ihme vässyköitä!!!
- En ymmärrä
En ymmärrä miksi kaikki sanovat koululiikuntaa rääkki urheiluksi. Musta koululiikunta oli kivaa eikä meidän tarvinu mitenkään erityisésti sitä kilpailuhengessä tehdä. Kukin hiihti omaa tahtia tietyn lenkin ja kävi kirjaamassa nimensä vihkoon ja ope tuli perässä ja katto vaan että kaikkien nimet oli listalla ja se siitä.
Tämä on mielestäni oikeaa koululiikuntaa.- kaikki liikunta
Pientä ja kevyttä, siis koulun liikunta tunnit, yhteilöllisyyden ja muun sosiaalisuuden kasvatustahan ne lähinnä.
Nykyään nämä chipsi ja cola/plaikkari juniorit eivät jaksa valittavat ilmeiseti heti pienestäkin mahdollisesta hikoilusta. Vyötärön paisumiseen olisi pitänyt tehdä jotain jo 10 vuotta sitten kun nuori kansanosakin lihoo vauhdilla ja sairauksien määrä tästäkin johtuen lisääntyy.
Koululiikunta olisi saatava merkityksemmällisemmäksi että jokaisen tulisi oppia olemaan vastuussa itsestään ja terveydestään että pystyisi selvitymään kunnialla niistäkin vähistä velvoitteistaan eli kuten liikuntatuntien kaltaisista lähinnä elämäntaito tunneista ja selviytyisi yhteiskunnassa tasavertaisena ja sosiaalisempana jäsenenä. Paljon on opettajasta kiinni. Itse en teininä tullut yhteisymmärrykseen liikunnanopettajani kanssa, ja todistuksessa luki sen johdosta liikunta 5. Omalla ajallani kävin kuitenkin ratsastamassa ja uimassa viikottain. Coopertestit sun muut hiihtokilpailut eivät vain maistuneet. Arvosanaan vaikutti viimeiseksi niissä tuleminen (kilpailuhengen puute?). Itselleni mieluisimmat urheilulajit ovat hauskoja, joissa ei huomaa edes ajan kulkua. Noh, eipä tuo alhainen liikunnan arvosana ole vaikuttanut elämääni mitenkään. Tai oikeastaan mikään muukaan koulusta saatu arvosana.
- turiset
Kun pääsin lukiosta vein sukset kirpparille ja päätin että kukaan ei enää pakota minua hiihtämään.!Tämä päätös pysyi kunnes 30 VUOTTA !!! myöhemmin ostin sukset ja kaverin kanssa käytiin pari kertaa jäällä hiihtelemässä.Tuommoinen rauhallinen hiihtely ja pysähtyminen eväiden syöntiin on ihan kivaa.
Toiseksi eniten vihaan suunnistusta.Kymmeniä vuosia vanhojen karttojen kanssa piti suunnistaa ja AINA loka-marraskuussa kun oli KYLMÄÄ!
Seuraava inhokki on telinevoimistelu! Siihenkin vaan pakotettiin tekemään urhonkaatoja ym vaikka kuinka pelkäsi!!!!
Typerää oli myös kaunoluistelu.Tehdä kaikenmaailman ihme vaakoja ym kuvioita.
Yhden ainoa kerran meillä oli joogaa.Se oli mukavaa mutta se ei toistunut. - epänostalgiaa
No, hiihdossa sentään sai olla huono eikä siitä ollut nokan koputtamista kuin opettajilla. Mutta ne iänikuiset pelit! Kun olin vähän hidas, kömpelö ja arka jo alkuun, olin aina se joukkueen riippakivi. Ja sellainen vaikuttaa nokkimisjärjestykseen liikuntatuntien ulkopuolella. Lopulta en edes viitsinyt yrittää, miksi vaivautua jos ei pärjää kuitenkaan, ja toisaalta pallon perässä riehuminen tuntui lapselliselta jo silloin. Uintia pelkäsin yli kaiken, kun yhdessä vaiheessa harjoiteltiin enimmäkseen hyppyjä, ja kerran sain paljon vettä henkeeni. Käytännönläheisestä tee-itse-ihmisestä tulikin sitten teoriaa tankkaava lukiolainen, koska toisin kuin lukiossa, ammattikoulussa oli pakollisia liikuntatunteja ja pahimmat urheiliintoilijaidiootit menivät sinne.
Vei viisi vuotta ennen kuin kävin peruskoulun jälkeen ensimmäistä kertaa uimassa, ja siitä vielä monta vuotta ennen kuin kävin hiihtämässä ja luistelemassa, puhumattakaan että olisin liikkunut vapaaehtoisesti jalan. Nyt harrastan noita kaikkia, samoin kuntosalilla käymistä. Mutta jos näette minut pelaamassa jotain pallopeliä, soittakaa valkotakkiset miehet paikalle! - Enssimäinen
Hiihto kilpailussa..Nyt en enää hiihtä...
- samaa
No on pikku juttu oli joku hiihto jos 3-4 talveen eipä juuri mitään,mutta tanssi se vasta hanurista oli.Koulussa lähinnä otti päästä että jotkut "edustus" urheilijat jo 10-vuotiaana kuskaa lappuja kouluille valmentajilta kun on illalla tärkeä peli kiekossa ,salibandyssa tai koriksessa että meidän Jamin ei tartte osallistua ja vanhemmat peesaa lankoja pitkin. Opeta siinä sitten tasa-arvoa ja muita arvoja maailmasta kun aina joku menee aidasta matalimmalta kohdalta tukijoukkojen avustuksella.
- uimisessa
ainakin itselläni.
- Samaa mieltä
Suomen kouluille pitäisi antaa diplomi, "näin opetat lapsen vihaamaan hiihtoa".
Jäi itsellä muutenkin koululiikunnasta traumoja yläasteella kun opettaja oli muutenkin ihan täysi kusipää. - titsukkali
Itse kanssa pidin tosi paljon hiihtämisestä. Kävin jopa useissa hiihtokilpailuissa, josta kertyi ihan voittomitaleita:) Koulussa liikunnanopettajat saivat kyllä kitkettyä hiihtämisinnostuksen pois, kiitos heille!!
- kärsinnyt vuodesta 2004 - 2007
ei ainakaan hiihtämisestä vaan koulun
sisä-liikunnasta mikä liittyy enitein siihen joukkuelaji pelaamiseen. muistan niitä jotka harrastivat ja kilpailivat esim: jääkiekkoa ne oli pahimpia rääväsuita koulun liikunnassa jotka haukku niitä jotka eivät osanneet pelaa kunnolla tai syrjittiin huonoja pelaajia ja eikä varmasti jollain tai mulla jäänyt hyvä maku.
tykkään itse urheilla yksin ja mielummin pelaan joskus kavereitten kanssa- minä.
mulla kans jäi traumoja sisäliikunnasta juuri noiden lajin harrastajien takia. Ite ku olen aina ollu luokan pisimpiä ja koris oli mulla vahvuutena, mutta lopahti siihenki innostus ku sai aina kuulla vaan haukut, että on tiellä tai ainaki näiden harrastaja korislaisten tiellä. Muutenki joukkuepeleistä enää hirveesti enää välitä, ku niitä joutu aina väkipakolla koulussa pelaamaan. Hiihtämisestä ei jääny kammoa, vaikka en hiihtokisoista ikinä pitänytkään. Sain tosin opettajalta ison koska mulla oli aina jokaisella liikuntatunnilla talvella sukset tai luistimet mukana :D
- tyttömelli_87
Paljon on jäänyt traumoja koululiikunnasta itsellekkin. Ala-asteella lihavuuteni ei varsinkaan intouttanut pyörimään kuperkeikkoja muiden edessä ja temppuilemaan telinevoimistelussa. Joskus opettaja jopa simputti minut vaihtamaan vaatteet takaisin päälle ja sitten taas liikuntavaatteet uudestaan päälle. Kukaan ei innostanut ja kannustanut liikkumaan, vaan se oli jatkuvaa pakottamista ja nälvimistä!
Viime talvena poikaystäväni halusi viedä minut hiihtämään. Tietenkin sanoin että vihaan hiihtämistä, koska koulun liikuntatunneilla olin aina ollut viimeinen ja yksin, vaikka yritin kaikkeni. Suostuin kuitenkin sillä ehdolla että hän odottaisi minua, eikä hoppuiltaisi. Siitä se sitten lähti! Tänä vuonna minä olinkin se osapuoli joka patisti poikaystäväni hiihtämään heti kun lumet olivat maassa.
Hiihtämiseen ja liikuntaan on pitkästä aikaa syttynyt innostuksen ja osaamisen kipinä!! Jota en ole aiemmin ehkä koskaan kokenut.
HUOM! Uusikaa roolinne liikunnanopettajat! Kiitos! - GSGSEGSE
KYLLÄ!!!
- _niina__:
kyllä, varsinkin ala-asteella koululiikunnalla oli paljon vaikutusta siihen, että vihasin liikuntaa. en ollut varsin hyvä liikunnassa muutenkaan, mutta innostus koululiikunnan myötä meni aivan täysin, jotta olisin vapaa-ajalla alkanut harrastaa liikuntaa. yläasteella ja varsinkin lukiossa liikunnanopettaja osasi ymmärtää, jos oli muun muassa flunssa tai esim. polvivaiva. hän sai minut nauttimaan liikunnasta, kun ei ollu PAKKO.
luistelussa minulla on vieläkin kuitenkin traumoja ala-asteen jäljiltä. olin siinä aivan surkea, enkä halunnut yläasteella tai lukiossakaan näyttää sen vuoksi "taitojani". nyt tänä talvena ensimmäisen kerran uskaltauduin jäälle yhdeksään vuoteen!! valitsin sellaisen paikan, jossa voin harjoitella yksinäni. haluaisin päästä eroon pelostani luisteluun... - kumma hiihtäjä
Sama kokemus itsellänikin. Oppivelvollisuuskoulussa liikunnanopetus näyttää selvästi tähtäävän kaiken liikkumisen ilon tappamiseen oppilaista.
Koulussa liikunta oli muinoin aina maalaiskylässä joko hiihtoa tai pesäpalloa tai yleisurheilua ja tietty kilpailumielessä - aina laitettiin kaikessa paremmuusjärjestykseen. Heti paikalla iskostui mieleen, että tämä pitää olla hampaat irvessä tehty suoritus. Kammo jää tietysti silloin, kun ei ole itse mitenkään hyvä eikä siksi opettajan suosikki vaan inhokki joten koululiikunta ja tehtäväänsä kykenemättömät kansankynttilät opettajana tappoivat kaiken innostuksen alunkin. Aivan parodialta tuntuu kansakoulun alaluokan "haara-askel-hyppy"- rummun tahdissa,jota hieno rouva kansakoulunopettaja paukutti suu muikeasti supussa ja kaikki oli kuin armeijassa. Mutta totta se silloin oli. =)))
Luulisin, että opettaja halusi päästä helpoimmalla ja itse tekemättä mitään kun laittoi oppilaat pelaamaan tai kilpailemaan. Ei tarvinnut osata mistään lajista mitään ja ainoa taito oli tuo rummun hakkaamisen ja pilliin puhaltamisen taito. =)
Tilanne muuttui radikaalisti kun aloin ammattikouluaikana harrastamaan taistelulajeja muutettuani pois paikkakunnalta. Ammattikoulun opettaja oli jo liikuntatieteellisen käyneitä ja hän osasi omalla esimerkillään - olemalla rento ja innostamalla eri lajien pariin opettamalla tekniikoita, oman kunnon ja hyvinvoinnin edistämiseen eikä kilpailuja varten. Liikuntanumeroni olikin kiitettävä, mutta se johtuu yksinomaan hyvän ja ammattitaitoisen opettajan innostuksen vuoksi. Mitään kilpailuja ei ollut, korkeintaan joskus lentopalloa pelasimme leikkimielellä ja nauraen. Peruskoulussa (ja kansakoulussa) kaikki ilonpito oli kielletty koska se oli metelöintiä ja opetukseen kohdistunut kritiikki niskoittelua josta joutui rehtorin puhutteluun. Muita lajeja oli uinti, keilailu, laskettelu, jooga jne ja vaihtoehtoja tarjottiin ja sai vaikuttaa liikuntatuntien kulkuun. Tämä oli aivan erilaista kuin mihin oli aikaisemmin tottunut.
Nyt keski-ikäisenä olen onneksi hyvässä kunnossa ja liikun nautinnoksi ja hyvän olon takia. Peruskoulun "kasvatuksesta" huolimatta.
Omalla lapsella ei ollut tilanne niin katastrofaalinen, koska paikkakunta ja sivistystaso ja lähtökohdat erilaisia kuin omalla kohdallani. Mutta hän löysi oman lajinsa, jota harrastaa mielellään ja vapaaehtoisesti. - Just walking
Jokaisella on näköjään omakohtainen laji, jota kohtaan on jäänyt inho koululiikunnasta.
Olen itsekin 40-kympin kieppeillä, mutta en inhonnut hiihtoa. Ala-asteella osallistuin jopa hiihtokilpailuihinkin. Kun hiihdossa pärjäsi, se kannusti harjoittelemaan myös vapaa-ajalla jonkin verran. Ylä-asteella taas suksia ei viitsinyt raahata kouluun, vaikka muuten olisi voinutkin hiihtää.
Sisäliikunnasta ja erityisesti koripallosta jäi ikävä maku, koska lajia harrastavat luokkakaverit pelailivat suurinpiirtein keskenään ja tavallisen tallaajan mielestä "kovaa" peliä. Ja kun lajilla oli harrastajia, niin tietysti opettaja piti lähes kaikki sisäliikuntatunnit korista (tai siltä se ainakin sen ikäisenä tuntui). Sisäliikunta myös kokonaisuutena oli jotenkin ahdistavaa... kehärumpu!, ikuinen kilpailu kuka ehtii ekana suihkuun, poikien tirkistely-yritykset jne.
Muita inhokkeja olivat myös Cooperin testi ja uinti koko kouluajan. Minusta ei ollut pitkän matkan juoksuun ja olin huono uimari, joka silti aina laitettiin sinne parempien uimareiden ryhmään.
Huvittuneena katson omaa ylä-asteelaistani, joka harrastaa yleisurheilua, hiihtää ja laskettelee. Sukset kulkevat kouluun myös tällä vesikelillä("kun tunnilla kerran on hiihtoa")... ja osa oppilaista sitten jumppaa tai sählää salissa.
Omena voi joskus pudota kauaskin puusta;oDDD
Koululiikunta tuskin tulee muuttumaan ja siihen varmasti vaikuttavat jokaisen omakohtainen kokemus juuri siitä tietystä liikuntamuodosta ryhmässä. Lajissa hyvin pärjäävät/harrastavat kokevat liikkumisen riemua, kun taas ne, jotka eivät pärjää( ja vertaavat itseään muihin) tai joita laji ei yksinkertaisesti kiinnosta saavat vuosikausien trauman.
Oma lukunsa ovat fanaattiset liikunnanopettajat.- Elliliisa
Oli pakko kirjoittaa tuosta fanaattisesta liikunnanopettajasta. -70 luvulla eräässä maalaiskunnan oppikoulussa oli liikunnanopettaja, joka naama punaisena hakkasi tamburiiniin niin kovaa,että tamburiinin kalvo halkesi... Oli siinä naurussa pitämistä!
- Just Walking
Elliliisa kirjoitti:
Oli pakko kirjoittaa tuosta fanaattisesta liikunnanopettajasta. -70 luvulla eräässä maalaiskunnan oppikoulussa oli liikunnanopettaja, joka naama punaisena hakkasi tamburiiniin niin kovaa,että tamburiinin kalvo halkesi... Oli siinä naurussa pitämistä!
Ylä-asteella oli jonkin aikaa sijaisena "Ballerina", liikunnanopettaja, joka oli jonkin sortin tanssija. Ulkoinen olemuskin oli kuin suoraan Joutsenlammesta.
Hän halusi monipuolistaa liikuntatuntejamme ja keräili ehdotuksia ennenkokeilemattomista liikuntalajeista.
Paikalle norkoileva saman luokan poika ehdotti painia, jonka ballerina ottikin riemuiten vastaan.
Taisin lintsata aikamoisen osan liikuntatunneista hänen aikanaan, koska muita omituisia lajeja ei muistu mieleen.
Mulla meni hiihtämiseen maku armeijassa koska siellä oli TODELLA PAKKO hiihtää. Ja fillarointi myös. Hiihdä en vieläkään ja fillaroinnin aloitin uudestaan 20 vuotta armeijasta pääsyn jälkee. Että tälleen.
- koulu liikunnasta
on negatiivinen, olen nyt jo lähes 50v, ja kun ennen muinoin oli hiihto päivä koulussa ja köyhästä perheestä kun on, niin ei ollut suksia. ope laittoi metsään metrin korkeisiin kinoksiin kävelemään.
Ja kilometrejä kertyi ainakin 2,5 -3 kilsaa suuntaan.
Nykyisin kun mun poika "ainit lapsi joka kävelee kouluun, 0n 5 lk. Eilen viimmeksi oli ollut kävely tunti, monta kilsaa, niin helpohan on lasten juppasta kun äiteet ja iskät vie kouluun. Poikani tykkää kyllä liikunnasta, mutta liika on liikaa.Aina poikani on kävellyt tai pyöräillyt kouluun. - Nimetön
Minun opettajistani ei ainakaan kukaan ole ikinä pakottanut hiihtämään verenmaku suussa, vaan kehoittanut tekemään OMAAN TAHTIIN ja kannustaneet yrittämääm parhaansa. OMA/luokan KILPAILUHENKI on sitten kokonaan toinen asia.
- Kyllästynyt???!!
Ensin hiihdetään suurin osa liikunta tunneista ala-asteella. Suurin osa oli ylä-asteellakin hiihtoa ja armeejassa vasta hiihdettiinkin. Joukkuepeli esim. jääkiekko olisi paljon inspiroivampi laji, kun yksinään hiihtää tunnissa hirveä lenkki verenmaku suussa.
- lisäksi muita traumoja
aiheuttavaia tekijöitä ovat esim. koulumatkat, varsinkin kävellen, kaverit, kaikista pahimpana varmaankin ovat tietenkin opettajat jotka vielä yrittävät opettaa "meidän fixulle herrantertulle" jotain aivan kummalisuuksia kuten toisten huomioon ottaminen jne "muuta turhaaa",
Hey Teacher leave us (our) Kids alone,
all and all your just another
Brick in the Wall. - sohvaperunaäiti
Olen samaa mieltä kanssasi, miettinyt näitä asioita nyt kun omat lapset koulussa. Luulin että opetustyyli ois muuttunut vuosien kuluessa, mutta mitä vielä. Pitää olla hyvät suoritukset, veren maku suussa jotta jotain arvostusta saat opelta. Itsellänikin kouluaikoina lopahti liikuntainnostus kun aina piti olla tosimielellä, ei saanut nauttia liikunnasta. Vasta nyt 40 alan nauttia kun saan liikkua omilla ehdoillani. Hankin vielä koiran perheeseen joten pakko ulkoilla, koira ei hyväksy selityksiä.
Mielestäni koululiikunnan mielekkyyteen ois syytä erityisesti kiinnittää huomiota, jotta into liikuntaan pysyis yllä eikä sitä lopeteta tosikkomaisuudella, liiaillisella vaatimuksilla jne.Joka haluaa enemmän menestystä voi jatkaa vapaa-aikanaan urheiluseuroissa.Joka vuotiset pakkohiihtämiset,koulujen hiihtokisat jäänne joltain agraarikaudelta ovat todella turhauttavia, naurettavia vailla mitäään merkitystä.JOkainen tietää etukäteen ett aktiivihiihtäjät ne voittaa,ja menestyy, ja tavikset jälkiporukassa.
Omat lapseni onneksi harrastavat vapaa-ajallakin liikuntaa, kuuluvat urheiluseuroihin.Aktiivisesta liikkumisesta,yrittämisestä ja huolellisuudesta yms huolimatta nuorin lapseni sai taas tokariin liikunnasta vain 7. Se kiitoksena, kyllä kannustaa.Laitan tässä opettajalle kohta palautetta asiasta.KOulumaailmassa tyhmimpiä ovat liikunnan ja käsityönopet, täysin tosikkoja vailla innovatiivisuutta, luovuutta ja positiivisuutta.
Koululiikunnan suunnittelijoiden ja opettajien ois todella syytä mennä itseensä ja miettiä mikä tässä on asian pointti, se tärkein asia.Suomen kansa lihoo lihomistaan, miks koululiikunta ei kannusta ketään aloittaan liikuntaharrastus? Siinäpä kysymys ja mietittävää liikunnanopeille. - nössykät
pelkää aina kaikkee joka paikassa.parasta koulussa on liikkatunnit!on ihan oikein että kaikki pakotetaan tekee liikkatunnilla kaikkea,siitähän se innostus lajiin voi syntyä.
- Lannistettu
Oli aikanaan tosi paska liikuntamaikka, oikea k-pää. Vaikka miten yritin niin aina 6 arvosana todistuksessa. Muille paljon heikommille antoi 9-10 arvosanaks. Kysyin kerran, että miksi? Niin hymyili vaan vittumaisesti. Olisin voinut ampua. Ei kait vaan ulkonäköni miellyttänyt.
- sankari 1
Ihan sama juttu mulla. Olin todella hyvä kuntoinen ja monissa lajeissa aivan haka ja vielä petrasin suorituksiani. 6 pysyi arvosana nani. Todella nöyryyttävää ihmettelin open täytynyt erehtyä henkilöstä arvosanoja miettiessään tai todennäköisesti arpoi numerot. kyseli kuka kuului johonkin seuraan tepsiläiset saivat kyllä automaattisesti 9.Yritin joskus saada kuuromykkään yhteyttä kysyäkseni syytä. Ei suostunut keskustelemaan vaan jatkoi mykkä leikkiää. vastuuton yhteiskunnan loinen. Tai aivo vammainen. lupa antaa arvosanoja tulisi välittömästi evätä tällaisilta yhteiskunnan syöpäläisiltä. Ois tehnyt mieli tintata nenuun mutta olen onnistunut aina hillitsemään itseni. Näin 80-luvulla.
Säälin nyky opettajia ei ihme että hyvien opettajien pinna kiristyy, kun auktoriteetti on menetetty muutaman harvan sapotöörin toimesta. Jos ei jaksa töitä tehdä lapsien kanssa on hakeuduttava muihin töihin. Kasvatusala vaatii psykolokista silmää, lapset kunnioittavat vanhempiaan normaaleissa perheissä.
- ei sohvaperuna
Nykyajan lapset ovat sisällä tietokoneiden ja pelien äärellä kuin harrastavat liikuntaa ja kyllä koululiikunta on hyväksi kaikille kasvaville nuorille. Armeijaan mentyään pojat ja miksei myös tytöt huomaavat että kunto on nollassa ja kutsunnoissa tai viimeistään armeijassa annetaan kunto-ohjelma mitä pitää noudattaa. Kouluissa on liian vähän liikuntaa ja sen huomaa lasten kävelytyylistä. Nyt vain muutama lisätunti kaikille kouluille liikuntaaa viikko-ohjelmaan niin lapset huomaavat että olo on parempi kuntoilun jälkeen.
- sukset ristissä
Kyllä koulussa mielestäni saisi olla enemmän liikuntatunteja, vaikka joka päivä. En ole liikuntatunteja vastaan eikä lapseni ole rapakuntoinen. Aloituksessani halusin ottaa kantaa nimen omaan siihen, että liikuntatunneista pitäisi mielestäni voida nauttia ja löytää innostus eri lajeihin. Koululiikunta on tärkeä aine! Liikunnanopettajat vain tuppaavat olemaan sellaisia himourheilijoita eli veren maku suussa siellä mennään hampaat irvessä...
- koululiikunnasta tosiaankin...
Kerronpa omasta lapsuudestani sen verran koska kirjoituksesi oli kuin omakohtainen kokemus.
Opettaja vaikuttaa hyvin ratkaisevasti kuinka koulussa menee ja varsinkin liikunnasta tehdään rankkaa suorittamista,kilpailua,ahdistavaa puurtamista. Yläasteen aikana sain vapautuksen terveydellisistä syistä koululiikunnasta. Osaltaan pelon takia,osaltaan fyysisten esteiden takia.
Pidän toki liikkumisesta ja nyt aikuisena (31v) koen jo turhautumista jos en pääse ulkoilemaan.
Koululiikunta vain on pakollista joka lajissa eikä kovin moni hallitse jokaista lajia.
Opettajan suhtautuminen jos on väheksyvää heikompia oppilaita kohtaan niin varmasti katoaa liikunnan ilo ja lopulta tulee masennus ja pelko kilpailutilanteisiin.
koulun vaatimukset eivät kannusta liikkumaan terveellisesti vaikka liikunnasta olisi löydettävä hyvän olon lähde jonka vasta aikuisiällä olen minäkin löytänyt.
Jokainen tavallaan ja hyvin omiin kykyihinsä nähden tekee sitä liikunnan lajia josta nauttii.
Koulun asennetta liikuntatunneistakin olisi syytä muuttaa radikaalisti koska oikealla oppimenetelmällä kasvaisi terveempiä ja iloisempia lapsia ja nuoria eikä sohvaperunoita ja liikunnan vihaajia.Todellakin liikkumisesta voisi tehdä hauskaa eikä pakkopullaa. - hiihtää 10 km
tai kävellä 10 km ennenkuin pääsi hiihtolomalle näin ruukin yläasteella -80luvulla ps.olin ensimmäinen perillä:)
- saisi olla nykyäänkin
käytössä
- 12 v.
Oon 12 v. koululainen ja koululiikunta on himokivaa. Hiihto, telinevoimistelu ja yleisurheiilu eivät vain ole minun lempilajejani (hiiihto on per###stä) mutta kokonaisuutena se on kivaa. Jos on ihminen joka ei urheile muuten yhtään ei voikkaan tykätä liikunnasta... Samoin kuin minä en vapaa-ajallani piirrä en pidä hirveästi kuvaamataidosta. KOULUISSA EI OLE RÄÄKKIHIIHTOA ELLEI OLE KUSIPÄÄ OPETTAJA TAI HUONO KUNTO:
- Pitämättömät sukset
Monen koululaisen mielestä hiihtäminen on raskasta ja epämiellyttävää, useasti se johtuu suksen huonosta voitelusta, esim perinteisen suksi kun lipsuu, mahdoton pitämättömällä suksella on hiihdellä, silloin maistuu veren maku suussa.
Minun mielestä, se on tappanut monen nuoren hiihto innon, onneksi tuli luistelusuksia se vähän helpottaa asiaa. - kolmannesta luokasta
aina lukion loppuun. Siitä jäi selvä trauma joka on jäljellä vielä nyt yli nelikymppisenäkin. Eka- ja tokaluokalla liikunta oli hauskaa leppeää touhua, sitten kolmannesta luokasta lähtien tytöille ja pojille tuli eri opettajat ja meillä pojilla alkoi veren makuinen kilpailu, jalkapalloa, jalkapalloa, jalkapalloa, sitten yläasteella ja lukiossa jääkiekkoa, jääkiekkoa, jääkiekkoa. SAATANAN JÄÄKIEKKO JA SAATANAN JALKAPALLO! Arvatkaa katsonko ikinä lätkää ja futista teeveestä! Sitten vielä teknillisessä opistossakin meinasi tulla pakkoliikuntaa. Ei helvetti! Mutta onneksi se saatiin muutettua vapaaehtoiseksi. Ehdottomasti kamalin muisto koulusta on koululiikunta!
- Hiiteen
Ensinnäkin koululiikunta ei ole eikä saa olla mitään urheiluseuratoimintaa, kilpailut ei kuulu koululiikuntaan se on urheiluseurojen tehtävää sellaisille jotka sitä haluavat.
Liikuntaa antavien opettajien osaamiseen pitäisi panostaa, ain ei virallinen opettajakelpoisuuden omaava ammattilainen edes ole paras (innostava) opetustyössä. Hyviä tyyppejä voisi löytä muualtakin näkeehän sen muussa vapaassa liikuntatoiminnassa.
Hiihtäminen on useimmille hankala laji koululiikunnassa ja välineistönkin vuoksi osalle jopa mahdotonta. Yhtä arvokasta liikunnan kannalta olisi tarjota "vaihtoehtoinen toiminta" hiihtotuntien sijaa esim uinti, luistelu tai jokin muu liikunta jos kerran suksien ja sauvojen kanssa rihunta ei kiinnosta.
Koululiikunnan pitäisi rakentua liikntamuotojen pesusopetukseen ja niistä tietouden jakamiseen sekä liikuntaan innostamiseen mielekkäiden virikkeiden kautta. Numeroarvostelun voisi poistaa kokonaan koska se ei kaikkialla onnistu oikeudenmukaisesti eikä objektiivisesti.- edelleen kuin ennen
En tiedä, ollaanko yhdessäkään kouluaineessa tänä päivänä yhtä vanhoillisia kuin koululiikunnassa.
Muistelen omia liikuntatunteja, kun valkut valitsivat oppilaat. Muistan viimeiseksi jääneiden kasvojen ilmeen, kun kukaan ei heitä halunnut joukkueisiinsa. Hiidettiin kilpaa, ja armottomat tuloslistat olivat kaikkien nähtävänä. Miltähän mahtoi tuntua viimeisen sijan haltijasta. No, nämä oli aikoja 70-luvulla.
Kun oma tyttäreni meni kouluun, sama jatkui. En voinut ymmärtää, että koululiikunta oli edelleen samanlaista kuin 70-luvun alussa. Jotenkin hän rämpi liikuntatunnit lavitse ja inhosi liikuntaa.
Onneksi hän on nyt alkanut harrastaa kaikenlaista, kun on jo nuori aikuinen.
Kyllä koululiikunnan pitäisi olla kannustavaa ja innostaa lapsia huolehtimaan terveydestään.
Ymmärrän, että liikunnalliset ja taitavat hakeutuvat liikunnanopettajiksi. Ehkä heiltä puuttuu kokemus siitä, jos ei osaakaan, eikä onnistukaan. Luulisi kuitenkin, että koululiikunnassa ollaan edistytty parempaan suuntaan? Ollaanko? - Samaa mieltä
Yksinkertaisesti-HYVIN SANOTTU!!!
- akiram77
Itellä kanssa hiihtäminen on jäänyt koulun takia. En ole sen jälkeen hiihtänyt eikä edes huvita.
- niinpä.
Ihan oikeassa olet. Itsellänikin on hiihtäminen jäänyt pois kokonaan elämästä, kun koulussa aina piti tiettyyn aikaan mennessä se tietty 7km:n lenkki hiihtää vähintään kahteen tai kolmeen kertaan. Ja sitten tuli opettajilta valitusta kun ei keretty kunnolla.
- Nimetön
Ainakin oma koululiikuntakokemukseni oli juuri tälläinen. Liikunnan opettajat oli, siis ihan oikeasti, jotain suojeluskuntaliikunta ihmisiä.
Jatkuva kilpailu, nöyryytys, ja häviämisen pelko.
Suosikkioppilaita olivat urheilija/yli-ihmiset ja selkeästi muut olivat sitten ns. roskaväkeä. Koko hommaan sisältyi aina järjetön kilpailu ja häpeäkulttuuri, ala-asteelta asti.
Nykyisin harrastan liikuntaa kuitenkin, joka on vielä hyvin raskasta kestävyyttä kehittävää raakaa vääntöä!? Mutta kesti kuitenkin yli kymmenen vuotta ennen kuin peruskoululiikunnan jättämät kauhukuvat olivat pois mielestä.
Inho liikuntaa kohtaan tuli juuri kilpailuajatuksesta.
Hyi, kuvotusta.
Olkaapa tarkkana te joilla tenavat on koulussa.
Opettajien ja lasten kanssa kannattaa tästä asiasta keskustella... - fem86
Osuit asiassa naulan kantaan. Itsellä tuli aikoinaan hirveät traumat koululiikunnasta, etenkin hiihdosta. Monesti tunnit olivat aamulla, ja sitten naama punaisena sai vielä tunneille mennä hirveän rääkin jälkeen. Hiihtää piti veren maku suussa ja muistan kun joskus alla ollut t-paita oli ihan hiestä LITImärkä. En nyt tosin ole koskaan ollut superkuntoinen, vaikka olen painoindeksin alarajoilla.
Vasta ihan viime vuosina olen innostunut kokeilemaan liikkumista omaan tahtiin, ja kyllä se hiihtäminenkin on ihan kivaksi todettu, kun sitä tekee mukavalla ilmalla (en lue yli 15 asteen pakkasia enää mukaviksi hiihdon kannalta, toisin kuin ala-asteen opettajamme, eikä kello kahdeksalta aamutuimaan). Olen kanssasi täysin samaa mieltä, koululiikunnan tulisi olla kivaa, eikä urheilulla raippaamista!- helvetin..
luuseritko tänne vaan kirjoitaa. Jos ovat joutuneet joskus vähän hiihtään koulussa niin
on hirvät traumat, pieni hiki ei tapa ketään
se vaan vahvistaa.
- ValiValiiiiiiiii
Vali vali vali vali, jne.
Nykyajan huopatossukat eivät osaa muutako valittaa joka helvetin asiasta.- Vali vali
Tää on keskustelupalsat?
- gallö
Joo
sitähän se oli.Hiihtoa ja luistelua.Ei pakkasrajoja...Mulla oli sedän vanhat luistimet,jostain 50 luvulta...Kyllä vitutti kun muut veti Bauereilla.Sukset oli puuta.Muilla lasikuitu Karhut.Ja kilpailla piti .Hiihtolomalle pääs vasta kun oli hiihtänyt 10 km.Korvathan siinä paleltui.Kun asuu jossain keski-suomessa lapsuuden niin kyllähän se lapsuus jossain stadissa voi olla koululiikunnan osalta jotain muuta.Mut kyllä hiihtäis jos täällä"kehä kolmosella" olis lunta.- tasan ei käy onnen lahjat
olen asunut kehä kolmosen sisäpuolella lapsuuteni ja minäkin hiihdin puusuksilla muiden hiihtäessä lasikuiduilla 70-luvun lopulla. Sainkohan peräti 6-luokalle ekat lasikuidut.
Ja ne sen ajan kaunoluistimet... järkyttävät lörppävartiset, jotka eivät tukeneet nilkkoja yhtään.
Investoin pari vuotta sitten itselleni kunnolliset luistimet, joilla on ilo viilettää jäällä.
Tuollaista hiihtäen hiihtolomalle-systeemiä meillä ei ollut, mutta hiihtoa ja -kilpailuja kuitenkin.
- jjjkk
enkä ole hiihtänyt enää peruskoulun jälkeen.
- traumoja täällä
koulun jumppatunneista. Ennen lyseota jumppatunnit olivat mukavia, pelattiin, hiihdettiin, luisteltiin ja todella LIIKUTTIIN. Lyseossa (vrt. yläaste) liikunta muuttuui ikäänkuin tu,losvastuulliseksi yksiköksi, jota sen ei pitäisi olla. Hontelo rillipäätyttö kun ei ollut paras mahdollinen pelaaja koripallossa ja lentiksessä, ja päätyi usein eteen nostetuksi esimerkiksi siitä miten EI tule pelata. Hoiukkana käsivarteni nivelet ovat ns. yliliikkuvat, ja tästäkin opettajani nosti minut typerässä pakollisessa jumppapuvussa luokan eteen esimerkkinä siitä, kuinka väärät voivat ihmiskädet olla parhaimmillaan. Sen jälkeen oli turha kuvitella minua tunneille.
Aikuisena olen pitänyt liikunnasta, mutta vaikka kroppani on vielä'kin pysynyt kauniina ja kiinteänä, piilotan edelleen sääreni ja käsivarteni yleisissä liikuntapaikoissa, (lähinnä kuin yli-ikäinen hoppari =)ja uimaan en suostu halleissa.
Tanssia olen harrastanut koko ikäni. - en ui
traumoja täällä kirjoitti:
koulun jumppatunneista. Ennen lyseota jumppatunnit olivat mukavia, pelattiin, hiihdettiin, luisteltiin ja todella LIIKUTTIIN. Lyseossa (vrt. yläaste) liikunta muuttuui ikäänkuin tu,losvastuulliseksi yksiköksi, jota sen ei pitäisi olla. Hontelo rillipäätyttö kun ei ollut paras mahdollinen pelaaja koripallossa ja lentiksessä, ja päätyi usein eteen nostetuksi esimerkiksi siitä miten EI tule pelata. Hoiukkana käsivarteni nivelet ovat ns. yliliikkuvat, ja tästäkin opettajani nosti minut typerässä pakollisessa jumppapuvussa luokan eteen esimerkkinä siitä, kuinka väärät voivat ihmiskädet olla parhaimmillaan. Sen jälkeen oli turha kuvitella minua tunneille.
Aikuisena olen pitänyt liikunnasta, mutta vaikka kroppani on vielä'kin pysynyt kauniina ja kiinteänä, piilotan edelleen sääreni ja käsivarteni yleisissä liikuntapaikoissa, (lähinnä kuin yli-ikäinen hoppari =)ja uimaan en suostu halleissa.
Tanssia olen harrastanut koko ikäni.en osaa edes uida. Se on ikävää kun lapsia en voi opettaa uimaan. Ruipelo olin minäkin silloin aikoinaan, se oli suuri häpeä ja jätti elinikäiset jäljet.
- traumoja tuli
Yläasteen liikuntatunnit olivat kyllä hanurista. Touhu oli juuri sellaista veren maku suussa menoa ja tähä veikkaan syyksi seuraavaa (kyseessä poikkien ryhmä). Luokallani oli pesäpallo-jalkapallo-koripallo-jääkiekko -junnuja. Tietäähän sen mitä seuraa, kun kasvuiässä olevat urheilijateinit ovat mukana. Nämä kun eivät tuntuneet sietävän meitä huonompia ollenkaan, niin kentällä kuultiin jos jonkinmoista kieltä ja nyrkkiä tuli.
Vanhemmat HUOM! Kiinnittäkää huomiota ettei urheilijalapsillanne nouse menestys hattuun!
Sitten toinen asia mikä otti päähän oli se, että joukkuepeleissä opettajan käskystä toinen joukkue joutui ottamaan paidat pois ja toiset saivat paitojen päälle merkkinauhat. Siis mitä helvetin järkeä niillä nauhoilla enää silloin oli, jos paidat olivat päällä?!! Me vähänkin tukevammat tyypit olimme ilkunnan kohteina paidattomina. Kyllä koululiikunnasta voi saada traumoja....
Mulla ala-asteella 7 vuotias tyttö siis ekalla luokalla ja poika toisella luokalla ovat ainakin
saaneet jonkinlaisia traumoja. Tyttö hiihtämiseen, kun on niin mäkinen maasto missä latu kulkee, ettei kertakaikkiaan pääse ylös mäkiä.
Pienikokoinen muutenkin ja kun muut menee ohi ja ope hoputtaa niin itku kurkussa tulee sitten koulusta.Vapaa ajalla hiihtää kyllä kun saa omaan tahtiin omaa reittiään hiihtää. Pojalla oli aina
päänsärky ensimmäisellä luokalla kun oli ns. sisäliikuntaa. Nyt jo sen suhteen tomeroitunut
vuoteen,että hammasta purren hyppii jumppa tunnit ym. Eivätkä ole ylipainoisia tai hemmoteltuja että sen takia ottaisi liikka tunnit koville välillä. Viime talvena kun sairastelivat paljon enkä antanut hiihtolupaa niin joutuivat sitten kiertämään sellaista metsärataa vaikka ummessa muutaman kierroksen.Se oli minusta törkeää! Ja kyllä itselläkin on huonoja kokemuksia omalta ajalta siis joistakin liikunta tunneista ja opettajista mutta siitä on jo ikuisuus kun olen ollut koulussa joten ei siitä enempää.- oli kamalaa!
Minäkin pidin hiihtämisestä ennen kouluikää. Monesti tädin ja äidin kanssa käytiin hiihtämässä maalla, ihan rauhassa mentiin ja oli mukavaa.
Koulussa oli ne tasan kaksi vaihtoehtoa: hiihtokilpailut tai laturetki. Kisoihin en koskaan päässyt, joten olin sitten aina siellä laturetkellä rääkissä. Vauhti oli melkoinen ja huutoa tuli, jos vähänkin jäit ihastelemaan maisemia (jotka muuten oli usein tosi upeat juuri silloin tammi-helmikuussa, kun aurinko paistoi...)Niin ja näiden kisojen ja laturetkien lisäksi tietysti oli ihan sitä tavan hiihtoakin, mutta ei sekään mikään nautinto ollut. Aina piti kiertää joku pitkä lenkki lyhyessä ajassa.
Eli kyllä siitä hiihdosta ainakin traumoja jäi. Ja kaikesta muustakin, missä piti kilpailla ja olit huono oppilas, jos et pärjännyt. Onneksi yläasteella tuli jo vähän valinnan varaa: keilaamista, sulkapalloa, tennistä, sählyä, koripalloa, aerobicia... Sai oikeastaan joka liikuntatunnilla valita vähintään kahdesta vaihtoehdosta, mitä teki. Ja lukiossa liikunta olikin minulle jo nautinto eri vaihtoehtoineen ja silloin laihduinkin 10 kiloa, kun innostuin liikkumisesta! :)
Kyllä sitä varmaan näin aikuisenakin tulisi liikuttua enemmän, jos se liikunta olisi tullut osaksi elämää jo lapsuudessa. Onneksi nyt ei ainakaan ole pakko tehdä mitään, mitä ei halua. :) - 21-vuotias.
Minun aikanani ja minun pikkusisarustenkin aikana oli liikuntatunnit yhtä kauhua aina yläasteelle saakka. Yläasteen loppupuolella saatoin jo hieman kiinnostua liikunnasta, kiitos mukavan opettajan, mutta sitä ennen se oli aina ollut painajaista. Kilpailuhenkeä, syrjintää ja pakottamista. En muista yhtään mukavaa asiaa liikuntatunneilta. Lintsasin jopa, koska en vaan kestänyt niitä tunteja.
Voi vaan toivoa että tulevat sukupolvet saisivat jonain päivänä nauttia mukavista liikunta-tunneista ja liikunnanopettajista. Puhut näköjään 30 vuotta vanhoilla tiedoilla, aika on kuule muuttunut . Mene tutustumaan yläkoulun tai lukion liikunnanopetukseen, niin huomaat missä mennään. PÄIVITÄ TIETOSI JA ASENTEESI !
- vihaan hiihtoa!
Olen täysin samaa mieltä! Itsekin sain traumoja koululiikunnasta, kilpailuja joka lajissa... hiihtäminen ja luistelu on vieläkin inhokkilajeja, joita en halua harrastaa. Liikunnanaopettajan asenne ja oppilaiden kohtelu oli kurjaa tälläisille taviksille kuin minä, liikunnan ilosta ei puhettakaan! kilttinä tyttönä tein kaiken mitä käskettiin, mutta hauskaa se ei ollut! Jos halutaan koululaisten liikkuvan enemmän, liikunnassa tärkeää olis se liikunnan ilo ja rento harrastaminen
- olet..
Omalta kohdaltani voin sanoa ,että hiihtoa ei edes käisitetty ,sellaisena mukavana urheilu-muotona ,koska se AINA oli hiihto-kilpailu.
voi kun joskus olisi opettaja ehdottanut että mennään vaikka luontoretkelle ,rauhallisesti eväs-reput selässä ,mutta ei koskaan.
Tulin aina toiseksi ,kun en saanut puristettua niitä viimesiä mehuja itsestäni..
nyt vanhempana olen aloittanut hiihdon uudesttaan ja nautin todella siitä..omaan rauhaliseen tahtiin. - nokia fani
12.1 meillä oli luistelua vedessä ja ei ollu kivaa oli kaikilla sukat märät.
- liikunnanopettaja
usein hiihtokammo syntyy lapsille alaasteella, jolloin liikuntaa opettaa tavallisesti luokanopettaja EI liikunnanopettaja. tassa yksisyy lisaa palkata myos alaasteelle ammattitaitoisia ja koulutettuja liikunnanopettajia!
- ent. kius...tu '86
Aika perseestähän tuo koululiikunta oli, pelkkiä joukkourheilulajeja. Ihmettelin sitä, miksi yläasteella ei ollut esim. sali-tyylistä liikuntaa? Ihan naurettavaa juosta jonkun vitun pallon perässä. Sitten vielä oli niitä idiootteja, jotka ottivat KOULULIIKUNNAN ihan tosissaan. Tämä koko maa on ihan kajahtanut paikka. Ihan vääränlaiset opetusmetodit. Kilpaillaan muita vastaan, vaikka pitäisi kilpailla omasta henkilökohtaisesta ennätyksestä/kunnosta (niin kuin salilla tehdään). SAIRASTA!
- koulussa töissä..
siellä hiihdetä veren maku suussa..ihan normi vauhtia vaan!
- Seppo7654
Hiihtosetti, jääkiekkovarusteet
lentopallovehkeet, koripallovehkeet, tanssivarusteet, ulkoiluvarusteet, sisävarusteet,
aina parin junppatunnin jälkeen pitää ostaa joku uusi varustesetti, joka jää käyttämättä.
Maailma pelastuu... - qwertyuiopå112
Totta vitussa!
- epäurheilija
Koululiikunta on tärkeä juttu, sitä ei voi kiistää. Iso osa lapsista liikkuu koulun ulkopuolella niin vähän, että jos tuota vähää ei olisi... jaksaisivatkohan nuo kohta enää edes kävellä jääkaapille. Koluliikuntaa ei siis tosiaan saa lopettaa, vaan pikemminkin lisätä. Liikunnan opettamista sen sijaan pitää jotenkin kehittää eritasoisia liikujoita huomioivammaksi.
Itsellä on koulun liikuntatunneista tosi kahtiajakoisia muistoja. Minulla on myös todella selkeä kokemus siitä, miten opettaja vaikuttaa motivaatioon ja sitä kautta suorituksiin. Kävin peruskouluni 80- ja 90-lukujen vaihteessa. En koskaan ole ollut urheilija tyyppi. Liikuntaa olen kyllä harrastanut, mutta en koskaan urheilumielessä tai kilpaillakseni... minulla ei juurikaan ole kilpailuviettiä, vaan enemmänkin ryhmähenkeä. Meillä on aina ollut koiria, joita silloinkin ulkoilutin (välillä monen tunnin kävelyillä ja metsälenkeillä) ja koulutin (käy kyllä liikunnasta ravata kaksi tuntia ympäri koulutuskenttää), kesällä käytiin vaeltamassa ja talvella luontoretkellä suksien kera, lisäksi hoidin hevosia ja siinä karsinoita putsatessa tuli hoidettua myös painonnostopuoli ja uimista rakastin (kävin jopa yläasteaikana usein uimassa aamulla ennen kouluunmenoa). Erilaisia joukkuepelejä olisin hyvinkin voinut aktiivisesti harrastaa, mutta meilläpäin tytön oli vielä siinä vaiheessa hankala löytää porukkaa missä pelata.
Eka-tokaluokalla liikunta oli kivaa, kun mentiin koko porukalla erilaisia ulkopelejä ja -leikkejä. Siitä oli urheilu kaukana, mutta liikuntaa sai ja kivaa oli. Silloin olin vielä ysin liikkuja (silloin sai vielä numeroita). Kolmasluokalla siirryimme isompaan kouluun ja tuli uusi opettaja. Liikuimme koko ala-asteen sekaryhmässä ja luokanope opetti liikunnankin. Minua itseäni sekaryhmä ei haitannut, mutta monia haittasi... varsinkin sitten viides- ja kuudesluokkalaisina. Opettajasta johtuen liikumisen ilo katosi kokonaan ja aina vaan suoritettiin. Jotenkin niistä mukavistakin lajeista onnistuttiin tekemään pakkopullaa. Jos et heti osannut, niin opettaja, ei nyt suorastaan naureskellut, mutta kevyesti ivaili. Asiansa osaavat tietysti saivat ansaitsemaansa kiitosta, mutta sekin meni jotenkin yli. En muista, että mitään lajia olisi varsinaisesti harjoiteltu, vaan aina pienen neuvonnan jälkeen heti suorittamaan. No ne, jotka harrastivat vapaa-aikanaan tietysti osasivat ja muut tulivat perässä miten taisivat. Yleisurheilu oli kamalaa. Hyppy- ja heittolajeja en osannut, eikä sen open edessä tosiaan tehnyt mieli opetella... äkkiä jotakin sinne päin ja nopeasti pois paikalta, sinne jonon hännille. Juosta toki osasin, mutta olin pikamatkoilla liian hidas ja pitkänmatkan juoksu oli mielestäni tappavan tylsää. Telinevoimistelu oli lähes pelottavaa ja aina sattui johonkin. Joukkuelajit olisivat voineet olla mukavia, mutta osa oppilaista (yleensä pojat) olivat luonnollisesti taitavampia. Eivät he itse tehneet siitä numeroa, mutta ope teki. Monilla tytöillä nuo pelit menivät aina hihitykseksi ja osaamattomuus tyttöyden piikkiin, mutta minä, joka olisin oikeasti halunnut oppia, pidättelin monesti itkua. Hiihdosta ei vielä tässä vaiheessa jäänyt kauheita traumoja, kun ei sitä juuri kukaan kunnolla osannut, mutta siitä kun oli pakko laskea suksilla alas tolkuttoman jyrkkiä mäkiä jäi. Liikkanumero laski kertarysäyksellä ysistä seiskaan.
Mistäkö tiedän, että liikunnanilon katoaminen oli opettajasta kiinni? Neljännellä luokalla meillä oli koko vuoden sijainen. Kas kummaa liikunta oli taas kivaa ja ykskaks osasinkin jotakin. Numero nousi taas ysiin. No seuraavana vuonna vanha ope palasi ja numero laski takaisin seiskaan.
Yläasteella koululiikunta ei ollut kivaa, mutta ehkä suurelta osin siedettävää. Tässä vaiheessa sitä oli jo urautunut siihen, että turha edes yrittää ja meidän oletettiin jo osaavan kaikki lajit. Alkoi verenmaku suussa juokseminen ja hiihtäminen. No turha kai sanoakaan, mutta noiden vuosien jälkeen en ole lenkkeillyt enkä hiihtänyt. Juoksulenkille en muuten vieläkään lähde, mutta viime keväänä sain itseni pari kertaa suostuteltua "hiihtolenkille" koiran kanssa. Keli oli mainio, aurinko paistoi, ei tuullut lainkaan, linnut lauleskelivat ja koiralla oli kivaa (no ehkä minullakin vähän)... ehkä tuota voisi taas kokeilla. Yläasteella joukkuepelit olivat todella kamalia, mutta se ei johtunut opesta. Pelkässä akkaporukassa pelaaminen on sitten hirveää (no ehkä ei jos ihmiset osaisivat pelata). Koripallopelin jälkeen kädet olivat liiottelematta olkavarsia myöten raapaleilla kun toiset tulevat kynnet edellä (opinpahan heittämään kolmoset sisään), sähly oli tosi sählyä ja pelin jälkeen reidetkin täynnä mustelmia kun osa hakkaa mailoilla jaloille, jne. Välillä tuli verta nenästä tai mustelma poskeen, eikä aina voinut puhua puhtaasti vahingoista. Nousipahan numero päättötodistuksessa edes kasiin. - negro
:D läl jtn hiihtoo vähä vammaste huumaa:D
- saat hauskaa
koululiikunnasta, kun osa oppilaista on surkeita huonokuntoisia läskejä? tai muuten vaan on kunto kuralla vaikka selvää ylipainoa ei oliskaan. heille ei ole hauskaa liikuntamuotoa, sellaista ei ole kun hiki pukkaa tulemaan jo portaiden noususta. sellaiset täällä valittavat suurimmaksi osaksi. heidän pitäisi saada liikuntatunnilla istua ja juoruta ja mässyttää suklaata. silloin liikunta olisi heistä hauskaa.
ei se liikuntatunti ole hauskaa aina kaikille ns hyvillekään. tyttöni on erittäin liikunnallinen, urheilee ja kilpailee paljon. nyt kuitenkin hiljan jätettiin huutovalinnassa viimeiseksi valitutuksi sählypeliin, kun valitsijat olivat erittäin epäliikunnallisia tyttösiä. ystävykset, jotka ovat tytölleni kateellisia. tämä todettu monenlaisesta jäynästä, mitä he koulussa tekevät. ja muutenkin aataminaikuinen tuo huutoäänestys... meillä ainakin se tyttöä sieppasi, saati sitten semmoisia jotka ovat aina viimeisiä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1273565- 122366
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371945Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4141899Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211711Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681527Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301473- 1241438
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101301- 141246