Voiko täysikäistä kotona asuvaa lasta vaatimaan käydä seuroissa. Me olemme tulleet ongelmatilanteeseen, jossa juuri 18-vuotta täyttänyt rupeaakin vetoamaan ikäänsä, ettei hänellä ole enää velvollisuutta käydä seuroissa. Valitettavasti 17-vuotiaskin lapsi on ruvennut vaatii "oikeuksiaan" jäädä seuroista kotiin.
Kuitenkin haluamme ihan pientenkin lasten vuoksi, että jokainen, joka tässä taloudessa asuu, kävisi seuroissa!
Yksi huolestuttava merkki on myös se, että tämä täysikäisyyden saavuttanut ja kortinkin omaava on ruvennut tuomaan kotiamme iltamyöhään epämääräistä sakkia. Eikä hän kunnioita meitä vanhempia lainkaan. Miten tällaisessa tilanteessa tulisi toimia? Onko muissa perheissä ollut samanlaisia ongelmia. Itse mielelläni näyttäisisin täysikäiselle pojallemme ulko-ovea, mutta voiko sitä niinkään julma olla. Poikamme kun on tällä hetkellä juuri lopettanut koulun, eikä hän saisi oikein mistään rahaa. Voimmeko vaatia, että sosiaalitoimisto järkkäis tälle pojalle jostain oman asunnon?
voiko täysikäisen pakottaa seuroihin?
34
2017
Vastaukset
- Vapautta
ei voi pakottaa osallistumaan seuroihin, koska Suomessa on voimassa uskonnonvapauslaki.
- uskovainen ihminen..
Ei lapsia voi kotiinkaan jättää. Se on heitteillejättöä ja siit voi saada syytteen. Vanhemmilla on aivat täysoikeus ja velvollisuuskin ottaa lapset mukaan, jos lähtevät kotoaan. Heitteillejättöhän on rikos.
Kuinka moni jättää alaikäiset päinensä kotiin, kun lähtee itse seuroihin? Kuka vastaa siitä, jos tuona aikana lapset saavat aikaan vaikkapa tulipalon?
Entä kuka vastaa siitä, että jos lapsista riippumatta tulee jokin vahinko, jossa menetetään henkiä? Esimerkiksi jos vaikkapa talo palaa ja tuli vie mukanaan muutaman lapsen? uskovainen ihminen.. kirjoitti:
Ei lapsia voi kotiinkaan jättää. Se on heitteillejättöä ja siit voi saada syytteen. Vanhemmilla on aivat täysoikeus ja velvollisuuskin ottaa lapset mukaan, jos lähtevät kotoaan. Heitteillejättöhän on rikos.
Kuinka moni jättää alaikäiset päinensä kotiin, kun lähtee itse seuroihin? Kuka vastaa siitä, jos tuona aikana lapset saavat aikaan vaikkapa tulipalon?
Entä kuka vastaa siitä, että jos lapsista riippumatta tulee jokin vahinko, jossa menetetään henkiä? Esimerkiksi jos vaikkapa talo palaa ja tuli vie mukanaan muutaman lapsen?Näin ollen voisi olettaa hänen olevan täyspäinenkin-, vaikka on vl.
Hänet voi jättää huoleti kotiin.- Policewoman
uskovainen ihminen.. kirjoitti:
Entä kuka vastaa siitä, että jos lapsista riippumatta tulee jokin vahinko, jossa menetetään henkiä? Esimerkiksi jos vaikkapa talo palaa ja tuli vie mukanaan muutaman lapsen?... sanoo tuohon uskonnonharjoittamiseen siten, että jo 12-vuotiaan mielipidettä on uskonnollisissa asioissa kuultava ja kunnioitettava. Esimerkkinä uskonnolliseen yhteisöön liittyminen: 12-vuotiasta ei voi liittää yhteisöön, mikäli hän ei itse allekirjoita suostumusta.
15-vuotiaalla sen sijaan on sitten jo oikeus erota kirkosta - se toki edellyttää vanhempien suostumusta. Herää vaan kysymys, onko siinä kohtaa järkeä olla suostumatta?? - Kokemusta on
Entä kuka vastaa siitä, että jos lapsista riippumatta tulee jokin vahinko, jossa menetetään henkiä? Esimerkiksi jos vaikkapa talo palaa ja tuli vie mukanaan muutaman lapsen?Vanhemmat käyvät vuorotellen seuroissa ja ottavat mukaansa puolet lähtöhaluisista lapsista. Jäljellejääviä vahtaa kotona toinen vanhemmista. Toimii hyvin!
- Jumala hoitaa!
Entä kuka vastaa siitä, että jos lapsista riippumatta tulee jokin vahinko, jossa menetetään henkiä? Esimerkiksi jos vaikkapa talo palaa ja tuli vie mukanaan muutaman lapsen?Kyllähän joulunalla se yksikin isä jätti osan lapsistaan 12-vuotiaan huomaan ja tuli tulipalo ja kaikki pelastuivat. Jumalalle kiitos! Ei varmaan siitäkään heitteillejättösyytteitä tullut. Ja nythän pienimillä lapsilla olisi hoitajana se 18-vuotias, eli täysi-ikäinen, kyllähän sen ikäinen voi toimia lapsenvahtina, ihan laillisesti. Turhaan pelkäät että jätät lapset heitteille, tärkeämpää heille on taata uskonnonvapaus, senkin riistämisestä voi saada syytteen.
- gdsdl
Ihanko tosissasi kysyt, että voitteko VAATIA, että sosiaalitoimisto järkkäisi lapsellenne asunnon? Itsepä olet hänet synnyttänyt. Nytkö vaadit yhteiskuntaa apuun??? Miksi et itse järjestä hänelle asuntoa?
Muksua laitetaan maailmaan jatkuvalla syötöllä, vaikka mikään pakko ei olisi ja sitten aletaan itkemään yhteiskuntaa apuun! Miten sait kasvatettua lapsestasi vl-kielteisen?
- gdsdl
on jostain syystä enemmän älliä kuin vanhemmillaan.
gdsdl kirjoitti:
on jostain syystä enemmän älliä kuin vanhemmillaan.
Mutta kun älykkyysgeenitkin periytyvät, niin
onko nyt kysymys enemmän ympäristö- kuin perintötekijöistä?- alhainen äo
Devoit kirjoitti:
Mutta kun älykkyysgeenitkin periytyvät, niin
onko nyt kysymys enemmän ympäristö- kuin perintötekijöistä?=vanhoillislestadiolainen?
alhainen äo kirjoitti:
=vanhoillislestadiolainen?
Ei noin pirullisen ovelaa eksytysjärjestelmää, tyhmät ole voineet suunnitella.
- Väärinkäsitys
Devoit kirjoitti:
Ei noin pirullisen ovelaa eksytysjärjestelmää, tyhmät ole voineet suunnitella.
, mikä johtui siitä, että edeltävä kirj . arveli lapsillaan olevan enemmän älliä kuin vanhemmillaan, mikä ilm. oli tsoukkia ja väärä johtopäätös ak:lta.
Väärinkäsitys kirjoitti:
, mikä johtui siitä, että edeltävä kirj . arveli lapsillaan olevan enemmän älliä kuin vanhemmillaan, mikä ilm. oli tsoukkia ja väärä johtopäätös ak:lta.
Uskoisin luijankin aina ymmärtävän, ettei kaikkea tarvitse niin vakavasti ottaa.
Ainahan älykkyydestä- ja sen puutteesta, ollaan vitsiä väännetty.
- pakana nykyään
Minun ei enää rippikoulun jälkeen tarvinnu seuroihin mennä, ei vanhemmat edes ehdottanneet.
Alle 10 vuotiaana jo sain tarpeeksi seuroista. Vai äiti vm.52 kyselee täällä lastenhoito-ohjeita.. No mun mielipide tapaukseen:
Pakottaminen voi johtaa uskon tai sen rippeiden kuolemaan. Myös nuorempien lastesi kohdalta. Ehkä juuri pakottamisen vuoksi olet tässä tilanteessa. Sen sijaan voit kieltää häntä tuomasta "epämääräistä" sakkia kotiisi. Toivottavsti et tarkoita epämääräisillä pelkästään sitä että eivät ole uskovaisia.
Muutenkin täysi-ikäisen kanssa pitäisi voida sopia ehdoista kotona asumiselle, en tosin tiedä mitä tarkoitat kunnioituksen puutteella. Kotoa pois ajamisella on kyllä huonotkin puolensa, mutta jos et halua olla epäuskoisen poikasi kanssa tekemisissä niin mitäpä väliä sillä on. Työttömyyskorvauksella ja asumislisällä kyllä pystyy vaatimattomasti eleleen, jos osaa ajatella mikä on tärkeää ja tarpeellista ja mikä ei. Tosin 18v voi olla liian lapsi itsenäiseen elämään.- mutta lapset mukaan vaikka ...
Täysikäisiä ei voi eikä saa pakottaa seuroihin. Toisaalta täysikäisiä ei ole pakko elättää, joten ei muuta, kun käskette pojan hakea uutta asuntoa. Vai onko se poika?
Sen sijaan alaikäiset on otettava mukaan, minne meneekin. Niitä ei saa LAIN NIMISSÄ jättää yksin heitteille. Se on rikos! Jos lapset niskuroi, niin ei muuta, kuin kannatte joka-iikan autoon. Kyllä ne siellä viimeistään rauhoittuvat! - Vähemmän seuraimmeinen
Normaaleissa perheissä jo täysi-ikäisyyttä nuoremmat osaavat itse päättää menoistaan.
En kyllä ymmärrä, miksi seuroihin pitää retuuttaa lapsia ja imeväisiäkään meluamaan.- Perheen päät..
Meillä mennään vanhempien ehdoilla. Lapsilla ei ole mitään oikeutta nousta meitä korkeammalle. Jos antaisimme lapsille kaikessa perälle, auktoriteetti järkkyisi ja lapsistamme tulisi, kuin kouluttamattomia koiria, joita vanhempana on enää vaikeaa opettaa millekkään.
Se, että ottaa lapset mukaan seuroihin, ei ole retuuttamista, vaan välittämistä. Emme halua, että lapset eksyvät maailmaan. Rukouksissamme on, että mahdollisimman moni saisi säilyä uskomassa!
- nykyään uskonnoton
Minut aikoinaan pakotettiin risulla seuroihin. Joka sunnuntai oli yhtä piinaa. Usein sainkin risusta takalistolle. Muistan vieläkin elävästi ne päivät, jolloin kauhulla odottelin seurojen aikaa. Seurat tuntuivat piinallisilta. Usein isä kantoi meidät niskapebaotteella väkisin autoon.
Minulle jäi vakavia traumoja. Vielä täysikäisenäkin minua pakotettiin risulla seuroihin. Otin ja muutin omaan asuntoon. Sain jatkuvasti soittoja ja viestejä, että kuinka tärkeää seuroissa käynti on. Kuinka epäuskoiset joutuvat helvettiin. Olin ihan raunio lopulta. Aloin kirjaimellisesti vihaa koko uskoa. Ja niin uskoni lopulta jäi kokonaan.
Tällaista siis seurapakko voi parhaimmillaan aiheuttaa. - ei kovin
uskottava juttu. tai sitten kirjoittaja on harvinaisen typerä.
- joka ei kestä katsoa totuut...
Turha enää nykyaikana yrittää kiilloittaa vl:ien mainetta, joskaan sitä ikinä edes ollut. Moni vl-liikkeen epäkohta tulee täällä palstoilla esiin, sitäkö pelkäät?
Itse olen aikoinaan seuroihin pakotettu ja nykyisin ateisti. Aloin oikeasti ahdistuu kotona, koska seurat olivat niin pakollisia, että niistä aina seuras jotain sanktioita, jos ei lähtenyt seuroihin. Yleensä se oli jonkin oikeuden menetys, kuten harrastusvälineiden menetys, tai kotoapoistumiskielto. Usein sain myös risua, joten en pitäis aloittajan kirjoitusta mitenkään provona. Te peruslessut ette vain uskalla katsoa totuutta silmiin.
- talossa talon säännöillä
Eikö se niin mene, että talossa talon säännöillä? Joten kaikki kotona asuvat seuroihin!
- entinen vl
Järkyttävää ajatella, että lapsia pitäisi pakottaa seuroihin, tai uhata lasta, että ei ole tervetullut kotia, jos ei käy seuroissa. Eikö ole jokaisen usko omakohtainen? Itse onneksi sain päättää jo nuorena, miten haluan elää ja uskoa. Kauhistelin naapureita, joilla "potkittiin" pois perheestä ne, jotka eivät halunneet olla kyseisessä uskossa. Miettikää, mitä lapsi vanhempana ajattelee. Moni saattaa katkeroitua, ja lapsuudesta saattaa jäädä traumoja, jos lasta on pakottettu olemaan jotain muuta, kuin hän on. Älkää missään tapauksessa pakottako! Ei sillä ainakaan saa lasta "uskossa pysymään". Ainakaan onnellisena.
- __XJDIX_
Tyypillistä lestadiolaisten kusipäisyyttä. Kysyjä ei taida käydä ihan täysillä.
- kotoaan!
Näinhän vl:t ovat peristeisesti epäuskoisille lapsilleen tehneet. Ei muuta kun kuutamolle ja lukot vaihtoon. SRK siunaa päätöksenne. Aamen.
- Hevillä ei hävitä
Lisäksi kavereita ja sukulaisia kiellettiin tervehtimästä ja antamasta mitään apua "siioninsa hylänneelle".
Mutta enpä vaan nujertunut. Ammensin voimaa vaikeuksista hammasta purren. Tänäpäivänäkään on aika turha tulla selittelemään uskomis-juttuja tai lesta-woodoo tarinoita. Jostain kumman syystä vihaan kaikenlaista kusetusta, aivopesua ja muitakin verkostohihhulointeja. - ruokarahaa
Hevillä ei hävitä kirjoitti:
Lisäksi kavereita ja sukulaisia kiellettiin tervehtimästä ja antamasta mitään apua "siioninsa hylänneelle".
Mutta enpä vaan nujertunut. Ammensin voimaa vaikeuksista hammasta purren. Tänäpäivänäkään on aika turha tulla selittelemään uskomis-juttuja tai lesta-woodoo tarinoita. Jostain kumman syystä vihaan kaikenlaista kusetusta, aivopesua ja muitakin verkostohihhulointeja.sen jälkeen kun "kielsin uskoni". Muut lapset saivat toki asua ilmaiseksi kotonaan, mutta minusta tulikin yhtäkkiä "maksava asiakas"eikä enää oma lapsi. En maksanut yhtään ainoaa vaadittua vuokraa vaan muutin pois. (Tämä ehkä lienee tarkoituksensakin..)
- ei juma mitä
kahjoja vielä nykyaikana voi olla.
- viedä lapset seuroihin!!
Meillä on oikeus ottaa lapset seuroihin mukaan vaikka väkisin. Tosin tuo sana väkisin on vähän huono, mutta eipä niitä voi kotiakkaan jättää, sillä silloin sitä syyllistyy heitteille jättöön.
Meillä tietokoneet menevät kiinni seurojen aikaan. Netissä ei seuroissa käy edes täys-ikäiset. Se, joka ei seuroihin lähde, ei myöskään sinä päivänä ruokaa syö! Teemme seuravaihtoehdosta niin mieluisan, että lapset valitsevat mieluummin sen, kuin että jäävät kotia lösyää!
- ei voida
pakottaa. Ihan sama minkäikänen on nii ei saa pakottaa seuroihin tai muuhunkaan paikkaan lähtemään. Itse olen vanhollislestadiolaisesta perheestä, inhosin aina seuroihin pakottamista ja sinne menoa ja en todellakaan ole enää siinä lahkossa. Annappa täysikäsen poikasi itse päättää mihin uskoo tai ei usko. Antaahan hänkin sinun uskoa eikä tule tyrkyttämään muita uskoja. kunnioittakaa toisia edes sen verran.
Epämääränen sakki pihalle! Lapset yleensä tulee mielellä seuroihin ja onhan siellä kavereitakin. Jos sellanen ihme on, että ei tule niin lapset seuroihin vaan mukaan, ainakin tuohon 13 vuotiaaksi.
Eihän tää sakki taida tuntea edes lähetyskäskyä?- aloittajalle
Lopetahan jo tää provojen tehtailu täällä.
- kiroileva siili
Jos hän ei lopetakaan niin suututko ja sanotko oikein tosi rumasti, vaikkapa: "Voi ressin ääliö siinä, Turkanen!"
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564770Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202245- 1031424
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231326- 871325
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1271101Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel671036Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi252946Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75945- 71932