Ja miten se vapaus toteutuu vanhoillislestadiolaisuudessa?
Milloin lapselta kysytään, että minkä uskonnon hän haluaa valita? Kerrotaanko lapselle ylipäätänsä, että hänellä on mahdollisuus liittyä johonkin toiseen uskontokuntaan tai että hänellä on myös Suomen lain suoma oikeus olla liittymättä mihinkään uskontokuntaan?
Minkä ikäiselle lapselle/nuorelle tämä asia kerrotaan ja miten se heille esitetään vai kerrotaanko ollenkaan?
Saavatko he olla koulussa sellaisilla tunneilla, joilla käsitellään uskonnonvapautta?
Mitä tarkoittaa uskonnonvapaus?
27
700
Vastaukset
tapaan kuin muissakin uskoissa ja uskomuksissa.
"Uskonnonvapaus tarkoittaa valtion takaamaa vapautta harjoittaa omaa uskontoa yksin tai ryhmässä ('postiivinen uskonnonvapaus'). Uskonnonvapauteen kuuluu myös oikeus olla harjoittamatta uskontoa ja oikeus ateismiin ('negatiivinen uskonnonvapaus') sekä myös valtion tasapuolinen suhtautuminen kaikkiin vakaumuksiin."
Lähde Wikipedia http://fi.wikipedia.org/wiki/Uskonnonvapaus
Ei ketään voi pakottaa lestadiolaiseksi vaikka lapsia voi seuroihin pakottaakkin. Yleensä, tai ainakin meidän perheessä ja parin kaverin perheessä rippikoulun jälkeen on ollut pieni keskustelu useimmiten äidin kanssa jossa on sitten kerrottu mitä polkua aikoo tallata. Toki päätöksen voi itse muuttaa senkin jälkeen mitä on kaveripiirissänikin tapahtunut mutta vanhempien suunnalta ei ole tullut enää "keppiä tai porkkanaa" tämän jälkeen. Ja tämä keskustelu on lähinnä koskenut meitä ei-vl-henkisiä nuoria, selkeästi uskossa pysyneitä ei tietenkään kehoteta miettimään uudempaa kertaa vakaumustaan.
Usko on sellainen asia ettei se pakottamalla synny, ainakin minun lähipiirissä tämä ajattelu on toteutunut. En voi yleistää, koska jotkut tämän palstan ex-vl:t tuntuu tulevan paljon jyrkemmistä oloista, mutta näin minä olen asian kokenut."Saavatko he olla koulussa sellaisilla tunneilla, joilla käsitellään uskonnonvapautta?"
Taaskaan en voi yleistää, mutta minulta ja vl-koulukavereiltani ei ole jäänyt peruskoulun aikana uskonnon vuoksi väliin kuin muutama teatteri ja elokuvanäytös, tosin muistan joskus käyneeni koulun kanssa sekä teatterissa että elokuvissakin, mutta se leffa näytettiin koulun salissa eikä oikeassa elokuvateatterissa. Jotkut ovat kuulemma päässeet luistamaan joiltain terveystiedon tms (enpä enää muista oppiaineen oikeaa nimeä) mutta itse kyllä muistan olleeni paikalla ja otin kyllä sen kondominkin mukaan minkä joku täti pulpetille jätti.
Uskonnonvapaus, on vanhoillislestadiolaisuudessa on yhtä hyvä vitsi, kuin ruotsalaiset sotasankarit toisessa maailmansodassa.
- kicki112
Ei sitä ulkopuolisena voi nähädä oikein.
- irwin.b
Ei tietenkään vanhoillislestadiolaisuudessa ole uskonnonvapautta, tottakai pitää olla vl kuuluakseen siihen. Jos uskot eri lailla sitten et ole vl. Sama koskee helluntalaisia ja muitakin hihhuleita (anteeksi ilmaisu). Et voi olla ateistikaan jos uskot Allahiin.
kicki112 kirjoitti:
Ei sitä ulkopuolisena voi nähädä oikein.
Tarkoitatko, että vain vl-ihmiset voivat nähdä oikein?
Haiseekohan tässä nyt jokin?irwin.b kirjoitti:
Ei tietenkään vanhoillislestadiolaisuudessa ole uskonnonvapautta, tottakai pitää olla vl kuuluakseen siihen. Jos uskot eri lailla sitten et ole vl. Sama koskee helluntalaisia ja muitakin hihhuleita (anteeksi ilmaisu). Et voi olla ateistikaan jos uskot Allahiin.
Suomen perustuslaissa on olemassa laki uskonnonvapaudesta. Eikö laki koskekkaan vl-lahkolaisia?
irwin.b kirjoitti:
Onko se primitiivisyyttä vai mitä, kun ihminen vaatii toista olemaan aina samaa mieltä kanssaan?
Wariska kirjoitti:
Haiseekohan tässä nyt jokin?Pitää olla vl-lasit päässä. Lasit joiden takaa et näe mitään. Silloin näet kickin mukaan oikein.
Devoit kirjoitti:
Onko se primitiivisyyttä vai mitä, kun ihminen vaatii toista olemaan aina samaa mieltä kanssaan?
on helppo tulla toimeen jos tekee aina justhinsa niinko mie käsken taikka kehotan. :)))
Ja myöntää pittää aina, jos ei ihan äänhen niin ainakin nyökätä.- yllätyin
Wariska kirjoitti:
Haiseekohan tässä nyt jokin?sana "nähdä" tai "nähdä oikein" tarkoittaa ymmärtää, tai ymärtää oikein.
Devoit kirjoitti:
Pitää olla vl-lasit päässä. Lasit joiden takaa et näe mitään. Silloin näet kickin mukaan oikein.
Ruusunpunaisista olen kuullut, mutta että vl-lasit?
Niinhän se on, en näe, en kuule, en haista, minä etsin kiitosta uskovaista. :)))))))))))))yllätyin kirjoitti:
sana "nähdä" tai "nähdä oikein" tarkoittaa ymmärtää, tai ymärtää oikein.
ymmärtää oikein? Sinun vai minun?
Wariska kirjoitti:
Ruusunpunaisista olen kuullut, mutta että vl-lasit?
Niinhän se on, en näe, en kuule, en haista, minä etsin kiitosta uskovaista. :)))))))))))))kaikille tiedotusvälineille ne onkin saatu istutettua, paitsi Suomi24seen
Wariska kirjoitti:
on helppo tulla toimeen jos tekee aina justhinsa niinko mie käsken taikka kehotan. :)))
Ja myöntää pittää aina, jos ei ihan äänhen niin ainakin nyökätä.Sanoo jees-mies Devoit ;)
- yllätyin
Wariska kirjoitti:
ymmärtää oikein? Sinun vai minun?
Suomen puhekielen mukaan.
- irwin.b
Wariska kirjoitti:
Suomen perustuslaissa on olemassa laki uskonnonvapaudesta. Eikö laki koskekkaan vl-lahkolaisia?
"Uskonnonvapaus tarkoittaa valtion takaamaa vapautta harjoittaa omaa uskontoa yksin tai ryhmässä ('postiivinen uskonnonvapaus'). Uskonnonvapauteen kuuluu myös oikeus olla harjoittamatta uskontoa ja oikeus ateismiin ('negatiivinen uskonnonvapaus') sekä myös valtion tasapuolinen suhtautuminen kaikkiin vakaumuksiin."
Lähde Wikipedia http://fi.wikipedia.org/wiki/Uskonnonvapaus irwin.b kirjoitti:
Lähde Wikipedia http://fi.wikipedia.org/wiki/Uskonnonvapausjos lapselle/nuorelle kerrotaan muista mahdollisuuksista, käyttäen kasvatusmetodeina lahjontaa, uhkausta ja kiristystä.
Lahjonta= jos uskot kuin vl, saat ikuisen autuuden ja pääset suviseuroihin pitämään hauskaa muiden lasten/nuorten kanssa.
Uhkaus=jos et usko kuin vl, joudut helvettiin.
Kiristys=jos et usko kuin me muut uskomme, saat lähteä käveleen tästä perheestä ja suvusta ja ystävät jättävät ja kaikkia jättävät ja sitten se helvetti ainakin perii.- kicki112
Devoit kirjoitti:
Pitää olla vl-lasit päässä. Lasit joiden takaa et näe mitään. Silloin näet kickin mukaan oikein.
vl:ien puolesta. Miksi he ei saa itse vastata omista asioista?
Miten kehtaat antaa tällaisia vastauksia? Wariska kirjoitti:
jos lapselle/nuorelle kerrotaan muista mahdollisuuksista, käyttäen kasvatusmetodeina lahjontaa, uhkausta ja kiristystä.
Lahjonta= jos uskot kuin vl, saat ikuisen autuuden ja pääset suviseuroihin pitämään hauskaa muiden lasten/nuorten kanssa.
Kiristys=jos et usko kuin me muut uskomme, saat lähteä käveleen tästä perheestä ja suvusta ja ystävät jättävät ja kaikkia jättävät ja sitten se helvetti ainakin perii.Totuuden nimissä sanottakoon, että on fiksujakin vl-vanhempia, minullakin oli. He antoivat minulle omantunnonvapauden ja se on paljon se.
kicki112 kirjoitti:
vl:ien puolesta. Miksi he ei saa itse vastata omista asioista?
Miten kehtaat antaa tällaisia vastauksia?vaikka kysytään.
Et taida olla ollenkaan varma omista kommenteistasi, et ainakaan pysty niitä perustelemaan.- irwin.b
Wariska kirjoitti:
jos lapselle/nuorelle kerrotaan muista mahdollisuuksista, käyttäen kasvatusmetodeina lahjontaa, uhkausta ja kiristystä.
Kiristys=jos et usko kuin me muut uskomme, saat lähteä käveleen tästä perheestä ja suvusta ja ystävät jättävät ja kaikkia jättävät ja sitten se helvetti ainakin perii.No minua ei ole vanhempien toimesta sysitty helvettiin milloinkaan, vaikka varmaan se heidän ajatuksissa on että sinne olen matkalla. Äitini on kertonut muistavansa rukouksissa niin uskovia kuin uskottomia lapsiaan, isä ei paljon uskon asioista juttele. Enkä ole sukujuhlissakaan kohdannut syrjintää uskovien sukulaisten toimesta.
Minulla on aika positiivinen kuva uskovaisista, mutta usko puuttuu joten siihen joukkoon en kuitenkaan kuulu.
En ole niin tarkkaan lukenut postauksia joten en tiedä taustojasi, mutta jos olet vl-perheestä niin ilmeisesti sinun perheesi on hyvin erilainen kuin minun. Wariska kirjoitti:
vaikka kysytään.
Et taida olla ollenkaan varma omista kommenteistasi, et ainakaan pysty niitä perustelemaan.Muuten, ihan venkoilematta. Kicki kertoi sydäntäsärkevän elämäntarinansa taannoin.
Hänkin on UHRI, isolla G:llä.
Ihan oikeasti tunnen myötätuntoa häntä kohtaan.- Tewva
Devoit kirjoitti:
Sanoo jees-mies Devoit ;)
tarkoittaa sitä ,että esm.Variska ja Tewva saavat uskoa niin,kuin uskovatkin. Vl.ssa se toteutuu just samalla tavalla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564710Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202235- 1031414
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos221304- 851264
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1261074Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel661018Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75945Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi252935- 65906