Kertokaa koulumuistoistanne

miljoonapulu

Muistatteko millaista oli olla yläasteella tai yläkoulussa kun siirryttiin ala-asteelta yläasteelle?

Mikä oli kivaa? Mitkä aineet kiinnosti?
Näittekö kiusaamista tai oletteko itse kiusanneet?

Minun mielestäni ala-asteaika oli kivaa. Tykkäsin ala-asteen koulusta ja koulun ympäristöstä.
Yläaste kun alkoi niin minulla alkoi painajainen.
Sitä jatkui koko vuosi joka ikinen koulupäivä vähintään kaksi kertaa päivässä.
Olin hiljainen, ujo, kiltti oppilas joka ei häirinnyt ketään. Kiusaamisesta en kertonut kenellekään. Koska en olisi halunnut kuulla; se on sinun syysi. Kenellekään en kertonut.
Jos jostain koulussa opetettavasta aineesta olinkin kiinnostunut, tämä piinaaminen tuhosi kiinnostukseni.
Ennestään ujosta tytöstä tuli itseensä sulkeutunut ja entistä arempi.
Tunneilla en koskaan viitannut koska en halunnut piinaajieni kuulevan ääntäni.
Suuri osa luokkani pojista olivat piinaajiani.
Silloin 1980 luvulla ei vielä koulukiusaamisesta puhuttu julkisuudessa eikä käsitelty.

Tiedän omakohtaisesti millaista se on ja miten monin eri tavoin kiusaaminen vaikuttaa ja miten se vielä vuosien päästä vaikuttaa.
Olen näitä asioita käsitellyt, mielestäni olen antanut anteeksi kiusaajilleni.

12

666

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja kiusattu

kolmannella luokalla kävin pientä maalaiskoulua. koulun jälkeen odoteltiin koulutaxia aina puoli tuntia. koulun kaksi kovista vei meitä pienempiä koulun taakse, housut alas ja katotaan munat.

myöhemmin olin itse kiusaajana. nelosluokalla pakotettiin yksi poika maahan vatsalleen ja jyyssimään maata siinä.

paljon oli muutakin, yli 30 vuotta aikaa niistä ja ovat saaneet jäädä

• miljoonapulu

Olet ollut molemmilla puolilla. Hm.

• tretori

Löysin tässä taannoin vanhempieni luota 14/15-vuotiaana kirjoittamani päiväkirjan. Sieltä löytyi koulumuistot, ulkonäköpaineet ja ihmissuhdekoukerot jne - ja lukiessani muistin kaiken kuin eilisen päivän.
      Nyt kun tyttäreni on samassa iässä olen antanut hänen lukea silloisia tarinoitani:)
      On helpottanut hänen eloaan huomattavasti. Tyttärestä on ollut mukava huomata, että noin 30-vuotta sitten nuoret painivat ihan samojen juttujen kanssa - yksinkertaisesti mikään muu kuin teknikka (netti, kännykät..) ei ole muuttunut... Ja koulu sujui kaiken sählingin osana kyllä - oli jopa välillä vähän hieman liian helppoa.

• miljoonapulu

Kiva kertomus sinulla. Oli kiva lukea.

• mira-ley

Hei,

Minulla on aika myönteisiä kokemuksia kouluajoilta kansakoulusta ja yläasteelta. Meillä oli aika hyvän kokoinen ryhmä 1-4 luokilla. eli n. 20 oppilasta. Oli aika hyvä luokkahenki. Minullakin oli kavereita ja peli ja leikkitovereita. Olimme innokkaita pelaaamaan monenlaisia ulkopelejä. Talvisin luistelimme luonnon jäällä ja hiihdimme myös. Kesällä uimme järvessä yleensä. Koululla oli kivat joulu- ja kevätjuhlat. Mummoni oli aina ommellut minulle uudet juhla-asut. Oli oiken juhlan tuntua silloin. Äiti oli kampaanja. muistan kerrankin kun luokkakaveritanikin kävi laitattamassa hiuksiaan ennen koulun juhlia meillä. Äiti laittoi ns. piippaussaksilla hurlikurlikiharoita. Jonossa sitten marssimme juhla-saliin. kaikki olivat hyvässä järjestyksessä. Muutoi tykkäsin kovasti laulamisesta ja askartelusa ja piirtämisestä. Joskus jopa oma työni valittiin parhaimmaksi...Kannustuksesta jäi kivat muistot. sitä olen itsekin nuoremmilleni yrittänyt jatkaa. Minua ei muistaakseni kiusattu tai en ainakaan välittänyt pienistä. Opettajat olivat kivoja. Oli se ihan mukavaa ja antoisaa aikaa...

t:mira-ley :)

• miljoonapulu

Ihana kertomus. Ihanaa että sulla on pelkästään hyviä kokemuksia kouluajoilta se on aina iloista luettavaa.

• Conan Obrien

Kiusaaminen loppui siihen, kun tappelin kiusaajaani vastaan. Silmä meni mustaksi ja huuli halki, mutta rauha tuli.

• miljoonapulu

Hyvä kun tappelit vastaan. Mutta sä oletkin toista sukupuolta jolla enemmän voimaa.
        Mutta mites laiha tyttö (niin kuin mä ) olisi tapellut kokonaista poika joukkoa vastaan? Ei siinä rimpuilut ja potkimiset auttaneet kun joku piinaajistani piti minusta kiinni, mitäs ylivoimalle voi!

• gg-10

Ei jaksa. Siitä on niin kauan.

• Vuosi oli 1975.Olin siis käynyt 5 luokkaa kansakoulua. Kun olin silloin niinkuin tänäänkin hieman hidas oppimaan,en päässyt Keskikouluun suoraan vaan jouduin pääsykokeisiin ja sitä kauttapääsin sisälle.
      Paikka oli Vihdin yhteiskoulu ja lukio.
      Meidän oletettiin pitävän "hajurakoa" naapurissa oleviin kansalaiskoulun oppilaisiin. Vähän vaikeaa se olisi ollut kun osa kavereista oli siellä.
      Olosuhteet olivat kai tavanomaiset,aina on joku joka joutuu silmätikuksi.
      Opetttajat olivat erinomaisia ,työlleen omistautuneita.Heistä muistan ainakin Matematiikan opettajan joka oli myös yhteiskoulun rehtori.Kuvaamataidon opettajan sekä Englannin opetttajan. Äidinkieltä en koskaan oppinut ymmärtämään.
      Yhden ainoan kerran opettaja kunta(jostain ihmeen päähänpistosta)sai päähänsä järjestää "ystävyysottelun naapurikunnan Karkkilan kanssa. Ottelu kesti muistaakseni n.15 min.kun tunnelma oli kuin Härmän häissä.
      Sain yhdet ehdot,Englannista. Seuraavana jouluna arvosana oli kiitettävä. Kerran jäin luokalleni,lukion rehtorin suosituksesta. Sen jälkeen piti vain mennä lukioon. No se tetiin vasta paaaaljon myöhemmin.
      Kirjoitin Ylioppilaaksi 2002 Lohjan aikuislukiosta.

• miljoonapulu

Kiva kun sinäkin kerroit koulumuistoistasi.
        On mielenkiintoista lukea millaista se koulunkäynti on ollut.

• ei koskaan enää

kesäkeitto vaikka ei saisi ottaa kuin kolme lusikallista,on kidutusta.

Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      50
      6763
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      674
      2932
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1270
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1261
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1235
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1144
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1130
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1110
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1012
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      223