Talviautotesti Avensis vs Superb

En sitten vielä pyyhkinyt TM:n talviautotestillä.
Rupesi vaan kiinnostamaan tuo Toyotamiesten kiu-
kuttelu, ja en yhtään ihmettele, kun vertailin
mittaustuloksia. Mehän täysin uskomme noihin
mittaustuloksiin ja tekotapoihin, miksi emme us-
koisi?

Tuloksista, kaiken kaikkiaan 21 kpl, 4 menivät ta-
san. Jäljelle jääneistä 17:ssa Toyota oli parempi,
5:ssa Skoda veti pitemmän korren.

Päästöissä pisti erikoisesti silmään NOx-päästöt
jotka olivat moninkertaiset Skodalla jo kuumana
verrattuna Toyotaan ja moneen muuhun merkkiin.
Kylmäpäästöjä ei uskallettu Skodalle ilmoittaa
ollenkaan.

Varustelussakin Toyota oli parempi ksenonvaloineen
ja tosi kätevällä avaimettomalla käynnistyksellä,
jotka Skodasta puuttuivat.

Kyllä pisteiden jako ihmetyttää, kun selvästi
paremmilla mittaustuloksilla auto sijoituu vasta
kahdeksanneksi. Tähän ei ole muuta järkeenkäypää
selitystä kuin se, että testistä vastaavat pel-
käävät kilpailijoistaan eniten Toyotaa.

En omista Toyotaa ja tuskin edes tulen hankki-
maan. Tämä kirjoitus on puolueeton, tosiasioihin
eli TM:n omiin mittauksiin perustuva. Jos olette
eri mieltä, niin haastakaa oikeuteen.

Nyt ymmärrän Toyotan omistajien "kitinän", on
suorastaan "kapinan" arvoinen asia.

111

4931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ari

      tuumaisi varmasti Täpinä jos palokunta kävisi sammuttamassa palon.

      Skoda oli yhdeksästä arvostelukohteessa kuudessa parempi kuin Toyota, kaksi meni tasan ja yhdessä oli huonompi.

      Kyllä Toyotan omistajat ja Täpinä kitisevät aivan turhaan.

      • Useampaan mittaukseen on piilotettu useampi
        vaihe, kuten kiihtyvyys lumella erikseen,
        lämpenemiset 15 asteeseen ja erikseen 23
        asteeseen kaupunkiajossa ja maantiellä erik-
        seen jne.

        Ota ne volkkarin lasit silmiltäis ja tsekkaa
        uudelleen noi janat ja lukuarvot. Onneksi
        jokainen voi helposti tarkistaa lehdestä, kuinka
        asia oikeasti on. Pisteiden jako saattaakin men-
        nä juuri noin kuin esität. Käsittämätöntä kui-
        tenkin, että huonommilla tuloksilla saa enempi
        pisteitä. Sinänsä tuo pistejako ei voisi vähempää
        kiinnostaa. Ainut fakta on kaikkien mittauksien
        kirjatut lukuarvot.


      • Ari
        Täpinä kirjoitti:

        Useampaan mittaukseen on piilotettu useampi
        vaihe, kuten kiihtyvyys lumella erikseen,
        lämpenemiset 15 asteeseen ja erikseen 23
        asteeseen kaupunkiajossa ja maantiellä erik-
        seen jne.

        Ota ne volkkarin lasit silmiltäis ja tsekkaa
        uudelleen noi janat ja lukuarvot. Onneksi
        jokainen voi helposti tarkistaa lehdestä, kuinka
        asia oikeasti on. Pisteiden jako saattaakin men-
        nä juuri noin kuin esität. Käsittämätöntä kui-
        tenkin, että huonommilla tuloksilla saa enempi
        pisteitä. Sinänsä tuo pistejako ei voisi vähempää
        kiinnostaa. Ainut fakta on kaikkien mittauksien
        kirjatut lukuarvot.

        arvosanat menivät juuri kuten kirjoitin.

        Minulla ei ole Volkkarilaseja, Volkkaria tai muutakaan VAG-autoa. Ei ole silti tarvetta mennä mollaamaan autoa tai testiä.

        Ei kaikkea voida mitata, esim. ohjausta joka on Avessa huono.


      • Eino vaan
        Täpinä kirjoitti:

        Useampaan mittaukseen on piilotettu useampi
        vaihe, kuten kiihtyvyys lumella erikseen,
        lämpenemiset 15 asteeseen ja erikseen 23
        asteeseen kaupunkiajossa ja maantiellä erik-
        seen jne.

        Ota ne volkkarin lasit silmiltäis ja tsekkaa
        uudelleen noi janat ja lukuarvot. Onneksi
        jokainen voi helposti tarkistaa lehdestä, kuinka
        asia oikeasti on. Pisteiden jako saattaakin men-
        nä juuri noin kuin esität. Käsittämätöntä kui-
        tenkin, että huonommilla tuloksilla saa enempi
        pisteitä. Sinänsä tuo pistejako ei voisi vähempää
        kiinnostaa. Ainut fakta on kaikkien mittauksien
        kirjatut lukuarvot.

        Katsoppas poika mitä merkkiä eurooppalaiset ostaa,nousevan auringon tekele sijaitsee aika kaukana kärjestä,onneksi suunta suomessakin on kääntynyt euromerkkien hyväksi.


      • Eino vaan kirjoitti:

        Katsoppas poika mitä merkkiä eurooppalaiset ostaa,nousevan auringon tekele sijaitsee aika kaukana kärjestä,onneksi suunta suomessakin on kääntynyt euromerkkien hyväksi.

        Sinä olet umpisokea kun tommosia väität.
        Onko se niin vaikeaa verrata niitä janoja
        ja niiden lukuarvoja.

        Sillä, mitä merkkiä missäkin ostetaan, ei
        ole yhtikäs mitään tekemistä sen kanssa,
        mitä kellotetaan ja mitä niistä annetaan
        pisteitä talviolosuhteissa suomalaisessa
        talviautotesteissä.

        Kurkistappas mitä autoja ostetaan esim.
        Kanadassa, jossa on samanlaiset olosuhteet
        talvikausina. Opettele ajattelemaan omilla
        aivoilla faktojen pohjalta sotkematta tun-
        temuksia tähän.


      • lukuarvoja
        Täpinä kirjoitti:

        Sinä olet umpisokea kun tommosia väität.
        Onko se niin vaikeaa verrata niitä janoja
        ja niiden lukuarvoja.

        Sillä, mitä merkkiä missäkin ostetaan, ei
        ole yhtikäs mitään tekemistä sen kanssa,
        mitä kellotetaan ja mitä niistä annetaan
        pisteitä talviolosuhteissa suomalaisessa
        talviautotesteissä.

        Kurkistappas mitä autoja ostetaan esim.
        Kanadassa, jossa on samanlaiset olosuhteet
        talvikausina. Opettele ajattelemaan omilla
        aivoilla faktojen pohjalta sotkematta tun-
        temuksia tähän.

        ja lisää TM:n arviot ominaisuuksista joita ei voi mitata päätyy juuri samaan kuin TM. Eli sinä ne tuntemukset sotket tähän.


      • outlanderisti
        Täpinä kirjoitti:

        Sinä olet umpisokea kun tommosia väität.
        Onko se niin vaikeaa verrata niitä janoja
        ja niiden lukuarvoja.

        Sillä, mitä merkkiä missäkin ostetaan, ei
        ole yhtikäs mitään tekemistä sen kanssa,
        mitä kellotetaan ja mitä niistä annetaan
        pisteitä talviolosuhteissa suomalaisessa
        talviautotesteissä.

        Kurkistappas mitä autoja ostetaan esim.
        Kanadassa, jossa on samanlaiset olosuhteet
        talvikausina. Opettele ajattelemaan omilla
        aivoilla faktojen pohjalta sotkematta tun-
        temuksia tähän.

        17 arvostelukohtaa vertailussa (ei sisällä voitti Skoda ja päästöjä) Tojo/skoda 7 tasan, 7 voitti Skoda ja 3 Tojota. Päästöissä CO kokonaisuus skoda 2. tojo 3. ja alkumatkan Co sama järjästys, HC Skoda 1. Tojo 8. ja NOx Skoda 9. Tojo 5. Kulutusmitauksissa näkyi tekstissä olevan painotus siten, että kylmäkulutuksen kasvua painotettiin 60% ja kokonaiskulutuksen osuus oli 40% ja Tässä osiossa Skoda hävisi tojolle. Joten koko testin kaikki osaalueet menevät skoda voitti tojon 10/5.


      • P.Alikka
        outlanderisti kirjoitti:

        17 arvostelukohtaa vertailussa (ei sisällä voitti Skoda ja päästöjä) Tojo/skoda 7 tasan, 7 voitti Skoda ja 3 Tojota. Päästöissä CO kokonaisuus skoda 2. tojo 3. ja alkumatkan Co sama järjästys, HC Skoda 1. Tojo 8. ja NOx Skoda 9. Tojo 5. Kulutusmitauksissa näkyi tekstissä olevan painotus siten, että kylmäkulutuksen kasvua painotettiin 60% ja kokonaiskulutuksen osuus oli 40% ja Tässä osiossa Skoda hävisi tojolle. Joten koko testin kaikki osaalueet menevät skoda voitti tojon 10/5.

        aikoja.

        Ajoajat lumipintaisella radalla: T=91,7 s S=95,3 s
        Ajoajat mutkaisessa ylämäessä: T=53,8 s S=54,2 s
        Ajoajat jääradalla: T=74,5 s S=78,1 s
        Jarrutus lumella/jäällä: T=35/93m S=42/88m
        Kitkaerojarrutus, jää/asfaltti: T=105m S=104m
        Kiihdytys lumella, 0-60km/h: T=12,5 s S=11,8 s
        Kiihdytys lumella/jäällä: T=3,1/7,0 s S=3,4/6,6 s
        Kitkaerokiihdytys, jää/asfaltti: T=6,0 s S=5,6 s
        Polttoaineen kulutus: T=8,2/12,6 S=10,2/13,6
        C0-päästöt: T=3,06 S=2,53
        HC-päästöt: T=1,12 S=0,37
        NOx-päästöt: T=0,01(lämmin)/0,04(kylmä) S=0,06(lämmin)/ei ilmoitettu(kylmä)
        Sisätilojen lämpiäminen taajama-ajossa: T=13min S=15,5min
        Sisätilojen lämp. maantieajossa: T=14,5min S=16,0min

        Eli noiden mittauksien valossa Toyota voitti 11 kpl ja Skoda voitti 7kpl.

        Mutta lässyn lässyn ja Skoda voitti! Skodan yleisarvosana oli 9,1 ja laskuopin mukaan se on korkeampi kuin 8,2, eli se siitä! Kenen elämä on nyt pilalla kun Ave ei voittanut? Ei minun ainakaan, samalla lailla olen omaan autooni tyytyväinen, myös talvella...


    • Skodaa parempi

      Silmäsin läpi ja totesin saman. Faktoissa Skoda näyttäisi olevan usein listan häntäpäässä. Silti se voitti testin ylivoimaisesti.

      • Länsivalli

        Vanha vaiva journalistiikassa


    • Miten niin?

      Avensisko oli kahdeksas? Eikös se saanut yhtä paljon pisteitä kuin C5, Insignia ja joku muu?

      • Avensiksen

        sijoitus oli jaettu viides sija.

        Tasapisteautot ovat aakkosjärjestyksessä, siitä PÖSILÖT laskee T=Toyotan sijoitukseksi numero kahdeksan.

        Ihan asiallinen suoritus, enemmän minä olisin uuden Accordin omistajana kauhuissani sijoituksesta 14/17.


      • Accord-
        Avensiksen kirjoitti:

        sijoitus oli jaettu viides sija.

        Tasapisteautot ovat aakkosjärjestyksessä, siitä PÖSILÖT laskee T=Toyotan sijoitukseksi numero kahdeksan.

        Ihan asiallinen suoritus, enemmän minä olisin uuden Accordin omistajana kauhuissani sijoituksesta 14/17.

        ihan tosissaan noin paska talviauto?
        Yhtään Accordin puolustuspuhetta en ole täältä lukenut, Avensiksen viides sija tuntuu monelle olevan maailmanloppu vaikka sijoitus on ihan ok...Suorastaan loistava verrattuna Accordiin.


    • täpinä...

      "Päästöissä pisti erikoisesti silmään NOx-päästöt
      jotka olivat moninkertaiset Skodalla jo kuumana
      verrattuna Toyotaan ja moneen muuhun merkkiin.
      Kylmäpäästöjä ei uskallettu Skodalle ilmoittaa
      ollenkaan."

      Ota silmä käteen ja katso...Skodalla on NOx-Päästöt samat kylmänä ja kuumana.

      Skoda kylmä/lämmin 0.06/0.06
      Toyota kylmä/lämmin 0.04/0.01

      Mihin unohtui HC-päästöt?

      Skoda, kylmänä 0.37
      Toyota, kylmänä 1.12

      Tai CO-päästöt?
      Skoda kuuma/kylmä 0.05/2.53
      Toyota kuuma/kylmä 0.10/3.06

      Että se siitä sinun "puolueettomuudesta".

      • Skodan päästöt tässä kohtaa olivat kuusinkertaiset
        lämpimänä verrattuna Toyotaan ja kylmänäkin 1,5
        kertaiset. Olivat lukuarvona merkitty, vaikka jana
        harhaanjohtavasti osoitti muuta, sininen väri
        puuttui.

        Puolueettomuus ei mihinkään järkkynyt.

        Halpamaista käyttää nimimerkkiäni, kehittele
        itsellesi oma ja käytä sitä aina kirjoituk-
        sissasi jos Sinulta löytyy selkärankaa vastata
        "huudoistasi".


      • hÖPINÄ...
        Täpinä kirjoitti:

        Skodan päästöt tässä kohtaa olivat kuusinkertaiset
        lämpimänä verrattuna Toyotaan ja kylmänäkin 1,5
        kertaiset. Olivat lukuarvona merkitty, vaikka jana
        harhaanjohtavasti osoitti muuta, sininen väri
        puuttui.

        Puolueettomuus ei mihinkään järkkynyt.

        Halpamaista käyttää nimimerkkiäni, kehittele
        itsellesi oma ja käytä sitä aina kirjoituk-
        sissasi jos Sinulta löytyy selkärankaa vastata
        "huudoistasi".

        "Olivat lukuarvona merkitty, vaikka jana
        harhaanjohtavasti osoitti muuta, sininen väri
        puuttui."

        Miten se palkki olisi pitänyt värjätä kun molemmat arvot ovat samoja? Sini/punaiseksi?

        Miksi takerrut vain NOx-päästöihin?
        Siksikö, koska Toyota on kaikissa muissa päästöarvoissa heikompi kuin Skoda...

        Huutele sinä niitä "puolueettomia" totuuksiasi.


      • hÖPINÄ... kirjoitti:

        "Olivat lukuarvona merkitty, vaikka jana
        harhaanjohtavasti osoitti muuta, sininen väri
        puuttui."

        Miten se palkki olisi pitänyt värjätä kun molemmat arvot ovat samoja? Sini/punaiseksi?

        Miksi takerrut vain NOx-päästöihin?
        Siksikö, koska Toyota on kaikissa muissa päästöarvoissa heikompi kuin Skoda...

        Huutele sinä niitä "puolueettomia" totuuksiasi.

        Ei Skoda ollut kaikissa muissa päästöissä parempi
        kuin Toyota, vaikka niin väität.

        Minun listaamissani tuloksissa ne päästöt, joissa
        Skoda oli parempi, laskin pisteen tietenkin
        Skodalle. Aika heikoilla ollaan, jos talviauto-
        testivoitto perustuu suuressa määrin päästöihin
        ensimmäisen 500 m:n ajon aikana.


      • sitten...
        Täpinä kirjoitti:

        Ei Skoda ollut kaikissa muissa päästöissä parempi
        kuin Toyota, vaikka niin väität.

        Minun listaamissani tuloksissa ne päästöt, joissa
        Skoda oli parempi, laskin pisteen tietenkin
        Skodalle. Aika heikoilla ollaan, jos talviauto-
        testivoitto perustuu suuressa määrin päästöihin
        ensimmäisen 500 m:n ajon aikana.

        "Ei Skoda ollut kaikissa muissa päästöissä parempi
        kuin Toyota, vaikka niin väität."

        Missä muissa päästömittauksissa Toyota oli PAREMPI kuin Skoda? NOx on jo mainittu.

        Kerro...


      • sitten... kirjoitti:

        "Ei Skoda ollut kaikissa muissa päästöissä parempi
        kuin Toyota, vaikka niin väität."

        Missä muissa päästömittauksissa Toyota oli PAREMPI kuin Skoda? NOx on jo mainittu.

        Kerro...

        TM kertoo sen Sinulle. Skoda ei tosiaan
        ollut parempi kaikissa muissa päästöissä.


      • et pysty
        Täpinä kirjoitti:

        TM kertoo sen Sinulle. Skoda ei tosiaan
        ollut parempi kaikissa muissa päästöissä.

        yksilöimään...

        Ihan helppoa, suoraan kopioit Tekniikan Maailmasta sen päästömittaustaulukon, missä Toyota oli parempi Skodaa.

        Ei ole iso homma.


      • et pysty kirjoitti:

        yksilöimään...

        Ihan helppoa, suoraan kopioit Tekniikan Maailmasta sen päästömittaustaulukon, missä Toyota oli parempi Skodaa.

        Ei ole iso homma.

        Katso vaan itse, missä muissa Skoda on muka
        parempi.

        Kun vielä valvot, niin vilkaseppa JIM-tv:tä.
        Tuossa näytöllä pyörii 99 auton ketjukolari.


      • kerrottu...


      • outlanderisti
        Täpinä kirjoitti:

        Tutki niitä CO-päästöjä. Onko Skodan paremmat?
        Vai onko tulkintasi, että aina tasatilanteessa
        pisteet menevät Skodalle?

        Co päästöt kokonaisuus

        Skoda lämmin 0,05 kylmä 2,53
        TOjo 0,1 3,06
        Missäs se Tojo oli parempi???


      • -päästöt
        sitten... kirjoitti:

        "Ei Skoda ollut kaikissa muissa päästöissä parempi
        kuin Toyota, vaikka niin väität."

        Missä muissa päästömittauksissa Toyota oli PAREMPI kuin Skoda? NOx on jo mainittu.

        Kerro...

        jätettiin jostain syystä kylmäpäästöt osion ulkopuolelle.


    • on Ksenonit

      vakiona...

      "Varustelussakin Toyota oli parempi ksenonvaloineen
      ja tosi kätevällä avaimettomalla käynnistyksellä,
      jotka Skodasta puuttuivat."
      Miksi valehtelet?

      Päästöissä Skoda oli etevämpi kuin Toyota eli taas vääristelet.

      Skoda lämpiää nopeammin kuin Toyota, Skoda on parempi ajaa kuin Toyota, Skodassa on paremmat penkin-ja takalasinlämmittimet.

      Ei ihme, että Skoda voitti ja Toyota oli sijalla 5.

      Testissä jäi vielä täysin arvostelematta Skodan selvästi parempi suorituskyky eli ohittaminenkin on kivempaa Skodalla kuin Toyotalla.Myös kesälläkin...

      • jäi myös

        selvästi suurempi talvikulutus.
        10,2l/100 km lämpimällä moottorilla on paljon. Skoda kuluttaa n. 25% Toyotaa enemmän tuottaakseen 9% enemmän tehoa.


      • Testin mukaan Skodassa oli halogeenit.
        Skoda lämpenee hitaammin TM:n mukaan
        15 asteeseen sekä kaupunkiajossa että
        maantiellä.

        Päästöjä en ole vääristellyt.

        Siitä, mitä testissä on jäänyt mittaamatta,
        en ole ottanut kantaa.

        En ole kertaakaan ottanut kantaa, kumpi auto
        on parempi, enkä otakkaan, sillä tuskin hankin
        niitä. En myöskään ole arvostellut kumpaakaan
        autoa, mikä niissä on hyvää tai huonoa.

        Arvosteluni kohdistuu testin mittaustulosten
        perusteella jaettuihin pisteisiin. Sokea Erkkikin
        näkee, kuin pielessä ne ovat. Heikkohipiäiset
        vaan ottavat pultit ja samaistuvat joihinkin auto-
        merkkeihin, että heitä tässä nyt muka arvostel-
        laan.


      • lainaus
        Täpinä kirjoitti:

        Testin mukaan Skodassa oli halogeenit.
        Skoda lämpenee hitaammin TM:n mukaan
        15 asteeseen sekä kaupunkiajossa että
        maantiellä.

        Päästöjä en ole vääristellyt.

        Siitä, mitä testissä on jäänyt mittaamatta,
        en ole ottanut kantaa.

        En ole kertaakaan ottanut kantaa, kumpi auto
        on parempi, enkä otakkaan, sillä tuskin hankin
        niitä. En myöskään ole arvostellut kumpaakaan
        autoa, mikä niissä on hyvää tai huonoa.

        Arvosteluni kohdistuu testin mittaustulosten
        perusteella jaettuihin pisteisiin. Sokea Erkkikin
        näkee, kuin pielessä ne ovat. Heikkohipiäiset
        vaan ottavat pultit ja samaistuvat joihinkin auto-
        merkkeihin, että heitä tässä nyt muka arvostel-
        laan.

        TM 03/09 sivu 32, "Jo vertailun Ambition-varustelu sisältää ksenonit..."

        En omista Skodaa, enkä Toyotaa.


      • lainaus kirjoitti:

        TM 03/09 sivu 32, "Jo vertailun Ambition-varustelu sisältää ksenonit..."

        En omista Skodaa, enkä Toyotaa.

        Katso 3/2009 s.33


      • kyllä jaksat...
        Täpinä kirjoitti:

        Katso 3/2009 s.33

        Lainaus sivu 33,

        "Vaihtoehtoiset valot ovat katkoviivoilla ja ksenonvalot sinisellä...Jaguarin, Skodan ja Subarun arvostelu perustuu ksenonvaloihin..." Jotka siis ovat vertailussa olleessa Ambition-varustelutasossa vakiona.

        Älä enää jaksa...Jookos.


      • kyllä jaksat... kirjoitti:

        Lainaus sivu 33,

        "Vaihtoehtoiset valot ovat katkoviivoilla ja ksenonvalot sinisellä...Jaguarin, Skodan ja Subarun arvostelu perustuu ksenonvaloihin..." Jotka siis ovat vertailussa olleessa Ambition-varustelutasossa vakiona.

        Älä enää jaksa...Jookos.

        Parempi lopettaa nyt, ettei tule epätarkkuusia
        enempää. Seuraan nimittäin PC:n näytöllä pyö-
        rivää JIM-tv:n ohjelmaa tässä samalla.


      • Hyvää...
        Täpinä kirjoitti:

        Parempi lopettaa nyt, ettei tule epätarkkuusia
        enempää. Seuraan nimittäin PC:n näytöllä pyö-
        rivää JIM-tv:n ohjelmaa tässä samalla.

        Yötä.

        On se Avensiskin ihan hyvä auto, mutta Superb on vaan parempi.Valitettavasti.


    • ja tämä voitti hehehe!

      160hv turbokoneella varustettu testivoittaja-skeida jäi 0-60km kiihdytyksessä selvästi keskitason huonommalle puolelle. 1,6l nuhapumppu-rellu voitti kaksipyörävetoisten kiihdytyksen mikä kertoo siitä että skodan alusta ei yksinkertaisesti toimi liukkaalla.

      Jarrutusmatka lumella oli Skodalla koko testin toiseksi huonoin 42m kun parhaalla eli Toyotalla se oli 35m. Valtava ero kun kyseessä on VAGiikan maailman mukaan "maailman paras talviauto". Myös jäällä skeida sijoittui vain keskiryhmään 88m tuloksella.

      Kaikissa ajo-ominaisuuksia mittaavissa testeissä skeida osoittautui luokattoman huonoksi kaikilla talvisilla pinnoilla:

      Lumipintainen rata: Skeida 3. huonoin kaikista
      Mutkainen ylämäki: Skeida 5. huonoin kaikista
      Jäärata: Skeida 2. huonoin kaikista

      Kaiken lisäksi skoda on uskomattoman janoinen: 13,6l satasella kylmänä ja vielä lämpimänäkin 10,2 litraa! Aiemmin mainittiin jo NOx päästöistä joissa Skoda oli koko ryhmän surkein kylmänä ja kolmen huonoimman joukossa vielä lämpimänäkin.

      Että tämmöinen auto voittaa talvitestin. Hehehe on siinä VAGniikan maailman toimituksessa pitänyt veivata pisteitä toisenkin kerran. En minä tojotaankaan koske mutta näissä testeissä surkeasti menestynyt auto EI ole ylipäätänsäkään talviauto saati sitten paras sellainen.

      • Pontius Pilatus

        Saas nähdä, kuinka testin oikeellisuutta puolustelijat tuosta sillasta nousevat. Pitää näköjään vääntää rautalangasta.


      • jätit

        pois kaikki ne osa-alueet joissa Skoda oli parempi Toyotaa...

        Miksi vaivauduit?


      • ...
        Pontius Pilatus kirjoitti:

        Saas nähdä, kuinka testin oikeellisuutta puolustelijat tuosta sillasta nousevat. Pitää näköjään vääntää rautalangasta.

        orjaluokkaa...


      • niitä
        jätit kirjoitti:

        pois kaikki ne osa-alueet joissa Skoda oli parempi Toyotaa...

        Miksi vaivauduit?

        tainnut olla mainittavaksi saakka. No ensimmäisten metrien CO-päästöt olivat pienemmät. Sehän tekeeekin jo hyvän talviauton. Miksi et itse listannut seikkoja, joissa Skoda oli parempi. Minäpä kerron, näyttäisi tosi naurettavilta ja tarkoituksenhakuisilta.


      • Pontius Pilatus
        ... kirjoitti:

        orjaluokkaa...

        Näkyy se tippa tulevan herrakansankin silmään.


      • minulla ei ole
        niitä kirjoitti:

        tainnut olla mainittavaksi saakka. No ensimmäisten metrien CO-päästöt olivat pienemmät. Sehän tekeeekin jo hyvän talviauton. Miksi et itse listannut seikkoja, joissa Skoda oli parempi. Minäpä kerron, näyttäisi tosi naurettavilta ja tarkoituksenhakuisilta.

        mitään tarvetta poimia sieltä yksittäisiä tuloksia ja käyttää niitä omiin tarkoitusperiini kuten näköjään eräillä.

        Huomasitko, että Skoda voitti TM:n talvivertailun.
        Mahtaa vituttaa...


      • huomasitko?
        Pontius Pilatus kirjoitti:

        Näkyy se tippa tulevan herrakansankin silmään.

        Vitutus senkun kasvaa...Kyllä huomaan.


      • ottaa päähän
        minulla ei ole kirjoitti:

        mitään tarvetta poimia sieltä yksittäisiä tuloksia ja käyttää niitä omiin tarkoitusperiini kuten näköjään eräillä.

        Huomasitko, että Skoda voitti TM:n talvivertailun.
        Mahtaa vituttaa...

        Et uskalla kertoa, että olet yksi testin tekijöistä. Nykyisin on niin helppo jäljittää kirjoittaien tiedot, sitä ei vaan ole kerrottu suurelle yleisölle miten.

        On se ja sama, mitä lehdessä esitetään. Skoda ei tosiaankaan voittanut testiä. Sen näkee jokainen jo otsallaan.


      • Pontius Pilatus
        huomasitko? kirjoitti:

        Vitutus senkun kasvaa...Kyllä huomaan.

        Ylivoimaisesti suurinta osaa testin lukeneista lähinnä huvittaa.


      • huono...
        ottaa päähän kirjoitti:

        Et uskalla kertoa, että olet yksi testin tekijöistä. Nykyisin on niin helppo jäljittää kirjoittaien tiedot, sitä ei vaan ole kerrottu suurelle yleisölle miten.

        On se ja sama, mitä lehdessä esitetään. Skoda ei tosiaankaan voittanut testiä. Sen näkee jokainen jo otsallaan.

        Senkun jäljität.

        PS.
        Skoda voitti.


      • ihan
        Pontius Pilatus kirjoitti:

        Ylivoimaisesti suurinta osaa testin lukeneista lähinnä huvittaa.

        vapaasti...Silti Skoda voitti Tekniikan Maailman suuren talviautovertailun ja se asia TODELLAKIN kosketti sinua, miksi muuten vaivautuisit?

        Ja edelleen vaivaudut...


      • Pontius Pilatus
        ihan kirjoitti:

        vapaasti...Silti Skoda voitti Tekniikan Maailman suuren talviautovertailun ja se asia TODELLAKIN kosketti sinua, miksi muuten vaivautuisit?

        Ja edelleen vaivaudut...

        Sinulla menee puurot ja vellit sekaisin. Ei sinusta ole keskustelijaksi. Unohtaisit nyt ne automenkit. Kylla se Skoda on auto siinä missä Tojotakin. Nauratta tuo TM:n kusetus joka uppoaa kuin kusi lumeen suureen osaan lukijoista, lähinnä vähemmän asioita ymmärtäviin.


      • en omista
        Pontius Pilatus kirjoitti:

        Sinulla menee puurot ja vellit sekaisin. Ei sinusta ole keskustelijaksi. Unohtaisit nyt ne automenkit. Kylla se Skoda on auto siinä missä Tojotakin. Nauratta tuo TM:n kusetus joka uppoaa kuin kusi lumeen suureen osaan lukijoista, lähinnä vähemmän asioita ymmärtäviin.

        Skodaa, enkä Toyotaa, enkä edes Rellua.

        Järjestä sinä oma talvitesti ja julkaise se, niin ei tarvitse vinkua seuraavaa puolta vuotta epäoikeudenmukaisista tuloksista.

        Sitä Tekniikan Maailmaa ei ole kenenkään pakko lukea, ei edes sinun.

        Et edes tajua, kuinka huvittava oli tuo viimeisen lauseesi hännän nosto, itsetunto-ongelmia?


      • Pontius Pilatus
        en omista kirjoitti:

        Skodaa, enkä Toyotaa, enkä edes Rellua.

        Järjestä sinä oma talvitesti ja julkaise se, niin ei tarvitse vinkua seuraavaa puolta vuotta epäoikeudenmukaisista tuloksista.

        Sitä Tekniikan Maailmaa ei ole kenenkään pakko lukea, ei edes sinun.

        Et edes tajua, kuinka huvittava oli tuo viimeisen lauseesi hännän nosto, itsetunto-ongelmia?

        Miksi tekisin testejä julkaistavaksi? Ostan autot omien tsekkausten pohjalta.

        Mukavaa, että sinuakin nyt huvitta ja lopulta on sinullakin hyvä mieli.


      • on halu...
        Pontius Pilatus kirjoitti:

        Miksi tekisin testejä julkaistavaksi? Ostan autot omien tsekkausten pohjalta.

        Mukavaa, että sinuakin nyt huvitta ja lopulta on sinullakin hyvä mieli.

        Sinulla ainakin julkaista niitä omia mielipiteitä.

        ;D

        Mulla on aina hyvä mieli, toisin kuin eräillä jotka esimerkiksi saavat vitutushorkan TM:n talvitestistä.
        Kohta on viikko luettu oireita, kauankohan tätä jatkuu?


      • P.P.
        on halu... kirjoitti:

        Sinulla ainakin julkaista niitä omia mielipiteitä.

        ;D

        Mulla on aina hyvä mieli, toisin kuin eräillä jotka esimerkiksi saavat vitutushorkan TM:n talvitestistä.
        Kohta on viikko luettu oireita, kauankohan tätä jatkuu?

        tappiin.


      • skodasta puhuttiin
        jätit kirjoitti:

        pois kaikki ne osa-alueet joissa Skoda oli parempi Toyotaa...

        Miksi vaivauduit?

        Miten tojota tähän liittyy? Ei tämä ollut mikään ajovis-skeida vertailu. Listassa olivat kaikki ne kohdat joissa jopa VAGiikan maailman testitulokset osoittivat että skeida on täysin onneton talvikeleillä.

        Kuivalla asfaltilla skodan alusta toimii erinomaisesti mikä suorastaan alleviivaa sitä faktaa että sama pyöränripustus ei toimi lainkaan talvikeleillä.

        VAGiikan maailman testithän osoittavat että vetopito on surkea, jarrutuspito suorastaan hengenvaarallisen heikko lumella ja mutkissa auto ei meinannut pysyä radalla enää ollenkaan.

        "Talvi"testin painotukset ovat todella merkilliset jos tällainen auto sijoittuu muualle kuin häntäpäähän.


      • höpo...
        skodasta puhuttiin kirjoitti:

        Miten tojota tähän liittyy? Ei tämä ollut mikään ajovis-skeida vertailu. Listassa olivat kaikki ne kohdat joissa jopa VAGiikan maailman testitulokset osoittivat että skeida on täysin onneton talvikeleillä.

        Kuivalla asfaltilla skodan alusta toimii erinomaisesti mikä suorastaan alleviivaa sitä faktaa että sama pyöränripustus ei toimi lainkaan talvikeleillä.

        VAGiikan maailman testithän osoittavat että vetopito on surkea, jarrutuspito suorastaan hengenvaarallisen heikko lumella ja mutkissa auto ei meinannut pysyä radalla enää ollenkaan.

        "Talvi"testin painotukset ovat todella merkilliset jos tällainen auto sijoittuu muualle kuin häntäpäähän.

        Aikuinen?Mies...Ja itkee lehtijutusta.

        Get a Life!

        Kuulemmeko itkuasi vielä puolen vuoden päästäkin?


      • kuitenkin
        höpo... kirjoitti:

        Aikuinen?Mies...Ja itkee lehtijutusta.

        Get a Life!

        Kuulemmeko itkuasi vielä puolen vuoden päästäkin?

        tuo skodamiestä harmittavan - pitäisikö asiasta vaieta?


      • lainauksia...
        skodasta puhuttiin kirjoitti:

        Miten tojota tähän liittyy? Ei tämä ollut mikään ajovis-skeida vertailu. Listassa olivat kaikki ne kohdat joissa jopa VAGiikan maailman testitulokset osoittivat että skeida on täysin onneton talvikeleillä.

        Kuivalla asfaltilla skodan alusta toimii erinomaisesti mikä suorastaan alleviivaa sitä faktaa että sama pyöränripustus ei toimi lainkaan talvikeleillä.

        VAGiikan maailman testithän osoittavat että vetopito on surkea, jarrutuspito suorastaan hengenvaarallisen heikko lumella ja mutkissa auto ei meinannut pysyä radalla enää ollenkaan.

        "Talvi"testin painotukset ovat todella merkilliset jos tällainen auto sijoittuu muualle kuin häntäpäähän.

        Auton hallittavuus,
        "Kympin autoksi nousi Skoda.Sen kehut alkavat hyvin käteen sopivasta ohjauspyörästä ja mainiosta ohjauksesta , jossa yhdistyvät hyvä tunto ja oikea-aikainen palautus.ESC varjelee etupyörien ohjaavuutta rajoittamalla vetopitoa välillä liikaakin, mutta muuten käytös on johdonmukaista ja hallittavuus helppoa ja turvallista."

        Vai oletko itse ajanut Superbia ja pystyt kumoamaan toimittajan päätelmät?

        Sinulta,
        "jarrutuspito suorastaan hengenvaarallisen heikko lumella ja mutkissa auto ei meinannut pysyä radalla enää ollenkaan."
        Skoda pysyi radalla erittäin hyvin ja sai kiitosta hallittavuudestaan joka kai on se tärkeämpi asia kuin loistava rata-aika.
        Skoda oli jarrutaulukossa sijalla 9, vertailuun osallistui 17 autoa.Jos Skodan jarrut ovat mielestäsi hengenvaaralliset, niin mitä mieltä olet uuden uljaan Accordin 103m jarrutusmatkasta jäällä? Skoda pysähtyi 88m matkalla.

        Asutko Lapissa sivutien takana koska lumijarrutus on sinulle niin tärkeä asia?


      • Skodaa,
        kuitenkin kirjoitti:

        tuo skodamiestä harmittavan - pitäisikö asiasta vaieta?

        eikä tule, harmituksen sijaan tunnen lähinnä myötähäpeää näiden tilastojen vääntelijöiden ja kääntelijöiden puolesta.

        Kuten TM moneen ja moneen kertaan talvivertailussa kertoi, voi jokainen autonostaja tehdä omat painotuksensa ihan vapaasti mittausten perusteella.

        Tällä kertaa kokonaisuutena Skoda Superb oli joukon paras, eikä se näillä vääntelyillä ja kääntelyillä siitä miksikään muutu.


      • todistaa toista
        lainauksia... kirjoitti:

        Auton hallittavuus,
        "Kympin autoksi nousi Skoda.Sen kehut alkavat hyvin käteen sopivasta ohjauspyörästä ja mainiosta ohjauksesta , jossa yhdistyvät hyvä tunto ja oikea-aikainen palautus.ESC varjelee etupyörien ohjaavuutta rajoittamalla vetopitoa välillä liikaakin, mutta muuten käytös on johdonmukaista ja hallittavuus helppoa ja turvallista."

        Vai oletko itse ajanut Superbia ja pystyt kumoamaan toimittajan päätelmät?

        Sinulta,
        "jarrutuspito suorastaan hengenvaarallisen heikko lumella ja mutkissa auto ei meinannut pysyä radalla enää ollenkaan."
        Skoda pysyi radalla erittäin hyvin ja sai kiitosta hallittavuudestaan joka kai on se tärkeämpi asia kuin loistava rata-aika.
        Skoda oli jarrutaulukossa sijalla 9, vertailuun osallistui 17 autoa.Jos Skodan jarrut ovat mielestäsi hengenvaaralliset, niin mitä mieltä olet uuden uljaan Accordin 103m jarrutusmatkasta jäällä? Skoda pysähtyi 88m matkalla.

        Asutko Lapissa sivutien takana koska lumijarrutus on sinulle niin tärkeä asia?

        Katsopa saman VAGniikan maailman talvitestin mittaustuloksia ja koita selittää miten ihmeessä ne voivat olla samasta autosta kuin tuo lainaamasi kevytproosa.

        Mittaustulosten mukaan jarrut ovat testin huonoimmat lumella ja sivupito on niin onneton että kaikki testin autot puskevat ohi oikealta ja vasemmalta jää- ja lumiradalla koska sivuttaispitoa ei ole.

        Kaiken huipuksi VAGniikan maailma todella ylistää skeidaa siitä että alkeellinen ESC jarruttaa menoa niin paljon ettei turbo-skodalla pysy edes pikkukinnereiden perässä valoista lähdettäessä!

        VAG on niin hyvä auto että sen puutteetkin saavat VAGiikan maailman testeissä lisäpisteitä.


      • hyvä mies...
        todistaa toista kirjoitti:

        Katsopa saman VAGniikan maailman talvitestin mittaustuloksia ja koita selittää miten ihmeessä ne voivat olla samasta autosta kuin tuo lainaamasi kevytproosa.

        Mittaustulosten mukaan jarrut ovat testin huonoimmat lumella ja sivupito on niin onneton että kaikki testin autot puskevat ohi oikealta ja vasemmalta jää- ja lumiradalla koska sivuttaispitoa ei ole.

        Kaiken huipuksi VAGniikan maailma todella ylistää skeidaa siitä että alkeellinen ESC jarruttaa menoa niin paljon ettei turbo-skodalla pysy edes pikkukinnereiden perässä valoista lähdettäessä!

        VAG on niin hyvä auto että sen puutteetkin saavat VAGiikan maailman testeissä lisäpisteitä.

        Tiesitkö, että VAG-viha on sairautta...

        ;D


      • sama...
        todistaa toista kirjoitti:

        Katsopa saman VAGniikan maailman talvitestin mittaustuloksia ja koita selittää miten ihmeessä ne voivat olla samasta autosta kuin tuo lainaamasi kevytproosa.

        Mittaustulosten mukaan jarrut ovat testin huonoimmat lumella ja sivupito on niin onneton että kaikki testin autot puskevat ohi oikealta ja vasemmalta jää- ja lumiradalla koska sivuttaispitoa ei ole.

        Kaiken huipuksi VAGniikan maailma todella ylistää skeidaa siitä että alkeellinen ESC jarruttaa menoa niin paljon ettei turbo-skodalla pysy edes pikkukinnereiden perässä valoista lähdettäessä!

        VAG on niin hyvä auto että sen puutteetkin saavat VAGiikan maailman testeissä lisäpisteitä.

        Mitä kehittelet, lue uusin TM.

        Talviautovertailun voittaja Skoda Superb.
        ETKÄ SINÄ VOI ASIALLE YHTÄÄN MITÄÄN.

        Tukehdu vitutukseesi, ihanaa lukea purkauksiasi...;)


      • epäilinkin..
        Skodaa, kirjoitti:

        eikä tule, harmituksen sijaan tunnen lähinnä myötähäpeää näiden tilastojen vääntelijöiden ja kääntelijöiden puolesta.

        Kuten TM moneen ja moneen kertaan talvivertailussa kertoi, voi jokainen autonostaja tehdä omat painotuksensa ihan vapaasti mittausten perusteella.

        Tällä kertaa kokonaisuutena Skoda Superb oli joukon paras, eikä se näillä vääntelyillä ja kääntelyillä siitä miksikään muutu.

        nyt ovat jo tilastoja nämä TM:n mielipiteet, niinpä!
        Sehän siinä juuri on, että vaikka jokainen voi painotuksensa itse valita, niin julkisuudessa ja mainoksissa kuitenkin vedotaan vain tähän TM:n faktaan - näinhän se toimii.
        Skoda ei suinkaan ollut joukon paras vaan sai eniten pisteitä kun ne sopivasti niin väännettiin.

        Tästähän nyt on kysymys!


      • sulle:

      • oli joukon
        epäilinkin.. kirjoitti:

        nyt ovat jo tilastoja nämä TM:n mielipiteet, niinpä!
        Sehän siinä juuri on, että vaikka jokainen voi painotuksensa itse valita, niin julkisuudessa ja mainoksissa kuitenkin vedotaan vain tähän TM:n faktaan - näinhän se toimii.
        Skoda ei suinkaan ollut joukon paras vaan sai eniten pisteitä kun ne sopivasti niin väännettiin.

        Tästähän nyt on kysymys!

        paras, miksi pidättelet?

        Kerro meille...


      • paras..
        oli joukon kirjoitti:

        paras, miksi pidättelet?

        Kerro meille...

        talviauto noista testatuista oli Subaru.


      • oli...
        paras.. kirjoitti:

        talviauto noista testatuista oli Subaru.

        Nelivetoinen?
        No oliko Superb sitten kaksivetoisten paras?


      • talveen
        paras.. kirjoitti:

        talviauto noista testatuista oli Subaru.

        on nimittäin vankasti ruosteessa parin vuoden käytön jälkeen.


      • ruosteessa
        talveen kirjoitti:

        on nimittäin vankasti ruosteessa parin vuoden käytön jälkeen.

        Subaru 7 vuoden jälkeenkään. Kokemusta on.


      • kuitenkin
        ruosteessa kirjoitti:

        Subaru 7 vuoden jälkeenkään. Kokemusta on.

        jo paljon aikaisemmin. Kokemusta on.


      • juupas
        kuitenkin kirjoitti:

        jo paljon aikaisemmin. Kokemusta on.

        eipäs.


    • niitä TM:n

      testejä laajemminkin, kyllä VW-konsernin tuote voittaa usein, jos on mukana testissä, Golfin kohdalla jo toinen kerta kun sijoittuu hyvin, vaikka on hitain lämpenemään luokassaan, noh sehän ei talvella haittaa.... toisaalta ei sen toyotan talviominaisuudet olekaan voittajaluokkaa.

      • Tekniikan Maailmaa...

      • toki luen

      • siksi...
        toki luen kirjoitti:

        mutta en pidä sitä "raamattuna", autoni valitsen omien käyttötarkoitusten/mieltymysten mukaan, on ollut toyotaa ja vw:tä aikoinaan, jokainen taaplaa tyylillään.. ;)) ei tämä nyt niin vakavaa ole.

        Ihmetyttää nämä "purkautumiset" tällä palstalla...
        Jos Skoda voitti, niin mitä sitten? Seuraavana vuonna voittaa joku toinen ja sitten ovat taas jotkut muut tyytymättömiä tulokseen...

        Ihan kuin kakarat hiekkalaatikolla.


      • asioista
        siksi... kirjoitti:

        Ihmetyttää nämä "purkautumiset" tällä palstalla...
        Jos Skoda voitti, niin mitä sitten? Seuraavana vuonna voittaa joku toinen ja sitten ovat taas jotkut muut tyytymättömiä tulokseen...

        Ihan kuin kakarat hiekkalaatikolla.

        Ei ensi vuonnakaan voita muu kuin Vag-konsernin auto.


      • hyviä...
        asioista kirjoitti:

        Ei ensi vuonnakaan voita muu kuin Vag-konsernin auto.

        Ne Volkswagen AG:n tuotteet.


      • Pontius Pilatus
        asioista kirjoitti:

        Ei ensi vuonnakaan voita muu kuin Vag-konsernin auto.

        Jos joku varastaa ne ensivuoden testitulokset. Käy samalla tavoin, kuin aikoinaan vararettiin Itä-Saksan propakantatoimistosta vaalien tulokset, vaali meinas mennä hukkaan.


      • välillä

    • verrattuna

      esim. Skodaan. Sai takkiinsa suurimmassa osassa arvostelukohteita.

      Joitain huomioita Toyotasta:

      -lämmittimissä ei ole panostettu loppuun asti, sähkölämmittimet (istuimet, takalasi, peilit) joukon huonoimmat
      -epätasaisella lumipinnoilla toyotan jousitus pintatiukka, mikä johtaa ajonvakautuksen ylilyönteihin
      -ohjauksen suhteen ärsyttävä kiemurtelu etelän pitävillä pinnoilla
      -ohjauksen viipyilyä ja ylivilkautta, samoin myös Hondassa ja Mazdassa
      -tahmea ohjaus toyotan heikoin lenkki (hallittavuus/ESC:n toiminta)
      -kuormattunakaan ohjauksen palautus ei piristynyt
      -toyota ei pääse mäen päälle kitkaeroradalla, koska moottorinohjausjärjestelmä rajoittaa liiaksi tehoa (mäen päälle eivät päässeet myöskään Honda, Lancia eikä Opel sekä kokonaan ilman järjestelmää olleet Chevrolet, Fiat, Peugeot ja Ford, jotka jäivät heti nousun alkuun sutimaan paikalleen)
      -kylmäkulutuksessa toyota vie yli puolet ennakoitua enemmän
      -lähtökohtaiset litrakulutukset yhdistyvät epäedullisimmin Jaguarissa, Subarussa ja Toyotassa
      -purettavia muoveja paljon polttimoa vaihdettaessa
      -ovien natinaa pakkasella ovia auottaessa, koska etuovien ja etulokasuojia vasten taittuvien muovisten helmalevikkeiden välys on testiautossa liian pieni (-30 asteessa ovien avaaminen aiheutta jo kovaa ääntä); ongelmaa ei esiintynyt lämpämässä ja sen arvellaan olevan vain esisarjan mallien ongelma

    • kosteat unet

      Edellisessä numerossa oli juttu talvitestissä Tiesin, että voittaja on on Skoda.

      Ei mainostoimisto loihtisi tällaista rakkauden laulua:

      "Superb on tavallinen auto, jossa on jotakin todella erilaista. Aistimusta tukevat istahtaminen takapenkille ja tuokio ratin takana. Vaikka lähes naurettaviin mittasuhteisiin venytetyt takajalkatuilat muistuttavat limusiiniluokkaa, auto tuntu ajossa metriä lyhyemmältä. Hereillä olevat etupyörät istuvat tiessä ja vievät autoa ketterästi..."

      Faktojen perusteella Skoda ei testiä voittanut.

      • uudestaan...

        Skoda Superb oli vertailun paras.

        PS.
        Minkä sitten olisi pitänyt voittaa? Käytä vapaasti TM:n materiaalia hyväksesi.


      • oli paras
        uudestaan... kirjoitti:

        Skoda Superb oli vertailun paras.

        PS.
        Minkä sitten olisi pitänyt voittaa? Käytä vapaasti TM:n materiaalia hyväksesi.

        Skoda oliko missä muita parempi?


      • vastaamaan
        oli paras kirjoitti:

        Skoda oliko missä muita parempi?

        kysymykseen?

        Minkä sitten olisi pitänyt voittaa?

        Mikä tässä nyt niin vaikeaa?


    • Tojo täällä...

      Yhtään ininää ei ole kuulunut Mazda, Honda tai Opel-leiristä, ainoat itkijät löytyvät tojofaneista...

    • testi?!

      "Varustelussakin Toyota oli parempi tosi kätevällä avaimettomalla käynnistyksellä,
      joka Skodasta puuttui."

      Mitä tekemistä avaimettomalla käynnistyksellä on testissä, jossa vertaillaan autojen talviominaisuuksia? Häh! Kerro! Meinaatko, että jos ulkona on niin kova pyry, että autoon mennessä sisätiloihin ehtii kasautua niin valtava kasa lunta kojelaudalle, että avaimen reikää on vaikea löytää, niin Toyota on silloin parempi talviauto?

      • innovaatio

        pitkästä aikaa transponderin käyttöönoton jälkeen. Kyllä se on kätevä systeemi, kun tulet autolle kauppakassit kädessä ja skidi sylissä, ei tarvitse kaivella avainta varsinkin kun se on aina väärässä taskussa. Riisu siinä sitten hanskat kädestä 25 asteen pakkasessa painaaksesi transponderin nappia.

        Sehän on mitä tärkein talviautovaruste, tyhmempi ei sitä huomaa.


      • hellanlettas!
        innovaatio kirjoitti:

        pitkästä aikaa transponderin käyttöönoton jälkeen. Kyllä se on kätevä systeemi, kun tulet autolle kauppakassit kädessä ja skidi sylissä, ei tarvitse kaivella avainta varsinkin kun se on aina väärässä taskussa. Riisu siinä sitten hanskat kädestä 25 asteen pakkasessa painaaksesi transponderin nappia.

        Sehän on mitä tärkein talviautovaruste, tyhmempi ei sitä huomaa.

        Oli kyse avaimettomasta käynnistyksestä tai ei, niin joudut kuitenkin sen auton oven avaamaan kahvasta, jolloin ne kauppakassit pitää laskea kädestä, joten se nyt on yksi lysti, joutuuko siinä välissä painamaan avaimesta yhtä näppäintä vai ei. Se on sitten miehestä kiinni, että onko se avain sitten aina väärässä taskussa vai ei.

        Kyllä on nykyautot täynnä kaiken maailman turhakkeita kuten parkkitutkaa, automaattisia tuulilasinpyyhkijöitä jne. Ensiksi mainittu ei huomaa, jos tolppa on sensoreiden välissä (eli siihen ei voi luottaa) ja jälkimmäistä ei voi käyttää ainakaan etelän teillä, kun pyyhkijät ainostaan levittävät kuraisen veden tuulilasiin. Eli itse pitäisi olla sitä pissapoikaa olla kuitenkin käyttämässä, joten samalla tuo pyyhkäisykin menee manuaalisesti. Mutta kaiken naurettavin uutuusvaruste lienee nämä sumuvalot, jotka syttyvät aina sille puolelle, minne ollaan kääntymässä.

        En toki ole mikään vanha jäärä, jonka mielestä autot olivat parhaimmillaan 70-luvulla, mutta joku järki pitäisi näihin varusteisiinkin saada. Esim. ilmastointi ja vakionopeudensäädin ovat järkeviä varusteita - minun mielestäni siis.


      • samaa mieltä
        hellanlettas! kirjoitti:

        Oli kyse avaimettomasta käynnistyksestä tai ei, niin joudut kuitenkin sen auton oven avaamaan kahvasta, jolloin ne kauppakassit pitää laskea kädestä, joten se nyt on yksi lysti, joutuuko siinä välissä painamaan avaimesta yhtä näppäintä vai ei. Se on sitten miehestä kiinni, että onko se avain sitten aina väärässä taskussa vai ei.

        Kyllä on nykyautot täynnä kaiken maailman turhakkeita kuten parkkitutkaa, automaattisia tuulilasinpyyhkijöitä jne. Ensiksi mainittu ei huomaa, jos tolppa on sensoreiden välissä (eli siihen ei voi luottaa) ja jälkimmäistä ei voi käyttää ainakaan etelän teillä, kun pyyhkijät ainostaan levittävät kuraisen veden tuulilasiin. Eli itse pitäisi olla sitä pissapoikaa olla kuitenkin käyttämässä, joten samalla tuo pyyhkäisykin menee manuaalisesti. Mutta kaiken naurettavin uutuusvaruste lienee nämä sumuvalot, jotka syttyvät aina sille puolelle, minne ollaan kääntymässä.

        En toki ole mikään vanha jäärä, jonka mielestä autot olivat parhaimmillaan 70-luvulla, mutta joku järki pitäisi näihin varusteisiinkin saada. Esim. ilmastointi ja vakionopeudensäädin ovat järkeviä varusteita - minun mielestäni siis.

        parkkitutka on hyvä kun näkyvyys taakse on huono. Automaattiset tuulilasin pyyhkijät ovat vähän niin ja näin, saahan ne manuaaliasentoonkin. Avaimeton käynnistys on aivan turha keksintö. Kaikki nuo löytyvät vähintään perheen toisesta autosta.


      • kahvasta
        hellanlettas! kirjoitti:

        Oli kyse avaimettomasta käynnistyksestä tai ei, niin joudut kuitenkin sen auton oven avaamaan kahvasta, jolloin ne kauppakassit pitää laskea kädestä, joten se nyt on yksi lysti, joutuuko siinä välissä painamaan avaimesta yhtä näppäintä vai ei. Se on sitten miehestä kiinni, että onko se avain sitten aina väärässä taskussa vai ei.

        Kyllä on nykyautot täynnä kaiken maailman turhakkeita kuten parkkitutkaa, automaattisia tuulilasinpyyhkijöitä jne. Ensiksi mainittu ei huomaa, jos tolppa on sensoreiden välissä (eli siihen ei voi luottaa) ja jälkimmäistä ei voi käyttää ainakaan etelän teillä, kun pyyhkijät ainostaan levittävät kuraisen veden tuulilasiin. Eli itse pitäisi olla sitä pissapoikaa olla kuitenkin käyttämässä, joten samalla tuo pyyhkäisykin menee manuaalisesti. Mutta kaiken naurettavin uutuusvaruste lienee nämä sumuvalot, jotka syttyvät aina sille puolelle, minne ollaan kääntymässä.

        En toki ole mikään vanha jäärä, jonka mielestä autot olivat parhaimmillaan 70-luvulla, mutta joku järki pitäisi näihin varusteisiinkin saada. Esim. ilmastointi ja vakionopeudensäädin ovat järkeviä varusteita - minun mielestäni siis.

        kassi kädessä. Sinulla ei näköjään sellaista avaimetonta ole. Ei sinulla ole peruutushälytintäkään. Hälyttää varmasti olipa tolppa missä kohtaa hyvänsä.


    • pärjäs

      Tätä viestiketjua kun lukee niin suomen talvessa tunnetusti huonosti pärjäävät Ranskalaiset autot voitti!
      Mitenkä nyt suu pannaan? Miten se selitetään? Ai niin...onhan tuolla onneksi tuo nelivetoinen Subaru.

    • Pikkasen sporttisempi ajatapa vain päälle moottorin lämmettyä, niin eiköhän tuon Avensiksenkin saa syömään reilu 10L/100km.... :-)

      Jättää vaikka kuutosen käyttämättä, jos ei muuten.....

      Johan saadaan sellanen nousu (nousemattomuus) kylmäkutuksessa, että TEEÄMMÄkin joutuu jakamaan 10p kulutuksesta, nykyisen 7p sijaan.......

      • tökki

        pahasti. Toyota sai 12,6 litran kulutuksella vain 7 pistettä, mutta Skoda sai 13,6 litran kulutuksella 9 pistettä. Kyllä Subarun olis pitänny saada 16,2 litran kulutuksella vähintään 15 pistettä.


      • tojo olisi
        tökki kirjoitti:

        pahasti. Toyota sai 12,6 litran kulutuksella vain 7 pistettä, mutta Skoda sai 13,6 litran kulutuksella 9 pistettä. Kyllä Subarun olis pitänny saada 16,2 litran kulutuksella vähintään 15 pistettä.

        siltikään Skodaa voittanut...Tökkii, tökkii tojin häviö.


      • Subarupa
        tojo olisi kirjoitti:

        siltikään Skodaa voittanut...Tökkii, tökkii tojin häviö.

        olis kirkkaasti voittanut.


      • Haele Se Lassi

        Kyllä se on kumma että jostai Tojon ja Sokotan pisteistä jaksetaan kinata.
        Paras talviauto tuli toiseksi. Sopii ylivoimaisesti parhaiten suomalaisiin talviolosuhteisiin. Ajettavuus, hallittavuus,jopa tarpeen vaatiessa kohtuullisessa lumihangessa eteneminen ovat Pohjolan talvessa tärkeimmät asiat. Valot ja jarrut tietty kans. Valoja tosin voi petrata itekkin jos tarvii. Kuulemiin ja näkemiin.


      • naurattavat

        ihan samalla lailla se nousee kylmäkulutus sporttisella ajotavalla, itseasiassa vielä enemmän.

        Talvitestissä verrataan erilaisia ja erikokoisia autoja joten absoluuttisen kulutuksen käyttäminen olisi järjetöntä.


      • olisi!
        Subarupa kirjoitti:

        olis kirkkaasti voittanut.

        Et vain osaa laskea!


      • järjetöntä
        naurattavat kirjoitti:

        ihan samalla lailla se nousee kylmäkulutus sporttisella ajotavalla, itseasiassa vielä enemmän.

        Talvitestissä verrataan erilaisia ja erikokoisia autoja joten absoluuttisen kulutuksen käyttäminen olisi järjetöntä.

        Eivätkös Skoda ja Toyota ole samankokoisia ja lähes saman hintaisia. Mikä estää veraamasta kulutuksia?


      • koko ja hinta
        järjetöntä kirjoitti:

        Eivätkös Skoda ja Toyota ole samankokoisia ja lähes saman hintaisia. Mikä estää veraamasta kulutuksia?

        huomioidaan niin sitten pitäisi huomioida myös esim. tilat. Skodan tilat ovat huomattavasti paremmat kuin Avensiksen. Ja mikäs talvivertailu se olisi missä tilat huomioitaisiin. Paras olisi tehdä samassa hinta/kokoluokassa painivien autojen (esim. 5-8 eri autoa) talvitesti jossa huomioitaisiin kuuma- ja kylmäkulutukset mutta siihen tuskin resurssit riittäisivät. Nykyinen systeemi on aivan mainio, pieni koko ei pääse antamaan lisäpisteitä kulutuksen muodossa (esim. Fiat 500) tai suuri koko tilojen muodossa (esim. Skoda). Toisaalta ainakin meikäläinen tarvitsee enemmän tilaa talvella mökki- ja lomamatkoilla jo pelkästään vaatteiden kuljetuksen muodossa. Mutta johonkin testin aiheet on rajattava ja mielestäni TM on onnistunut siinä erinomaisen hyvin.

        Itselleni talvitestit ovat täydentäviä testejä normaaleille testeille joskin vähintään yhtä tärkeitä, joskaan en autoa valitse pelkästään testien perusteella.

        En aja VAG-merkillä.


      • 2.4 STW
        järjetöntä kirjoitti:

        Eivätkös Skoda ja Toyota ole samankokoisia ja lähes saman hintaisia. Mikä estää veraamasta kulutuksia?

        Vielä vähän aikaa sitten oli alla Avensis josta tuo nimimerkkikin. Nyt alla Superb diesel DSG.

        Uutta Avea en ole koeajanut mutta koeistunut kyllä.

        Jos vertaan Superia jota on tullut muutama kuukausi kuskattua (välillä pajalla) edellis koppaiseen Aveen niin autot on kyllä erilaiset.
        Mutta ajettavuudessa molempia yhdistää se, ettei kumpikaan saa omassa rankkauksessa 8 parempaa arvosanaa. Kummankin suuntavakaus on selvästi puutteellinen. Avessa se oli pääasiassa ohjauksen tahmeudesta, raskaudesta ja eiritoten hitaudesta keskialueella johtuvaa. Superissa taas alustassa on jotain ihmeellistä mikä ainakin talvipyörillä tekee auton helposti luikeroksi (2 kertaa pajalla pyöränkulmasäädöissä toistaiseksi).
        Kyllä SUperilla ajelee silti mieluummin matkaa kunhan ei tuule, jos tulee niin ottaisin mieluusti jonkun muun kuin kumpaistakaan noista.

        Ajovakautuksen ja erityisesti luistoneston toiminta on Superissa selvästi parempi talvikäyttöön kuin AVessa. TOyotan taktiikka on vetää kaikki vauhti pois heti jos jompi kumpi etupyörää luistaa. Superb sallii paljon suuremman vetoluiston ja niinpä auto pystyy kiihdyttämään liukkaalla ja loskassa.

        Mutkassa ajaen Aven ohjausvaste oli kyllä parempi kuin Superin. Johtunee siitä, että pidän enemmän A4 tai Mondeo kaltaisesta jämäkästä vasteesta. Superb tuo välillä C5n mieleen.

        Tiloista sen verran, että uusi Avensis vaikuttaa tiloiltaan pienemmältä kuin tämä edellinen malli. Etutiloissa tai ergonomiassa ei ole muuta kehitystä kuin selvästi parempi penkki, jopa selvästi parempi kuin Superin Ambitionissa vaikka molemmissa on sama könötysselkänoja. Avessa vaan jalat ei mahdu ratin ja polkimien väliin, eikä rattiin ylety kunnolla. Superi on vähän parempi mutta ei sekään hyvä ole tässä mielessä.

        Yllättäen 10L/100km polttava Ave perinteisellä automaatilla lämpeni tienpäällä yhtä huonosti kuin 5.5L/100km dieseliä kuluttava Superb.

        Uudesta Avesta en tiedä sanoa ajoltaan mutta ergonomia ja kulutus puoli on Tojotalla edelleen pahasti hakusessa ainkain diesel-automaateissa.

        Mitä ilmeisesti uusi Ave tarjoilee edelleen luokkansa parasta vakiota radion ääntä jos on edes yhtä hyvä kuin vanha malli. Superin äänenlaatua millään radio tai kaiutin/vahvistin setillä ei kovin hifistyneeksi voi kehua. Sitä leimaa reilu ylemmän keskiäänialueen korostu mikä kyllä tuo selkeyttä puheeseen mutta rasittaa musakin kuuntelussa.
        Uudessa Avessa _näytti_ uuden Accon tapaan olevan myös keskikaiutin. Jos näin on ja ääni on yhtä hyvä kuin vanhassa, niin eipä löydy VAG konsernista parempaa äänijärjestelmään radioäänen puhtausmielessä ja kun VAG autoissa turvatyynyjen ja radion takuu loppu jos oven purkaa kaiuttimien vaihtoa varten niin eipä VAGeneihin hyvää ääntä saa edes tekemällä.

        talviautoiluun liittyy myös itsekseen himmenevä taustapeili mikä Avessa toimi niin ettei siihen ikinä kiinnittänyt huomiota. Superissa taas kismittää kun harva se ilta takana tulevan valot häikäisee peilin kautta. Tällaisia pieni yksityiskohtia Toyota hoitaa oman kokemuksen mukaan paremmin kuin VAG ja niistähän se vaikutelma lopullisesta laadusta muodostuu.

        Ave tai Super, kumpikin silti luokkansa kärkipelejä monessa mielessä.


      • naurattavat kirjoitti:

        ihan samalla lailla se nousee kylmäkulutus sporttisella ajotavalla, itseasiassa vielä enemmän.

        Talvitestissä verrataan erilaisia ja erikokoisia autoja joten absoluuttisen kulutuksen käyttäminen olisi järjetöntä.

        ... kuka hullu nyt kylmää konetta revittää....kyse oli siitä huomattavasti kilpailijaansa vähemmän kulutttavasta normaaliajosta, jossa kaasujalla voi petrata :-)....

        ..talvitestissä verrataan eri kokoisia autoja juu.... Siksi tilat eivät ole peruste Skodan erinomaisuudelle. Eikä tilat nosta kulutusta, jos sitä ei käytetä. Mitoissa ja massoissa ei ole suurta eroa.

        PS. Huumori-pläjäys tuo oli avaukseni oli, mutta vastaan takaisin yhtä tosikkomaisesti teille VAGnisteille, kuin te sen ymmärsitte......

        haluan sanoa


      • ex-Mosse
        2.4 STW kirjoitti:

        Vielä vähän aikaa sitten oli alla Avensis josta tuo nimimerkkikin. Nyt alla Superb diesel DSG.

        Uutta Avea en ole koeajanut mutta koeistunut kyllä.

        Jos vertaan Superia jota on tullut muutama kuukausi kuskattua (välillä pajalla) edellis koppaiseen Aveen niin autot on kyllä erilaiset.
        Mutta ajettavuudessa molempia yhdistää se, ettei kumpikaan saa omassa rankkauksessa 8 parempaa arvosanaa. Kummankin suuntavakaus on selvästi puutteellinen. Avessa se oli pääasiassa ohjauksen tahmeudesta, raskaudesta ja eiritoten hitaudesta keskialueella johtuvaa. Superissa taas alustassa on jotain ihmeellistä mikä ainakin talvipyörillä tekee auton helposti luikeroksi (2 kertaa pajalla pyöränkulmasäädöissä toistaiseksi).
        Kyllä SUperilla ajelee silti mieluummin matkaa kunhan ei tuule, jos tulee niin ottaisin mieluusti jonkun muun kuin kumpaistakaan noista.

        Ajovakautuksen ja erityisesti luistoneston toiminta on Superissa selvästi parempi talvikäyttöön kuin AVessa. TOyotan taktiikka on vetää kaikki vauhti pois heti jos jompi kumpi etupyörää luistaa. Superb sallii paljon suuremman vetoluiston ja niinpä auto pystyy kiihdyttämään liukkaalla ja loskassa.

        Mutkassa ajaen Aven ohjausvaste oli kyllä parempi kuin Superin. Johtunee siitä, että pidän enemmän A4 tai Mondeo kaltaisesta jämäkästä vasteesta. Superb tuo välillä C5n mieleen.

        Tiloista sen verran, että uusi Avensis vaikuttaa tiloiltaan pienemmältä kuin tämä edellinen malli. Etutiloissa tai ergonomiassa ei ole muuta kehitystä kuin selvästi parempi penkki, jopa selvästi parempi kuin Superin Ambitionissa vaikka molemmissa on sama könötysselkänoja. Avessa vaan jalat ei mahdu ratin ja polkimien väliin, eikä rattiin ylety kunnolla. Superi on vähän parempi mutta ei sekään hyvä ole tässä mielessä.

        Yllättäen 10L/100km polttava Ave perinteisellä automaatilla lämpeni tienpäällä yhtä huonosti kuin 5.5L/100km dieseliä kuluttava Superb.

        Uudesta Avesta en tiedä sanoa ajoltaan mutta ergonomia ja kulutus puoli on Tojotalla edelleen pahasti hakusessa ainkain diesel-automaateissa.

        Mitä ilmeisesti uusi Ave tarjoilee edelleen luokkansa parasta vakiota radion ääntä jos on edes yhtä hyvä kuin vanha malli. Superin äänenlaatua millään radio tai kaiutin/vahvistin setillä ei kovin hifistyneeksi voi kehua. Sitä leimaa reilu ylemmän keskiäänialueen korostu mikä kyllä tuo selkeyttä puheeseen mutta rasittaa musakin kuuntelussa.
        Uudessa Avessa _näytti_ uuden Accon tapaan olevan myös keskikaiutin. Jos näin on ja ääni on yhtä hyvä kuin vanhassa, niin eipä löydy VAG konsernista parempaa äänijärjestelmään radioäänen puhtausmielessä ja kun VAG autoissa turvatyynyjen ja radion takuu loppu jos oven purkaa kaiuttimien vaihtoa varten niin eipä VAGeneihin hyvää ääntä saa edes tekemällä.

        talviautoiluun liittyy myös itsekseen himmenevä taustapeili mikä Avessa toimi niin ettei siihen ikinä kiinnittänyt huomiota. Superissa taas kismittää kun harva se ilta takana tulevan valot häikäisee peilin kautta. Tällaisia pieni yksityiskohtia Toyota hoitaa oman kokemuksen mukaan paremmin kuin VAG ja niistähän se vaikutelma lopullisesta laadusta muodostuu.

        Ave tai Super, kumpikin silti luokkansa kärkipelejä monessa mielessä.

        Ei itsellä ole mitään valitettavaa kummastakaan keskustelun autosta, mutta tuli näistä VAGineiden soittimista mieleen muutama seikka, joten ajattelin niistä kirjoittaa.

        Itse olen kyllä useampaan VAGineeseen saanut riittävän soundin (juu en ole mikään kovanluokan hifistelijä, vaan 'kova' kuuntelija) vaihtamalla kaiuttimet, lisäeristämällä ovia ja/tai lisävahvistimella.
        Tehtaan oma soundsystem (on osassa Bosea, Dynasoundia, SoundSystemiä) paketti tuo mukanaan ihan hyvät äänentoistolaitteet, mutta usein se on niin ylihinnoiteltu, ettei moisen ottaminen kannata - joissain malleissa on kuitenkin poikkeuksia ja hinta voi olla jopa kohtuullinen 500€ eikä 2000-3000€. Mutta jälkiasentamalla saa aika hyvän itsekin aikaan. Eli esim. Blaukkarilla on PnP vahvistin joka vahvistaa originaalisoitinten tehon paremmaksi ja vaihtamalla kaiuttimet parempiin saa soundinkin puhtaammaksi - hifistelijät vielä vaihtavat piuhoja ja lisäeristävät ovet jotta parantunut soundi ei katoa sitä kautta.

        Takuu ei raukea muilta kuin vaihdetuilta osilta jos pelkästään kaiuttimet vaihdat tai lisäät vahvistimen soittimen perään, sillä et tee mitään muutoksia jotka rikkoisivat mitään muuta. Ovien purkaminen voi rikkoa muutaman ovenverhoilun kiinnikkeen, mutta ne ovat korvattavissa uusilla yms.

        Itse olen omistanut muutaman VAG auton jossa on ollut tehtaan soundsystem paketti (käytettynä ei hinnassa juuri näkynyt) ja muutamaan olen kaiuttimet vaihtamalla, lisäeristämällä ja lisävahvistimella tehnyt äänentoiston ihan kohtuulliseksi.


      • Hifisti 30 vuoden kokemuksella
        2.4 STW kirjoitti:

        Vielä vähän aikaa sitten oli alla Avensis josta tuo nimimerkkikin. Nyt alla Superb diesel DSG.

        Uutta Avea en ole koeajanut mutta koeistunut kyllä.

        Jos vertaan Superia jota on tullut muutama kuukausi kuskattua (välillä pajalla) edellis koppaiseen Aveen niin autot on kyllä erilaiset.
        Mutta ajettavuudessa molempia yhdistää se, ettei kumpikaan saa omassa rankkauksessa 8 parempaa arvosanaa. Kummankin suuntavakaus on selvästi puutteellinen. Avessa se oli pääasiassa ohjauksen tahmeudesta, raskaudesta ja eiritoten hitaudesta keskialueella johtuvaa. Superissa taas alustassa on jotain ihmeellistä mikä ainakin talvipyörillä tekee auton helposti luikeroksi (2 kertaa pajalla pyöränkulmasäädöissä toistaiseksi).
        Kyllä SUperilla ajelee silti mieluummin matkaa kunhan ei tuule, jos tulee niin ottaisin mieluusti jonkun muun kuin kumpaistakaan noista.

        Ajovakautuksen ja erityisesti luistoneston toiminta on Superissa selvästi parempi talvikäyttöön kuin AVessa. TOyotan taktiikka on vetää kaikki vauhti pois heti jos jompi kumpi etupyörää luistaa. Superb sallii paljon suuremman vetoluiston ja niinpä auto pystyy kiihdyttämään liukkaalla ja loskassa.

        Mutkassa ajaen Aven ohjausvaste oli kyllä parempi kuin Superin. Johtunee siitä, että pidän enemmän A4 tai Mondeo kaltaisesta jämäkästä vasteesta. Superb tuo välillä C5n mieleen.

        Tiloista sen verran, että uusi Avensis vaikuttaa tiloiltaan pienemmältä kuin tämä edellinen malli. Etutiloissa tai ergonomiassa ei ole muuta kehitystä kuin selvästi parempi penkki, jopa selvästi parempi kuin Superin Ambitionissa vaikka molemmissa on sama könötysselkänoja. Avessa vaan jalat ei mahdu ratin ja polkimien väliin, eikä rattiin ylety kunnolla. Superi on vähän parempi mutta ei sekään hyvä ole tässä mielessä.

        Yllättäen 10L/100km polttava Ave perinteisellä automaatilla lämpeni tienpäällä yhtä huonosti kuin 5.5L/100km dieseliä kuluttava Superb.

        Uudesta Avesta en tiedä sanoa ajoltaan mutta ergonomia ja kulutus puoli on Tojotalla edelleen pahasti hakusessa ainkain diesel-automaateissa.

        Mitä ilmeisesti uusi Ave tarjoilee edelleen luokkansa parasta vakiota radion ääntä jos on edes yhtä hyvä kuin vanha malli. Superin äänenlaatua millään radio tai kaiutin/vahvistin setillä ei kovin hifistyneeksi voi kehua. Sitä leimaa reilu ylemmän keskiäänialueen korostu mikä kyllä tuo selkeyttä puheeseen mutta rasittaa musakin kuuntelussa.
        Uudessa Avessa _näytti_ uuden Accon tapaan olevan myös keskikaiutin. Jos näin on ja ääni on yhtä hyvä kuin vanhassa, niin eipä löydy VAG konsernista parempaa äänijärjestelmään radioäänen puhtausmielessä ja kun VAG autoissa turvatyynyjen ja radion takuu loppu jos oven purkaa kaiuttimien vaihtoa varten niin eipä VAGeneihin hyvää ääntä saa edes tekemällä.

        talviautoiluun liittyy myös itsekseen himmenevä taustapeili mikä Avessa toimi niin ettei siihen ikinä kiinnittänyt huomiota. Superissa taas kismittää kun harva se ilta takana tulevan valot häikäisee peilin kautta. Tällaisia pieni yksityiskohtia Toyota hoitaa oman kokemuksen mukaan paremmin kuin VAG ja niistähän se vaikutelma lopullisesta laadusta muodostuu.

        Ave tai Super, kumpikin silti luokkansa kärkipelejä monessa mielessä.

        VAG:eihin huomattavasti Toyotaa paremmat audiojärjestelmät. Hintaakin tulee mutta kohtuullisesti.

        Automaattisesti tummeneva taustapeili (ja sivupeilit) olivat ainakin 10 vuotta sitten.


      • tojomään
        naurattavat kirjoitti:

        ihan samalla lailla se nousee kylmäkulutus sporttisella ajotavalla, itseasiassa vielä enemmän.

        Talvitestissä verrataan erilaisia ja erikokoisia autoja joten absoluuttisen kulutuksen käyttäminen olisi järjetöntä.

        armotta kumpi on parempi. Uskallan arvata jo tuloksen.


      • myyntitilastossa
        tojomään kirjoitti:

        armotta kumpi on parempi. Uskallan arvata jo tuloksen.

        veikkaan Aven olevan sijalla 30-50.


      • tunnetusti
        myyntitilastossa kirjoitti:

        veikkaan Aven olevan sijalla 30-50.

        on ankara talvi korkeine nietoksineen.


      • 2.4 STW
        ex-Mosse kirjoitti:

        Ei itsellä ole mitään valitettavaa kummastakaan keskustelun autosta, mutta tuli näistä VAGineiden soittimista mieleen muutama seikka, joten ajattelin niistä kirjoittaa.

        Itse olen kyllä useampaan VAGineeseen saanut riittävän soundin (juu en ole mikään kovanluokan hifistelijä, vaan 'kova' kuuntelija) vaihtamalla kaiuttimet, lisäeristämällä ovia ja/tai lisävahvistimella.
        Tehtaan oma soundsystem (on osassa Bosea, Dynasoundia, SoundSystemiä) paketti tuo mukanaan ihan hyvät äänentoistolaitteet, mutta usein se on niin ylihinnoiteltu, ettei moisen ottaminen kannata - joissain malleissa on kuitenkin poikkeuksia ja hinta voi olla jopa kohtuullinen 500€ eikä 2000-3000€. Mutta jälkiasentamalla saa aika hyvän itsekin aikaan. Eli esim. Blaukkarilla on PnP vahvistin joka vahvistaa originaalisoitinten tehon paremmaksi ja vaihtamalla kaiuttimet parempiin saa soundinkin puhtaammaksi - hifistelijät vielä vaihtavat piuhoja ja lisäeristävät ovet jotta parantunut soundi ei katoa sitä kautta.

        Takuu ei raukea muilta kuin vaihdetuilta osilta jos pelkästään kaiuttimet vaihdat tai lisäät vahvistimen soittimen perään, sillä et tee mitään muutoksia jotka rikkoisivat mitään muuta. Ovien purkaminen voi rikkoa muutaman ovenverhoilun kiinnikkeen, mutta ne ovat korvattavissa uusilla yms.

        Itse olen omistanut muutaman VAG auton jossa on ollut tehtaan soundsystem paketti (käytettynä ei hinnassa juuri näkynyt) ja muutamaan olen kaiuttimet vaihtamalla, lisäeristämällä ja lisävahvistimella tehnyt äänentoiston ihan kohtuulliseksi.

        Oletko varmistanut takuu asian?
        Minä nimittäin olen varmistanut. Tiedustelin Skodan ja VWn maahantuojien takuuosastoilta asiaa ja kyllä heidän tulkintansa on, että takuu lähtee noiden osalta mitkä mainitsin.


      • tojomään
        myyntitilastossa kirjoitti:

        veikkaan Aven olevan sijalla 30-50.

        Mutta oiva laite pakkasella ja viimalla.
        Autot valitaan olosuhteiden mukaan. Keski-euroopan pienillä etäisyyksillä ja helpoissa olosuhteissa pärjää toisenlaisella kalustolla kuin mutkaisella, huonokuntoisella Suomen tiestöllä, pimeässä, lumessa ja pakkasessa.


      • ex-Mosse
        2.4 STW kirjoitti:

        Oletko varmistanut takuu asian?
        Minä nimittäin olen varmistanut. Tiedustelin Skodan ja VWn maahantuojien takuuosastoilta asiaa ja kyllä heidän tulkintansa on, että takuu lähtee noiden osalta mitkä mainitsin.

        Kyselin paikallisesta merkkiliikkeestä ja heidän kanta oli, ettei airbagien takuuta voi evätä varsinkaan jos niihin ei kosketa. Joissain malleissa ovessa on anturi tai useampi jotka mittaavat oven sisällä olevaa 'painetta' - ilmeisesti sillä tunnistetaan oven kasaan painuminen tms. Mutta kun anturi on muualla oven sisässä, ei kaiuttimen kohdalla niin ei siihen tule koskettua tuossa asennuksessa. Adaptereilla toteutettuna ei tarvitse alkuperäiseen johdotukseenkaan koskea. Toki huonolla asennuksella voi vaikuttaa anturin toimintaan, mutta ei tuo ovi sisältä sentään ilmatiivis ole joten ei pelkkä kaiuttimen vaihto voi vaikuttaa tuon anturin toimintaan.
        Radion takuu nyt on aika hyvä vitsi - jos siitä takuun meinaa evätä sillä, että kaiuttimet on vaihdettu niin aika vitsikäs maahantuoja meinaa olla :)
        Tuolla logiikalla pitäisi evätä takuu kaiuttimilta jos niihin kytkee jonkun muun kuin valmistajan oman radion - eikö?

        Aina maahantuoja voi kaikkea väittää, mutta oikeasti heidän tulisi osoittaa mahdollisissa takuutapauksissa sinun tehneen jotain väärää. Pelkkä kaiuttimien vaihto ei voi olla peruste takuun eväämiselle - mutta ainahan moisella voivat pelottelevat, jottet vaan vahigossa teetäisi mitään autoosi muissa huolloissa saati sitten itse siihen jotain erehtyisi tekemään :)


      • tojo mään
        tojomään kirjoitti:

        Mutta oiva laite pakkasella ja viimalla.
        Autot valitaan olosuhteiden mukaan. Keski-euroopan pienillä etäisyyksillä ja helpoissa olosuhteissa pärjää toisenlaisella kalustolla kuin mutkaisella, huonokuntoisella Suomen tiestöllä, pimeässä, lumessa ja pakkasessa.

        vetää putgardenista baselin lieppeile ja puhu sitten.Väliin tulee vettä sen verran minuutissa kun suomessa vuodessa ja kohta lunta 10 minuuttia ja kinosta on puolimetriä.Ei täällä kinnereillä tähän aikaa vuotta pärjää jos matkaa täytyy tehdä, mutta jos lidlissä pöyrähtää tuossa puolen kilometrin päässä on toyota siihen jotenkin kelpaava.En edes ymmärrä talviautpo testissä toy-ota.Se on auto testi, ei lelu testi


      • sitten siksi
        tojomään kirjoitti:

        Mutta oiva laite pakkasella ja viimalla.
        Autot valitaan olosuhteiden mukaan. Keski-euroopan pienillä etäisyyksillä ja helpoissa olosuhteissa pärjää toisenlaisella kalustolla kuin mutkaisella, huonokuntoisella Suomen tiestöllä, pimeässä, lumessa ja pakkasessa.

        Toyotaa ei myydä Suomen, Ruotsin tai Norjan Lapissa paljoakaan. Toyota ei ole hyvä talviauto.

        Nimim. Toyota vuodesta -75 alkaen, nyt pari vuotta sitten uskoin, ettei näistä ole Suomen olosuhteisiin.


      • 2.4 STW
        ex-Mosse kirjoitti:

        Kyselin paikallisesta merkkiliikkeestä ja heidän kanta oli, ettei airbagien takuuta voi evätä varsinkaan jos niihin ei kosketa. Joissain malleissa ovessa on anturi tai useampi jotka mittaavat oven sisällä olevaa 'painetta' - ilmeisesti sillä tunnistetaan oven kasaan painuminen tms. Mutta kun anturi on muualla oven sisässä, ei kaiuttimen kohdalla niin ei siihen tule koskettua tuossa asennuksessa. Adaptereilla toteutettuna ei tarvitse alkuperäiseen johdotukseenkaan koskea. Toki huonolla asennuksella voi vaikuttaa anturin toimintaan, mutta ei tuo ovi sisältä sentään ilmatiivis ole joten ei pelkkä kaiuttimen vaihto voi vaikuttaa tuon anturin toimintaan.
        Radion takuu nyt on aika hyvä vitsi - jos siitä takuun meinaa evätä sillä, että kaiuttimet on vaihdettu niin aika vitsikäs maahantuoja meinaa olla :)
        Tuolla logiikalla pitäisi evätä takuu kaiuttimilta jos niihin kytkee jonkun muun kuin valmistajan oman radion - eikö?

        Aina maahantuoja voi kaikkea väittää, mutta oikeasti heidän tulisi osoittaa mahdollisissa takuutapauksissa sinun tehneen jotain väärää. Pelkkä kaiuttimien vaihto ei voi olla peruste takuun eväämiselle - mutta ainahan moisella voivat pelottelevat, jottet vaan vahigossa teetäisi mitään autoosi muissa huolloissa saati sitten itse siihen jotain erehtyisi tekemään :)

        Toki maahantuoja osittain pelottelee mutta jos jotain sitten sattuukin oli se vika sitten omissa tai ei he ovat se taho joka määrittelee sen mistä ongelma johtui ja jos jotain on muutettu, se on syytä mitä he käyttävät oli ongelma siitä johtuva tai ei.


      • meister69
        sitten siksi kirjoitti:

        Toyotaa ei myydä Suomen, Ruotsin tai Norjan Lapissa paljoakaan. Toyota ei ole hyvä talviauto.

        Nimim. Toyota vuodesta -75 alkaen, nyt pari vuotta sitten uskoin, ettei näistä ole Suomen olosuhteisiin.

        Uudessa autobildin talviauto testissä skeida vapina oli viimeinen esim. lada voitti sen... en kyllä ikinä ostais skeidaa se jo, että tietää millä ajaa niin pistää jo synkäksi teksti ratissa.


      • ex-Mosse
        2.4 STW kirjoitti:

        Toki maahantuoja osittain pelottelee mutta jos jotain sitten sattuukin oli se vika sitten omissa tai ei he ovat se taho joka määrittelee sen mistä ongelma johtui ja jos jotain on muutettu, se on syytä mitä he käyttävät oli ongelma siitä johtuva tai ei.

        Totta voivat väittää kaiuttimien aiheuttaneen radio/cd ongelman, mutta voivat todistaa sen vain jos tietävät kaiuttimet vaihdetuksi tai itse purkavat autoa niin paljon että näkevät ne vaihdetun. Tuskin lähtevät moista tarkistamaan radio/cd:n takuutapauksessa, kun tulee kalliimmaksi purkaa oviverhoiluja sen tarkistamiseksi kuin vaihtaa se radio/cd uuteen :)
        Siksi tuo on lähinnä pelottelua maahantuojan osalta.

        Airbageissä taas en näe mitään syytä miksi tulisi ongelmia niiden kanssa johtuen kaiuttimien vaihdosta, jos anturien asentajan huolimattomuudella aiheutettua vahingoittamista ei huomioida. Maahantuoja ei voi perusteetta vääjätä takuukorjausta ja tuo ei oikein käy perusteena. Väittää voivat sitä perusteeksi, mutta ei moinen oikeudessa päde ja tuskin sitä sinne haluavat lähteä koittamaan, kun häviö on taattu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      67
      2801
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      46
      2554
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      431
      2217
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2128
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1956
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      32
      1692
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1526
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1477
    9. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      26
      1283
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      18
      1165
    Aihe