Rusinat pullasta

johannes19

Kelle tahansa palstaa seuranneelle lienee sanomattakin selvää, että otsikon ilmauksella voidaan viitata kreationistien tapaan tulkita tieteelliset havainnot omien uskomustensa kanssa sopivasti.

Mutta kuinka moni onkaan ajatellut sitä, että myös itse Raamatun Sana, jonka oikeellisuuden järkähtämättömään uskomiseen koko kreationismi perustuu, toimii sekin useimmille kreationisteille otsikon "pullana"?

Kyllä vain! On täysin oikein väittää tavanomaisen kreationistin napsivan jopa itselleen pyhänä pitämästään kirjasta Jumalan Sanaksi vain sen verran kuin huvittaa.

Jos olen väärässä, useimmat kreationistit eivät syö koskaan sianlihaa, edes Joulukinkkua, koska se on Raamatun Sanassa annetun ohjeistuksen vastaista.

Jos olen väärässä, useimmat kreationistit uhraavat säännöllisesti polttamalla, holokaustina, tietyllä tavalla teurastettujen uhrieläinten sisälmyksiä.

Jos olen väärässä, useimpien kreationistien näkemyksen mukaan isänsä tai äitinsä kiroamisesta tulee langettaa kuolemanrangaistus (2.Moos.21:17).

Jos olen väärässä, useimpien kreationistien näkemyksen mukaan maalaisisäntää, jonka härkä on joskus puskenut ihmistä ja jonka härkä puskee ihmisen kuoliaaksi, on rangaistava kuolemalla (2.Moos.21:29).

Ja joka tapauksessa ihmisen kuoliaaksi - vaikkapa vahingossa tai ihmisen tahallisen provokaation takia pillastuneena - runnonut mullikka on lopetettava kivittämällä, eikä millään nykyisten syntisten eläinsuojelulainsäädännöllisten mukaisilla lopetuspiikeillä. Näin siis siinä tapauksessa, että olen väärässä kreationistien suhteen.

Rusinat pullasta. Armotonta mutta totta. Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.

35

1166

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikaros

Tähän vastataan sitten jotain uudesta testamentista ja Jeesuksesta ja koko uskonnon muuttumisesta Jepen oppien myötä.

• johannes19

Innolla odotan jo, millä "perusteilla" Mooseksen ensimmäiseen kirjaan kirjoitettu on kirjaimellisesti otettavaa Jumalan ilmoitusta maailman luomisesta, siinä missä esimerkiksi Mooseksen toisen kirjan käskyjä ei tarvitse noudattaa!

Rusinat pullasta. Armotonta mutta totta. Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.

• H.Evonen

Sianliha oli kielletty vain juutalaisilta, joille Mooseksen laki annettiin erotukseksi muista kansoista. Jo se, että sanotaan sen annewtun erotukseksi, kuvaa sitä, että kielto koski vain rajattua ihmisryhmää.
      Nooalle annettiin kaikki eläimet syötäviksi.
      1.Moos.
      9:3 Kaikki, mikä liikkuu ja elää, olkoon teille ravinnoksi; niinkuin minä olen antanut teille viheriäiset kasvit, niin minä annan teille myös tämän kaiken.

• johannes19

Sianliha on kielletty tasan tarkkaan jokaiselta, joka noudattaa Raamatun Sanaa orjallisesti. Ei tässä tarvitse olla juutalainen, eikä edes kristitty, vaan vain uskoa sokeasti Sanaan.

Miten perustelet sen, että teos, joka katsotaan uskonnollisissa piireissä kauttaaltaan "Jumalan Ilmoitukseksi", olisikin sisällöltään validia vain niiltä osin, kuin halutaan? Miten voit välttyä olemasta vain yksi "rusinoita pullasta" napsiva tapaus tuhansien muiden joukossa?

Et, ainakaan noilla "argumenteilla", voikaan. Rusinat pullasta - taas. Armotonta mutta totta. Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.

• H.Evonen
        johannes19 kirjoitti:

Sianliha on kielletty tasan tarkkaan jokaiselta, joka noudattaa Raamatun Sanaa orjallisesti. Ei tässä tarvitse olla juutalainen, eikä edes kristitty, vaan vain uskoa sokeasti Sanaan.

Miten perustelet sen, että teos, joka katsotaan uskonnollisissa piireissä kauttaaltaan "Jumalan Ilmoitukseksi", olisikin sisällöltään validia vain niiltä osin, kuin halutaan? Miten voit välttyä olemasta vain yksi "rusinoita pullasta" napsiva tapaus tuhansien muiden joukossa?

Et, ainakaan noilla "argumenteilla", voikaan. Rusinat pullasta - taas. Armotonta mutta totta. Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.

Jos uskot Raamatun Sanaan kuten on kirjoitettu, uskot myös erilaisiin ryhmiin!
        Israelille on annettu eri säädökset kuin muille.
        Sehän lukee kautta Uuden Testamentinkin kaikkialla missä laista puhutaan.

Room.3:19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;

1.Korinttolaiskirje:
        9:20 ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;

• johannes19
        H.Evonen kirjoitti:

Jos uskot Raamatun Sanaan kuten on kirjoitettu, uskot myös erilaisiin ryhmiin!
        Israelille on annettu eri säädökset kuin muille.
        Sehän lukee kautta Uuden Testamentinkin kaikkialla missä laista puhutaan.

Room.3:19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;

1.Korinttolaiskirje:
        9:20 ja olen ollut juutalaisille ikäänkuin juutalainen, voittaakseni juutalaisia; lain alaisille ikäänkuin lain alainen, vaikka itse en ole lain alainen, voittaakseni lain alaiset;

Jos ottaa Raamatun Sanan "Jumalan ilmoituksena" Mooseksen ensimmäisen kirjan osalta, miksi Mooseksen toinenkin kirja ei osa tätä "ilmoitusta" olisi?

Onko Luomistarina mielestäsi oleellisempi osa Raamatun sanomaa kuin esimerkiksi kymmenen käskyä? Jos väität, että Raamatun esitykseen Luomisesta uskovan kreationistin ei tarvitse muun muassa kieltäytyä sianlihasta ja polttouhrata eläimiä, esität juurikin näin. Vaikka kuinka venkoilisit, et onnistu saamaan rusinoiden pullasta poimimista näyttämään muulta kuin siltä mitä se on. Armotonta mutta totta. Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.

• H.Evonen
        johannes19 kirjoitti:

Jos ottaa Raamatun Sanan "Jumalan ilmoituksena" Mooseksen ensimmäisen kirjan osalta, miksi Mooseksen toinenkin kirja ei osa tätä "ilmoitusta" olisi?

Onko Luomistarina mielestäsi oleellisempi osa Raamatun sanomaa kuin esimerkiksi kymmenen käskyä? Jos väität, että Raamatun esitykseen Luomisesta uskovan kreationistin ei tarvitse muun muassa kieltäytyä sianlihasta ja polttouhrata eläimiä, esität juurikin näin. Vaikka kuinka venkoilisit, et onnistu saamaan rusinoiden pullasta poimimista näyttämään muulta kuin siltä mitä se on. Armotonta mutta totta. Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.

Miten ohitat sen sanan, joka erottaa Israelille määrätyt asiat muille kuuluvista asioista?
        Etkö perustakaan uskoasisi siihen, miten asiat ovat kerrottu?
        Mooseksen laki on selkeästi erotetrut kuuluviksi vain Isaelin kansaölle, ja sitä Jeesuskaan ei muuttanut, kuten hän erinomaisen selvästi sanoo;"Matteuksen evankeliumi:
        5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

Roomalaiskirje:
        3:19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä; = kun on edelläluetun mukaisia lainalaisia, on silloin myös niitä, jotka eivät sitä ole!
        Eihän sitä pidä olla lukihäiriöinen ,eihän?
        Jos et tajua kirjoitettua tekstiä, et voi ymmärtää mitään muutakaan asiaa!

• Jerobeam
        H.Evonen kirjoitti:

Miten ohitat sen sanan, joka erottaa Israelille määrätyt asiat muille kuuluvista asioista?
        Mooseksen laki on selkeästi erotetrut kuuluviksi vain Isaelin kansaölle, ja sitä Jeesuskaan ei muuttanut, kuten hän erinomaisen selvästi sanoo;"Matteuksen evankeliumi:
        5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

Roomalaiskirje:
        3:19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä; = kun on edelläluetun mukaisia lainalaisia, on silloin myös niitä, jotka eivät sitä ole!

Lainauksessasi Matteuksen kohdassa unohdat
        sopivasti jatkon, jossa Jeesuksesi nimenomaan
        sanoo, että lakia on noudatettava sen pienintä
        piirtoa myöden.

Paavalin kirjoitelmat ovat usein ristiriidassa
        Jeesuksesi opetusten kanssa.

Kenties osaisit vastata omasta puolestasi,
        tulisiko "kristitylle" suurin auktoriteetti
        olla se Kristus vai Paavali?

• H.Evonen
        Jerobeam kirjoitti:

Lainauksessasi Matteuksen kohdassa unohdat
        sopivasti jatkon, jossa Jeesuksesi nimenomaan
        sanoo, että lakia on noudatettava sen pienintä
        piirtoa myöden.

Paavalin kirjoitelmat ovat usein ristiriidassa
        Jeesuksesi opetusten kanssa.

Kenties osaisit vastata omasta puolestasi,
        tulisiko "kristitylle" suurin auktoriteetti
        olla se Kristus vai Paavali?

Eikö se, että Jeesus sanoo jättäneensä lain ja profeetat ennalleen tarkoita, että ne jäivät ennälleen?

• Jerobeam
        H.Evonen kirjoitti:

Eikö se, että Jeesus sanoo jättäneensä lain ja profeetat ennalleen tarkoita, että ne jäivät ennälleen?

Eikos se Jeesuksesi sanonut, etta lakia pitaa
        noudattaa pieninta piirtoa myoden paastakseen
        taivasten valtakuntaan?

• H.Evonen
        Jerobeam kirjoitti:

taivasten valtakuntaan?

Sinun ymmärryksesi on sokea!
        Ei meillä ole käskyä "Älä tapa".
        Silti laki on meillekin voimassa.
        NYT laki sanoo, että jos tapat saat tekosi mukaisen seuraamuksen. Se ei siis kiellä vaan julistaa.

• johannes19
        H.Evonen kirjoitti:

Roomalaiskirje:

Se, kenen ymmärrys tässä yhteydessä on liian rajallinen kokonaistilanteen hahmottamiseksi, lienee jo kenelle tahansa meidän "keskusteluamme" seuraavalle perin ilmeistä.

Vai oletko sitä mieltä, että Raamatun Sanaan nimellisesti uskova voi luistaa kymmenestä käskystä siksi, että kyseessä on vain "Israelille määrättyjä asioita"?

On äärimmäisen valitettavaa, omalta kannaltasi, ettet onnistu edelleenkään esittämään edes aihiota argumentista, joka millään tavalla horjuttaisi tässä yhteydessä vallitsevaa, kiistatonta totuutta: rusinat pullasta. Armotonta mutta totta. Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.

• H.Evonen
        johannes19 kirjoitti:

Se, kenen ymmärrys tässä yhteydessä on liian rajallinen kokonaistilanteen hahmottamiseksi, lienee jo kenelle tahansa meidän "keskusteluamme" seuraavalle perin ilmeistä.

Vai oletko sitä mieltä, että Raamatun Sanaan nimellisesti uskova voi luistaa kymmenestä käskystä siksi, että kyseessä on vain "Israelille määrättyjä asioita"?

On äärimmäisen valitettavaa, omalta kannaltasi, ettet onnistu edelleenkään esittämään edes aihiota argumentista, joka millään tavalla horjuttaisi tässä yhteydessä vallitsevaa, kiistatonta totuutta: rusinat pullasta. Armotonta mutta totta. Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.

Raamatussa löytyvät lain olemuksesta kerrotut kohdat ovat liki kaikki sellaisia joita et näköjään voi ottaa sellaisenaan kuin ne ovat kirjoitetut.
        Rusinoiden valikointia pahimmasta päästä!
        Roomalaiskirje:
        2:14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki Tuossakin kohden Paavali sanoo ettei pakanoilla ole lakia.

Kolossalaiskirje:
        2:14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meidän (juutalaisten) vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.

Eihän meiltä voitu ottaa pois kirjoitusta säädöksineen, koskapa se ei ollut meitä pakanoita vastaankaan! Jos olet eri mieltä, niin näytä väitteesi Vanhasta Testamentista toteen!

• johannes19
        H.Evonen kirjoitti:

Raamatussa löytyvät lain olemuksesta kerrotut kohdat ovat liki kaikki sellaisia joita et näköjään voi ottaa sellaisenaan kuin ne ovat kirjoitetut.
        Rusinoiden valikointia pahimmasta päästä!
        Roomalaiskirje:
        2:14 Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki Tuossakin kohden Paavali sanoo ettei pakanoilla ole lakia.

Kolossalaiskirje:
        2:14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meidän (juutalaisten) vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.

Eihän meiltä voitu ottaa pois kirjoitusta säädöksineen, koskapa se ei ollut meitä pakanoita vastaankaan! Jos olet eri mieltä, niin näytä väitteesi Vanhasta Testamentista toteen!

Otsikossa olevan kysymyksen lisäksi odotan innolla vastausta esimerkiksi seuraavaan kysymykseen, jota ilmeisesti yritit väistää kiinnittämällä huomiota epäolennaiseen:

Oletko sitä mieltä, että Raamatun Sanaan nimellisesti uskova voi luistaa vaikkapa kymmenestä käskystä siksi, että kyseessä on vain 'Israelille määrättyjä asioita'?

Mikä tekee Mooseksen toisesta kirjasta Mooseksen ensimmäistä kirjaa vähemmän jumalallista? Mikä tekee Jumalasta kolmannessa persoonassa kertovasta tarinasta, jonka kirjoittajaa ei loogisesti päätellen ollut olemassakaan, tärkeämpää uskonnollista tekstiä kuin Jumalan nimenomaisesti ihmisille antamat käskyt?

Aivan! Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on rusinat pullasta!

• Jerobeam
        H.Evonen kirjoitti:

Sinun ymmärryksesi on sokea!
        Ei meillä ole käskyä "Älä tapa".
        Silti laki on meillekin voimassa.
        NYT laki sanoo, että jos tapat saat tekosi mukaisen seuraamuksen. Se ei siis kiellä vaan julistaa.

Kysyin sinulta nain:

taivasten valtakuntaan?

Vastauksesi sain sinulta vuodatuksen lahkosi
        tulkinnoista, tuntemuksista tai muuten vaan
        selityksista.

Kysymys on niin yksiselitteinen, etta siihen
        voi vastata Kylla/Ei vaihtoehtoja kayttamalla.

Sanoiko se Jeesuksesi etta lakia pitaa noudattaa
        pieninta piirto myoden vai eiko sanonut?

Olenko mina sokea, kun vastaus loytyy sinun
        pyhasta oppikirjastasi ja ilmoitin kohdankin
        sinulle?

Vaitatko tietavasi Jeesustasi paremmin mita
        uskosi teesien tulisi olla?

• H.Evonen
        johannes19 kirjoitti:

Otsikossa olevan kysymyksen lisäksi odotan innolla vastausta esimerkiksi seuraavaan kysymykseen, jota ilmeisesti yritit väistää kiinnittämällä huomiota epäolennaiseen:

Oletko sitä mieltä, että Raamatun Sanaan nimellisesti uskova voi luistaa vaikkapa kymmenestä käskystä siksi, että kyseessä on vain 'Israelille määrättyjä asioita'?

Mikä tekee Mooseksen toisesta kirjasta Mooseksen ensimmäistä kirjaa vähemmän jumalallista? Mikä tekee Jumalasta kolmannessa persoonassa kertovasta tarinasta, jonka kirjoittajaa ei loogisesti päätellen ollut olemassakaan, tärkeämpää uskonnollista tekstiä kuin Jumalan nimenomaisesti ihmisille antamat käskyt?

Aivan! Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on rusinat pullasta!

En halua olla missään tekemisessä tavallasi ajattelevien ihmisten kanssa.
        Miksi väkisin tahdot muuttaa asiat toisiksi kuin mitä ne ovat?

• johannes19
        H.Evonen kirjoitti:

En halua olla missään tekemisessä tavallasi ajattelevien ihmisten kanssa.
        Miksi väkisin tahdot muuttaa asiat toisiksi kuin mitä ne ovat?

"En halua olla missään tekemisessä tavallasi ajattelevien ihmisten kanssa."
        -H.Evonen

Äläpä nyt! Et vain halua vastata kysymykseen!

"Miksi väkisin tahdot muuttaa asiat toisiksi kuin mitä ne ovat?"
        -H.Evonen

Enhän minä toki halua asioita toisiksi muuttaa, vaan ne, jotka ikäänkuin valikoivat Raamatusta itselleen sopivia kohtia Jumalan Sanaksi ja jättävät muut kohdat huomioimatta! Armotonta mutta totta. Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.

• ei näin

Onneksi olkoon. Tyypillistä itsekästä yksipuolista analyysiä. Syytät muita rusinoiden ottamisesta pullasta, mutta nähtävästi et edes tiedä mitään koko pullasta. Jos joskus jaksaisit ottaa selvää asiasta mitä kritisoit, niin et vaikuttaisi noin tyhmältä. Teet sitä samaa mistä syytät kreationisteja suhteessa evoluutioon.

Aloitappa nyt vaikka ottamalla selvää mitä tarkoittaa Mooseksen laki ja vanha liitto, sekä Kristuksen uusi liitto. Juttu on katsos niin että Jumala itse otti ne rusinat ja antoi ne meille, ja heitti vanhan pullan pois tarpeettomana.

Älä ala meuhkaamaan aiheesta, mistä et mitään tiedä (teologia), jos samalla meuhkaat samasta asiasta kreationisteille.

• johannes19

Kun keskustellaan aiheesta kreationismi, mistä keskusteluun yhtäkkiä hypähtää "Kristuksen uusi liitto" ja "vanha liitto"? Miten nämä asiat liittyvät siihen, että jotkut - kiistattomasti - ikäänkuin poimivat rusinoita pullasta, kun ottavat esimerkiksi Mooseksen ensimmäisen kirjan kirjaimellisesti, siinä missä jättävät Mooseksen toisen kirjan noteeraamatta? Ovatko esimerkiksi kymmenen käskyä vähemmän olennaista Raamatun sisältöä kuin Luomistarina?

Ilmeisesti tarkoituksenasi oli saada minut vaikuttamaan "tyhmältä", "yksipuoliselta" ja "meuhkaavalta" - mutta miten kävikään?

Taisipa käydä nyt niin, että juurikin sinä vaikutat ihmiseltä, joka ei tiedä, mistä puhuu. Armotonta mutta totta. Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.

• Jerobeam

Kummastipa vaan jessulin kirjoitetaan
      sanoneen, ettei ole tullut kumoamaan
      Mooseksen lakia, vaan täyttämään sen.

Eli Mooseksen laki ei ainakaan Jeesuksen
      opetusten mukaan ole poistunut, päinvastoin.

Hänen mukaansa pienintäkin lain kirjainta,
      sen vähäisintäkin käskyä pitää noudattaa,
      tai muuten hukka perii. Tai ei ainakaan
      pääse taivasten valtakuntaan.

Itseasiassa hänen mielestään esimerkiksi
      vanhempia kunnioittamattomia lapsia piti
      rangaista kuolemalla Mooseksen lain mukaan.
      Samassa yhteydessä hän haukkui selittäjiä
      ja lain kiertäjiä tekopyhiksi.

Eli mars mars kaikki hihhulit tappamaan
      oma jälkikasvu, jos ne ei satu tekemään
      juuri niinkuin vanhemmat tuumii.

Eikä nypitä niitä rusinoita pullasta.

• .........

ja täysin väärä uuden testamentin tulkinta tuli siitä..jos et halua uskoa mitä uusi testamentti sanoo niin älä usko. mutta rusinat ja pullat ovat edelleen vain sinun mielessäsi.

• H.Evonen

Miten saivartelet?
        Jeesus ei muuttanut vanhaa liittoa pois.
        Mutta se liitto koskee yhäkin vain juutalaisia!
        Paavalikin sanoo, että kuka ottaa ympärileiokkauksen, on velvollinen pitämään koko Mooseksen lain. Samalla se tarkoittaa, että koska ympärileikkauksen otto sitoo vieläkin lakiin, se ei tarkoittaa, että vanhakin liitto on voimassa.
        Galatalaiskirje:
        5:3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.

• juuri näin
        H.Evonen kirjoitti:

Miten saivartelet?
        Paavalikin sanoo, että kuka ottaa ympärileiokkauksen, on velvollinen pitämään koko Mooseksen lain. Samalla se tarkoittaa, että koska ympärileikkauksen otto sitoo vieläkin lakiin, se ei tarkoittaa, että vanhakin liitto on voimassa.
        Galatalaiskirje:
        5:3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.

juuri niin tarkoitin. vanha liitto koskee Israelin kansaa. uusi liitto kristuksen kautta tulleita pakanakansoja.

• Jerobeam
        H.Evonen kirjoitti:

Miten saivartelet?
        Galatalaiskirje:

Tämä sun ympärileikkaus-väite ei oikein pidä.

Mitenkäs lääketieteellisistä syistä ympärileikatut
        ihmiset?

Miten jumala voisi erotella ympärileikkauksen
        perusteella ihmisiä, koska se tehdään vauvaiässä,
        eli silloin kun silvonnan kohteella ei ole
        kovinkaan paljon asiaan sanomista?

Ongelmia syntyy myös, jos yrität esittää jotain
        väitteitä siitä, että Mooseksen laki ei koske
        pakanakristittyjä.

Taannoin keskustelimme SUPin kanssa aiheesta.
        Tässä eräs vastineeni hänelle:

Eikö Tim 3:16, 17 olekaan enää voimassa?
        ---------
        "Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus
        on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi
        ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään.
        Näin Jumalan ihmisestä tulee täydellinen ja kaikkeen
        hyvään kykenevä.
        ---------

Eivätkö kaikki jumalasi lapset olekaan mielestäsi
        samanarvoisia?

Gal 3:26, 27
        ---------
        Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte
        Kristukseen Jeesukseen. Kaikki te, jotka olette
        Kristukseen kastettuja, olette pukeneet
        Kristuksen yllenne. Yhdentekevää, oletko
        juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa,
        mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa
        te kaikki olette yksi.
        ---------

Kerrohan oikein juurta jaksain miten voit ottaa
        osan raamatusta ja noudattaa sitä, mutta toisia
        osia sinun ei kuitenkaan mielestäsi tarvitse
        noudattaa?

Kerrohan miten mielesi on ylpistynyt niin,
        että kyseenalaistat jopa mestarisi sanatarkat
        opetukset?

Kenties sinä tai kuka tahansa, joka luulee
        tuntevansa raamattuaan, voisi perustella
        käsityksensä raamatulla?

• johannes19

Selittäjiä ja Raamatun Sanan kiertäjiä, joihin viittasit, tältä palstalta totisesti, totisesti minä sanon, tuntuu löytyvän.

Missä ovat kaikki suoraselkäisesti rusinoiden Raamattu-pullasta napsimisen myöntävät kreationistit, kun heidänkin panostaan keskustelussa kaivataan? Juuri niin arvelinkin! Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on rusinat pullasta!

• johannes19
        ......... kirjoitti:

ja täysin väärä uuden testamentin tulkinta tuli siitä..jos et halua uskoa mitä uusi testamentti sanoo niin älä usko. mutta rusinat ja pullat ovat edelleen vain sinun mielessäsi.

"...rusinat ja pullat ovat edelleen vain sinun mielessäsi."
        -.........

Olet väärässä - rusinat ja pullat ovat väkisin ainakin allekirjoittaneenkin mielessä, kun tätä keskustelua ruotii.

Ja jos sallitaan "esityksesi" ruotimisesta poikkeaminen, voisin todeta seuraavaa: eipä ole näkynyt yhtäkään sellaista lausuntoa, jossa osoitettaisiin avauksessani esitettämäni yhtälailla pätemättömäksi kuin sinun tässä yhteydessä kumoamani väitteesi. Armotonta mutta totta. Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.

• johannes19
        H.Evonen kirjoitti:

Miten saivartelet?
        Galatalaiskirje:

Mikä onkaan esityksesi keskeisin teesi?

Sekö, että esität Paavalin - useille kristityille melkoisen auktoriteetin - Raamatun Sanasta lipeävän kreationistin kaltaisena rusinoiden pullasta poimijana?

Mitä esitykselläsi "saavutit"?

Onnistuitko edes vetämään huomiota pois varsinaisesta asiasta, eli kiistattomasti tapahtuvasta rusinoiden Raamattu-pullasta napsimisesta?

Aivan. Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on rusinat pullasta.

• Jerobeam
        johannes19 kirjoitti:

Selittäjiä ja Raamatun Sanan kiertäjiä, joihin viittasit, tältä palstalta totisesti, totisesti minä sanon, tuntuu löytyvän.

Missä ovat kaikki suoraselkäisesti rusinoiden Raamattu-pullasta napsimisen myöntävät kreationistit, kun heidänkin panostaan keskustelussa kaivataan? Juuri niin arvelinkin! Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on, se laskekoon pedon luvun; sillä se on ihmisen luku. Ja sen luku on rusinat pullasta!

Hauskasti useat nykykristityt vetoavat Paavalin
        teksteihin, unohtaen samalla että ne ovat usein
        ristiriidassa Jeesuksen sanontojen kanssa.

Kummankohan, tällaisen mainitsemasi suoraselkäisen
        "kristityn" mielestä, pitäisi olla arvovaltaisempi
        oman uskon teesien osalta?

Pakostakin siinä joutuu selittämään, kun tekee
        mieli tehdä yhdellä tavalla, vaikka oman uskon
        suurin henkilö sanoo toisella tavalla.

• H.Evonen
        Jerobeam kirjoitti:

Tämä sun ympärileikkaus-väite ei oikein pidä.

Mitenkäs lääketieteellisistä syistä ympärileikatut
        ihmiset?

Miten jumala voisi erotella ympärileikkauksen
        perusteella ihmisiä, koska se tehdään vauvaiässä,
        eli silloin kun silvonnan kohteella ei ole
        kovinkaan paljon asiaan sanomista?

Ongelmia syntyy myös, jos yrität esittää jotain
        väitteitä siitä, että Mooseksen laki ei koske
        pakanakristittyjä.

Taannoin keskustelimme SUPin kanssa aiheesta.
        Tässä eräs vastineeni hänelle:

Eikö Tim 3:16, 17 olekaan enää voimassa?
        ---------
        "Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus
        on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi
        ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään.
        Näin Jumalan ihmisestä tulee täydellinen ja kaikkeen
        hyvään kykenevä.
        ---------

Eivätkö kaikki jumalasi lapset olekaan mielestäsi
        samanarvoisia?

Gal 3:26, 27
        ---------
        Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte
        Kristukseen Jeesukseen. Kaikki te, jotka olette
        Kristukseen kastettuja, olette pukeneet
        Kristuksen yllenne. Yhdentekevää, oletko
        juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa,
        mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa
        te kaikki olette yksi.
        ---------

Kerrohan oikein juurta jaksain miten voit ottaa
        osan raamatusta ja noudattaa sitä, mutta toisia
        osia sinun ei kuitenkaan mielestäsi tarvitse
        noudattaa?

Kerrohan miten mielesi on ylpistynyt niin,
        että kyseenalaistat jopa mestarisi sanatarkat
        opetukset?

Kenties sinä tai kuka tahansa, joka luulee
        tuntevansa raamattuaan, voisi perustella
        käsityksensä raamatulla?

Jos rusinat kuuluu pullaan, älä ota niitä ja laita Ruuneberintorttuusi!
        Mooseksen laki kuuluu Mooseksen kautta tehtyyn Israelin ja JUMALAN VÄLISEEN LIITTOON.
        eihän Jeesus TULLUT MITÄTÖIMÄÄN ISÄNSÄ TEKEMÄÄ LIITTOA!
        Oikeasti tuon liiton ehdot täytti ainoastaan Jeesus itse. Jeesus oli siten ainoa oikeasti Israelainen.
        Jotta hänen "israelilaisuutensa" olisi voimassa, on liitonkin oltava voimassa! Kaikki muut liiton ulkopuolisia, mutta liiton säännöt ovat olemassaolevat. Koeta ymmärtää jutun "JUJU".
        Eihän Suomen lakiakaan kukaan todellisesti täysin noudata, mutta se ei tee lain tarpeellisuutta kyseenalaiseksi.
        Lain olemassa olo ja lain noudattamiset eivät ole riippuvaiset olemassaolossaan toisistaan.
        Luonnonlaitkin ovat voimassa vaikka sinä et niitä ymmärtämättömänä voi välttyä tapaturmilta.
        Jumalan lain olemassaoleminen on yhtäläinen. Se määrittelee asiat itsenäisesti ja puolueettomasti kunkin tekojen mukaan oli tekijänä kuka tahansa.
        Siihen usko ei vaikuta yhtään mitään.
        Kun uskot painovoimaan sopivassa kohdassa, vältyt pudottamasta kiveä varpaillesi. Mutta jos kuitenkin pudotat kiven varpaillesi, ei uskosi estä varpaitasi murskautumasta.

• Jerobeam
        H.Evonen kirjoitti:

Jos rusinat kuuluu pullaan, älä ota niitä ja laita Ruuneberintorttuusi!
        Mooseksen laki kuuluu Mooseksen kautta tehtyyn Israelin ja JUMALAN VÄLISEEN LIITTOON.
        eihän Jeesus TULLUT MITÄTÖIMÄÄN ISÄNSÄ TEKEMÄÄ LIITTOA!
        Oikeasti tuon liiton ehdot täytti ainoastaan Jeesus itse. Jeesus oli siten ainoa oikeasti Israelainen.
        Jotta hänen "israelilaisuutensa" olisi voimassa, on liitonkin oltava voimassa! Kaikki muut liiton ulkopuolisia, mutta liiton säännöt ovat olemassaolevat. Koeta ymmärtää jutun "JUJU".
        Eihän Suomen lakiakaan kukaan todellisesti täysin noudata, mutta se ei tee lain tarpeellisuutta kyseenalaiseksi.
        Lain olemassa olo ja lain noudattamiset eivät ole riippuvaiset olemassaolossaan toisistaan.
        Luonnonlaitkin ovat voimassa vaikka sinä et niitä ymmärtämättömänä voi välttyä tapaturmilta.
        Jumalan lain olemassaoleminen on yhtäläinen. Se määrittelee asiat itsenäisesti ja puolueettomasti kunkin tekojen mukaan oli tekijänä kuka tahansa.
        Siihen usko ei vaikuta yhtään mitään.
        Kun uskot painovoimaan sopivassa kohdassa, vältyt pudottamasta kiveä varpaillesi. Mutta jos kuitenkin pudotat kiven varpaillesi, ei uskosi estä varpaitasi murskautumasta.

Sanoiko se Jeesus etta lakia pitaa noudattaa
        vai eiko sanonut?

Esimerkiksi lapsia, jotka eivat kunnioita
        vanhempiaan, on Jeesuksen opetuksen mukaan
        rangaistava kuolemalla.

Se Jeesuksesi sanoi Matteus 15:3-7 myos
        mielipiteensa kaltaisistasi selittajista, jotka
        esittavat, etta "ei sita lakia nyt oikeasti
        tarvitse aina noudattaa".

Nythan sina selitat miksi sinun ei tarvitse
        ottaa Jeesuksen opetuksia kirjaimellisesti
        tassa tapauksessa, mutta sehan vain osoittaa
        palstan aloituksessa esitetyt ihmettelyt
        erinomaisen perustelluiksi ja vahvistaa
        kasitysta hihhuleiden rusinanpoiminnasta.

• H.Evonen
        Jerobeam kirjoitti:

Sanoiko se Jeesus etta lakia pitaa noudattaa
        vai eiko sanonut?

Esimerkiksi lapsia, jotka eivat kunnioita
        vanhempiaan, on Jeesuksen opetuksen mukaan
        rangaistava kuolemalla.

Se Jeesuksesi sanoi Matteus 15:3-7 myos
        mielipiteensa kaltaisistasi selittajista, jotka
        esittavat, etta "ei sita lakia nyt oikeasti
        tarvitse aina noudattaa".

Nythan sina selitat miksi sinun ei tarvitse
        ottaa Jeesuksen opetuksia kirjaimellisesti
        tassa tapauksessa, mutta sehan vain osoittaa
        palstan aloituksessa esitetyt ihmettelyt
        erinomaisen perustelluiksi ja vahvistaa
        kasitysta hihhuleiden rusinanpoiminnasta.

En itseasiassa sanonut!
        Jokainen noudattaa omalla vastuullaan ja valinta on vapaa eikä noudattaminen ole pakollista.
        Mutta seuraamukset ovat tekojen mukaan.
        Kirkot ja papit ovat yhtä lailla eksyksissä kuin nekin, jotka eivät usko!
        Katsoppa miten oli juutalaisuudessa.
        Kunakin aikana vastustettiin profeettoja, mutta kirjanoppineet silti olivat tunnustavinaan uskoa ja uskovinaan profeettoja.
        Kristinuskossa on käynyt sama moka kuin ammoin juutalaisessa kirjanoppineisuudessa. Suulla tunnustetaan mutta totuudesta ei oikeasti tiedetä mitään.
        Jeesus sanoi oikein, että totuuden vastustajat ottavat Sanan haltuunsa ja ovat olevinaan totuuden tuntijoita.=>11:12 Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen.

• Jerobeam
        H.Evonen kirjoitti:

En itseasiassa sanonut!
        Jokainen noudattaa omalla vastuullaan ja valinta on vapaa eikä noudattaminen ole pakollista.
        Mutta seuraamukset ovat tekojen mukaan.
        Kirkot ja papit ovat yhtä lailla eksyksissä kuin nekin, jotka eivät usko!
        Katsoppa miten oli juutalaisuudessa.
        Kunakin aikana vastustettiin profeettoja, mutta kirjanoppineet silti olivat tunnustavinaan uskoa ja uskovinaan profeettoja.
        Kristinuskossa on käynyt sama moka kuin ammoin juutalaisessa kirjanoppineisuudessa. Suulla tunnustetaan mutta totuudesta ei oikeasti tiedetä mitään.
        Jeesus sanoi oikein, että totuuden vastustajat ottavat Sanan haltuunsa ja ovat olevinaan totuuden tuntijoita.=>11:12 Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen.

En itseasiassa sanonut!

Eikohan sen, etta vaitat Jeesuksesi sanomisia
        vastaan voi tulkita aika helposti siksi, ettei
        juuri sinun tai lahkosi opetuksen mukaan juuri
        tassa kysymyksessa tarvitse ottaa niita Jeesuksen
        sanoja kirjaimellisesti.

Koko ketjun avauksen tarkoitushan on osoittaa
        teidan hihhulien epajohdonmukaisuus raamattunne
        selittelyssa ja rusinoiden noukkimisesta pullasta,
        juuri silloin kun se oman tulkinnan mukaan on
        tarpeellista.

Jokainen noudattaa omalla vastuullaan ja valinta
        on vapaa eikä noudattaminen ole pakollista.
        Mutta seuraamukset ovat tekojen mukaan...jne

Nyt sa yritat vaistella. Kysymys oli siita,
        kaskiko se Jeesus seuraajiaan noudattamaan
        sita Mooseksen lakia vai ei.

Miksi sina yritat lahtea sivuraiteelle ja antaa
        syita sille, miksi sinun tulkintojesi mukaan on
        ihan ok liveta sen mestarisi opetuksista?

Eiko sinuun sovellu nyt ne saman miehen sanat
        selittajista? Eikos sinun selittelysi ole nyt
        ihan selvasti ennustettu siella raamatussasi
        ihan Jeesuksen sanoin? Vai oliko Jeesus vaarassa?

• johannes19

Keskustelu näyttää toistaiseksi vaienneen.

Mitä olemme sen valossa oppineet?

On täysin oikein väittää tavanomaisen kreationistin napsivan pyhänä pitämästään kirjasta Jumalan Sanaksi vain sen verran kuin huvittaa: "rusinat pullasta" on osoittautunut ilmaukseksi, jonka validiteettia ei kukaan tässä yhteydessä ole voinut kiistää. Armotonta mutta totta. Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.

• Raamatun nerous piilee juuri tuossa rusinapullaisuudessa. Tarkempi kuvainnollinen ilmaisu ehkä olisi, ettei se ole pulla lainkaan. Vain pelkkä kasa rusinoita. Ainoa mahdollinen lukutapa lienee juuri rusinoiden poimiminen.

Nykyinen Raamattuhan on noin 70:n toisistaan enemmän ja vähemmän irrallisten kirjojen nidos. Kun eri kirjoissa annetaan toisistaan poikkeavia neuvoja samaan ongelmaan, ja vieläpä kovin kuvainnollisin ja tulkinnanvaraisin ilmauksin, on rusinasoppa valmis.

Mielestäni ainakin yksi syy Raamatun suosioon ja näennäiseen uskottavuuteen on juuri tämä. Raamattu ei anna ainoastaan vastausta kaikkiin kysymyksiin. Se antaa niihin usemman toisistaan poikkeavan vastauksen. Lukija voi itse valita sen rusinan mikä itselleen parhaiten maittaa. Näin melkein mikä tahansa teko on perusteltavissa Raamatulla.

Kyse ei ole mielestäni siitä, että Raamattu antaisi tarkat ohjeet, että "Tee näin!". Raamattu antaa sen sijaan oikeutuksen teoillesi: "Vaikka toimit juuri niin kuin itsekkäästi halusit, teit silti täysin oikein". Käsittämättömän nerokas teos.

• maa_tiainen
        Vanellus kirjoitti:

Raamatun nerous piilee juuri tuossa rusinapullaisuudessa. Tarkempi kuvainnollinen ilmaisu ehkä olisi, ettei se ole pulla lainkaan. Vain pelkkä kasa rusinoita. Ainoa mahdollinen lukutapa lienee juuri rusinoiden poimiminen.

Nykyinen Raamattuhan on noin 70:n toisistaan enemmän ja vähemmän irrallisten kirjojen nidos. Kun eri kirjoissa annetaan toisistaan poikkeavia neuvoja samaan ongelmaan, ja vieläpä kovin kuvainnollisin ja tulkinnanvaraisin ilmauksin, on rusinasoppa valmis.

Mielestäni ainakin yksi syy Raamatun suosioon ja näennäiseen uskottavuuteen on juuri tämä. Raamattu ei anna ainoastaan vastausta kaikkiin kysymyksiin. Se antaa niihin usemman toisistaan poikkeavan vastauksen. Lukija voi itse valita sen rusinan mikä itselleen parhaiten maittaa. Näin melkein mikä tahansa teko on perusteltavissa Raamatulla.

Kyse ei ole mielestäni siitä, että Raamattu antaisi tarkat ohjeet, että "Tee näin!". Raamattu antaa sen sijaan oikeutuksen teoillesi: "Vaikka toimit juuri niin kuin itsekkäästi halusit, teit silti täysin oikein". Käsittämättömän nerokas teos.

Raamattu on zen-buddhalainen koan. Sen sisältö pitää oivaltaa omakohtaisesti, valaistua ja herätä unesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      656
      5680
    2. Harmi että

Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o
      Ikävä
      22
      2477
    3. Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!

Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia
      Kajaani
      269
      1832
    4. Ajattele miten

Paljon ottajia sinulla olisi
      Ikävä
      114
      1727
    5. Tekisitkö jotain toisin

Kaivattusi kanssa alusta alkaen? 😍
      Ikävä
      94
      1556
    6. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      26
      1502
    7. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1311
    8. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      38
      1286
    9. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1281
    10. Kun Zele jenkeissä kävi

Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi
      Maailman menoa
      347
      1271
    Aihe