Windows 95/98 -pelit toimimaan XP:ssä

Eli tuollainen olis ongelma. Haluaisin saada muutamia ikivanhoja pelejä toimimaan XP:llä (nostalgiaa!), mutta ongelma on, että pelin asennus kyllä sujuu ja alkuvideokin pyörähtää käyntiin, mutta sitten näyttö muuttuu mustaksi ja ilmoittaa jotakin jostain ohjelmavirheestä. Onko mahdollista "huijata" jotenkin, että pelin saisi toimimaan?

2

895

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihtaa siitä

pelin .exe tiedostosta yhteensopivuustila toiseksi.

Eli painat siihen käynnistys exe tiedostoon oikeaa näppäintä, sitten valitset ominaisuudet, sieltä yhteensopivuustilan etsit niistä välilehdistä ja pistät rastin ruutuun että käytä yhteensopivuustilassa ja valitset listasta joko 98 tai 95.

Ellei peli toimi sen jälkeenkään, vaan valittaa samasta tiedostosta tai virheestä, niin sitten kyse voi olla asennusongelma jossa jossakin tiedostossa on mennyt bitti poikittain.

Valitettavasti tuollaisia huijauksia ei oikein ole. En tiedä toimiiko tuollaiset pelit jossain DOS boksissa tai vastaavassa, mutta ehdottomasti paras keino ja taloudellisinkin keino tuollaisten pelien toimivaksi saamiseen on se että pistät muutaman kympin ja ostat vanhan koneen. Viidelläkympillä saat jo sellaisen vanhanmallin tehokoneen päivitetyllä win98:lla, nettiyhteyksillä, eli lähinnä verkkokortilla, kunnon äänikortilla, kunnon näytönohjaimilla ja kunnon kovolla ja emolla, ettet muuta niiden pelaamiseen tarvitse. Ja joskus ei tarvitse edes viittäkymppiä maksaa kunhan vain katselet tarjouksia. Mulla on pari konetta kotona yhteisessä verkossa, niin silloin kun kavereiden kanssa joskus innostutaan pelaamaan vanhoja hyvän ajan pelejä, niin ei tarvitse muuta kuin räpsäyttää koneet päälle ja menoksi. Olen niihin silloin tällöin ostanut uusia osia, tai sitten ostanut jotain vanhoja romukoneita joista on saanut kunnon osia ja rakentanut uuden. Hinnat pyörivät siinä vitosesta tai "saat kun haet" aina valmistehokoneen viiteenkymppiin. Sen yli ei kannata missään nimessä maksaa ja siihen hintaan pitää koneen mukana tulla sekä 14 tuuman CRT näyttö että tehosisälmykset käyttöjärjestelmineen.

Niin ja noissa koneissa on tosiaan vielä se hyvä puoli, että niillä pääsee myös nettiin jos haluaa. Eli ei todellakaan paha hinta koneesta jolla saa pelattua hyviä pelejä ilman ongelmia ja nettisurffaamisessa ei tarvita muuta kuin hyvä verkkokortti. Siinä myös oppii koneista jonkun verran kun pitää itse rakentaa ja säätää.

• Kiitosta neuvosta! Täytyy kokeilla tuota, kunhan vain viitsin. :D
        Itse asiassa meiltä löytyy 98-järjestelmäinen kone tuolta ullakon puolelta, mutta sitä en viitsisi enää minnekään asentaa, kun siinä on mennyt äänikortti (tai mikä lie, äänet eivät toimi) ja väritkin välillä vähän niin ja näin.

Mutta kiitos neuvosta, koitan sitä ja jos ei toimi, niin ei siinä sitten mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      52
      7040
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      704
      3138
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      102
      1332
    4. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1320
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1305
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1187
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1180
    8. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      218
      1149
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1145
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      78
      1069
    Aihe