meillä suomessa tämä 60 -70 ikäluokan naisilla on noin puolta pienempi työ eläke kuin miehillä.
Nainen suomessa
20
1060
Vastaukset
- työnteostahan se
Työeläke kertyy työpalkoista , jos ei ole duunissa ei kerry palkkaa eikä eläkettä,
Joten luonnollinen tila , vai??- työ eläke
on noin puolet miehen työ eläkkeestä, työ vuosia molemmilla keskimäärin neljäkymmentä vuotta.
- mieti vähän
Niin, ja naisen palkka on meidän ikäluokassa ollut huomattavasti samaa työtä tekevän miehen palkkaa alempi. Lisäksi naiset synnyttävät lapset ja silloin kun me olimme synnytysiässä äitiysloma oli 2 – 4 kk, ajankohdasta riippuen. Ja hoitopaikat olivat kortilla.
Revi siitä. - oli vain
mieti vähän kirjoitti:
Niin, ja naisen palkka on meidän ikäluokassa ollut huomattavasti samaa työtä tekevän miehen palkkaa alempi. Lisäksi naiset synnyttävät lapset ja silloin kun me olimme synnytysiässä äitiysloma oli 2 – 4 kk, ajankohdasta riippuen. Ja hoitopaikat olivat kortilla.
Revi siitä.3.n viikon synnytys loma!!! kyllä meidän ikä luokkia on sorsittu, tarha paikkoja ei saanut "kun oli naimisissa" vai yksin huoltajat sai lapset tarhaan. Äidinkin oli pakko käydä työssä, yksin miehen palkalla ei elänyt.
- 1943
oli vain kirjoitti:
3.n viikon synnytys loma!!! kyllä meidän ikä luokkia on sorsittu, tarha paikkoja ei saanut "kun oli naimisissa" vai yksin huoltajat sai lapset tarhaan. Äidinkin oli pakko käydä työssä, yksin miehen palkalla ei elänyt.
vuonna 1980. Silloin oli jo muistaakseni nykyisen pituinen vanhempainloma, ei ansiosidonnaista äitiyspäivärahaa eikä hoitovapaata. Kuopuksen sain 1983 ja silloin oli jo ansiosidonnainen, ei hoitovapaata. Pidin kummankin lapsen jälkeen palkatonta vapaata maksimin eli 6 kk. Se laskettiin eläkekertymää antaviin kuukausiin. Eli jotain hyötyä on ollut tästä hitaasta kiirehtimisestä. Meille minun työssäkäyntini oli tärkeää, nyt olen tyytyväinen ratkaisuistani. Mielelläni olisin ollut kotona lasten kanssa, mutta päivähoito järjestyi hyvin.
- Minäkin eronneenna
oli vain kirjoitti:
3.n viikon synnytys loma!!! kyllä meidän ikä luokkia on sorsittu, tarha paikkoja ei saanut "kun oli naimisissa" vai yksin huoltajat sai lapset tarhaan. Äidinkin oli pakko käydä työssä, yksin miehen palkalla ei elänyt.
yksi lapsi sai lapsi olle tarhassa aina sillä tarha paikalla siihen asti,jos oli vielä hunompi palkkainen tulossa niin lensi tarhasta ulos. Ja lensihän se. Olen nyt ollut kohta sairaseläkkeelä muutaman vuoden,ja saan työeläkettä ainosataan.Mutta onnellinen jokaisesta päivästä.Toivottavasti meidän nuoret jaksavat vähän paremmin?
- Naisten oma syy
mieti vähän kirjoitti:
Revi siitä.Olen kotoisin alalta, joka on matalapalkkainen ja naisvaltainen. Kun naisia saadaan mukaan ay-toimintaan, he ovat mieluiten hiljaa. Ay-toimintaan he lähtevät mukaan vain painostamalla. Puheenjohtajaksi tai tekeväksi ay-toimijaksi ei kukaan halua ryhtyä, koska siinä menee aikaa, siitä on vaivaa eikä työnantaja yleensä näistä luottamustoimista tykkää. Ei niin. Harvemmin ne edistävät naisen uraa.
Korkea järjestäytymisaste ei useinkaan kerro totuutta eli ettei asiaa edistä, jos työt ay-toiminnassa kuuluvat vain joillekin muille.
Omalla alallani oli myös vallalla alan harvojen miesten mielistely, rumemmin sanottuna nuoleminen kaikin tavoin, myös reittä pitkin kiipeämällä. Naisten helmasynteihin kuuluu pahantahtoinen juoruilu ja se, ettei tehtyihin päätöksiin tyydytä. Ei aina tarvitsekaan tyytyä, mutta vastaansanomiset ja keskustelut pitää hoitaa kokouksissa oikealla ajalla, paikalla ja tavalla, ei selän takana.
Miksi meillä ei osata vetää yhtä köyttä? Ei osata tai haluta vieläkään. Sen todistaa lähiaikoina käyty "sota" siitä, missä on lapsen paikka. Ottelussa majurinrouva Mikkonen puolusti kotiäitiyttä. Tätä sotaa on käyty useamman sukupolven aikana, eikä näköjään suvaitsevatisuutta löydy puolin tai toisin. Ei mikään ihme, että samasta työstä naiselle maksetaan harvoja aloja lukuunottamatta korkeintaan 2/3 miehen palkasta.
Olemmeko me nyt eläkeläisinä tai lähellä eläkeikää aktiivisempia? Kaikkea vielä. Täällä purnaamme, mutta yhtenäistä eläkeläisten puoluetta ole vieläkkään saatu aikaan - siis sellaista, joka saisi jotakin aikaan edunvalvonnan suhteen. Naisia tässä maassa riittää, mutta riittääkö tahtoa ja energiaa muuhun kuin suukopuun? - niin nyt olisi kansaneläke
oli vain kirjoitti:
Nii-in ja vielä tänä päivänä haukutaan joko kotiäitejä tai työssä käyneitä naisia. Tasa-arvo on onneksi tämän päivän naisilla parempi kuin meidän aikana 60-luvulla. Mutta eläkehän koostuu työssäolovuosista, se on sikäli oikeudenmukainen ja palkasta laskettavissa. Tietenkin naisten palkkaus olisi saanut olla parempi, meidän aikaan se ei edes ollut nykyisenkään tasa-arvoinen. Minä ainakin halusin pitää työni enkä jäädä 'kotiäidiksi'. Jo äitini sanoi minulle aikoineen, että pidä sä tyttö oma ammatti, kun ei koskaan tiedä mitä elämässä sattuu. - Ja sattunuthan on.
- Kokouksissa tai kokousten j...
Naisten oma syy kirjoitti:
Olen kotoisin alalta, joka on matalapalkkainen ja naisvaltainen. Kun naisia saadaan mukaan ay-toimintaan, he ovat mieluiten hiljaa. Ay-toimintaan he lähtevät mukaan vain painostamalla. Puheenjohtajaksi tai tekeväksi ay-toimijaksi ei kukaan halua ryhtyä, koska siinä menee aikaa, siitä on vaivaa eikä työnantaja yleensä näistä luottamustoimista tykkää. Ei niin. Harvemmin ne edistävät naisen uraa.
Korkea järjestäytymisaste ei useinkaan kerro totuutta eli ettei asiaa edistä, jos työt ay-toiminnassa kuuluvat vain joillekin muille.
Omalla alallani oli myös vallalla alan harvojen miesten mielistely, rumemmin sanottuna nuoleminen kaikin tavoin, myös reittä pitkin kiipeämällä. Naisten helmasynteihin kuuluu pahantahtoinen juoruilu ja se, ettei tehtyihin päätöksiin tyydytä. Ei aina tarvitsekaan tyytyä, mutta vastaansanomiset ja keskustelut pitää hoitaa kokouksissa oikealla ajalla, paikalla ja tavalla, ei selän takana.
Miksi meillä ei osata vetää yhtä köyttä? Ei osata tai haluta vieläkään. Sen todistaa lähiaikoina käyty "sota" siitä, missä on lapsen paikka. Ottelussa majurinrouva Mikkonen puolusti kotiäitiyttä. Tätä sotaa on käyty useamman sukupolven aikana, eikä näköjään suvaitsevatisuutta löydy puolin tai toisin. Ei mikään ihme, että samasta työstä naiselle maksetaan harvoja aloja lukuunottamatta korkeintaan 2/3 miehen palkasta.
Olemmeko me nyt eläkeläisinä tai lähellä eläkeikää aktiivisempia? Kaikkea vielä. Täällä purnaamme, mutta yhtenäistä eläkeläisten puoluetta ole vieläkkään saatu aikaan - siis sellaista, joka saisi jotakin aikaan edunvalvonnan suhteen. Naisia tässä maassa riittää, mutta riittääkö tahtoa ja energiaa muuhun kuin suukopuun?Naiset eivät ole koskaan olleet solidaarisia - ei työelämässä, ei ennen kokouksia eikä jälkeenkään saati sitten kotonakaan. - Mutta minä olen tyytyväinen tämän hetkiseen eläkkeeseeni (johtuen täysistä työvuosista) ja sen ohella hoidetusta kodista perheestä. - Ja mihinkään eläkeläispuolueisiin en enää tahdo mennä - mielestäni nyt on nuorempien asia hoitaa nuo poliittiset asia ja kokoukset.
- Optimisti!
mieti vähän kirjoitti:
Revi siitä.Minun tuntemillani SAK:laisten liittojen sopimuksissa ei ole ollut eri palkkataulukoita eri sukupuolille.
Nosturikuski paperitehtaalla, hitsari levytakomossa jne. ovat saaneet palkkansa täsmälleen samoin perustein.
Jos aloittain on sukupuolittaista painottumista niin se on eri asia.
SAMASTA TYÖSTÄ on palkka muodostunut SAMOIN PERUSTEIN!
Jos naisvaltaisilla aloilla on toisin niin mammat kävelkööt peilin eteen! - Naisten oma syy
Kokouksissa tai kokousten j... kirjoitti:
Naiset eivät ole koskaan olleet solidaarisia - ei työelämässä, ei ennen kokouksia eikä jälkeenkään saati sitten kotonakaan. - Mutta minä olen tyytyväinen tämän hetkiseen eläkkeeseeni (johtuen täysistä työvuosista) ja sen ohella hoidetusta kodista perheestä. - Ja mihinkään eläkeläispuolueisiin en enää tahdo mennä - mielestäni nyt on nuorempien asia hoitaa nuo poliittiset asia ja kokoukset.
Muutaman vuoden kuluessa Suomessa nousee suurimmaksi verovelvollisten ryhmäksi eläkeläiset. Kun näin on ja rahaa tarvitaan työttömien, maahanmuuttajien ja muiden ansiotyötä vailla olevien elättämisen,mihin luulet katseen kääntyvän?
Jo nyt puhutaan kautta rantain eläkkeiden pienentämisestä, mikä käytännössä tarkoittaa joko valtion veron nostamista tai sekä valtion että kunnallisveron nostamista (kunnallisvero nousee useimmilla jo nyt) tai esimerkiksi sitä, että eläkkeiden määrää ei vuosittain tarkisteta millään indeksillä, jäädytetään eläkkeiden taso.
Olipa eläkkeesi millainen tahansa, inflaatio syö sitä vuosittain. Nykyisessä taloustilanteeessa kaikki eläkkeet laskevat nimellisarvoltaan eli ostovoimaltaan huimasti. Pieni- ja keskituloisten eläkkeet tuntuvimmin.
Sinä ja minä olemme eläkkeemme mielestämme ansainneet ja tiedämme tehneemme työtä. Luuletko, että meitä nuoremmat todella sitä arvostavat? Musitelepa itseäsi nelikymmenvuotiaana eli miten suhtauduit eläkeläisiin? Nuorempien mielestä meidän elämämme on pääasiassa ohi. Heitä kiinnostavat heidän etunsa, ei meidän. Nuorempien onkin syytä kiinnostua eduistaan, koska tätä menoa ne pienenevät kuin pyy maailmanlopun edellä.
Miten pienituloiset eläkeläiset tulevat jatkossa toimeen, kun talous kiristyy eikä rahaa enää olekaan sellaisia määriä verotuloina kuin viime vuosina ja suurten ikäluokkien ollessa tienaamassa? Pienituloisia eläkeläisiä on paljon. Jatkossa heitä tulee vielä paljon lisää, koska irtisanomiset koskevat pääosin vanhempia ikäluokkia. Pienituloiset eläkeläiset ovat pääosin naisia. Heistä monet asuvat yksin. Heillä ei ole muuta omaisuutta kuin eläke.
Tietenkin muut eläkeläiset voivat jatkossakin kääntää selkänsä edunvalvonnalle, kun oma eläke on riittävä. Mitäpä muista ja mitäpä ikätovereista, hakekoot eväänsä leipäjonoista. Niin makaa kuin petaa - vaikka tässä riittää ymmärtämystä naisten pienille palkoille.
Kirjoituksesi kuvaa tyypillistä suomalaista naista - itsekästä ja vain omaa napaansa katsovaa. Anteeksi sanontani, mutta niin ajattelen. Sinä uskot, että nuoremmat ovat kiinnostuneita hoitelemaan tämänikäisten elämää koskevia päätöksiä meidän puolestamme. Kyllä he niitä hoitavat, mutta eivät ehkä niin kuin näytät luulevan.
Mielestäni nyt pitäisi huolestua oikeasti niiden eläkeläisten edunvalvonnasta, jotka eivät nykyiselläkään tule toimeen - entä sitten, kun ajat kiristyvät? Solidaarisuutta tarvitaan nimenomaan niiltä eläkeläisiltä, jotka tulevat eläkkeillään hyvin toimeen. Siitä voisi antaa köyhemmillekin. oli vain kirjoitti:
Höpöjä haastat!
Kyse oli ainoastaan tavoitellusta kulutustasosta.
Muutama vuosi harkitsevaa taloudenpitoa ja elämistä omien, todellisten tarpeiden mukaan.
Vertaamatta ja valittamatta.
Ei sen kummemmpaa!
Vaimollani oli niin pieni palkka ettei siitä lasten hoidon jälkeen olisi jäänyt mitään!
Mitä järkeä olisi ollut rehjuta töissä?
Pantiin sieniin puolet petäjäistä!
- Optimisti!
Että miehillä on tuplaeläke.
Talouden tulot riittävät paremmin tarpeisiin! Lienee seurausta ihmissuvun jatkuvuuteen liittyvästä välttämättömästä pahasta, lisääntymisestä.
Perheen lisäykseen harhaantuvat naiset ovat työelämän ulkopuolella pitemmän tai lyhyemmän ajan.
Urakehitykseen se myös vaikuttanee, ainakin joskus.
Nykyisiä eläkkeen kertymisperusteita en tiedä mutta ainakin aikaisemmin TYÖELÄKE oli sidoksissa palkkakertymään.
Aikanaan on myös kuviteltu perheen muodostavan yhteiskunnan perusyksikön myös taloudellisessa mielessä.
Tosin erillisverotus rikkoi tuon idyllin.
Jos työeläke jää pieneksi niin täydentäähän kansaneläke sitä, kuten vaimollani.
Jos minä vaihdan hiippakuntaa ennen vaimoani, saa hän minusta leskeneläkettä suunnilleen oman työ- kansaneläkkeensä verran.
Näinhän se menee!olen jäämässä vapusta vapaalle. En tiedä vielä eläkettäni...kun jään vielä kaiken lisäksi kaksi vuotta ennen henkilökohtaista eläkeikää.... En vain jaksa enää. Hoidan päivittäin äitini, 84v, asioita, mieheni on ollut eläkkeellä jo pitkään...
Joulukuussa perustettiin Senioriliike. Puolueeton. Suosittelen...taitaa olla ainut toivomme.
http://www.senioriliike.fi/- vanha pappa
Hukkaemo kirjoitti:
olen jäämässä vapusta vapaalle. En tiedä vielä eläkettäni...kun jään vielä kaiken lisäksi kaksi vuotta ennen henkilökohtaista eläkeikää.... En vain jaksa enää. Hoidan päivittäin äitini, 84v, asioita, mieheni on ollut eläkkeellä jo pitkään...
Joulukuussa perustettiin Senioriliike. Puolueeton. Suosittelen...taitaa olla ainut toivomme.
http://www.senioriliike.fi/Olkoon liike mikä tahansa nimeltään, jos se on eduskunnassa perustettu, niin joku puolue siinä on takana.
Ja silloin ei ne, jotka apua tarvitsevat, hyödy siitä mitään, kyllä nämä poliitikot kaiken kokouspalkkioina vievät.
Jo pelkkä puoluetukien jakaminen pieneläkeläisille auttaisi, mutta oletteko kuulleet sellaisesta ehdotuksesta?
Niin: SE puoluetuki vie tänä vuonna rahaa 35 miljoonaa Euroa, minun mielestäni turhaa rahaa, se puolue mikä ei ilman tukea kestä pystyssä, KAATUKOON! - Ei politiikko muuta aja kui...
vanha pappa kirjoitti:
Olkoon liike mikä tahansa nimeltään, jos se on eduskunnassa perustettu, niin joku puolue siinä on takana.
Ja silloin ei ne, jotka apua tarvitsevat, hyödy siitä mitään, kyllä nämä poliitikot kaiken kokouspalkkioina vievät.
Jo pelkkä puoluetukien jakaminen pieneläkeläisille auttaisi, mutta oletteko kuulleet sellaisesta ehdotuksesta?
Niin: SE puoluetuki vie tänä vuonna rahaa 35 miljoonaa Euroa, minun mielestäni turhaa rahaa, se puolue mikä ei ilman tukea kestä pystyssä, KAATUKOON!Politiikko on politiikko; kun pääsee eduskuntaan ajaa vain omaa etuaan, että on hyvät palkkaedut ja kahden kauden jälkeen kai jo hyvä eläke-etu plus sitten ne kaikki kylkiäiset, joita pitää itsestäänselvyyksinä verottomina lisäetuina. Siellä on jo monta kautta istunut aika vanhaa porukkaa ja kenenkä etuja he ovat ajaneet? Ei vanhusten, ei vähäosaisten, ei lapsiperheiden taikka työttömien, eikä kylliksi tavallisten ihmisten asioita. Kyllä vaan hyväosaiset pärjää nykyisessä Suomessa, pitäisi siis olla tulot kuin politiikoilla. Tällöin politiikko vähän toista ymäärtää....
- nikoteemus.
Hukkaemo kirjoitti:
olen jäämässä vapusta vapaalle. En tiedä vielä eläkettäni...kun jään vielä kaiken lisäksi kaksi vuotta ennen henkilökohtaista eläkeikää.... En vain jaksa enää. Hoidan päivittäin äitini, 84v, asioita, mieheni on ollut eläkkeellä jo pitkään...
http://www.senioriliike.fi/Miksi pitää käyttää vierasperäistä sanaa seniori, kun tarkoitetaan vanhaa ihmistä tai ikääntynyttä?
Eikö halutakaan olla vanha tai ainakaan tunnustaa sitä? - senioritar
nikoteemus. kirjoitti:
Miksi pitää käyttää vierasperäistä sanaa seniori, kun tarkoitetaan vanhaa ihmistä tai ikääntynyttä?
Eikö halutakaan olla vanha tai ainakaan tunnustaa sitä?Tuo seniorikansalainen on aika monessa paikassa esiintyvä uusi termi. Mielestäni joku aika sitten keskusteltiin lehdistössä tai tv:ssä ja tälläkin palstalla asiasta. Ihmiset ei pidä vanhus-sanassta, kun heidän mielestään vanhus on jotain 80-v. Eikä kaikki pidä eläkeläinen-sanasta jne sitten oli tama senior- sana ja se kuulemma oli monen mieleen.
Itse ajattlen 60:nä, että vanha mikä vanha: aivan sama miksikä minua kutsutaan. Pääasia, kun on terveyttä ja osaan hakea tietoja juuri yllä mainituista asioista vielä terveenä. - 1943
senioritar kirjoitti:
Tuo seniorikansalainen on aika monessa paikassa esiintyvä uusi termi. Mielestäni joku aika sitten keskusteltiin lehdistössä tai tv:ssä ja tälläkin palstalla asiasta. Ihmiset ei pidä vanhus-sanassta, kun heidän mielestään vanhus on jotain 80-v. Eikä kaikki pidä eläkeläinen-sanasta jne sitten oli tama senior- sana ja se kuulemma oli monen mieleen.
Itse ajattlen 60:nä, että vanha mikä vanha: aivan sama miksikä minua kutsutaan. Pääasia, kun on terveyttä ja osaan hakea tietoja juuri yllä mainituista asioista vielä terveenä.eläkeläisen titteli ihan hyvin. Omasta mielestäni en ole vanha, mutta varmaan jonkun kakskymppisen silmissä olen ikäloppu. Omassa eläkeläispiireissäni olen nuorimpia, siis nuori. Kaikki on suhteellista. Seniori-sanan kokoomuslaiset ovat omineet, itse en välitä poliittisesti leimautumisesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1043558
- 623207
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342704- 822507
- 852458
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422134- 972103
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil501752Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221730- 121706