http://www.iltalehti.fi/uutiset/200902179103100_uu.shtml
Hoitohistoria
Pidä hoitohistoriasi sinun ja lääkärisi välisenä asiana. Pitkistä sairauslomista kertominen tai reseptilääkkeiden arvostelu voi antaa sinusta uudenlaisen kuvan työyhteisössä.
Politiikka ja uskonto
Nämä aiheet herättävät useassa voimakkaita mielipiteitä. Vältä myös seksistisiä ja rasistisia vitsejä työpaikalla
Juorut
Mitä enemmän juoruat, sitä varmemmin myös sinusta juorutaan selän takana.
Yksityiselämä ja surut
Älä pura sydänsurujasi työpaikalla tai kerro perheriidoistasi kahvihuoneessa.
Palkka
Raha-asioista puhuminen luo aina kateutta. Pidä omat palkkatietosi ominasi!
älä puhu
51
15204
Vastaukset
- Virya
Kuin Suomessa. Mä en ole suhtautunut työkavereihin yhtään sen kummemmin kuin muihinkaan ihmisiin. Koska ihmisiähän hekin ovat, vaikka työkavereita ovatkin.
- Joutuu eristyksiin.
Mitä tällä jutulla ajetaan takaa parempi puhua kuin olla puhumatta Se on sitä yhteisöllisyyttä jota johtajat Pelkää.
- kehään rohkeasti
Joutuu eristyksiin. kirjoitti:
Mitä tällä jutulla ajetaan takaa parempi puhua kuin olla puhumatta Se on sitä yhteisöllisyyttä jota johtajat Pelkää.
Minä ainakin kannatan avoimuutta. Paskan tärkeät pikkusielut yleensä vaikenee omista asioistaan. Mitä salattavaa ihmisillä nyt muka voi olla ihmisten seurassa? Jos elää ns. ihmisiksi, niin ei mitään. Jos jonkun ylipäätään kuuluu joutua sosiaaliseen epäsuosioon, niin mielestäni se osa saakoon langeta ylpeiden tuppisuiden osaksi. Ovat jo ehtineet tarpeeksi hapattaa suomalaista työpaikka ilmapiiriä.
- ...
Juttu oli koottu CNN:n sivuilta.
- tsiisös.
kehään rohkeasti kirjoitti:
Minä ainakin kannatan avoimuutta. Paskan tärkeät pikkusielut yleensä vaikenee omista asioistaan. Mitä salattavaa ihmisillä nyt muka voi olla ihmisten seurassa? Jos elää ns. ihmisiksi, niin ei mitään. Jos jonkun ylipäätään kuuluu joutua sosiaaliseen epäsuosioon, niin mielestäni se osa saakoon langeta ylpeiden tuppisuiden osaksi. Ovat jo ehtineet tarpeeksi hapattaa suomalaista työpaikka ilmapiiriä.
Suorittavassa työssä on pääasia että hoitaa hommansa, jos nyt ei aivan kohtuuttomasti rasita omilla höpinöillään työtovereiden päivää.. (tosin sitäkin voi käytännössä tehdä aika paljon.)
Jos se on sitten sitä paskan tärkeyttä, ettei selosta aamukahvipöydässä mitä dosetista työnnetään naamariin, ja kerrota kuka kollega sattui olemaan eilis-iltana olemaan yökylässä, niin sittenhän on. itse kutsun sitä harkintakyvyksi. - Vinkkiä
tsiisös. kirjoitti:
Suorittavassa työssä on pääasia että hoitaa hommansa, jos nyt ei aivan kohtuuttomasti rasita omilla höpinöillään työtovereiden päivää.. (tosin sitäkin voi käytännössä tehdä aika paljon.)
Jos se on sitten sitä paskan tärkeyttä, ettei selosta aamukahvipöydässä mitä dosetista työnnetään naamariin, ja kerrota kuka kollega sattui olemaan eilis-iltana olemaan yökylässä, niin sittenhän on. itse kutsun sitä harkintakyvyksi. - ichigo-79
kehään rohkeasti kirjoitti:
Kaikista näistä keskustellaan töistä päivittäin^^
reilut ja rennot työkaverit onneksi, kun olen itsekin niin puhelias, toisaalta jos sattuu hiljainen työkaveri niin silloin ei paljoa huvita puhella..^^
Samalla lailla he sitten puhelevat sairautensa, ilonsa ja surunsa, tilipussin sisältöä myöten.
Hiljaisiin ei tiedä oikein kuinka suhtautua,
kaikki titysti otetaan samalla lailla huomioon.
SElkään puukottajat kyllä työyhteisössä tunnetaan.. - pieni pyörii~~
... kirjoitti:
Suomi 24:ssa linkataan Iltalehden sivuille, joka siteeraa Kauppalehteä, joka on kerännyt aineensa CNN:stä. Älä juorua.
"Mitä enemmän juoruat, sitä varmemmin myös sinusta juorutaan selän takana."
Mistähän CNN on tuon tiedon kerännyt. - Virya
... kirjoitti:
Ei kaikkea tarvitse julkaista. Ottaakohan ruotsalaisetkin nämä ohjeet omakseen?
- mistään.
Tuijota vain niitä kiinteästi ja hiljaa.
- Kahvihetkenkingi
...paljoa puhuttavaa sitten jäädäkään jos kaikki nuo on kiellettyjä. Paskaa voi ehkä puhua, ja kenties myös säästä.
- ford.prefekt
Kannattanee yleensäkin miettiä, mitä kertoo puolitutuille ihmisille, joten siinä mielessä työpaikka ei eroa muista sosiaalisista tilanteista.
Omalla työpaikallani puhutaan melko paljonkin henk. koht. asioita, mikä johtuu varmasti pienestä työporukasta. Silti jätän itse suurimman osan asioistani kertomatta. Normaalista arkielämästä voin kyllä puhua, mutta esim. seksuaalista suuntautumistani pomoni 'ei tiedä'. Todellisuudessa on varmasti asiasta kyllä kuullut muualta.
- Puhemiehenä
Tottakai kaikista asioista voi puhua.
Riippuu tietysti työpaikasta.
Mikäli ammatti on naisvaltainen, kannattaa miettiä mitä sanoo.
Naiset on petoja ja kateellisia.
Puukkoa tulee välittömästi selkään.
Miesvaltaisella alalla tämäntyyppisiä ongelmia ei löydy.- Duunari________
Todella paskapuhetta toi ettei miesvaltaiselta alalla tuu puukkoo niskaan... Musta ainakin kannattaa olla todella varovainen et mitä työpaikalla puhuu... itse kun töissä jotain erehdyin sanoo niin kyllä ne oli miehet jotka laitto puukkoo niskaan ja väänsi asiat ihan kummalliseks. Sit mua ainakin vituttaa semmonen kun puhuu työpaikalla liian henk koht. asioita ne ei todellakaan kuulu työpaikalle mutta moni urpo ei sitä tajua.
- Ei ole sääntöä mistä saa puhua
Duunari________ kirjoitti:
Todella paskapuhetta toi ettei miesvaltaiselta alalla tuu puukkoo niskaan... Musta ainakin kannattaa olla todella varovainen et mitä työpaikalla puhuu... itse kun töissä jotain erehdyin sanoo niin kyllä ne oli miehet jotka laitto puukkoo niskaan ja väänsi asiat ihan kummalliseks. Sit mua ainakin vituttaa semmonen kun puhuu työpaikalla liian henk koht. asioita ne ei todellakaan kuulu työpaikalle mutta moni urpo ei sitä tajua.
Meillä puhutaan kaikki avoimesti menkoista ruuanlaittoon ja mistä vain,ihan kuin ystävien kanssa.. Eipä ole kukaan huomauttanut vaan kaikki on jutuissa mukana. Mikäli jotain ei halua kertoa niin ei ole sitäkään paheksuvasti katsottu..
- ei ole
Duunari________ kirjoitti:
MIESTEN maailma. Tai siihen verrattava. Olet lisäksi lapanen. MIES vetäisee selkäänpuukottajaa turpaan.
- nainen miesten joukossa
miehetkin juoruavat toisistaan minkä ehättävät ja panettelevat myös. Tosin siellä sanotaan toiselle usein leikinomaisesti, jos joku on töppäillyt tms. En uskalla edes ajatella mitä minusta ja työkaveristani juorutaan. Ei se haittaa, kun vain ovat mukavia ja auttavaisia meitä kohtaan, kun jutellaan töissä melkein mistä vain. Eikä minun tarvitse kuunella kaksimielisiä juttuja tai vihjailuja.
- tietenkin
Ainahan kuuluu puhuu toisten (työkavereiden) asioista, varsinkin silloin kun kyseinen henkilö ei ole paikalla. Mikäs sen parempaa.
- puhelias
töissä saa puhua nais/mies-seikkailuista ja ryyppyreissuista, ja tottakai pitää itsensä nostaa silloin korokkeelle. kun työasiat on niin tylsiä.
- äkämäpukama
pitää puhua.
- werew
Sillä työkaverit valehtelee sinun puolestasi vapaaajan ja kotiasiasi. Pääset nopeasti työttömäksi.
- Jölnin Köpä
Sanan vapauden nimissä pitää saada puhua kaikkialla JEESUKSESTA.!!!!!!!!!!!!!!!!!
- on kivaa
Kyllä seläntakana paskanpuhuminen piristää päivää mainiosti.
Suosittelen!!!- Viekko Voi Veikkonen
Pimeitten tyyppien vinomielisyyttä
- tykkäät
Viekko Voi Veikkonen kirjoitti:
Pimeitten tyyppien vinomielisyyttä
Ole rohkea ja lähde rinkeihin mukaan..
- totuuden torvi
tykkäät kirjoitti:
Ole rohkea ja lähde rinkeihin mukaan..
Ainahan sitä juorutaan firman kemujen jälkeen, kuka kenenkin kanssa teki ja mitä...
Jos joku on päässyt jonkun rouvan pöksyihin on suosio taattu koko vuodeksi;-)
- serg
Jos joku aiheuttaisi mielipiteeni takia työpaikkani menettämisen, niin kostaisin kyllä ja raivon voimalla asian.
Siinä ajattelisi, että kun ei ole muuta menetettävää, asuntolainat painaa, niin annetaanpa takaisin sitten.
Jos ei yhteiskunnan keskeisistä asioista voi puhua niin mistä sitten? Pitäisikö tehdä joku lista, mistä voi puhua...sairasta porukkaa tässäkin maassa näköjään riittää. - siinä ne on
herrojenkin murheet, toivoton johto ja ja konkka.
- Nimetön
Itse olen naisvaltaisella alalla...ei muuten yhtään miestä edes näköpiirissä...
Mun elämässä on tapahtunut niin kurjia asioita, että niitä ei ole voinut salassa pitää...
Näiden asioiden vuoksi joudun olemaan paljon poissa töistä...ja järjestelemään asioita ristiin rastiin....
Olin 2kk.n sairaslomalla, koska masennuin...kerroin sen avoimesti työpaikallani...
Osa alkoi juoruamaan...osa ymmärsi...itse olen sitä sorttia, ettei noi juorut minua haittaa...juorutkoon se joka saa siitä hyvän mielen....
Esimiehelle olen vuodattanut monesta muustakin asiasta kyyneleitä....jopa taloudellisesta tilanteesta, joka on heikenty huomattavasti perhettä kohdanneiden sairauksien vuoksi..
Näillä perusteilla minut varmaan voisi irtisanoa??!!
Mutta onneksi olen allekirjoittanut työsopimuksen joka on vakituinen virka...
Ei tietysti tuo virkakaan takaa sitä, että ulos joutuisi työyhteisöstä, mutta antaa se mukavan turvan...
Itse vaan olen sellainen ihminen, että on pakko puhua paha olo pois...Muut saa ajatella mitä ajattelee...
Työkaverini kyllä osaa minua lukeakkin aika kiitettävästi...silloin kun minulla on asiat huonosti, niin sen työyhteisö huomaa...
Kerroin myös, että minulle määrättiin pahimmalla hetkellä masennus ja unilääkettä...mutta en saanut lähetettä psykologille...Esimiehelle kerroin, että hain ainoastaan masennuslääkkeen...en unilääkettä...Esimieheltä sain apua siihen miten pääsen myös purkamaan oloani ammatti-ihmiselle...Ja se neuvo oli hyvä.
Vaikka asiat alkaa nyt olemaan suht hyvin, niin en kadu pätkääkään, että kerroin asioistani...jos se saa aikaan juoruja niin en voi muuta kuin sääliä juorujia....ja jos saan potkut, niin ne ei sitten tule oikeilla perusteilla...ja jos se estää uuden työn saannin, niin ihmiset ei sitten vaan ymmärrä toista ihmistä joka on joutunut kokemaan aika kauheita...
- ainoamiesfirmassa
Olen naisvaltaisessa työpaikassa ja olen poikamies (eronnut)
Juttua on vaikka kuinka. Naisissa on oikeasti kiinnostavia kohteita mutta heistä en puhu. Tietysti haluasijin kokeilla kaikki ja aka monet tarjoavatkin itseään. Olen kuitenkun vanhanaikainen toope ja kuvittelen uskovani uskollisuuteen. Olen kuitenkin kokeillut monia tarjokkaita mutta hiiskuakaan en ole kenellekkään sanonut,
näitä asioita ei saa kertoa töissä. - cnn???
Niin, siis tämähän oli CNN, joka oli näitä ruotinut. Minä ainakin voin puhua mistä tahansa työkavereideni kanssa, joidenkin kanssa enemmän ja toisten kanssa vähemmän. Kyllä sen äkkiä oppii, kelle voi puhua, ja kelle ei. Työyhteisöni on miesvoittoinen, mutta molemmista sukupuolista löytyy äärettömän hyviä kavereita, joita en antaisi pois mistään hinnasta.
- Rintintin_88
Tärkeimpänä pitäisin sitä, että älä juorua toisten asioita eteenpäin. Jos työkaverisi on "tyhmä" ja uskoutuu sinulle, pidä kuulemasi omana tietonasi. Jos et pidä A) Annat itsestäsi huonon kuvan --> Juorukello, B) Menetät välisi tähän työkaveriin tai C) Huononnat omaltaosaltasi työyhteisön ilmapiiriä, veikkaisin että nämä kaikki kohdat toteutuu, kun lörpöttelet toisten kertomia juttuja eteenpäin. Vinkkinä vaan, en itse kerro kovin henkilökohtaisia asioita töissä. Ja jos kerron olen valmistautunut siihen, että kuitenkin jossain vaiheessa joku käyttää niitä minua vastaan. Jokaisella on vastuu omista kertomisistaan.
- Ei vois vähempää kiinnostaa
Mä en kestä sitä, että meidän työyhteisössä on eräs työkaveri, joka jatkuvasti tuo esiin oman uskonnollisen näkemyksen. Se tulee hyvinkin selvästi esille. Kahvitunnille hän kaivelee toisinaan laukustaan Vartiotorneja ja niitä Herätkää ym.lehtiä. Ei vois vähempää kiinnostaa. Haluan tehdä työni ja juoda kahvini rauhassa ilman kenenkään saarnaa.
- vili
mitä sen on väliä mitä lehtiä työpaikalla on,sitäpaitsi jos hän lukee itsekseen niitä herätkää yms.mutta tietenkään ei saa tyrkyttää muille väkisin...kaikissa työpaikoissa on jotakin uskonnollisia lehtiä kuten esim kylväjä,kirkko lehtiä ym hölynpöly lehtiä.itse olen taas lukenut herätkää lehtiä ja niissä on todella kiinnostavia juttuja!!!jotkut tykkää lukee kahvikupin seurassa,jotkut taas ei..
- tottamooses
asdksdfoijoijfasdoihfsahioiufasiuasfisafdiasfdisadfijldafljkfdaljkkljafslkjfadadfjkladfjkladfjklgsdljökljadfjkllljkfdajlkfsdjkljkldfakjldaflkj
- vaikka......
huorista,horoista.
- huomioon
vaikka...... kirjoitti:
huorista,horoista.
että maailmassa on muitakin puheenaiheita kuin sinä...
- huomioon
huomioon kirjoitti:
että maailmassa on muitakin puheenaiheita kuin sinä...
Sukulaisista kannattaa puhua paljon pahaa ja asiakkaista,ketä on tavannut,mitä kuullut ja nähnyt.Se on oikein sopivaa olen sen ihan itse kokenut.
- neitihoitajatar
Toki varmaan kaikesta joskus vähän tulee puhuttua.
Mutta on ihan totta, että työpaikka ei ainakaan omien ongelmien setvimiseen ole. Jos omat henk.koht ongelmat tulevat voimakkaasti töihin asti, voi sitten hakea vaikka saikkua.
Työkavereita ei pitäisi omilla ongelmillaan taakkoitta. Eri asia sitten jos joku työkaveri on ystävä, mutta silloinkin se pitäisi tehdä työajan ulkopuolella, tai ainakin kahvitauolla (jos sellaiselle joskus rauhassa kerkiää).
Muita kohtia en nyt kerkeä spekuloimaan. Tuskin haittaa montaakaan:D - LARA123
älä puhu liian henkilökohtaisia esim,poikaystävistä,tai hienosta talosta.palkka asiasta ainakaan jos tiedät et kaikki ei saa samaa palkkaa..turhista kotiasioista.
- Jopasjotai!!
Työpaikalla ei kannata olla rehellinen ainakaan asiakkaita kohtaan. Sen sain koke nahkoissani ikävästi eli tuli lopputili äkkiä!! Työnantaja ei tykännyt siitä kun keskustelin asiakkaiden kanssa rehdisti eli en suostunut valehtelemaan pomon puolesta. Itse olin parikymmentä vuotta yrittäjänä ja paljon asiakkaiden kanssa tekemisissä , ja perustin asiakkaiden kanssa keskustelut rehtiin tyyliin. Mutta palkkatyölläisenä ei kannata olla rehellinen vaan pitää valehdella minkä kerkee.
- työmarkkinatuella töissä
näin epämieluisa pestisi ei välttämättä jatku pitkään.
Liioittelemalla seksikumppaneita samansukupuolen kanssa ja huumekokeilujen sepittämisillä pääsee aika pian huonosti tehtyjen töiden jälkeen takaisin kotisohvalle aamu-unille. - Aarre
...ja omista sairauksista. Ystäviä työtovereista saa myös, kun tuo kenkälaatikollisen valokuvia lapsistaan ja lapsenlapsistaan. Näistä kullanmuruista.
- puhutaan..
Työkavereiden tekemisistä/tekemättä jättämisistä, niiden elämästä, toisen sairaslomien syistä, siitä kuinka pomo on täys kyrpä/huipputyyppi. Asiakkaista, kuinka idiootteja ne on, tulevista työvuoroista jne.. Ei oo häävit puheenaiheet.
- Työtä, ei terapiaa
Työkaverit eivät ole ystäviä. Niiden kanssa ollaan päivät työpaikalla ja tullaan toimeen. Keskustelu on pinnallista, mutta ystävällistä. Jos erehtyy vuodattamaan omia henkilökohtaisia asioita työkavereille, kostautuu se jossain vaiheessa.
Hyvä ystävä ei puhu eteenpäin hänelle uskottuja asioita, mutta tämä ei päde työkavereitten suhteen. Siksi on parempi olla varovainen puheissaan, eikä ole syytä paljastaa liikaa itsestään, tai asioistaan työkavereille.
Olen myös törmännyt tapaukseen, jossa liian avoin työkaveri on käynyt muille ahdistavaksi tämän purkaessa jatkuvasti omia henkilökohtaisia asioita työkavereilleen. Henkilöllä on ollut selvä tarve jakaa huoliaan, mutta työpaikka on väärä keino siihen. Vähitellen kaikki alkavat karttamaan tällaista henkilöä, koska työpaikalle tullaan tekemään työtä, eikä hoitamaan työkaverin terapiaa.- -työkaveri-
puhutaan luottamuksella ja puhua ihan mistä vaan. Jos et voi työkaveriin luottaa, niin jo on kurja työpaikka!!
- Työelämässä kaiken kokenut
-työkaveri- kirjoitti:
puhutaan luottamuksella ja puhua ihan mistä vaan. Jos et voi työkaveriin luottaa, niin jo on kurja työpaikka!!
Työpaikalla ei kannata puhua muista kuin työasioista. Savolaisille juoru-ukoille ei niistäkään. Luotettavat ystävät ovat muualla.
- kannata
Työelämässä kaiken kokenut kirjoitti:
Työpaikalla ei kannata puhua muista kuin työasioista. Savolaisille juoru-ukoille ei niistäkään. Luotettavat ystävät ovat muualla.
puhua työpaikalla mitään sellaista, minkä ei halua leviävän eteenpäin.
Ystävät ovat ihan muualla, sillä työpaikka on monesti kilpailukenttä, jossa vaan kaveri odottaa, mihin voisi puukon pistää.
Osaan nykyään tunnistaa nämä tyypit jo pienen keskustelun jälkeen, suorastaan nään läpi, mikä tyyppinen ihminen edessäni on.
"Tietotoimisto", joka tietää kaikkien asiat ja vatkaa muiden elämää on rasite terveelle työyhteisölle.
Vaikka hän on pohjimmiltaan yksinäinen ja vailla omaa elämää, niin sääliä ei minulta tipu. - kokemusta on
kannata kirjoitti:
Ystävät ovat ihan muualla, sillä työpaikka on monesti kilpailukenttä, jossa vaan kaveri odottaa, mihin voisi puukon pistää.
Osaan nykyään tunnistaa nämä tyypit jo pienen keskustelun jälkeen, suorastaan nään läpi, mikä tyyppinen ihminen edessäni on.
"Tietotoimisto", joka tietää kaikkien asiat ja vatkaa muiden elämää on rasite terveelle työyhteisölle.
Vaikka hän on pohjimmiltaan yksinäinen ja vailla omaa elämää, niin sääliä ei minulta tipu.Ei kannata puhua työkavereille, muuta kuin säästä jne... Akat on akkoja :)
Samoin myös muuallakin ettei pelkästään työpaikalla...Oon saanut niin karvaasti kokea, et huh huh... Ihminen jolle ajattelet voivasi sanoa jotain, onkin täys harakka, jolla ei minkäänlaista kunnioitusta. Myönnän toki, opin sen etten luota juuri keneenkään, aina menee hyvin ja kaikki on hyvin ja hymy korviin jne... Ihmiset itse ajaa yhteiskunnan siihen et ei kunnioiteta toisia ja julmasti kateutta..Elämä käy ahdistavaksi. Olen oopinut elämään niin et tämä mun elämä, mut vastasuudes en sano juuta en jaata :) Kaikki hyvin!!!! - sääprofeetta
kannata kirjoitti:
Vaikka hän on pohjimmiltaan yksinäinen ja vailla omaa elämää, niin sääliä ei minulta tipu...ovat mm. katkeroituneet ihmiset tai epätervein pelisäännöin pelaavat ihmiset. Joiltakin on hämärtynyt pääasia, töissä ollaan töissä. On toki sään lisäksi muitakin vaarattomia puheenaiheita. Tervettä työyhteisöä voi edistää juttelemalla mukavia tasapuolisesti niiden kanssa, joilla ei ole suurta tarvetta kahviturinatuokioihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577290Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7333521Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3491847Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1641785- 841415
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841381- 911280
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631247Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621241- 811154