Tavutusongelmani

on seuraava

eli kun pyrin automaattiseen tavutukseen asetan Muotoilu - Tyylit ja muotoilu - Oletus - Muuta - Tekstin rivitys - Tavutus Automaattisesti (ruksi tähän). Tämä onnistuu asiakirja kerrallaan. Kun seuraavan kerran avaan ohjelman ja teen uuden asiakirjan, on ruksi hävinnyt kohdasta Automaattisesti ja se on lyötävä aina uudelleen jokaiseen asiakirjaan. Miten saisin sen pysyväksi?
Työkaluista olen asetusten kieliasetuksista ruksannut kaikki mahdolliset oikoluku, suomi, tavutus kysymättä jne kohdat. Ohjelma on juuri imuroitu OpenOffice 3.0, käyttöjärj. on XP pro.
Voiko joku auttaa?

8

1112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on seuraava

eli mulla on Voikko ohjelma ja oikoluku toimii.

• oo 3.0.1 käyttäjä

Työkalut -> Asetukset -> Kieliasetukset -> Kirjoituksen aputyökalut -> Asetukset ja siellä tavutuksen asetukset.

Toinen keino on tehdä muutos mallipohjan (.ott) tyyleihin (sama kun teit uudelle dokumentille, tällöin muutos koskee vain kyseistä dokkaria)

• on seuraava
        oo 3.0.1 käyttäjä kirjoitti:

Työkalut -> Asetukset -> Kieliasetukset -> Kirjoituksen aputyökalut -> Asetukset ja siellä tavutuksen asetukset.

Toinen keino on tehdä muutos mallipohjan (.ott) tyyleihin (sama kun teit uudelle dokumentille, tällöin muutos koskee vain kyseistä dokkaria)

mun ongelma. Eli kuten kerroin olen työkaluista ruksannut tavutus- ja oikolukukohdat, mutta se ei auta. Eli mulla on kohdat Työkalut - Asetukset - Kieliasetukset - Kirjoituksen aputyökalut - Asetukset taulussa ruksattu seuraavat kohdat:
        - Suomen kielen oikoluku(Voikko)
        - Suomen kielen tavutus(Voikko)
        - Tavuta kysymättä
        - Tavuta erikoiskohdat (tätä kohtaa olen testannut ruksilla ja ilman noiden muiden ruksien ollessa päällä - ei auta)

Edelläolevat asetukset kyllä pysyvät päällä, mutta tavutusta ei tapahdu. Pitkätkin sanat hyppäävät seuraavalle riville.
        Ts. ainoa konsti on laittaa jokaiseen asiakirjaan erikseen Muotoilu - Tyylit ja muotoilu kautta se automaattinen tavutus päälle.
        Missä lie vika?

• on seuraava kirjoitti:

mun ongelma. Eli kuten kerroin olen työkaluista ruksannut tavutus- ja oikolukukohdat, mutta se ei auta. Eli mulla on kohdat Työkalut - Asetukset - Kieliasetukset - Kirjoituksen aputyökalut - Asetukset taulussa ruksattu seuraavat kohdat:
        - Suomen kielen oikoluku(Voikko)
        - Suomen kielen tavutus(Voikko)
        - Tavuta kysymättä
        - Tavuta erikoiskohdat (tätä kohtaa olen testannut ruksilla ja ilman noiden muiden ruksien ollessa päällä - ei auta)

Edelläolevat asetukset kyllä pysyvät päällä, mutta tavutusta ei tapahdu. Pitkätkin sanat hyppäävät seuraavalle riville.
        Ts. ainoa konsti on laittaa jokaiseen asiakirjaan erikseen Muotoilu - Tyylit ja muotoilu kautta se automaattinen tavutus päälle.
        Missä lie vika?

Tyylit ja automaattinen tavutus ovat asiakirjakohtaisia asetuksia. Luo uusi asiakirja, tee siihen ensimmäisessä viestissä mainitsemasi asiat. Tallenna asiakirja asiakirjamallina ja tee kyseisestä mallista oletus.

Katso lisätietoja oikeusministeriön Kysymysten ja vastausten käsikirjasta (fi.openoffice.org-sivun vasemmassa reunassa linkki Käyttöoppaat): luvut 2.5.1. Miten saan käyttöön asiakirjapohjat ja 2.5.2. Miten asetan oman oletusmallin OpenOffice-käynnistykseen.

• on seuraava
        Urmensch kirjoitti:

Tyylit ja automaattinen tavutus ovat asiakirjakohtaisia asetuksia. Luo uusi asiakirja, tee siihen ensimmäisessä viestissä mainitsemasi asiat. Tallenna asiakirja asiakirjamallina ja tee kyseisestä mallista oletus.

Katso lisätietoja oikeusministeriön Kysymysten ja vastausten käsikirjasta (fi.openoffice.org-sivun vasemmassa reunassa linkki Käyttöoppaat): luvut 2.5.1. Miten saan käyttöön asiakirjapohjat ja 2.5.2. Miten asetan oman oletusmallin OpenOffice-käynnistykseen.

asia, jonka haluan kertoa!
        Onnistui, vaikka en tämän tyyppisiä perusasetuksia ole ennen tehnyt. Hienoa Urmensch, että vaivauduit auttamaan !!!

• ongelma siis minullakin
        Urmensch kirjoitti:

Voiko jollakin tavalla suojata koko sanan tai osan siitä niin, ettei tavutus iske päälle?

Tämä ongelma esiintyy usein kreikankielisissä teksteissä, jossa OO pätkii sanoja hiukan miten sattuu.

• ongelma siis minullakin kirjoitti:

Voiko jollakin tavalla suojata koko sanan tai osan siitä niin, ettei tavutus iske päälle?

Tämä ongelma esiintyy usein kreikankielisissä teksteissä, jossa OO pätkii sanoja hiukan miten sattuu.

Kokonaisien sanojen tavutuksen voi estää. Kertaluonteisesti sen voi tehdä valitsemalla sanan ja poistamalla fonttiasetuksista kieliasetuksen (siis valitsemalla kieleksi "ei mitään"). Tällöin sitä ei myöskään oikolueta.

Pysyvästi tietyn sanan tavutuksen voi estää lisäämällä sen omaan sanakirjaan. Omat sanakirjat löytyvät kirjoituksen aputyökaluista (Työkalut -> Asetukset... -> Kieliasetukset -> Kirjoituksen aputyökalut). Kannattaa luoda uusi sanakirja, johon lisää omat uudet sanat. Jos lisäät sanan sellaisenaan (siis "örskelötti" ilman lainausmerkkejä), sanaa ei oikolueta, mutta se tavutetaan. Jos lisää sanan perään yhtäsuuruusmerkin (siis "örskelötti="), sanaa ei oikolueta eikä tavuteta.

Huomaa, että sanasta täytyy lisätä kaikki taivutusmuodot ja kirjainkoot. Jos lisäät sanakirjaan sanan "örskelötti", niin se ei vaikuta sanojen "örskelöttiä" tai "Örskelötti" käsittelyyn.

• Vielen Dank
        Urmensch kirjoitti:

Kokonaisien sanojen tavutuksen voi estää. Kertaluonteisesti sen voi tehdä valitsemalla sanan ja poistamalla fonttiasetuksista kieliasetuksen (siis valitsemalla kieleksi "ei mitään"). Tällöin sitä ei myöskään oikolueta.

Pysyvästi tietyn sanan tavutuksen voi estää lisäämällä sen omaan sanakirjaan. Omat sanakirjat löytyvät kirjoituksen aputyökaluista (Työkalut -> Asetukset... -> Kieliasetukset -> Kirjoituksen aputyökalut). Kannattaa luoda uusi sanakirja, johon lisää omat uudet sanat. Jos lisäät sanan sellaisenaan (siis "örskelötti" ilman lainausmerkkejä), sanaa ei oikolueta, mutta se tavutetaan. Jos lisää sanan perään yhtäsuuruusmerkin (siis "örskelötti="), sanaa ei oikolueta eikä tavuteta.

Huomaa, että sanasta täytyy lisätä kaikki taivutusmuodot ja kirjainkoot. Jos lisäät sanakirjaan sanan "örskelötti", niin se ei vaikuta sanojen "örskelöttiä" tai "Örskelötti" käsittelyyn.

Kiitos vinkistä. Tämähän on niin yksinekrtaisen selvä juttu, ettei tullut mulle mieleenikään. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6475
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      656
      2757
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1239
    4. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1185
    5. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      91
      1174
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1113
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1100
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      275
      1088
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      71
      985
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      229