Minä teen näin:
kun on palkkapäivä niin käyn ruokakaupassa ja ostan kerralla paljon ja halpaa. Pakastimeen laitan sitten kaikki jauhelihat, makkarat, kalat ym. mitä en heti aio käyttää.
Jos aloitetaan perunoista jotka maksaa jotain 60-70 senttiä/ kilo tällä hetkellä, niin niitä kun ostaa jo pari kiloa niin saa vaikka mitä laitettua. Kuten peruna-jauheliha paistos tai jauheliha keittoa, ja niistä molemmista riittää ainakin kahdeksi päiväksi ja jopa kolmeksi.
Makkara paketista saa keiton ja/tai kastikkeen/uunimakkaraa.
Pakastekalasta saa myös keiton, ja jos puolittaa paketin saa toisesta palasta uunikalan. Tonnikala on myös halpa vaihtoehto (ellei osta kallein merkki), makarooneja ja tonnikala ja siihen herne/maissi/paprika pussi ja mausteeksi suolaa, pippuria ja liemikuutio.
Hernekeitto purkki ei myöskään paljon maksa ja pakaste juurekset keittoihin on halvempi vaihtoehto kun että ostaa niitä tuoreina tässä tapauksessa.
Myös leivän kannattaa leipoa itse, sitä saa monta sämpylää yhdestä sämpyläjauho pussista joka maksaa jotain 3-4euroa jos ei halua maksaa viidestä sämpylästä jo 2-3 euroa.
Syksyllä taas kannattaa mennä sienimetsään, sieltä kun silloin saa ilmaista ruokaa ja kaupan päälle vielä raitista ilmaa.
Mausteyrtit voi kasvattaa itse ikkunanlaudalla tai parvekkeella, kuten persiljat, tillit, basilikat, oregano, timjami jne. eikä tarvii ostaa niitä kalliita maustepusseja/purkkeja.
Hedelmät taas kannattaa ostaa silloin kun ne on tarjouksessa, ei tarvii olla se kallein omenalaji jne.
Tässä oli vähän säästövinkkejä mitä itse olen noudattanut ja hyvin toimii.
Tässä toimivia
3
1128
Vastaukset
- tässä lisää...
Hyviä säästövinkkejä on. Mutta niitäkin voi tarvittaessa vähän parantaa. Tässä itseni hyväksi kokemiani vinkkejä näihin liittyen:
1)Yritä ostaa perunat syksyllä tarjouksesta 10kg säkistä, niin saat edullisesti, muistaakseni oli Prismassa syksyllä 35c/kilo. Hyvä vinkki jos on paikka missä voi säilyttää niitä.
2)Kova hinta jauhoista 1,5-2eur/kg. Itse ostan vehnäjauhoja tarjouksesta 0,35eur/kg, sekä sukulaiselta venhänjyviä 0,20eur/kg joista jauhan kotona täysjyväjauhoa sämpylöihin. Käytän sämpylöihin yleensä 35% täysjyväjauhoja. Ja on muuten terveellisempää näin.
3)Yritän hyödyntää ilmaiset puutarhan antimet, omenat, luumut ym. Sekä metsästä saatavat marjat ja sienet.
4)Ostan aina ison kilo-juuston halvalla ja siitä sitten käytän heti osan, ja loput raastan pakastimeen, tulee huomattavasti edullisempi kilohinta juustoraasteelle, verrattuna kaupasta ostettuun.
Ruokakulut pystyn painamaan noin 40-50eur/kk kun itse leipoo sämpylät. Mutta helposti lipsahtaa lähelle satasta jos ostaa leivät valmiina ja muutenkin ostaa kalliimpaa tuotetta.- anniina
Malteser0004 kirjoitti:
Kiitos paljon molemmille.
näihin, että kyllä hernekeittokin kannattaa tehdä itse! Tulee todella paljon edullisemmaksi kilohinta!! Ja tekee samantien suuremman satsin ja pakastaa osan. Muutoinkin teen itse ruuat alusta asti. Usein keittoja ja puuroja sekä sämpylöitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552715
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322325- 792178
- 951996
- 541896
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301370Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291339