Hetken mielijohteesta ( lue mielenhäiriöstä)
tartuin Tuulilasin irtonumeroon kaupassa ja
luvin kannesta "Kitkarengas ja kesäkeli on
hengenvaarallinen yhdistelmä". Saman tien
pistin lehden avaamattomana takaisin telinee-
seen.
Viisitoista vuotta kitkoilla kesät talvet aja-
neena olen vahvasti toista mieltä. Esim. tänä
talvena täällä etelässä on ollut lähes koko ajan
kesäkeli ja vieläpä kuiva sellainen. Lisäksi kun
suurin laillinen nopeus kesällä 120 km/h. Siihen
riittää laillisella kulutuspinnalla oleva rengas.
Olikohan niin, että ko. toimittaja on irrottanut
ajatuksen asiayhteydestä lukemalla keskieuroopan
vapaan nopeuden testejä.
On turhaa selitellä mitään tuollaisten samma-
koiden päästelyn jälkeen lämpötiloilla ja kulu-
tuspinnan paksuuksilla.
Vaikeaa on Tuulilasin päästä "Huulilasin" mai-
neestaan tuollaisilla lausunnoilla. Eikö siellä
ole ketään täyspäistä joka katselisi perään.
Kyseessä lienee rengasliikkeiden kamppanja saada
myytyä kesärenkaat kitkarenkaiden käyttäjille.
Varmaan joku tuntee tuon toimittajan taustoja,
jotta asiaan voidaan puuttua.
Tuulilasin rengastesti?
52
3819
Vastaukset
- samaa kokeillut
Nopeusrajoitukset ovat nykyään niin järjettömän alhaisia että tieltä ei todellakaan lennä kaarteessa vaikka alla olisi huippurenkaan sijaan paskat kitkat.
Tämä ei kuitenkaan muuta mihinkään sitä tosiasiaa että skandinaviaan tarkoitetut "oikeat" kitkenkaat ovat todella paskat kesärenkaina.
Sitä paitsi ne todella ovat hengenvaaralliset jos ajelet maantienopeuksia uraisella tiellä kovassa vesisateessa. Käytetyt kitkat nimittäin oikeasti lähtevät vesiliirtoon kymmeniä kilometrejä alhaisemmassa nopeudessa kuin uudet hyvälaatuiset kesärenkaat. Sen lisäksi paniikkijarrutus märällä asfaltillla venyy kaksinkertaisiin lukemiin hyvään kesärenkaaseen verrattuna.
Olen ajellut kahdella autolla loppuun kahdet huippukitkat (Conti ja Bridgestone) enkä enää viitsi leikkiä hengelläni moisten kanssa. Kun autoon tulee laitettua vähintään pari kymppitonnia on järjetöntä "säästää" muutama satanen ja ajella kesällä kirkoilla jotka pudottavat ajo-ominaisuudet satasen peltoauton tasolle.Misukoiden Polyvalentit, Nokian WR:t ja Nokian
viimeiset kitkat H:t. Tullut ajettu niitä useampia
rengaskertoja "loppuun" 2 millisiksi.
Jossakin rengastestissä verrattiin Nokian WR:ää
silloin markkinoilla oleviin kesärenkaisiin ja oli
paras siinä testissä. Tais olla TM:n tekemä.
Muuten vertasit jostain syystä tuossa kirjoituk-
sessasi uutta kesärengasta kuluneeseen kitkaan,
miksi näin?
Edelleen olen sitä mieltä, että kitkat pärjäävät
keskiverto kesärenkaalle meidän olosuhteissa ja
nopeuksissa ihan hyvin. Testi haiskahtaa renga-
liikkeiden rahastusyritykseltä.
PS.
Eikö ole kanttia kirjoittaa rekisteröidyllä
nimimerkillä, koskee kaikkia?- edelleen ilman nimimerkkiä
Täpinä kirjoitti:
Misukoiden Polyvalentit, Nokian WR:t ja Nokian
viimeiset kitkat H:t. Tullut ajettu niitä useampia
rengaskertoja "loppuun" 2 millisiksi.
Jossakin rengastestissä verrattiin Nokian WR:ää
silloin markkinoilla oleviin kesärenkaisiin ja oli
paras siinä testissä. Tais olla TM:n tekemä.
Muuten vertasit jostain syystä tuossa kirjoituk-
sessasi uutta kesärengasta kuluneeseen kitkaan,
miksi näin?
Edelleen olen sitä mieltä, että kitkat pärjäävät
keskiverto kesärenkaalle meidän olosuhteissa ja
nopeuksissa ihan hyvin. Testi haiskahtaa renga-
liikkeiden rahastusyritykseltä.
PS.
Eikö ole kanttia kirjoittaa rekisteröidyllä
nimimerkillä, koskee kaikkia?Jos kuvittelet olevasi automaattisesti oikeassa siksi että olet rekisteröitynyt ja vastakkaisia mielipiteitä esittävät kirjoittajat eivät niin onnea vaan.
On hyvä syy siihen miksi kulahtanutta kitkarengasta pitää verrata uuteen kesärenkaaseen: kitkoilla ajavat kesällä vain tyypit jotka haluavat "säästää" ajamalla loppuun kitkat joiden pinta ei ole enää laillinen talvirenkaaksi (3mm) mutta jolla saa ajaa vielä yhden kesän. Vaihtoehtona on uusien kesärenkaiden osto jota yritetään välttää.
Ne kitkat joilla kesällä ajetaan eivät siis ole ainoastaan sopimattomia kesäkeleille vaan vielä loppuun ajettujakin mikä romahduttaa vesikelin ominaisuudet asteikon alapuolelle.
Se mitä en tajua ovat ne idiootit jotka ajavat 20-30 tuhannen euron autoillakin kitkat alla kesällä "säästön" takia. Auton ominaisuudet ääritilanteissa romahtavat parin satasen peltoauton tasolle mutta rahat laitetaan mieluummin kolmen tonnin alumiinivanteisiin kuin kolmen satasen renkaisiin.
Parhaat keskieurooppalaiseen käyttöön tarkoitetut kitkat ovat kesällä parempia kuin monet huonommat kesärenkaat mutta ne ovatkin käytännössä kesärenkaita eivätkä pidä talvella yhtään mitään.
- The Rat
Toki kitkat ovat kesäkeleillä hengenvaaralliset, siinä missä esimerkiksi kuluneet renkaat tai väärät ilmanpaineetkin.
Hyvälaatuinen, tuore kesärengas kun pysähtyy nopeammin kesäkeleillä kuin kitkarengas. Tästä aiheutuu kohonnut onnettomuusriski. Toki onnettomuusriski kohoaa varsin vähän, ennakoimalla kun välttää helposti 99% vaaratilanteista, ja kitkoilla selviää edelleen 90% niistä, joista kesärenkaillakin. Toki edelleen jää tuo promillen verran tapauksia, joissa ennakoiva kuski kitkoilla onnettomuuteen joutuu. Hengenvaaraa tosin niistä aiheutuu ehkä prosentista...
Joo. Eli ei. :) - samaa mieltä
Tuulilasin kanssa. Sattuipa kerran olemaan uria tiessä, siitä lähti vesiliirtoon ja metsään mentiin. Kuukausi sairaalassa ja auto lunastukseen.
Ei ole paljon järjettömämpää tekoa kuin käyttää kesällä kitkarenkaita. En suosittele niitä talvellekaan.- mielestään
Kokemusta on, PP on ex-opet... kirjoitti:
paremmin.
"On turhaa selitellä mitään tuollaisten samma-
koiden päästelyn jälkeen lämpötiloilla ja kulu-
tuspinnan paksuuksilla.
Vaikeaa on Tuulilasin päästä "Huulilasin" mai-
neestaan tuollaisilla lausunnoilla. Eikö siellä
ole ketään täyspäistä joka katselisi perään.
Kyseessä lienee rengasliikkeiden kamppanja saada
myytyä kesärenkaat kitkarenkaiden käyttäjille.
Varmaan joku tuntee tuon toimittajan taustoja,
jotta asiaan voidaan puuttua."
Ei kaverilla paljon järki päätä pakota. Mistä näitä sikiää? mielestään kirjoitti:
paremmin.
"On turhaa selitellä mitään tuollaisten samma-
koiden päästelyn jälkeen lämpötiloilla ja kulu-
tuspinnan paksuuksilla.
Vaikeaa on Tuulilasin päästä "Huulilasin" mai-
neestaan tuollaisilla lausunnoilla. Eikö siellä
ole ketään täyspäistä joka katselisi perään.
Kyseessä lienee rengasliikkeiden kamppanja saada
myytyä kesärenkaat kitkarenkaiden käyttäjille.
Varmaan joku tuntee tuon toimittajan taustoja,
jotta asiaan voidaan puuttua."
Ei kaverilla paljon järki päätä pakota. Mistä näitä sikiää?Ilman nimimerkkiä, saatikka rekisteröityä,
räksyttäjiä. Vastaan sitten kun Sinussa on
miestä/naista kirjoittaa nimimerkillä.
Et pysty itse edes kirjoittamaan, vaan pitää
kopsata minun kirjoituksia. Tuon sikiämisenkin,
tosi vanha vitsi, olet kopioinut. Nolottaako?- nimimerkitön sälli
Täpinä kirjoitti:
Ilman nimimerkkiä, saatikka rekisteröityä,
räksyttäjiä. Vastaan sitten kun Sinussa on
miestä/naista kirjoittaa nimimerkillä.
Et pysty itse edes kirjoittamaan, vaan pitää
kopsata minun kirjoituksia. Tuon sikiämisenkin,
tosi vanha vitsi, olet kopioinut. Nolottaako?Mitähän vitun väliä sillä on tällaisilla väittelypalstoilla onko nimimerkkinsä rekannut vai ei.
Jokainen seisokoon omien sanojensa takana. Ihan sama onko rekisteröitynyt. Eihän sullakaan ole munaa laittaa omia henkilötietojas profiiliin. Eipä näytä yhtään keskustelun tasoa nostavan toi rekisteröinti.
Ainoa oleellinen asia on käyttää samaa nimimerkkiä läpi koko viestiketjun. - et käytä
nimimerkitön sälli kirjoitti:
Mitähän vitun väliä sillä on tällaisilla väittelypalstoilla onko nimimerkkinsä rekannut vai ei.
Jokainen seisokoon omien sanojensa takana. Ihan sama onko rekisteröitynyt. Eihän sullakaan ole munaa laittaa omia henkilötietojas profiiliin. Eipä näytä yhtään keskustelun tasoa nostavan toi rekisteröinti.
Ainoa oleellinen asia on käyttää samaa nimimerkkiä läpi koko viestiketjun.Mulkku?
- väliä on
Täpinä kirjoitti:
Ilman nimimerkkiä, saatikka rekisteröityä,
räksyttäjiä. Vastaan sitten kun Sinussa on
miestä/naista kirjoittaa nimimerkillä.
Et pysty itse edes kirjoittamaan, vaan pitää
kopsata minun kirjoituksia. Tuon sikiämisenkin,
tosi vanha vitsi, olet kopioinut. Nolottaako?nimimerkillä? Ei edes rekisteröidystä nimimerkistä selviä henkilötiedot. Asiat tässä ratkaisevat.
Toki sinun on turhaa selitellä mitään tuollaisten sammakoiden päästelyn jälkeen mitään.
Vaikeaa on Täpinän päästä maineestaan tuollaisilla lausunnoilla. Eikö sillä
ole ketään täyspäistä kaveria joka katselisi Täpinän perään?
- linjan
autourheilijana olen täysin päinvastaista mieltä. Kuten tuolla Oulun seudun ammattikorkeakoulun tutkimuksessa todettiin, kitkakerroin ei yksinkertaisesti riitä.
Yhden kerran on kitkat autossani olleet, kokeilin niitä joskus huhti-toukokuussa kelien lämmettyä kuivalla asvaltilla. Pito on heikko ja ne tuntuivat kaatuvan alle. Ilmeisesti renkaan runko on niin löysä. Ostin sitten oikeat kesärenkaat ja jätin yli puolikuntoiset kitkat "paalattavaksi".
Tilannetta voisi verrata vähän kuin ajaisi autolla jonka jarrut ovat osittain epäkunnossa. Varovasti ajamalla voi päästä kauankin. Mutta jos kerran tulee se tiukka paikka niin saattaa rysähtää viimeisen kerran.
Jos minusta olisi kiinni nuo kitkat pitäisi kieltää kesäkelillä.- talvikuukausina
Esim. tänä talvena on vallinneet etupäässä kesäkelit.
Eiköhän tässä vähän liioitella puolin ja toisin.
Kolmen millin kulutuspinta toimii hyvin kesärenkaana. - tarvitsisi kieltää
talvikuukausina kirjoitti:
Esim. tänä talvena on vallinneet etupäässä kesäkelit.
Eiköhän tässä vähän liioitella puolin ja toisin.
Kolmen millin kulutuspinta toimii hyvin kesärenkaana.koska talvirenkaan ja kitkarenkaan kitkakerroin on suurinpiirtein sama kuivalla asfaltilla joten käyhän se talvella yhtä hyvin (siis asvaltilla).
Mutta kesä on toinen juttu kokonaan, kesärenkaan kitkakerroin on niin paljon parempi, että on järjetöntä käyttää kitkoja.
Sulaa asvalttia en ole nähnyt pariin kuukauteen.
Olen toki samaa mieltä, että märällä asfaltilla kesärengas voittaa kitkarenkaan mennen tullen, mutta mihin katosi taas maalaisjärki?
Märkä asfaltti renkaalla kuin renkaalla on parempi keli kuin jääkeli.
Naurettava väite tämä "hengenvaarallinen yhdistelmä" -kyse onkin luuloista ja asenteista.
-Ihan vaan esimerkkinä: pari vuotta sitten laitoin alle kesärenkaat vasta keskellä kesää ja ensimmäisen kahden viikon aikana jouduin kaksi kertaa todella läheltä piti tilanteenseen, vaikka alla oli ihan uudet Michelinit. Miksi? -no siksi, että auto tuntui niin paljon "ajettavemmalta", kuin kitkat alla, että luulin ajavani turvallisesti (ylinopeutta) ja tilannenopeudet kasvoivat. Fysiikan laille ja jarrutusmatkoille ei ne Misukatkaan voineet kuitenkaan yhtään mitään.- lukea tuo
OAMK:n tutkimus jos ei muuten ymmärrä.
Eivät kesärenkaat anna mitään erityisoikeutta ajaa ylinopeutta.
Läheltä piti tilanteissa kitkarenkaat ovat hengenvaaralliset. Fiksut ovat kertoneet tuon tälläkin palstalla jo vuosia sitten. - tuomas_82_
"-Ihan vaan esimerkkinä: pari vuotta sitten laitoin alle kesärenkaat vasta keskellä kesää ja ensimmäisen kahden viikon aikana jouduin kaksi kertaa todella läheltä piti tilanteenseen, vaikka alla oli ihan uudet Michelinit. Miksi?"
Kylläpä oot ajanut todella pahasti päin persettä, jos joudut uusilla kesärenkailla ja kuivalla asfaltilla itse aiheutettuihin läheltä piti tilanteisiin. Kesärengas tarjoaa kuivalla asfaltilla niin perkeleenmoisen pidon ja antaa niin paljon anteeksi, että kannattaa oikeasti miettiä ajokortin palauttamista poliisilaitokselle ihan jo kanssaihmisten turvallisuuden vuoksi. tuomas_82_ kirjoitti:
"-Ihan vaan esimerkkinä: pari vuotta sitten laitoin alle kesärenkaat vasta keskellä kesää ja ensimmäisen kahden viikon aikana jouduin kaksi kertaa todella läheltä piti tilanteenseen, vaikka alla oli ihan uudet Michelinit. Miksi?"
Kylläpä oot ajanut todella pahasti päin persettä, jos joudut uusilla kesärenkailla ja kuivalla asfaltilla itse aiheutettuihin läheltä piti tilanteisiin. Kesärengas tarjoaa kuivalla asfaltilla niin perkeleenmoisen pidon ja antaa niin paljon anteeksi, että kannattaa oikeasti miettiä ajokortin palauttamista poliisilaitokselle ihan jo kanssaihmisten turvallisuuden vuoksi.....koskaan tee virheitä omasta mielestään!
"Kesärengas tarjoaa kuivalla asfaltilla niin perkeleenmoisen pidon ja antaa niin paljon anteeksi, että kannattaa oikeasti miettiä ajokortin palauttamista poliisilaitokselle ihan jo kanssaihmisten turvallisuuden vuoksi."
-ei se niin paljoa anna anteeksi, että väärin arviotu nopeus muuttuisi toiseksi.
Mainitsemissani tapauksissa sivullinen, sivutieltä eteen tullut auto ei kiihdyttänytkään lähellekään tien suurinta sallittua nopeutta.
Tilanne oli sellainen, sivutieltä tuli paappa, joka ehti kyllä ihan laiilisesti eteeni, mutta paappa ei kiihdyttönytkään Taunustaansa kuin 40km/h nopeuteen, jolloin 50km/h tilannenopeusero tuli tosi yllättäen.
Samantyyppisiin nopeuserotilanteisiin olen kuullut useilta, mopoautojen takia. -eikös näillä kuljettajilla olisi suurempi syy palauttaa kortinsa? (minä opin kyllä virheistäni) -mopoauton kun ei kuulukaan kulkea henkilöauton nopeuksia.......- ainakaan
Tojo-Kölli kirjoitti:
....koskaan tee virheitä omasta mielestään!
"Kesärengas tarjoaa kuivalla asfaltilla niin perkeleenmoisen pidon ja antaa niin paljon anteeksi, että kannattaa oikeasti miettiä ajokortin palauttamista poliisilaitokselle ihan jo kanssaihmisten turvallisuuden vuoksi."
-ei se niin paljoa anna anteeksi, että väärin arviotu nopeus muuttuisi toiseksi.
Mainitsemissani tapauksissa sivullinen, sivutieltä eteen tullut auto ei kiihdyttänytkään lähellekään tien suurinta sallittua nopeutta.
Tilanne oli sellainen, sivutieltä tuli paappa, joka ehti kyllä ihan laiilisesti eteeni, mutta paappa ei kiihdyttönytkään Taunustaansa kuin 40km/h nopeuteen, jolloin 50km/h tilannenopeusero tuli tosi yllättäen.
Samantyyppisiin nopeuserotilanteisiin olen kuullut useilta, mopoautojen takia. -eikös näillä kuljettajilla olisi suurempi syy palauttaa kortinsa? (minä opin kyllä virheistäni) -mopoauton kun ei kuulukaan kulkea henkilöauton nopeuksia.......sitä, että olet ihan yhtä huono kuski jokaisilla renkailla. En kyllä ymmärrä, miten renkaat vaikuttavat ennakointiisi?
ainakaan kirjoitti:
sitä, että olet ihan yhtä huono kuski jokaisilla renkailla. En kyllä ymmärrä, miten renkaat vaikuttavat ennakointiisi?
...olemaan huono kuski ollenkaan, joten paha on sellaista "opp opp oppia"! -sanotaanko niin, että olen yhtä hyvä kuski renkaista riippumatta :-)
"Huumori pois"
-sana "ennakointi" tässä tapauksessa tarkoittaa ja kattaa kelin arviointia ja auton käyttäytymistä kyseisillä renkailla ja ajotavan sopeuttamista pitoon.
"Ennakointi" huonoilla renkailla ajettaessa tarkoittaa mm. pienempää ajonopeutta (vähemmän ylinopeutta....) suurempaa turvaväliä ja aikaisempaa jarruttamista lähetyttäessä mitä tahansa "vaaraa", väistämisvelvollista risteystä jne.
Miten jonkun ajokortillisen voi olla vaikea näin yksinkertaisia perusasioita ymmärtää?
- HKP Q
Muutama vuosi sitten sain auton mukana HKP Q:t ja kokeilin niitä kesärenkaina n kuukauden ajan, jonka jälkeen ajoin rengasliikkeeseen ja vaihdoin alle kesärenkaat. Pito oli uskomattoman huono märällä asvaltilla, että pakko oli vaihtaa kitkarenkaat pois, vaikka pintaa oli n. 4 mm. Ko. renkailla perus-perhe-autokin tuntui tehokkaalle, kun märällä asvaltilla pyörät sai sutimaan todellakin kuin talvella. Hiljaiset nuo kitkat oli, mutta pito yllättävän heikko erityisesti märällä asvaltilla.
- Euroman
Otapa kantaa tähän artikkeliin:
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=689157.....tekee sellaisia temppuja, joita me tavalliset tallaajat emme tee....tässä artikkelin oleellisin:
"alkusyksystä ja loppukeväästä, kun autoissa on usein talvirenkaat alla, vaikka keli on kuiva, ajotapa ja nopeudet on syytä sopeuttaa alle oleviin renkaisiin."
Jos on vaarallista ajaa kitkarenkailla kesällä niin se vasta on hengenvaarallista on ajaa autoa talvella. Kokeilkoot tuota samaa väistökoetta jäällä tai huonosti auratulla tiellä, niin Ipattikin pöpepelikössä kaikilla laillisilla renkailla (rallissa on vähän eri talvipyörät)- on tässä
Tojo-Kölli kirjoitti:
.....tekee sellaisia temppuja, joita me tavalliset tallaajat emme tee....tässä artikkelin oleellisin:
"alkusyksystä ja loppukeväästä, kun autoissa on usein talvirenkaat alla, vaikka keli on kuiva, ajotapa ja nopeudet on syytä sopeuttaa alle oleviin renkaisiin."
Jos on vaarallista ajaa kitkarenkailla kesällä niin se vasta on hengenvaarallista on ajaa autoa talvella. Kokeilkoot tuota samaa väistökoetta jäällä tai huonosti auratulla tiellä, niin Ipattikin pöpepelikössä kaikilla laillisilla renkailla (rallissa on vähän eri talvipyörät)"Kesärenkailla auto pysähtyi 62 metrin matkalla, nastarenkailla jarrutusmatka kasvoi 78 metriin ja kitkarenkailla auto pysähtyi vasta 82 metrin päässä. Merkittävää oli lisäksi, että kitkarenkailla auton nopeus oli 62 metrin kohdalla vielä 32 km/h."
Eipä viitsi leikkiä itsensä ja muiden turvallisuudella. Kannattaa panna ne renkaat alle mitkä ovat kunakin vuodenaikana parhaat. Sitä kun ei etukäteen tiedä milloin hirvi tai muu hyppää eteen. Itseasiassa pahimmat hirviajat ovat syksyllä jolloin sataa usein vettä. - dsasadsa
on tässä kirjoitti:
"Kesärenkailla auto pysähtyi 62 metrin matkalla, nastarenkailla jarrutusmatka kasvoi 78 metriin ja kitkarenkailla auto pysähtyi vasta 82 metrin päässä. Merkittävää oli lisäksi, että kitkarenkailla auton nopeus oli 62 metrin kohdalla vielä 32 km/h."
Eipä viitsi leikkiä itsensä ja muiden turvallisuudella. Kannattaa panna ne renkaat alle mitkä ovat kunakin vuodenaikana parhaat. Sitä kun ei etukäteen tiedä milloin hirvi tai muu hyppää eteen. Itseasiassa pahimmat hirviajat ovat syksyllä jolloin sataa usein vettä.Itse ajan ympäri vuoden keskieurooppakitkoilla. Hyvin mennään. Vesiliirtoa vastustavat PALJON PAREMMIN kuin kesärenkaat. Tämä fakta on todettu myös noin vuoden takaisessa TM testissä. Lukkojarrutuksessa ovat kesärenkaita huonommat, mutta järki päässä ajaessa ovat ihan käyttökelpoiset kesälläkin. Talvella pito on samaa luokkaa kuin pari vuotta enemmän ajetuilla nastakumeilla. Ei huippua, mutta pärjää hyvin kun edelleenkin ajaa järki päässä. Ja se ei tarkoita tien tukkona olemista.
- kyllä nuo
dsasadsa kirjoitti:
Itse ajan ympäri vuoden keskieurooppakitkoilla. Hyvin mennään. Vesiliirtoa vastustavat PALJON PAREMMIN kuin kesärenkaat. Tämä fakta on todettu myös noin vuoden takaisessa TM testissä. Lukkojarrutuksessa ovat kesärenkaita huonommat, mutta järki päässä ajaessa ovat ihan käyttökelpoiset kesälläkin. Talvella pito on samaa luokkaa kuin pari vuotta enemmän ajetuilla nastakumeilla. Ei huippua, mutta pärjää hyvin kun edelleenkin ajaa järki päässä. Ja se ei tarkoita tien tukkona olemista.
kitkat vastustavat ihan eri lailla vesiliirtoa kuin kesärenkaat jossa asia on otettu huomioon jo suunnittelussa.
Itse olen ajanut 40 vuotta pelkillä vanteilla eikä ole ikinä ollut mitään ongelmia. Katsastusinssikin sanoi, että ei lähde vesiliirtoon.
Kaikenlaisia tutkimuksia tekevätkin, muka kesäolosuhteisiin tarkoitettu rengas toimisi kesällä paremmin. - ..johan
kyllä nuo kirjoitti:
kitkat vastustavat ihan eri lailla vesiliirtoa kuin kesärenkaat jossa asia on otettu huomioon jo suunnittelussa.
Itse olen ajanut 40 vuotta pelkillä vanteilla eikä ole ikinä ollut mitään ongelmia. Katsastusinssikin sanoi, että ei lähde vesiliirtoon.
Kaikenlaisia tutkimuksia tekevätkin, muka kesäolosuhteisiin tarkoitettu rengas toimisi kesällä paremmin.No johan sen sanoo nimikin, KESÄrengas on tarkoitettu KESÄkäyttöön ja TALVIrengas on tarkoitettu TALVIkäyttöön.
Turha siis väittää että TALVIrengas olisi parempi KESÄLLÄ kuin KESÄrengas..
Puhumattakaan jostain keskieuroopan ns. kitkoista, KESÄLLÄ kenties hyvät mutta tuskin TALVELLA kovin kaksiset.. ..johan kirjoitti:
No johan sen sanoo nimikin, KESÄrengas on tarkoitettu KESÄkäyttöön ja TALVIrengas on tarkoitettu TALVIkäyttöön.
Turha siis väittää että TALVIrengas olisi parempi KESÄLLÄ kuin KESÄrengas..
Puhumattakaan jostain keskieuroopan ns. kitkoista, KESÄLLÄ kenties hyvät mutta tuskin TALVELLA kovin kaksiset......(no ehkä joku pelle) että Talvirengas olisi kesällä kesärengasta parempi.
Kyse oli siis suhteelisuuden tajusta, eli kitkarengas kesällä ei ole hengenvaarallinen. Vai oletteko kuulleet, että aina kun sataa kesällä vettä, maa on kaaoksessa kitkarenkaden takia?
(näin näyttää olevan talvella kun sataa vähän enemmän lunta, eikä syynä ole kesärenkaat tai talvirenkaat vaan yleensä renkaiden kitka, joka siis on hengenvaarallisen huono huonoilla tavikeleillä)- d4d
Tojo-Kölli kirjoitti:
....(no ehkä joku pelle) että Talvirengas olisi kesällä kesärengasta parempi.
Kyse oli siis suhteelisuuden tajusta, eli kitkarengas kesällä ei ole hengenvaarallinen. Vai oletteko kuulleet, että aina kun sataa kesällä vettä, maa on kaaoksessa kitkarenkaden takia?
(näin näyttää olevan talvella kun sataa vähän enemmän lunta, eikä syynä ole kesärenkaat tai talvirenkaat vaan yleensä renkaiden kitka, joka siis on hengenvaarallisen huono huonoilla tavikeleillä)"Vai oletteko kuulleet, että aina kun sataa kesällä vettä, maa on kaaoksessa kitkarenkaden takia?"
Eipä ole kuultu, luultavimmin pelkästään sen takia, että hyvin harvat kuitenkin ajavat kesällä kitkarenkailla. Faktahan on se, että kaikilla renkailla pärjää ja hyvä kuljettaja ajaa turvallisesti myös kitkoilla kesällä, mutta enpä haluisi joutua väistämään hirveä märällä tienpinnalla kun alla on kitkarenkaat. Ajan vuodessa 60tkm ja viime suvena jouduin 2 kertaa rajuun väistöön hirvikolarin välttämiseksi ja sen verran täpärällä oli molemmat kerrat, että kitkarenkaat olisivat käyneet liian kalliiksi. Hyvät kesärenkaatkaan ei pidä märällä asfaltilla kovin kaksisesti, saati sitten löysät kitkat, jotka lipsuvat sateessa normaalissa ajossakin. d4d kirjoitti:
"Vai oletteko kuulleet, että aina kun sataa kesällä vettä, maa on kaaoksessa kitkarenkaden takia?"
Eipä ole kuultu, luultavimmin pelkästään sen takia, että hyvin harvat kuitenkin ajavat kesällä kitkarenkailla. Faktahan on se, että kaikilla renkailla pärjää ja hyvä kuljettaja ajaa turvallisesti myös kitkoilla kesällä, mutta enpä haluisi joutua väistämään hirveä märällä tienpinnalla kun alla on kitkarenkaat. Ajan vuodessa 60tkm ja viime suvena jouduin 2 kertaa rajuun väistöön hirvikolarin välttämiseksi ja sen verran täpärällä oli molemmat kerrat, että kitkarenkaat olisivat käyneet liian kalliiksi. Hyvät kesärenkaatkaan ei pidä märällä asfaltilla kovin kaksisesti, saati sitten löysät kitkat, jotka lipsuvat sateessa normaalissa ajossakin....juuri paljon ajavat käyttää kitkat loppuun kesällä.
Tämä siis siksi, että a) ei ole murheena renkaan kausivaihtoja b) talvirengas ei kestä kahta talvea c) 5mm talvirengas on jo PASKA talvella, mutta kesäkelillä sillä vielä pärjää aivan hyvin.
En tiedä todellakaan, kuinka moni noin vajaa 20%:sta (kitkan käyttäjät) autoilijoista vääntää kesät alle keväällä, mutta ei se varmaan suuri prosentti ole. Lisäksi kitkakuskit vaihtaa talven varalle "ajoissa", toisin kuin "nastojen säästäjät". Tosin tässä on kysymys tosiasiassa saamattomuudesta, koska tuskin kovin moni vaihtaa kesärenkaisiin ensi sunnuntaina säästääkseen talvirenkaita, jolloin laillisesti näin saa tehdä (talvirengaspakko 1.12-28/29.2).......
PS. et kai sä nyt liiotellut tällä kertaa noita vuosikilometrejä kun mä vaan oon edelleen sua yli 110tkm edellä?- Zäpinä
d4d kirjoitti:
"Vai oletteko kuulleet, että aina kun sataa kesällä vettä, maa on kaaoksessa kitkarenkaden takia?"
Eipä ole kuultu, luultavimmin pelkästään sen takia, että hyvin harvat kuitenkin ajavat kesällä kitkarenkailla. Faktahan on se, että kaikilla renkailla pärjää ja hyvä kuljettaja ajaa turvallisesti myös kitkoilla kesällä, mutta enpä haluisi joutua väistämään hirveä märällä tienpinnalla kun alla on kitkarenkaat. Ajan vuodessa 60tkm ja viime suvena jouduin 2 kertaa rajuun väistöön hirvikolarin välttämiseksi ja sen verran täpärällä oli molemmat kerrat, että kitkarenkaat olisivat käyneet liian kalliiksi. Hyvät kesärenkaatkaan ei pidä märällä asfaltilla kovin kaksisesti, saati sitten löysät kitkat, jotka lipsuvat sateessa normaalissa ajossakin.väistämään hirveää hirveä koskaan.
Perun myös kaikkien lehtien tilauksen jotka eivät ole kanssani samaa mieltä. Haluan briljeerata. - ajavat eivät
Tojo-Kölli kirjoitti:
...juuri paljon ajavat käyttää kitkat loppuun kesällä.
Tämä siis siksi, että a) ei ole murheena renkaan kausivaihtoja b) talvirengas ei kestä kahta talvea c) 5mm talvirengas on jo PASKA talvella, mutta kesäkelillä sillä vielä pärjää aivan hyvin.
En tiedä todellakaan, kuinka moni noin vajaa 20%:sta (kitkan käyttäjät) autoilijoista vääntää kesät alle keväällä, mutta ei se varmaan suuri prosentti ole. Lisäksi kitkakuskit vaihtaa talven varalle "ajoissa", toisin kuin "nastojen säästäjät". Tosin tässä on kysymys tosiasiassa saamattomuudesta, koska tuskin kovin moni vaihtaa kesärenkaisiin ensi sunnuntaina säästääkseen talvirenkaita, jolloin laillisesti näin saa tehdä (talvirengaspakko 1.12-28/29.2).......
PS. et kai sä nyt liiotellut tällä kertaa noita vuosikilometrejä kun mä vaan oon edelleen sua yli 110tkm edellä?aja kitkoilla.
Fiksut ajavat talvella nastarenkailla (no missä on aina sulaaa talvella voi ajaa kitkoilla).
Miksi ihmeessä pitäisi ajaa niillä renkailla jotka eivät toimi? Mene neuvomaan formulatalleja siitä kun ajavat sateella sadepyörillä. ajavat eivät kirjoitti:
aja kitkoilla.
Fiksut ajavat talvella nastarenkailla (no missä on aina sulaaa talvella voi ajaa kitkoilla).
Miksi ihmeessä pitäisi ajaa niillä renkailla jotka eivät toimi? Mene neuvomaan formulatalleja siitä kun ajavat sateella sadepyörillä....ajaisi VÄÄRÄN KELIN renkailla, jos minulla olisi VARIKKO, jossa PALVELIJAT vaihtaisi renkaat ILMAISEKSI aina kun keli vaihtuu......
SENKIN FORMULAPELLE!
PS. Faktaa kíitos, ketkä ajavat kitkoilla ja ketkä eivät......- d4d
Tojo-Kölli kirjoitti:
...juuri paljon ajavat käyttää kitkat loppuun kesällä.
Tämä siis siksi, että a) ei ole murheena renkaan kausivaihtoja b) talvirengas ei kestä kahta talvea c) 5mm talvirengas on jo PASKA talvella, mutta kesäkelillä sillä vielä pärjää aivan hyvin.
En tiedä todellakaan, kuinka moni noin vajaa 20%:sta (kitkan käyttäjät) autoilijoista vääntää kesät alle keväällä, mutta ei se varmaan suuri prosentti ole. Lisäksi kitkakuskit vaihtaa talven varalle "ajoissa", toisin kuin "nastojen säästäjät". Tosin tässä on kysymys tosiasiassa saamattomuudesta, koska tuskin kovin moni vaihtaa kesärenkaisiin ensi sunnuntaina säästääkseen talvirenkaita, jolloin laillisesti näin saa tehdä (talvirengaspakko 1.12-28/29.2).......
PS. et kai sä nyt liiotellut tällä kertaa noita vuosikilometrejä kun mä vaan oon edelleen sua yli 110tkm edellä?Omasta lähipiiristä en kyllä tunne yhtään kitkakuskia, joka ajaisi niillä myös kesän, ihan kiltisti vaihtavat aina alle oikeat kesärenkaat. Sanottakoon tietysti, että vaihtoaika heillä on minua eli nastarengaskuskia joustavampi, eli saattavat ajaa kitkoilla molemmista päistä kuukauden pidempään eli syksyllä jo lokakuun lopussa kitkat alle ja kesärenkaat vasta joskus huhtikuun puolivälin paikkeilla.
Jos ajat tosiaan noin paljon, en voi kun ihmetellä miksi olet valmis ajamaan sekä kesät että talvet "väärällä" rengastuksella kuten joku aikaisempi kirjoittajakin asian tiivisti. Autosi renkaat eivät siis pidä lähimainkaan parhaalla mahdollisella tavalla ei kesällä eikä talvella. Itse arvostan (ja yli 90% suomalaisista) turvallisuutta, helppoa ajettavuutta ja mukavuutta sen verran, että kesällä ajan kesärenkailla ja talvella talvirenkailla.
Tärkeintä on että renkaat on lainmukaiset, mutta tietysti toivon, että jos joudun tekemään hätäjarrutuksen märällä kesäisellä maantiellä vaikka hirven takia, niin takanatulijalla on alla oikeat kesärenkaat koska kitkakuski kolauttaa kuitenkin mun konttiin. Turvavälistähän suomalaiset autoilijat eivät juuri piittaa, joten olisipa edes rengastus kunnossa. d4d kirjoitti:
Omasta lähipiiristä en kyllä tunne yhtään kitkakuskia, joka ajaisi niillä myös kesän, ihan kiltisti vaihtavat aina alle oikeat kesärenkaat. Sanottakoon tietysti, että vaihtoaika heillä on minua eli nastarengaskuskia joustavampi, eli saattavat ajaa kitkoilla molemmista päistä kuukauden pidempään eli syksyllä jo lokakuun lopussa kitkat alle ja kesärenkaat vasta joskus huhtikuun puolivälin paikkeilla.
Jos ajat tosiaan noin paljon, en voi kun ihmetellä miksi olet valmis ajamaan sekä kesät että talvet "väärällä" rengastuksella kuten joku aikaisempi kirjoittajakin asian tiivisti. Autosi renkaat eivät siis pidä lähimainkaan parhaalla mahdollisella tavalla ei kesällä eikä talvella. Itse arvostan (ja yli 90% suomalaisista) turvallisuutta, helppoa ajettavuutta ja mukavuutta sen verran, että kesällä ajan kesärenkailla ja talvella talvirenkailla.
Tärkeintä on että renkaat on lainmukaiset, mutta tietysti toivon, että jos joudun tekemään hätäjarrutuksen märällä kesäisellä maantiellä vaikka hirven takia, niin takanatulijalla on alla oikeat kesärenkaat koska kitkakuski kolauttaa kuitenkin mun konttiin. Turvavälistähän suomalaiset autoilijat eivät juuri piittaa, joten olisipa edes rengastus kunnossa.-itseasiassa minulla on kesärenkaat. Kuitenkin jostain kumman syystä ne eivät kestä minulla kuin 1-1,5 kesää. Ilmeiseti mutkatiet, joita ajan paljon kuluttavat kesärenkaita. Ilmeisesti ajotapa on vaihtomaisesti kitkoilla rauhallisempi.
Siksi ymmärtänet, että kun jostain kumman syystä taas 5mm jäljellä olevat kitkat kestää kesäajoa vielä vaikka kuinka. Olen ajanut näitä kitkoja sitten loppuun keväällä ja syksyllä. Heinä-Elokuun olen ajanut pääasiassa kesärenkailla.
PS. Ennakointi ja turvaväli ovat hyveitäni ja ajonopeudet ajoittain paheitani
Käyttääkseni tuota lentäjien termiä juuri
ennen laskeutumista totean, että eiköhän
tämä aloitus, niin kuin tuo "Kaikki kitkoillakin"
ole loppuun jauhettu. Kiistatta on tullut
selväksi, että nastarengas se todella tappaa,
tosin muutaman vuoden viiveellä.
Tämä on tiedostettu mm. Saksassa, Pohjois-
Amerikassa, Kanadassa ja Japanissa nastarengas-
käyttökieltona.
Harvinaisen paljon on ihan asiallisia kommenteja
puolesta ja vastaan. Sitten on tuo "voi vittu-"
ja "mistä näitä sikiää-" ryhmä, jotka eivät pysty
muuhun kuin kopioimaan toisten kirjoituksia ja
toteamaan tuon ainoan hengentuotteensa, voi...
Tarkoituksella en ole provosoinut negatiivisessa
mielessä mitään, vaan herätellyt keskusteluja ko.
aiheesta. Mielenkiintoa on ollutkin, paria aloi-
tusta Tuulilasin talvitesteistä on luettukin yh-
teensä noin 9500 kertaa, ja kommentoitukin yli
parisataa kertaa. Hyvin olen mielestäni onnistu-
nutkin herättämään keskusteluja.
Parannetaan maailmaa jatkossakin.- yhteenveto
Tässä keskustellussakin linkkina oleva Kalevan tekemessä testissä saatiin tulos jarrutus KUIVALLA asvaltilla:
Kesärenkailla 62
nastarenkailla 78 m
kitkarenkailla 82 m
Merkittävää oli lisäksi, että kitkarenkailla auton nopeus oli 62 metrin kohdalla vielä 32 km/h.
Mä en halua lisätä tarkoituksella jarrutusmatkaa n. 30%:lla, kun vaihtoehto on olemassa. On asioita johon ei voi vaikuttaa, mutta tähän voi helposti.
Olisi hienoa tietää jarrutusmatka MÄRÄLLÄ asvaltilla. Veikkaan, että tulos on vieläkin karmaisevampi kitkarenkaiden osalta. - Euroman
yhteenveto kirjoitti:
Tässä keskustellussakin linkkina oleva Kalevan tekemessä testissä saatiin tulos jarrutus KUIVALLA asvaltilla:
Kesärenkailla 62
nastarenkailla 78 m
kitkarenkailla 82 m
Merkittävää oli lisäksi, että kitkarenkailla auton nopeus oli 62 metrin kohdalla vielä 32 km/h.
Mä en halua lisätä tarkoituksella jarrutusmatkaa n. 30%:lla, kun vaihtoehto on olemassa. On asioita johon ei voi vaikuttaa, mutta tähän voi helposti.
Olisi hienoa tietää jarrutusmatka MÄRÄLLÄ asvaltilla. Veikkaan, että tulos on vieläkin karmaisevampi kitkarenkaiden osalta.valitettavasti kaikilla ei riitä järki ymmärtämään kitkarenkaiden huonoutta ja vaarallisuutta. Osittain kyse on siitä, ettei pystytä myöntämään olevansa täysin väärässä. Aivan uppiniskaisuuttaan ajetaan huonoilla renkailla ja vaarannetaan niin oma kuin muidenkin tiellä liikkujien turvallisuus.
Tässä omaa yhteenvetoa:
FAKTAA:
Kyllähän kitkarengas menettelee talvirenkaana jotenkuten mutta valitettavan moni ei ymmärrä miten paljon huonompi se on kuin kesärengas ja ajaa kitkoilla myös kesällä.
” Testin parhaan ja huonoimman renkaan ero oli jarrutusmatkassa noin viisi metriä. Parhaan renkaan ero kitkarenkaaseen oli sen sijaan lähes viisitoista metriä.”
”Kitkarenkaat menestyivät muiden mukana, pois lukien kaarrevesiliirtokoe, jossa kitkarenkaiden pito loppui jo ennen varsinaisen vesiliirtoilmiön alkua.”
” Tavallinen kitkarengas on sen sijaan niin märällä kuin kuivallakin luvattoman heikko ajettava. Se on pehmeä ja mukava, mutta kesärenkaaksi siitä ei ole.”
” Yhtä selvää on, että kitkarenkaat on tehty talveen. Niiden käyttö tulisi rajoittaa kesällä minimiinsä. Kesärenkaiksi niistä ei ole, vaikka niistä nastat puuttuvatkin.”
http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/renkaat/tm-vertailu-taman-vuoden-kesarenkaat
”Kitkarenkaiden ominaisuudet eivät yksinkertaisesti riitä kuivalla kelillä.”
” Kesärenkailla auto pysähtyi 62 metrin matkalla, nastarenkailla jarrutusmatka kasvoi 78 metriin ja kitkarenkailla auto pysähtyi vasta 82 metrin päässä. Merkittävää oli lisäksi, että kitkarenkailla auton nopeus oli 62 metrin kohdalla vielä 32 km/h.”
”Oma mielenkiintonsa voi olla myös sillä, että nimenomaan kitkarenkaiden kitkakerroin osoittautui tässä testissä koko joukon alhaisimmaksi. Siinä kun kesärenkaan kitkakerroin oli 0,95 oli se kitkarenkailla vain 0,75. Nastarenkailla päästiin hieman parempaan eli arvoon 0,78.”
”Kaikilla rengastyypeillä väistöt onnistuivat noin 65 km/h nopeuteen saakka. Kesärenkailla väistö onnistui vielä juuri ja juuri 80 km/h nopeudella, mutta kitkarenkailla varustettuna autolle ei enää riittänyt tien kaistaleveys, vaan auto olisi oikealla tiellä päätynyt tien ulkopuolelle. Nastarenkailla varustettu auto selviytyi hieman paremmin, mutta senkään suoritus ei yltänyt kesärenkaan tasolle.”
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=689157 Euroman kirjoitti:
valitettavasti kaikilla ei riitä järki ymmärtämään kitkarenkaiden huonoutta ja vaarallisuutta. Osittain kyse on siitä, ettei pystytä myöntämään olevansa täysin väärässä. Aivan uppiniskaisuuttaan ajetaan huonoilla renkailla ja vaarannetaan niin oma kuin muidenkin tiellä liikkujien turvallisuus.
Tässä omaa yhteenvetoa:
FAKTAA:
Kyllähän kitkarengas menettelee talvirenkaana jotenkuten mutta valitettavan moni ei ymmärrä miten paljon huonompi se on kuin kesärengas ja ajaa kitkoilla myös kesällä.
” Testin parhaan ja huonoimman renkaan ero oli jarrutusmatkassa noin viisi metriä. Parhaan renkaan ero kitkarenkaaseen oli sen sijaan lähes viisitoista metriä.”
”Kitkarenkaat menestyivät muiden mukana, pois lukien kaarrevesiliirtokoe, jossa kitkarenkaiden pito loppui jo ennen varsinaisen vesiliirtoilmiön alkua.”
” Tavallinen kitkarengas on sen sijaan niin märällä kuin kuivallakin luvattoman heikko ajettava. Se on pehmeä ja mukava, mutta kesärenkaaksi siitä ei ole.”
” Yhtä selvää on, että kitkarenkaat on tehty talveen. Niiden käyttö tulisi rajoittaa kesällä minimiinsä. Kesärenkaiksi niistä ei ole, vaikka niistä nastat puuttuvatkin.”
http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/renkaat/tm-vertailu-taman-vuoden-kesarenkaat
”Kitkarenkaiden ominaisuudet eivät yksinkertaisesti riitä kuivalla kelillä.”
” Kesärenkailla auto pysähtyi 62 metrin matkalla, nastarenkailla jarrutusmatka kasvoi 78 metriin ja kitkarenkailla auto pysähtyi vasta 82 metrin päässä. Merkittävää oli lisäksi, että kitkarenkailla auton nopeus oli 62 metrin kohdalla vielä 32 km/h.”
”Oma mielenkiintonsa voi olla myös sillä, että nimenomaan kitkarenkaiden kitkakerroin osoittautui tässä testissä koko joukon alhaisimmaksi. Siinä kun kesärenkaan kitkakerroin oli 0,95 oli se kitkarenkailla vain 0,75. Nastarenkailla päästiin hieman parempaan eli arvoon 0,78.”
”Kaikilla rengastyypeillä väistöt onnistuivat noin 65 km/h nopeuteen saakka. Kesärenkailla väistö onnistui vielä juuri ja juuri 80 km/h nopeudella, mutta kitkarenkailla varustettuna autolle ei enää riittänyt tien kaistaleveys, vaan auto olisi oikealla tiellä päätynyt tien ulkopuolelle. Nastarenkailla varustettu auto selviytyi hieman paremmin, mutta senkään suoritus ei yltänyt kesärenkaan tasolle.”
http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=689157Ei auta, vaikka Te rengaskauppiaat yritätte
mitä, nastat tullaan kieltämään meilläkin.
Ette haluakkaan ymmärtää niiden aiheuttamaa
terveydellistä riskiä. Kun Ruotsi kieltää nas-
tat, Suomi seuraa perässä.
On suorastaan hoopoa hakea parasta mahdollista
rengasta ja verrata sitä puoliksi ajettuun kitkaan.
Ei se laatuluokan kulunut kesärengaskaan pidä
sillä tapaa kuin uusi. Kitka taas säilyttää tuon
"huonomman" pitonsa lähes koko käyttöikänsä.
Ja mikä tärkeintä, kikan pito kaikissa olosuh-
teissa on riittävä. Esim. tänä talvena ei ole
ollut ainuttakaan ns. liukasta päivää, jolloin
nastat olisivat olleet ylivertaiset.
Pitääkö vielä vääntää lisää rautalankaa, että
ihmisten terveydestä on kysymys. Katselkaa vain
heuhkosairaustilastoja, heitä menehtyy monin-
kertainen määrä vuodessa mitä liikenteessä koko-
naisuudessa kuolee, saatikka sitten yleensä ren-
kaista johtuen.- Euroman
Täpinä kirjoitti:
Ei auta, vaikka Te rengaskauppiaat yritätte
mitä, nastat tullaan kieltämään meilläkin.
Ette haluakkaan ymmärtää niiden aiheuttamaa
terveydellistä riskiä. Kun Ruotsi kieltää nas-
tat, Suomi seuraa perässä.
On suorastaan hoopoa hakea parasta mahdollista
rengasta ja verrata sitä puoliksi ajettuun kitkaan.
Ei se laatuluokan kulunut kesärengaskaan pidä
sillä tapaa kuin uusi. Kitka taas säilyttää tuon
"huonomman" pitonsa lähes koko käyttöikänsä.
Ja mikä tärkeintä, kikan pito kaikissa olosuh-
teissa on riittävä. Esim. tänä talvena ei ole
ollut ainuttakaan ns. liukasta päivää, jolloin
nastat olisivat olleet ylivertaiset.
Pitääkö vielä vääntää lisää rautalankaa, että
ihmisten terveydestä on kysymys. Katselkaa vain
heuhkosairaustilastoja, heitä menehtyy monin-
kertainen määrä vuodessa mitä liikenteessä koko-
naisuudessa kuolee, saatikka sitten yleensä ren-
kaista johtuen.Ensinnäkin totean, että en ole rengaskauppias.
Seuraavaksi totean, että täällä on esitetty Oulun Ammattikorkeakoulun tekemä tutkimus ja TM:n kesärengastesti (tai oikeamminkin lyhennelmä siitä).
Molemmissa on todettu kitkarenkaan heikkoudet etenkin kesäkäytössä. Tästä Täpinä vetää johtopäätökset, että nastarengas on vaarallinen vaikka ei ole pystynyt esittämään ainoatakaan todistetta nastarenkaan vaarallisuudesta.
Testeissä on verrattu uusia renkaita keskenään. Testattaessa kaarrevesiliirtoa kitkarengas ei pitänyt edes vesiliirtonopeuteen asti.
Kitkarenkaan pito ei ole riittävä kaikissa olosuhteissa, noin 6-8 kahdeksan kuukauden ajan Suomessa sen pito on riittämätön. Ei sitä tuuria kaikilla riitä ikuisesti, etteikö vaaratilanne tule eteen jolloin kitkojen kanssa peli on pelattu.
Tänä talvena on ollut jo pari kuukautta niin liukasta, että nastat ovat olleet ylivertaiset. Ainakin missä minä olen ajanut.
Nappulahanskat vai naskalit jäihin pudotessa? Ei taida paksukaan rautalanka riittää kaikille. Euroman kirjoitti:
Ensinnäkin totean, että en ole rengaskauppias.
Seuraavaksi totean, että täällä on esitetty Oulun Ammattikorkeakoulun tekemä tutkimus ja TM:n kesärengastesti (tai oikeamminkin lyhennelmä siitä).
Molemmissa on todettu kitkarenkaan heikkoudet etenkin kesäkäytössä. Tästä Täpinä vetää johtopäätökset, että nastarengas on vaarallinen vaikka ei ole pystynyt esittämään ainoatakaan todistetta nastarenkaan vaarallisuudesta.
Testeissä on verrattu uusia renkaita keskenään. Testattaessa kaarrevesiliirtoa kitkarengas ei pitänyt edes vesiliirtonopeuteen asti.
Kitkarenkaan pito ei ole riittävä kaikissa olosuhteissa, noin 6-8 kahdeksan kuukauden ajan Suomessa sen pito on riittämätön. Ei sitä tuuria kaikilla riitä ikuisesti, etteikö vaaratilanne tule eteen jolloin kitkojen kanssa peli on pelattu.
Tänä talvena on ollut jo pari kuukautta niin liukasta, että nastat ovat olleet ylivertaiset. Ainakin missä minä olen ajanut.
Nappulahanskat vai naskalit jäihin pudotessa? Ei taida paksukaan rautalanka riittää kaikille.Nastarenkaiden aiheuttama terveydellinen haitta
on fakta ja se tappaa ihmisiä. Jos ette tätä si-
säistä, niin en voi mitään.
Jätän amispoikien tilatut tarkoituksenhakuiset
testailut omaan arvoonsa. Luotan ainoastaan
kansainvälisiin tiedelehtiin. Teidänkin olisi
syytä tutustua niihin, rengaskauppiaan veli.- Euroman
Täpinä kirjoitti:
Nastarenkaiden aiheuttama terveydellinen haitta
on fakta ja se tappaa ihmisiä. Jos ette tätä si-
säistä, niin en voi mitään.
Jätän amispoikien tilatut tarkoituksenhakuiset
testailut omaan arvoonsa. Luotan ainoastaan
kansainvälisiin tiedelehtiin. Teidänkin olisi
syytä tutustua niihin, rengaskauppiaan veli.ylivoimaisen vaikea ymmärtää puolueettomia testejä.
Luulisi ala-asteen fysiikallakin ymmärtävän renkaan kitkan merkityksen.
Rengaskauppiaita ei ole koko suvussa eikä tuttavapiirissäni.
Minä luotan ainostaan faktaan ja arvostettujen autotoimittajien mittauksiin ja koeajoihin kuten myös tunnettujen autourheilijoiden tietämykseen.
Linkkiä vaan kehiin "kansainväliset tiedelehtien"
jutuista nastarenkaiden vaarallisuudesta. Niitä ei löydy, ainakaan sellaisia mille voisi antaa mitään arvoa. Kukaan arvostettu toimittaja ei moista huuhaata kirjoita eikä kukaan täysipäinen usko. - jooo-jooo
provosointi...keskustelun herättely...vaikea eroa siihen välille määrittää.
mutta mielestäni kitkarenkaita voisi suosia ihan yksinkertaisesti hinnoittelulla ja verotuksella. jos rengassarja kitka/nasta hintaero olisi 100-200 euroa kitkarenkaan hyväksi, harkitsisi varmasti useampi kitkarenkaan ostoa.
ääriajatteluna totaalikielto on hyvä tapa ajaa omaa mielipidettään, mutta jättäisin totaalikiellon tekemättä, koska joka asiassa ääriajattelusta on haittaa.
-on varmasti joku, joka nastoja oikeasti tarvitsee tai niin huonoja kuskia jotka ovat paljon turvallisempia nastoilla varustetuin pyörin. näin se on, eikä auta sanoa niille että "jääkää kotiin" koska niin ei käy, jokainen ajakoon taitojensa mukaan.
tämä on vain minun pikku "vuodatukseni" asialle. - dreams..
Täpinä kirjoitti:
Ei auta, vaikka Te rengaskauppiaat yritätte
mitä, nastat tullaan kieltämään meilläkin.
Ette haluakkaan ymmärtää niiden aiheuttamaa
terveydellistä riskiä. Kun Ruotsi kieltää nas-
tat, Suomi seuraa perässä.
On suorastaan hoopoa hakea parasta mahdollista
rengasta ja verrata sitä puoliksi ajettuun kitkaan.
Ei se laatuluokan kulunut kesärengaskaan pidä
sillä tapaa kuin uusi. Kitka taas säilyttää tuon
"huonomman" pitonsa lähes koko käyttöikänsä.
Ja mikä tärkeintä, kikan pito kaikissa olosuh-
teissa on riittävä. Esim. tänä talvena ei ole
ollut ainuttakaan ns. liukasta päivää, jolloin
nastat olisivat olleet ylivertaiset.
Pitääkö vielä vääntää lisää rautalankaa, että
ihmisten terveydestä on kysymys. Katselkaa vain
heuhkosairaustilastoja, heitä menehtyy monin-
kertainen määrä vuodessa mitä liikenteessä koko-
naisuudessa kuolee, saatikka sitten yleensä ren-
kaista johtuen.Suomessa ei tulla kieltämään nastarenkaita ellei joku vieras valtio Venäjää lukuunottamatta valloita Suomea ja pakota diktatuurin ottein ihmiset käyttämään vaarallisia renkaita.
Saksa on paska maa, mutta sielläkin saa käyttää osassa maata nastarenkaita. Saksa on myös siitä kumma maa, ettei sen talvi muistuta Suomen talvea lainkaan.
Japanista en tiedä, mutta siellä ei kestä teiden suolauksen takia autot kuin 3 vuotta.
Kanadassa ja Pohjois-Amerikassa (johon Kanadakin muuten kuuluu) saa käyttää nastarenkaita lukuunottamatta joitakin harvoja osavaltioita/provinsseja. Kanadan ilmasto muistuttaa noista mainitsemistasi "nastakielto"-maista eniten Suomea.
Myös suomalainen Nokian renkaat myy Pohjois-Amerikkaan nastarenkaita. Aika erikoista, jos ne olisivat siellä kiellettyjä...
http://www.nokiantires.com/product-group?group=1.01 jooo-jooo kirjoitti:
provosointi...keskustelun herättely...vaikea eroa siihen välille määrittää.
mutta mielestäni kitkarenkaita voisi suosia ihan yksinkertaisesti hinnoittelulla ja verotuksella. jos rengassarja kitka/nasta hintaero olisi 100-200 euroa kitkarenkaan hyväksi, harkitsisi varmasti useampi kitkarenkaan ostoa.
ääriajatteluna totaalikielto on hyvä tapa ajaa omaa mielipidettään, mutta jättäisin totaalikiellon tekemättä, koska joka asiassa ääriajattelusta on haittaa.
-on varmasti joku, joka nastoja oikeasti tarvitsee tai niin huonoja kuskia jotka ovat paljon turvallisempia nastoilla varustetuin pyörin. näin se on, eikä auta sanoa niille että "jääkää kotiin" koska niin ei käy, jokainen ajakoon taitojensa mukaan.
tämä on vain minun pikku "vuodatukseni" asialle.http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=583&posting=22000000042083080
Lainasin tuolta toisesta keskustelusta oman
"vuodatukseni ja tuntuu olevan kuus kuuteen
Sinun ajatuksiesi kanssa.
Kaikille ei vain tunnu aukeavan tuo nastojen
irroittama pienhiukkasien vaarallinen vaikutus
ihmisten terveyteen. Nanoteknologia on vielä
niin vähän tutkittu tieteen ala, ettei pien-
hiukkasten vaikutuksia tunneta.Euroman kirjoitti:
ylivoimaisen vaikea ymmärtää puolueettomia testejä.
Luulisi ala-asteen fysiikallakin ymmärtävän renkaan kitkan merkityksen.
Rengaskauppiaita ei ole koko suvussa eikä tuttavapiirissäni.
Minä luotan ainostaan faktaan ja arvostettujen autotoimittajien mittauksiin ja koeajoihin kuten myös tunnettujen autourheilijoiden tietämykseen.
Linkkiä vaan kehiin "kansainväliset tiedelehtien"
jutuista nastarenkaiden vaarallisuudesta. Niitä ei löydy, ainakaan sellaisia mille voisi antaa mitään arvoa. Kukaan arvostettu toimittaja ei moista huuhaata kirjoita eikä kukaan täysipäinen usko.Ala-asteen fyssalla kitkakertoimet ovat
hallinnassa, mutta tässä kun ei siitä
olekaan kysymys.
Tarvittaneen lääketieteellisiä opintoja,
ennen kuin aukeaa tuo terveyshaitta.
Usko pois, että nastarengas se on se joka
todella tappaa. Mutta ethän Sinä sitä tajua,
olet ollut ulkona kuin lumiukko jankatessasi
noista kitkakertoimista ja jarrutusmatkoista.- Euroman
Täpinä kirjoitti:
Ala-asteen fyssalla kitkakertoimet ovat
hallinnassa, mutta tässä kun ei siitä
olekaan kysymys.
Tarvittaneen lääketieteellisiä opintoja,
ennen kuin aukeaa tuo terveyshaitta.
Usko pois, että nastarengas se on se joka
todella tappaa. Mutta ethän Sinä sitä tajua,
olet ollut ulkona kuin lumiukko jankatessasi
noista kitkakertoimista ja jarrutusmatkoista.luu kurkkuun niin pahasti (Tuulilasin, TM:n ja OAMK:n voimin), että yrität viedä keskustelun sivuraiteille.
Niinkuin joku tuolla kertoikin nastarenkaat eivät ole kielletyt niissä maissa mitä väitit.
Suomessa ei ole yhtään suurkaupunkia joissa tästä nastojen mahdollisesti aiheuttamasta pölystä olisi niin hirveää haittaa. Toisekseen kitkarengas nostaa enemmän pölyä kuin nastarengas.
Miten paljon enemmän sitten jouduttaisiin suolaamaan teitä jos nastarenkaat kiellettäisiin ja mikä olisi sen vaikutus Suomen pohjavesiin en tiedä. Pohtimisen arvoinen seikka kuitenkin.
Nastojen kokoa ja määrää vähennettiin muistaakseni reilut 15 vuotta sitten. Ja sitäpaitsi (nasta)renkaiden aiheuttama teiden kuluma aiheutuu paljon muistakin seikoista kuin nastoista, auton massa vaikuttaa lisäävästi, auton nopeus samoin, renkaiden ilmanpaine ja renkaan profiili (matala kuluttaa vähemmän).
Varmaa on, että nastarenkaita ei tulla kieltämään Suomessa. Kitkarenkaiden käyttö Suomessa kesäaikaan tulisi kieltää.
Ja kysymys oli jo heti alussa siitä, ovatko kitkarenkaat turvallisia kesärenkaina, ei mistään nastarenkaiden mahdollisesti aiheuttamasta pölystä, josta asiasta ei sitten tullut edes mitään linkkiä. Kannattaisi vähän ajatella mitä kirjoittaa. Euroman kirjoitti:
luu kurkkuun niin pahasti (Tuulilasin, TM:n ja OAMK:n voimin), että yrität viedä keskustelun sivuraiteille.
Niinkuin joku tuolla kertoikin nastarenkaat eivät ole kielletyt niissä maissa mitä väitit.
Suomessa ei ole yhtään suurkaupunkia joissa tästä nastojen mahdollisesti aiheuttamasta pölystä olisi niin hirveää haittaa. Toisekseen kitkarengas nostaa enemmän pölyä kuin nastarengas.
Miten paljon enemmän sitten jouduttaisiin suolaamaan teitä jos nastarenkaat kiellettäisiin ja mikä olisi sen vaikutus Suomen pohjavesiin en tiedä. Pohtimisen arvoinen seikka kuitenkin.
Nastojen kokoa ja määrää vähennettiin muistaakseni reilut 15 vuotta sitten. Ja sitäpaitsi (nasta)renkaiden aiheuttama teiden kuluma aiheutuu paljon muistakin seikoista kuin nastoista, auton massa vaikuttaa lisäävästi, auton nopeus samoin, renkaiden ilmanpaine ja renkaan profiili (matala kuluttaa vähemmän).
Varmaa on, että nastarenkaita ei tulla kieltämään Suomessa. Kitkarenkaiden käyttö Suomessa kesäaikaan tulisi kieltää.
Ja kysymys oli jo heti alussa siitä, ovatko kitkarenkaat turvallisia kesärenkaina, ei mistään nastarenkaiden mahdollisesti aiheuttamasta pölystä, josta asiasta ei sitten tullut edes mitään linkkiä. Kannattaisi vähän ajatella mitä kirjoittaa.Juuri noissa valtioissa, jotka luettelin,
nastat ovat kiellettyjä. Autojakin niissä
on hirveän paljon enempi kuin meillä ja hyvin
pärjäävät kitkarenkailla.
Itse puhun kokemuksesta, neljäs auto peräkkäin
16-17 vuoden aikana pelkillä kitkoilla, eikä
mitään vaikeuksia. Katteleppas takseja rannikon
kaupungeissa, et löydä nastoja, vaikka niistä
suurin hyöty olisi juuri etelässä, ja ajavat
ne kitkat loppuun kevään karkeilla teillä.
Minun ajoilla ne kestävät koko kesän.
Kun kitkarenkaan kulutuspinnasta on puolet jäljel-
lä, se kannattaa kuluttaa juuri keväällä, jolloin
rengas kuluu kuukaudessa saman verran kuin koko
kesänä.
Syksyllä sitten tuliterät kitkat alle, kesärenkai-
ta en todella tarvitse. Ole sinä rengasmyyjien
vietävänä, ovat tainneet saada Sinulle luun kurk-
kuun.
Mutta ajele Sinä rengasliikkeen mannekiinina
niin kauan kuin se meillä on vielä mahdollista.
Minäkin luin tuon epätoivoisen "tutkimuksen"
jossa väitettiin kitkojen nostavan karvan verran
enempi sitä nastojen tiestä iroittamaa pölyä.
On se vaan mukavaa ja turvallista ajaa joka syksy
talvea vasten uusilla renkailla.- Euroman
Täpinä kirjoitti:
Juuri noissa valtioissa, jotka luettelin,
nastat ovat kiellettyjä. Autojakin niissä
on hirveän paljon enempi kuin meillä ja hyvin
pärjäävät kitkarenkailla.
Itse puhun kokemuksesta, neljäs auto peräkkäin
16-17 vuoden aikana pelkillä kitkoilla, eikä
mitään vaikeuksia. Katteleppas takseja rannikon
kaupungeissa, et löydä nastoja, vaikka niistä
suurin hyöty olisi juuri etelässä, ja ajavat
ne kitkat loppuun kevään karkeilla teillä.
Minun ajoilla ne kestävät koko kesän.
Kun kitkarenkaan kulutuspinnasta on puolet jäljel-
lä, se kannattaa kuluttaa juuri keväällä, jolloin
rengas kuluu kuukaudessa saman verran kuin koko
kesänä.
Syksyllä sitten tuliterät kitkat alle, kesärenkai-
ta en todella tarvitse. Ole sinä rengasmyyjien
vietävänä, ovat tainneet saada Sinulle luun kurk-
kuun.
Mutta ajele Sinä rengasliikkeen mannekiinina
niin kauan kuin se meillä on vielä mahdollista.
Minäkin luin tuon epätoivoisen "tutkimuksen"
jossa väitettiin kitkojen nostavan karvan verran
enempi sitä nastojen tiestä iroittamaa pölyä.
On se vaan mukavaa ja turvallista ajaa joka syksy
talvea vasten uusilla renkailla.syytä ajaa turvattomilla renkailla ympäri vuoden. Ihan sama millä taksit ajavat missäkin päin Suomea, ei vaikuta minun valintoihini. Sen sijaan luotan asiasta ymmärtävien mielipiteisiin ja tutkimustuloksiin.
Ajelen niillä renkailla jotka soveltuvat parhaiten kulloisenkiin vuodenaikoihin. Jos olisin ajanut kitkarenkailla aina, en olisi tässä vaan mullan alla.
Jatka sinä taisteluasi tuulimyllyjä vastaan. - Kerro kerro?
Täpinä kirjoitti:
Juuri noissa valtioissa, jotka luettelin,
nastat ovat kiellettyjä. Autojakin niissä
on hirveän paljon enempi kuin meillä ja hyvin
pärjäävät kitkarenkailla.
Itse puhun kokemuksesta, neljäs auto peräkkäin
16-17 vuoden aikana pelkillä kitkoilla, eikä
mitään vaikeuksia. Katteleppas takseja rannikon
kaupungeissa, et löydä nastoja, vaikka niistä
suurin hyöty olisi juuri etelässä, ja ajavat
ne kitkat loppuun kevään karkeilla teillä.
Minun ajoilla ne kestävät koko kesän.
Kun kitkarenkaan kulutuspinnasta on puolet jäljel-
lä, se kannattaa kuluttaa juuri keväällä, jolloin
rengas kuluu kuukaudessa saman verran kuin koko
kesänä.
Syksyllä sitten tuliterät kitkat alle, kesärenkai-
ta en todella tarvitse. Ole sinä rengasmyyjien
vietävänä, ovat tainneet saada Sinulle luun kurk-
kuun.
Mutta ajele Sinä rengasliikkeen mannekiinina
niin kauan kuin se meillä on vielä mahdollista.
Minäkin luin tuon epätoivoisen "tutkimuksen"
jossa väitettiin kitkojen nostavan karvan verran
enempi sitä nastojen tiestä iroittamaa pölyä.
On se vaan mukavaa ja turvallista ajaa joka syksy
talvea vasten uusilla renkailla.Et sinä tee itsestäsi yhtään sen uskottavampaa valehtelemalla päivän selvistä asioista.
Kuten sanottu, niin ainakin Saksassa, Pohjois-Amerikassa ja Kanadassa (joka on muuten Pohjois-Amerikassa, vaikka varmaan muuta väität) saa käyttää nastarenkaita. Japani voi olla poikkeus, mutta niillä onkin ympäristö pilalla.
Tuo keskusteluun jotain ulkopuolisia todisteita, niin voidaan alkaa spekuloimaan uudelleen. Euroman kirjoitti:
syytä ajaa turvattomilla renkailla ympäri vuoden. Ihan sama millä taksit ajavat missäkin päin Suomea, ei vaikuta minun valintoihini. Sen sijaan luotan asiasta ymmärtävien mielipiteisiin ja tutkimustuloksiin.
Ajelen niillä renkailla jotka soveltuvat parhaiten kulloisenkiin vuodenaikoihin. Jos olisin ajanut kitkarenkailla aina, en olisi tässä vaan mullan alla.
Jatka sinä taisteluasi tuulimyllyjä vastaan.Tuulimyllyä, eli Sinua vastaanko? Pistäppä
linkkiä, että olisit kitkoilla mullan alla.
Etkö huomaa, kuinka kornia väitteesi ovat?
Jos noin pelottaa ajella kitkoilla, niin olet
tehnyt oikeat valinnat. Mutta me, jotka olemme
peruuttaneetkin enemmän kuin Sinä olet ajanut,
nautimme kitkoilla "kesäkelistä" talvellakin.
Joko vaihdoit kesäkiekot alle, lakihan sen jo
sallii.
No, ottipa koville tämän viestiketjun keskus-
telut rengastestaajalle. Tiesitkös, että Sak-
san suurkaupungeista, ainakin Berliinistä hää-
dettiin vanhat ( =saastuttavat) autot veks,
ihan vaan terveydellisistä syistä, olipa mil-
laiset renkaat hyvänsä.- Euroman
Täpinä kirjoitti:
Tuulimyllyä, eli Sinua vastaanko? Pistäppä
linkkiä, että olisit kitkoilla mullan alla.
Etkö huomaa, kuinka kornia väitteesi ovat?
Jos noin pelottaa ajella kitkoilla, niin olet
tehnyt oikeat valinnat. Mutta me, jotka olemme
peruuttaneetkin enemmän kuin Sinä olet ajanut,
nautimme kitkoilla "kesäkelistä" talvellakin.
Joko vaihdoit kesäkiekot alle, lakihan sen jo
sallii.
No, ottipa koville tämän viestiketjun keskus-
telut rengastestaajalle. Tiesitkös, että Sak-
san suurkaupungeista, ainakin Berliinistä hää-
dettiin vanhat ( =saastuttavat) autot veks,
ihan vaan terveydellisistä syistä, olipa mil-
laiset renkaat hyvänsä.Olen joutunut väistämään hirveä 2-3 kertaa niin rajusti, että kitkoilla ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia väistöön. Samoin kerran väärällä kaistalla vastaantullutta autoa.
Paljonhan tuota olet peruuttanut, minulla meni miljoona kilometriä rikki ajat sitten. Ensimmäisen kerran ostin kitkat autooni 70-luvulla. Silloin niissä oli kiinni hiukan nastan tyyppisiä "kitkapaloja". Niitä sanottiin silloin "Esson kitkarenkaiksi". Syytä en enää muista, möikö sitten sitten Esso niitä renkaita.
Uskaltamisesta ei kitkoilla ajaminen ole kiinni vaan puhtaasti tiedosta ja kokemuksesta eli asioista jotka sinulta puuttuvat.
Kesäkiekkoja en vaihda alle ennenkuin lumi ja jää sulaa teiltä ja siihen menee luultavasti aikaa paljon.
Keskustelu tuntui ottavan sinua koville kun väittämäsi kumottiin totaalisesti useamman testin voimin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 702952
- 462564
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322225- 792128
- 951956
- 321702
- 121526
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171487Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?271302Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil191175