Sapattiin liittyvä vastaus.

hirvas

Miksi Jumala lähetti Poikansa uhriksi koko ihmiskunnan puolesta, jos laki olisi pelastanut kaikki? Siksi, ettei laki pelasta ketään. Se ei pelastanut edes niitä israelilaisiakaan joille se oli annettu.

Adventistikirkko on yksi ihmisten perustama uskonnollinen puolue, jolla on omat opinkäsityksensä. Ne, jotka kuuluvat tuohon maallisesti rekisteröityyn järjestöön, he tottelevat sen oppia, joka on tehty uskottavan tuntuiseksi. Sen toiminta on samanlaista kuin muillakin vastaavilla lahkoilla, mm. jehovat, mormoonit, hellarit ja kirkot.

Ihmisen ei pidä kuulua eikä uskoa mihinkään maalliseen järjestöön, koska yksikään niistä ei ole lähtöisin Jumalasta vaan ihmisistä.

Tämän palstan pääasiallinen kiistelynaihe on sapatti. Se löytyy Raamatusta, koska Jumala antoi käskyn israelilaisille viettää sapattia. Sitä heidän piti noudattaa sukupolvesta sukupolveen, muttei sapattikäskyä ole annettu koskaan muille. Israelin maassa asuvia "muukalaisia" se koski myös, koska he olivat osa sitä yhteiskuntaa, joka vietti sapattia Jumalan käskystä.
Uusi liitto lopetti lain, sillä Jumala perusti uuden liiton Jeesuksen veressä koko ihmiskunnan kanssa.

Gal. 5:14
Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

On korostettava, että jotka ovat "adventismin" alaisia, niin he eivät uskalla poiketa sen tekemästä "sapattiopista", koska se on heille totuutena taottu päähän. Samoin on asia kymmenysten kohdalla.
Siksipä keskustelu sapatista on vain keskustelua erään lahkon opillisista käsityksistä, joita noudattavat lahkon jäsenet. Sellainen on turhaa sanahelinää, ulkokultaisuutta ja omavanhurskautta, joka vie lopulta kadotukseen.

29

625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Rakasta Jumalaa ylikaiken ja lähimäistäsi niinkuin itseäsi!"

      Tähän käskyyn sisältyy KOKO laki ja profeetat.

      Sitäpaitsi, adventistit eivät ole ainoat evankeliset kristinuskovat, jotka ilolla Jumalan kunniaksi pitävät pyhänä sen päivän, jonka Jumala pyhitti, eivätkä lähde muuttamaan aikoja ja lakia enemmistön päätäntävallan perässä.

      En tiedä, että oletko kuullut esimerkiksi seitsemännen päivän baptisteista, tai Jumalan pyhittämää päivää pyhänään pitävistä luterilaisista, joista minäkin olen yksi?

      Eiköhän anneta toisillemme omantunnon ja uskon vapaus,luottaen Jumalan suureen rakkauteen Kristuksessa?

      Lue myöskin tuolinkki:


      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000042105922

    • tämä monia.

      Tuota ei kannata kysyä eksyttäjiltä! He vastaavat aina samalla tavalla! Kieroillen ja valehdellen.

      Jeesus nitisti juutalaisten salaliiton ihmiskuntaa vastaan. Mutta nämä advarit mormonit jehovan todistajat hellarit babtistit metodistit ja muut seko..seko-nistit eivät sitä usko. Jeesus teki tyhjäksi siis Saatanan ja hänen palvojiensa teot!!!

      • hirvas

        silloin, kun kukin teemme viimeistä tiliä kaikkitietävän Jumalan edessä. Siellä ei auta sanoa, että minahän uskoin Adventtikirkoon ja sen oppeihin. Siellä ei tunneta ainuttakaan ihmisjärjestöä oppeineen, siellä ratkaisee vain usko puhtaaseen evankeliumiin.

        Kuka pelastuu, siitä ei päätä tällä palstalla olevat adventistit, ei kirkot eikä papit, vaan Jumala. Sapatti adventistien muovaamilla säännöillä on epäraamatullinen ihmisuskomus ja tapa. Sitä se puhtaasti on, kuten valheoppi tutkivasta tuomiostakin. Ei sellaisia pidä uskoa.


      • Jumalalle saatanan teko?

        kun syyttäjä pannettelijan nimenkin näköjään tahdot isolla alkukirjaimella kirjoittaa!

        Voisikohan ollakkin niin, että taidatkin itse kuulua eksyttäjän joukkoihin, kun noin lähimäisiäsi Kristukseen turvaavia uskovaisia halveksit?


    • Vapahtaja vahvisti koko kymmenien käskyjen lain.
      Hän eli sille täydellisesti kuuliaisena.
      Kukaan ei uskalla kieltää, etteikö hän olisi pitänyt sapattia pyhänä lain käskyn mukaan. Se on niin totta, että niidenkin jotka kiivaasti vastustavat totuutta Jumalan laista ja Herran sapatista, täytyy, tahtoivatpa tai eivät, myöntää että Kristus piti sapatin eikä sunnuntaita.

      Mutta, tässä taas toistetaan, se johtui siitä, että hän eli juutalaisena juutalaisten keskuudessa.
      Fariseuksethan syyttivät häntä tuon tuostakin sen rikkomisesta.
      Mitä Jeesus vastasi tähän syytökseen? Sehän merkitsee meille eniten.
      Hän sanoi heille: Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Niin Ihmisen Poika siis on sapatinkin Herra. Mark.2:27,28.

      Ihmisen Poika oli ja on sapatin herra. Miten siis sapatin herra suhtautui sapattiinsa?
      Hylkäsikö hän sen ja kumosi sen kunnioittamisen ja sitten, niinkuin niin monet väittävät tapahtuneen, poisti sen lopullisesti kuolemassaan? Ei suinkaan!
      Kuinka voisi hän, joka julistaa, että kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, eikä ainoakaan piirto, kuinka voisi hän lakkauttaa tai poistaa kokonaisen käskyn?

      Terve järki ja johdonmukainen ajattelu riittävät jo vakuuttamaan meille, ettei Jeesus Jumalan Poikana voinut eikä halunnutkaan poistaa lakia, jonka hän itse sanoo pysyvän voimassa.

      Mutta Vapahtaja menettelyllään ja julistuksellaan puhdistaa sapatin niistä monista raskaista ja vaikeista lisämääräyksistä, joita perimätieto oli lisännyt siihen ja jotka olivat tehneet tuon pyhän ja siunatun päivän pikemminkin taakaksi kuin siunaukseksi.

      Vapahtaja vaelsi ja teki hyvää. Hän julisti evankeliumia, lohdutti masentuneita, opetti opetuslapsia ja paransi sairaita. Rauha, ja ilo ja kiitoslaulut viitoittivat hänen kulkemansa tien.

      Sapattina tuotiin usein hänen luokseen sairaita.
      Hän tiesi joutuvansa alttiiksi fariseusten raivolle parantaessaan sairaita sapattina, mutta hän teki sen kuitenkin. Tällöin hänelle tarjoutui tilaisuus opettaa, mitä oli lupa tehdä sapattina.

      Niin hän sanoi heille: Kuka on se mies, joka ei, jos hänen ainoa lampaansa putoaa sapattina kuoppaan, tartu siihen ja nosta sitä ylös?

      Kuinka paljon suurempiarvoinen onkaan ihminen kuin lammas!
      Sentähden on lupa tehdä sapattina hyvää.
      Mutta Vapahtajamme ei sano, että on sallittua tehdä mitä hyvänsä Herran sapattina, Hän meni tapansa mukaan sapatin päivänä synägoogaan ja nousi lukemaan.Luuk4;16.

      • hirvas

        ajattelee ihminen, jota ei johdata Pyhä Henki, vaan oma lihallinen järki.

        >>>>> Terve järki ja johdonmukainen ajattelu riittävät jo vakuuttamaan meille, ettei Jeesus Jumalan Poikana voinut eikä halunnutkaan poistaa lakia, jonka hän itse sanoo pysyvän voimassa.


      • hirvas kirjoitti:

        ajattelee ihminen, jota ei johdata Pyhä Henki, vaan oma lihallinen järki.

        >>>>> Terve järki ja johdonmukainen ajattelu riittävät jo vakuuttamaan meille, ettei Jeesus Jumalan Poikana voinut eikä halunnutkaan poistaa lakia, jonka hän itse sanoo pysyvän voimassa.

        Jeesuksen sanat ja Raamatun kohdat äläkä ala minua arvostelemaan,taikka enhän minä siitä välitä mitä ihmiset sanovat minusta,Jumala tuomitkoon jos olen väärässä, ei ihminen.


      • Bushmanni

        >>> Kuinka voisi hän, joka julistaa, että kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, eikä ainoakaan piirto, kuinka voisi hän lakkauttaa tai poistaa kokonaisen käskyn? >>>>

        Tämä Matteuksen evankeliumin kohta on adventistien toivepaikkoja, kun he perustelevat esim. sapattia.

        On hyvin valitettavaa, että myös ennen tuota kohtaa sanotaan jotain ja myös tuon jälkeen sanotaan jotain. Se on siis valitettavaa adventistin näkökulmasta. Ja nyt katsotaan koko pätkä:

        Jeesus ja laki
        17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
        20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        No mitäs ihmettä nyt tapahtui: Kun luimme kaiken, koko pätkän jossa Jeesus puhuu, niin asiat hiukan muuttivat muotoaan.

        "Lailla ja profeetoilla" tarkoitettiin tavallisessa puheessa KOKO Vanhaa testamenttia. Jeesus sanoo nyt, ettei kenenkään pidä luulla hänen tulleen kumoamaan mitään siitä, mitä Raamatus­sa on kirjoitettuna. Se pysyy voimassa, pienintä kirjainta myöten. (Jeesus sanoo "jod", joka on heprean aakkosista pienin, ja mainitsee myös niille tyypilliset pienet "piirrot".)

        Tämä voi nyt kuulostaa ristiriitaiselta. Onhan selvää, että Jeesus "purki" sapattikäskyn ja "sillä tavalla opetti ihmisiä".

        Hän ei noudattanut kaikkia puhtautta ja saastaisuutta koskevia säädöksiä. Ja tässä vuorisaarnassaan hän heti tämän jälkeen selittää lakia tavalla, joka muuttaa Mooseksen opetuksen ankarammaksi.

        Selitys tähän on Jeesuksen omissa sanoissa. Hän ei ole tullut kumoamaan, vaan TÄYTTÄMÄÄN.

        "Täyttämi­nen" merkitsee tässä lopullista toteuttamista ja sen ilmaisemis­ta, mikä on lain varsinainen tarkoitus. Koko Vanha testament­tihan oli eteenpäin viittaava esikuva ja ennustus. Kaikella, myös lailla, oli syvempi merkitys, joka oli käyvä ilmi Mes­siaan tullessa.

        Kun Messias täyttää kaiken, hän antaa myös lain sisällöstä oikean selityksen. Samalla hän laskee pelastuk­selle toisen perustan kuin laki on.

        Jumalan lapseksi pääsee USKOMALLA Messiaaseen. Mutta lain vaatimukset ovat voimas­sa. Jeesus ei avaa tietä Jumalan luo tinkimällä vaatimuksista, niin että ne on mahdollista täyttää, kun on hiukkasen hyvää tahtoa. (tässä kohdassa on se ongelma, kun adventistit luulevat lain tarkoittavan vain 10 käskyä)

        Päinvastoin Jeesus tiukentaa niitä. Se uusi, minkä hän toi tullessaan, ei ollut uudistettu ja meidän kykymme mukaiseksi sovitettu laki. Se on kokonaan uusi tie Jumalan luo. Se tie kulkee uskon kautta. Siksi Jeesus voi sanoa, ettei kirjanoppineiden ja fariseusten vanhurskaus ‑ ankarin, minkä tuon ajan ihmiset tunsivat ‑ ole kylliksi. Kaikessa ankaruudessaankin se oli silti valheellinen ja riittämätön. Se muutti Jumalan vaatimukset kokoelmaksi pykäliä, jotka tosin olivat hankalia, mutta jotka silti oli mahdollista täyttää. Mutta Jumalan vaati­mukset ovat suurempia.

        Adventisti ei tietenkään voi tuota ylläolevaa käsittää millään tavalla, koska heidän käsityksensä laista ja mitä siihen kuuluu, on täysin sekava teologia.

        Mutta jos me ymmärrämme lain oikein: se on yksi iso kokonaisuus, joka annettiin moosekselle Siinailla, niin silloin kaikki avautuu. 10 käskyä on vain pienen pieni osa hyvin isoa kokonaisuutta, jonka Mooses sai Siinailla annettavaksi Israelin kansalle.


      • hirvas
        anne-elina kirjoitti:

        Jeesuksen sanat ja Raamatun kohdat äläkä ala minua arvostelemaan,taikka enhän minä siitä välitä mitä ihmiset sanovat minusta,Jumala tuomitkoon jos olen väärässä, ei ihminen.

        sinä ymmärrät pyhän sanan totuutta joka todistaa, ettei yksikään jolla ei ole Pyhää Henkeä, ole Jeesuksen oma.

        Room. 8:9
        Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.

        Minä en nimenomaan arvostellut sinua vaan todistin, ettei Hengen ohjaama ihminen tee lihallisia johtopäätöksiä. Hänen ei tarvitse vaivata päätään sellaisilla seikoilla, koska hänessa asuva Jumalan Henki opastaa häntä koko ajan, ei ihmisviisaudet, teoriat eikä säännöt.

        Ymmärrätkö nyt mitä tarkoitin?

        Näin se on Jumalan sanan totuus.


      • sanoa....
        Bushmanni kirjoitti:

        >>> Kuinka voisi hän, joka julistaa, että kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, eikä ainoakaan piirto, kuinka voisi hän lakkauttaa tai poistaa kokonaisen käskyn? >>>>

        Tämä Matteuksen evankeliumin kohta on adventistien toivepaikkoja, kun he perustelevat esim. sapattia.

        On hyvin valitettavaa, että myös ennen tuota kohtaa sanotaan jotain ja myös tuon jälkeen sanotaan jotain. Se on siis valitettavaa adventistin näkökulmasta. Ja nyt katsotaan koko pätkä:

        Jeesus ja laki
        17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
        20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        No mitäs ihmettä nyt tapahtui: Kun luimme kaiken, koko pätkän jossa Jeesus puhuu, niin asiat hiukan muuttivat muotoaan.

        "Lailla ja profeetoilla" tarkoitettiin tavallisessa puheessa KOKO Vanhaa testamenttia. Jeesus sanoo nyt, ettei kenenkään pidä luulla hänen tulleen kumoamaan mitään siitä, mitä Raamatus­sa on kirjoitettuna. Se pysyy voimassa, pienintä kirjainta myöten. (Jeesus sanoo "jod", joka on heprean aakkosista pienin, ja mainitsee myös niille tyypilliset pienet "piirrot".)

        Tämä voi nyt kuulostaa ristiriitaiselta. Onhan selvää, että Jeesus "purki" sapattikäskyn ja "sillä tavalla opetti ihmisiä".

        Hän ei noudattanut kaikkia puhtautta ja saastaisuutta koskevia säädöksiä. Ja tässä vuorisaarnassaan hän heti tämän jälkeen selittää lakia tavalla, joka muuttaa Mooseksen opetuksen ankarammaksi.

        Selitys tähän on Jeesuksen omissa sanoissa. Hän ei ole tullut kumoamaan, vaan TÄYTTÄMÄÄN.

        "Täyttämi­nen" merkitsee tässä lopullista toteuttamista ja sen ilmaisemis­ta, mikä on lain varsinainen tarkoitus. Koko Vanha testament­tihan oli eteenpäin viittaava esikuva ja ennustus. Kaikella, myös lailla, oli syvempi merkitys, joka oli käyvä ilmi Mes­siaan tullessa.

        Kun Messias täyttää kaiken, hän antaa myös lain sisällöstä oikean selityksen. Samalla hän laskee pelastuk­selle toisen perustan kuin laki on.

        Jumalan lapseksi pääsee USKOMALLA Messiaaseen. Mutta lain vaatimukset ovat voimas­sa. Jeesus ei avaa tietä Jumalan luo tinkimällä vaatimuksista, niin että ne on mahdollista täyttää, kun on hiukkasen hyvää tahtoa. (tässä kohdassa on se ongelma, kun adventistit luulevat lain tarkoittavan vain 10 käskyä)

        Päinvastoin Jeesus tiukentaa niitä. Se uusi, minkä hän toi tullessaan, ei ollut uudistettu ja meidän kykymme mukaiseksi sovitettu laki. Se on kokonaan uusi tie Jumalan luo. Se tie kulkee uskon kautta. Siksi Jeesus voi sanoa, ettei kirjanoppineiden ja fariseusten vanhurskaus ‑ ankarin, minkä tuon ajan ihmiset tunsivat ‑ ole kylliksi. Kaikessa ankaruudessaankin se oli silti valheellinen ja riittämätön. Se muutti Jumalan vaatimukset kokoelmaksi pykäliä, jotka tosin olivat hankalia, mutta jotka silti oli mahdollista täyttää. Mutta Jumalan vaati­mukset ovat suurempia.

        Adventisti ei tietenkään voi tuota ylläolevaa käsittää millään tavalla, koska heidän käsityksensä laista ja mitä siihen kuuluu, on täysin sekava teologia.

        Mutta jos me ymmärrämme lain oikein: se on yksi iso kokonaisuus, joka annettiin moosekselle Siinailla, niin silloin kaikki avautuu. 10 käskyä on vain pienen pieni osa hyvin isoa kokonaisuutta, jonka Mooses sai Siinailla annettavaksi Israelin kansalle.

        kuin hyvin te kumoatte Jumalan lain opettaen oppejanne jotka vain on opittuja ihmiskäskyjä.
        Mikähän pyhä henki teitä ohjaa ei ainakaan mitä Raamattu sanoo Pyhän Hengen ohjaamaksi.


      • lutkulainen
        Bushmanni kirjoitti:

        >>> Kuinka voisi hän, joka julistaa, että kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, eikä ainoakaan piirto, kuinka voisi hän lakkauttaa tai poistaa kokonaisen käskyn? >>>>

        Tämä Matteuksen evankeliumin kohta on adventistien toivepaikkoja, kun he perustelevat esim. sapattia.

        On hyvin valitettavaa, että myös ennen tuota kohtaa sanotaan jotain ja myös tuon jälkeen sanotaan jotain. Se on siis valitettavaa adventistin näkökulmasta. Ja nyt katsotaan koko pätkä:

        Jeesus ja laki
        17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
        20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        No mitäs ihmettä nyt tapahtui: Kun luimme kaiken, koko pätkän jossa Jeesus puhuu, niin asiat hiukan muuttivat muotoaan.

        "Lailla ja profeetoilla" tarkoitettiin tavallisessa puheessa KOKO Vanhaa testamenttia. Jeesus sanoo nyt, ettei kenenkään pidä luulla hänen tulleen kumoamaan mitään siitä, mitä Raamatus­sa on kirjoitettuna. Se pysyy voimassa, pienintä kirjainta myöten. (Jeesus sanoo "jod", joka on heprean aakkosista pienin, ja mainitsee myös niille tyypilliset pienet "piirrot".)

        Tämä voi nyt kuulostaa ristiriitaiselta. Onhan selvää, että Jeesus "purki" sapattikäskyn ja "sillä tavalla opetti ihmisiä".

        Hän ei noudattanut kaikkia puhtautta ja saastaisuutta koskevia säädöksiä. Ja tässä vuorisaarnassaan hän heti tämän jälkeen selittää lakia tavalla, joka muuttaa Mooseksen opetuksen ankarammaksi.

        Selitys tähän on Jeesuksen omissa sanoissa. Hän ei ole tullut kumoamaan, vaan TÄYTTÄMÄÄN.

        "Täyttämi­nen" merkitsee tässä lopullista toteuttamista ja sen ilmaisemis­ta, mikä on lain varsinainen tarkoitus. Koko Vanha testament­tihan oli eteenpäin viittaava esikuva ja ennustus. Kaikella, myös lailla, oli syvempi merkitys, joka oli käyvä ilmi Mes­siaan tullessa.

        Kun Messias täyttää kaiken, hän antaa myös lain sisällöstä oikean selityksen. Samalla hän laskee pelastuk­selle toisen perustan kuin laki on.

        Jumalan lapseksi pääsee USKOMALLA Messiaaseen. Mutta lain vaatimukset ovat voimas­sa. Jeesus ei avaa tietä Jumalan luo tinkimällä vaatimuksista, niin että ne on mahdollista täyttää, kun on hiukkasen hyvää tahtoa. (tässä kohdassa on se ongelma, kun adventistit luulevat lain tarkoittavan vain 10 käskyä)

        Päinvastoin Jeesus tiukentaa niitä. Se uusi, minkä hän toi tullessaan, ei ollut uudistettu ja meidän kykymme mukaiseksi sovitettu laki. Se on kokonaan uusi tie Jumalan luo. Se tie kulkee uskon kautta. Siksi Jeesus voi sanoa, ettei kirjanoppineiden ja fariseusten vanhurskaus ‑ ankarin, minkä tuon ajan ihmiset tunsivat ‑ ole kylliksi. Kaikessa ankaruudessaankin se oli silti valheellinen ja riittämätön. Se muutti Jumalan vaatimukset kokoelmaksi pykäliä, jotka tosin olivat hankalia, mutta jotka silti oli mahdollista täyttää. Mutta Jumalan vaati­mukset ovat suurempia.

        Adventisti ei tietenkään voi tuota ylläolevaa käsittää millään tavalla, koska heidän käsityksensä laista ja mitä siihen kuuluu, on täysin sekava teologia.

        Mutta jos me ymmärrämme lain oikein: se on yksi iso kokonaisuus, joka annettiin moosekselle Siinailla, niin silloin kaikki avautuu. 10 käskyä on vain pienen pieni osa hyvin isoa kokonaisuutta, jonka Mooses sai Siinailla annettavaksi Israelin kansalle.

        Näin minäkin tämän ymmärän.
        Kirjoitat että Jeesus tiukensi käskyt,olen samaa mieltä. Ja ymmärän ,että Jeesus siksi koventi 10-käskyä näin ettei kukaan millään voi niitä täyttää.Sillä jos käskyt voitaisiin täyttää ,niin eihän Jeesuksen olisi tarvinut kuolla meidän syntien tähden.Kiitos raikkaista kannanotoista.Siunausta elämääsi.


      • sanoa.... kirjoitti:

        kuin hyvin te kumoatte Jumalan lain opettaen oppejanne jotka vain on opittuja ihmiskäskyjä.
        Mikähän pyhä henki teitä ohjaa ei ainakaan mitä Raamattu sanoo Pyhän Hengen ohjaamaksi.

        Sinähän itse adventistina osoitat kumoavasi osia kokonaisesta laista. Bushmannihan tuossa kirjoitti pitävänsä kiini Jeesuksen sanoista ihan oikein(koko laki säilyy). Sanansa mittainen mies tämä bushmanni. Tietysti askarruttaa bushmannin henilökohtainen uskominen. Löytyykö yhtään "uskon siementä"??

        Voiko uskoa Jeesukseen ja samanaikaisesti evoluutio oppiin? Onko tämä sovitettavissa jotenkin?


      • Bushmanni
        lutkulainen kirjoitti:

        Näin minäkin tämän ymmärän.
        Kirjoitat että Jeesus tiukensi käskyt,olen samaa mieltä. Ja ymmärän ,että Jeesus siksi koventi 10-käskyä näin ettei kukaan millään voi niitä täyttää.Sillä jos käskyt voitaisiin täyttää ,niin eihän Jeesuksen olisi tarvinut kuolla meidän syntien tähden.Kiitos raikkaista kannanotoista.Siunausta elämääsi.

        >>>> että Jeesus siksi koventi 10-käskyä näin ettei kukaan millään voi niitä täyttää. >>>>

        Jeesus ei koventanut 10 käskyä, koska lait ja käskyt ovat koko se paketti, minkä Mooses sai Siinailla. Niitä on 10 käskyä plus reilut 600 muuta pykälää koskien kaikkea mahdollista maan ja taivaan välillä.

        Kyllähän ihminen voi elää rikkomatta pelkkää 10 käskyä, jos oikein yrittää. Mutta koetapa elää rikkomatta koko lakipakettia, johon sisältyy myös 10 käskyä.

        Jos esimerkiksi ostat kaupasta hedelmiä, niin Jumalan lain (mooseksen saama siinailla) mukaan ne pitäisi olla poimittu puusta, joka on yli 5 vuotta vanha.

        Jos sinä tätä pientä piirtoa et pidä, niin syyllistyt koko lain rikkomiseen ja taivaspaikka on mennyt.

        Sehän on täysin käsittämätöntä ja sitä Jeesus yritti juutalaisille opettaa. Jos pidät lain, niin pidät sen paremmin kuin fariseukset tai sitten kaikki on turhaa. Ja pidät pienintä ja vähäpätöisintä piirtoa myöten.


      • Bushmanni
        Utulila kirjoitti:

        Sinähän itse adventistina osoitat kumoavasi osia kokonaisesta laista. Bushmannihan tuossa kirjoitti pitävänsä kiini Jeesuksen sanoista ihan oikein(koko laki säilyy). Sanansa mittainen mies tämä bushmanni. Tietysti askarruttaa bushmannin henilökohtainen uskominen. Löytyykö yhtään "uskon siementä"??

        Voiko uskoa Jeesukseen ja samanaikaisesti evoluutio oppiin? Onko tämä sovitettavissa jotenkin?

        >>>> Tietysti askarruttaa bushmannin henilökohtainen uskominen. Löytyykö yhtään "uskon siementä"??

        Voiko uskoa Jeesukseen ja samanaikaisesti evoluutio oppiin? Onko tämä sovitettavissa jotenkin? >>>>

        Kysymykseesi en pysty kovin nopeasti vastaamaan ja tiedän, että se askarruttaa varmaan monia muitakin.

        Mutta laitan alkuun jakeen Paavalin sanoja, niin jospa se selittää hiukan:

        2. Kor. 13:8 Totuutta vastaan emme voi mitään, vaan me taistelemme sen puolesta.

        Evoluutio ei ole uskonasia, vaan kiistaton tosiasia. Jos siihen ei "usko", se on tosiasioiden kiistämistä. Evoluutio on myös yksi eniten väärinymmärretyistä asioista kautta historian. Ihmiset luulevat sen olevan jotain, mitä se ei todellakaan ole.

        Asiat ovat sovitettavissa ja tulen vastaamaan sinulle syvällisemmin kunhan ehdin, mutta sitä ei muutamalla rivillä pysty tekemään ilman antautumisesta vaaraan siitä, että tulen totaalisen väärinymmärretyksi.


      • syöttää...
        Bushmanni kirjoitti:

        >>>> että Jeesus siksi koventi 10-käskyä näin ettei kukaan millään voi niitä täyttää. >>>>

        Jeesus ei koventanut 10 käskyä, koska lait ja käskyt ovat koko se paketti, minkä Mooses sai Siinailla. Niitä on 10 käskyä plus reilut 600 muuta pykälää koskien kaikkea mahdollista maan ja taivaan välillä.

        Kyllähän ihminen voi elää rikkomatta pelkkää 10 käskyä, jos oikein yrittää. Mutta koetapa elää rikkomatta koko lakipakettia, johon sisältyy myös 10 käskyä.

        Jos esimerkiksi ostat kaupasta hedelmiä, niin Jumalan lain (mooseksen saama siinailla) mukaan ne pitäisi olla poimittu puusta, joka on yli 5 vuotta vanha.

        Jos sinä tätä pientä piirtoa et pidä, niin syyllistyt koko lain rikkomiseen ja taivaspaikka on mennyt.

        Sehän on täysin käsittämätöntä ja sitä Jeesus yritti juutalaisille opettaa. Jos pidät lain, niin pidät sen paremmin kuin fariseukset tai sitten kaikki on turhaa. Ja pidät pienintä ja vähäpätöisintä piirtoa myöten.

        viellä sitä laki kokoelmaa joka oli vain juutalaisille ja sen Jeesus poisti ristillä juutalaisiltakin, kun temppelin esirippukin repesi ja kaikki uhritoimitukset tulivat silloin tarpeettomaksi, mutta kymmenen käskyn laki ei ole kuulunut koskaan niihin lakeihin, ne laitettiin arkin sisään, silloin kun Jumala omalla sormellaan ne kirjoitti.
        Ja nämä jotka Mooses kirjoitti tosin Jumalan sanelemana, mutta ei Jumalan sormella kirjoitettuna, laitettiin arkin sivuun olemaan siihen asti, kunnes Jeesus uhrikaritsa oli teurastettu ja kun Jeesus kuoli ristillä Hän huusi se on täytetty, mikä oli täytetty? se että uhria ei enää tarvita, koska Jeesus oli se joka uhrasi itsensä meidän syntien tähden.
        Mutta tähän uhri laki järjestelmään ei ole koskaan kuulunut kymmenen käskyn laki, eikä koskaan sitä tulla poistamaan, sen pitäisi jokaisen ymmärtää, vaikka te väänättekin sitä kieroon sapatin poistonne tähden.


      • annu42
        hirvas kirjoitti:

        ajattelee ihminen, jota ei johdata Pyhä Henki, vaan oma lihallinen järki.

        >>>>> Terve järki ja johdonmukainen ajattelu riittävät jo vakuuttamaan meille, ettei Jeesus Jumalan Poikana voinut eikä halunnutkaan poistaa lakia, jonka hän itse sanoo pysyvän voimassa.

        kaikkeen totuuteen, ja Jumalan sana on totuus. Jos muuta väität olet totisesti harhateillä. Olen Anne-elinan kanssa ihan samaa mieltä. Laki sydämessä on sitä, että tuntee sen myös kirjoitettuna Sanana, jonka Jumala kirjoitti omalla sormellaan kivitauluihin, pysyvästi.

        Jos lain olisi voinut poistaa tai muuttaa, ei Jeesuksen olisi tarvinnut kuolla, antaa uhriaan, syntisen puolesta. Jumala olisi vain sanonut: "ei se mitään", niinkuin maalliset vanhemmat usein sanovat, ja tekevät väärin lastaan kohtaan. Jumala on oikeudenmukainen myös rangaistuksissaan ja tuomioissaan.

        Kun Jumala antoi Poikansa meidän puolestamme, laki oli muuttumaton ja ikuinen, eikä sitä voitu poistaa. Sellaisena se pysyy nyt ja iankaikkisesti, vaikka ihminen miten yrittäisi sitä muuttaa, poistaa tai toisin selittää.

        Matt. 24:35
           
        Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa. [Ps. 102:27, 119:89; Jes. 40:8; Matt. 5:18; Hepr. 1:11]

        Mark. 13:31
           
        Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa. [Ps. 102:27, 119:89; Jes. 40:8; Matt. 5:18; Hepr. 1:11]

        Luuk. 21:33
           
        Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.

        Joh. 5:24
           
        "Totisesti, totisesti: se, joka kuulee minun sanani ja uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän. Hän ei joudu tuomittavaksi, vaan hän on jo siirtynyt kuolemasta elämään. [Joh. 3:16, 6:40,47]

        Kaikki evankelistat ovat sitä mieltä, ja niin olen minäkin, että Jumalan sana ei katoa, ei pieninkään piirto, joten odotamme kumpi meistä on oikeassa ja kumpi väärässä. Laki kuuluu Jumalan sanaan, sillä koko Raamattu on Jumalan sana, vieläkin. Tuomio meidän välillämme on Jumalan. Amen.


      • annu42
        Bushmanni kirjoitti:

        >>> Kuinka voisi hän, joka julistaa, että kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, eikä ainoakaan piirto, kuinka voisi hän lakkauttaa tai poistaa kokonaisen käskyn? >>>>

        Tämä Matteuksen evankeliumin kohta on adventistien toivepaikkoja, kun he perustelevat esim. sapattia.

        On hyvin valitettavaa, että myös ennen tuota kohtaa sanotaan jotain ja myös tuon jälkeen sanotaan jotain. Se on siis valitettavaa adventistin näkökulmasta. Ja nyt katsotaan koko pätkä:

        Jeesus ja laki
        17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
        20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        No mitäs ihmettä nyt tapahtui: Kun luimme kaiken, koko pätkän jossa Jeesus puhuu, niin asiat hiukan muuttivat muotoaan.

        "Lailla ja profeetoilla" tarkoitettiin tavallisessa puheessa KOKO Vanhaa testamenttia. Jeesus sanoo nyt, ettei kenenkään pidä luulla hänen tulleen kumoamaan mitään siitä, mitä Raamatus­sa on kirjoitettuna. Se pysyy voimassa, pienintä kirjainta myöten. (Jeesus sanoo "jod", joka on heprean aakkosista pienin, ja mainitsee myös niille tyypilliset pienet "piirrot".)

        Tämä voi nyt kuulostaa ristiriitaiselta. Onhan selvää, että Jeesus "purki" sapattikäskyn ja "sillä tavalla opetti ihmisiä".

        Hän ei noudattanut kaikkia puhtautta ja saastaisuutta koskevia säädöksiä. Ja tässä vuorisaarnassaan hän heti tämän jälkeen selittää lakia tavalla, joka muuttaa Mooseksen opetuksen ankarammaksi.

        Selitys tähän on Jeesuksen omissa sanoissa. Hän ei ole tullut kumoamaan, vaan TÄYTTÄMÄÄN.

        "Täyttämi­nen" merkitsee tässä lopullista toteuttamista ja sen ilmaisemis­ta, mikä on lain varsinainen tarkoitus. Koko Vanha testament­tihan oli eteenpäin viittaava esikuva ja ennustus. Kaikella, myös lailla, oli syvempi merkitys, joka oli käyvä ilmi Mes­siaan tullessa.

        Kun Messias täyttää kaiken, hän antaa myös lain sisällöstä oikean selityksen. Samalla hän laskee pelastuk­selle toisen perustan kuin laki on.

        Jumalan lapseksi pääsee USKOMALLA Messiaaseen. Mutta lain vaatimukset ovat voimas­sa. Jeesus ei avaa tietä Jumalan luo tinkimällä vaatimuksista, niin että ne on mahdollista täyttää, kun on hiukkasen hyvää tahtoa. (tässä kohdassa on se ongelma, kun adventistit luulevat lain tarkoittavan vain 10 käskyä)

        Päinvastoin Jeesus tiukentaa niitä. Se uusi, minkä hän toi tullessaan, ei ollut uudistettu ja meidän kykymme mukaiseksi sovitettu laki. Se on kokonaan uusi tie Jumalan luo. Se tie kulkee uskon kautta. Siksi Jeesus voi sanoa, ettei kirjanoppineiden ja fariseusten vanhurskaus ‑ ankarin, minkä tuon ajan ihmiset tunsivat ‑ ole kylliksi. Kaikessa ankaruudessaankin se oli silti valheellinen ja riittämätön. Se muutti Jumalan vaatimukset kokoelmaksi pykäliä, jotka tosin olivat hankalia, mutta jotka silti oli mahdollista täyttää. Mutta Jumalan vaati­mukset ovat suurempia.

        Adventisti ei tietenkään voi tuota ylläolevaa käsittää millään tavalla, koska heidän käsityksensä laista ja mitä siihen kuuluu, on täysin sekava teologia.

        Mutta jos me ymmärrämme lain oikein: se on yksi iso kokonaisuus, joka annettiin moosekselle Siinailla, niin silloin kaikki avautuu. 10 käskyä on vain pienen pieni osa hyvin isoa kokonaisuutta, jonka Mooses sai Siinailla annettavaksi Israelin kansalle.

        että Jeesus toteutti lain jokaisen vaatimuksen, kaiken, mihin me emme koskaan pysty.

        17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan."

        Jos sinä luulet, että tämä lause poistaa jotakin Jumalan laista, olet hakoteillä. Koska Jumalan kansa, juutalaiset olivat kautta aikojen lisänneet Jumalan lakiin omia pykäliään kokonaista 613 kpl, siitä oli tullut kansalle taakka. Kun Jumala lähetti Poikansa maailmaan, Jumalan kansa oli jo niin syvällä laittomuuden ja omien perinnäissääntöjen pimeydessä, että tarvittiin Hän, joka oli LAKI, eli toteutti lain, ei näitä perinnäissääntöjä.

        Tänäänkin me voimme katsoa yhä Häneen, sillä siinä kohdin, missä me emme onnistu, Hän onnistui meidän puolestamme. Häntä ei voitu yhdessäkään kohdin osoittaa syypääksi syntiin. Jos niin olisi ollut, Hän ei olisi voinut meitä lunastaa. Hän näytti koko maailmankaikkeudelle, että LAKI on suuri ja ihana. Se on Jumalan luonne ja ominaisuus, joka on muuttumaton ja iäti voimassa oleva. Laki vaati myös syylliselle rangaistuksen, ja sen Jeesus otti päälleen meidän puolestamme.

        Psalmi 119 on täynnä todisteita lain pysyvyydestä. Mihin laitat tämän Psalmin, ellei laki ole enää voimassa? Miksi se yleensä on Raamatussa, Jumalan sanassa? Eikö kirkko olisi voinut tehdä asiaa helpommaksi teille, kun olisi poistanut lain kirjoituksista? Eipähän olisi siellä enää vaivoina.

        Minun mielestäni nuo "vähäpätöiset" kymmenen käskysanaa ovat juuri ne suurimmat pääperiaatteet, joihin koko maailmankin lainsäädäntö perustuu. Miksi siellä oikeussaleissa olisikaan Raamatut levällään, ellei näin olisi? Luuletko, että siellä niitä perinnäissääntöjä kunnioitetaan?

        Tosin nyt jo aletaan Amerikassakin vaatia Mooseksen kuvaa pois korkeimman oikeuden oven yläpuolelta. Hänellä kun on kaksi laintaulua käsissään. Siihen on tämä "laittomuus" johtanut, ja sen mukana kylmenee useimpien rakkaus. Tämä on ennustettu. Ihminen saa tehdä mitä haluaa, mutta ei Jumalan kunnia siitä vähene, ihmisen ainoastaan. Kuinka säälittävän pieniä olemmekaan Jumalan edessä!!

        Mutta ihminen luulee olevansa suurempi kuin Jumala, kun haluaa hänen sanaansakin omiin korvasyyhyihinsa sopivaksi muuttaa, mutta omaksi vahingokseen hän sen tekee. Tämä on tosi.

        PS. Turha sinun on meitä sääliä. Voimme hyvin sanoa, sääli itseäsi, sillä me uskomme olevamme Jumalan hyvässä turvassa.

        2. Aik. 20:20
           
        "Uskokaa Herraan, Jumalaanne, niin te olette hyvässä turvassa, ja uskokaa hänen profeettojansa, niin te menestytte."

        --- ja Mooses oli profeetta, jos se auttaa uskomaan, että hänelle Jumalan antama laki kuuluu myös meille.


      • hirvas
        annu42 kirjoitti:

        että Jeesus toteutti lain jokaisen vaatimuksen, kaiken, mihin me emme koskaan pysty.

        17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan."

        Jos sinä luulet, että tämä lause poistaa jotakin Jumalan laista, olet hakoteillä. Koska Jumalan kansa, juutalaiset olivat kautta aikojen lisänneet Jumalan lakiin omia pykäliään kokonaista 613 kpl, siitä oli tullut kansalle taakka. Kun Jumala lähetti Poikansa maailmaan, Jumalan kansa oli jo niin syvällä laittomuuden ja omien perinnäissääntöjen pimeydessä, että tarvittiin Hän, joka oli LAKI, eli toteutti lain, ei näitä perinnäissääntöjä.

        Tänäänkin me voimme katsoa yhä Häneen, sillä siinä kohdin, missä me emme onnistu, Hän onnistui meidän puolestamme. Häntä ei voitu yhdessäkään kohdin osoittaa syypääksi syntiin. Jos niin olisi ollut, Hän ei olisi voinut meitä lunastaa. Hän näytti koko maailmankaikkeudelle, että LAKI on suuri ja ihana. Se on Jumalan luonne ja ominaisuus, joka on muuttumaton ja iäti voimassa oleva. Laki vaati myös syylliselle rangaistuksen, ja sen Jeesus otti päälleen meidän puolestamme.

        Psalmi 119 on täynnä todisteita lain pysyvyydestä. Mihin laitat tämän Psalmin, ellei laki ole enää voimassa? Miksi se yleensä on Raamatussa, Jumalan sanassa? Eikö kirkko olisi voinut tehdä asiaa helpommaksi teille, kun olisi poistanut lain kirjoituksista? Eipähän olisi siellä enää vaivoina.

        Minun mielestäni nuo "vähäpätöiset" kymmenen käskysanaa ovat juuri ne suurimmat pääperiaatteet, joihin koko maailmankin lainsäädäntö perustuu. Miksi siellä oikeussaleissa olisikaan Raamatut levällään, ellei näin olisi? Luuletko, että siellä niitä perinnäissääntöjä kunnioitetaan?

        Tosin nyt jo aletaan Amerikassakin vaatia Mooseksen kuvaa pois korkeimman oikeuden oven yläpuolelta. Hänellä kun on kaksi laintaulua käsissään. Siihen on tämä "laittomuus" johtanut, ja sen mukana kylmenee useimpien rakkaus. Tämä on ennustettu. Ihminen saa tehdä mitä haluaa, mutta ei Jumalan kunnia siitä vähene, ihmisen ainoastaan. Kuinka säälittävän pieniä olemmekaan Jumalan edessä!!

        Mutta ihminen luulee olevansa suurempi kuin Jumala, kun haluaa hänen sanaansakin omiin korvasyyhyihinsa sopivaksi muuttaa, mutta omaksi vahingokseen hän sen tekee. Tämä on tosi.

        PS. Turha sinun on meitä sääliä. Voimme hyvin sanoa, sääli itseäsi, sillä me uskomme olevamme Jumalan hyvässä turvassa.

        2. Aik. 20:20
           
        "Uskokaa Herraan, Jumalaanne, niin te olette hyvässä turvassa, ja uskokaa hänen profeettojansa, niin te menestytte."

        --- ja Mooses oli profeetta, jos se auttaa uskomaan, että hänelle Jumalan antama laki kuuluu myös meille.

        pitää aina muistaa, että jokainen käsky koski vain israelilaisia. Adventistit elävät vanhassa liitossa.


      • tekee
        Bushmanni kirjoitti:

        >>>> että Jeesus siksi koventi 10-käskyä näin ettei kukaan millään voi niitä täyttää. >>>>

        Jeesus ei koventanut 10 käskyä, koska lait ja käskyt ovat koko se paketti, minkä Mooses sai Siinailla. Niitä on 10 käskyä plus reilut 600 muuta pykälää koskien kaikkea mahdollista maan ja taivaan välillä.

        Kyllähän ihminen voi elää rikkomatta pelkkää 10 käskyä, jos oikein yrittää. Mutta koetapa elää rikkomatta koko lakipakettia, johon sisältyy myös 10 käskyä.

        Jos esimerkiksi ostat kaupasta hedelmiä, niin Jumalan lain (mooseksen saama siinailla) mukaan ne pitäisi olla poimittu puusta, joka on yli 5 vuotta vanha.

        Jos sinä tätä pientä piirtoa et pidä, niin syyllistyt koko lain rikkomiseen ja taivaspaikka on mennyt.

        Sehän on täysin käsittämätöntä ja sitä Jeesus yritti juutalaisille opettaa. Jos pidät lain, niin pidät sen paremmin kuin fariseukset tai sitten kaikki on turhaa. Ja pidät pienintä ja vähäpätöisintä piirtoa myöten.

        hedelmiä vasta viiden vuoden jälkeen.
        Saattaa siellä sitä ennen olla joku yksittäinen hedelmä, mutta ei niistä myyntiin riitä.


      • aina muistaa
        hirvas kirjoitti:

        pitää aina muistaa, että jokainen käsky koski vain israelilaisia. Adventistit elävät vanhassa liitossa.

        Että hirvas kuuluu siihen Israelin kansaan joka ei ollut Hänen nimeensä otettu, sillä hirvas on oikea Israelin kansalainen ja voihan siihen joku Juutalainenkin kuulua kristittynä.


      • hirvas
        aina muistaa kirjoitti:

        Että hirvas kuuluu siihen Israelin kansaan joka ei ollut Hänen nimeensä otettu, sillä hirvas on oikea Israelin kansalainen ja voihan siihen joku Juutalainenkin kuulua kristittynä.

        mihinkin kansaan, siitä päättää Jumala.


      • hirvas
        annu42 kirjoitti:

        kaikkeen totuuteen, ja Jumalan sana on totuus. Jos muuta väität olet totisesti harhateillä. Olen Anne-elinan kanssa ihan samaa mieltä. Laki sydämessä on sitä, että tuntee sen myös kirjoitettuna Sanana, jonka Jumala kirjoitti omalla sormellaan kivitauluihin, pysyvästi.

        Jos lain olisi voinut poistaa tai muuttaa, ei Jeesuksen olisi tarvinnut kuolla, antaa uhriaan, syntisen puolesta. Jumala olisi vain sanonut: "ei se mitään", niinkuin maalliset vanhemmat usein sanovat, ja tekevät väärin lastaan kohtaan. Jumala on oikeudenmukainen myös rangaistuksissaan ja tuomioissaan.

        Kun Jumala antoi Poikansa meidän puolestamme, laki oli muuttumaton ja ikuinen, eikä sitä voitu poistaa. Sellaisena se pysyy nyt ja iankaikkisesti, vaikka ihminen miten yrittäisi sitä muuttaa, poistaa tai toisin selittää.

        Matt. 24:35
           
        Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa. [Ps. 102:27, 119:89; Jes. 40:8; Matt. 5:18; Hepr. 1:11]

        Mark. 13:31
           
        Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa. [Ps. 102:27, 119:89; Jes. 40:8; Matt. 5:18; Hepr. 1:11]

        Luuk. 21:33
           
        Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.

        Joh. 5:24
           
        "Totisesti, totisesti: se, joka kuulee minun sanani ja uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän. Hän ei joudu tuomittavaksi, vaan hän on jo siirtynyt kuolemasta elämään. [Joh. 3:16, 6:40,47]

        Kaikki evankelistat ovat sitä mieltä, ja niin olen minäkin, että Jumalan sana ei katoa, ei pieninkään piirto, joten odotamme kumpi meistä on oikeassa ja kumpi väärässä. Laki kuuluu Jumalan sanaan, sillä koko Raamattu on Jumalan sana, vieläkin. Tuomio meidän välillämme on Jumalan. Amen.

        on totuus, tottakai. Mutta sellaiset kuten päivämäärä 22.10.1844 on valhe.
        Älkää tulko puhumaan mitään totuudesta, kun uskotte William Milleriä.


      • Bushmanni
        tekee kirjoitti:

        hedelmiä vasta viiden vuoden jälkeen.
        Saattaa siellä sitä ennen olla joku yksittäinen hedelmä, mutta ei niistä myyntiin riitä.

        Adventisti yritti vääntää vitsiä, mutta luulen että hän oikeasti luulee, että ei ole muita hedelmiä kuin omena.


      • Bushmanni
        syöttää... kirjoitti:

        viellä sitä laki kokoelmaa joka oli vain juutalaisille ja sen Jeesus poisti ristillä juutalaisiltakin, kun temppelin esirippukin repesi ja kaikki uhritoimitukset tulivat silloin tarpeettomaksi, mutta kymmenen käskyn laki ei ole kuulunut koskaan niihin lakeihin, ne laitettiin arkin sisään, silloin kun Jumala omalla sormellaan ne kirjoitti.
        Ja nämä jotka Mooses kirjoitti tosin Jumalan sanelemana, mutta ei Jumalan sormella kirjoitettuna, laitettiin arkin sivuun olemaan siihen asti, kunnes Jeesus uhrikaritsa oli teurastettu ja kun Jeesus kuoli ristillä Hän huusi se on täytetty, mikä oli täytetty? se että uhria ei enää tarvita, koska Jeesus oli se joka uhrasi itsensä meidän syntien tähden.
        Mutta tähän uhri laki järjestelmään ei ole koskaan kuulunut kymmenen käskyn laki, eikä koskaan sitä tulla poistamaan, sen pitäisi jokaisen ymmärtää, vaikka te väänättekin sitä kieroon sapatin poistonne tähden.

        >>> mutta kymmenen käskyn laki ei ole kuulunut koskaan niihin lakeihin, ne laitettiin arkin sisään, silloin kun Jumala omalla sormellaan ne kirjoitti. >>>

        Kyllä kuului. Jos Raamattua luetaan ilman adventistien vääristäviä laseja, niin 10 käskyä kuuluu samaan isoon lakipakettiin, jonka Mooses sai Jumalalta.

        "Mooseksen laki" ,"Herran laki" , "laki" ja "vanhan liiton laki" tarkoittavat yhtä ja samaa jakamatonta lakikokoelmaa, jonka yhtenä osana on dekalogi (Kymmenen käskyä). Dekalogi kuuluu siihen liiton kirjaan, jonka Herran teki Israelin kansan kanssa Siinailla (2 Moos.19-24 luvut). Ks. varsinkin 2 Moos. 24:7-8 "Sitten hän otti liiton kirjan ja luki sen kansan kuullen, ja kansa sanoi: "Me teemme kuuliaisesti kaiken, mitä Herra on käskenyt." Mooses otti veren, vihmoi sillä kansaa ja sanoi: "Tämä on sen liiton veri, jonka Herra nyt tekee teidän kanssanne näillä ehdoilla." Ja jae 12: "Herra sanoi Moosekselle: "Nouse tälle vuorelle minun luokseni ja odota täällä. Minä annan sinulle kivitaulut, joihin olen kirjoittanut lain ja käskyt, että voisit opettaa ne kansalle."

        Laki on kokonaisuus ja yhtäläisesti se säädettiin "ikuiseksi" Israelin kansalle. Jos tätä selitysopillista perustosiasiaa ei ymmärretä, päädytään väärinkäsityksiin jo lakikysymyksen lähtökohdissa.

        Minä en sille mahda mitään, että Ellen White vääristeli tämän peruskohdan laista ja mitä sillä tarkoitetaan. Miksi hän teki näin, niin sitä teidän täytyy kysyä omilta pastoreiltanne.


      • annu42
        hirvas kirjoitti:

        pitää aina muistaa, että jokainen käsky koski vain israelilaisia. Adventistit elävät vanhassa liitossa.

        Laki koskee jokaista maailman kansalaista, ja sen mukaan heidät tuomitaan, myös sinut. Elämme Kristuksen kanssa liitossa, ja joka näin tekee, saa elää, koska häneen, Kristukseen, uskoen pitää lain kunniassa, sitä mielellään tottelee ja rakastaa.

        Tämä merkitsee:

        "Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme väheksy Jumalan sanaa ja sen saarnaa, vaan pidämme sen pyhänä, kuuntelemme ja opimme sitä mielellämme." (Katekismus)

        "Kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
        (2. Moos. 20:11) Jos et polje tomuun sapattia etkä aja omia etujasi minun pyhänä päivänäni, jos nimität sapattia ilon päiväksi ja Herran pyhää päivää kunnian päiväksi, jos kunnioitat sitä niin, ettet kulje omilla asioillasi, et käy kauppaa etkä aja omia etujasi, silloin saat iloita Herrasta. (Jes. 58:13–14) Jeesus sanoi: ”Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Niinpä Ihmisen Poika on myös sapatin herra.” (Mark. 2:27–28) Jeesus tuli Nasaretiin, missä hän oli kasvanut, ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan. (Luuk. 4:16)

        Onneksi sentään edes valtakirkko opettaa, että laki toimii ihmisen elämässä. Muutenhan olisimme jo laittomuuden suossa. Löysin nämä pätkät heidän sivuiltaan. Amen.


    • >>"Ihmisen ei pidä kuulua eikä uskoa mihinkään maalliseen järjestöön, koska yksikään niistä ei ole lähtöisin Jumalasta vaan ihmisistä."

    • Kirjoitit muunmuassa ,että" Ihmisen ei pidä kuulua eikä uskoa mihinkään maalliseen järjestöön, koska yksikään niistä ei ole lähtöisin Jumalasta vaan ihmisestä"??????? Mutta hyvänen aika,ihmisen tehtäväksihän Jeesus antoi käskyn tehdä kaikki kansat hänen opetuslapsikseen!!!!!! Muistaakseni apostoli Paavali perusti seurakuntia, siis sinun mielestäsi maallisia järjestöjä. Hän jopa muistutti siitä,ettei tulisi jättää seurakunnan tilaisuuksia.

      Jos sinä kuljet toteuttamassa Jeesuksen antamaa lähetys tehtävää, ja ihmisiä kääntyy seuraamaan Häntä, onko työsi lähtöisin ihmisestä??? Kun sitten poistut paikkakunnalta, kuinka käy jos et järjestä heille "paimenta",niin että lauma pysyy yhdessä(sanan mukaan yksinäinen kekäle sammuu).Oletko siis perustanut ihmisestä lähtöisin olevan uskonnollisen puolueen????

      • hirvas

        kuulua mihinkään uskontoon pelastuakseen. Perustelu on se, että Jumalan seurakunta on sisällisesti meissä. Se todisti Jeesus.


    • Yrjö Myllerja hänen toiminta tapansa tunnettua,lukijoiden keskuudessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En voi jutella kanssasi

      tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7320
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

      Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3594
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

      Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      371
      1978
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

      Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1816
    5. Koska olet rakastellut

      Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1459
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

      Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

      Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

      Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

      Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

      Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe