Hei teillekin tänne!
Teen pro gradu -työtä manipuloinnin ja kontrolloinnin esiintymisestä uskonnollisen vallankäytön välineenä. Työni valmistuu Helsingin yliopiston käytännöllisen teologian laitokselle.
Oletko mielestäsi kokenut tai koetko edelleen manipulointia ja kontrollointia oman uskonnollisen yhteisösi taholta? Oletko kuulunut tai kuulutko uskonnolliseen ryhmään jossa yhteisöä, johtajia, sääntöjä tai oppikysymyksiä ei ole saanut arvostella ääneen?
Lisäänpä nyt vielä yhden asian.
Joka palstalla jonne laitan tekstiä tästä tutkimuksesta, näytetään hermostuvan, ja sekin on ymmärrettävää.
Tämä tutkimus ei nyt kuitenkaan tarkoita sitä, että esim. teillä adventisteilla olisi tässä juuri se joku tietty ongelma.
Kysymys voisi kolahtaa vaikka jollekin adventistille joka on kokenut hengellistä väkivaltaa joskus ev.lut. kirkossa, moonilaisuudessa, mormoneissa tai jehovantodistajien yhteisössä.
En tee tutkimusta syyllistääkseni mitään yksityistä kirkkokuntaa tai uskonnollista yhteisöä. Kyse on yksittäisten ihmisten omasta subjektiivisesta kokemuksesta.
Jos mielenkiintosi heräsi, katso lisätietoa ja yhteystiedot täältä:
http://www.uskontojenuhrientuki.fi/component/content/article/50/127
Kyselen hengellisestä väkivallasta
7
281
Vastaukset
- täällä tehdään
välillä hengellistä väkivaltaa adventisteille, mutta ketkä niin tekevät.
Esim. mitätöi toisen uskon, vääristää sanoja...
Kuten myös huomaat, että adventisteja arvostellaan ankarasti. Se ei siis ole millään taholla kieletty, ei kirkkojen, ei palstan pitäjät sitä estele, ei ole estelijöitä.>>Kuten myös huomaat, että adventisteja arvostellaan ankarasti.>>
Voisiko itse opissa olla jotain häikkää, ja sitä tällä palstalla monet sitten arvostelevat? Ainahan kriittinen pitää olla joka asian suhteen. Ei kaikki ole välttämättä niinkuin on kerrottu. Usein totuus on ulkopuolella meidän omien käsitysten.
http://www.kotiposti.net/~raamattu/kristinusko/suuntaukset/#tapaus_adventtikirkko_ts._seitsemannen_paivanpitää uskaltaa ottaa vastaan.Yrjö Mylleristä sanotaan:Hän välteli riitoja ja väitelyjä.Itse haluan noudattaa tätä samaa periaatetta.
- lukenut
Täältä oikeaa vastausta, sillä tämä on adventistien parjauspalsta suuremmalta osaltaan, ikävä kyllä
Ja sinulle vastaukseksi voi kirjoittaa melkein
mitä vaan ja valehdella päälle, sillä sitä täälä
paljon harjoitetaan valitettavasti. "Lisäänpä nyt vielä yhden asian.
Joka palstalla jonne laitan tekstiä tästä tutkimuksesta, näytetään hermostuvan,
ja sekin on ymmärrettävää."
Hermostumisemme on vain hyvä merkki sekin.
Mieluummin olemme kylmiä tai sitten palavia, kuin
että olisimme penseitä, joita ei maailman meno
liikuta.
Ilm. 3:15
Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava!
Ilm. 3:16
Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.
Rapatessa roiskuuOvat Seurakunnan ulkopuolisia, Jotka pakko toimen piteillä yrittävät syöttää omia uskomuksiaan. He ovat vierailioita, joilla ei ole mitään käytöstapoja, vaan heillä on opetuksenaan herjaava kielen käyttö. johon minä en voi yhtyä. Kristityn kielen käyttö ilmaisee kuka on todellinen kristitty.
Nämä Herjaavan kielen käytön omaavat kuuluvat Lutherilaiseen yhteisöön. Suoranaisia Hävyttömyyksiä ladellaan muodossa jonka he kokevat olevan heidän pyhän henkensä työtä. Kristillinen kielen käyttö olisi suotavaa. En suosittele Alexsadrian entisen Piispa Kyrilloksen jälkeensä jättämää legendaa toistevan. Oikea Kristitty hillitsee hevosensa kaikissa tilanteissa. Pyrkikäämme elämään rauhassa toinen toistemme kanssa. Siunausta sinulle.- Kletos00
Kummallista. Riippuuko paikkakunnasta?
Omalla paikkakunnallani tehdään yhteistyötä usean seurakunnan kanssa. Meillä järjestetään yhteisiä ekumeenisia rukousiltoja ja kyllä siellä on luterilaiset ihan sovussa adventistienkin kanssa.
Oletko sitä mieltä, että Jumala rajaa oikean seurakuntansa jonkun ihmisten tekemän yhteisön sisään?
Minun mielestäni Jumala katsoo ihmisen sydämeen - ei jäsenkirjaa tai virkatodistusta johon uskontokunta on merkitty.
On aika ihmistekoinen systeemi rajata toiset sisäpuolelle ja toiset ulkopuolelle.
Näin minä asian käsitän.
Siunausta sinullekin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih577340Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7393604Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.3721988Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1651826- 861479
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841401- 911300
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631257Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2621251- 811164