Kun olet kielimiehiä kumpi on oikeampi käännös.
Uuusi käännös: John.1:18. Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Ainoa poika,joka on itse JUMALA ja joka aina on isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet"
v.1938.käännös."EI kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt, ainokainen poika joka on isän helmassa,on hänet ilmoittanut"
Mielenkiintoista uudessa käännöksessä on,tämä JUMALA lisäys vanhaan käännökseen verrattuna.
Löytyisikö kielitutkimuksistasi lisävaloa tähän asiaan.
Tietääkö yx-advari tämän ?
14
452
Vastaukset
Hei
Eki on ihan asiallinen keskustelija.
En ole halunnut loukata koskaan viimeksikään.
Joh 1:18, saanen kertoa oman näkemhykseni;
Alkukieli menee näin suoraan käännettynä:
"Jumalaa ei kukaan nähnyt ole milloinkaan, ainoa poika (hyios) Jumala (theos)oleva sylissä isän, hän kertoi."
Voit päätellä itse.
Tietysti voisi lähteä analysoimaan vielä hyios ja theos syvällisempiä merkityksiä, on pyritty kääntämään noin parhaiten. Sanakirjoistani löytyisi kyllä, mutta molemmat sanat on siis isä ja poika alkutekstissä.
Uusi käännös on pyritty saamaan helpommin luettavaksi, ja VKR oli sanatarkempi.
Jotkut asiayhteydet mielestäni ovat kärsineet, ja selviä käännösvirheitäkin on, eli Timon tohtorinväitös sitten kannattaa ottaa vakavasti.
Mieleeni tuli Raamatun käännösvirheitä mm.
kreikan "aioonios" tarkoitaa ikää ja aikakautta myös. On käännetty "aina ja ikuisesti" meillä kun ei ole suomenkielistä sanaa vastikkeeksi.
"Iänkaiken" olisi lähin, mutta nykysuomi käytä missään. Tarkoittaa elinikää, mutta sitten on vielä kyse aikakaudesta, ei löyty sanaa, pitää ottaa kokonainen lause.
Toinen heti mieleeni tuleva on Kaanan häissä Jeesuksen viinin teko.
Jeesus ei taatusti tehnyt vielä väkevämpää viiniä että häävieräät olisivat sammuneet ja vähintään persekännissä kun olivat jos "juovuksissa."
Raamattu varoittaa hyvin ankarasti alkoholista.
Alkoholin käyttöä koskevia kieltoja Raamatussa: (3 Moos 10:9-11, 4 Moos 6:2-4) Uskovat ovat uuden liiton pappeja. (1 Piet 2:9) Kaikille on esitetty alkoholia koskevat varoitukset: - San 20:1, 23 :20,29-35, 31:4-5, Jes 5:11-12,2 28:1-3, Ef 5:18, Room 13:13, Gal 5:19-21, Luuk 21:34, 1 Tim 3:3, 1 Kor 6:9-10,3:16-17, 10:31, 1 Piet 4:3. Kysymyksessä on vakava synti.
Alkutekstin sana (methysthosin)on kreikan monien sanojen tapaan laaja-alainen, ja tarkoittaa kylläiseksi tulemista ja täyttymystä mm.
Samoin viini kreijan "oinos" tarkoittaa rypäleterttua, -mehua ja -satoa.
Suomessa se yhdistetään alkoholipitoiseen aina vaikka rypälemehusta olisi kyse.
Tuota oinosta kuivattiin tiivisteeksi ja lantrattiin vedellä ja niin saatiin säilymään.
Siunausta
jari laurila- viinintuoksu
Monet raamatunkohdat kehottavat ihmisiä pysymään erossa alkoholista tai varoittavat alkoholinkäytön seurauksista (3 Moos. 10:9; 4 Moos. 6:3; 5 Moos. 29:6; Tuom. 13:4,7,14; 1 Sam. 1:15; Snl. 20:1; 31:4,6; Jes. 5:11,22; 24:9; 28:7; 29:9; 56:12; Miika 2:11; Luuk. 1:15). Raamattu ei kuitenkaan välttämättä kiellä uskovaa juomasta olutta, viiniä tai mitään muutakaan alkoholia sisältävää juomaa. Uskovia kehotetaan olemaan juopumatta (Ef. 5:18). Raamattu tuomitsee humalan ja sen seuraukset (Snl. 23:29-35). Uskoville sanotaan myös, ettei heidän tule antaa minkään asian hallita heidän ruumistaan (1 Kor. 6:12; 2 Piet. 2:19). Raamattu kieltää uskovaa myös tekemästä mitään, mikä saattaisi loukata toisia uskovia tai rohkaista näitä tekemään syntiä vastoin omaatuntoaan (1 Kor. 8:9-13). Näiden periaatteiden valossa kenenkään uskovan olisi erittäin vaikea sanoa, että he juovat alkoholia Jumalan kunniaksi (1 Kor. 10:31).
Jeesus muutti veden viiniksi. Näyttää siltä, että Jeesus todennäköisesti joi toisinaan viiniä (Joh. 2:1-11; Matt. 26:29). Uuden testamentin aikaan vesi ei ollut erityisen puhdasta. Ilman nykyaikaisia puhdistustoimenpiteitä vesi oli täynnä bakteereja, viruksia ja kaikenlaisia saasteita. Tilanne on sama useimmissa kolmannen maailman maissa nykyään. Tästä syystä ihmiset joivat usein viiniä (tai rypälemehua), koska oli paljon epätodennäköisempää, että se oli saastunutta. Paavali neuvoo Timoteusta (1 Tim. 5:23) lopettamaan veden juomisen (joka mahdollisesti aiheutti Timoteuksen vatsavaivat) ja juomaan sen sijaan viiniä. Tuohon aikaan viinin käymisprosessi ei ollut yhtä voimakas kuin nykyään. On väärin sanoa, että viini olisi ollut rypälemehua, mutta se ei myöskään välttämättä aina ollut yhtä vahvaa kuin meidän nykyään käyttämämme viini. Raamattu ei siis välttämättä kiellä uskovia juomasta olutta, viiniä tai mitään muutakaan alkoholipitoista juomaa. Alkoholi sinänsä ei ole synnin turmelemaa. Pikemminkin on kyse siitä, että uskovan pitää ehdottomasti pidättyä juopumisesta ja alkoholiriippuvuudesta (Ef. 5:18; 1 Kor. 6:12). Joidenkin mielestä Raamatussa on yleisiä periaatteita, joiden mukaan pienenkään alkoholimäärän juominen ei ole Jumalan mielen mukaista. - hirvas
viinintuoksu kirjoitti:
Monet raamatunkohdat kehottavat ihmisiä pysymään erossa alkoholista tai varoittavat alkoholinkäytön seurauksista (3 Moos. 10:9; 4 Moos. 6:3; 5 Moos. 29:6; Tuom. 13:4,7,14; 1 Sam. 1:15; Snl. 20:1; 31:4,6; Jes. 5:11,22; 24:9; 28:7; 29:9; 56:12; Miika 2:11; Luuk. 1:15). Raamattu ei kuitenkaan välttämättä kiellä uskovaa juomasta olutta, viiniä tai mitään muutakaan alkoholia sisältävää juomaa. Uskovia kehotetaan olemaan juopumatta (Ef. 5:18). Raamattu tuomitsee humalan ja sen seuraukset (Snl. 23:29-35). Uskoville sanotaan myös, ettei heidän tule antaa minkään asian hallita heidän ruumistaan (1 Kor. 6:12; 2 Piet. 2:19). Raamattu kieltää uskovaa myös tekemästä mitään, mikä saattaisi loukata toisia uskovia tai rohkaista näitä tekemään syntiä vastoin omaatuntoaan (1 Kor. 8:9-13). Näiden periaatteiden valossa kenenkään uskovan olisi erittäin vaikea sanoa, että he juovat alkoholia Jumalan kunniaksi (1 Kor. 10:31).
Jeesus muutti veden viiniksi. Näyttää siltä, että Jeesus todennäköisesti joi toisinaan viiniä (Joh. 2:1-11; Matt. 26:29). Uuden testamentin aikaan vesi ei ollut erityisen puhdasta. Ilman nykyaikaisia puhdistustoimenpiteitä vesi oli täynnä bakteereja, viruksia ja kaikenlaisia saasteita. Tilanne on sama useimmissa kolmannen maailman maissa nykyään. Tästä syystä ihmiset joivat usein viiniä (tai rypälemehua), koska oli paljon epätodennäköisempää, että se oli saastunutta. Paavali neuvoo Timoteusta (1 Tim. 5:23) lopettamaan veden juomisen (joka mahdollisesti aiheutti Timoteuksen vatsavaivat) ja juomaan sen sijaan viiniä. Tuohon aikaan viinin käymisprosessi ei ollut yhtä voimakas kuin nykyään. On väärin sanoa, että viini olisi ollut rypälemehua, mutta se ei myöskään välttämättä aina ollut yhtä vahvaa kuin meidän nykyään käyttämämme viini. Raamattu ei siis välttämättä kiellä uskovia juomasta olutta, viiniä tai mitään muutakaan alkoholipitoista juomaa. Alkoholi sinänsä ei ole synnin turmelemaa. Pikemminkin on kyse siitä, että uskovan pitää ehdottomasti pidättyä juopumisesta ja alkoholiriippuvuudesta (Ef. 5:18; 1 Kor. 6:12). Joidenkin mielestä Raamatussa on yleisiä periaatteita, joiden mukaan pienenkään alkoholimäärän juominen ei ole Jumalan mielen mukaista.ihmisten luomia ja lahkoissa esiintyviä moraalisia periaatteita, Jumala ei paheksu sellaista, joka nauttii viiniä tai jopa viinaa - kohtuullisesti.
Siskoseni tai poikaseni, kuulehan
Raamattu varoittaa edes katsomasta viinilasiin jossa on alkoholia. Se houkuttaa, mutta puree kuin käärme.
Vaivautuisit lukemaan Raamatustasi Raamatunpaikat jotka annoin asiayhteydessä.
Viinillä oli jokseenkin pyhä merkitys, ja sen käyttämistä sanottiin minun mielestäni viinin turmelemiseksi.
Viinin uskottiin parantavankin.
Toki viiniä on osattu käyttääkin, Nooakin veti persekännin ja sammui telttaansa, oli Nooan erehdys.
Varmasti kivunlievittäjänä kunnon känni hoksattiin hyvin varhain myös.
Molemmissa merkityksissä viiniä käytetty on, mutta itse olen vakuuttunut että kristilliseen elämänmenoon alkoholi ei kuulunut koskaan.
Lue nuo Raamatunpaikat jotka annoin.
Huomaat niistä.
Kuule, olen kelaamalla kelannut joskus viini- ja ravintokysymyksiä ja ajatellut kaikki mahdolliset asiat minäkin. Ymmärrän.
Ovat hiukan hankalia ja laaja-alaisia tutkittavaksi, ja pitää huomioida mitä koko Raamatussa asioista sanotaan aina.
Olen myös sitä mieltä ettei ole varmaankaan Jeesusken mielen mukaista kehottaa raivoraittiita ihmisiä kohtuuliseen alkoholinkäyttöön. Miksikö?
Jokaine alkoholisti on ottanut ensimmäisensä kohtuullisesti ! Juonut itsensä vaikeuksiin ja usein hengiultä. Omassa kaveripiirissäni on hyviä kavereita elämän varrelta eri aikoina, jo 10 kpl poistunut alkoholin seurauksina eivätkä nähneet 50 vee päivänsä yksikään.
Älä hyvä Jumala, herregud, vaan selitä minulle että raittiille ihmisille pitäisi suositella kohtuullista alkoholinkäyttöä!
Älä hyvä Jumala vaan selitä minulle että raittiit lapset pitäisi kotona opettaa kohtuulliseen alkoholinkäyttöön, ja jo lapsesta kiihottamaan keskushermostoaan aineilla, kofeiinillakaan tai piristejuomilla.
Jos itse pysyt kohtuudessa kaikessa ja olet sovussa 1 Kor 6:19, 3:16-18 kanssa, niin hyvä.
Muussa tapauksessa rikinkatkuiset lieskat nuolevat niin minun kuin Sinun persettä joskus.
Niin Raamattu noilta kohdin tahtoo sanoa, eli huolehdi terveytesi ymärryksesi mukaan.
Tutki nuo kaikki jakeet jotka annoin.
En anna Sinulle muita ohjeita.
Siunausta
jari laurila
Jumalan siunausta
jari laurilaviinintuoksu kirjoitti:
Jeesus muutti veden viiniksi. Näyttää siltä, että Jeesus todennäköisesti joi toisinaan viiniä (Joh. 2:1-11; Matt. 26:29). Uuden testamentin aikaan vesi ei ollut erityisen puhdasta. Ilman nykyaikaisia puhdistustoimenpiteitä vesi oli täynnä bakteereja, viruksia ja kaikenlaisia saasteita. Tilanne on sama useimmissa kolmannen maailman maissa nykyään. Tästä syystä ihmiset joivat usein viiniä (tai rypälemehua), koska oli paljon epätodennäköisempää, että se oli saastunutta. Paavali neuvoo Timoteusta (1 Tim. 5:23) lopettamaan veden juomisen (joka mahdollisesti aiheutti Timoteuksen vatsavaivat) ja juomaan sen sijaan viiniä. Tuohon aikaan viinin käymisprosessi ei ollut yhtä voimakas kuin nykyään. On väärin sanoa, että viini olisi ollut rypälemehua, mutta se ei myöskään välttämättä aina ollut yhtä vahvaa kuin meidän nykyään käyttämämme viini. Raamattu ei siis välttämättä kiellä uskovia juomasta olutta, viiniä tai mitään muutakaan alkoholipitoista juomaa. Alkoholi sinänsä ei ole synnin turmelemaa. Pikemminkin on kyse siitä, että uskovan pitää ehdottomasti pidättyä juopumisesta ja alkoholiriippuvuudesta (Ef. 5:18; 1 Kor. 6:12). Joidenkin mielestä Raamatussa on yleisiä periaatteita, joiden mukaan pienenkään alkoholimäärän juominen ei ole Jumalan mielen mukaista.Siskoseni tai poikaseni, kuulehan
Raamattu varoittaa edes katsomasta viinilasiin jossa on alkoholia. Se houkuttaa, mutta puree kuin käärme.
Vaivautuisit lukemaan Raamatustasi Raamatunpaikat jotka annoin asiayhteydessä.
Viinillä oli jokseenkin pyhä merkitys, ja sen käyttämistä sanottiin minun mielestäni viinin turmelemiseksi.
Viinin uskottiin parantavankin.
Toki viiniä on osattu käyttääkin, Nooakin veti persekännin ja sammui telttaansa, oli Nooan erehdys.
Varmasti kivunlievittäjänä kunnon känni hoksattiin hyvin varhain myös.
Molemmissa merkityksissä viiniä käytetty on, mutta itse olen vakuuttunut että kristilliseen elämänmenoon alkoholi ei kuulunut koskaan.
Lue nuo Raamatunpaikat jotka annoin.
Huomaat niistä.
Kuule, olen kelaamalla kelannut joskus viini- ja ravintokysymyksiä ja ajatellut kaikki mahdolliset asiat minäkin. Ymmärrän.
Ovat hiukan hankalia ja laaja-alaisia tutkittavaksi, ja pitää huomioida mitä koko Raamatussa asioista sanotaan aina.
Olen myös sitä mieltä ettei ole varmaankaan Jeesusken mielen mukaista kehottaa raivoraittiita ihmisiä kohtuuliseen alkoholinkäyttöön. Miksikö?
Jokaine alkoholisti on ottanut ensimmäisensä kohtuullisesti ! Juonut itsensä vaikeuksiin ja usein hengiultä. Omassa kaveripiirissäni on hyviä kavereita elämän varrelta eri aikoina, jo 10 kpl poistunut alkoholin seurauksina eivätkä nähneet 50 vee päivänsä yksikään.
Älä hyvä Jumala, herregud, vaan selitä minulle että raittiille ihmisille pitäisi suositella kohtuullista alkoholinkäyttöä!
Älä hyvä Jumala vaan selitä minulle että raittiit lapset pitäisi kotona opettaa kohtuulliseen alkoholinkäyttöön, ja jo lapsesta kiihottamaan keskushermostoaan aineilla, kofeiinillakaan tai piristejuomilla.
Jos itse pysyt kohtuudessa kaikessa ja olet sovussa 1 Kor 6:19, 3:16-18 kanssa, niin hyvä.
Muussa tapauksessa rikinkatkuiset lieskat nuolevat niin minun kuin Sinun persettä joskus.
Niin Raamattu noilta kohdin tahtoo sanoa, eli huolehdi terveytesi ymärryksesi mukaan.
Tutki nuo kaikki jakeet jotka annoin.
En anna Sinulle muita ohjeita.
Siunausta
jari laurilahirvas kirjoitti:
ihmisten luomia ja lahkoissa esiintyviä moraalisia periaatteita, Jumala ei paheksu sellaista, joka nauttii viiniä tai jopa viinaa - kohtuullisesti.
Olet hirvas oikeassa. Adventismin lahkossa Ellen White määrää mitä saa tehdä, ja ei. Isot miehetkin kehtaa kyykkiä tuollaista rouvaa, hänen kirjojaan ahmien. Luulisi aikuisten ihmisten osaavan itse määritellä mitä kaikkea ruokaa tai juomaa kannattaisi valita.
Huomaatkos Hirvas, että adventistit pyörii vain tiettyjen asioitten ympärillä. Ja aina selviää mistä adventisteilla kenkä puristaa. Adventistit katsovat aina "ellun" silmälasien läpi tätä maailmaa.
Siksi adventistit ovat tuollaisia höperöitä. Mites nuo lasit saadaan noilta pois päästä? Kun ei Jeesuskaan pääse heihin käsiksi.- Trubaduuri
Ensinnäkin iästikään on sana joka vastaan tuota kreikan sanaa *αιων "aion". Toiseksi tuo käännös
oikein tehtynä olisi tuosta jakeesta jotakuinkin tälläinen. > *Jumalaa yksikään ei ole iästikään nähnyt, ainokainen Poika joka oli sylilapsi Isälleen, on hänestä kertonut. Siis tarinoinut Isästään (ilmoittanut sanallisesti Isästään).
Latinan laina tässä myös.
Latin Vulgate
1:18 Deum nemo vidit umquam unigenitus Filius qui est in sinu Patris ipse enarravit < Tästä ko. jakeesta on suomenkieliset käännökset tehty!
Kuten huomaat ei nuissa kaikissa samoissa jakeissa olevien sanojen välissä ole mainuttu enää Jumalaa, vaan Isä. Joihinkin toisiinkin se on siis lisätty irralliseksi osaksi jälkikäteen.
Stephens 1550 Textus Receptus
qeon oudeiV ewraken pwpote o monogenhV uios o wn eiV ton kolpon tou patroV ekeinoV exhghsato
Scrivener 1894 Textus Receptus
qeon oudeiV ewraken pwpote o monogenhV uios o wn eiV ton kolpon tou patroV ekeinoV exhghsato
Byzantine Majority
Alexandrian
qeon oudeiV ewraken pwpote monogenhV qeos o wn eiV ton kolpon tou patroV ekeinoV exhghsato
Hort and Westcott
qeon oudeiV ewraken pwpote monogenhV qeoV o wn eiV ton kolpon tou patroV ekeinoV exhghsato Trubaduuri kirjoitti:
Ensinnäkin iästikään on sana joka vastaan tuota kreikan sanaa *αιων "aion". Toiseksi tuo käännös
oikein tehtynä olisi tuosta jakeesta jotakuinkin tälläinen. > *Jumalaa yksikään ei ole iästikään nähnyt, ainokainen Poika joka oli sylilapsi Isälleen, on hänestä kertonut. Siis tarinoinut Isästään (ilmoittanut sanallisesti Isästään).
Latinan laina tässä myös.
Latin Vulgate
1:18 Deum nemo vidit umquam unigenitus Filius qui est in sinu Patris ipse enarravit < Tästä ko. jakeesta on suomenkieliset käännökset tehty!
Kuten huomaat ei nuissa kaikissa samoissa jakeissa olevien sanojen välissä ole mainuttu enää Jumalaa, vaan Isä. Joihinkin toisiinkin se on siis lisätty irralliseksi osaksi jälkikäteen.
Stephens 1550 Textus Receptus
Scrivener 1894 Textus Receptus
Byzantine Majority
Alexandrian
qeon oudeiV ewraken pwpote monogenhV qeos o wn eiV ton kolpon tou patroV ekeinoV exhghsato
Hort and Westcott
qeon oudeiV ewraken pwpote monogenhV qeoV o wn eiV ton kolpon tou patroV ekeinoV exhghsatoKiitos paljon.
Oli ihan uusivanha sana iästikään ja ihan samantyyppinen kuin iänkaiken. Kiitos, muistan tuon.
Vanhoja sanoja, ei sano nykyihmiselle mitään.
Hiukan heikko hebrea, kreikka ja latinan kielitaito minulla, heh, sanakirjoja on, olivat kalliit.
Meni monia tuhansia markkoja joskus osamaksulla työttömyysaikana köyhänä sanakirjoihin.
Siunausta
jari laurila- hirvas
Utulila kirjoitti:
Olet hirvas oikeassa. Adventismin lahkossa Ellen White määrää mitä saa tehdä, ja ei. Isot miehetkin kehtaa kyykkiä tuollaista rouvaa, hänen kirjojaan ahmien. Luulisi aikuisten ihmisten osaavan itse määritellä mitä kaikkea ruokaa tai juomaa kannattaisi valita.
Huomaatkos Hirvas, että adventistit pyörii vain tiettyjen asioitten ympärillä. Ja aina selviää mistä adventisteilla kenkä puristaa. Adventistit katsovat aina "ellun" silmälasien läpi tätä maailmaa.
Siksi adventistit ovat tuollaisia höperöitä. Mites nuo lasit saadaan noilta pois päästä? Kun ei Jeesuskaan pääse heihin käsiksi.Adventisteilla on ikävä kyllä asiat niin, että heille on taottu päähän eräänlainen sekaoppi. Sitä voi puolustella Raamatun sanalla, mutta sitten samaan kalloon on pakkosyötetty ihmisoppia. Ja kun nämä sekoitetaan, niin siitä saadaan sellainen uskonnollinen mössö, joka ajan mittaan vie ihmisen lopullisesti pois Jumalasta.
Ja kun kukaan ei pelastu uskomalla jotakin tätiä tai laskuteorioita tehnyttä juoppoa kapiaista, niin sillon he kuulevat aikanaan nämä sanat tuomarin suusta.
Joh. 12:48
Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.
Ja siinä vaiheessa ei enää neuvotella, noutaja tulee varmasti. - kysyjä..
hirvas kirjoitti:
ihmisten luomia ja lahkoissa esiintyviä moraalisia periaatteita, Jumala ei paheksu sellaista, joka nauttii viiniä tai jopa viinaa - kohtuullisesti.
ihmisiä alkoholistiksi,missä se kohtuus silloin on, ajatelkaa hyvät uskovat kuinka paljon on alkoholi tehnyt ja tekee tuhoaan kodeissa ja kaikkialla kannattaako enää joka sanoo olevansa uskova puolustella sellaista josta monet niin paljon kärsivät.
Ja kuinka on kun alkoholisti tulee uskovilta pyytämään apua ongelmiinsa, mitä te sanotte hänelle, vai sanotteko vain juo kohtuudella, mitä luulette hänen käsittävän tästä, hänelle ei teidän kohtuus sano mitään. Herätkää uskovat synnin unesta!
minäkin tulin taas tänne opetelemaan,kirjoitelemista.Taitaa Timo olla matkoilla kun ei ehdi tänne.Tuossa oli puhetta alkoholin kohtuukäytöstä.Itse olen ajatellut,että kaikki alkoholistit ovat aluksi kohtuu käyttäjiä ja kukaan ei tiedä kenestä voi tulla suurkuluttaja.Aika uhkapeliä.Tuli tänään postia kaimalta,Orivedeltä,David Wilkerson Näky,täytyypä alkaa lukemaan. Siunausta sinne teille hyvää jatkoa.
- LOPULTAKAAN!
OLIKO LOÖPUNAJAT VUONNA 70 JKR ELI KOSKEEKO
MATT 24:15 TODELLAKIN MENNEITÄ LOPUNAIKOJA?
Matt 24:15
"Kun siis näette PYHÄÄN PAIKKAAN
PYSTYTETTYNÄ TURMION ILJETYKSEN,
josta profeetta Daniel on puhunut
-- huomatkoon lukija tämän! --"
IHMETTELIN kun kukaan ei tahtonut ei-advarille
vastata, että mitä Jeesus Danielista tahtoo osoittaa
lopunajan ihmisille - kuvatessaan Danielin 70:ttä
vuosiviikkoa Matt 24:ssä ...
"Eikö yxkään advari vastaa ?
Kirjoittanut: AnttiVKantola 11.3.2009"
### minähän vastasin sinulle
Kirjoittanut: yx_advari
10.3.2009 klo 07.43
etkä huomannut sitä vastausta?
No, otetaan sitten uudestaan.
Matt 24:15 ja Dan 9:26 puhuu samasta asiasta eli Jerusalemin ja sen temppelin tuhosta 70 jKr. Matt 24:20 koski tuota aikaa eli apostolista seurakuntaa.
Timo ###
Joopa joo. Tri Flink sekoittaa 70. vosiviikon ja
vuoden 70 jKr? Joka tapauksessa hän luulee
Jeesuksen luulleen, että lopunajat tapahtuivat
70-luvulla - 36 vuotta Golgatan tapahtumien
jälkeen! Joopa joo - Matt 24. luku mukamas koski
"apostolista" aikaa 1. vuosisadalla. "Koski"!
Täälläpä syntiset ja hurskaat yhä tallovat Maata.
Tyhmäksi tulee tohtorismieskin, kun irtojakeilla
koettaa väsätä todistusten ketjua Raamatusta.
TOINEN yksityiskohta, joka antaa meille niin
adventisteille kuin muillekin luvan nauraa Timolle:
Jos Jeesus olisi luullut lopunajan olevan vuonna
70 jKr, ei hän olisi antanut Johannekselle pari
kolmekymmentä vuotta myöhemmin Ilmestyskirjaa,
joka varsinaiselta sisällöltään koskee viimeistä
seitsemää vuotta, erityistä lopunaikaa.
KOLMAS naurunaihe:
Kun Jeesus käskee Juudeassa olevia tarkkaamaan
Danielin kirjaa, Matt 24:15, niin hän kehottaa
rukoilemaan, ettei "hävityksen kauhistusta",
"turmion iljetystä" - antikristusta - tarvitsisi
paeta sapattina (eikä talvella), vaan rukoiltava,
että pakeneminen Jerusalemin vuorille tapahtuisi
arkipäivinä - ehkä on ksye jopa vain yhdestä
arkipäivästä, joka tapauksessa alle viikon.
KUN Jerusalem 70-luvun lopulla kynnettiin maan
tasalle, ei paettu lähivuorille, vaan MAAILMAN
ÄÄRIIN hajotettiin juutalaiskansa, kuten oli
ennustettukin. Eikä se niin äkkilähtö ollut, että
ei olisi voinut kevättä odottaa. Toisaalta sapatin
päättymistä varmasti oli aikaa odotella.
Matt 24:20
Rukoilkaa, ettette joutuisi pakomatkalle
talvisaikaan tai sapattina.
Sak 14:6
Sinä päivänä ei ole hellettä,
ei pakkasta eikä jäätä.
SAKARJA 14. LUKU - "HERRAN PÄIVÄ"
Sak 14. luku paljastaa, mitä tapahtuu tuona
päivänä, Matt 24:15 ja siitä eteenpäin.
SAk 14:
3 Herra itse lähtee sotaan viholliskansoja
vastaan, niin kuin hän on lähtenyt ennenkin
vihollisen hyökätessä. [Jes. 42:13]
4
Hän seisoo sinä päivänä Öljymäellä,
joka kohoaa Jerusalemin itäpuolella.
Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen,
toinen puoli vuoresta väistyy pohjoiseen,
toinen puoli etelään,
ja välille syntyy valtaisa laakso.
5
Te pakenette vuorten
välissä olevaa laaksoa pitkin,
ja se ulottuu Asaliin asti.
Te pakenette, niin kuin paettiin maanjäristystä Juudan kuninkaan Ussian aikana.
Sitten Herra, teidän Jumalanne, tulee
Jerusalemiin,
ja kaikki pyhät ovat hänen mukanaan.
[Aam. 1:1 | Juud. 14]
6
Sinä päivänä ei ole hellettä,
ei pakkasta eikä jäätä.
12
Mutta Herra lyö vitsauksella kaikkia niitä
kansoja, jotka sotivat Jerusalemia vastaan.
Ihmisiltä mätänee ruumis heidän vielä
seisoessaan, silmät mätänevät kuopissaan,
ja kieli mätänee heidän suuhunsa.
13
Sinä päivänä Herra saattaa heidät
täyteen sekasortoon.
He käyvät käsiksi toinen toiseensa,
nostavat käden toistaan vastaan.
16
Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista,
jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan,
tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen
rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia,
ja viettämään lehtimajanjuhlaa. [Jes. 66:23]
17
Mutta jos jokin kansa ei tule Jerusalemiin
rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia,
niin se saa turhaan odottaa maahansa sadetta.
[Jes. 5:6]
18
Jos egyptiläiset eivät lähde matkaan ja tule
Jerusalemiin, niin hekään eivät saa sadetta.
Sen sijaan Herra lyö heitä vitsauksella, niin
kuin hän lyö muitakin kansoja, jos ne eivät tule
lehtimajanjuhlaan.
Matt 24. luku ei kuvaa vuotta 70 jKr, vaan lopun
aikoja (7 viimeistä vuotta). Tutki itse. Biblia 1776
6 (9:5) Sillä meille on lapsi syntynyt,
ja poika on meille annettu,
jonka hartioilla herraus on;
ja hänen nimensä kutsutaan Ihmeellinen, Neuvonantaja,
Väkevä Jumala, Ijankaikkinen Isä,
Rauhan päämies:
32/38 käännös
6 (9:5) Sillä lapsi on meille syntynyt,
poika on meille annettu,
jonka hartioilla on herraus,
ja hänen nimensä on:
Ihmeellinen neuvonantaja,
Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä,
Rauhanruhtinas.
1992 käännös
6 (9:5) Sillä lapsi on syntynyt meille,
poika on annettu meille.
Hän kantaa valtaa harteillaan,
hänen nimensä on Ihmeellinen Neuvontuoja,
Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä,
Rauhan Ruhtinas.
[Jer. 32:19; Sak. 9:10; Luuk. 2:11]- Veli Herrassa
Amen! Jo tuonkin jakeen vuoksi ei meillä ole lupaa
erotella jumaluuksia ja asetella arvojärjestyksiä.
Ei keskenämmekään.
Yksi Jumala, yksi usko, sama Henki kaikilla.
Sama viisaus kaikkien käytössä oppineisuuteen
lainkaan katsomatta!
Luuk. 17:10
Niin myös te, kun olette tehneet kaiken, mitä
teidän on käsketty tehdä, sanokaa: 'Me olemme
ansiottomia palvelijoita; olemme tehneet vain
sen, minkä olimme velvolliset tekemään'."
Matt. 23:9
Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä,
sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on
taivaissa.
Matt. 23:5
Ja kaikki tekonsa he tekevät sitä varten,
että ihmiset heitä katselisivat. He tekevät
raamatunlausekotelonsa leveiksi ja vaippansa
tupsut suuriksi.
Herrassa
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih557187Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7143343Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1441630Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2601481- 841355
Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841351- 891230
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631217Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321165- 811124