sertralin orion 50mg APUA mikä olo:(

ahdistaa

tiistaina aloitin kyseisen lääkkeen masennukseen ja ahdistukseen. tänään olo ollut aivan järkyttävä. ahdistaa,sydän hakkaa,kädet tärisee,itkettää,oksettaa olo on aivan järkytävän ahdistunut. ikinä en ole moista kokenut.
onko muilla ollut moista kyseisen lääkkeen aloittamisne jälkeen? tuntuu että en kestä enään tätä oloa ja siihen hyvään oloon on niin pitkä matka vielä. sairaslomakin loppuu sunnuntaina ja en todellakaan ole työkykyinen:( ahdistaa

21

19037

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ahdistunut

unohdin mainita että "kohtauksen" tullessa myös tuntuu etä toinenpuoli kehosta puutuu ja hiki alkaa valumaan.

• mainitaan

noista. Toki voit ottaa yhteyttä lääkäriisi

• rottakulta

iso annos heti alkuun.Soitteleppa tohtorille ja pyydä nyt tehä jottain.Yleensä tuo lääke aloitetaan hyvinkin pienillä annoksilla.Pirauttappa lekurille.

• lutikka...

jos noin saat kärsiä.Sillä lääkkeellä on just noi sivuvaikutukset.Kuule.Aloita popsimaan mandariineja,appelsiineja,kaikkia hauskanvärisiä hedelmiä,liiku ulkona noin tunti päivässä ihan rauhallisesti,juo ruusunmarjateetä ja mehuja,lisää ruokavalioosi kalaa,lopeta punainen liha,lopeta makeat herkkuruuat ja karkit(anna vain harvoin itsellesi lupa ihanaan wienerpullaan tai vastaavaan),jos käytät alkoa,niin lopeta samoin lopeta tai ainakin vähennä kaffen juontia).

Liiku sen verran kuin jaksat ja nauti valoisasta ulkoilmasta sillä nythän on kevät jo tulossa.

Verkkoklinikan puolella jutustellaan masennuksesta ja vuodenaikojen vaikutuksesta ihmiseen Verkkolinikka Masennus Muuttolinnut.

• töttöhöörö

ja sillä se ylensä aloitetaankin

• cipralexiin

...ne on väärät lääkkeet ja menee vaihtoon. Mee käymään lekurille, jotta olosi ei entisestään heikkene.

• Valoa kaamokseen

Hei! Aloitin Sertralinin 21.1.09 alkuannoksena 25mg eli puolikas tbl ja sitten viikon päästä 50mg eli kokonainen ja siitä sitten parin viikon päästä 75mg eli 1½ tbl. Ja vielä olisi mahdollisuus nostaa 100mg eli 2tbl/vrk. Mutta tämä 1½ tbl aamuisin on nyt sopinut minulle. Muita sivuvaikutuksia ei ole ollut kuin ajoittainen etovuuden tunne.Eikä alkoholi sovi yhteen tämän lääkkeen kanssa, sauna oluella ei onneksi ole vaikutusta! Lääkkeen vaikutuksen rupesin huomaamaan syötyäni sitä noin kuukauden. Sairaslomalla olin pari kuukautta. Diagnoosina keskivaikea masennus ja lievä työuupumus. Nyt töissä ok ja muutenkin mieli valoisampi. Voimia kaikille!

• saunaolut

...ei siis mielestäsi alkoholijuoma.

Itselläni yksikin alkoholiannos vaikuttaa totaalisen paljon yöunien laatuun. Itselläni elämän laatu ainakin parantunut huomattavasti, kun tissuttelut jätetty pois iltasella saunan jälkeen.

Sertralin sopii toisille, mutta ei taas toisille. Olishan se aikas paljon halvempaa käyttää kuin esim. Ciprat.

• hakemaan lisää saikkua ja vaihtamaan lääke.on tosiaankin liian iso aloitusannos ja vaikkakin useimmilla masennuslääkkeillä aluksi tuon kaltaisia oireita,tuntuu silti että kannattaisi kokeilla jotain muuta.mutta sen päättää lääkäri,joten sinne nyt.

• valoa kaamokseen

Jokainen ollaan yksilöitä ja kaikki lääkkeet ei sovi kaikille... Omasta mielestäni olen onnellinen kun kerta heitolla tällä lääkkeellä sain oman oloni kohentumaan... Jokaisella mielialalääkkeellä on sivuvaikutuksensa... Tämä Sertralin ei ole ensimmäinen jota olen joutunut syömään... Cipramilkin sopi hyvin minulle imovanen kera aikoinaan kun lapseni kuoleman jälkeen jouduin niitä kokeilemaan, ja silloin niistä avun sain terapian kera. Hienoahan olisi jos vaikeista ajoista/ kokemuksista pääsisi yli ilman lääkkeitä...!!! Joskus on pakko turvautua niihin... Toivottavsti kaikki avun löytäisivät... Nää on niin vaikeita asioita, ettei niiden kanssa toivoisi kenenkään jäävän aivan yksin.

• six-ugly
        valoa kaamokseen kirjoitti:

Jokainen ollaan yksilöitä ja kaikki lääkkeet ei sovi kaikille... Omasta mielestäni olen onnellinen kun kerta heitolla tällä lääkkeellä sain oman oloni kohentumaan... Jokaisella mielialalääkkeellä on sivuvaikutuksensa... Tämä Sertralin ei ole ensimmäinen jota olen joutunut syömään... Cipramilkin sopi hyvin minulle imovanen kera aikoinaan kun lapseni kuoleman jälkeen jouduin niitä kokeilemaan, ja silloin niistä avun sain terapian kera. Hienoahan olisi jos vaikeista ajoista/ kokemuksista pääsisi yli ilman lääkkeitä...!!! Joskus on pakko turvautua niihin... Toivottavsti kaikki avun löytäisivät... Nää on niin vaikeita asioita, ettei niiden kanssa toivoisi kenenkään jäävän aivan yksin.

Sertralinia söin kuukauden-pari 50mg annoksella.. Aluks olo oli ihan ok, (pari ensimmäistä päivää pahoinvointia tosin) mutta noin kuukauden kuluttua olo meni paljon pahemmaks kuin ennen lääkkeen aloitusta.
        Osastolla päätettiin lopettaa Sertralin samantien. Vieroitusoireita ei oikeastaan tullu, ja melkein samantien vaihdoin Cipralexiin, joka on toiminu hyvin.

• arvaaarvaaarvaa-olla

laprakokeella onko serotoniinin vajausta päässä, vai lääkäri naamaan katsomalla nähnyt vajausta.
      Sertraliini vaikuttaa korjaamalla aivoissa vallitsevan kemiallisen epätasapainon, joka aiheuttaa oireita.

• tthi

Mulla aloitettiin se 25milligrammalla, ja viikon päästä nostettiin 50mg:hen. Itellä ei tullut mitään sivuoireita... Keskiviikkona lääkärikäynti, saa nähdä nouseeko määrä vielä vai poistetaanko kokonaan käytöstä.

• Pirita61

Olen syönyt sertraliinia jo yli vuoden, ja täytyy sanoa, että alun epämiellyttävien oireiden jälkeen on ollut paras lääke tähän mennessä pidemmällä tähtäimellä: tunnen itseni normaaliksi eli terveeksi (diagnoosi keskivaikea masennus ja jonkinasteinen pakkoneuroosi sekä epäsosiaalisuus), nautin ihmisten seurasta, olen kärsivällinen ja ystävällinen (ennen ärtyisä ja kireä), TASAPAINOINEN ENSIMMÄISTÄ KERTAA ELÄMÄSSÄNI! Viina ei todellakaan sovi, mutta nyt kun olen syönyt lääkettä jo pidemmän aikaa, voin nauttia lasillisen tai kaksi viiniä, ja olo on mukava ja letkeä :)
      Eli ym. lääke on tarkoitettu PITKÄAIKAISEEN KÄYTTÖÖN, minulla masennus on alkanut jo lapsuuden traumaattisista kokemuksista ja kehittynyt vuosikymmeniä, ja juuri sellaiseen tarkoitukseen lääke on erittäin hyvä, koska alkaa toimia kunnolla vasta n. puolen vuoden kuluttua aloittamisesta ja joudun ehkä syömään lääkettä lopun ikääni (nyt 48 v.).

• Rriu

Sertralin hexal 25mg oli aloitus nyt menossa päivä 6 olo on helpottunut alkuvaiheesta mutta vieläkin vähän poissaoleva , masentunut , väsynyt ja ahdistunut olo ja semmoinen off fiilis , ainakin aamuisin/päivisin iltaisin on vaihtelevasti helpottanut . Unta saan mutta katkonaisesti herään noin 2 kertaa yössä. Tsemppiä ! Ja muuten olen vain oikeastaan maannut sängyssä , muutaman kerran käynyt kävelyllä

• 2534534

Itsellä 2 kertaa ollut sertraliini lääkitys eikä kummallakaan kerralla minkäänlaisia aloitusoireita. Taisi olla 50mg 2 viikkoa ja sitten 100mg päivässä. Ei myöskään pidemmän käytön oireita, paitsi ehkä ruokahalua hieman lisäsi joten laihdutus oli hankalaa.

Myös citalopramia olen kokeillut eikä siitäkään mitään sivuoireita. Venlafaksiinia ja Voxraa taas en pysty käyttämään kun vaikuttavat noradrenaliiniin, heti pahat sivuoireet noista. Tämä on aika yksilöllistä miten ihmiset reagoi serotoniinin tai noradrenaliinin takaisinotonestäjiin.

Jos serotoniinin takaisinoton estäjät aiheuttavat liikaa sivuoireita, kannattaa varmaan kokeilla vaikka Voxraa joka ei vaikuta serotoniiniin.

• hyötyvshaitat

Kokeilin itse samaa lääkettä pari vuotta sitten, toisen viikon jälkeen iski ihan kaamee ahdistus ja kolmannella mieliala alkoi heittelemään hypomaanisesta masennukseen. Vahvisti vain omaa mielialojen heittelyä. Yleensäottaen ajattelen nykysin että masennuksella on tehtävänsä, se pakottaa heräämään johonkin epäkohtaan elämässään. Mielestäni itsetuntemus on parempi vaihtoehto kuin itsensä turruttaminen lääkkeillä. Lääkkeet sellaisiin tilanteisiin kun jonkin elämä on uhattuna!

• Nkkkghykk

Itsellä tämä lääke ahdistukseen ja pakkooireisiin nyt taitaa 4 kk mennyt ja annosta nostettiin 100 mg. Alussa pahensi ahdistusta lähelle sietämätöntä nyt voin paremmin ja voin toimia kohtuu normaalisti. Tiedä sitten onko lääkkeen ansiota vai jonkun muun. En huomaa enään oikeastaan mitään sivuoireita ja olen kai oma itseni muutenkin. Jotenkin odotin että lääkkeen käyttö aiheuttaisi jotain enemmänkin mutta pääasia että olo parempi joskaan ei täysin oireeton

• öelökfpe

Itelle määrättiin ekalle viikolle 25 mg ja siitä nosto 50 mg, ainoa sivuvaikutus oli kova ripuli alussa, mutta tasaantui ekan viikon jälkeen. Nosto 50 mg ei auttanut.

Niin ja orgasmin saaminen vaikeutui, seisoi kyllä mutta ei lauennut. Sitä kesti kuukauden. Sama vika kuin aikanaan selkäkivuissa tramalin kanssa (opiaatti, joka sivuvaikutuksena nostaa myös serotoniinitasoja). Vaikka miten hakkaa tattiin niin ei irtoa. Sekin palautui tosiaan normaaliksi.

Pari kuukautta aloituksesta oli kontrolli, huomasin että jonkin verran on vaikuttanut jo kahden ekan viikon jälkeen, pikkuisen sumussa oli aluksi ja kun välillä olin veikeampina päivinä ottanut oma-aloitteisesti kaksi nappia yhden sijaan ja pyysin itse lääkäriltä annoksen nostoa ja nostettiin 100mg. Sen jälkeen ollut ihan jees. Ei sivuvaikutuksia, reilu vuoden ollut nyt 100 mg.

Niitä jotka tärisee SSRI-lääkkeistä kannattaa kokeilla ennemmin mirtatsapiinia. Ne nukuttaa aluksi ja lihottaa koko käytön ajan vaikuttamalla ruokahaluun, pitää olla tarkkana varsinkin jos painonhallinnassa on ennestään ongelmia. Muuten tuntuvat olevan hyvin siedettyjä.

• Anonyymi

Aloitin itse eilen ja aivan karmea oksettava olo ollut, maha ihan kuralla, ei pysty jatkossa otetaan..

• Anonyymi

Sertraali-Santra

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7250
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      724
      3418
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      158
      1719
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      318
      1682
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1375
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1260
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1227
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      249
      1217
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe