Miten masennuksesta eroon?

Norjanheinäperhonen

Synkimpinä hetkinäni, eli unettomien öitten ja raivostuttavien kokemusten jälkeen, tulevat mieleeni ikävät muistot menneisyydestäni "menneisyyden haamut."

En oikein osaa reagoida oikein masennuksen iskiessä päälle, saatan alkaa höpisemään itsekseni tai tekemään jotain muuta, joka leimaisi minut hulluksi --- ja hullujahan on kiva kiusata, joten olen eräänlaisessa oravanpyörässä!

Miten te reagoitte masennuksen iskiessä, miten voisi voittaa ajoittain iskevän masennuksen ilman niitä Saaren ja Auvisen suosimia mieliala lääkkeitä?

15

2216

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ne lääkkeet kuules ollenkaan paha juttu ole.saarisesta ja auvisesta kukaan ei varmuudella tiedä käyttivätkö niitä ja jos niin mitä.iltalehtien satunnaisia tietoja,älä niistä vertailukohteita ota.

• Norjanheinäperhonen

En vain ymmärrä, että miten ihmisen psyykettä muuttavat napit voisivat parantaa ihmistä? Niillä on oman järkeilyni mukaan sivuvaikutuksia, joittenkin on todettu altistavan itsemurhalle.

• Mä vaan

Yöllä ei kantsi ajatella mitään, sillä hulluja ajatuksia saa vaikkapa kauppalistasta!! Ahdistusta vaikkapa työkaverin jutuista. Muistan useita öitä, jolloin klo 4-5 asti piehtaroin hikisenä sängyssä ja pohdin syntyjä syviä!!Tietoisesti nyt päätän käsitellä asioita seuraavana päivänä. Yleensä päivällä kaikki ne hirveät jutut eivät ole paljon mitään, eikä asioita edes tarvi kelata. Ne ovatkin ihan urpoja. Siispä alan lukemaan kirjaa tai katselen jotain leffaa. Molemmissa tapauksissa nukahdan noin tunnin kuluessa. Kerran olen leiponutkin yöllä, kiva syödä tuoreita sämpylöitä aamulla. Ei toisaalta yksi uneton yö aikuista tapa. Nukkuu sitten seuraavan yönä ihan varmasti hyvin. Kun kerran saat itsesi tottelemaan omia käskyjäsi. Homma käy jo sillai automaattisesti, että käyn nykyisin veskissä, juon vettä, valot kiinni ja tutumaan.

• Iltaisin/öisin saan aina kaikenlaisia ajatuksia. Tällä viikolla olen funtsinut tehdä pieniä kirurgisia toimenpiteitä iholleni... Siksi yritän mennä aika aikaisin nukkumaan, 21-23 välillä. Ennen nukahtamista en ajattele pätkääkään mitä on tapahtunut päivällä, mitä on tapahtunut menneisyydessä tai yli päänsä mitään mikä on todellisuutta. Sen sijaan ajattelen ja... ööö unelmoin kivoista asioista.

...

Joskus luen kirjaa...

Se auttaa myös, etenkin silloin kun on vaikea lopettaa todellisuudesta miettiminen.

• tietenkin...

Saunomalla synnit ja pahan olon Helvettiin.

• Norjanheinäperhonen

Sauna tuo vain hetken eron masennuksesta, mutta toimiihan sauna ja kovat löylyt.

• ---
        Norjanheinäperhonen kirjoitti:

Sauna tuo vain hetken eron masennuksesta, mutta toimiihan sauna ja kovat löylyt.

---

• kipi84

kirjotin jo aikasemmin melkein saman tekstin omien kokemusten tuntemuksilla.. muta onnistuin varmaan vävittään sen =( mutta onneks löysin tän suoraan netistä.. lisäyksiä alla olevaan.. tuo kirjoittaminen voisi olla hyvä kokeilla koska kaikki ei pysty pyörittään asiota päässään. liikkuminen ulkona, kannattaa pyytää kaveri mukaan. kaverit auttavat jo pelkästään olemalla kanssasi.. silloin kun masennus iskee kokeile jotain näistä ja jos helpottaa siksi aikaa niin olet löytänyt ratkaisun.. musiikilla saattaa ola suuria vaikutuksia ja niitä kannattaa tarkastella.. itse kuuntelin aina masennuksen aikana surullista musiikkia koska se tuntu siltä että se on oikeaa siihen hetkeen.. nyt kuuntelen pelkää heviä... muutokset ovat pieniä mutta niilä saattaa ola suuria vaikutuksia.. lomaa???? ja sit tas takas??? siittä en tiedä koska siloin jos haluaa päästä eroon masennuksesta niin se on tapahduttava normaalilla elämän rytmillä..jos pääset kerran eroon masennuksesta edes päiväsk niin tiedät että voit päästä siittä kokonaan eron... itsellekkin tulee välillä se masennuksen tunne mutta silon kun huomaan sen niin yritän päästä siittä eroon... ja se ei onnistu kotona yksin vaan meen kaverille joka taas tykkää kun käy joskus kylässäkin.... jopa masennus katoaa ihmisen arkeen jos vaan tekee jotain... jotkut jopa pystyy pääsemään eroon pelkällä ajattelemalla.. tapoja on tuhansia ja kaikki ovat varmaan oiketa tietyille ihmisille.

Masennukseen lievempiin oireisiin voi pyrkiä vaikuttamaan itse esimerkiksi seuraavin keinoin:

-Älä haudo ongelmiasi yksin vaan puhu niistä läheisten kanssa

-Pidä yhteyttä ystäviin, vaikka se tuntuisikin vaikealta ja halu itseensä käpertymiseen olisi voimakas.

-Kirjoita, miltä sinusta tuntuu. Kirjoittaminen edesauttaa miettimään, mistä tilanteessasi on kysymys.

-Lähde ulos, liiku. Liikunnalla on myönteinen vaikutus mielialaan.

-Pidä kiinni harrastuksista, vaikka se olisi kuinka vaikeaa. Luopumien lisää masennusta.

-Mieti, onko elämässä stressitekijöitä, joita voit vähentää.

-Pidä lomaa.

-Pimeään vuodenaikaan liittyvään kaamosmasennukseen saattaa löytyä helpotus ns. kirkasvalohoidosta.

• Norjanheinäperhonen

"-Pidä yhteyttä ystäviin, vaikka se tuntuisikin vaikealta ja halu itseensä käpertymiseen olisi voimakas. "

Voi, mutta kun ne "ystävät" ovat kohdallani juuri se syy masennukseeni!

• mörkömieli

"-Pidä yhteyttä ystäviin, vaikka se tuntuisikin vaikealta ja halu itseensä käpertymiseen olisi voimakas. "

Nuorena sitä helposti näkee asiat paljon suppeammin. Varmaan jokaisella on huonoja kokemuksia kavereista, tosiasia on että uusia ihmisiä tulee vastaan ja ihan varmasti niiden joukossa positiivisiakin kokemuksia ja sellaisia iloisiakin naamoja ja luottamus palautuu vähitellen. Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat.

• Nimetön

elä mieti niitä "kavereita" vaan keskity nyt oman ittes hyvin vointiin sillä jos on masennusta niin se alkaa ola pahenpi juttu.. monet etsivät masennuksen vikaa keskittymällä siihen mistä se johtuu... kokeiles keskittyä asiohin jotka saa sut unohtamaan "kaverit" masennuksen.

ystävät...hmmmmm... minullakin ollut monia ja moni on mennyt jo tuon puoleiseen. mutta on minulla uusiakin ystäviä.. se on varma että uusia ystäviä ei saa niin hyviä kuin nuoruuden ystäviä mutta olen niistäkin joutunut luopumaan =( huumeet veivät minulta kymmen kunta ystävää jotka olen tuntenut tarha iästä asti.. kyllä se kirpaisee. mutta uuden alun aliottaneena voin sanoo että kyllä nyt on jo monta tullut tilalle. vaikeetahan se on, mutta kyllä niitä lyötää..

• Norjanheinäperhonen
        mörkömieli kirjoitti:

Nuorena sitä helposti näkee asiat paljon suppeammin. Varmaan jokaisella on huonoja kokemuksia kavereista, tosiasia on että uusia ihmisiä tulee vastaan ja ihan varmasti niiden joukossa positiivisiakin kokemuksia ja sellaisia iloisiakin naamoja ja luottamus palautuu vähitellen. Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat.

"Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat."

Ei se ole helposti tajuttavissa. Se oli sellainen pila, kun olen sellainen yksinäinen toope. Mukavan oloisia kavereita alkoi puhumaan minulle asiallisesti ja tarjoamaan neuvojaan sekä juttelemaan mukavia kanssani.

Sitten kun käytin jotain erikoisempaa sanaa kahden keskisessä keskustelussa, alkoivat tuntemattomatkin ihmiset minut nähdessään toistamaan tuota sanaa.

Jos kerroin uusille "kavereilleni", että ketä epäilin tästä omituisesta toiminnasta, niin sitten toiminta muuttui jo vainoksi. Epäilyni olivat hölmöjä, joten aika ärsyttävää mimiikkaa alkoi esiintymään sekä valtaisia ALLERGISIA reaktioita - siis joka puolella, minne meninkin.
        Naapureillani alkoi ihmeellinen öinen ja päivinen remonttiharrastus.

Tuhannet opiskelijat sieltä oli totuus sekä nämä kaverini, jotka eivät takuulla siellä ikinä olleet opiskelleet. Mietin tarkemmin asiaa, en ikinä olisi voinut päätellä, että kyseessä oli yliopisto-opiskelijat, ellei sitä olisi minulle kerrottu. Tämä ei takuulla näyttänyt yliopistomeiningiltä ja siinä oli pikkulapsia ja muita vastaavia, jotka eivät ole yliopistoa nähneetkään mukana.

Yliopisto-opiskelijalle tekemäni mitätön mustelma silmässä olikin se viimeinen pisara -siitä se varsinainen gang stalking suicede alkoi. Eli 100 % murhayritys valtaisan kansanjoukon voimalla, yliopisto-opiskelijan itsensä luoman ongelman takia - ihan mitätön mustelma silmässä = kuoleman tuomio itsemurhaan kiusaamalla!!

Nyt sinä ymmärrät, mitä tämä oli ja missä valtaisa joukko oli mukana ja miksi!!

• mörkömieli

Luonnonkeinoilla: liikuntaa ainakin 5 kertaa viikossa, aluksi sellaista perusliikuntaa kuten esim juoksu, kävely, uinti, pyöräily tms. Sitten kun kunto kasvaa, voi kuulostella jos joku laji tuntuisi mielekkäältä. Sitten vaan sitä lajia harrastamaan mikä tuntuu kivalta. mutta ehdottomasti kuitenkin PIHALLE siitä!! jos tuntuu siltä ettei uskalla, voi mennä vaikka pimeän aikaan aluksi.

Ruokavalio: viina pois, tai ainakin täytyy vähentää reilusti. Jos ei pysty jättämään 3 kaljaan, kannattaa pysyä kokonaan erossa. Tupakan on myös sanottu pahentavan oireita. Sokerin poisjättäminen on myös suositeltavaa erilaisia mielialahäiriöitä sairastaville. Itselläni on auttanut jonkin verran terveellinen kasvisruokavalio.

Olon kuulosteleminen: miettii missä on onnistunut ja missä haluaisi kehittyä lisää, oli se sitten vaikka puun veistely tai laivojen katselu. Se kun löytää oman juttunsa, auttaa ja paljon.

Ihmiset: erilaiset tuttavat ja uusien ihmisten tapaaminen, jos tämä vain on mahdollista. Tosin tämä on hyvin yksilöllistä, monet viihtyvät paremmin yksin, toiset porukassa.

Päivärytmi: se, ettei jää paikoilleen, vaan luo itselleen päivärytmin ja suunnitelmia loma-ajoilleen. Vaikka väkisin!

Nämä ovat itselläni auttaneet pois pahimmasta suosta.

• perhostin

Norjanheinäperhonen..!!!!!!

Tapauksesi on kuin omasta elämästäni, paitsi etten opiskele..
      Ja uskon olevani mielenhallinan uhri jo lapsesta lähtien.....
      Sadat eri ihmiset ahdistelevat minua ja seuraavat..

Aluksi tapasin juuri näitä ''kivoja tyyppejä''... Jotka koittavat saada ansaan tavalla tai toisella..
      Olin tulossa hulluksi noiden takia....

• Random23

Itse en tiedosta masennukseni syytä, se vain tulee. olen syöny jonkin aikaa jo mieliala lääkkeitä, nyt syön vain puolikkaita, koska en näe tarpeelliseksi syödä enään joten lopetan. Sekä Kokeilen kaikkien suosimaa Meditaatiota. Yritän etsiä syyn masennukseeni, kohdata pelkoni, traumani sekä pyrkiä sen avulla tasapainoon. Jokseenki pelottaa, voiko sitä voittaa. Tuhansia kysymyksiä mielessä, muttei niihin pysty kukaan muu vastaamaan kun minä itse. Joten, en en ajattele että masennuksen iskiessä, että juuri minua on kohdeltu väärin ym. Sillon valehtelen itselleni, koska tässä maassa/ maailmassa on tuhansia, ellei miljoonia samanalisia ihmisiä kun minä, tai me. Kyse on parantumisesta, sekä elämän yksistä suurimista haasteista. Ensin pitää tietää sairauden syy, sen jälkeen lähtökohta sen jälkeen parannus, ihminen on monipuolinen eläin, kaikkeen on ratkaisu. Mutta vain masentuneen täytyy itse löytää ratkaisu parantumiseen ja onnelliseen elämään. Olla sujut itsensä kanssa, sekä opetella uusia näkökantoja sen mieliala lääkkeet opetti mulle. Ei muuta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7250
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      724
      3418
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      158
      1719
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      318
      1682
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1375
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1361
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1260
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1227
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      249
      1217
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1144
    Aihe