Ja tässä toinen osa. Tässä panelistit keskustelevat keskenään. Alla ovat kaikki Leisolan puhe ja muiden puheet niiltä osin kuin ne liittyvät Leisolan puheisiin. Taas olen luettavuuden vuoksi hieman hionut ulkoasua, mutta asiat ovat siinä muodossa kuin ne tilaisuudessa esitettiin. Lyöntivirheet ovat mahdollisia, ja henkilöiden nimissä voi olla epätarkkuuksia. Mutta nyt puheenvuoro Leisolalle.
----------------------------
Sammeli Juntunen esitti ison joukon erilaisia kysymyksiä, ja yksi väite oli, että sanoin, että evoluutiosta ei ole mitään todisteita. En muista sanoneeni sellaista, tulkitsit ehkä sen siihen tyyliin. (Juntunen: Minä kuulin sen niin, ja tahallani otin sen kiinni, koska varmaan moni muukin yleisöstä kuuli sen niin.) Sen tarkoitus oli tietysti... tarkoituksellisesti otin provosoivan asenteen, niin että se saisi veret pysähtymään.
Ensinnäkin meidän täytyy määritellä termi evoluutio. Sitä termiä käytetään erittäin epämääräisesti tarkoittamaan monia asioita. Jos sillä tarkoitetaan esimerkiksi sitä, että Matti Leisolalla on ollut esivanhemmat ja he olivat erinäköisiä kuin Matti Leisola, ja Matti Leisolalla on lapsia ja lapsenlapsia, jotka jälleen ovat erinäköisiä ja erikokoisia kuin Matti Leisola, eli me polveudumme jostakin ja me olemme erilaisia; tässä mielessä evoluutiota paljon käytetään, ja sitähän ei kukaan kiistä. Toinen on sitten evoluutio, jossa tarkoitetaan sitä, että ihminen on pystynyt tekemään erilaisia asioita luonnon kanssa; otamme sitten koirarodut tai eläinjalostuksen tai sokerijuurikkaan jalostuksen tai vaikka viljelykasvien tuotannon tai mansikan, joka on paljon isompi kuin metsämansikka, kun ihminen on luonnon mahdollisuuksia käyttänyt hyväksi. Tämäkin on eräs tapa määritellä evoluutio, ja siitäkään ei ole mitään kiistaa, tämä on kaikkien havaitsemaa. Mistä tämä sitten johtuu, on kokonaan toinen kysymys. Onko se biologisen potentiaalin hyväksikäyttöä vai syntyykö siinä jotakin todella uutta? Se, mistä kiistellään, on mikä on tämä makroevoluutio, jolloin syntyy jotain muuta.
Hyvin moni kollega sanoo minulle, että mikroevoluutio ja markoevoluutio on sama asia, makro tapahtuu, kun aikaa venytetään, ja mikromuutoksia tapahtuu. Pidän tätä ehdottoman virheellisenä käsityksenä, koska mikroevoluutiolle oikeampi termi olisi muuntelu. Luonto on ohjelmoitu sellaiseksi, että se pystyy mukautumaan, sopeutumaan ja muuntelemaan, muuntautumaan olemassaoleviin olosuhteisiin. Mikroevoluutio on toisin sanoen optimointia. Makro tarkoittaa jonkin uuden asian synnyttämistä, ja silloin me puhumme uusien asioiden.. silloin me puhumme varsinaisesta neodarwinismista.
Eli me emme voi todistaa tätä jälkimmäistä edellisillä, pienillä havainnoilla, ja tämä jälkimmäinen on se asia, jossa aukot tulevat vastaan ja mekanismit puuttuvat. Itse olen tutkinut tätä kaikkea pienimmällä mahdollisella tasolla eli biomolekyylien ja mikro-organismien tasolla, ja tällä muuntelulla tulee selvästi vastaan rajat. Biologinen solu vastustaa muuntumista, korjaa epätoivoisesti kaikkia virheitä ja pyrkii pysymään ja säilymään hengissä ja tasapainossa.
- - -
Puheenjohtajan kysymys: Onko dosentti Juntunen (keskustelussa mukana ollut kirkkoherra) tieteentekijä?
Leisola: Syyhän tähän tällaiseen väitteeseen on tietysti se, että tiede halutaan määritellä ja rajata naturalistiseksi tai ateistiseksi, jolloin siihen ei pääse sellainen käsite kuin Jumala ollenkaan mukaan. Kuuluisa evoluutiobiologi Yhdysvalloista, Richard Levontin sanoi, että me emme voi sallia minkäänlaista jumalallista jalkaa oven väliin; siksi tiede lähtökohdissaan sulkee jo pois sen, ja rehellinen tieteentekijä myöntää nämä lähtökohtansa. Mutta toistaiseksi meillä on ollut hyvin paljon hallitsevana esimerkiksi luonnontieteissä, joita itse edustan, ajatus, että tiedemies on jotenkin neutraali, rehellinen, puhtaaseen totuuteen pyrkivä, ja hän kykenee sulkemaan kaikki maailmankatsomukset ja -kuvat pois mielestään. Ja aivan oikeit sanoit (viittaa keskustelun puheenjohtajaan) tässä, että tiedemiehet ovat aivan samanlaisia kuin kaikki muutkin. Muistan, kun ystäväni kävi kerran Sveitsissä, kun olin, ja katseli pulloa, jossa kasvattelin hometta; hän katsoi sitä ja sanoi: "Onko toi muka tehnyt susta kuuluisan?" Hän ymmärsi sen, että minä tutkin sitä hometta ja hän pystyi myös katsomaan sitä samalla tavalla ja olisi voinut sitä kasvattaa. Itse käytin vain menetelmiä, joilla sain siitä vähän enemmän irti. Siinä mielessä näissä kysymyksissä , joita me tänään käsittelemme, me kaikki ja te kaikki siellä yleisössä olemme kaikki samalla viivalla.
Jokainen voi intuitiivisesti ymmärtää näitä asioita. Muistan, kun juttelin vanhan isoisäni kanssa, hän lähenteli yhdeksääkymmentä, hän sanoi saunassa minulle, että kyllähän sen jokainen tajuaa, ettei tämä kaikki ole voinut tänne itsestään tulla, ja tämä oli hänen intuitiivinen tajuntansa. Se ydin, mitä itse olen käsitellyt, on biologinen informaatio. Kaikilla tasoilla elävä organismi on täynnä informaatiota, joka on niin monimutkaista, että ihminen ei pysty sitä jäljittelemään eikä oikeasti edes ymmärtämään. Ja meidän ymmärryksemme tästä informaation luonteesta ja tasosta syvenee koko ajan, niin että kaikki ne ennusteet, joita kymmenen vuotta sitten tehtiin, ovat ihan virheellisiä.
Otan yhden esimerkin, jonka jokainen meistä on varmasti kuullut: Ihminen ja simpanssi eroavat toisistaan vain yhden prosentin, joten me olemme lähisukulaisia. Kun me katsomme itseämme aamulla peilistä, välillä ehkä näytämme simpansseilta pikkuisen, mutta tosiasiassa ihminen poikkeaa... jokainen tajuaa, että me poikkeamme enemmän kuin yhden prosentin verran. Nyt kun genomia on olettu tutkimaan, on alettu vertailemaan todella simpanssin ja ihmisen perimää, ja tämä yksi prosentti on häipynyt. Yksi prosentti perustui sille, että tiettyjä rajattuja alueita vertailtiin aikanaan hyvin epämääräisillä tekniikoilla, mutta nyt meillä on yhtäkkiä tiedossa koko perimä ja miltä se näyttää. Simpanssilla ja ihmisellä on eri määrä kromosomeja, ja riippuen siitä, miten näitä asioita lasketaan, simpanssin ja ihmisen yhtäläisyys tällä perimätasolla voi olla vain 75 prosenttia, ja hiiri tulee hyvin lähelle samaa, riippuen mitä asioita mitataan.
Oleellisin ero löytyy siitä, miten tätä informaatiota siellä koodataan, ohjataan, käsitellään, ja sillä tasolla me olemme oikeastaan vasta tietämisen alussa. Sen takia on niin mielenkiintoista, että tällainen teoria, miten kaikki elämä on kehittynyt, on lyöty lukkoon yli sata vuotta sitten, vaikka kukaan ei oikeastaan osaa vielä määritellä, mitä elämä edes on tai miten yksityisellä solutasolla asiat edes toimivat. Itse tutkin bakteereita, joita pidetään yksinkertaisimpina, ja nykyisin sanon aina kaikille, että jos joku sanoo, että bakteeri on yksinkertainen, hän erehtyy. Bakteeri on äärettömän monimutkainen; ihminen on äärettömän, hirvittävän, älyttömän monimutkainen. Elämässä ei ole mikään yksinkertaista.
Sammeli Juntunen: Eikö tässä naturalistisessa danrwinismissa kuitenkin ole selitys sille, kuinka tämä monimutkaisuus kehittyy? Sattuma, mutaatiot ja sen jälkeen luonnonvalinta, joka sallii ainoastaan parhaiten ympäristöönsä sopeutuvien eliöiden jäädä jatkamaan sukua. Ja kun siihen lisätään satoja miljoonia vuosia, eikö se olisi ihan ymmärrettävä mekanismi, että sitä kautta tämä kehitys tapahtuu. Itse näkisin, että tämä on osatotuus, mutta minä ajattelen, että se ei suinkaan selitä kaikkea, siihen tarvitaan joku ohjaaja, joku suunnittelija, joka on käyttänyt työkalunaan tätä luonnonvalintaa, ja minä uskon, että se on Jumala. Mutta joku naturalistinen darwinisti voi aivan hyvin väittää, että pelkkä tämä perusmekanismi riittää selittämään. Minun on erittäin vaikea uskoa, että jos sinä, Matti, väität, että tämä luonnonvalinnan perusmekanismi ei selittäisi mitään.
Leisola: Palaan tähän asiaan, koska luin tekstiäsi eilen, ja huomisessa esitelmässä, jossa yritän tehdä tämän eron. Tiedän, että tämä on yksi selitysmalli, ja... Se, että näistä asioista on näin paljon kiistoja, johtuu ensinnäkin siitä, että havaintomateriaali on mahdollista tulkita erilailla. Toinen syy siihen on tietysti se, että me puhumme historiasta. Luonnontiede puhtaimmillaan tutkii sitä, miten asiat tässä meidän maailmassamme ovat ja miten ne toimivat, ja kun lähdemme esittämään kysymyksiä, mistä ne ovat saaneet alkunsa, astumme automaattisesti alueelle, johon maailmankuvat ja uskomukset ja näkemykset ja tulkinnat alkavat vaikuttaa yhä enemmän.
Tämä luonnonvalinnan mekanismi - itsehän käytän sitä jatkuvasti (Juntunen: Tuo on hyvä yleisönkin kuulla, että sinä käytät sitä jatkuvasti ja sinä näet sille jonkun...) Minä näen sille merkityksen, ja se merkitys on seuraava: Luonnonvalinta karsii tai oikeastaan estää lajin degeneroitumisen. Sinä kuvasit tällaisen ilmiön tässä, että mutaatio ja valinta ja kaikki menee eteenpäin. Se on darwinistinen tarina. Yhtä helposti voi kertoa seuraavanlainen tarina: kun meillä on elävä solu täynnä informaatiota, ja se kopioituu ja se kopioituu ja se kopioituu, siellä tapahtuu degeneraatiota ja virheitä, ja suunta meneekin alaspäin. Luonnonvalinta on ennen kaikkea säilyttävä mekanismi, se pitää yllä lajia, toisin sanoen estää sen hitaasti rappeutumasta. Sitä varten solussa on hyvin paljon erilaisia funktioita.
Tietyssä mielessä se toimii valinta sitten tällaisissa asioissa, kun vaikka kaikilla tuttu esimerkki: sairaalabakteeri, joka on antibiootille vastustuskykyinen. Silloin valintaa tapahtuu, ja se valinta tapahtuu sillä tavalla, että Sammeli syö antibioottia, ja koska niitä bakteereja on hirveän paljon, niin joku niistä saattaa mutatoitua sillä tavalla, että se kestää sen antibiootin. Ja yhtäkkiä antibiootilla ei ole enää tehoa, ja tämä joku alkaa monistua ja tekee sinut sairaaksi uudestaan. Nyt täytyy katsoa molekyylitasolla, mitä siellä tapahtuu. Antibioottiresistenssi on selitettävissä melkein aina ja poikkeuksetta kahdella asialla. Toinen on, että bakteeri lainaa ohjeet, miten antibiootti hajotetaan, joltakin toiselta bakteerilta, ja toinen mekanismi on, että tapahtuu yksi pistemutaatio, jolloin antibiootti ei enää pysty vaikuttamaan siihen kohtaan, mihin se vaikutti. Silloin on kysymyksessä virhe, ei minkään uuden synnyttäminen. Bakteerin kannalta se on hetkellisesti hyvä asia, mutta jos me poistamme antibiootti, se virhe on kuorma sille bakteerille, ja hyvin äkkiä se poistaa sen virheen ja palautuu entiseen tilaan. Tällä tavalla luonnonvalinta säilyttää.
Juntunen: Eikö luonnonvalinta voisi selittää sitä, että metsäjänis on rusakko, jolla on lumijalka? Eikö ne tosiaan ole voineet kehittyä toisistaan?
Leisola: Nyt mennään hiukan alueelle, joka on vaikeammin... Uskoisin, että ilman muuta ovat.Mutta kysymys on, mikä on se mekanismi siellä takana, mikä on molekyylitason mekanismi. Uskoisin, että tämmöisessä eläinpopulaatiossa on tällainen suunniteltu muuntelun mahdollisuus, jolloin tämä itse asiassa on paljon monimutkaisempi kokonaisuus kuin jos tätä muuntelumahdollisuutta ei olisi. Nyt on viimeaikaisia näyttöjä siitä, että tietyt mutaatiot esimerkiksi eivät olekaan ihan sattumanvaraisia, vaan ne tapahtuvat aina tietyssä kohdassa. Jos esimerkiksi bakteeri tulee penisilliinille vastustuskykyiseksi, sieltä löytyy aina pari tiettyä mutaatiota. Nyt kiistellään siitä, onko mutaatiot täysin sattumanvaraisia vai eivätkö ne ole. Eli vanha lamarckismi - ympäristö vaikuttaa - on tulossa takaisin.
Totta kai luonnossa on paljon sopeutumista ja mukautumista, mutta onko kyse uuden informaation luomisesta; se on täysin avoin kysymys. Itse epäilen, että ei ole, vaan on olemassaolevan informaation potentiaalin levittämistä.
- - -
Puheenjohtaja: Ennen trumpettikvartettia (väliaikanumero) Matti vastaa vielä kysymykseen, jonka heitin tuossa puoli tuntia sitten. (Jos teidän Jumalallanne on älykäs suunnitelma, miksi maailmassa on niin paljon rumia eläimiä, tai miksi maailmassa on niin paljon kärsimystä? Jos tämä älykäs suunnitelma on totta, miksi on näin?)
Leisola: Ajattelin vastata oikeastaan kahteen kysymykseen. Yksi oli se, mitä merkitystä tällä ajatuksella, että biologia on suunniteltu, on minun käytännön työssäni. Se johtaa tietysti siihen, että tutkijana etsin koko ajan kaikelle asioille merkitystä, tarkoitusta ja lopullista päämäärää. Esimerkiksi molekyylibiologian alueella ajatus, että meidän perimä on täynnä kehitysopillista roskaa, johti pitkän aikaa siihen, että kukaan ei ollut kiinnostunut tutkimaan, mitä se roska tekee. Nyt tiedetään, että se on yksi tärkeimpiä alueita koko perimässä.
Kysymys, jonka heitit aikaisemmin, oli; miksi on rumia eläimiä? Miksi et kysynyt, miksi on rumia professoreita? Rumuus tietysti on... Siihen voisi vastata, että kauneus on katsojan silmässä. Rumuushan on käsite, jolla on hyvin vähän mitään biologista merkitystä. Se osoittaa, että me olemme jotakin muuta, kun me pystymme tällaisia arvioita tekemään. Sen takana oli varmaan syvempi kysymys: jos maailmassa on niin paljon pahaa, kuinka voi olla Jumala olemassa? Hyvin monta kertaa esitetään tällaisia asioita. Silloin me liikumme tietysti kristinuskon alueella ja vastauksia löytyy sieltä. Se, että tämä tila on se, mikä on, ja maailmassa on pahaa, kristinuskon mukaan näin ei ole aina ollut, vaan maailmaan on tullut jotain, jonka seurauksena täällä on pahaa. Mutta se ei ole oma erikoisalueeni, vaan se liittyy käsitykseen todellisuudesta ja Jumalasta ja ihmisestä ja synnistä ja monista tällaisista asioista. On huono väite, että jos vaikka autoni on romuttunut ja näyttää rumalta, se ei merkitse, että sitä ei ole joku joskus suunnitellut, vaan olen käyttänyt sitä väärin, ajanut juovuspäissäni seinään. Sen takia siitä on tullut ruma ja käyttökelvoton ja se ei toimi enää oikein. Suunnittelun voi havaita myös viallisesta ja rumasta autosta, niin kuin viallisesta ja rumasta professorista.
Leisola Savonlinnassa: keskustelu
18
931
Vastaukset
- kummaa jäpätystä.
Nytkin on erilaisia ihmisiä yli 6miljardia yksilöä.
Yhden yksilön piirteet eivät koskaan tule kattamaan koko ihmispopulaatiota.
Eikä kahdessa ja useammassa suvussa syntyneitä samanlaisia geneettisiä muutoksia voida sanoa toistensa sukulaisuuden todisteiksi.
Jos samoja geenimuutoksia tulee useampiin sukuihin, niiden syntyä ei kyetä jäljittämään muuten kuin tapaamalla ne rysän päältä. - Turkana
""Makro tarkoittaa jonkin uuden asian synnyttämistä, ja silloin me puhumme uusien asioiden.. silloin me puhumme varsinaisesta neodarwinismista.""
Pitäisihän professorin tietää, että makroevoluutio on lajitason tai sen yläpuolista evoluutiota, ts. lajiutumista. Ja tätä on havaittu sekä luonnossa että laboratorioissa.
""Luonto on ohjelmoitu sellaiseksi, että se pystyy mukautumaan, sopeutumaan ja muuntelemaan, muuntautumaan olemassaoleviin olosuhteisiin.""
Tällaisesta ohjelmoinnista vain ei ole minkäänlaista todistetta. Sen sijaan tiedämme evolutiivisista algoritmeista, että ne tuottavat tuollaista sopeutumista olosuhteisiin ilman sen kummempaa ohjausta.
""Mikroevoluutio on toisin sanoen optimointia. Makro tarkoittaa jonkin uuden asian synnyttämistä, ja silloin me puhumme uusien asioiden.. silloin me puhumme varsinaisesta neodarwinismista.""
Tuossa Leisola olisi voinut halutessaan käyttää esimerkkinä Lenskin E.coli-tutkimusta ja sen tulosta, uutta evoluution kehittämää ominaisuutta, ellei hän olisi halunnut vääristellä sitä ja puhua vain noista 20 000 sukupolvesta, kun siinä varsinainen evoluutio, uusi ominaisuus, tapahtui vasta noiden 20 000 sukupolven jälkeen.
""Eli me emme voi todistaa tätä jälkimmäistä edellisillä, pienillä havainnoilla, ja tämä jälkimmäinen on se asia, jossa aukot tulevat vastaan ja mekanismit puuttuvat.""
Kuten esimerkiksi?
""Itse olen tutkinut tätä kaikkea pienimmällä mahdollisella tasolla eli biomolekyylien ja mikro-organismien tasolla, ja tällä muuntelulla tulee selvästi vastaan rajat. Biologinen solu vastustaa muuntumista, korjaa epätoivoisesti kaikkia virheitä ja pyrkii pysymään ja säilymään hengissä ja tasapainossa.""
Vaikka soluissa on erilaisia mutaatioiden korjausmekanismeja, niin silti niitä tapahtuu ja solut muuttuvat ja havaittu mutaatiotaajuus riittää selittämään evoluution. Tuossa tutkittua tietoa mutaatiotaajuuksista:
http://www.genetics.org/cgi/content/full/148/4/1667
Tuossa todetaan selvästi, että virukset, bakteeri ja eukaryootit muuttuvat ajan myötä, saavat uusia mutaatioita kukin omaa vauhtiaan.
""Leisola: Syyhän tähän tällaiseen väitteeseen on tietysti se, että tiede halutaan määritellä ja rajata naturalistiseksi tai ateistiseksi, jolloin siihen ei pääse sellainen käsite kuin Jumala ollenkaan mukaan. Kuuluisa evoluutiobiologi Yhdysvalloista, Richard Levontin sanoi, että me emme voi sallia minkäänlaista jumalallista jalkaa oven väliin; siksi tiede lähtökohdissaan sulkee jo pois sen, ja rehellinen tieteentekijä myöntää nämä lähtökohtansa.""
Levontin kertoi tuon asian näin:
"Moreover, that materialism is absolute, for we cannot allow a Divine Foot in the door. The eminent Kant scholar Lewis Beck used to say that anyone who could believe in God could believe in anything. To appeal to an omnipotent deity is to allow that at any moment the regularities of nature may be ruptured, that miracles may happen."
Tiede ei kykene käsittelemään kaikkivaltiaan toimia, tämähän on selvää, eikä Hän edes alistuisi koeputkeen.
""Itse käytin vain menetelmiä, joilla sain siitä vähän enemmän irti. Siinä mielessä näissä kysymyksissä , joita me tänään käsittelemme, me kaikki ja te kaikki siellä yleisössä olemme kaikki samalla viivalla.""
Ahaa, ilmeisesti käytit naturalistista metodologiaa.
"" Se ydin, mitä itse olen käsitellyt, on biologinen informaatio. Kaikilla tasoilla elävä organismi on täynnä informaatiota, joka on niin monimutkaista, että ihminen ei pysty sitä jäljittelemään eikä oikeasti edes ymmärtämään. Ja meidän ymmärryksemme tästä informaation luonteesta ja tasosta syvenee koko ajan, niin että kaikki ne ennusteet, joita kymmenen vuotta sitten tehtiin, ovat ihan virheellisiä.""
Ei nyt sentään kaikki, mutta on ihan totta, että solut ovat monimutkaisempia kuin vielä kymmeniä vuosia sitten ajateltiin, vaikka toki silloinkin tiedettiin, että ne ovat todella monimutkaisia.
""Yksi prosentti perustui sille, että tiettyjä rajattuja alueita vertailtiin aikanaan hyvin epämääräisillä tekniikoilla, mutta nyt meillä on yhtäkkiä tiedossa koko perimä ja miltä se näyttää.""
Olisi tämän voinut kertoakin, proteiineja koodaavia geenejä vertailemalla tuohon tulokseen edelleen päädytään.
""Simpanssilla ja ihmisellä on eri määrä kromosomeja, ja riippuen siitä, miten näitä asioita lasketaan, simpanssin ja ihmisen yhtäläisyys tällä perimätasolla voi olla vain 75 prosenttia, ja hiiri tulee hyvin lähelle samaa, riippuen mitä asioita mitataan.""
Juu, ihmisillä on yksi kromosomipari vähemmän, mutta ihmisillä on myös kromosomissa nro 2 äskettäisen kromosomifuusion jäljet, ylimääräiset telomeerit ja sentromeeri keskellä kromosomia. Laskutavalla on toki merkitystä, mutta olisi valhe väittää, että hiiri olisi missään suhteessa geneettisesti lähempänä ihmistä kuin simpanssi.
""Oleellisin ero löytyy siitä, miten tätä informaatiota siellä koodataan, ohjataan, käsitellään, ja sillä tasolla me olemme oikeastaan vasta tietämisen alussa.""
Näin voi sanoa ja evodevo onkin tehnyt lukuisia läpimurtoja selvittäessään noita muinaislta esi-isiltämme perittyjä geenejä ja niiden säätelymekanismeja esim. banaanikärpästutkimuksilla.
""Sen takia on niin mielenkiintoista, että tällainen teoria, miten kaikki elämä on kehittynyt, on lyöty lukkoon yli sata vuotta sitten, vaikka kukaan ei oikeastaan osaa vielä määritellä, mitä elämä edes on tai miten yksityisellä solutasolla asiat edes toimivat.""
Tähän on mainioita syitä, näemme luonnossa lajien muuttuneen ajan myötä evoluutioteorian ennustamalla tavalla, eikä meillä ole mitään syytä olettaa, että ne olisivat putkahdelleet tyhjästä, kun ne näyttävät kaikkien todisteiden mukaan kehittyneen ajan myötä.
""Itse tutkin bakteereita, joita pidetään yksinkertaisimpina, ja nykyisin sanon aina kaikille, että jos joku sanoo, että bakteeri on yksinkertainen, hän erehtyy. Bakteeri on äärettömän monimutkainen; ihminen on äärettömän, hirvittävän, älyttömän monimutkainen. Elämässä ei ole mikään yksinkertaista.""
Tämä sentään on totta.
""Se, että näistä asioista on näin paljon kiistoja, johtuu ensinnäkin siitä, että havaintomateriaali on mahdollista tulkita erilailla.""
Olisipa mielenkiintoista kuulla miten tulkitaan fossiiliaineistosta löytyvät faktat, kun kaikkein vanhimmista kerrostumista, noin neljä miljardin vuoden ikäisistä, löytyy vain yksinkertaisimpia rautaa ja rikkiä käyttäviä prokaryootteja, sitten nuoremmista kerrostumista kehittyneempiä prokaryootteja, kunnes fossiiliaineistoon ilmestyvät ensimmäiset eukaryootit reilut 2 miljardia vuotta sitten ja monisoluisten eliöiden ensimmäiset jäljet vajaan miljardin vuoden ikäisistä kerrostumista ja sen että ediacarakaudelta n. 635-542 miljoonaa vuotta sitten löytyy mm. ensimmäistä kertaa alkeellisia meduusoja, sienieläimiä ja matoja ja sitten kambrikauden räjähdyksestä, joka kesti vajaat kymmenen miljoonaa vuotta, nuo useimmat pääjaksot ja sen jälkeen selkärankaisten maaeläinten kehittymisen todistavat fossiilit n.350-380 miljoonaa vuotta vanhoista kerrostumista ja siitä eteenpäin nisäkkäiden kehittymisen matelijoista todistavat fossiilit? Ja miten tulkitaan nuo fossiilit ja DNA-todisteet, jotka todistavat evoluutioteorian mukaisen ihmisen kehityksen yhteisestä kantamuodosta apinoiden kanssa miljoonien vuosien aikana?
""Luonnontiede puhtaimmillaan tutkii sitä, miten asiat tässä meidän maailmassamme ovat ja miten ne toimivat, ja kun lähdemme esittämään kysymyksiä, mistä ne ovat saaneet alkunsa, astumme automaattisesti alueelle, johon maailmankuvat ja uskomukset ja näkemykset ja tulkinnat alkavat vaikuttaa yhä enemmän.""
Tiedeyhteisön lähes 100 prosenttisesti kannattamalle mallille nyt vain kukaan ei ole esittänyt loogista vaihtoehtoa ja tulkintaa, aina on kysymys vain uskonnollisista syistä evoluutihistorian kieltämiselle. Ja kaikki tulkinnat mitä fossiiliaineistosta tehdään ohi evoluutioteoiran ovat ilmiselvästi humpuukia kenen tahansa avoimin mielin tuota aineistoa tutkivan mielestä, ne kaikki selitykset on väkisin sovitettu uskontoon.
""Tämä luonnonvalinnan mekanismi - itsehän käytän sitä jatkuvasti (Juntunen: Tuo on hyvä yleisönkin kuulla, että sinä käytät sitä jatkuvasti ja sinä näet sille jonkun...) Minä näen sille merkityksen, ja se merkitys on seuraava: Luonnonvalinta karsii tai oikeastaan estää lajin degeneroitumisen. Sinä kuvasit tällaisen ilmiön tässä, että mutaatio ja valinta ja kaikki menee eteenpäin. Se on darwinistinen tarina. Yhtä helposti voi kertoa seuraavanlainen tarina: kun meillä on elävä solu täynnä informaatiota, ja se kopioituu ja se kopioituu ja se kopioituu, siellä tapahtuu degeneraatiota ja virheitä, ja suunta meneekin alaspäin. Luonnonvalinta on ennen kaikkea säilyttävä mekanismi, se pitää yllä lajia, toisin sanoen estää sen hitaasti rappeutumasta. Sitä varten solussa on hyvin paljon erilaisia funktioita.""
Toki tämä on erittäin tärkeä luonnonvalinnan funktio, rappeutumisen estäminen, mutta se ei selvästikään ole kaikki, koska näemme todellisuudessa lajien kehittyvän ja kehittyneen toisiksi lajeiksi miljoonien vuosien aikana.
""Antibioottiresistenssi on selitettävissä melkein aina ja poikkeuksetta kahdella asialla. Toinen on, että bakteeri lainaa ohjeet, miten antibiootti hajotetaan, joltakin toiselta bakteerilta, ja toinen mekanismi on, että tapahtuu yksi pistemutaatio, jolloin antibiootti ei enää pysty vaikuttamaan siihen kohtaan, mihin se vaikutti. Silloin on kysymyksessä virhe, ei minkään uuden synnyttäminen. Bakteerin kannalta se on hetkellisesti hyvä asia, mutta jos me poistamme antibiootti, se virhe on kuorma sille bakteerille, ja hyvin äkkiä se poistaa sen virheen ja palautuu entiseen tilaan. Tällä tavalla luonnonvalinta säilyttää.""
Mainiota, Leisolakin on siis kuullut antibioottiresistenteistä, jotka on saatu hyödyllisillä kasautuvilla mutaatioilla. Sanamuoto paljastaa tämän, eikä hän voi sitä siis kiistää, kun noita esimerkkejä on olemassa. Sääli ettei hän mainitse niitä.
""Leisola: Nyt mennään hiukan alueelle, joka on vaikeammin... Uskoisin, että ilman muuta ovat.Mutta kysymys on, mikä on se mekanismi siellä takana, mikä on molekyylitason mekanismi. Uskoisin, että tämmöisessä eläinpopulaatiossa on tällainen suunniteltu muuntelun mahdollisuus, jolloin tämä itse asiassa on paljon monimutkaisempi kokonaisuus kuin jos tätä muuntelumahdollisuutta ei olisi.""
Heh. Kiemurtelua makroevoluution edessä. Vai uskoisit suunniteltuun muuntelun mahdollisuuteen? Ei siihen mitään suunnittelua tarvita, pelkkää satunnaista muuntelua ja luonnonvalintaa ajan myötä.
""Nyt on viimeaikaisia näyttöjä siitä, että tietyt mutaatiot esimerkiksi eivät olekaan ihan sattumanvaraisia, vaan ne tapahtuvat aina tietyssä kohdassa. Jos esimerkiksi bakteeri tulee penisilliinille vastustuskykyiseksi, sieltä löytyy aina pari tiettyä mutaatiota. Nyt kiistellään siitä, onko mutaatiot täysin sattumanvaraisia vai eivätkö ne ole. Eli vanha lamarckismi - ympäristö vaikuttaa - on tulossa takaisin.""
Niin, vaikka ne eivät olisi sattumanvaraisia, ei niitä nyt kukaan rehellinen tiedemies suunnitelluiksi ehdota.
""Totta kai luonnossa on paljon sopeutumista ja mukautumista, mutta onko kyse uuden informaation luomisesta; se on täysin avoin kysymys. Itse epäilen, että ei ole, vaan on olemassaolevan informaation potentiaalin levittämistä.""
Heh. Mitähän informaation määritelmää arvon professori käyttää?
""Esimerkiksi molekyylibiologian alueella ajatus, että meidän perimä on täynnä kehitysopillista roskaa, johti pitkän aikaa siihen, että kukaan ei ollut kiinnostunut tutkimaan, mitä se roska tekee. Nyt tiedetään, että se on yksi tärkeimpiä alueita koko perimässä.""
Ehei. Jo ennen kuin nuo alueet nimettiin roska-DNA:ksi tiedettiin että osalla siitä on toimintoja. Mutta aluksi tutkimukset toki keskitettiin proteiineja koodaavaan osaan, koska ne ovat edelleenkin proteiinit, jotka rakentavat eliöt.- sinulle on
ainakin miljoona kertaa vastattu tähän
"Tuossa Leisola olisi voinut halutessaan käyttää esimerkkinä Lenskin E.coli-tutkimusta ja sen tulosta, uutta evoluution kehittämää ominaisuutta, ellei hän olisi halunnut vääristellä sitä ja puhua vain noista 20 000 sukupolvesta, kun siinä varsinainen evoluutio, uusi ominaisuus, tapahtui vasta noiden 20 000 sukupolven jälkeen.
"
Joten miksi jatkat valehtelua? Lukuisia muitakin kohtia on lukuiset eri ihmiset oikeaisseet, mutta mitään tosiasioita et suostu ilmeisesti kestämään. Säälittävää.. - Turkana
sinulle on kirjoitti:
ainakin miljoona kertaa vastattu tähän
"Tuossa Leisola olisi voinut halutessaan käyttää esimerkkinä Lenskin E.coli-tutkimusta ja sen tulosta, uutta evoluution kehittämää ominaisuutta, ellei hän olisi halunnut vääristellä sitä ja puhua vain noista 20 000 sukupolvesta, kun siinä varsinainen evoluutio, uusi ominaisuus, tapahtui vasta noiden 20 000 sukupolven jälkeen.
"
Joten miksi jatkat valehtelua? Lukuisia muitakin kohtia on lukuiset eri ihmiset oikeaisseet, mutta mitään tosiasioita et suostu ilmeisesti kestämään. Säälittävää..""ainakin miljoona kertaa vastattu tähän
"
Joten miksi jatkat valehtelua? Lukuisia muitakin kohtia on lukuiset eri ihmiset oikeaisseet, mutta mitään tosiasioita et suostu ilmeisesti kestämään. Säälittävää..""
mitä minulle on siihen tai noihin muihin kohtiin vastattu, kun en muista yhtään mainitsemisen arvoista vastausta. No tämä on tietysti turha pyyntö, kunhan louskutat leukojasi. - kun usko on
Turkana kirjoitti:
""ainakin miljoona kertaa vastattu tähän
"
Joten miksi jatkat valehtelua? Lukuisia muitakin kohtia on lukuiset eri ihmiset oikeaisseet, mutta mitään tosiasioita et suostu ilmeisesti kestämään. Säälittävää..""
mitä minulle on siihen tai noihin muihin kohtiin vastattu, kun en muista yhtään mainitsemisen arvoista vastausta. No tämä on tietysti turha pyyntö, kunhan louskutat leukojasi.riittävän vahvaa, tosiasioiden kieltäminen käy entistä helpommaksi. Näin siis evoluutiouskovaisten taholla. Aloitetaan siitä, että miten sinun mielestä e.coli-esimerkki todistaa evoluution? Tai, mitä tosiasiallisia perusteluja sinulla on sille, että Lenskin esimerkki todistaa evoluution, ja siten myös asteittaisen kehityksen? Ala selittää.
- Turkana
kun usko on kirjoitti:
riittävän vahvaa, tosiasioiden kieltäminen käy entistä helpommaksi. Näin siis evoluutiouskovaisten taholla. Aloitetaan siitä, että miten sinun mielestä e.coli-esimerkki todistaa evoluution? Tai, mitä tosiasiallisia perusteluja sinulla on sille, että Lenskin esimerkki todistaa evoluution, ja siten myös asteittaisen kehityksen? Ala selittää.
""Etpä niin kun usko on riittävän vahvaa, tosiasioiden kieltäminen käy entistä helpommaksi. Näin siis evoluutiouskovaisten taholla.""
Ja kun usko on vahvaa ja käsitykset todellisuuden luonteesta perustuvat havaintoihin todellisuudesta, niin silloin ymmärtää mitä mekanismia käyttäen Jumala on luonut maailman.
""Aloitetaan siitä, että miten sinun mielestä e.coli-esimerkki todistaa evoluution? Tai, mitä tosiasiallisia perusteluja sinulla on sille, että Lenskin esimerkki todistaa evoluution, ja siten myös asteittaisen kehityksen? Ala selittää. ""
Kun noin kauniisti pyydät, niin onhan se kerrottava: Lenskin E.coli-tutkimus alunperinkin suunniteltiin niin, että sen avulla ymmärretään kuinka evoluution mekanismit toimivat. Se ei tietenkään todista historiallista evoluutiota, vaan sen, että nuo mekanismit ovat todellisia. Ja nuo tutkimustulokset osoittavat, että populaatiot sekä saavat hyödyllisiä mutaatioita, että myös sen kuinka ne leviävät populaatioon. Yksi erinomaisen tärkeä evoluution muuntelun mekanismi tuli myös todistetuksi, neutraalit mutaatiot toimivat muuntelun suurena tukena, pelkät hyödylliset mutaatiot eivät riitä tuottamaan kaikkea mahdollista muuntelua, vaan tarvitaan runsaasti myös neutraalia muuntelua, jotta tulevat hyödylliset mutaatiot voisivat tuottaa kompleksisia ominaisuuksia.
Ja sen tuo tutkimus todisti tietysti hienosti, että kreationistit kärvistelevät noiden hyödyllisten mutaatioiden paineessa, he kertovat tutkimuksen puolivälistä, ettei silloin vielä ollut tapahtunut suuriakaan muutoksia, "unohtaen" mainita, että sen jälkeen usean mutaation kasautumisella nuo kannat saivat täysin uuden ominaisuuden, sellaisen jopa ettei tuota kantaa enää luokitella E.coliksi, koska E.colit eivät käytä ravinnokseen sitraattia. - tehdastyöläinen
Turkana kirjoitti:
""Etpä niin kun usko on riittävän vahvaa, tosiasioiden kieltäminen käy entistä helpommaksi. Näin siis evoluutiouskovaisten taholla.""
Ja kun usko on vahvaa ja käsitykset todellisuuden luonteesta perustuvat havaintoihin todellisuudesta, niin silloin ymmärtää mitä mekanismia käyttäen Jumala on luonut maailman.
""Aloitetaan siitä, että miten sinun mielestä e.coli-esimerkki todistaa evoluution? Tai, mitä tosiasiallisia perusteluja sinulla on sille, että Lenskin esimerkki todistaa evoluution, ja siten myös asteittaisen kehityksen? Ala selittää. ""
Kun noin kauniisti pyydät, niin onhan se kerrottava: Lenskin E.coli-tutkimus alunperinkin suunniteltiin niin, että sen avulla ymmärretään kuinka evoluution mekanismit toimivat. Se ei tietenkään todista historiallista evoluutiota, vaan sen, että nuo mekanismit ovat todellisia. Ja nuo tutkimustulokset osoittavat, että populaatiot sekä saavat hyödyllisiä mutaatioita, että myös sen kuinka ne leviävät populaatioon. Yksi erinomaisen tärkeä evoluution muuntelun mekanismi tuli myös todistetuksi, neutraalit mutaatiot toimivat muuntelun suurena tukena, pelkät hyödylliset mutaatiot eivät riitä tuottamaan kaikkea mahdollista muuntelua, vaan tarvitaan runsaasti myös neutraalia muuntelua, jotta tulevat hyödylliset mutaatiot voisivat tuottaa kompleksisia ominaisuuksia.
Ja sen tuo tutkimus todisti tietysti hienosti, että kreationistit kärvistelevät noiden hyödyllisten mutaatioiden paineessa, he kertovat tutkimuksen puolivälistä, ettei silloin vielä ollut tapahtunut suuriakaan muutoksia, "unohtaen" mainita, että sen jälkeen usean mutaation kasautumisella nuo kannat saivat täysin uuden ominaisuuden, sellaisen jopa ettei tuota kantaa enää luokitella E.coliksi, koska E.colit eivät käytä ravinnokseen sitraattia.Pötyä!
Ei edes autosta voi päätellä, miten se on tehtaalla tehty.
Jos ryhdyt arvailemaan, päädyt ihan pieleen. - Apo-Calypso
tehdastyöläinen kirjoitti:
Pötyä!
Jos ryhdyt arvailemaan, päädyt ihan pieleen.Vinkki traktoritehtaan siivoojalle: Eliöitä ei tehdä traktoritehtaassa.
- .Apokalle
Apo-Calypso kirjoitti:
Vinkki traktoritehtaan siivoojalle: Eliöitä ei tehdä traktoritehtaassa.
Mitäas traktoritehtaan siivooja sillä tiedolla tekee?
- Apo-Calypso
.Apokalle kirjoitti:
Mitäas traktoritehtaan siivooja sillä tiedolla tekee?
Kysy siltä.
- Turkana
tehdastyöläinen kirjoitti:
Pötyä!
Jos ryhdyt arvailemaan, päädyt ihan pieleen.""Pötyä!
Jos ryhdyt arvailemaan, päädyt ihan pieleen.""
tuo Lenski on säilönyt säännöllisin väliajoin noita bakteeripopulaatioita syväjäähän, jottei mutaatioita tarvitse arvailla, vaan ne voidaan suoraan tutkia.
- Turkana
kiitos kovasti taas vaivannäöstä.
- M00535
Tuo vastauksesi oli huolella kirjoitettu ja debunkkasi tehokkaasti Leisolan valehtelua. Olen päässyt uuden S.B.Carrollin (Kelpoisimman valmistus) puoleenväliin, ja tähän asti lukemani perusteella voi jo todeta, että Leisola on pudonnut pahasti kehityksen kärryiltä.
Jos taas Leisola on tietoinen niistä uusista faktoista, jotka totaalisesti kumoavat hänen väitteensä, hän puhuu aivan tarkoituksella ja häpeämättömästi paskaa. - teillä kyllä vippa
M00535 kirjoitti:
Tuo vastauksesi oli huolella kirjoitettu ja debunkkasi tehokkaasti Leisolan valehtelua. Olen päässyt uuden S.B.Carrollin (Kelpoisimman valmistus) puoleenväliin, ja tähän asti lukemani perusteella voi jo todeta, että Leisola on pudonnut pahasti kehityksen kärryiltä.
Jos taas Leisola on tietoinen niistä uusista faktoista, jotka totaalisesti kumoavat hänen väitteensä, hän puhuu aivan tarkoituksella ja häpeämättömästi paskaa.päästä, ja Turkana todisti mainiosti Turkanan peruslähtökohdan, eli uskonto/tai uskomukset eivät ole tiedettä, mutta makroevoluutio, joka nojaa uskon varassa, on kumminkin 100% tiedettä. Takapajuista ja ristiriitaista ajattelua..
- tarkoitin tietysti
teillä kyllä vippa kirjoitti:
päästä, ja Turkana todisti mainiosti Turkanan peruslähtökohdan, eli uskonto/tai uskomukset eivät ole tiedettä, mutta makroevoluutio, joka nojaa uskon varassa, on kumminkin 100% tiedettä. Takapajuista ja ristiriitaista ajattelua..
että Leisola todisti mainiosti Turkanan aloituslähtkohdan.
- Turkana
M00535 kirjoitti:
Jos taas Leisola on tietoinen niistä uusista faktoista, jotka totaalisesti kumoavat hänen väitteensä, hän puhuu aivan tarkoituksella ja häpeämättömästi paskaa.""Tuo vastauksesi oli huolella kirjoitettu ja debunkkasi tehokkaasti Leisolan valehtelua. Olen päässyt uuden S.B.Carrollin (Kelpoisimman valmistus) puoleenväliin, ja tähän asti lukemani perusteella voi jo todeta, että Leisola on pudonnut pahasti kehityksen kärryiltä.""
Kiitti ja näin nimenomaan on. Tuo on mainio kirja ja osoittaa Leisolan elävän mielikuvitusmaailmassa.
""Jos taas Leisola on tietoinen niistä uusista faktoista, jotka totaalisesti kumoavat hänen väitteensä, hän puhuu aivan tarkoituksella ja häpeämättömästi paskaa.""
Luulisi hänen tuonkin kirjan lukeneen, kun yrittää evoluutiosta väitellä. - huolehtii ?
Turkana kirjoitti:
""Tuo vastauksesi oli huolella kirjoitettu ja debunkkasi tehokkaasti Leisolan valehtelua. Olen päässyt uuden S.B.Carrollin (Kelpoisimman valmistus) puoleenväliin, ja tähän asti lukemani perusteella voi jo todeta, että Leisola on pudonnut pahasti kehityksen kärryiltä.""
Kiitti ja näin nimenomaan on. Tuo on mainio kirja ja osoittaa Leisolan elävän mielikuvitusmaailmassa.
""Jos taas Leisola on tietoinen niistä uusista faktoista, jotka totaalisesti kumoavat hänen väitteensä, hän puhuu aivan tarkoituksella ja häpeämättömästi paskaa.""
Luulisi hänen tuonkin kirjan lukeneen, kun yrittää evoluutiosta väitellä.Kai joku sentään huolehtii, että kirjoittamasi pitkä viesti menee Leisolan luettavaksi ? Lähetätkö itse sen esim. sähköpostina hänelle (ettei vaivannäkö valu hiekkaan). Hän ei välttämättä kuitenkaan seuraa tätä palstaa.
- Turkana
huolehtii ? kirjoitti:
Kai joku sentään huolehtii, että kirjoittamasi pitkä viesti menee Leisolan luettavaksi ? Lähetätkö itse sen esim. sähköpostina hänelle (ettei vaivannäkö valu hiekkaan). Hän ei välttämättä kuitenkaan seuraa tätä palstaa.
""Kai joku sentään huolehtii, että kirjoittamasi pitkä viesti menee Leisolan luettavaksi ? Lähetätkö itse sen esim. sähköpostina hänelle (ettei vaivannäkö valu hiekkaan). Hän ei välttämättä kuitenkaan seuraa tätä palstaa.""
niin tekisitkö sinä ystävällisesti sen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih517016Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7033101Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens831310Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.981291- 841285
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631187- 891170
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2361136Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2181086- 721022