Minkähänlaiset vanhemmat ovat lapsilla 12-17v, jotka perjantai illan ja yön aikana hoipertelevat humalassa kaupungilla?
Näin edesvastuuttomilta vanhemmilta pitäisi lapset ottaa ehdottomasti kokonaan huostaan, koska he eivät välitä pätkääkään lastensa tekemisistä!
On hurjan näköistä katsoa 12-vuotiasta tyttöä humalassa kaupungilla hoipertelemassa. Ja ensimmäisenä tulee väkisin kysymys mieleen MISSÄ ON TUON TYTÖN VANHEMMAT???????Tosi säälittävää jättää lapset oman onnensa varaan, eikä pidetä minkäänlaista huolta omista lapsistaan. Mikä on näillä vanhemmilla tärkeämpää kuin omat lapset?
Lasten ryypiskely
41
3617
Vastaukset
- olllikuhtanen
Jokainen vanhempi voi tehdä niin kuin haluaa, myös tämän ikäisten.
Mutta lasten (12-17v) tekemisiin pitäisi kyllä vanhempien puuttua.
Ei ole oikea aika olla kaupungilla keskellä yötä. Ei siellä ainakaan ole mitään järkevää tekemistä. - rivien välistä luettua
Huvittavia nämä maailmanparantajat täällä palstalla. Rivien välistä lukemalla näkee heti juonen. Mitähän kaikkea koiruutta ovatkaan itse tehneet lapsuudessa ja nuoruudessa, vaan eipä sitten kuitenkaan niistä puhuta.
"Kun minä olin pieni" vanhemmat ovat itse asiassa itse olleet kaikista pahinta sorttia nuoruudessa ja nyt sitten toivoisivat ettei heidän omat lapsensa tekisi kaikkia samoja kolttosia.. Hehän todella tietävät mistä puhuvat, heillä on kokemusta.- todella, ettei
pitäisi olla huolissaan 12-vuotiaista lapsista, jotka ympärihumalassa vaeltelevat kaupungilla öisin?
En usko, että kellään, joka huolestuu moisesta, on jotain ihmeellisiä kieroituneita motiiveja huolestumiseensa. - tekstiä
todella, ettei kirjoitti:
pitäisi olla huolissaan 12-vuotiaista lapsista, jotka ympärihumalassa vaeltelevat kaupungilla öisin?
En usko, että kellään, joka huolestuu moisesta, on jotain ihmeellisiä kieroituneita motiiveja huolestumiseensa.eihän tuossa ole väitetty mitään sellaista.
- Say No to Dringink
Minusta tarvitaan enemmän vanhempia kadulle ja seuraamaan että missä lapset viettävät aikaansa !
- Iskä ja äiskä hoi!!!
Kannattaisi jokaisen vanhemman tehdä pari kierrosta viikonloppuna kaupungilla katsomassa, mitä ne omat nuoret siellä puuhastelevat. Sääliksi käy näitä pihtipolvisia nuoria tyttöjä, jotka meikit poskilla ja kalja-/ siiderireput selässä vaeltelevat päämäärättöminä kaupungilla tuhannen päissään.
- vanhemmat samassa
Iskä ja äiskä hoi!!! kirjoitti:
Kannattaisi jokaisen vanhemman tehdä pari kierrosta viikonloppuna kaupungilla katsomassa, mitä ne omat nuoret siellä puuhastelevat. Sääliksi käy näitä pihtipolvisia nuoria tyttöjä, jotka meikit poskilla ja kalja-/ siiderireput selässä vaeltelevat päämäärättöminä kaupungilla tuhannen päissään.
kunnossa kuin lapsensa siellä kaupungilla etsien toinen toisiaan!
- en juo ollenkaan
Tyypillinen pienen paikkakunnan syndrooma !
Varkaudessa kun ei koskaan tapahdu mitään oikeasti jännittävää niin lapset turhautuu ns arjen vaatimuksiin. Kun ei ole mitään järkevää tekemistä niin vedetään viikonloput " polvet notkuen ".
Alkoholi on jopa aikuisille riippuvaisuutta aiheuttava huume ja siten alle 18 vuotiaiden juominen on todella vakava asia Varkaudessa.
Täytyy muistaa että alkoholi turruttaa ihmisen mielen ja siten moni hyväkin ajatus saattaa jäädä ikäänkuin keksimättä ? - Vissy Vichy
en juo ollenkaan kirjoitti:
Varkaudessa kun ei koskaan tapahdu mitään oikeasti jännittävää niin lapset turhautuu ns arjen vaatimuksiin. Kun ei ole mitään järkevää tekemistä niin vedetään viikonloput " polvet notkuen ".
Alkoholi on jopa aikuisille riippuvaisuutta aiheuttava huume ja siten alle 18 vuotiaiden juominen on todella vakava asia Varkaudessa.
Täytyy muistaa että alkoholi turruttaa ihmisen mielen ja siten moni hyväkin ajatus saattaa jäädä ikäänkuin keksimättä ?Kerrankin asiaa !
- Niistä Ideoista
en juo ollenkaan kirjoitti:
Täytyy muistaa että alkoholi turruttaa ihmisen mielen ja siten moni hyväkin ajatus saattaa jäädä ikäänkuin keksimättä ?Jotka vainen ei selevinpäin tulisi mieleenkään; epäilenpä uuden eläkeikäaloitteenkin tulleen eduskunnan saunassa mieleen 2,8 promillen jurrissa. ( "Kuule Masha...eikösh me voitash noshtaa eläkeikää...ihan vaikka pikkashen..?) Josta asiasta on muuten media ollutkin pari viikkoa vaiti....eli asia etenee kaikessa hiljaisuudessa. Kyllähän siis pikkusimassa kaikkea mukavaa keksii, kun vaan aamulla muistaisi, mitä tuli keksittyä. Tulisi siis turvautua Lapinlahden Linnuista tuttuun "Kännikameraan".
- kolmos pesä
Niistä Ideoista kirjoitti:
Jotka vainen ei selevinpäin tulisi mieleenkään; epäilenpä uuden eläkeikäaloitteenkin tulleen eduskunnan saunassa mieleen 2,8 promillen jurrissa. ( "Kuule Masha...eikösh me voitash noshtaa eläkeikää...ihan vaikka pikkashen..?) Josta asiasta on muuten media ollutkin pari viikkoa vaiti....eli asia etenee kaikessa hiljaisuudessa. Kyllähän siis pikkusimassa kaikkea mukavaa keksii, kun vaan aamulla muistaisi, mitä tuli keksittyä. Tulisi siis turvautua Lapinlahden Linnuista tuttuun "Kännikameraan".
Hyvä että otit esille Lapinlahden Linnut ? Tuskin heitäkään olisi tällä tasolla taikka olemassa jos olisivat jo nuorena juoneet alkoholia ? Kaverit ovat senverran ammattilaisia että heidän huumori ylittää monta kertaa maan keskitason. Monihan Varkaudessakaan ei ymmärrä heidän huumoriaan, mutta olisiko jo nuorena aloitettu alkoholin juominen syynä tähän ?
- Linnut muunlaisia
kolmos pesä kirjoitti:
Hyvä että otit esille Lapinlahden Linnut ? Tuskin heitäkään olisi tällä tasolla taikka olemassa jos olisivat jo nuorena juoneet alkoholia ? Kaverit ovat senverran ammattilaisia että heidän huumori ylittää monta kertaa maan keskitason. Monihan Varkaudessakaan ei ymmärrä heidän huumoriaan, mutta olisiko jo nuorena aloitettu alkoholin juominen syynä tähän ?
Mutta oikeestihan nämä linnut eivät ole edes Lapinlahdelta !
- tilastot uusiksi
Eikö jo nyt poliisi partio ja maanantain WL on aina kiinni jääneet ?
- lehti 7 tulee
tilastot uusiksi kirjoitti:
Eikö jo nyt poliisi partio ja maanantain WL on aina kiinni jääneet ?
Itse en ole koskaan lukenut WL maanantaisin !
- Absolutisti
Niistä Ideoista kirjoitti:
Jotka vainen ei selevinpäin tulisi mieleenkään; epäilenpä uuden eläkeikäaloitteenkin tulleen eduskunnan saunassa mieleen 2,8 promillen jurrissa. ( "Kuule Masha...eikösh me voitash noshtaa eläkeikää...ihan vaikka pikkashen..?) Josta asiasta on muuten media ollutkin pari viikkoa vaiti....eli asia etenee kaikessa hiljaisuudessa. Kyllähän siis pikkusimassa kaikkea mukavaa keksii, kun vaan aamulla muistaisi, mitä tuli keksittyä. Tulisi siis turvautua Lapinlahden Linnuista tuttuun "Kännikameraan".
ollut selvinpäin siellä saunassa, koska ei käytä alkoholia. Suomalainen alkoholipolitiikka on perseestä!!! Juomat elintarvikekauppaan Tanskan malliin. Preesneviläisyys saa loppua ja kaikenmaailman maailmanparantajat oppia pitämään huolta vain omasta juomisestaan. Tietysti alussa rytisee, mutta juoppo juo itsensä hengiltä jos juo tai muuttaa kurssia. Lopetetaan heidän kiduttaminen kalliilla viinalla.
- lastensuojeluilmoitus
Jos tapaat todella nuoren hlön humalassa kaupungilla,voit ilmoittaa asiasta poliisille; heillä on VELVOLLISUUS tehdä asiasta lastensuojeluilmoitus. Jos satut tuntemaan nuoren voit tehdä ilmoituksen itse(nuori tuskin kertoo nimeään kysyttäessä)Itse pidän asiaa velvollisuutena vaikka se olisikin vain oikeus; mitä pikimmin asiaan puututaan, sitä parempi on tulevaisuus. En tarkoita tällä että kaikkia vanhempia pitäisi syyllistää, kyllä suuri osa ihan kunnon vanhempien lapsistakin varmasti "kokeilee" kaikenlaista; tärkeintä olisi antaa lapselle tunne siitä että on rakastettu ja asioista voidaan puhua, oli ne sitten miten hankalia tahansa.Itselläni on esim.kokemus jolloin olin sopinut erittäin arvostetussa asemassa ja ammatissa olleiden ihmisten kanssa että silloin 15-v. tyttäreni viettää uudenvuoden illan heidän kotonaan, pihalla ammutaan ilotulitteita ym. Soitin tyttärelleni kun vuosi vaihtui, häne kertoi olevansa läheisen koulun pihalla kavereiden kanssa. Tyttäreni kuulosti sen verran "oudolta" että menin messengeriin ja luin sieltä hänen lähettämänsä postin;siellä oli sovittu kuka käy juomaa/mistä rahat ym. Seuraavana aamuna tyttäreni keroi että oli juonut siideriä kolme pulloa(eka kerta ja uskon sen). Ilmoitin asiasta tyttäreni äidille joka ei ollenkaan uskonut minua eikä halunnut luettavakseen messengerin sivuja jotka olivat esim. kielenkäytöltään tosi "rankkoja".
Nuoret ovat nokkelia; vanhempien pitäisi osata olla nokkelampia; toinen vaihtoehto on pitää lapsi kotona Näiden lapsia ne on. Yksi ryhmä vanhemmat ovat työssä ahkeria ja kehuvat työpaikalla kuinka heidän lapsille ei anneta viinaa ei missään nimessä maistaa kotona sitten juodaan kotona pellit seis kirkkaalla viinalla viikonloppuna ja lapset menee omille teilleen. Toinen ryhmä vanhemmat istuu paikallisessa ja lapset vain käyvät hakemassa rahaa vanhemmiltaan jotka ei välitä mitä lapset tekee. Kolmas ryhmä on varakkaat vanhemmat jotka ovat joka viikonloppu jos ei kokkareissa niin omassa loma-osakkeessaan ja juovat muka hienosti mutta umpi tunneliin ja monesti lapset yksin kotona ilman mitään vanhempien kontrollia. Näiden lapsia ne ei ole jotka juovat viiniä ruokajuomana ja saunaoluen tai seurustelu trinkin muttei muuta. Viina ei ole näille kuin puhdistusaine.
- nykyaikaa joo
Ja sitten on vielä se ihan tavallinen ryhmä vanhempia (valtaosa kaikista) jotka elelevät ihan tavallisesti ja käyvät töissä.
Mutta koska nyky-yhteiskunnassa on työstä tehty todella rasittavaa (joka paikassa liian vähän miehitystä säästöjen takia ja liikaa töitä) niin se vie heiltä lähes kaikki voimavarat. Tämä kaikki tehokkuus on poissa lapsilta ja palvelee yksinomaan sijoittajia. Tilanne oli hyvin erilainen jopa silloin kun niitä lapsia on tehty.
- khugutfrdesa
Ok... Tunnustuksia.Olen itse kayttanyt alkoholia 13v tyttosesta asti,ajellut varastetuilla mopoilla maaseudulla ja kehitellyt kaikenmaailman kolttoset mita nyt mieheen juolahtaa.Olin yksi pojista...no se kertookin aika paljon,mutta... Mietin tassa 35 v iassa etta jos tulisin aidiksi tassa nimenomaisessa nykymaailmassa;se olisi lapselle suurinpiirtein ruoskaa,jos tama ei olisi kotona viimeistaan kymmenelta. Mun teoria on se,etteivat vanhemmat enaan valita lapsistaan vi**uakaan;ja se on aivan jarkyttavaa!!! Mina olen anarkisti-kommari ja teen naita vapausasioita,mutta en voi kasittaa tanman tapaista lasten heitteillejattoa! Silla ei ole nimenomaan vapauden kanssa mitaan tekemista eika moraalin. Ajatteleva ihminen loytaa moraalin ja toteuttaa sita luonostaan,vaikka milta poliittiselta nakokannalta.Ei todellakaan tarvitse heilua raamattu kadessa! Mielestani se lasten yksin jattaminen on sita etta ihmiset elavat kuin elaimet. Syovat,juovat ja makaavat koomassa television edessa,todellakin kuin elaimet. Kukaan ei puhu ja jos joku yrittaa keskustella,se on hullu. Kai nyt joku haukkuu meikalaisenkin hulluksi tassa kannassani. Olen sita mielta,etta sossu kehiin vanhemmille. Apua vaan tajuamaan mista on kyse teini-ikaisten lasten kanssa.Ei itse voi olla enaan teini,kun lapset tarvitsevat tukea kasvaekseen. Mielestani paastaan vaan siihen tilanteeseen,etta osaavia vanhempia on vain alle puolet kaikista...
- kjuuytttrre
Niin tuli mieleeni tuosta"ruoskaa" kirjoituksestadiktina vaan sen verran,etta kylla mielestani vanhempien tulee olla ajokunnossa viikonloppuisin edes sen verran,etta kayvat hakemassa lapsensa pois kaupungilta. Niidenhan kuitenkin pitaa saada menna ja kuulostaa rauhassa "oudoilta"puhelimessa,ilman etta vanhempi saa sydarin. Pennut nukkumaaan ja oman viikonlopputouhut sitten myohemmin.Jos viinasta pitaa nyt karsia,niin sen voisi edes karsia myohaisina oina. Hiljaa,kanniin ja nukkumaan. En tieda olisiko tuo hyvaa alkoholikasvatusta,mutta parempi kun ei mitaan? Meilla tullaan harrastamaan elegantteja punkkuillallisia.Lapsenkin tietyssa iassa pitaa saada maistaa. Alkoholikulttuuri on jollain tavalla kieroontunut,kaikki tai ei mitaan.Mielestani sen ei tarvitse olla sellaista.Voisi opettaa,etta lasillinenkin riittaa? Mitas aattelette?
- nuorisoa valoitettava
kjuuytttrre kirjoitti:
Niin tuli mieleeni tuosta"ruoskaa" kirjoituksestadiktina vaan sen verran,etta kylla mielestani vanhempien tulee olla ajokunnossa viikonloppuisin edes sen verran,etta kayvat hakemassa lapsensa pois kaupungilta. Niidenhan kuitenkin pitaa saada menna ja kuulostaa rauhassa "oudoilta"puhelimessa,ilman etta vanhempi saa sydarin. Pennut nukkumaaan ja oman viikonlopputouhut sitten myohemmin.Jos viinasta pitaa nyt karsia,niin sen voisi edes karsia myohaisina oina. Hiljaa,kanniin ja nukkumaan. En tieda olisiko tuo hyvaa alkoholikasvatusta,mutta parempi kun ei mitaan? Meilla tullaan harrastamaan elegantteja punkkuillallisia.Lapsenkin tietyssa iassa pitaa saada maistaa. Alkoholikulttuuri on jollain tavalla kieroontunut,kaikki tai ei mitaan.Mielestani sen ei tarvitse olla sellaista.Voisi opettaa,etta lasillinenkin riittaa? Mitas aattelette?
Kiva että saatin hieman omakohtaisiakin kokemuskisia että miten elämä vie... Jos ei ole annettu jo pienenä rajoja niin alkoholi ja mopot / autot tulevat ja vievät mukanaan. Maailma on paljon pahempi paikka mitä keskiverto varkautelainen voi kuvitellakkaan... jos ei ole rajoja. Alkoholista saattaa vielä selvitä mutta huumeet ovatkin sitten jo toinen juttu ! Täytyy muistaa että ns porttiteorian mukaan kaikki alkaa tupakasta ja sitten tulee alkoholi... ja sitten huumeet että hautuumaa. Kouluihin olisi saatava joku puhumaan että kaikki me kuollaan vain kerran mutta toiset nuorempana kuin toiset !
- 4:n pojan kanssa
Kotona poikien kasvatus on ollut kaikille 4:lle sama. Mahdollisemman paljon aikaa ja erilaista tekemistä yhdessä. Meidän taloudessa ei käytetä viinaa, eikä kukaan tupakoi. Opiskelussa autetaan kaiken mahdollisin keinoin. Tietokoneet pojat ovat ottaneet käyttöön 4-5 vuotiaina. Ja koneiden korjaamisessa ovat olleet mukana pienestä pitäen. Mopoja eivät ole koskaan haaveilleet. Ei sellainen ole kiinnostanut.(Sanovat yks kantaan, että mopolla päristely kuuluu vähä-älyisille). Kotiintuloajat ovat ollut heille itsestään selvyys. Itse haluavat ajoissa nukkumaan, jotta koulussa jaksaa opiskella. Jos jotain ongelmatapauksia on tullut vastaan puhumme yhdessä iltateen aikana. Yksinkertainen ja harmooninen arkipäivä on kasvavalle lapselle tärkein. Viina ja tupakka, sekä kaikenlainen hurlumhei elämä ei sovellu kenellekkään. Pitemmällä aikavälillä tulee varmasti ongelmia niin lapsille kuin aikuiselle.
- vaikka yrittäisi
4:n pojan kanssa kirjoitti:
Kotona poikien kasvatus on ollut kaikille 4:lle sama. Mahdollisemman paljon aikaa ja erilaista tekemistä yhdessä. Meidän taloudessa ei käytetä viinaa, eikä kukaan tupakoi. Opiskelussa autetaan kaiken mahdollisin keinoin. Tietokoneet pojat ovat ottaneet käyttöön 4-5 vuotiaina. Ja koneiden korjaamisessa ovat olleet mukana pienestä pitäen. Mopoja eivät ole koskaan haaveilleet. Ei sellainen ole kiinnostanut.(Sanovat yks kantaan, että mopolla päristely kuuluu vähä-älyisille). Kotiintuloajat ovat ollut heille itsestään selvyys. Itse haluavat ajoissa nukkumaan, jotta koulussa jaksaa opiskella. Jos jotain ongelmatapauksia on tullut vastaan puhumme yhdessä iltateen aikana. Yksinkertainen ja harmooninen arkipäivä on kasvavalle lapselle tärkein. Viina ja tupakka, sekä kaikenlainen hurlumhei elämä ei sovellu kenellekkään. Pitemmällä aikavälillä tulee varmasti ongelmia niin lapsille kuin aikuiselle.
on unelma perhe. Mutta kuule,sanonpa vaan että kun murrosikä oikein jyllää ei siinä auta hyvä perheidyllikään. Kyllä ne nuoret jossain vaiheessa kokeilevat tupakkia ja alkoholiakin,varmasti olet itsekkin nuoruudessasi?Haiskahti vähän tuo sun juttus kehuskelulta. Meidän poika ajaa mopolla eikä ole vähä-älyinen.
- vastuullinen ajelija
4:n pojan kanssa kirjoitti:
Se että mopolla ajelu oli vähemmän älyllistä toimintaa on kyllä jo vähän liian paljon sanottu.
- nuorena olivat
vaikka yrittäisi kirjoitti:
on unelma perhe. Mutta kuule,sanonpa vaan että kun murrosikä oikein jyllää ei siinä auta hyvä perheidyllikään. Kyllä ne nuoret jossain vaiheessa kokeilevat tupakkia ja alkoholiakin,varmasti olet itsekkin nuoruudessasi?Haiskahti vähän tuo sun juttus kehuskelulta. Meidän poika ajaa mopolla eikä ole vähä-älyinen.
keskustelleet keskenään ja he itse toivat koko mopo asian esille ja he itse totesivat mopoilun olevan vähä-älyisten hommaa. Ja jos silloin murkku ikäinen poika toteaa tämän en lähtenyt siitä tekemään minkäänlaista numeroa vaan naureskelin hiljaa itsekseni. Ajattelin mitähän ne mopopojat olisivat mieltä jos sen asian olisikin ilmaissut heidän läsnäollessaan?
- ikinuorimuori
nuorena olivat kirjoitti:
keskustelleet keskenään ja he itse toivat koko mopo asian esille ja he itse totesivat mopoilun olevan vähä-älyisten hommaa. Ja jos silloin murkku ikäinen poika toteaa tämän en lähtenyt siitä tekemään minkäänlaista numeroa vaan naureskelin hiljaa itsekseni. Ajattelin mitähän ne mopopojat olisivat mieltä jos sen asian olisikin ilmaissut heidän läsnäollessaan?
teidän pojilla kavereita? Vai ovatko he tynnyrissä kasvaneet?
- Oli mopo ja niin edelleen...
ikinuorimuori kirjoitti:
Harvinaisen älykkäitä poikia teillä on ja ikinuorimuori voisi selittää, miksi noin fiksuilla pojilla ei olisi kavereita? Taitaa muorin oma pikku pallero olla jo mopoiässä eikä liene älyllä pilattu, hyvä jos amikseen pääsee...
- kasvamista
ikinuorimuori kirjoitti:
jos pystyy näkemään jo 13-15 vuotiaana asiat oikein ja pystyy päättelemään, mikä on järkevää mikä ei? Ja jos mopoilu kuului heidän näkemyksen mukaan vähä-älyisten hommaksi olen heidän kanssaan vielä tänä päivänäkin samaa mieltä. Kavereita ei ole pojilta milloinkaan puuttunut eikä puutu nykyäänkään, mutta yhtään motoristia ei heidän porukkaan kuulu. Itse olen samaa mieltä siitä, että mopoiluun ei tarvitse kuin hyvin vähän aivosoluja, mutta tänä päivänä näillä mopopojilla kuvioon kuuluu tupakka ja viina. Arveletko, ettei tällaisella pojalla, joka viikonloppuisin vetää lärvit ja ajelee humalassa mopolla olisi parempi tulevaisuus ja paljon kavereita? Luulen, että sinun itsesi poika elää tynnyrissä oikeassa kädessä jännetuppitulehdus mopon kaasukahvan vääntelystä.
- ikinuoriukki
kasvamista kirjoitti:
jos pystyy näkemään jo 13-15 vuotiaana asiat oikein ja pystyy päättelemään, mikä on järkevää mikä ei? Ja jos mopoilu kuului heidän näkemyksen mukaan vähä-älyisten hommaksi olen heidän kanssaan vielä tänä päivänäkin samaa mieltä. Kavereita ei ole pojilta milloinkaan puuttunut eikä puutu nykyäänkään, mutta yhtään motoristia ei heidän porukkaan kuulu. Itse olen samaa mieltä siitä, että mopoiluun ei tarvitse kuin hyvin vähän aivosoluja, mutta tänä päivänä näillä mopopojilla kuvioon kuuluu tupakka ja viina. Arveletko, ettei tällaisella pojalla, joka viikonloppuisin vetää lärvit ja ajelee humalassa mopolla olisi parempi tulevaisuus ja paljon kavereita? Luulen, että sinun itsesi poika elää tynnyrissä oikeassa kädessä jännetuppitulehdus mopon kaasukahvan vääntelystä.
vai jännetuppitulehdus? Sinulla se saattaa olla ihan jostain muusta syystä. Kummallako, oikealla vaiko vasemmalla?
- Kyllä säälittää...
Mistäpä mopopoika päättelet, että olen äijä? Ja toiseksi, mistä päättelet, että haluaisin mopon päälle, jos äijä olisinkin? No, eipä voi kauhalla vaatia, kun on lusikalla annettu...
- mitäminäsanoin
Minun tyttäreni kokeili viinaa aikoinaan ja jäi kiinni. Asiasta keskusteltiin ja se jäi siihen. Iltaisin piti olla kotona viimeistään puoli yhdeksän arki-iltoina, viikonloppuina sai olla pidempään.Nykyään tytär on jo aikuinen ja pärjää hyvin elämässään.
Poika on murrosikäinen ja mopo-iässä. Vauhti on välillä kaamea mutta perässä pysytään. Viinaa ei ole vielä maistanut mutta olen hänelle sanonut kuten tyttärellekin että jos niin kova tuska tulee, että on viinaa saatava, voin jättää baarikaapin "vahingossa" auki ja juo sitten kotona. Vahtiminen on paljon, paljon tarkempaa tämän nuoren kohdalla mutta toivottavasti säästytään suuremmilta vahingoilta. Kotiintuloaika on viikolla sama puoli yhdeksän, myös kesällä.
Olen sitä mieltä, että jos 12-16-vuotiaat hengailevat kännissä kaupungilla, on vikaa etsittävä vanhemmistakin. Joko he ovat sinisilmäisiä tai sitten eivät välitä missä nuoriso pyörii. Rakkaudella lapsia kasvatetaan vaikkakin rajat on joskus ankarat. Niitä rajoja voi sitten löysätä aikanaan jos nuori käyttäytyy hyvin. Tähän uskon itse. - ei voi kauhalla ottaa
Tämä viestiketju olisi muuten hupaisa, ellei tietäisi, että tässä kinaavat lasten vanhemmat paremmuudesta. Voin vain kysyä, että missä aikuisten äly ja missä lapset?
- "lapsi"
sieltä se taas tuli jään murtava lohkaisu vanhempia syytetään kaikesta eiköhän kuitenki nyt oteta se järki käteen ja ajatella aivoilla jos sellaiset näiltä pilkun nussijoilta enää edes löytyy..puhutte 12 -vuotiaista lapsista kännissä kaupungilla!!tiedätkö aivan varmaksi iän?tuskin!ja etteköhän ole itsekkin nuorena viilettänyt menemään vaikka sun missä ja nyt yritätte olla tosi viisaita ainakin puheissanne..EI TOIMI!ja tuskin yksikään tai harva nuorista n.15 v lapsista kysyy vanhemmilta luvan saako lähteä perjantai iltana kaverin pippaloihin ryyppäämään.mutta elämä opettaa!ja joskus se on opittava antakaa lapsienne tehdä enemmän kotona asioita niin ei tartte kylillä vetää röökiä ja kaljaa piilon vieressä!!ajatelkaapa asian sitä puolta jos vaikka antaisitkin oman lapses polttaa siinä pihassa sen tupakan!!
ja jos luitte tämän tekstin teitä kiinnostaa heti minkä ikäinen olen!itse olen melko kova päinen ihminen ja minua ei ole vanhempien puheet pidätelleet vaikka kuinka ovat yrittäneet sanoo:mr.16V - kauhalla ottaa
"lapsi" kirjoitti:
sieltä se taas tuli jään murtava lohkaisu vanhempia syytetään kaikesta eiköhän kuitenki nyt oteta se järki käteen ja ajatella aivoilla jos sellaiset näiltä pilkun nussijoilta enää edes löytyy..puhutte 12 -vuotiaista lapsista kännissä kaupungilla!!tiedätkö aivan varmaksi iän?tuskin!ja etteköhän ole itsekkin nuorena viilettänyt menemään vaikka sun missä ja nyt yritätte olla tosi viisaita ainakin puheissanne..EI TOIMI!ja tuskin yksikään tai harva nuorista n.15 v lapsista kysyy vanhemmilta luvan saako lähteä perjantai iltana kaverin pippaloihin ryyppäämään.mutta elämä opettaa!ja joskus se on opittava antakaa lapsienne tehdä enemmän kotona asioita niin ei tartte kylillä vetää röökiä ja kaljaa piilon vieressä!!ajatelkaapa asian sitä puolta jos vaikka antaisitkin oman lapses polttaa siinä pihassa sen tupakan!!
ja jos luitte tämän tekstin teitä kiinnostaa heti minkä ikäinen olen!itse olen melko kova päinen ihminen ja minua ei ole vanhempien puheet pidätelleet vaikka kuinka ovat yrittäneet sanoo:mr.16VSiis tarkoitukseni oli iskeä juuri noihin toisiaan huonoiksi syytteleviin vanhempiin lyömällä heidän aseillaan.
Itse olen kahden nuoren äiti. Nuorilla on kotiintuloaika. En hyväksy alkoholin käyttöä, enkä pidä myöskään nuorten tupakoinnista, mutta niin vaan tupakoivat. En anna heille tupakkaa, enkä hyväksy kotona tupakoimista, mutta en jaksa joka käänteessä asiasta nuristakaan, koska kokemuksesta tiedän sen olevan hyödytöntä. Alkoholista meillä ei ole kiinni jääty, mutta olen valveutunut ja tiedän, että nuoret ehtivät kokeilla tiukempienkin rajojen puitteissa tuota kaljottelua. En voi ymmärtää niitä aikuisia, jotka ostavat alaikäisille päihteitä tai tupakkaa vedoten siihen, että parempi kotona kuin ulkona, mutta en myöskään lähtisi syyttelemään kaikkia vanhempia lastensa kokeiluista, sillä valtaosa vanhempia ei osaa aavistaakaan, että se Pekka joka tulee perjantaina kympiltä kotiin, on jo ehtinyt illaan mittaan juomaan ja selviämään.
En kuitenkaan ymmärrä tätä nykynuorten tai nykyvanhempien syyttelyä, sillä asiat on oman näkemykseni mukaan vain parantuneet vuosien saatossa.
20v. sitten oli täysin normaalia juoda 12v. Discoihin ei puhallettu nollia, eikä ketään kiinnostanut missä kunnossa ja moneltako nuoret notkuivat missäkin.
Kauppakatu täyttyi päihtyneistä alaikäisistä ja se oli ihan normaalia.
Minun lapsuudessani ja nuoruudessani ihan tavallisissa perheissä, ihan tavallisilla omakotitaloalueilla oli ihan tavallista, että koko naapuruston aikuiset veti kännit lasten nähden. Lapset hoitelivat toinen toisiaan kun aikuiset pyörähtivät viihteellä. Ketään ei kiinnostanut iskän ja äiskän ongelmat tai lasten hyvinvointi. Laista huolimatta selkäsaunatkin olivat arkipäivää. Oli myös hyvin normaalia löytää tai varastaa nuo viinakset nimenomaan kotoa, sillä vähintään perheen iska omisti viinaa, mitä ei kännin vuoksi edes muistanut. Kotibileet oli ihan tavallisia ja vanhemmat poistuivat paikalta, että lapset sai bilettää rauhassa, jne..........
Tänä päivänä kauppakatu on tyhjä, eikä päikkärissäkään alaikäisiä paljon viru. Alaikäisten ongelmiin puututaan sosiaalitoimesta, mikäli omia vanhempia ei kiinnosta. Mikä on erittäin hieno asia nuoria ja heidän tulevaisuuttaan ajatellen.
Mutta kuten sanoit, että nuoren pitää kokeilla kaikenlaista ja usein kantapään kautta... totta, mutta kyllä vastuullisen aikuisen täytyy tehdä kaikkensa, että nämä kantapäät kestäisivät kävelyä vielä täysi-ikäisenäkin.
Sinua varmaan kiinnostaa minkälainen tiukkapipo kusipää tämän kirjoitti. Olen tämmöinen erittäin kantapäänkautta aikuiseksi kasvanut lapsi, joka toivoisi onnellisempaa lapsuutta ja nuoruutta sinulle ja ikätovereillesi. - nimim.kunon lusikalla...
kauhalla ottaa kirjoitti:
Siis tarkoitukseni oli iskeä juuri noihin toisiaan huonoiksi syytteleviin vanhempiin lyömällä heidän aseillaan.
Itse olen kahden nuoren äiti. Nuorilla on kotiintuloaika. En hyväksy alkoholin käyttöä, enkä pidä myöskään nuorten tupakoinnista, mutta niin vaan tupakoivat. En anna heille tupakkaa, enkä hyväksy kotona tupakoimista, mutta en jaksa joka käänteessä asiasta nuristakaan, koska kokemuksesta tiedän sen olevan hyödytöntä. Alkoholista meillä ei ole kiinni jääty, mutta olen valveutunut ja tiedän, että nuoret ehtivät kokeilla tiukempienkin rajojen puitteissa tuota kaljottelua. En voi ymmärtää niitä aikuisia, jotka ostavat alaikäisille päihteitä tai tupakkaa vedoten siihen, että parempi kotona kuin ulkona, mutta en myöskään lähtisi syyttelemään kaikkia vanhempia lastensa kokeiluista, sillä valtaosa vanhempia ei osaa aavistaakaan, että se Pekka joka tulee perjantaina kympiltä kotiin, on jo ehtinyt illaan mittaan juomaan ja selviämään.
En kuitenkaan ymmärrä tätä nykynuorten tai nykyvanhempien syyttelyä, sillä asiat on oman näkemykseni mukaan vain parantuneet vuosien saatossa.
20v. sitten oli täysin normaalia juoda 12v. Discoihin ei puhallettu nollia, eikä ketään kiinnostanut missä kunnossa ja moneltako nuoret notkuivat missäkin.
Kauppakatu täyttyi päihtyneistä alaikäisistä ja se oli ihan normaalia.
Minun lapsuudessani ja nuoruudessani ihan tavallisissa perheissä, ihan tavallisilla omakotitaloalueilla oli ihan tavallista, että koko naapuruston aikuiset veti kännit lasten nähden. Lapset hoitelivat toinen toisiaan kun aikuiset pyörähtivät viihteellä. Ketään ei kiinnostanut iskän ja äiskän ongelmat tai lasten hyvinvointi. Laista huolimatta selkäsaunatkin olivat arkipäivää. Oli myös hyvin normaalia löytää tai varastaa nuo viinakset nimenomaan kotoa, sillä vähintään perheen iska omisti viinaa, mitä ei kännin vuoksi edes muistanut. Kotibileet oli ihan tavallisia ja vanhemmat poistuivat paikalta, että lapset sai bilettää rauhassa, jne..........
Tänä päivänä kauppakatu on tyhjä, eikä päikkärissäkään alaikäisiä paljon viru. Alaikäisten ongelmiin puututaan sosiaalitoimesta, mikäli omia vanhempia ei kiinnosta. Mikä on erittäin hieno asia nuoria ja heidän tulevaisuuttaan ajatellen.
Mutta kuten sanoit, että nuoren pitää kokeilla kaikenlaista ja usein kantapään kautta... totta, mutta kyllä vastuullisen aikuisen täytyy tehdä kaikkensa, että nämä kantapäät kestäisivät kävelyä vielä täysi-ikäisenäkin.
Sinua varmaan kiinnostaa minkälainen tiukkapipo kusipää tämän kirjoitti. Olen tämmöinen erittäin kantapäänkautta aikuiseksi kasvanut lapsi, joka toivoisi onnellisempaa lapsuutta ja nuoruutta sinulle ja ikätovereillesi.kiitos sinulle vastauksesta!minunkaan vanhemmat eivät anna minulle tupakkaa eikä alkoholia mutta itse vain jostain aineeni löydän.omat vanhempani ei hyväksy tupakointia mutta eivät jaksa pitkään valittaa koska sanon vain että pakko teidän on joskus minun paheeni hyväksyä.minulla oli kotiin tulo ajat vielä talvella mutta vanhemmat huomasivat että,pärjään kyllä maailmassa omillani joten kuten.ainakin yö elämässä,mutta en väitä että kaikki minun ikäiset pärjäisi tai olisi sen verran järkeä mukana,että voisi pärjätä ilman rajoja.MINUSTA EI TULE SYYTTÄÄ VANHEMPIA!Koska nuoret tulee ja menee ja maailma kyllä vie mukanaan jossain vaiheessa jollain tavalla ja alkoholi kulttuuri SUOMESSA ON MITÄ ON!Nykyään ainakin varkaudessa ei kaupungilla porukka paljon humalassa pyöri,koska porukka piileksii kavereiden koti bileissä ja lähtee sieltä kotiin tai jää sinne yöksi.Ja yksi mistä haluan kommentoida on se että selkä saunat ja tukka pöllyt kuuluu asiaan ja lain ei pitäisi puuttua niihin kuin ääri tapauksissa!itse olen kyllä saanut selkä saunaa pienenpänä ja ei ole itseluottamusta tai mitään muuta huonontanut,siitä on kyllä vain luonnetta tullut.Ja varmaan sen huomaa tekstin laadusta että selkä saunaa on saatu ja elämä on kovaa.Sosiaali toimiston touhu on kyllä ihan per....tä.se ei hyödytä juuri yhtään mitään.lapset viedään pois niiltä jotka tosiaan välittää lapsista.mutta ei niiltä jotka tosiaan hakkaa lapsia tai jättää lapset yksin kotiin kun lähtevät itse juomaan.mutta onneksi sosiaali toimista ottaa vastaan ulko puolisten vihjeet/ilmoitukset tällaisista tapauksista.(tiedän muutaman tällaisen perheen ja kyllä myös ilmoittajan tunnen)oikeassa ovat!JA VASTAAJALLE ymmärrän sinua!itse olen myös kokenut paljon,mitä en täällä palstalla ala tilittämään.JA tosiaan kantapään kautta! sanoo edelleen MR.16V
- thgtzsbtrh trshthrgt
nimim.kunon lusikalla... kirjoitti:
kiitos sinulle vastauksesta!minunkaan vanhemmat eivät anna minulle tupakkaa eikä alkoholia mutta itse vain jostain aineeni löydän.omat vanhempani ei hyväksy tupakointia mutta eivät jaksa pitkään valittaa koska sanon vain että pakko teidän on joskus minun paheeni hyväksyä.minulla oli kotiin tulo ajat vielä talvella mutta vanhemmat huomasivat että,pärjään kyllä maailmassa omillani joten kuten.ainakin yö elämässä,mutta en väitä että kaikki minun ikäiset pärjäisi tai olisi sen verran järkeä mukana,että voisi pärjätä ilman rajoja.MINUSTA EI TULE SYYTTÄÄ VANHEMPIA!Koska nuoret tulee ja menee ja maailma kyllä vie mukanaan jossain vaiheessa jollain tavalla ja alkoholi kulttuuri SUOMESSA ON MITÄ ON!Nykyään ainakin varkaudessa ei kaupungilla porukka paljon humalassa pyöri,koska porukka piileksii kavereiden koti bileissä ja lähtee sieltä kotiin tai jää sinne yöksi.Ja yksi mistä haluan kommentoida on se että selkä saunat ja tukka pöllyt kuuluu asiaan ja lain ei pitäisi puuttua niihin kuin ääri tapauksissa!itse olen kyllä saanut selkä saunaa pienenpänä ja ei ole itseluottamusta tai mitään muuta huonontanut,siitä on kyllä vain luonnetta tullut.Ja varmaan sen huomaa tekstin laadusta että selkä saunaa on saatu ja elämä on kovaa.Sosiaali toimiston touhu on kyllä ihan per....tä.se ei hyödytä juuri yhtään mitään.lapset viedään pois niiltä jotka tosiaan välittää lapsista.mutta ei niiltä jotka tosiaan hakkaa lapsia tai jättää lapset yksin kotiin kun lähtevät itse juomaan.mutta onneksi sosiaali toimista ottaa vastaan ulko puolisten vihjeet/ilmoitukset tällaisista tapauksista.(tiedän muutaman tällaisen perheen ja kyllä myös ilmoittajan tunnen)oikeassa ovat!JA VASTAAJALLE ymmärrän sinua!itse olen myös kokenut paljon,mitä en täällä palstalla ala tilittämään.JA tosiaan kantapään kautta! sanoo edelleen MR.16V
mikä ihmeen vimma nykyihmisillä on se että omaa lasta kehutaan ja puhutaan/oletetaan aina että minun poika ei rupea ryyppäämään vaan menee lukioon ja jatkaa yliopistoon ja kouluttautuu innsinööriksi. siis minulle on ihan sama mitä se meinaa tehdä tulevaisuudessa kunhan se on sen OMA päätös eikä minun. ja vetäköön viinaa jos huvittaa kunhan pysyy kohtuuden rajoissa ja näin se luultavasti pysyy silloinkin kun se on aikuinen.
- 363636363636
hommahan menee niin että ei sitä nuorta voi mitenkään estää juomasta jos vaan hän on päättänyt juoda alkoholia ja homma vain pahenee jos se yritetään kieltää kokonaan. jotkut voivat väittää että kun ei päästä ulos 8 jälkeen ei onnistu sitten juodaan keskellä koulupäivää tai viimeistään kun saa laillisesti juoda alkoholijuomia homma lähtee kokonaan käsistä. eikä sitä aina tarvi mennä sen 1800 luvun kasvatus ohjeen mukaan. jos ei kiellä sitä mutta rajoittaa vähän niin että joka viikonloppu ei tulla klo 6 aamulla ja sammuta eteisen matolle homma menee paljon sujuvammin.
- 00560
Vanhan keskustelun nosto, mutta asia lienee edelleen ympäri Suomenmaata ilmoilla, olettettavasti myös vielä siellä Varkaudessa!
Lähdetään nyt liikkeelle siitä, että vanhemmat rauhoitutte ja muistelette vaikka kymmenisen, tai edes neljä vuotta sitten ilta-aikaan keskustan ympäri heitettyä lenkkiä. Kauppakatu, päikkäri, taulumäki, herttu, joissain tapauksissa myös savontie ja taipale. Miltä silloin näytti? Esimerkiksi päiviönsaaren torilavaa olisin itse lähtenyt arvioimaan muurahaispesäksi nuorisopaljoudessaan. Yöt huudeltiin, tapeltiin ja häiriköitiin kioskien kulmilla. Ei paljoa pakkanen menoa madaltanut. Käykääpä vilkaisemassa touhua tänäpäivänä! Viikonloppu tulossa, voin sanoa, että vain ja ainoastaan muutama meidän "aikuisten" edustaja laukkaa oksennus paidalla mylvien torin poikki kossubatterypäissään ja haastaa riitaa. Kesäöisin saattaa vielä hyvällä tuurilla kuulla matalalta menomusaa jytkyttävän ajopelin yksinäisenä kartsalla, nekin ovat katoava luonnonvara.
Olen huomannut, että ulkotiloissa päihtymisessä suurin murrosvaihe tapahtui muutama vuosi sitten, olisiko ollut 2008. Tällöin viimeisetkin elonmerkit puistoista jne tuntuivat haihtuvan. Suurin kiitos lienee menevä Varkauden poliisille, jonka pitkän linjan prosessi näyttäisi toimivan. En ota tähän kuitenkaan lukuun ns. kesäloman alku/loppupäiviä ja koulujen päätöstä, tällöinen ihmispaljoushan on ilmiselvää siinä missä muuallakin.
Olen itse ollut osa sitä Varkauden torinuorisoa muutama hetki taaksepäin aina 15-vuotiaasta 18-vuotiaaksi saakka. Meno oli silloin aivan muuta. Autot pyörivät ympäri kylää ja porukka vaihtui niiden mukana. Nuoriso joi ja oksensi toreille ja virtsasi ympäristöön ja porttikongeihin. Kappas, viikonlopun ympäri avoinaiset kongitkin pysyvät tätänykyä todella puhtaina. Kauheitakin asioita sitä näki ja voin kertoa, kyllä se nuoriso nykyään viattomanpaa on kuin me silloin aikanamme. Tosin asiat ne kasvattivat ja viestivät paljon siitä, mitä elämältä EI ikinä halua. Itsekin vietin nuo kyseiset vuodet todella villeissä merkeissä, kaikki koettiin ja nähtiin, vaikka vanhempieni ote olikin tiukka ja hiukka konservatiivinen. Olutta jo 15-16-v kaverit kantoivat aivan jokaisesta marketista, kioskista ja lähikaupasta mitä vain tästä kylästä löytyi. Villit kuviot tuli siis opittua hallitsemaan, ei se ois ollu kiva, jos kotona olis vitsaa saanu... Kuitenkin voin rehellisesti, kerskumatta tai ketään vähättelemättä sanoa, että vaikka rankat huvit sitä on joskus ollutkin, pitkälle olen siitä päässyt. Aikanaan lakki päähän ja loistava työ, missä viihdyn sekä perhe. Ja tämä vain täälläkin näemmä poikineen kevyen ahdismielisyyden vuoksi.
Yksi mikä on tärkeintä muistaa on se, ettei luja ote kotonakaan aina yksistään riitä. Se pitää olla nuorella itselläänkin jotain siellä korvien välissä. Ei aina voida nojata auktoriteetteihin: "Kyllä koulussa täytyisi..", "vanhempien pitäisi.." ja "miksei poliisi?". Miksei nuori itse? Jos kaverit juo, täytyy ite kyseenalaistaa: "Mihin pyrin tällä? Tarvitsenko tätä? Onko tämä viisasta? Tahdonko tätä? Voisinko tehdä jotain toisin?" ns. päätön kana on näissä hommissa varsin yleinen näky.
Vanhempana asettaessasi pelisääntöjä, käytä myös itse pelisilmää. Mikäli lapsi on kiltisti ollut aina ennen ajallaan, mutta nyt kello näyttääkin jo 22.10, kymmenen minuuttia myöhässä, älä lähde viestein ja puheluin automaattisesti painostamaan. Nuoren kollin nimittäin pistää hajalle rankimmin se, että siinä äitis soittelee ja nätti tyttö justiin melkein siinä haavissa, et vois ens kerralla koulussa moikata. Annetaan pienoinen hengitystila, mutta katsotaan, ettei se nuori lähde pelaamaan sitä enemmän ja enemmän omaan pussiinsa. Pienoinen suotu rajan ylityksen mahdollisuus myös luoja nuorelle tunteen, että häneen luotetaan ja uskotaan, ei sitä luottoa ja sen tuomaa hyvää fiilistä tahdo hukata töpeksimällä.
Toinen hyvä vihje lienee se, että jos nyt kävis näin, että saisit kuulla/näkisit ala-ikäisen nuorison saavan jostain kaupasta tai jonkin välittäjän kautta alkoholia tai tupakkaa, puutu hyvissä ajoin, sillä se, että jokin pelkurikassaneiti myy lapsellesi k-18 tuotteita tarkoittaa mitä todennäköisimmin sitä, että se myynti kattaa helposti myös noin 40-60 muuta nuorta. Tätä myöten olet sankari, muut vanhemmat, poliisi kuin varmasti jossain määrin ylempi kauppiastahokin osaavat arvostaa tekoasi.
Rauhallista joulunaikaa!
- Anonyymi
suome suruotsin koulku
- Anonyymi
tuulos
- Anonyymi
juuref
Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa732480En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361799- 101654
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721587Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly181552Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681407- 1111187
- 121128
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91105- 201019