Selittäkääs nyt vielä kerran

Reknihteerf

Tällä palstalla on moneen kertaan sanottu, että ateisteja yhdistää vain ja ainoastaan jumaluskon puute. Right? Kaikista muista elämän kysymyksistä ateisti on individuaalisti mitä mieltä haluaa. Right? Jumaluskon puutteesta odotetaan kuitenkin ilman muuta seuraavan, että (vapaasti ajattelevan) ateistin täytyy olla näistä XXX asioista tätä mieltä, muuten ei ole "oikea" ateisti. Jos ateismissa ei ole mitään yhtenäistä ideologiaa tai kollektivismia muusta kuin uskosta jumaliin, niin miten ihmeessä mielipide kasteesta, tai kirkkoon kuulumisesta voi olla "ateismin vastainen"? Miten voi olla jonkin olemattoman vastainen? Jos ihmiseltä puuttuu jumalusko, mutta ajattelee vaikka lapsen kastamisen olevan ok, niin mikä tämä henkilö sitten on? Wannabe-ateisti? Vai oletteko sitä mieltä, ettei tällainen ole mahdollista? Näyttää ainakin siltä, että se ei ole sallittua :) Katsotaan nyt, osataanko tällä palstalla ihan oikeasti keskustella ateismista....

28

839

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mene pois, senkin turhanpäiväinen jänkkätrolli. Sinä ensin rakennat olkiukon ja sitten vähän verbaalisesti piekset sitä. Tämän jälkeen sinulle kerrotaan miten asiat oikeasti ovat ja lopuksi keräät vastauksista sinulle sopivat kohdat, joista aloitat rakentemaan uutta olkiukkoa ja sitten koko homma alkaa alusta. Sinä saat minut häpeämään jäsenyyttäni ihmiskuntaan.

• Reknihteerf

ei siis osata

• v0d3

kumpuaa kaipauksesi 'järkevää' ja 'aikuismaiseen' dialogiin? Ja miksi oletat, että sellaista löytyisi täältä?

• Reknihteerf

on nimenomaan todistaa, ettei sitä löydy täältä.

• v0d3
        Reknihteerf kirjoitti:

...moinen todistelun tarve sitten syntyy?

• ertert
        Reknihteerf kirjoitti:

Otsikossa oleellisin.

• ertert kirjoitti:

Otsikossa oleellisin.

Suomenkielestä ei löydy sellaisia sanoja joilla sinulle pystyisi selittämään mitään. Asiaa auttaisi jos voisit yhden päivän olla muistamatta sinulle opetettua uskoa. Silloin sinulla olisi päivä ihan omia mietteitä varten.

• zippo100 kirjoitti:

Suomenkielestä ei löydy sellaisia sanoja joilla sinulle pystyisi selittämään mitään. Asiaa auttaisi jos voisit yhden päivän olla muistamatta sinulle opetettua uskoa. Silloin sinulla olisi päivä ihan omia mietteitä varten.

Ei mun sulle pitänyt vastata vaan aloitukseen. Sori.

• haluat oikeasti keskustella, niin voisin yrittää vastata. "Kaikista muista elämän kysymyksistä ateisti on individuaalisti mitä mieltä haluaa. Right?" - En ymmärrä, mitä ajat takaa. Tällä palstalla on ateisteja, jotka äänestävät eri tavalla kuin toiset. Onko se mitä ajat takaa? "Jumaluskon puutteesta odotetaan kuitenkin ilman muuta seuraavan, että (vapaasti ajattelevan) ateistin täytyy olla näistä XXX asioista tätä mieltä, muuten ei ole "oikea" ateisti." - en ymmärrä tätäkään. Anna joku esimerkki. Ateistin mielestä ei jumalia ole olemassa. Jumalusko on aika pieni osa ihmisen elämää, ainakin jos katsoo suomalaista tapakristittyä, joka kuuluu kirkkoon siksi, koska vaimo vaimo halusi mennä kirkossa naimisiin tai jonka aviomies halusi, että lapsi kastetaan. Jos ateismissa ei ole mitään yhtenäistä ideologiaa tai kollektivismia muusta kuin uskosta jumaliin, niin miten ihmeessä mielipide kasteesta, tai kirkkoon kuulumisesta voi olla "ateismin vastainen"? Miten voi olla jonkin olemattoman vastainen? - Jos ei usko jumaliin niin miksi pitää viedä lapsi johonkin rituaaliin, jossa sivellään päätä vedellä, joka tulee hanasta? Ja meidän hanavedessä ei ole pyhiä henkiä, djinnejä eikä muitakaan keijuja. "Jos ihmiseltä puuttuu jumalusko, mutta ajattelee vaikka lapsen kastamisen olevan ok, niin mikä tämä henkilö sitten on?" - Väittäisin, että kyseessä on henkilö, joka ei jaksa väitellä anopin kanssa.

• Reknihteerf

ihan oikeasti keskustella. se ei vaan näytä olevan tällä palstalla kovin suosittua, koska on niin kiire vittuilemaan. >>"Kaikista muista elämän kysymyksistä ateisti on individuaalisti mitä mieltä haluaa. Right?" - En ymmärrä, mitä ajat takaa. Tällä palstalla on ateisteja, jotka äänestävät eri tavalla kuin toiset. Onko se mitä ajat takaa? >"Jumaluskon puutteesta odotetaan kuitenkin ilman muuta seuraavan, että (vapaasti ajattelevan) ateistin täytyy olla näistä XXX asioista tätä mieltä, muuten ei ole "oikea" ateisti." - en ymmärrä tätäkään. Anna joku esimerkki.> Jos ei usko jumaliin niin miksi pitää viedä lapsi johonkin rituaaliin, jossa sivellään päätä vedellä, joka tulee hanasta? Ja meidän hanavedessä ei ole pyhiä henkiä, djinnejä eikä muitakaan keijuja. >"Jos ihmiseltä puuttuu jumalusko, mutta ajattelee vaikka lapsen kastamisen olevan ok, niin mikä tämä henkilö sitten on?" - Väittäisin, että kyseessä on henkilö, joka ei jaksa väitellä anopin kanssa.

• Reknihteerf kirjoitti:

ihan oikeasti keskustella. se ei vaan näytä olevan tällä palstalla kovin suosittua, koska on niin kiire vittuilemaan. >>"Kaikista muista elämän kysymyksistä ateisti on individuaalisti mitä mieltä haluaa. Right?" - En ymmärrä, mitä ajat takaa. Tällä palstalla on ateisteja, jotka äänestävät eri tavalla kuin toiset. Onko se mitä ajat takaa? >"Jumaluskon puutteesta odotetaan kuitenkin ilman muuta seuraavan, että (vapaasti ajattelevan) ateistin täytyy olla näistä XXX asioista tätä mieltä, muuten ei ole "oikea" ateisti." - en ymmärrä tätäkään. Anna joku esimerkki.> Jos ei usko jumaliin niin miksi pitää viedä lapsi johonkin rituaaliin, jossa sivellään päätä vedellä, joka tulee hanasta? Ja meidän hanavedessä ei ole pyhiä henkiä, djinnejä eikä muitakaan keijuja. >"Jos ihmiseltä puuttuu jumalusko, mutta ajattelee vaikka lapsen kastamisen olevan ok, niin mikä tämä henkilö sitten on?" - Väittäisin, että kyseessä on henkilö, joka ei jaksa väitellä anopin kanssa.

"Mitä ajan takaa? No sitä, että saako ateisti ajatella muusta kuin jumaluskosta mitä haluaa, ja olla silti ateisti? Niinhän tällä palstalla ainakin väitetään." - Periaatteessa saa, koska ateismi ei sido häntä mihinkään. Asiat, jotka sitovat ovat tietenkin sellaisia kuten moraalikäsitys, lait ja ihmisyys yleensä. En ole mikään moraalifilosofian eri- koisosaaja, mutta en tiedä kulttuuria, joka hyväksyisi yhteisön jäsenien tappamisen. "Nyt tuleekin vaikea kysymys: Miksi ei? Mieti tätä nyt tarkasti, ennen kuin vastaat!" - Ei tarvitse miettiä. Oletetaan, että olet kristitty. Haluaisitko kristittynä, että lapsesi otettaisiin sintolaisen yhteisön jäseneksi. Luulisin, että et haluaisi ja syy lienee se, ettet usko sintolaisiin jumaliin. "Mutta ei kuitenkaan ateisti? " - Hän ei ainakaan ole kovin tarkka ateismistaan. Ehkä hänen puolisonsa ei ole ateisti. Vaikea sanoa näin etäältä.

• Thronos
        Reknihteerf kirjoitti:

"Nyt tuleekin vaikea kysymys: Miksi ei? Mieti tätä nyt tarkasti, ennen kuin vastaat!" Vastaan omasta puolestani. Minulle on tärkeää olla rehellinen ja elää "yhtä elämää" - siis niin ettei tarvitse teeskennellä ja miettiä eri rooleja ja totuuksia sen mukaan missä on ja kenen kanssa puhuu. Kastekaavassa puhutaan muistaakseni Jumalasta ja Jeesuksesta, Taivaan valtakunnasta ja Jumalan lapseksi ottamisesta. En usko noihin asioihin. Miksi ihmeessä siis haluaisin että joku puhuu asioita jotka eivät ole totta minun lapselleni ja minun lapsestani? Enhän haluaisi että joku tulee vastasyntyneen lapseni luo ja pitää juhlallisen puheen tähänkään tyyliin: "Tämä neliskulmainen laatikko joka löytyi kaupungin kaatopaikalta joudutaan nyt ottamaan kolmeksi viikoksi hoitoon ja heitetään sen jälkeen sinne mistä tulikin" tai jotakin muuta mikä ei pidä alkuunkaan paikkaansa! Voivatkohan uskovaiset ymmärtää miten vapauttavaa ja helppoa elämä on kun ei tarvitse olla uskovinaan mitään eikä koettaa perustella ja selitellä asioita joiden haluaisi olevan totta vaikka hyvin selvästi tajuaa että ne sitä eivät ole. Voi elää rehellisenä ja vilpittömänä tarvitsematta kannatella raskaita oppirakennelmia harteillaan. Ja noihin muihin kysymyksiin - minun puolestani jokainen saa ajatella juuri niinkuin haluaa, kukapa minä olisin toisten ajatuksia määräilemään. Ihminen jolta puuttuu jumalusko mutta joka silti haluaa kastattaa lapsensa on ehkä suurpiirteinen, ehkä tapojen orja, ehkä puolisonsa tai sukunsa suostuttelema - mistäpä sitäkään tietäisin. Minä en niin tekisi sillä rehellisyys ja vilpittömyys ovat minulle tärkeämpiä kuin kulissit.

• Reknihteerf
        Thronos kirjoitti:

"Nyt tuleekin vaikea kysymys: Miksi ei? Mieti tätä nyt tarkasti, ennen kuin vastaat!" Vastaan omasta puolestani. Minulle on tärkeää olla rehellinen ja elää "yhtä elämää" - siis niin ettei tarvitse teeskennellä ja miettiä eri rooleja ja totuuksia sen mukaan missä on ja kenen kanssa puhuu. Kastekaavassa puhutaan muistaakseni Jumalasta ja Jeesuksesta, Taivaan valtakunnasta ja Jumalan lapseksi ottamisesta. En usko noihin asioihin. Miksi ihmeessä siis haluaisin että joku puhuu asioita jotka eivät ole totta minun lapselleni ja minun lapsestani? Enhän haluaisi että joku tulee vastasyntyneen lapseni luo ja pitää juhlallisen puheen tähänkään tyyliin: "Tämä neliskulmainen laatikko joka löytyi kaupungin kaatopaikalta joudutaan nyt ottamaan kolmeksi viikoksi hoitoon ja heitetään sen jälkeen sinne mistä tulikin" tai jotakin muuta mikä ei pidä alkuunkaan paikkaansa! Voivatkohan uskovaiset ymmärtää miten vapauttavaa ja helppoa elämä on kun ei tarvitse olla uskovinaan mitään eikä koettaa perustella ja selitellä asioita joiden haluaisi olevan totta vaikka hyvin selvästi tajuaa että ne sitä eivät ole. Voi elää rehellisenä ja vilpittömänä tarvitsematta kannatella raskaita oppirakennelmia harteillaan. Ja noihin muihin kysymyksiin - minun puolestani jokainen saa ajatella juuri niinkuin haluaa, kukapa minä olisin toisten ajatuksia määräilemään. Ihminen jolta puuttuu jumalusko mutta joka silti haluaa kastattaa lapsensa on ehkä suurpiirteinen, ehkä tapojen orja, ehkä puolisonsa tai sukunsa suostuttelema - mistäpä sitäkään tietäisin. Minä en niin tekisi sillä rehellisyys ja vilpittömyys ovat minulle tärkeämpiä kuin kulissit.

>>En usko noihin asioihin. Miksi ihmeessä siis haluaisin että joku puhuu asioita jotka eivät ole totta minun lapselleni ja minun lapsestani?

• Thronos
        Reknihteerf kirjoitti:

>>En usko noihin asioihin. Miksi ihmeessä siis haluaisin että joku puhuu asioita jotka eivät ole totta minun lapselleni ja minun lapsestani?

...ei tarvitse ottaa ketä tahansa. En usko että voisin kasvattaa lasta yhdessä ihmisen kanssa joka uskoisi tosissaan johonkin jumalaan tai joka olisi niin epäitsenäinen että haluaisi kastaa lapsen (muiden mieliksi) vaikka ei uskoisi itse kasteeseen. Tätä juuri tarkoitin sillä linjan pitämisellä.

• Huoh...

Right? Taitaa olla pää pahastikin jumissa.

• Kössönöm

Jos ei usko jumaliin, on tietysti ateisti. Eikö sen pitäisi olla selviö?

• Reknihteerf

>>Jos ei usko jumaliin, on tietysti ateisti. Eikö sen pitäisi olla selviö?

• Kössönöm
        Reknihteerf kirjoitti:

>>Jos ei usko jumaliin, on tietysti ateisti. Eikö sen pitäisi olla selviö?

ovat eri asia kuin jumaluskon puuttuminen. En tosin tajua miksi joku ateisti puolustaisi lapsikastetta. Siinä ei ole mitään järkeä.

• Enhydra_Lutris

Itse luokittelen uskonnot lähinnä yhdeksi kulttuurin ilmentymäksi monien joukossa. Tästä näkökulmasta katsottuna on hirveätä, jos vanhemat syytävät lapselleen omaa 'ainoaa oikeaa uskoaa', ja rajaavat pois toisenlaisten kulttuurien antia vain oman rajoittuneisuutensa vuoksi. On aika käsittämätöntä, jos joku, joka ei ole sitoutunut mihinkään uskontoon, hyväksyy tarkoituksellisen yksipuolistamisen lasten kasvatuksessa. Kasteeseenhan liittyy tavallaan muunlaiset uskontokulttuurit mitätöivä ajatus. Jokaisen ihmisen identiteetin ja ymmärryksen kehitykselle olisi hyvä, jos hän saisi jo hyvin varhain lapsena mahdollisimman neutraalia tietoa erilaisten ihmisten ja erilaisten aikojen uskonnoista, ilman pakkoa tai halpaa vetoamista tunteeseen ja pelkoihin. Voihan ihminen silti tulla uskoon, jos niin haluaa ja asian niin kokee. Se on ihan eri asia kuin kavennetussa tilassa uskovaiseksi kasvaminen.

• aivopierua

reikineekeri pystyy tuottamaan päivässä?

• >> Tällä palstalla on moneen kertaan sanottu, että ateisteja yhdistää vain ja ainoastaan jumaluskon puute. Right? > Kaikista muista elämän kysymyksistä ateisti on individuaalisti mitä mieltä haluaa. Right? > Jumaluskon puutteesta odotetaan kuitenkin ilman muuta seuraavan, että (vapaasti ajattelevan) ateistin täytyy olla näistä XXX asioista tätä mieltä, muuten ei ole "oikea" ateisti. > Jos ateismissa ei ole mitään yhtenäistä ideologiaa tai kollektivismia muusta kuin uskosta jumaliin, niin miten ihmeessä mielipide kasteesta, tai kirkkoon kuulumisesta voi olla "ateismin vastainen"? Miten voi olla jonkin olemattoman vastainen? > Jos ihmiseltä puuttuu jumalusko, mutta ajattelee vaikka lapsen kastamisen olevan ok, niin mikä tämä henkilö sitten on? Wannabe-ateisti? > Vai oletteko sitä mieltä, ettei tällainen ole mahdollista? Näyttää ainakin siltä, että se ei ole sallittua :) > Katsotaan nyt, osataanko tällä palstalla ihan oikeasti keskustella ateismista....

• Reknihteerf

tälläkin kertaa. Se miksi esitin kysymyksen hieman kärjistäen johtui siitä, kun tuolla alempana käytiin kiivasta keskustelua "ateismin vastaisesta kirjoittelusta", joka koski nimenomaan ateistin suhdettaa kasteeseen ja kirkon jäsenyyteen. >>>> Jumaluskon puutteesta odotetaan kuitenkin ilman muuta seuraavan, että (vapaasti ajattelevan) ateistin täytyy olla näistä XXX asioista tätä mieltä, muuten ei ole "oikea" ateisti. Tämä ei ole keskustelua ateismista. Tämä on vastausta sinun henkilökohtaiseen näkemukseesi siitä mitä ateismi on.

• ertert
        Reknihteerf kirjoitti:

tälläkin kertaa. Se miksi esitin kysymyksen hieman kärjistäen johtui siitä, kun tuolla alempana käytiin kiivasta keskustelua "ateismin vastaisesta kirjoittelusta", joka koski nimenomaan ateistin suhdettaa kasteeseen ja kirkon jäsenyyteen. >>>> Jumaluskon puutteesta odotetaan kuitenkin ilman muuta seuraavan, että (vapaasti ajattelevan) ateistin täytyy olla näistä XXX asioista tätä mieltä, muuten ei ole "oikea" ateisti. Tämä ei ole keskustelua ateismista. Tämä on vastausta sinun henkilökohtaiseen näkemukseesi siitä mitä ateismi on.

"Henki siellä (ja osittain tässäkin ketjussa) oli se, että ateisti ei voi olla tätä ja tätä mieltä näistä asioista." On eri asia epäillä sitä, onko joku todella ateisti vai esiintykö vain sellaisena kuin väittää, että ateistilla pitää olla jotain ateismiin kuulumattomia ominaisuuksia. Ei kannata tulkita (mainitsemasi henki) liikaa.

• Reknihteerf kirjoitti:

>> Kun lukee tätä palstaa tuolta hieman alempaa, niin väkisinkin tulee mieleen, että se on muidenkin kuin uskovaisten "harhakäsitys". > Näyttää siltä, että monilla tämän palstan ateisteista on aika lailla erilainen käsitys ateismista kuin sinulla.> Henki siellä (ja osittain tässäkin ketjussa) oli se, että ateisti ei voi olla tätä ja tätä mieltä näistä asioista. > Ja tuo näkemys on tullut tältä palstalta. Mikähän voisi olla vielä enemmän keskustelua ateismista?

• Ihminen joko uskoo tai ei usko. Se ei ole mielipide, ainakaan omasta mielestäni. Mutta jotkut hyväksyvät kirkolliset rituaalit, esim, kasteen, rippikoulun, kirkollisen vihkimisen, ja osallistuvat näihin uskomatta pätkääkään jumalaan. Toiset taasen eivät hyväksy näitä, eivätkä osallistu näihin, ainakaan mielellään. Nämä taas ovat mielipiteitä. En osaa tuota paremminkaan selittää.

• ertert

"Right?" "Right?" Kyllä ja kyllä. ..."muuten ei ole "oikea" ateisti." Väärin. "voi olla "ateismin vastainen"?" Ei voi olla. "Miten voi olla jonkin olemattoman vastainen? " Väärin aseteltu kysymys. ..."niin mikä tämä henkilö sitten on? Wannabe-ateisti? " Ateisti. Ateisti. "Vai oletteko sitä mieltä, ettei tällainen ole mahdollista? " Kyllä se teoreettisesti on. "Näyttää ainakin siltä, että se ei ole sallittua :) " Et vain ymmärrä logiikkaa. "Katsotaan nyt, osataanko tällä palstalla ihan oikeasti keskustella ateismista.... " Epäonnistuit yrityksessäsi osoittaa ettei se ole.

• iskias

Useasti sinulle on kerrottu mitä ateismi on, etkä vieläkään ymmärrä. Vastakysymys: Miten voi olla mahdollista ettet ymmärrä sitä minkä jopa useat lapset ymmärtävät? Aivan lyhyt vastaus, voisit selittää tämän yhden kerran, sen jälkeen minä tiedän.

• e.k.v

Yleinen, joskaan ei mikään sovittu linja tuntuu olevan että esim. kaste on hanurista. Ihan normia että yhden asian suhteen samoin ajattelevat, ajattelevat samoin myös asioista jotka sitä yhtä asiaa sivuavat. Mitä kasteeseen tulee, en tiedä (voin toki arvailla) mitä muut ateistit palstalla siitä tuumaavat, ja jost totta puhutaan niin ei se paljoa kiinnostakaan minua. Lainaus: "Jos ihmiseltä puuttuu jumalusko, mutta ajattelee vaikka lapsen kastamisen olevan ok, niin mikä tämä henkilö sitten on? Wannabe-ateisti?" Kyllä hän on vaan ihan tylsästi ateisti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      177
      4814
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      3376
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      40
      2223
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      26
      1994
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      47
      1936
    6. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      679
      1903
    7. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      117
      1831
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      138
      1747
    9. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      45
      1515
    10. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1431
    Aihe