Ehdottomasti noudatettava 10 käskyä !!!

Ei saa tehdä 10 käskyn vastaisia tekoja. Tarkoitan tässä kivitaulujen 2 käskyä (3. ja 4.) ja kieltolakia elikkä käskyjä 1-2 ja 5-10. Dementikkokaan ei niitä vastaan riko, kun katsoo Jeesukseen. Mutta joka katsoo muualle, rikkoo välittömästi jo ensimmäisen. 1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia. 2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä. 3. Pyhitä lepopäivä. 4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi. 5. Älä tapa. 6. Älä tee aviorikosta. 7. Älä varasta. 8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi. 9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta. 10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu. Käskyjen säädökset selvennettynä: http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/10kaskya.html Neljännen käskyn luulisi motivoivan kaikkia, sillä sen pitäminen lupaa menestystä ja pitkää ikää: Efesol. 6:1-4 1 Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset Herrassa, sillä se on oikein. 2 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" - tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus- 3 "että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä". 4 Ja te isät, älkää kiihoittako lapsianne vihaan, vaan kasvattakaa heitä Herran kurissa ja nuhteessa. MISSÄ ON SE LÄHIMMÄISENRAKKAUS ? Hämmästyttääkö sinua se, ettei 10 käskyä kehota rakastamaan edes omiaan saati sitten vihamiestä? Kahdeksan kiellon lisäksi kehotetaan vain pitämään lepopäivä ja kunnioittamaan isää ja äitiä! Toki on tärkeää suoda lepo palkkalaisilleen ja varsinkin perheen emännälle sekä opettaa lapset kunnioittamaan. Mutta me uudessa liitossa olemme tottuneet edellyttämään uskovaiselta myös sitä lähimmäisenrakkautta. Ei tarvi alati kieltää, kun on rakkaus ja vastarakkaus. Vaikkei 10 käskyssä, niin Israelin laissa sentään, oli säädös oman kansan jäsenen rakastamisesta: 3. Moos. 19:17 Älä vihaa veljeäsi sydämessäsi, vaan nuhtele lähimmäistäsi, ettet joutuisi hänen tähtensä syynalaiseksi. 3. Moos. 19:18 Älä kosta äläkä pidä vihaa kansasi lapsia vastaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Minä olen Herra. Mutta me tiedämme, että Jumala meitä pakanoita rakasti jo, kun vielä olimme Hänen vihamiehensä. Ja että rakkaus on juuri siinä. Siinä että Hän ENSIN rakasti, meitä. Siksi on anteeksiantmatonta, jos emme ota äärimmäisen vakavasti Jeesuksen säätämää uutta rakkauden lain tulkintaa: rakasta vihamiestäsi. Matt 5:43- 43 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'. 44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat, 45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin. 46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin? 47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä AINOASTAAN veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin? 48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on." Elintärkeä laki - elämän laki - siis on tämä: Matt 5:44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat, Luuk. 5:36 Ja hän sanoi heille myös vertauksen: "Ei kukaan leikkaa uudesta vaipasta paikkaa ja pane vanhaan vaippaan; muutoin hän rikkoo uuden vaipan, eikä uudesta vaipasta otettu paikka vanhaan sovi. Joh. 13:34 Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut-että tekin niin rakastatte toisianne. Hera siunatkoon teitä ja varjelkoon teitä! Antti

59

647

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tein parannuksen käskyjen suhteen, kun heräsin havaintoon, että käskyt on kieltolaki. Kahdeksan kieltoa ja lisäksi kehotus levätä säännöllisesti sekä kunnioittaa varsinkin alkuupanijaansa: isäänsä ja äitiään. Paja juttu sekin jos ei ole kiitollinen lähettäjilleen. Jotkut jopa uskovaiset sanovat, ettei tartte noudattaa 10 käskyä, että ovat vanhentuneet. Mutta sehän on samaa kuin kehottaisi syntiä tekemään, jos ei tarvitse kieltoja ottaa huomioon. Kieltojen totteleminen ei tietenkään riitä, vaan kutsumuksemme on teot - rakkauden teot. "Minun oli nälkä ... olin alaston jne. Uskovia ei viimeisellä tuomiolla punnita väärien tekojen pohjalta vaan tekemättä jättämisen - rakkaudettomuudesta saamme kovat nuhteet aikanaan. Varsinkin minä itte.

• OPETTAA:

Matteus 22 37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi'. 38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky. 39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. 40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat." Minä lisään sen verran tuohon Jeesuksen opetukseen, että huomautan lain ja profetioiden riippuvan noissa käskyissä. Käskyt eivät ole poistuneet, vaan ovat noissa käskyissä riippuvina ja tallella ja joka elää noiden kahden rakkauskäskyn mukaan, ei koskaan riko pienintäkään käskyä.

• KOKO VILPITÖN OLEMUS PELIIN EIKÄ VAIN AIVOT Juuri tuota täydennystä varten jätin aukon. Tuota uuden liiton uutta rakkauskäskyä varten. Nimittäin toiseen viestiini, joka koskee uutta liittoa Jeesuksen verellä vahvistettua. Sinä olit nopein. Osasit etsiä "Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Uudesta Testamentista", etkä turhaan haeskellut vanhan puolelta! Mieleni tekee hieman purkaa tuota hienoa sanankohtaasi tarkempaa tutkiskelua varten. Jokainen voi sitten sen taas koota toimintakuntoon omalla kohdallaan. "Käskyt eivät ole poistuneet," Kiitos että sinäkin muistutat, ettei 10 käskyä (8 kieltoa kehotus pyhittää levolle päivä viikossa ja kunnioittaa edes OMIA vanhempiaan), ole mihinkään poistunut! "Rakasta ... kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi!" ! Todellakin - uudessa liitossa täytyisi kokonaan antautua Jumalalle Jeesuksen kautta! Sen voi tehdä vain itsensä unohtamalla: Joh. 12:24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos ei nisun jyvä putoa maahan ja kuole, niin se jää yksin; mutta jos se kuolee, niin se tuottaa paljon hedelmää. Matt. 10:39 Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen. Itsensäkieltämisessä auttaa eritoten tämä käsky: Room. 12:10 Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne. Fil. 2:3 ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne. 1. Piet. 1:22 Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä, Vaikka 10 käskyssä ei ole mainitsemaasi rakkauden kaksoiskäskyä, uskoisin sen olevan kirjattuna Israelin lain säädöksissä jossain, koskapa Jeesuksen tenttaama nuorukainenkin sen tiesi. Tosin tuo vanhalle liitolle omistautunut nuorimies ei sitten tahtonutkaan NOUDATTAA rakkauskäskyä: Mark 10:20- 20 Mutta hän sanoi hänelle: "Opettaja, niitä kaikkia minä olen noudattanut nuoruudestani asti". 21 Niin Jeesus katsoi häneen ja rakasti häntä ja sanoi hänelle: "Yksi sinulta puuttuu: mene, myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaassa; ja tule ja seuraa minua". 22 Mutta hän synkistyi siitä puheesta ja meni pois murheellisena, sillä hänellä oli paljon omaisuutta. Jeesus tiesi että rikas tuo on ja siksi antoi räätälöidyn käskyn koetinkiveksi. Oppikaamme tästä, että meillä kullakin on omat koetuksemme, jotka on itse kannettava, kestettävä. Sydämen asennetta ei voi toiselta lainata. Siunaten! Antti Seuraavat jakeet

• tarvetta olla nopein:),
        AnttiVKantola kirjoitti:

KOKO VILPITÖN OLEMUS PELIIN EIKÄ VAIN AIVOT Juuri tuota täydennystä varten jätin aukon. Tuota uuden liiton uutta rakkauskäskyä varten. Nimittäin toiseen viestiini, joka koskee uutta liittoa Jeesuksen verellä vahvistettua. Sinä olit nopein. Osasit etsiä "Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Uudesta Testamentista", etkä turhaan haeskellut vanhan puolelta! Mieleni tekee hieman purkaa tuota hienoa sanankohtaasi tarkempaa tutkiskelua varten. Jokainen voi sitten sen taas koota toimintakuntoon omalla kohdallaan. "Käskyt eivät ole poistuneet," Kiitos että sinäkin muistutat, ettei 10 käskyä (8 kieltoa kehotus pyhittää levolle päivä viikossa ja kunnioittaa edes OMIA vanhempiaan), ole mihinkään poistunut! "Rakasta ... kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi!" ! Todellakin - uudessa liitossa täytyisi kokonaan antautua Jumalalle Jeesuksen kautta! Sen voi tehdä vain itsensä unohtamalla: Joh. 12:24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: jos ei nisun jyvä putoa maahan ja kuole, niin se jää yksin; mutta jos se kuolee, niin se tuottaa paljon hedelmää. Matt. 10:39 Joka löytää elämänsä, kadottaa sen; ja joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen. Itsensäkieltämisessä auttaa eritoten tämä käsky: Room. 12:10 Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne. Fil. 2:3 ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne. 1. Piet. 1:22 Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä, Vaikka 10 käskyssä ei ole mainitsemaasi rakkauden kaksoiskäskyä, uskoisin sen olevan kirjattuna Israelin lain säädöksissä jossain, koskapa Jeesuksen tenttaama nuorukainenkin sen tiesi. Tosin tuo vanhalle liitolle omistautunut nuorimies ei sitten tahtonutkaan NOUDATTAA rakkauskäskyä: Mark 10:20- 20 Mutta hän sanoi hänelle: "Opettaja, niitä kaikkia minä olen noudattanut nuoruudestani asti". 21 Niin Jeesus katsoi häneen ja rakasti häntä ja sanoi hänelle: "Yksi sinulta puuttuu: mene, myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaassa; ja tule ja seuraa minua". 22 Mutta hän synkistyi siitä puheesta ja meni pois murheellisena, sillä hänellä oli paljon omaisuutta. Jeesus tiesi että rikas tuo on ja siksi antoi räätälöidyn käskyn koetinkiveksi. Oppikaamme tästä, että meillä kullakin on omat koetuksemme, jotka on itse kannettava, kestettävä. Sydämen asennetta ei voi toiselta lainata. Siunaten! Antti Seuraavat jakeet

vaan minulla on tarve kertoa kaikille totuus Raamatun mukaisesti, sillä elänhän Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen liitossa. Rakkaus täyttää lain, ei riko sitä ja siksi Jumala antaa oman rakkautensa omaan kansaansa. Jumalan rakkaus ei ole samanlainen, kuin on sielullisen Aadamin rakkaus. Jumalan rakkaus on kärsivällinen, pitkämielinen, kestää kaiken, antaa paljon anteeksi ja opettaa yli ihmisen omien lihatuntemuksen uskolliseksi Jumalalle. Kuten tiedämme, suurin käsky on rakastaa Jumalaa yli kaiken ja siksi me teemme sen ja hylkäämme lihanopetukset Jumalan Sanan tieltä ja hylkäämme lihallisten ihmisten vaateet meitä kohtaa, sillä Jumalan Tahto on meille tärkein ja sen jälkeen tulee toinen suuri käsky, joka vaatii ahtaasta portista sisään menemistä ja jopa joskus melkeinpä verillekin asti taistelemista lihallisuutta vastaan ja tämä käsky on käsky rakastaa lähimmäistä niin, kuin itseä ja tämä käsky sisältää kaikki Jumalan ikuisen lain kieltokäskyt. Me emme saa elää, kuin maailma elää, vaan meidän täytyy elää Jumalan vaatimusten ja Tahdon mukaan ja jokainen, joka ahtaasta portista sisään on päässyt, kertoo omakohtaisia kokemuksia siitä, miten vaikea oli jonkun lähimmäisen rakastaminen, sellaisen, joka ei rakastanut häntä ja kertoo, miten tahdon taivutuksen myötä Jumala antoi voiman rakastaa ja päästi ahtaasta portista sisään vapauteen ja rauhaan.

• uteljas
        tarvetta olla nopein:), kirjoitti:

vaan minulla on tarve kertoa kaikille totuus Raamatun mukaisesti, sillä elänhän Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen liitossa. Rakkaus täyttää lain, ei riko sitä ja siksi Jumala antaa oman rakkautensa omaan kansaansa. Jumalan rakkaus ei ole samanlainen, kuin on sielullisen Aadamin rakkaus. Jumalan rakkaus on kärsivällinen, pitkämielinen, kestää kaiken, antaa paljon anteeksi ja opettaa yli ihmisen omien lihatuntemuksen uskolliseksi Jumalalle. Kuten tiedämme, suurin käsky on rakastaa Jumalaa yli kaiken ja siksi me teemme sen ja hylkäämme lihanopetukset Jumalan Sanan tieltä ja hylkäämme lihallisten ihmisten vaateet meitä kohtaa, sillä Jumalan Tahto on meille tärkein ja sen jälkeen tulee toinen suuri käsky, joka vaatii ahtaasta portista sisään menemistä ja jopa joskus melkeinpä verillekin asti taistelemista lihallisuutta vastaan ja tämä käsky on käsky rakastaa lähimmäistä niin, kuin itseä ja tämä käsky sisältää kaikki Jumalan ikuisen lain kieltokäskyt. Me emme saa elää, kuin maailma elää, vaan meidän täytyy elää Jumalan vaatimusten ja Tahdon mukaan ja jokainen, joka ahtaasta portista sisään on päässyt, kertoo omakohtaisia kokemuksia siitä, miten vaikea oli jonkun lähimmäisen rakastaminen, sellaisen, joka ei rakastanut häntä ja kertoo, miten tahdon taivutuksen myötä Jumala antoi voiman rakastaa ja päästi ahtaasta portista sisään vapauteen ja rauhaan.

"" Ei minulla ole Kirjoittanut: tarvetta olla nopein:), 23.4.2009 klo 08.29 vaan minulla on tarve kertoa kaikille totuus Raamatun mukaisesti, sillä elänhän Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen liitossa. "" Jos sulla ei ole oikeassa olemisen fundamentaalista tarvetta, niin miksihän sitten esiinnyit tavalla, että Antti muka ei olisikaan Jeesuksen opettamalla tavalla opettanut? Sinulla "on tarve kertoa kaikille totuus", vihjaten samalla, että toiset eivät mitään tiedä ja ovat ehkä jopa väärässä! Luepas Antin esitys uuden liiton käskyistä. Ja tulihan súlle selväksi Antin huomautus, että rakkauden kaksoiskäskyä ei löydy kirjattuna 10 käskyihinn. Vaan on meitin myönnettävä, että uduen käskyn Jeesus antoi meille.

• oikaista,
        uteljas kirjoitti:

"" Ei minulla ole Kirjoittanut: tarvetta olla nopein:), 23.4.2009 klo 08.29 vaan minulla on tarve kertoa kaikille totuus Raamatun mukaisesti, sillä elänhän Jumalan Sanan ja Pyhän Hengen liitossa. "" Jos sulla ei ole oikeassa olemisen fundamentaalista tarvetta, niin miksihän sitten esiinnyit tavalla, että Antti muka ei olisikaan Jeesuksen opettamalla tavalla opettanut? Sinulla "on tarve kertoa kaikille totuus", vihjaten samalla, että toiset eivät mitään tiedä ja ovat ehkä jopa väärässä! Luepas Antin esitys uuden liiton käskyistä. Ja tulihan súlle selväksi Antin huomautus, että rakkauden kaksoiskäskyä ei löydy kirjattuna 10 käskyihinn. Vaan on meitin myönnettävä, että uduen käskyn Jeesus antoi meille.

että kymmenen käskyä löytyvät rakkauden käskyjen sisältä.

• Toim.huom.

> Kantolan käsky järjestyksetkin sekoilee Kirjoittanut: Virheen havainnut 23.4.2009 klo 08.08 Antin matemaattinen lakutaito on varutettu virheille. Eipä tuossa Antin kymmenen käskyn selostuksessa ole totuutta edes siteksikään. Kyllä Antin kirjoilu käy aivan todesta, niille, jotka eivät ole koskaan tutustuneet kirjoitettuihin kymmeneen käskyyn. < Jos olet sama niin kyllä asenteesi on sivistymätön ja kaksimielinen. No, ehkä jätämme selvittämättä, oletko sama.

• sama kirjoittaja.
        Toim.huom. kirjoitti:

> Kantolan käsky järjestyksetkin sekoilee Kirjoittanut: Virheen havainnut 23.4.2009 klo 08.08 Antin matemaattinen lakutaito on varutettu virheille. Eipä tuossa Antin kymmenen käskyn selostuksessa ole totuutta edes siteksikään. Kyllä Antin kirjoilu käy aivan todesta, niille, jotka eivät ole koskaan tutustuneet kirjoitettuihin kymmeneen käskyyn. < Jos olet sama niin kyllä asenteesi on sivistymätön ja kaksimielinen. No, ehkä jätämme selvittämättä, oletko sama.

Enkä ole koskaan sivistymätön, sillä Jumalan laki kasvatti minut Kristukseen ja kuten tiedät, Jeesuksessa ei elä sydämeltään sivistymättömät.

• että tällä
        sama kirjoittaja. kirjoitti:

Enkä ole koskaan sivistymätön, sillä Jumalan laki kasvatti minut Kristukseen ja kuten tiedät, Jeesuksessa ei elä sydämeltään sivistymättömät.

en sano tuota kysymääsi kirjoittajaa sivistymättömäksi.

• Toim.huom.
        että tällä kirjoitti:

en sano tuota kysymääsi kirjoittajaa sivistymättömäksi.

Jos tuo alla oleva ei ole sivistymätön vastaus aloitukseen, sinun mielestäsi, niin kyllä sinun sivistyksessäsi on hiukan parantamisen varaa. Kantolan käsky järjestyksetkin sekoilee Kirjoittanut: Virheen havainnut 23.4.2009 klo 08.08    Antin matemaattinen lakutaito on varutettu virheille. Eipä tuossa Antin kymmenen käskyn selostuksessa ole totuutta edes siteksikään. Kyllä Antin kirjoilu käy aivan todesta, niille, jotka eivät ole koskaan tutustuneet kirjoitettuihin kymmeneen käskyyn. Aivan ensiksi jokainen Raamattunsa lukenut huomaa, että Antin käskyluoettelosta puuttuu ensimmäinen käsky kokonaan? Voisiko Raamattu Spesialistia leikkivä Antti hieman kertoa, miksi hän haluaa leikkiä rehellistä Raamattu-opettajaa Näet hän on kaukana rehellisestä Raamattu opettajasta. Näet tämä ensimmäisen käskyn pois-jättäminen todistaa Antin pedollisuuden luonteen. Tietenkin tämä luku kymmenen tulee täyteen, kun tuo erittäin pitkä himoitemis käsky tehdään kahdeksi käskyksi halkaisemalla se. Fiksu Opettajahan tuo Antti on. Jos hän noin pienessä asíassa on kiero, niin kuinka kiero hän mahtanee ollakin vielä suuremmissa asioissa. Esimerkiksi sunnuntain pyhityksestä ei ole annettu Raamatun mukaan mitään käskyä Jumalan antamien Kymmenien käskyjen mukaan. Joten tämäkin osoittaa Antin epärehellisyyttä. Kyllä epärehellisyyttä suositaan kovasti. Ei Antti ole ainoa Narraava Raamatun opettaja tällä palstalla. Eihän Antti tunnu olevan kovinkaan laupias luonne Helvetteineen. Koita hyvä Antti kertoa vaihteeksi hieman tottakin. Toivovat lukiat? Herra olkoon armahtavainen valehtelia Antille!

• uteljas
        sama kirjoittaja. kirjoitti:

Sitä ylpeyttä rohkaisemaan on ihan sananpaikkakin. Mutta millä perusteella pidät Anttia sivistymättömänä sekä Kristukseen kasvamattomana? 1. Joh. 3:9 Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt. Mutta tiedä tämä: Kristukseen ei kasveta vaan synnytään ja psätään lain holhouken alta pois. Sinun täytyy uudestisyntyä, ylifariseus. Ap. t. 26:5 He tuntevat minut jo entuudestaan, jos tahtovat sen todistaa, että minä meidän uskontomme ankarimman lahkon mukaan olen elänyt fariseuksena. Fil. 3:6 intoon nähden seurakunnan vainooja, lain vanhurskauteen nähden nuhteeton. Milloin aiot erota fariseusten puolueesta? uteljaisuuttani vaan

• millään tavalla
        Toim.huom. kirjoitti:

Jos tuo alla oleva ei ole sivistymätön vastaus aloitukseen, sinun mielestäsi, niin kyllä sinun sivistyksessäsi on hiukan parantamisen varaa. Kantolan käsky järjestyksetkin sekoilee Kirjoittanut: Virheen havainnut 23.4.2009 klo 08.08    Antin matemaattinen lakutaito on varutettu virheille. Eipä tuossa Antin kymmenen käskyn selostuksessa ole totuutta edes siteksikään. Kyllä Antin kirjoilu käy aivan todesta, niille, jotka eivät ole koskaan tutustuneet kirjoitettuihin kymmeneen käskyyn. Aivan ensiksi jokainen Raamattunsa lukenut huomaa, että Antin käskyluoettelosta puuttuu ensimmäinen käsky kokonaan? Voisiko Raamattu Spesialistia leikkivä Antti hieman kertoa, miksi hän haluaa leikkiä rehellistä Raamattu-opettajaa Näet hän on kaukana rehellisestä Raamattu opettajasta. Näet tämä ensimmäisen käskyn pois-jättäminen todistaa Antin pedollisuuden luonteen. Tietenkin tämä luku kymmenen tulee täyteen, kun tuo erittäin pitkä himoitemis käsky tehdään kahdeksi käskyksi halkaisemalla se. Fiksu Opettajahan tuo Antti on. Jos hän noin pienessä asíassa on kiero, niin kuinka kiero hän mahtanee ollakin vielä suuremmissa asioissa. Esimerkiksi sunnuntain pyhityksestä ei ole annettu Raamatun mukaan mitään käskyä Jumalan antamien Kymmenien käskyjen mukaan. Joten tämäkin osoittaa Antin epärehellisyyttä. Kyllä epärehellisyyttä suositaan kovasti. Ei Antti ole ainoa Narraava Raamatun opettaja tällä palstalla. Eihän Antti tunnu olevan kovinkaan laupias luonne Helvetteineen. Koita hyvä Antti kertoa vaihteeksi hieman tottakin. Toivovat lukiat? Herra olkoon armahtavainen valehtelia Antille!

tuon lähimäisen kirjoitukseen ilmoittaessani, että en tuomitse, tai sano häntä sivistymättömäksi, enkä tee sitä edelleenkään. Jeesus ei lähettänyt minua syyttämään, etsimään virheitä, vaan lähetti kirjoittamaan totuutta ja ikävä kyllä siitä syntyy monille luulo, että olen tullut tänne tuomioita latelemaan ja virheitä etsimään. En ole tullut sitä tekemään, mutta oikaisen niitä kirjoituksia, jotka vaativat oikaisua ja sen teen rakkaudesta lähimäisiini, sillä itse olen mennyt ahtaasta portista sisään ja voin sanoa, että ei se armo ole sitä, että helpolla kuvitellaan päästävän, vaan armo on sitä, että Armo ottaa lain kavattaman huomaansa ja jatkaa kasvatusta ja siinä kasvatuksessa ihmisestä tulee VAPAA. Kuinka toivoisinkaan, että ihmiset pääsisivät vapauteen ja rauhaan. Kuten tiedämme, monet ovat taakoitettuja lihallisten päätelmiensä takia. Jeesus ottaa taakat poissa ja vie lepoon ja siihen ehdottomasti kuuluu Jumalan Tahdon kanssa sopusoinnussa eläminen. Se on todellista, hyvää ja vapaata elämää. Synti tuo orjuuden, kuuliaisuus vapauden.

• niin, että sinä
        uteljas kirjoitti:

Sitä ylpeyttä rohkaisemaan on ihan sananpaikkakin. Mutta millä perusteella pidät Anttia sivistymättömänä sekä Kristukseen kasvamattomana? 1. Joh. 3:9 Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt. Mutta tiedä tämä: Kristukseen ei kasveta vaan synnytään ja psätään lain holhouken alta pois. Sinun täytyy uudestisyntyä, ylifariseus. Ap. t. 26:5 He tuntevat minut jo entuudestaan, jos tahtovat sen todistaa, että minä meidän uskontomme ankarimman lahkon mukaan olen elänyt fariseuksena. Fil. 3:6 intoon nähden seurakunnan vainooja, lain vanhurskauteen nähden nuhteeton. Milloin aiot erota fariseusten puolueesta? uteljaisuuttani vaan

oman itsesi kautta katsoessasi pidät milloin ketäkin sivistymättömänä. Minä en sitä tee ja haluan elää rauhassa kaikkien kanssa, jos se suinkin on mahdollista.

• protest_antti
        oikaista, kirjoitti:

että kymmenen käskyä löytyvät rakkauden käskyjen sisältä.

"Pakko oikaista että kymmenen käskyä löytyvät rakkauden käskyjen sisältä" Mitähän sinä pyrit osoittamaan? Sillä eihän rakkaus ole tekoja vaan tekoja kanssaihmisten hyväksi sen mukaan kuin on sydäntä ja voimia. Ei ole tarkoitus että pysyttelemme lusotarissa, ettemme vain rikkoisi lhimmäistä vastaan. Vaan tekojahan Jeesus odottaa, hedelmää. Huomaathan että käskyt ovat kieltoja, kuten laki yleensäkin. Vain lepopäivästä ja vanhempiensa kunnioittamisesta on positiivinen käsky, eikä niissäkään rakkaudesta puhuta. Mutta jos Mooseksen lakiin uskot, niin jotain sieltä löytyy.

• koskee
        protest_antti kirjoitti:

"Pakko oikaista että kymmenen käskyä löytyvät rakkauden käskyjen sisältä" Mitähän sinä pyrit osoittamaan? Sillä eihän rakkaus ole tekoja vaan tekoja kanssaihmisten hyväksi sen mukaan kuin on sydäntä ja voimia. Ei ole tarkoitus että pysyttelemme lusotarissa, ettemme vain rikkoisi lhimmäistä vastaan. Vaan tekojahan Jeesus odottaa, hedelmää. Huomaathan että käskyt ovat kieltoja, kuten laki yleensäkin. Vain lepopäivästä ja vanhempiensa kunnioittamisesta on positiivinen käsky, eikä niissäkään rakkaudesta puhuta. Mutta jos Mooseksen lakiin uskot, niin jotain sieltä löytyy.

käsky rakastaa itseäsi:) ja näin et saa sanoa itseäsi tyhmäksi. Jumala ottaa lapsensa huomaansa ja kasvatettavakseen ja se alkaa lain tuntemisesta, mutta vain ikuisen lain, joka on liitonarkissa, mutta ennen kaikkea sinun, minun ja kaikkien sisälle kirjoitettuna ja siksi se portti on ahdas ja tie kapea, joka vie ELÄMÄÄN, sillä meille ei annettu leveää tietä ja mahdollisuutta käsitellä lakia miten sattuu, vaan meidän on sitä kuultava ja sen mukaan kasvettava. Hyvän Paimen tulee kuulaisiin asumaan ja JÄÄ asumaan ja Hänen äänensä kuuluu Pyhän Hengen todistuksella ja tämä rakas ääni ei anna mahdollisuutta rikkoa lakia, vaan antaa VOIMAN PITÄÄ KÄSKYT. Rakkaus on lain täyttänyt ja siksi esim. minä olen näinäkin päivinä käyttänyt hyväksenne aikaani ja käyttänyt lisäksi sairaan henkilön hyväksi paljonkin aikaani ja rikki menneitä olen lohduttanut ja omastani antanut ja pitänyt oven kotiini avoinna, kaikille, jotka tarvitsevat lepopaikkaa. Rakkau on lain täyttymys, ei rikkomus.

• Viimeisen sanan sanoja joka...
        millään tavalla kirjoitti:

tuon lähimäisen kirjoitukseen ilmoittaessani, että en tuomitse, tai sano häntä sivistymättömäksi, enkä tee sitä edelleenkään. Jeesus ei lähettänyt minua syyttämään, etsimään virheitä, vaan lähetti kirjoittamaan totuutta ja ikävä kyllä siitä syntyy monille luulo, että olen tullut tänne tuomioita latelemaan ja virheitä etsimään. En ole tullut sitä tekemään, mutta oikaisen niitä kirjoituksia, jotka vaativat oikaisua ja sen teen rakkaudesta lähimäisiini, sillä itse olen mennyt ahtaasta portista sisään ja voin sanoa, että ei se armo ole sitä, että helpolla kuvitellaan päästävän, vaan armo on sitä, että Armo ottaa lain kavattaman huomaansa ja jatkaa kasvatusta ja siinä kasvatuksessa ihmisestä tulee VAPAA. Kuinka toivoisinkaan, että ihmiset pääsisivät vapauteen ja rauhaan. Kuten tiedämme, monet ovat taakoitettuja lihallisten päätelmiensä takia. Jeesus ottaa taakat poissa ja vie lepoon ja siihen ehdottomasti kuuluu Jumalan Tahdon kanssa sopusoinnussa eläminen. Se on todellista, hyvää ja vapaata elämää. Synti tuo orjuuden, kuuliaisuus vapauden.

Turha kinastelu asian vierestä on sivistymätöntä.

• ihminen, joka
        Viimeisen sanan sanoja joka... kirjoitti:

Turha kinastelu asian vierestä on sivistymätöntä.

olsi kuollut ensimmäisen kerran jo 25 vuotta sitten, mutta Jumala paransi hetkessä ja kolmannen kerran olisin kuollut 1995, mutta Jumala paransi ja siinä välissäkin yhdesti olin kuoleman rajoilla. Kaikki nämä paranemiseni ovat saaneet lääkirit niin suureen hämmästykseen, että ovat sanoneet, vain suuremman voiman kyenneen sen tekemään ja kertoneet, että olin aivan kuolemaisillani lääketieteellisesti katsottuna. Jeesus elää ja Hän on käyttänyt minut kolmesti kuoleman kanssa silmitysten ja siitä on tullut tämä Jumalan tuntemus ja nöyryys, jota te ette taida nöyryydeksi käsittää. Vuodesta 1995 olen saanut olla täydellisen terve ja palvella lähimmäisiäni opettaen heille Jumalan tuntemusta. Olen työtä tekevä ihminen, en ota keneltäkään ihmiseltä palkkaa, mutta Jumalalta saan jatkuvasti palkan ja siksi voin kaikin puolin hyvin ja olen vapaa, enkä mistää puutetta kärsi ja siksi kykenen antamaan omastani tarvitseville.

• Poikkeuksellisen kova olet
        ihminen, joka kirjoitti:

olsi kuollut ensimmäisen kerran jo 25 vuotta sitten, mutta Jumala paransi hetkessä ja kolmannen kerran olisin kuollut 1995, mutta Jumala paransi ja siinä välissäkin yhdesti olin kuoleman rajoilla. Kaikki nämä paranemiseni ovat saaneet lääkirit niin suureen hämmästykseen, että ovat sanoneet, vain suuremman voiman kyenneen sen tekemään ja kertoneet, että olin aivan kuolemaisillani lääketieteellisesti katsottuna. Jeesus elää ja Hän on käyttänyt minut kolmesti kuoleman kanssa silmitysten ja siitä on tullut tämä Jumalan tuntemus ja nöyryys, jota te ette taida nöyryydeksi käsittää. Vuodesta 1995 olen saanut olla täydellisen terve ja palvella lähimmäisiäni opettaen heille Jumalan tuntemusta. Olen työtä tekevä ihminen, en ota keneltäkään ihmiseltä palkkaa, mutta Jumalalta saan jatkuvasti palkan ja siksi voin kaikin puolin hyvin ja olen vapaa, enkä mistää puutetta kärsi ja siksi kykenen antamaan omastani tarvitseville.

Armoa olet saanut armon päälle ja silti kerskaat itsestäsi!

• Protest_antti
        koskee kirjoitti:

käsky rakastaa itseäsi:) ja näin et saa sanoa itseäsi tyhmäksi. Jumala ottaa lapsensa huomaansa ja kasvatettavakseen ja se alkaa lain tuntemisesta, mutta vain ikuisen lain, joka on liitonarkissa, mutta ennen kaikkea sinun, minun ja kaikkien sisälle kirjoitettuna ja siksi se portti on ahdas ja tie kapea, joka vie ELÄMÄÄN, sillä meille ei annettu leveää tietä ja mahdollisuutta käsitellä lakia miten sattuu, vaan meidän on sitä kuultava ja sen mukaan kasvettava. Hyvän Paimen tulee kuulaisiin asumaan ja JÄÄ asumaan ja Hänen äänensä kuuluu Pyhän Hengen todistuksella ja tämä rakas ääni ei anna mahdollisuutta rikkoa lakia, vaan antaa VOIMAN PITÄÄ KÄSKYT. Rakkaus on lain täyttänyt ja siksi esim. minä olen näinäkin päivinä käyttänyt hyväksenne aikaani ja käyttänyt lisäksi sairaan henkilön hyväksi paljonkin aikaani ja rikki menneitä olen lohduttanut ja omastani antanut ja pitänyt oven kotiini avoinna, kaikille, jotka tarvitsevat lepopaikkaa. Rakkau on lain täyttymys, ei rikkomus.

1. Tim. 6:4 niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja, Tit. 3:9 Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.

• Fariseus itseensä kiittelee!
        koskee kirjoitti:

Rakkaus on lain täyttänyt ja siksi esim. minä olen näinäkin päivinä käyttänyt hyväksenne aikaani ja käyttänyt lisäksi sairaan henkilön hyväksi paljonkin aikaani ja rikki menneitä olen lohduttanut ja omastani antanut ja pitänyt oven kotiini avoinna, kaikille, jotka tarvitsevat lepopaikkaa. Rakkau on lain täyttymys, ei rikkomus.

• 1. SEURAKUNTAYHTEYS VÄLTTÄMÄTÖN Rakkautta opitaan varsinkin tottelemalla tätä: Hepr. 10:25 Älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän. On hyvä käydä uskovien yhteyksissä, mutta tärkeää on sitoutua johonkin yhteyteen kuin omana. 2. JAKAMINEN ON LAIN PITÄMISTÄ Gal. 6:2 Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain. Näemme siis, että lainnoudattaminen ei ole kieltoja vaan tekoja toisten hyväksi ja puolesta. Usko näkyy käytännön teoissa. 3. KUTSUTUT RUKOUSELÄMÄÄN Rukoustaakan kantaminen palkitaan, se on hyvä muistaa. Rukous kantaa. Matt. 6:6 Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle. Jaak. 5:15 Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen; ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi. 4. ANNA SE MITÄ ITSE TARVITSET Matt. 7:12 Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat. 2. Kor. 9:6 Huomatkaa tämä: joka niukasti kylvää, se myös niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää, se myös runsaasti niittää. Yksinketrainen laki ja käsky: tiedät mitä toinen tarvitsee, sillä tiedät mitä itse kaipaat. Mene ja tee, niin aikanaan itsellesikin siunaantuu vastaavanlaista. 5. SYDÄN PYRKIKÖÖN VILPITTÖMYYTEEN Matt. 6:15 Mutta jos te ette anna anteeksi toisille, ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne. [Jaak. 2:13] Mark. 11:26 Jos te ette anna anteeksi, ei teidän taivaallinen Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne. Tuo osoittautuu tärkeimmäksi laiksi ja käskyksi uudessa liitossa. Sen huomaa viimeistään, kun koettaa rukoilla Isää Hengessä ja totuudessa: Matt 5:23-24 23 Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, 24 niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi. 6. TÄYTYY RUKOILLA TOSISSAAN Tosissaan rukoilemisestakin Jeesus antoi käskyn. Elikkä oikea rukoilija odottaa saavansa vastauksia. Luuk 11:9-11 9 Niinpä minäkin sanon teille: anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan. 10 Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan. 11 Ja kuka teistä on se isä, joka poikansa häneltä pyytäessä kalaa antaa hänelle kalan sijasta käärmeen. 7. ÄLÄ KÄYNNISTÄ HELVETINPYÖRÄÄ Jaak. 3:6 Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä. Tulee siis karttaa sanakiistoja laista ja muusta. Varsinkaan poistaa varoitusta tuonelasta ja helvetistä. 1. Tim. 6:4 niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja, 1. Piet. 3:10 Sillä: "joka tahtoo rakastaa elämää ja nähdä hyviä päiviä, varjelkoon kielensä pahasta ja huulensa vilppiä puhumasta, 8. ÄLÄ OLE FUNDALISTI ELI ÄLÄ TYYDYTÄ OIKEASSA OLEMISEN TARVETTASI Jaak. 3:2 Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa. 9. ÄLÄ VASTUSTA ARMOA JA ARMOLAHJOJA 1. Kor. 14:12 Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti. 1. Kor. 14:39 Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta. 1. Kor. 14:31 Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta. 10. TYYDYTÄ KILPAILUVIETTISI OIKEALLA TAVALLA Room. 12:10 Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne. Ef 6:2-4 2 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" - tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus- 3 "että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä". Mark 10:43-44 43 Mutta näin ei ole teidän kesken, vaan joka teidän keskuudessanne tahtoo suureksi tulla, se olkoon teidän palvelijanne; 44 ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon kaikkien orja. Jumalan isänrakkaus, Jeesuksen armo ja Hengen osallisuus kanssanne! Antti

• Virheen havainnut

Antin matemaattinen lakutaito on varutettu virheille. Eipä tuossa Antin kymmenen käskyn selostuksessa ole totuutta edes siteksikään. Kyllä Antin kirjoilu käy aivan todesta, niille, jotka eivät ole koskaan tutustuneet kirjoitettuihin kymmeneen käskyyn. Aivan ensiksi jokainen Raamattunsa lukenut huomaa, että Antin käskyluoettelosta puuttuu ensimmäinen käsky kokonaan? Voisiko Raamattu Spesialistia leikkivä Antti hieman kertoa, miksi hän haluaa leikkiä rehellistä Raamattu-opettajaa Näet hän on kaukana rehellisestä Raamattu opettajasta. Näet tämä ensimmäisen käskyn pois-jättäminen todistaa Antin pedollisuuden luonteen. Tietenkin tämä luku kymmenen tulee täyteen, kun tuo erittäin pitkä himoitemis käsky tehdään kahdeksi käskyksi halkaisemalla se. Fiksu Opettajahan tuo Antti on. Jos hän noin pienessä asíassa on kiero, niin kuinka kiero hän mahtanee ollakin vielä suuremmissa asioissa. Esimerkiksi sunnuntain pyhityksestä ei ole annettu Raamatun mukaan mitään käskyä Jumalan antamien Kymmenien käskyjen mukaan. Joten tämäkin osoittaa Antin epärehellisyyttä. Kyllä epärehellisyyttä suositaan kovasti. Ei Antti ole ainoa Narraava Raamatun opettaja tällä palstalla. Eihän Antti tunnu olevan kovinkaan laupias luonne Helvetteineen. Koita hyvä Antti kertoa vaihteeksi hieman tottakin. Toivovat lukiat? Herra olkoon armahtavainen valehtelia Antille!

• Protest_antti

http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/10kaskya.html Onko se hirvas taas? Kun mikään ei kelpaa. Miksi kaikesta pitää protestoida? Ei meidän tarvitse kysyä juutalaisilta, millaisia järjestyksiä he pitävät keskuudessaan. Tuskin parempaa tietolähdettä voi löytyä meille pakanoille käskyjen järjestyksestä kuin protestanttien katekismus. Vaikka eipä käskyjen luettelon - kuolleen kirjaimen - järjestyksellä varmastikaan ole mitään merkitystä. Huomatkaapas tuo, että linkin alarivillä on linkki rakkauden lakiin - uuden liiton keskeiseen lakiin! Mitsä mutuen toi oli: "Aivan ensiksi jokainen Raamattunsa lukenut huomaa, että Antin käskyluoettelosta puuttuu ensimmäinen käsky kokonaan?" Kyllä Antti esitti kivitaulujen 1. käskyn ja totesi, että kieltohan sekin on: "Älä pidä muita jumalia!" Sinulla taitaa olla tuo oikeassaolemisen jumala sydämessäsi ja joka tapauksessa 8. ksäkyn rikoit: LUTHERIN VÄHÄKATEKISMUKSESTA 8. KÄSKY 8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi. Jumalan tarkoitus on, että ihmiset kunnioittavat toisiaan. Lähimmäisen rakastamiseen kuuluu myös hänen maineensa ja kunniansa suojeleminen. Niiden menetys on raskas isku, jonka vaikutus voi tuntua koko elämän ajan. Itsestämme toivomme sanottavan pelkkää hyvää. Meidän on puhuttava lähimmäisistämme samalla tavalla kuin tahdomme heidän puhuvan meistä. Jos muut kertovat lähimmäisestämme pahaa, rakkaus vaatii meitä tukemaan ja auttamaan häntä. Toisen mainetta on varjeltava sekä yksityisesti että julkisesti. Julkisuuteen kuuluu oikeuden ja totuuden vaatimus ja siihen liittyvä avoimuus. Emme kuitenkaan saa paljastaa lähimmäisen rikkomuksia ilman varmaa tietoa ja painavaa syytä. Rikkomusten arvioiminen on uskottu oikeuslaitokselle, joka toteaa syylliset ja asettaa heidät vastuuseen teoistaan. Yksityiselämässä meidän ei tule syyttää toisia eikä paljastaa heidän heikkouksiaan. Tehtävämme on rohkaista heitä vapautumaan menneestä ja etsimään uutta suuntaa elämälleen. Älä levitä perättömiä huhuja äläkä suostu auttamaan väärintekijää todistamalla vilpillisesti hänen hyväkseen. Älä eksy joukon mukana tekemään pahaa äläkä riita-asiassa todistaessasi vääristä totuutta enemmistön mielen mukaiseksi. (2. Moos. 23:1–2) Älkää valehdelko toisillenne. Olettehan riisuneet yltänne vanhan minänne kaikkine tekoineen ja pukeutuneet uuteen, joka jatkuvasti uudistuu oppiakseen yhä paremmin tuntemaan Luojansa ja tullakseen hänen kaltaisekseen. (Kol. 3:9–10) Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi. MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS: Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme puhu lähimmäisestämme perättömiä, petä hänen luottamustaan, panettele häntä tai tahraa juoruilla hänen mainettaan, vaan puolustamme häntä, puhumme hänestä hyvää ja tulkitsemme kaiken hänen parhaakseen. (Lutherin Vähä katekismus) 8 Sisällysluettelo Hakemisto Kymmenen käskyä Protest_antti

• ## Aivan ensiksi jokainen Raamattunsa lukenut huomaa, että Antin käskyluoettelosta puuttuu ensimmäinen käsky kokonaan? ## Kukaan ei ole Jumalaa nähnyt, että palvelisi häntä käsin ja töin. Siksi on tekopyhää korostaa tuota ensimmäistä. Jeesus korosti toista kantavaa käskyä - lähimmäisenrakkaus - ja selosti, että lähimmäisessä Jumala nähdään ja Häntä palvellaan. Kirjoitin 10 kärjessä käytännön käskyistä, enkä kuolleista kirjaimista.

• Yks-tämmönen

voisi olla edelleen muodossa; Alä tee huorin. Tämä siksi, että ei tulisi sellaista kuvaa, että avosuhteessa eläminen on hyväksyttävää Jumalan silmissä.

• Protest_antti

Huomauttasin että erotakaan ei saa paitsi huoruuden tähden. Ja sekin oli vain myönnytys, kuten Jeesus sanoi -- koska Israelin miesten sydämet olivat kovia, niin Mooses jäljestäpäin sääsi lain erokirjasta. KUUDES KÄSKY 6 Älä tee aviorikosta. Jumala on luonut ihmiset miehiksi ja naisiksi. Seksuaalisuus on osa Jumalan luomistyötä. Sen tarkoitus on palvella miehen ja naisen välisen suhteen syntymistä ja säilymistä. Aviosuhteessa voimme tuottaa toiselle iloa, oppia palvelevaa rakkautta ja kasvattaa uutta sukupolvea. Avioliitto on perheen perusta. Julkinen sitoutuminen ja yhteiskunnan vahvistus antavat sille turvan. Elinikäisessä avioliitossa miehen ja naisen suhde voi parhaiten toteutua Jumalan tarkoittamalla tavalla. Avioliiton suojelemisen vaatimus koskee sekä omaa että toisten avioliittoa. Käskyn piiriin kuuluu ihmisen koko elämänkaari. Rakkaudesta ja vastuusta irrotettu seksuaalisuus orjuuttaa ihmistä ja vahingoittaa sekä häntä itseään että toisia. Avioliiton rikkominen haavoittaa syvimpiä ihmissuhteita ja horjuttaa elämän perusrakennetta. Puolisoiden keskinäinen anteeksiantamus ja tahto sitoutua toisiinsa saattavat kuitenkin auttaa vaikeastakin umpikujasta. Avioliiton lopullinen särkyminen voi johtaa avioeroon. Päätös uudelleen avioitumisesta on vastuullinen ja vakava. Sen tuominen Jumalan ja ihmisten eteen ei kysy vain tahtoa sitoutua vaan myös armoa ja anteeksiantamusta. Ei Jumala luonut vain miestä eikä antanut elämää ja henkeä vain hänelle. Miten mies yksin voisi pyytää jälkeläisiä Jumalalta? Varokaa siis, ettei kukaan teistä hylkää vaimoaan, jonka on ottanut jo nuoruudessaan! (Mal. 2:15) Jeesus sanoi: ”Maailman alussa Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi. Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.” (Mark. 10:6–9) Älä tee aviorikosta. MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS: Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että pidämme sanamme ja tekomme puhtaina ja kurinalaisina sekä rakastamme ja kunnioitamme kukin aviopuolisoamme. (Lutherin Vähä katekismus)

• hirvas

käyttämä sana "laki" tarkoittaa 10 käskyä, niin tässä ilmoitetaan, kenelle laki oli pantu: 1.Tim.1:8-11 8 Mutta me tiedämme, että laki on hyvä, kun sitä lain mukaisesti käytetään 9 ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, 10 haureellisille, miehimyksille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan- 11 autuaan Jumalan kirkkauden evankeliumin mukaisesti, joka on minulle uskottu. Ei kukaan parannuksen tehnyt ja vanhurskas tarvitse yhtään käskyä, koska hän elää Pyhän Hengen ohjauksessa.

• ihmisestä

tulee vanhurskas. Noinko vain, kun kertoo uskovansa Jeesukseen. Ei, vaan Jumala vanurskauttaa kuuliaiset ja vanhurkauttamiseen päässeet ovat pitäneet Jumalan kymmenen käskyä ja näitä, joilla on Jeesuksen usko ja Jumalan käskyt, vastaan käydään, vaikka he itse ovatkin rakastavia. Jumala vanhurkauttaa kuuliaiset.

• hirvas
        ihmisestä kirjoitti:

tulee vanhurskas. Noinko vain, kun kertoo uskovansa Jeesukseen. Ei, vaan Jumala vanurskauttaa kuuliaiset ja vanhurkauttamiseen päässeet ovat pitäneet Jumalan kymmenen käskyä ja näitä, joilla on Jeesuksen usko ja Jumalan käskyt, vastaan käydään, vaikka he itse ovatkin rakastavia. Jumala vanhurkauttaa kuuliaiset.

mieltä, koska Raamattu todistaa VAIN Jumalan vanhurskauttavan ihmisen uskon kautta. Room. 8:33 Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa.

• tiedämme
        hirvas kirjoitti:

mieltä, koska Raamattu todistaa VAIN Jumalan vanhurskauttavan ihmisen uskon kautta. Room. 8:33 Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa.

usko on todella uskomista Jumalan Sanaan/Jeesukseen, sillä vain Jumalan Sana tekee ihmisestä kelvollisen Jumalalle. Ei omat järjenpäätelmät, vaan Sana, joka tuli lihaan ja opetti kolme vuotta Jumalan Tahtoa ja uhrasi Itsenä ainoana täydellisenä ihmisenä ja uhrina ja tämän Uhrin perusteella pääsemme laista vanhurskauteen, jos emme riko täytettyä lakia. Se on täytetty, kaikki on täytetty, koko laki ja kaikki profetiat.

• hirvas
        tiedämme kirjoitti:

usko on todella uskomista Jumalan Sanaan/Jeesukseen, sillä vain Jumalan Sana tekee ihmisestä kelvollisen Jumalalle. Ei omat järjenpäätelmät, vaan Sana, joka tuli lihaan ja opetti kolme vuotta Jumalan Tahtoa ja uhrasi Itsenä ainoana täydellisenä ihmisenä ja uhrina ja tämän Uhrin perusteella pääsemme laista vanhurskauteen, jos emme riko täytettyä lakia. Se on täytetty, kaikki on täytetty, koko laki ja kaikki profetiat.

oli Jumalan ja israelilaisten välinen juttu, ja se loppui uuteen liittoon, jolloin me pakanatkin pääsimme osalliseksi pelastuksesta uskon kautta ilman ainuttakaan lakia. Sitä ei enää ole, se on loppu.

• mielestäsi?
        hirvas kirjoitti:

oli Jumalan ja israelilaisten välinen juttu, ja se loppui uuteen liittoon, jolloin me pakanatkin pääsimme osalliseksi pelastuksesta uskon kautta ilman ainuttakaan lakia. Sitä ei enää ole, se on loppu.

Laki ajoi minut Kristukseen, kun olin niin mitätön, että en kyennyt elämään rakkauden laissa, en kyennyt rakastamaan Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin, kuin itseäni. Mistä sen tiesin. Siitä, että en rakastanut ja kunnoittanut toista vanhempaani ja vaikka mistä muustakin asiasta sen havaitsin. Yritin rakastaa, kuten rakkaudenlaki vaatii, vanhempaani, mutta olin kykenemätön. En antanut periksi, vaan olin kuuliainen käskylle, joka vaati rakkautta ja pelastuin sillä rikkomasta vanhempaani vastaan, mutta omat tunteen eivät kokeneet vaputta, eivätkä helpotusta, vaan se oli sellaista lain alla puurtamista. (Se laki tuli tietooni sisäisenä lakina, kuten tulee jokaisen tietoon.) Kunnen Jumalan armosta sain tulla ymmärrykseen ja käsittää, että koko laki on puolestani täytetty ja silloin käännyin lain täyttäjän, Jeesuksen puoleen ja aivan huusin Häntä avukseni ja Hän oli nähnyt sen, että tahdoin elää Jumalan Tahdossa ja sen takia Hän tuli heti antamaan avun ja teki minusta kykenevän rakkaudenlaissa eläjän ja sain tulla vapaaksi ja suhteeni tähän vanhempaani muodostui kertakaikkiaan hyväksi. Vanhempani ei toki muuttunut heti, mutta minä MUUTUIN. Laki ajamalla ajoi minut Jeesuksen luokse armoa kerjäämään ja totisesti sain armahdukden.

• hirvas
        mielestäsi? kirjoitti:

Laki ajoi minut Kristukseen, kun olin niin mitätön, että en kyennyt elämään rakkauden laissa, en kyennyt rakastamaan Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin, kuin itseäni. Mistä sen tiesin. Siitä, että en rakastanut ja kunnoittanut toista vanhempaani ja vaikka mistä muustakin asiasta sen havaitsin. Yritin rakastaa, kuten rakkaudenlaki vaatii, vanhempaani, mutta olin kykenemätön. En antanut periksi, vaan olin kuuliainen käskylle, joka vaati rakkautta ja pelastuin sillä rikkomasta vanhempaani vastaan, mutta omat tunteen eivät kokeneet vaputta, eivätkä helpotusta, vaan se oli sellaista lain alla puurtamista. (Se laki tuli tietooni sisäisenä lakina, kuten tulee jokaisen tietoon.) Kunnen Jumalan armosta sain tulla ymmärrykseen ja käsittää, että koko laki on puolestani täytetty ja silloin käännyin lain täyttäjän, Jeesuksen puoleen ja aivan huusin Häntä avukseni ja Hän oli nähnyt sen, että tahdoin elää Jumalan Tahdossa ja sen takia Hän tuli heti antamaan avun ja teki minusta kykenevän rakkaudenlaissa eläjän ja sain tulla vapaaksi ja suhteeni tähän vanhempaani muodostui kertakaikkiaan hyväksi. Vanhempani ei toki muuttunut heti, mutta minä MUUTUIN. Laki ajamalla ajoi minut Jeesuksen luokse armoa kerjäämään ja totisesti sain armahdukden.

lihallisten ponnistelujesi kautta tullut "uskoon". Kirjoitit näin >>> Laki ajamalla ajoi minut Jeesuksen luokse armoa kerjäämään ja totisesti sain armahdukden.

• ollut niin kauan,
        hirvas kirjoitti:

lihallisten ponnistelujesi kautta tullut "uskoon". Kirjoitit näin >>> Laki ajamalla ajoi minut Jeesuksen luokse armoa kerjäämään ja totisesti sain armahdukden.

kuin kykenen muistamaan, mutta se uskoni ei riittänyt Jumalalle, vaan Hän veti minua lapsena uskomaan Jeesukseen/Jumalan Sanaan, mutta vaikka kutsu oli äärettömän voimakas, niin kieltäydyin ja jatkoin uskomista Jumalaan omalla tavallani. Kului kymmenen vuotta ja kutsu uudistui ja silloin otin sen vastaan ja enää en voinutkaan uskoa miten itse halusin, sillä samantien laki sisälläni alkoi minua puhuttelamaan ja sain havaita, että se entinen uskoni ei ollut tehnyt minusta Jumalan lasta, vaikka olinkin luullut olevani hyvä ihminen. Laki todellakin näytti, että en ollut Jumalan kaltainen, enkä rakastanut Jumalan tavalla ja se ajoi minut pyytämään armoa ja sain sen ja tulin kykeneväksi Jumalan lapseksi.

• hirvas
        ollut niin kauan, kirjoitti:

kuin kykenen muistamaan, mutta se uskoni ei riittänyt Jumalalle, vaan Hän veti minua lapsena uskomaan Jeesukseen/Jumalan Sanaan, mutta vaikka kutsu oli äärettömän voimakas, niin kieltäydyin ja jatkoin uskomista Jumalaan omalla tavallani. Kului kymmenen vuotta ja kutsu uudistui ja silloin otin sen vastaan ja enää en voinutkaan uskoa miten itse halusin, sillä samantien laki sisälläni alkoi minua puhuttelamaan ja sain havaita, että se entinen uskoni ei ollut tehnyt minusta Jumalan lasta, vaikka olinkin luullut olevani hyvä ihminen. Laki todellakin näytti, että en ollut Jumalan kaltainen, enkä rakastanut Jumalan tavalla ja se ajoi minut pyytämään armoa ja sain sen ja tulin kykeneväksi Jumalan lapseksi.

laki oli vain rikollisia varten, jos nyt vähääkään olet tutkinut sen historiaa Raamatusta. Usko ja armo ovat Jumalan antia, laki oli pantu vain niskuroivia israelilaisia varten. Ja sitä lakia ei ole enää, eihän sitä kukaan enää tarvitse pelastuakseen..

• vähäsen:)
        hirvas kirjoitti:

laki oli vain rikollisia varten, jos nyt vähääkään olet tutkinut sen historiaa Raamatusta. Usko ja armo ovat Jumalan antia, laki oli pantu vain niskuroivia israelilaisia varten. Ja sitä lakia ei ole enää, eihän sitä kukaan enää tarvitse pelastuakseen..

Koska et tunnusta ikuista lakia, niin kysynkin, voitko sinä varastaa, valehdella, sanoa lähimmäisestäsi väärän todistuksen...... Et varmaankaan ja se johtuu siitä, että ikuinen laki on sen rakkauden sisällä, missä Jumalan lapsi elää ja näin sinä tunnustatkin ikuistalakia, ehkäpä ymmärtämättä sitä itsekkään. Tuo toteutuu vain, jos olet uskossa Jeesukseen. Usko Jeesukseen pitää käskyt, eli ikuisen lain. Elätkö sinä rakkaudenlaissa, joka tunnustaa Jeesuksen uskoa ja Jumalan käskyjä.

• hirvas
        vähäsen:) kirjoitti:

Koska et tunnusta ikuista lakia, niin kysynkin, voitko sinä varastaa, valehdella, sanoa lähimmäisestäsi väärän todistuksen...... Et varmaankaan ja se johtuu siitä, että ikuinen laki on sen rakkauden sisällä, missä Jumalan lapsi elää ja näin sinä tunnustatkin ikuistalakia, ehkäpä ymmärtämättä sitä itsekkään. Tuo toteutuu vain, jos olet uskossa Jeesukseen. Usko Jeesukseen pitää käskyt, eli ikuisen lain. Elätkö sinä rakkaudenlaissa, joka tunnustaa Jeesuksen uskoa ja Jumalan käskyjä.

meillä on Suomessa Suomen laki, ja Jumalan sana käskee olemaan alamainen lailliselle esivaltalle, koska se on Jumalan asettama. Koska minä uskon Jumalan ilmoitukseen, olen alamainen Hänen kehoitukselleen. Room. 13:1 Jokainen olkoon ALAMAINEN sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä EI OLE ESIVALTAA MUUTOIN KUIN JUMALALTA; ne, jotka ovat, ovat JUMALAN ASETTAMAT. Ketään ei ole tuomittu Suomessa eikä missään muuallakaan esimerkiksi murhasta Moosekselle annetun 10 käskyn mukaan, vaan Suomen lain mukaan. Siis vanhan liiton laki ei enää ole voimassa missään - usko jo!

• ei olisi
        hirvas kirjoitti:

meillä on Suomessa Suomen laki, ja Jumalan sana käskee olemaan alamainen lailliselle esivaltalle, koska se on Jumalan asettama. Koska minä uskon Jumalan ilmoitukseen, olen alamainen Hänen kehoitukselleen. Room. 13:1 Jokainen olkoon ALAMAINEN sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä EI OLE ESIVALTAA MUUTOIN KUIN JUMALALTA; ne, jotka ovat, ovat JUMALAN ASETTAMAT. Ketään ei ole tuomittu Suomessa eikä missään muuallakaan esimerkiksi murhasta Moosekselle annetun 10 käskyn mukaan, vaan Suomen lain mukaan. Siis vanhan liiton laki ei enää ole voimassa missään - usko jo!

lakia, etkä sitä joutuisi pelkäämään, niin sittenkö tekisit tekoja, jotka eivät päivänvaloa siedä? Johtuuko tuosta ajatustavasta, että ns. uskovaisetkin valehtelevat ja riistävät lähimmäistään. Jos ei ole lakia, eikä sen kunnioitusta, niin silloinhan sitä voi tehdä mitä mieli tekee tehdä. Jumalan lapsilla on laki ja sen on rakkaus täyttänyt, ei poistanut, vaan täyttänyt. Sydämen uskovainen toteaa sen, että jos ajatuksiinkaan tulee jotakin lain vastaista, niin silloin on äkkiä tehtävä parannus ja näin saa pysyä täytetyssä laissa.

• hirvas
        ei olisi kirjoitti:

lakia, etkä sitä joutuisi pelkäämään, niin sittenkö tekisit tekoja, jotka eivät päivänvaloa siedä? Johtuuko tuosta ajatustavasta, että ns. uskovaisetkin valehtelevat ja riistävät lähimmäistään. Jos ei ole lakia, eikä sen kunnioitusta, niin silloinhan sitä voi tehdä mitä mieli tekee tehdä. Jumalan lapsilla on laki ja sen on rakkaus täyttänyt, ei poistanut, vaan täyttänyt. Sydämen uskovainen toteaa sen, että jos ajatuksiinkaan tulee jotakin lain vastaista, niin silloin on äkkiä tehtävä parannus ja näin saa pysyä täytetyssä laissa.

vieläkään tätä? Room. 8:9 Mutta te ETTE OLE LIHAN VALLASSA, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa. Jolla on Jumalan Henki ei tee LIHAN tekoja, ei varasta, ei tapa, ei tee huorin ym ym. Sinä olet lihan vallassa, et Jumalan Hengen, ja siksi yrität kumottuun lakiin nojaamalla tulla vanhurskaaksi. Tulet sillä korkeintaan omavanhurskaaksi, kuten fariseukset.

• Käskyt ja lait jo tiedetään
        ei olisi kirjoitti:

Käskyt ovat meille tuttuja jo nuoruudestamme asti. Mutta vain rakkaus voi muuttaa tämän maan. JOS tutkailee palautetta, voi havaita, että meidän on turha tässä vaiheessa keskustella laista. Sillä emme näköjään tahdo tietää mitään lähimmäis- rakkaudesta. Kilvan kiisellään laista ja poljetaan toinen toistamme samalla armottomasti. Useimmille meistä Jumala on antanut lain sydämeen. Eikä tilaa jää toisensa kunnioittamiselle. Voimme rakastaa vasta sitten, kun Jumala ensin on rakasanut meitä. Ei rakkaus ole siinä että me rakastamme laista kinaamista, vaan siinä, että Jumala ensin rakasti meitä, vihamiehiään. Siinä on rakkaus - ei siinä että me rakastamme - vaan siinä että Jumala on ensin rakastanut meitä. Pojassaan. Näin opettaa meitä rakkauden apostoli, Johannes. Vasta sitten voidaan turvallisesti muita vahingoittamatta alkaa lakia noudattamaan, kun on täytytty jumalallisella - ei luonteella vaan - rakkaudella.

• rakkaus...

Onko rakkaus sinun Jumalasi? Miten voit sanoa, että rakkaus ei päde 10 käskyssä lähimmäisiin? Onko sinulla, joku toinen jumala? Joka ei ole rakkaus ja näin ollen sinun ei tarvitse rakastaa vihollista tai lähmmäistä? Mitä sinulle ensimmäinen käsky kertoo? Tuskin yhtikäs mitään, jos et ole tustunut raamattuun?

• Velkahan on maksettava eikös juu? Jos aikaa jää niin mikäpä siinä - lukisin lakia ja alkaisin toteuttaa sitä. Aika ei riitä. 1. Joh. 4:10 Siinä on rakkaus -- ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan siinä, että hän on rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi. [Joh. 3:16; Room. 5:8; 1. Joh. 2:2] 1. Joh. 4:11 Rakkaat ystävät! Kun Jumala on meitä näin rakastanut, tulee meidänkin rakastaa toisiamme. 1. Joh. 4:19 Me rakastamme, koska Jumala on ensin rakastanut meitä. Tekomme eivät ole laintekoja vaan rakkauden velan lyhentelemistä vaaudesta käsin. Room. 13:8 Älkää olko kenellekään mitään velkaa, paitsi että rakastatte toisianne. Joka rakastaa toista, on täyttänyt lain vaatimukset. [13:8,9: 2. Moos. 20:13-17; 3. Moos. 19:18 | Mark. 12:31 ] 1. Tess. 4:10 Tehän rakastatte kaikkia uskonveljiä koko Makedoniassa. Mutta me kehotamme teitä, veljet, pyrkimään yhä parempaan.

• rakkaus,
        AnttiVKantola kirjoitti:

Velkahan on maksettava eikös juu? Jos aikaa jää niin mikäpä siinä - lukisin lakia ja alkaisin toteuttaa sitä. Aika ei riitä. 1. Joh. 4:10 Siinä on rakkaus -- ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan siinä, että hän on rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi. [Joh. 3:16; Room. 5:8; 1. Joh. 2:2] 1. Joh. 4:11 Rakkaat ystävät! Kun Jumala on meitä näin rakastanut, tulee meidänkin rakastaa toisiamme. 1. Joh. 4:19 Me rakastamme, koska Jumala on ensin rakastanut meitä. Tekomme eivät ole laintekoja vaan rakkauden velan lyhentelemistä vaaudesta käsin. Room. 13:8 Älkää olko kenellekään mitään velkaa, paitsi että rakastatte toisianne. Joka rakastaa toista, on täyttänyt lain vaatimukset. [13:8,9: 2. Moos. 20:13-17; 3. Moos. 19:18 | Mark. 12:31 ] 1. Tess. 4:10 Tehän rakastatte kaikkia uskonveljiä koko Makedoniassa. Mutta me kehotamme teitä, veljet, pyrkimään yhä parempaan.

joka sisältyy tähän, kun opit tuntemään kuka hän on ja ilmeisesti on niin käynyt. Miksi sitten kieltää Jumalan ikuisen lain 10. käskyä. Muut jumalat eivät voi antaa ikuista elämää! 1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.

• Tehän kiellättekin melkein ...
        rakkaus, kirjoitti:

joka sisältyy tähän, kun opit tuntemään kuka hän on ja ilmeisesti on niin käynyt. Miksi sitten kieltää Jumalan ikuisen lain 10. käskyä. Muut jumalat eivät voi antaa ikuista elämää! 1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.

Kieltolaki

• muunnelma
        Tehän kiellättekin melkein ... kirjoitti:

Kieltolaki

ensimmäisestä käskystä.

• Tiedostava
        muunnelma kirjoitti:

ensimmäisestä käskystä.

http://www.evl.fi/katekismus/ Ja ensimmäinen käsky kieltää pitämästä muita jumalia. Raamatusta voipi sisällön tarkistaa jos kiinnostaa.

• Kun tutkailee palautetta, voi havaita, että meidän on turha tässä vaiheessa keskustella laista. Sillä emme näköjään tahdo tietää mitään lähimmäis- rakkaudesta. Kilvan kiisellään laista ja poljetaan toinen toistamme samalla armottomasti. Useimmille meistä Jumala on antanut lain sydämeen. Eikä tilaa jää toisensa kunnioittamiselle. Voimme rakastaa vasta sitten, kun Jumala ensin on rakasanut meitä. Ei rakkaus ole siinä että me rakastamme laista kinaamista, vaan siinä, että Jumala ensin rakasti meitä, vihamiehiään. Siinä on rakkaus - ei siinä että me rakastamme - vaan siinä että Jumala on ensin rakastanut meitä. Pojassaan. Näin opettaa meitä rakkauden apostoli, Johannes. Vasta sitten voidaan turvallisesti muita vahingoittamatta alkaa lakia noudattamaan, kun on täytytty jumalallisella - ei luonteella vaan - rakkaudella.

• kiistellyt laista?

En ole lukenut kaikkea tähän ketjuun kirjoitettua, mutta omalta osaltani sanon, että en kiistele laista, vaan kerron, että RAKKAUS TÄYTTÄÄ LAIN, ei poista sitä, eikä riko sitä ja tokihan sen saamme sisältämme havaita. Jumala kirjoitti ikuisen lain jokaisen ihmisen henkeen.

• protest_antti
        kiistellyt laista? kirjoitti:

En ole lukenut kaikkea tähän ketjuun kirjoitettua, mutta omalta osaltani sanon, että en kiistele laista, vaan kerron, että RAKKAUS TÄYTTÄÄ LAIN, ei poista sitä, eikä riko sitä ja tokihan sen saamme sisältämme havaita. Jumala kirjoitti ikuisen lain jokaisen ihmisen henkeen.

1. Tim. 6:4 niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja, Tit. 3:9 Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia.

• en tunne huonoja
        protest_antti kirjoitti:

tunteita, vaan tunne rakkautta ja haluan, että jokainen pääsee vapauteen ja tulee ikuiseen lakiin, jonka rakkaus täyttää. Ei ole armoa, jos ei ole kuuliaisuutta. Tu

• ja on jo
        en tunne huonoja kirjoitti:

tunteita, vaan tunne rakkautta ja haluan, että jokainen pääsee vapauteen ja tulee ikuiseen lakiin, jonka rakkaus täyttää. Ei ole armoa, jos ei ole kuuliaisuutta. Tu

tullut, jolloin laittomuus pyrkii voimaan ja täyttämään kaikki tilat. Ihmiset ovat ahdistettuja, eivätkä itsekkään käsitä, että synnin seurausta on ahdistukset ja masennukset ja usein tätä syntiä kantaa koko se yhteisö, jossa ihminen elää ja asuu. Kuuliaisuus tuo vapauden pahoista tunteista ja antaa elämän ja vaikka ihminen ei heti uskoon tultuaan olekkaan täysi-ikänen uskossaan, niin aivan varmasti hän saa siihen kasvaa ja tulla vapaaksi. Laki ajaa Kristukseen ja sen jälkeen Armo kasvattaa. Emme me ajattele koko ajan lakia, koska elämme täytetyssä laissa, emmekä sitä itse täytä. Suomessakin on paljon uskonnollisuutta, jossa koko ajan rikotaan ikuista lakia, vaikka suulla hoetaan Herra, Herra.

• protest_antti
        en tunne huonoja kirjoitti:

Alexit eivät taida tunteakaan "armoa ja totuutta", vaan totuuden armottomasta laista? Siksi kinaatte. 1. Tim. 6:4 niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja, Tit. 3:9 Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia. V a s t a sitten voi tulla tutuksi armon kanssa, kun ensin on tunnustanut itselleen, että laki on täysin armoton ... Room. 7:10 ja minä kuolin. Näin käsky, jonka oli määrä antaa elämä, tuottikin minulle kuoleman. [3. Moos. 18:5; Hes. 20:11; Room. 10:5] Gal. 2:19 Lain vaikutuksesta minä kuolin, mutta kuolin vapaaksi laista elääkseni Jumalalle. Minut on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu. Lainvaatija vaatii muilta lakia, armahdettu ei kersku lailla, mutta pitää itsestään vaarin, ettei lakiakaan riko turhan päiten, kun rakastaa lähimmäistään. Room. 7:4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.

• protest_antti
        ja on jo kirjoitti:

tullut, jolloin laittomuus pyrkii voimaan ja täyttämään kaikki tilat. Ihmiset ovat ahdistettuja, eivätkä itsekkään käsitä, että synnin seurausta on ahdistukset ja masennukset ja usein tätä syntiä kantaa koko se yhteisö, jossa ihminen elää ja asuu. Kuuliaisuus tuo vapauden pahoista tunteista ja antaa elämän ja vaikka ihminen ei heti uskoon tultuaan olekkaan täysi-ikänen uskossaan, niin aivan varmasti hän saa siihen kasvaa ja tulla vapaaksi. Laki ajaa Kristukseen ja sen jälkeen Armo kasvattaa. Emme me ajattele koko ajan lakia, koska elämme täytetyssä laissa, emmekä sitä itse täytä. Suomessakin on paljon uskonnollisuutta, jossa koko ajan rikotaan ikuista lakia, vaikka suulla hoetaan Herra, Herra.

"Suomessakin on paljon uskonnollisuutta, jossa koko ajan rikotaan ikuista lakia, vaikka suulla hoetaan Herra, Herra." Tottakai uskonnollinen pastori rientää sapattia viettämään ja jättää avun tarpeessa olevan avutta. Johan sen sanoi Jeesuskin. Mutta ei meillä ole lakia, jolla voitaisiin velvoittaa ketään noudattelemaan rakkautta. Se on itsestä löydyttävä. Kielotämättä tuo lain korostaminen on suuri uskonnollinen ongelma. Mutta me tosiuskovat voimme näyttää tietä parempaan.

• Veli Herrassa
        ja on jo kirjoitti:

Joh. 4:23 Tulee aika -- ja se on jo nyt -- jolloin kaikki oikeat rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa. Sellaisia rukoilijoita Isä tahtoo.

• Ei olla Raamatussa

Antin luettelelosta puuttuu ensimmäinen Käsky. Tottakai, joka ikinen ymmärtävä kristitty käsittää tämän asian. Oli aikoinaan avioliitto, jolloin Kristityt ja pakanat avioituivat, Pakanat palvelivat kuvia ja patsaita Jumalinaan ja nämä Jumalan kuvat siirrettiin kirkkoon, koska tämä ensimmäinen käsky ei soveltunut tähän seka usko seurakuntaan, niin kirkon pyhät miehet poistivat tämän käskyn Katkismuksesta. Lutteri oli vain tavallinen Copycät joka ei edes huomannut koko väärennnystä. Väärennys on aina väärennys. Väärennys piti tietysti korjata. He pyhät miehet tekivät pyhän väärennöksen ja halkaisivat Himoitsemis käskyn kahtia. Näin saatiin todella luku pysymään kymmenenä väärennettynä muotona. Sunnuntai ei ole koskaan kuulunut kymmeniin käskyihin eikä koskaan tule kuulumaankaan, Näet kuuluuhan sunnuntai kokonaan Saatana nimisen Jumalan käskyihin, ehkä kuulostaa paremmalta, jos käytämme tämän valon tuoja enkelin nimeä tästä Jumaluudesta. Lusifer kuulostaa kauniilta Antin mielestä Jeesus nimen rinnalla, siksi hän aina haluaa olla Lusiferin pyhityksen kannattaja. Oletko Raamatun opettaja Herra Kantola puhunut totta kirkon pyhistä asioista. Ei totuuden vierestä kertominen ole koskaan totta vaikka Vääryys hynajallakin voideltaisiin. Valhe on aina valhetta. Sunnuntai ei kuulu kymmeniin käskyihin. Tämä on totuus paljastettuna. Valhe on valhetta koeta ymmärtää.

• Mutta missä se rakkaus viipyy?

Kun tutkailee keskustelua, voi havaita, että meidän on turha tässä vaiheessa keskustella laista. Sillä emme näköjään tahdo tietää mitään lähimmäis- rakkaudesta. Kilvan kiisellään laista ja poljetaan toinen toistamme samalla armottomasti. Useimmille meistä Jumala on antanut lain sydämeen. Eikä tilaa jää toisensa kunnioittamiselle. Voimme rakastaa vasta sitten, kun Jumala ensin on rakasanut meitä. Ei rakkaus ole siinä että me rakastamme laista kinaamista, vaan siinä, että Jumala ensin rakasti meitä, vihamiehiään. Siinä on rakkaus - ei siinä että me rakastamme - vaan siinä että Jumala on ensin rakastanut meitä. Pojassaan. Näin opettaa meitä rakkauden apostoli, Johannes. Vasta sitten voidaan turvallisesti muita vahingoittamatta alkaa lakia noudattamaan, kun on täytytty jumalallisella - ei luonteella vaan - rakkaudella.

• uteljas

Onko muak Elleni n10 käskyä paremmat kuin nämä Lutherin, selityksin varustettuna? http://www.evl.fi/katekismus/ http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/10kaskya.html Kymmenen käskyä 1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.    2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.    3. Pyhitä lepopäivä.    4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.    5. Älä tapa.    6. Älä tee aviorikosta.    7. Älä varasta.    8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.    9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.    10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu. Ja bonuksena yllätys yllätys! Rakkauden laki myös on linkissä selitetty, siinä lopussa, 10. käskyn jälkeen. Sellaista turhaan odottelemme Elleniltä, vaikka spiritismin kautta olisikin hän "jatkuva totuuden lähde" adventisteille!

• KÄSKYT PITI OLEMAN VAIN ALUSTUS JA TÄMÄ KAKKOSVIESTI - UUDET KÄSKYT - PITI OLEMAN PÄÄAIHA - miksi meitä kiinnostaa vain antiikki? Jumalan 10 kärjessä käskyä tänään Kirjoittanut: AnttiVKantola 23.4.2009 klo 07.57 1. SEURAKUNTAYHTEYS VÄLTTÄMÄTÖN Rakkautta opitaan varsinkin tottelemalla tätä: Hepr. 10:25 Älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän. On hyvä käydä uskovien yhteyksissä, mutta tärkeää on sitoutua johonkin yhteyteen kuin omana. 2. JAKAMINEN ON LAIN PITÄMISTÄ Gal. 6:2 Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain. Näemme siis, että lainnoudattaminen ei ole kieltoja vaan tekoja toisten hyväksi ja puolesta. Usko näkyy käytännön teoissa. 3. KUTSUTUT RUKOUSELÄMÄÄN Rukoustaakan kantaminen palkitaan, se on hyvä muistaa. Rukous kantaa. Matt. 6:6 Vaan sinä, kun rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle. Jaak. 5:15 Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen; ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi. 4. ANNA SE MITÄ ITSE TARVITSET Matt. 7:12 Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat. 2. Kor. 9:6 Huomatkaa tämä: joka niukasti kylvää, se myös niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää, se myös runsaasti niittää. Yksinketrainen laki ja käsky: tiedät mitä toinen tarvitsee, sillä tiedät mitä itse kaipaat. Mene ja tee, niin aikanaan itsellesikin siunaantuu vastaavanlaista. 5. SYDÄN PYRKIKÖÖN VILPITTÖMYYTEEN Matt. 6:15 Mutta jos te ette anna anteeksi toisille, ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne. [Jaak. 2:13] Mark. 11:26 Jos te ette anna anteeksi, ei teidän taivaallinen Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne. Tuo osoittautuu tärkeimmäksi laiksi ja käskyksi uudessa liitossa. Sen huomaa viimeistään, kun koettaa rukoilla Isää Hengessä ja totuudessa: Matt 5:23-24 23 Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, 24 niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi. 6. TÄYTYY RUKOILLA TOSISSAAN Tosissaan rukoilemisestakin Jeesus antoi käskyn. Elikkä oikea rukoilija odottaa saavansa vastauksia. Luuk 11:9-11 9 Niinpä minäkin sanon teille: anokaa, niin teille annetaan; etsikää, niin te löydätte; kolkuttakaa, niin teille avataan. 10 Sillä jokainen anova saa, ja etsivä löytää, ja kolkuttavalle avataan. 11 Ja kuka teistä on se isä, joka poikansa häneltä pyytäessä kalaa antaa hänelle kalan sijasta käärmeen. 7. ÄLÄ KÄYNNISTÄ HELVETINPYÖRÄÄ Jaak. 3:6 Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä. Tulee siis karttaa sanakiistoja laista ja muusta. Varsinkaan poistaa varoitusta tuonelasta ja helvetistä. 1. Tim. 6:4 niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja, 1. Piet. 3:10 Sillä: "joka tahtoo rakastaa elämää ja nähdä hyviä päiviä, varjelkoon kielensä pahasta ja huulensa vilppiä puhumasta, 8. ÄLÄ OLE FUNDALISTI ELI ÄLÄ TYYDYTÄ OIKEASSA OLEMISEN TARVETTASI Jaak. 3:2 Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa. 9. ÄLÄ VASTUSTA ARMOA JA ARMOLAHJOJA 1. Kor. 14:12 Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti. 1. Kor. 14:39 Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta. 1. Kor. 14:31 Sillä te saatatte kaikki profetoida, toinen toisenne jälkeen, että kaikki saisivat opetusta ja kaikki kehoitusta. 10. TYYDYTÄ KILPAILUVIETTISI OIKEALLA TAVALLA Room. 12:10 Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne. Ef 6:2-4 2 "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" - tämä on ensimmäinen käsky, jota seuraa lupaus- 3 "että menestyisit ja kauan eläisit maan päällä". Mark 10:43-44 43 Mutta näin ei ole teidän kesken, vaan joka teidän keskuudessanne tahtoo suureksi tulla, se olkoon teidän palvelijanne; 44 ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon kaikkien orja. Jumalan isänrakkaus, Jeesuksen armo ja Hengen osallisuus kanssanne! Antti

• TP34

Lue mitä apostolien teot ja Paavali kirjoittaa siitä, ja varoittaa, mikäli (kirjaimen mukaan) pidät yhdenkin käskystä ja velvollisuudesta kantaa lakia, ja sen seuraus että haluat tulla lain alaiseksi uudelleen? Ainoa järjellinen Jumalanpalveluksenne on antaa itsenne Jumalalle pyhitykseen. Uuden liiton palvelus ei ole kirjaimen mukaan vaan Hengen. Ja emme ole enää opettajan alaisia vaan laista on tullut meille opettaja. Ja myöskin Jeesus sanoi että "jos ette pidä käskyjä yhtään paremmin kuin fariseukset niin ette pääse taivasten valtakuntaa". Älkää lähtekö lain tekojen tielle vaan uskon tekojen tielle. " Sen sijaan tulee Paavalin ohjeen mukaan "vaeltakaa Hengessä niin ette ole lain alla" ja ette täytä lihan himoa ja "kuollettakaa lihan teot Hengellä, niin saatte elää".

Muita kommentteja: älkää antako määrätä itsellenne käskyjä kuten "älä katso, älä tartu, älä maista" jotka perustuvat alkeisvoimiin eivätkä Kristukseen. Tällainen on tuo ylläollut "älä ole fundamentalisti" jne. Jeesus sanoi: "Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskasta tahtoaan .." Koko laki on näissä kahdessa suurimmassa käskyssä eli "rakasta Jumalaa yli kaiken koko sydämestäsi ja lähimmäistä niinkuin itseäsi" niin koko laki on pidetty, eli "tee toiselle niinkuin tahtoisit itsellesi tehtävän". Kirjain kuollettaa, Henki tekee eläväksi. Siispä kun lähdet pitämään kirjaimen (etkä Hengen) mukaan niin aiheutat sen, että "käskysana tuli ja minä kuolin ja synti heräsi eloon". eli kun yrität kirjaimen kautta olla lain alainen ja pitää "älä himoitse" käskyä, niin himoitset lihassa olevan synnin takia. "Kuoleman ota on synti ja synnin voima on laki". Sen sijaan pitäisi antaa käskyjen olla opettaja kuten myös Jeesuskin sanoi valtakunnasta ja käskyjen opettamisesta siellä. Uskossa tärkeintä on sydämen ympärileikkaus.

Apostolit sanoivat myös näin: Jeesuksen käskyt meille ovat "uskoa Häneen ja rakastaa veljiä" eikä näitä ole vaikea pitää. Jos et osaa rakastaa veljeäsi niin olet vielä pimeydessä.

Apostolit antoivat tällaisen käskyn: "harhaoppista karta".

PS. mistä tulit vanhurskaaksi, lain teoista (10 käskyä) vai uskosta? Mikäli vanhurskaus olisi saatavilla lain teoista niin Kristus on turhaan kuollut. Siispä se joka on tullut uskoon ja ei yritä kirjaimen mukaan pitää käskyjä on silti vanhurskas/pelastettu uskosta, ja jopa enemmän teoissa vanhurskas kuin sinä joka yrität kirjaimen mukaan niitä pitää ja sen vaikutuksesta tekopyhä (publikaani ja fariseus rukouksessa). Ja se joka pitää käskyt Hengen mukaan eikä kirjaimen mukaan tulee tuomitsemaan tässä ajassa tuon tekopyhän parannusta tarvitsevaksi. Ahdas portti joka johtaa elämään on ahtaampi kuin fariseusten lain pitämisen taito. "Usko liittyy lupaukseen siten että kaikki olisi armoa. Laki ei laita mitään uskon varaan vaan 'joka sen pitää on siitä elävä'". Vanhurskas on elävä uskosta. Ja laki ei ole vanhurskasta varten vaan lainrikkojaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3237
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2947
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2465
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2283
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2199
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      36
      1693
    8. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1626
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1613
    10. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1450
    Aihe