Revitystä Laitisen tapaan

Teotwawki

"Tämän päivän tiedeyhteisö voisi nauraa Palestiinan paimentolaisten Jumalalle, jonka maa oli littana. Edes tyttökoulun laskennon opettaja ei olisi päästänyt Jumalaa luokalta, sillä siksi kehno on hänen laskutaitonsa. Miten ihmeessä Salomon pystyi yksin ja lepäämättä teurastamaan 22 000 härkää ja 120 000 lammasta viikossa? Kun kuningas Aahas kuoli 36-vuotiaana, valtaan nousi hänen 25-vuotias poikansa Hiskia. Tuliko Aahas todella 10-vuotiaana isäksi? On täysin mahdoton ajatus, että Nooa olisi poikiensa kanssa pystynyt rakentamaan 150-metrisen arkkinsa niin nopeasti ja sijoittamaan jalkapallokentän kokoiselle kansialueelle parin kaikkia eläimiä, ottamaan mukaan niille ravinnon ja järjestämään huollon. Kun juutalaiset pakenivat Egyptistä, Jumalan vitsaukset olivat juuri tappaneet kaiken karjan ja hevoset. Kuitenkin Egyptin ratsuväki lähti ajamaan juutalaisorjia takaa. Asekelpoisia miehiä oli pakenevilla juutalaisilla noin 600 000, mistä voi päätellä, että pakolaisia oli kaikkiaan noin kaksi miljoonaa. Arkeologien mukaan koko Egyptissä ei tuolloin asunut kuin 1,5 miljoonaa ihmistä." Jos haluat lukea koko kolumnin se löytyy osoitteesta: http://www.iltalehti.fi/kolumnistit/200904109387225_k6.shtml :-D))))))))))))))))))))

14

488

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • orjat?

Tuo juutalaisten Egyptin keikka on todennäköisesti mennyt toisella tavalla kuin se uskovaisten satukirjassa kerrotaan.Nimittäin juutalaisethan menivät ymmärtääkseni vapaaehtoisesti Egyptiin.Heillä oli mukanaan kotieläimensäkin mikä ei liene orjalle tavanomaista.Näistä elukoista huolehtiminen rehunhankintoineen ja muine askareineen ei jätä aikaa orjan hommille.Kun sitten egyptiläisten kanssa tuli jatkuvasti kärhämää,kyllästyi faarao ja passitti juutalaiset maasta pois ja varmisti sotajoukkoineen että juutalaiset todella karistivat Egyptin tomut jalkapohjistaan.Hän siis ei pyrkinyt palauttamaan heitä vaan päinvastoin varmistamaan heidän poistumisensa.Tämän jälkeen juutalaiset vielä norkoilivat 40 vuotta erämaassa odottaen suotuisaa tilaisuutta livahtaa takaisin rikkaaseen Egyptiin ennen kuin menettivät toivonsa.Kun myöhemmin iltanuotioilla kerrottiin Egyptin reissusta he inhimilliseen tapaan muokkasivat tarinasta sankarillisemman ja dramaattisemman.

• tulisi näitä satukirjoja yleensäkin lukea, sillä historiankirjat ovat kautta aikain kirjoitettu kirjoittajan näkökulmasta. Voittajat kirjoittavat oman versionsa ja voitetut omansa. Eikös ne Suomenkin historiankirjat anna mm. Mannerheimista aika lailla koristellun version tämän todellisiin edesottamuksiin nähden.

• Helsingin Vapaa-ajattelijoiden kautta. En muistanut, että tuo kritiikki on sieltä. Olen sen joskus kyllä lukenut.

• "Tämän päivän tiedeyhteisö voisi nauraa Palestiinan paimentolaisten Jumalalle, jonka maa oli littana." raamatun maailma-käsitys ei ole koskaa ollut littana "pannukakku" ateistien käsitys ko. asiasta perustuu virheellisiin tulkintoihin kuvakielestä ja keskiajan uskonnollisiin käsityksiin, jotka sitten projisoidaan kristinuskoon (Job.26:7, Jeesus itse kertoi omasta tulemuksestaan, että silloin on ihmisiä,jotka nukkuvat, jauhavat jauhoja, ovat pellolla, eli maapallolla on toisilla yö ja toisilla päivä Luuk.17:34-35,Matt.24:40-41)

• "Miten ihmeessä Salomon pystyi yksin ja lepäämättä teurastamaan 22 000 härkää ja 120 000 lammasta viikossa?" rakensiko vai rakennuttiko Armas Puolimatka ? :) Salomo oli kuningas ja kuninkaana hänestä voitiin aivan hyvin sanoa, että "hän uhrasi", vaikka hän uhrautti raamatun teksteissä on käytetty kuvaannollisia ja vertauskuvallisia tekstejä ja hyperbolaa (=tahallista liioittelua), niinkuin nykyäänkin käytetään viestinnässä varmaan tulisi ongelmia myös jos tämä Laitisen omaa tuotantoa alettaisiin tulkitsemaan aivan ehdottoman kirjaimellisesti, mitenhän silloin laitisen suu menisi ?

• Kuk regus susej

eli, raamatussa valehdellaan, sitähän minäkin.

• linkkisi..

• Kuk regus susej
        keke-65 kirjoitti:

http://www.internetix.ofw.fi/opinnot/opintojaksot/8kieletkirjallisuus/pragmatiikka/tehostam.html

vahvistaa valehtelun, jos ei puhu totta, valehtelee. "Hyperbola on >retorinen kuvio, jolle on tyypillistä ylenmääräinen paisuttelu, tehoa tavoitteleva liioittelu." Jos väittää että on teurastettu 22 000 härkää ja 120 000 lammasta viikossa, vaikka oikeasti olisi teurastettu 220 härkää ja 120 lammasta, silloin valehdellaan, sitä asiaa eivät sivistys-sanat muuta mihinkään.

• Kuk regus susej kirjoitti:

vahvistaa valehtelun, jos ei puhu totta, valehtelee. "Hyperbola on >retorinen kuvio, jolle on tyypillistä ylenmääräinen paisuttelu, tehoa tavoitteleva liioittelu." Jos väittää että on teurastettu 22 000 härkää ja 120 000 lammasta viikossa, vaikka oikeasti olisi teurastettu 220 härkää ja 120 lammasta, silloin valehdellaan, sitä asiaa eivät sivistys-sanat muuta mihinkään.

"Jos väittää että on teurastettu 22 000 härkää ja 120 000 lammasta viikossa, vaikka oikeasti olisi teurastettu 220 härkää ja 120 lammasta, silloin valehdellaan, sitä asiaa eivät sivistys-sanat muuta mihinkään." tuossa kohdassa ei varmaankaan ole käytetty hyperbolaa, jo siinä on epäselvyyksiä, niin ne pitäisi tarkistaa alkukielestä, itse epäilen, että Salomo uhrautti, eikä itse fyysisesti suorittanut niitä uhrauksia

• Kuk regus susej
        keke-65 kirjoitti:

"Jos väittää että on teurastettu 22 000 härkää ja 120 000 lammasta viikossa, vaikka oikeasti olisi teurastettu 220 härkää ja 120 lammasta, silloin valehdellaan, sitä asiaa eivät sivistys-sanat muuta mihinkään." tuossa kohdassa ei varmaankaan ole käytetty hyperbolaa, jo siinä on epäselvyyksiä, niin ne pitäisi tarkistaa alkukielestä, itse epäilen, että Salomo uhrautti, eikä itse fyysisesti suorittanut niitä uhrauksia

mikä tahansa, liioittelu todistaa kuitenkin että raamatun todenmukaisuus on vähän niin ja näin. En minäkään oikein usko että kuningas viitsisi henkilökohtaisesti, ainakaan sellaisia määriä, suorittaa uhrauksia.

• "Kun juutalaiset pakenivat Egyptistä, Jumalan vitsaukset olivat juuri tappaneet kaiken karjan ja hevoset. Kuitenkin Egyptin ratsuväki lähti ajamaan juutalaisorjia takaa." raamattu kertoo, että vitsaus koski karjaa, JOKA OLI KEDOLLA (2.Moos.9:3), faraon armeijan ratsut olivat todennäköisesti talleissaan tai vastaavissa suojissa ja toinen mahdollisuus oli, että egypti yksinkertaisesti osti uutta karjaa ja uusia hevosia esim. israelilaisilta tai naapurivaltakunnista vitsauksen jälkeen

• noin naiivi et voi olla:-D))))))))))))))))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      176
      4787
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      3336
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      40
      2223
    4. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      26
      1994
    5. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      47
      1936
    6. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      675
      1886
    7. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      117
      1831
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      137
      1737
    9. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      45
      1505
    10. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1431
    Aihe