voihan

...

miten on, kertokaas tälle tietämättömälle. Eihän mikään kiellä menemästä naimisiin maistraatissa jos toinen ei ole käynyt riparia? Vai onko se vielä niin ettei vihitä jos ei ole käynyt? Kun kuulin huhua että nykyään voitaisiin myös vihkiä pari joista toinen on käynyt riparin mutta toinen ei.

4

976

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

Maistraatista saa siviilivihkimisen. Siellä voidaan vihkiä kaikki, joilla on riittävä ikä eli 18 vuotta ja jotka eivät ole enestään naimisissa. Lisäksi edellytetään ilmeisesti oikeustoimikelpoisuutta (pahasti dementoitunut kumppani voisi olla este?) Kirkossa edellytetään tiettyyn samaan kirkkokuntaan kuulumista. Poikkeuksena hyväksytään jotain ja ne mainitaan erikseen. Kirkossa voidaan siunata maistraatissa vihitty pari, jos jompi kumpi puolisoista kuuluu kirkkoon.

• yllä

kerrottu maistraatissa voi mennä naimisiin kuulumatta mihinkään uskontokuntaan, rippikoulua käymättä ja rokottamatta. Avioliiton esteet tutkitaan ennen vihkimistä. Ottakaa yhteyttä oman alueenne maistraattiin: http://www.maistraatti.fi/

• Ripittäytymätön ateisti..

No enpä ole tullut asiaa ajatelleeksi, etteikö voisi mennä maistraatissa naimisiin ellei ole rippikoulua käyty.. Tietääkseni kirkko ja kirkollinen vihkiminen asettaa tällaisia rajoituksia, mutta ei maistraatti.. Olen aina luullut, että maistraatissa voi kuka vain mennä naimisiin, kunhan mitään juridista estettä ei ole, joka selvitetään esteettömyystodistuksella.. Eli jos ei ole entinen liitto menossa, on täysi-ikäinen, ei holhouksen alainen ja puolison kanssa ei olla turhan läheistä sukua keskenään niin kaiken kai pitäisi olla ok?

• 8..8..1890

Joidenkin ihmisten yleistieto näyttää vain olevan niin älyttömän heikoilla. Kun on ihan itsestään selvää, että maistraattivihkiminen on se "maallinen" versio ja kirkkovihkiminen on se uskonnollinen versio, jossa kysellään rippikoulun käynnistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      190
      1201
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1068
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      800
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      794
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      740
    6. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      649
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      642
    8. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      48
      642
    9. Nainen, mitä ajattelet minusta?

Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      52
      607
    10. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      50