Suomen metsätalous on kaaoksessa. Suomen metsät on tehoviljelty sellutehtaiden tarpeisiin. Sellun teko Suomessa kuitenkin loppuu, koska sellupuuta saa muualta paljon havemmalla. Sellupuu ei kuitenkaan ole hyvä puu muuhun tarkoitukseen. Se on hötelöä ja oksaista ts. se ei ole lujuus- ja työstöominaisuuksiltaan läheskään noin 100 vuotta sitten kasvaneen puun veroinen. Nyt kun aloitetaan uusien puiden kehittäminen, niin lapsen lapsen lapsen lapsemme ehkä voivat uusista puista työstää taas kaikenlaista kivaa jos osaavat. Voi olla, että silloin suomalaisesta puusta uskalletaan rakentaa myös isompia taloja kuin nykyään. Siis ei kun istutustalkoisiin. Ai niin, eihän se käy, kun Metsäliitto, joka on kaikinen metsäpäätösten vartija, ei vielä ole hiffannut asiaa.
Nyt puita istuttamaan
8
323
Vastaukset
- Selvillä asiasta
Siinä on määräaika mihin mennessä taimisto on istutettava kaadetulle alueelle. Tässä lähelläni on havupuutoimisto, valtion omistama laitos, hehtaarien suuruinen, kai etelä-Suomen tarpeisiin.
- Mökkiläinen maalta
EU:n tuella istutettiin vuosisataiset pellot koivulla ja lehtikuusella, hehtaarikaupalla joka puolelle Suomea, joten kaunis tuhatjärvinen maisemamme on mennyttä. Menepäs ajelemaan Keski-Suomen maanteille, niin pusikko pusikon jälkeen peittää näkymät penikulmien matkalla. Se on EU:ta, se. Mäntyä ei vissiin kukaan kaipaa. Terveisin Makriina
- Suomessa mentävä
Maanviljelys on kallista puuhaa vain maisemasyistä. Nyt saa maksaa aivan tarpeeksi eteläsuomalaisille farmareille, siellä se hiukan paremmin kannattaa.Mänty ei pellolla viihdy, vaan kangasmailla.
- AutoilevaN
Suomessa mentävä kirjoitti:
Maanviljelys on kallista puuhaa vain maisemasyistä. Nyt saa maksaa aivan tarpeeksi eteläsuomalaisille farmareille, siellä se hiukan paremmin kannattaa.Mänty ei pellolla viihdy, vaan kangasmailla.
Täällä e-Suomessa on alettu siivoamaan maanteiden varsia, ja avartamaan metsiä hakkaamalla pohjavesat ja ryteiköt auki. On nautinto ajella tuolla metsäisillä pienemmillä teillä kun kauniita kallioita ja pieniä järviä näkyy sieltä täältä, aikaisemmin ei ollut mitään muuta kuin ryteikköä kaikki teiden varret. Tässäkin n 4 km päässä löytyi valtava asutusalue tuollaisen siivouksen jälkeen, eikä ne talot sinne ole hiljattain tulleet, eivät vaan ole olleet näkyvissä.
AutoilevaN kirjoitti:
Täällä e-Suomessa on alettu siivoamaan maanteiden varsia, ja avartamaan metsiä hakkaamalla pohjavesat ja ryteiköt auki. On nautinto ajella tuolla metsäisillä pienemmillä teillä kun kauniita kallioita ja pieniä järviä näkyy sieltä täältä, aikaisemmin ei ollut mitään muuta kuin ryteikköä kaikki teiden varret. Tässäkin n 4 km päässä löytyi valtava asutusalue tuollaisen siivouksen jälkeen, eikä ne talot sinne ole hiljattain tulleet, eivät vaan ole olleet näkyvissä.
joka puolella Suomea. Muutaman tienpätkän osalla olen huomannut liikkuessani hyvin puhdistetun. Arvopuut paikallaan, puseikot pois hakattu ja onpa ilo silmälle katsella ohi meneviä maisemia. Mukavia näkymiä on hyvin hoidetut maatilat, omakotitalojen pihat
- pihla*
SkillaN kirjoitti:
joka puolella Suomea. Muutaman tienpätkän osalla olen huomannut liikkuessani hyvin puhdistetun. Arvopuut paikallaan, puseikot pois hakattu ja onpa ilo silmälle katsella ohi meneviä maisemia. Mukavia näkymiä on hyvin hoidetut maatilat, omakotitalojen pihat
Pieksämäellä olin mukana talkoissa,jossa istutettiin mäntyjä 40 hehtaarin alueelle. En voinut olla kauan mukana kun piti laittaa porukalle ruokaakin,mutta mukana olin 10 vuotta sitten. Palstallani oli kaksi kuusen tainta,jotka sain tyttärenpojan siirtämään metsään. Nyt ne ovat 4 metrisiä tänäpäivänä. Paljon muuta ei tässä iässä voi tehdä,hengessä olen mukana:)
- ville vallaton
pihla* kirjoitti:
Pieksämäellä olin mukana talkoissa,jossa istutettiin mäntyjä 40 hehtaarin alueelle. En voinut olla kauan mukana kun piti laittaa porukalle ruokaakin,mutta mukana olin 10 vuotta sitten. Palstallani oli kaksi kuusen tainta,jotka sain tyttärenpojan siirtämään metsään. Nyt ne ovat 4 metrisiä tänäpäivänä. Paljon muuta ei tässä iässä voi tehdä,hengessä olen mukana:)
melkoisia Metsätalous Insinöörejä.
- eikä*
ville vallaton kirjoitti:
melkoisia Metsätalous Insinöörejä.
mitään.Menehän Kaffeepirtin saunaan järven rannalle,niin iltasi päättyy mukavemmin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565410Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212377- 1141617
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2351592- 931477
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681175Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91153Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3211145Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3131108