Uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomien siviilirekisteriläisten osuus maamme väestöstä on jatkuvasti enenemässä. Määrä on jo sen verran huomattava, että Vapaa-ajattelijain Liitolle tai mahdollisesti jollekin perustettavalle uudelle siviilirekisteriläisten katto-organisaatiolle voitaisiin valtiokirkkojen tapaan säätää verotusoikeus. Tälläkin keskustelupalstalla ovat runsaasti olleet esillä hautausmaihin liittyvät asiat. Juuri siinä mielessä voitaisiin ajatella niin, että tähän asti kirkoille (ev.lut ja ortod.) yhteisöveroina kerätty veroraha suunnattaisiinkin tuolle mahdolliselle uudelle siviilirekisteriläisten yhdistykselle tai vanhalle Vapaa-ajattelijain Liitolle, joka voisi laajentaa toimintaansa myös siviilirekisteriläisten hautausmaitten hoitoon.
Verorahaa siviilirekisteriläisille
3
169
Vastaukset
- Kössönöm
että koska kaikki Suomen kansalaiset ovat väestötietojärjestelmässä, niin lopetetaan valtion kirkolle maksama tuki "kirkonkirjojen" pidosta ja ne vanhat tiedot liitetään väestötietojärjestelmään.
- lknt
Jos jeräävät suoraan, niin ei kulu hallintokuluihin mittään.
Asioita voi katsella puolelta ja toiselta. Kun kerran valtiokirkkojärjestelmästä luopuminen vaikuttaa olevan meillä Suomessa kovin hankala aihe edes vakavan ja asiallisen keskustelun teemana, niin ainahan on mahdollista katsoa asiaa toisin päin. Laajennetaan "vakaumuksellisuus"-veron piiriä, niin, että sitä verokertymää kanavoidaan myös muille tahoille kuin vain ja ainoastaan kahdelle valtiokirkolle. Moderni tietojenkäsitelyn mahdollisuus tosiaan tarjoaa tilaisuuden tuon vakaumuksellisuusveron jakamiseksi nykyistä tasapuolisemmin myös muille yhteisöille kuin vain suurimmille, joita ovat tunnetut kaksi isointa kirkkokuntaa ja siviilirekisteriläiset. Yhteisöjen kohdalla olisi teknisesti täysin mahdollista järjestely, jossa yhteisöt itse saisivat "rasti ruutuun"-menetelmällä valita sen tahon, jolle niitten vakaumuksellisuusveron määrä ohjattaisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1113607
- 643232
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342714- 832533
- 852458
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422154- 972113
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil501752Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221730- 121716