Kiitos ei-mahtavat Leminen ja Mariah777 !

Kiitos mahtailemattomat Leminen ja Mariah777 ! Minua kosketti syvimmin noista elämälle nöyristä runoista tämä: " Älä minulta voittoja kysy olen velallinen, konkurssin kärsinyt kysy voittajilta Älä minulta rajoja kysy, asun armon keskellä. kysy rajavartijalta ja mittamiehiltä. " VAIN ARMO KASVATTAA PYHÄKSI RUNOILIJAKSI - tutustu runomies Lemisen voiman lähteeseen! Armo pyhittää - Lemisen pyhitysteologia kirkko ja kaupunki -lehti arvioi Lemistä ja tästä "armon matkamiehestä" tehtyä elämänkertaa: KIRKKO JA KAUPUNKI Erkki Lemisen pyhitysteologia (7.4.2009) ”Hän oli yksi vuosisadan suurista maallikkojulistajista”, kirjoittaa Sisko Latvu s kirjassaan Erkki Leminen armon matkamies (Karas-sana, 1994). Kuitenkaan Lemisen teologiasta ei ole tietääkseni kovin paljon kirjoitettu. Lemisellä oli selkeä uskoontulokokemus ja alkuvuosina hän pitäytyi tiukasti Raamattuun myös vaelluksen suhteen, jopa niin, että sai ”tiukkapipoisen” maineen. Sittemmin hän alkoi ”avartua” ja teologia muuttui merkittävästi. Laajentunut sydän alkoi syleillä maailmaa jopa siinä määrin, että siihen sopivat nyt (tietysti Jeesuksen lisäksi) muun muassa viina, naiset ja tanssi. Leminen halusi nojata avarassa evankeliumissaan Paavaliin, Lutheriin ja Niilo Tuomenoksaan. Paavalin kanta on selvä: vanhurskautetun ei sovi elää synnissä. Lutherin vastustaja Johannes Agricola taas lienee ollut pitkälti Lemisen kanssa samoilla linjoilla. ”Kymmenen käskyä kuuluu raastupaan eikä saarnastuoliin. Kaikki ne, jotka ovat tekemisissä Mooseksen kanssa, menevät varmasti perkeleen huomaan. Hirteen Mooseksineen!” Sisko Latvus antaa ymmärtää, että Lemisellä oli erittäin läheinen suhde Tuomenoksaan. Ongelmaksi nousee se, että Tuomenoksan jälkeensä jättämät kirjoitukset eivät lainkaan tue Lemisen näkemyksiä. Tuomenoksa pitäytyi tiukasti Jeesuksen ja Paavalin sanoihin, kun taas Leminen ei niistä paljon piitannut. Tuomenoksan kanta tulee riittävästi esille kirjoista Valkoiset synnit, Paavali – vanki ja vapaa sekä etenkin kirjassa Kristusta kohti. Erkki Lemisen teologia ei ole ”menneen talven lumia”. Tänään tuohon teologiaan on sitoutunut muun muassa rovasti Olavi Peltola (netissä kotisivu). - http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/ - Kun otamme huomioon, että hän on ollut luennoimassa eri yhteisöissä (Suomen Raamattuopisto, STI, Evankeliumin Opintoyhdistys ry), on syytä todeta: Lemisen teologia on edelleen keskellämme! Nyt kun Lemisen kuolemasta on jo toista kymmentä vuotta ja ensimmäiset pölyt ovat laskeutuneet, eikö olisi syytä tutkia hänen teologiaansa? Laajempi allekirjoittaneen tutkielma tästä aiheesta on löydettävissä Missio Savon kotisivuilta. Väinö Hotti Kaavi --------------------------- Missio Savon www-sivusto OSOITTAUTUU kaiken kaikkiaankin tutustumisen arvoiseksi !!! http://missiosavo.net Lukemisiin! Antti

4

1071

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaunosielu

Minä unessa itkin ei ollut ihmistä lähellä koira nuoli kyyneleeni kylän kulkukoira rakastin sitä Tuossa Lemisen pelkistetyssä riimityksessä tulee mieleeni köyhä, jonka haavoja koirat nuolivat. Rikas ei rakastanut köyhää, mutta köyhä rakasti koiria, jotka sentään tulivat lähelle ja koskettivat Tuonelassa köyhä pääsi Aabrahamin viereen rikas hyljättiin yksinäisyyteen Kunpa olisi edes koirat nuolemassa haavoja uneksi rikas

• Mies runojen takana
    • Muuten vaan tiedonajnoinen

Meinasin just vastata Nadasja-emilian alotukseen. Mut se oliki jo poistunu kun olin valmis vastaamaan. Olemmeko me niin heikkotuntosii, et nolottaa ku ei heti oo vetoo ja sitten häivytään pusikkoon takas?

• Muuten vaan ...

Viestisi, Nadasja, tuli takaisin. Vastasin siihen ja vastaan tässäkin kaukalossa, muuten vaan. . . . . . . . JOKA USKOO JEESUSTA, sillä on iankaikkinen elämä. Kirjoittanut: Nadasja-emilia 15.5.2009 klo 23.48    Joh. 6:47-51 47 "Totisesti, totisesti minä sanon teille: JOKA USKOO, sillä on iankaikkinen elämä. 48 Minä olen elämän leipä. 49 Teidän isänne söivät mannaa erämaassa, ja he kuolivat. 50 Mutta tämä on se leipä, joka tulee alas taivaasta, että se, joka sitä syö, ei kuolisi. 51 Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää iankaikkisesti. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman elämän puolesta."     . . . . . . Tuska sieluista Kirjoittanut: Muuten vaan ... 16.5.2009 klo 00.18    Joh. 6: 47 "Totisesti, totisesti minä sanon teille: JOKA USKOO, sillä on iankaikkinen elämä. Ihanaa että olemme saaneet armon pelastua häpeästä ja kauhistuksen paikasta 8tai kauhukuvista?)! "Vanhurskas vaivoin pelastuu" On tuska sieluista. 1. Joh. 2:28 Ja nyt, lapsukaiset, pysykää hänessä, että meillä hänen ilmestyessään olisi turva eikä meitä häpeällä karkoitettaisi pois hänen tyköänsä hänen tulemuksessaan. Room. 9:3 Sillä minä soisin itse olevani kirottu pois Kristuksesta veljieni hyväksi, jotka ovat minun sukulaisiani lihan puolesta, (Paavali, pakanain apostoli, oli Benjaminin sukua) Danielin kirja 12. 2 Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät, toiset iankaikkiseen elämään, toiset häpeään ja iankaikkiseen kauhistukseen. 3 Ja taidolliset loistavat, niinkuin taivaanvahvuus loistaa, ja ne, jotka monta vanhurskauteen saattavat, niinkuin tähdet, aina ja iankaikkisesti.    

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1996
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1929
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1576
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe