salmonella Alanyasta

Hei turkkiin lähtevät! Olkaa varovaisia missä syötte ja mitä syötte. itse sain salmonellan tai jonkun muun pöpön alanyasta ja palasin matkalta la 16.5. ruokien hinnat nousseet huimasti ja raakaa ruokaa tarjolla, vaikka huomautin siitä, mitään ei tapahtunut.... ei enää koskaan turkkiin. olin tänään tiputuksessa ko. matkan takia.

39

3607

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsekkin silloin tulin

Itse oltiin myös alanyassa 2 viikkoa reissussa ja tultiin 16.5 takaisin, mitään pöpöä ei saatu ja kaikki ruoka oli loistavaa! Kannattaa katsoa mitä suuhunsa laittaa ja jos ruoka on ravintolassa huonoa niin sitä ei syödä eikä makseta...tietenkään! myös halpoja paikkoja löytyy, ei niissä satamaravintoloissa saa kun tyhjän lompakon...järki käteen!

• eho

sama tilanne oltiin taas alanyassa 2vko ja tultiin suomeen 9.5.kahden viikon aikana tuli taas käytyä "vanhoissa tutuissa paikoissa"sekä uusissa ruokapaikoissa,niitähän Alanyassa on.Koskaan en näiden yli kymmen kerran ole saanut huonoa ruokaa ja puhmattakaan vatsa tautia.Täytyy myöntää,että olen noudattanut aivan samaa hygieniaa kuin suomessa.olen syönyt salaattia ja hedelmiä,enkä ole voinut niistä huonosti.olen syönyt ravintoloiden tarjoamia poppareita(jotkut väittää,että niistä tulee vatsakipuja)minulle ei ole ainakaan tullut.Alanya on todella kiva,hauska,turvallinen ja aina löytyy jotain uutta mitä ei ole ennen kokenut.Taas odotan kun kun elokuun 22 pv lähdemme Alanyaan.

• ++00++

Voitko vastata kysymyksiin seuraaviin rehellisesti: 1. Jos epäilet että kyseessä oli vain yksi paikka, josta sait taudin huomautitko siitä oppaalle tai jollekin että kyseessä olevaan paikkaan voidaan tehdä terveystarkastus. Se tehdään automaattisesti, jos ravintola taikka hotellin keittiö tiedossa. 2. Oliko majoneesi ollut jääkaapissa? Ja oliko salaatissa tai muussa majoneesia? 3. Oletko varma että sinun kätesi olivat desinfioitu ennen ruokailua. 4. Käytitkö hampaiden pesuun hanavettä? Nämä kysymykset on esitetty vakavassa mielessä. Ei ole kenenkään etu että asioista ei ilmoiteta ja tarkastuksia tehdä. Samoin ota yhteys ko matkatoimistoon sähköpostitse ja ilmoita myös ne päivät jolloin huomautit asiasta ko paikassa. Jos paikka on heidän listallaan, niin he ovat velvollisia tarttumaan asiaan pikimmiten. Toivottavasti kukaan muu ei sairastu. Olisi kiva saada palautteesi toimenpiteistä, jotka teit eduksi muille.

• Hei, Ei finnamatkat ottaneet mitään kantaa vaikka ilmoitin heille ruuasta joka ei ollut kypsää.Mitään toimenpiteitä ei asian tiimoilta valiettavasti tehty.Minun olisi kuulema pitännyt lihavarrasta tilatessani sanoa haluanko kypsänä vai mediumina? oli ravintolan kanta ja jouduin maksaa täyden hinnan ruusta mitä en pystynyt syömään. Mikä minulle oli järkytys, koska jos tilaan vartaan, niin aina aiemmin ollut kypsää. En syö majoneesia missään muodossa,koska en tykkää siitä. on myös terveysriski ulkomailla. Desifektioaine aina kulki mukana ja käytin sitä ahkerasti. Hanavettä en käyttänyt hampaiden pesuun vaan pullovettä.

• ++00++
        vsimies kirjoitti:

Hei, Ei finnamatkat ottaneet mitään kantaa vaikka ilmoitin heille ruuasta joka ei ollut kypsää.Mitään toimenpiteitä ei asian tiimoilta valiettavasti tehty.Minun olisi kuulema pitännyt lihavarrasta tilatessani sanoa haluanko kypsänä vai mediumina? oli ravintolan kanta ja jouduin maksaa täyden hinnan ruusta mitä en pystynyt syömään. Mikä minulle oli järkytys, koska jos tilaan vartaan, niin aina aiemmin ollut kypsää. En syö majoneesia missään muodossa,koska en tykkää siitä. on myös terveysriski ulkomailla. Desifektioaine aina kulki mukana ja käytin sitä ahkerasti. Hanavettä en käyttänyt hampaiden pesuun vaan pullovettä.

Suostuisitko sanomaan mikä ravintola oli kyseessä tai hotellin ravintola? Lihavartaasta todellakin on 3 eri versiota suht koht raaka, medium tai todella kypsa. Itse haluan aina siht koht raa an. Siinä ravintola ei ole tehnyt virhettä mielestäni. Mutta jos sattuisi lenkkini varrelle voisin mennä jututtaa niitä asiasta. Oliko mahdollisesti Kleopatra hotelli Vesipuiston vieressä? Kyllä salmonellaan aina pitää suhtautua vakavasti mielestäni. Olen itse sairastanut sen ja tiedän kuinka inhottava tilanne on. Samoin Yersinia bakteeri. En ole silti tuominnut paikkakuntaa ja maata sen perusteella että olen sairastunut. Olen sairastunut muussakin maassa enkä ole laittanut ko pannaan sen takia.

• ++00++ kirjoitti:

Suostuisitko sanomaan mikä ravintola oli kyseessä tai hotellin ravintola? Lihavartaasta todellakin on 3 eri versiota suht koht raaka, medium tai todella kypsa. Itse haluan aina siht koht raa an. Siinä ravintola ei ole tehnyt virhettä mielestäni. Mutta jos sattuisi lenkkini varrelle voisin mennä jututtaa niitä asiasta. Oliko mahdollisesti Kleopatra hotelli Vesipuiston vieressä? Kyllä salmonellaan aina pitää suhtautua vakavasti mielestäni. Olen itse sairastanut sen ja tiedän kuinka inhottava tilanne on. Samoin Yersinia bakteeri. En ole silti tuominnut paikkakuntaa ja maata sen perusteella että olen sairastunut. Olen sairastunut muussakin maassa enkä ole laittanut ko pannaan sen takia.

hei! en muista ravintolan nimeä, mutta on alanya suomalaisten keskuudessa tuttu paikka. oli ainakin joku merkki siitä mitä tarjoilija esitteli meille. ravintolalla on ruotsalainen omistaja. lähellä basaareita satama-alueella. ravintola on kaksikerroksinen. auttaako yhtään?

• ++00++
        vsimies kirjoitti:

hei! en muista ravintolan nimeä, mutta on alanya suomalaisten keskuudessa tuttu paikka. oli ainakin joku merkki siitä mitä tarjoilija esitteli meille. ravintolalla on ruotsalainen omistaja. lähellä basaareita satama-alueella. ravintola on kaksikerroksinen. auttaako yhtään?

Oliko Robin Hood?Satamassa on ravintola poikineen ja kaksikerroksisiakin monta. Minun pitäisi ottaa kyna ja paperia ja kirjoittaa kaikki nimet ylös pääkaduilta ja sivukaduilta ja sitä kautta sinun mieleesi voi nimi juolahtaa. Sekin jo rajaa vahan että on satama-alueella mutta ravintoloita on karkeasti 50 siellä ainakin. Eli näet että haluaisin auttaa mutta aika mahdoton tehtävä. Oliko se lähellä sataman poliisiasemaa?Olko se James Dean ravintola? Eli ensimmäisessa rivissä satamakadulla vai toisessa? Olisin mennyt viivana kysymään missä mättää tai ilmoittanut terveysviranomaisille, mutta ei sellaista voi tehdä summa mutikassa. Se ei ole oikein ketään kohtaan. Maksoitko käteisellä vai luottokortilla ruokailusi? Jos luottokortilla niin silloin sillä pääsisi kiinni liikkeen nimeen ja osoitteeseen.

• joka maassa
        ++00++ kirjoitti:

Oliko Robin Hood?Satamassa on ravintola poikineen ja kaksikerroksisiakin monta. Minun pitäisi ottaa kyna ja paperia ja kirjoittaa kaikki nimet ylös pääkaduilta ja sivukaduilta ja sitä kautta sinun mieleesi voi nimi juolahtaa. Sekin jo rajaa vahan että on satama-alueella mutta ravintoloita on karkeasti 50 siellä ainakin. Eli näet että haluaisin auttaa mutta aika mahdoton tehtävä. Oliko se lähellä sataman poliisiasemaa?Olko se James Dean ravintola? Eli ensimmäisessa rivissä satamakadulla vai toisessa? Olisin mennyt viivana kysymään missä mättää tai ilmoittanut terveysviranomaisille, mutta ei sellaista voi tehdä summa mutikassa. Se ei ole oikein ketään kohtaan. Maksoitko käteisellä vai luottokortilla ruokailusi? Jos luottokortilla niin silloin sillä pääsisi kiinni liikkeen nimeen ja osoitteeseen.

Toi kirjoittajahan sanoo saaneensa salmonellan TAI JONKUN MUUN PÖPÖN. Hän ei siis edes tiedä, mitä on saanut ja mistä. Salmonellan oireet ovat ihan toista luokkaa kuin 'jonkun pöpön'. Kumma etteivät siellä sairaalassa selvittäneet, mikä on. Tämän perusteella ei kannata tehdä yhtään mitään. Pöpöjä saa (kuten sanoit) vaikka missä maassa, joten kyllä tästä taas tulee kärpäsestä härkänen.

• ++00++
        joka maassa kirjoitti:

Toi kirjoittajahan sanoo saaneensa salmonellan TAI JONKUN MUUN PÖPÖN. Hän ei siis edes tiedä, mitä on saanut ja mistä. Salmonellan oireet ovat ihan toista luokkaa kuin 'jonkun pöpön'. Kumma etteivät siellä sairaalassa selvittäneet, mikä on. Tämän perusteella ei kannata tehdä yhtään mitään. Pöpöjä saa (kuten sanoit) vaikka missä maassa, joten kyllä tästä taas tulee kärpäsestä härkänen.

Ihmisillä on myös bakteerikanta sen mukaan missä asuu. Kun tulen Suomeen minun ei tarvitse olla kauan siellä kun sairastun ja olen tipassa. Ystäviäni tulee Alanyaan ja olemme puhuneet miten joku on aikaisemmin sairastunut täällä bakteerikannan erilaisuudesta johtuen. Nykyään jokaisella on tropit jo mukana eli tulevat suoraan apteekin kautta hotellille ja ostavat paikalliset lääkkeet, jottei koko viikko mene sairasteluksi. Sama minulla. Koska olemme syöneet samaa ruokaa esim koko viikon ja aikaisemmin joku on sairastunut kotiruoasta ja muut eivät ja kun olemme taas Suomessa koossa, niin minä sairastun ja muut eivät niin asiat, eivät aina ole niin yksinkertaisia. Myös se vaikuttaa että nestetasapaino on kunnossa kuumuudessa. Sekin aiheuttaa sairastumista. Olen itse nähnyt terveystarkastuksia täällä kuinka hyvin henkilöt käyvät paikat läpi ja tarkastavat myös henkilöiden asut, kynnet, ottavat bakteerinäytteitä jne. Ei kenelläkään ole varaa elää bakteeripesässä ja tartuttaa asiakkaille bakteereita tieten tahtoen. Samoin kun tuoreet vihannekset pestään todella moneen kertaan. Välillä puhumme bakteeri mehmet tai Ali.Se on leikkiä mutta sanoissa piilee totuus. Bakteereita pelätään ja tiedostetaan vaara. Asiakkaat kaikkoavat ja sellaista virhettä ei kukaan tee tahallaan.Hyvä maine kiirii kauas, mutta huono vielä tähden nopeudella eteenpäin.Kauan on tehtävä töitä jotta menetetty maine saadaan takaisin.

• saa jonkun
        ++00++ kirjoitti:

Ihmisillä on myös bakteerikanta sen mukaan missä asuu. Kun tulen Suomeen minun ei tarvitse olla kauan siellä kun sairastun ja olen tipassa. Ystäviäni tulee Alanyaan ja olemme puhuneet miten joku on aikaisemmin sairastunut täällä bakteerikannan erilaisuudesta johtuen. Nykyään jokaisella on tropit jo mukana eli tulevat suoraan apteekin kautta hotellille ja ostavat paikalliset lääkkeet, jottei koko viikko mene sairasteluksi. Sama minulla. Koska olemme syöneet samaa ruokaa esim koko viikon ja aikaisemmin joku on sairastunut kotiruoasta ja muut eivät ja kun olemme taas Suomessa koossa, niin minä sairastun ja muut eivät niin asiat, eivät aina ole niin yksinkertaisia. Myös se vaikuttaa että nestetasapaino on kunnossa kuumuudessa. Sekin aiheuttaa sairastumista. Olen itse nähnyt terveystarkastuksia täällä kuinka hyvin henkilöt käyvät paikat läpi ja tarkastavat myös henkilöiden asut, kynnet, ottavat bakteerinäytteitä jne. Ei kenelläkään ole varaa elää bakteeripesässä ja tartuttaa asiakkaille bakteereita tieten tahtoen. Samoin kun tuoreet vihannekset pestään todella moneen kertaan. Välillä puhumme bakteeri mehmet tai Ali.Se on leikkiä mutta sanoissa piilee totuus. Bakteereita pelätään ja tiedostetaan vaara. Asiakkaat kaikkoavat ja sellaista virhettä ei kukaan tee tahallaan.Hyvä maine kiirii kauas, mutta huono vielä tähden nopeudella eteenpäin.Kauan on tehtävä töitä jotta menetetty maine saadaan takaisin.

vatsapöpön, niin mikä on hyvä ensiapulääke, olen ollut kaksi kertaa alanyassa viime elokuussa ja kolme vkoa sitten ja taas lähtö 6.6. Otan suomesta immodiumin mutta jos ripuli iskisi niin mikä paras apu? Kiitos

• ++00++
        saa jonkun kirjoitti:

vatsapöpön, niin mikä on hyvä ensiapulääke, olen ollut kaksi kertaa alanyassa viime elokuussa ja kolme vkoa sitten ja taas lähtö 6.6. Otan suomesta immodiumin mutta jos ripuli iskisi niin mikä paras apu? Kiitos

Ensinnnäkin aloita maitohappobaketeerikuuri tarpeeksi ajoissa. Jatka sitä koko loma ajan. Sitten hankit täältö apteeksita Buscopan ja Diary kapseleita.Nämä Diary kapselit pelastaneet minut monesti samoin namä Buscopanit. En uskalla lähteä minnekään ilman niitä. Muista myös juoda mineraalivettä tai soodaa mineraalitasapainon takia. Näitä Diary kapseleita ei saisi ottaa kun 3/pvä mutta olen napsinut niitä kun olo on sellainen että ei voi kuin vessassa istua ja pakko päästä asioita hoitaa. Yleensä näillä tauti on mennyt ohi tietenkin jatkaen maitohappobakteereita koko ajan. Jos on jatkunut yli viikon niin sitten olen mennyt tippaan vapaaehtoisesti. Mutta nestetasapaino on pidettävä kurissa. Tämä ei sitten ole lääkärin neuvo vaan omaa kokemusperäista tietoa kun tarpeeksi monta kertaa on joutunut tippaan. Immodium eli täkäläisittäin Lopermid tabletit eivät minulla ole ainakaan auttaneet mitään.
        Tiedän mitä on istua pytyllä 3tta vuorokautta pääsematta mihinkään siitä ja mikaan ei pysy sisällä. Silti en voi syyttää ketään muuta kuin itseäni, että olen saanut niin hirvean bakteerin ja samoin Yersinia bakteerin.
        Etelän maiden bakteerit ovat erilaisia. Se on fakta ja se on hyväksyttävä.
        Jokainen joutuu itse tekemään päätöksen missä vaiheessa hakeutuu tippaan. Näyte ripulista on paras olla mukana muovipussissa jo valmiiksi.

• löysyttää vatsaa minulla
        saa jonkun kirjoitti:

eli ei kannata uskoa ainakaan alkoholiin ripulin ehkäisyssä,jospa aloittajakin kännänny siitä niin saanu kunnon mahataudin.

• ++00++ kirjoitti:

Ei ollut Robin Hood vaan ruokapaikka. Ruokapaikan seinällä oli alakerrassa lappu, että on Alanya suomalaisten keskuudessa hyvä paikka? Toisessa paikassa missä sain raakaa ruokaa oli 25.kadulla. Ostin yhden kanasämpylän, mut otin mukaan ja huomasin sen vasta hotelilla. Eikö robin Hood ole bilepaikka ja auki vaan iltaisin? olin päivällä syömässä. Ulosteviljelyt jätin tänään, että selviää viimeistään ensi viikolla mikä minua vaivaa.

• sepi
        saa jonkun kirjoitti:

minä kulautan aamulla vähän brändyä ja ei ole joka kerta mahatauti iskenyt
        sitten huomannut että lakto 7 niminen maitohappobakteerit auttaa
        jos ripuli yllättää

• sinulle ++00++
        ++00++ kirjoitti:

Ensinnnäkin aloita maitohappobaketeerikuuri tarpeeksi ajoissa. Jatka sitä koko loma ajan. Sitten hankit täältö apteeksita Buscopan ja Diary kapseleita.Nämä Diary kapselit pelastaneet minut monesti samoin namä Buscopanit. En uskalla lähteä minnekään ilman niitä. Muista myös juoda mineraalivettä tai soodaa mineraalitasapainon takia. Näitä Diary kapseleita ei saisi ottaa kun 3/pvä mutta olen napsinut niitä kun olo on sellainen että ei voi kuin vessassa istua ja pakko päästä asioita hoitaa. Yleensä näillä tauti on mennyt ohi tietenkin jatkaen maitohappobakteereita koko ajan. Jos on jatkunut yli viikon niin sitten olen mennyt tippaan vapaaehtoisesti. Mutta nestetasapaino on pidettävä kurissa. Tämä ei sitten ole lääkärin neuvo vaan omaa kokemusperäista tietoa kun tarpeeksi monta kertaa on joutunut tippaan. Immodium eli täkäläisittäin Lopermid tabletit eivät minulla ole ainakaan auttaneet mitään.
        Tiedän mitä on istua pytyllä 3tta vuorokautta pääsematta mihinkään siitä ja mikaan ei pysy sisällä. Silti en voi syyttää ketään muuta kuin itseäni, että olen saanut niin hirvean bakteerin ja samoin Yersinia bakteerin.
        Etelän maiden bakteerit ovat erilaisia. Se on fakta ja se on hyväksyttävä.
        Jokainen joutuu itse tekemään päätöksen missä vaiheessa hakeutuu tippaan. Näyte ripulista on paras olla mukana muovipussissa jo valmiiksi.

kysymys että tiedätkö mikä auttaa turvotukseen, nyt huhtikuussa kun olin alanyassa niin vaikka lämpötila oli n 22-26 niin nilkkani olivat saman paksuiset kuin pohkeet ja oli kuin jalkapohjat olisi olleet vesipatjat, mulla kertyy lämpimässä nestettä tosi helposti. Kyselin ennen reissua atmstä ja se löytyi :-) sain lapsille kesävaatetta tuliaisiksi. Nyt kun menemme incekumiin johonkin pegasos hotelleihin niin mietityttää eetä jos hotellimme onkin se world eli kauimpana alanyasta että pääseeköhän sieltä dolmuksella alanyaan?? Taksi voipi olla aika tyyris jos useamman reissun tekee viikon aikana. Kiitos sinulle tosi paljon kun aina jaksat auttaa, alanya on upea paikka, ja on mukava olla siellä kun saa hyvää palvelua ja ihmiset on rehellisiä!!!!

• ++00++
        sinulle ++00++ kirjoitti:

kysymys että tiedätkö mikä auttaa turvotukseen, nyt huhtikuussa kun olin alanyassa niin vaikka lämpötila oli n 22-26 niin nilkkani olivat saman paksuiset kuin pohkeet ja oli kuin jalkapohjat olisi olleet vesipatjat, mulla kertyy lämpimässä nestettä tosi helposti. Kyselin ennen reissua atmstä ja se löytyi :-) sain lapsille kesävaatetta tuliaisiksi. Nyt kun menemme incekumiin johonkin pegasos hotelleihin niin mietityttää eetä jos hotellimme onkin se world eli kauimpana alanyasta että pääseeköhän sieltä dolmuksella alanyaan?? Taksi voipi olla aika tyyris jos useamman reissun tekee viikon aikana. Kiitos sinulle tosi paljon kun aina jaksat auttaa, alanya on upea paikka, ja on mukava olla siellä kun saa hyvää palvelua ja ihmiset on rehellisiä!!!!

Et ole juonut tarpeeksi nestettä eli pullovettä ja samoin ne mineraalit eli normaalia soodaa, jota saa sekä isoissa että pikkupulloissa. Jos et juo. niin elimistö turpoaa tosi pahasti ja näet sen kengistäsi. 4L nestettä pvässä pitäisi juoda.Tämä nestemäärä ei tarkoita alkoholia! Nesteet eivät liiku ruumiissasi mihinkään.
        Ystavalläni jalat turpoavat niin pahasti että Alanyassa kengat ovat 2 numeroa suuremmat kuin normaalisti.
        Yst

• EV
        vsimies kirjoitti:

Ei ollut Robin Hood vaan ruokapaikka. Ruokapaikan seinällä oli alakerrassa lappu, että on Alanya suomalaisten keskuudessa hyvä paikka? Toisessa paikassa missä sain raakaa ruokaa oli 25.kadulla. Ostin yhden kanasämpylän, mut otin mukaan ja huomasin sen vasta hotelilla. Eikö robin Hood ole bilepaikka ja auki vaan iltaisin? olin päivällä syömässä. Ulosteviljelyt jätin tänään, että selviää viimeistään ensi viikolla mikä minua vaivaa.

meidän matkalla(03.05.-10.05.) samaan hotelliin majoittunut rouva sai EVstä jonku pöpön. oli ollut vastenmielistä jo se ruokakin ja raakaa. jättäny loput syömättä, mutta pöpö oli jo ennättänyt tulla oli kovasti kipeä ja kävi sairaalassakin useampaan kertaan.

• harmittaa
        ++00++ kirjoitti:

Mulla on aina ongelmia tuon lihan kypsyyden kanssa ulkomailla. Muistan todellakin sanoa aina että "welldone"ja painotan sitä erityisesti ja toisinaan vielä erikseen kerron etten syö lihaa, joka on yhtään raakaa. Siitä huolimatta olen saanut raakaa lihaa eteeni eräänkin kerran.. yhdessä tapauksessa huomautettuani asiasta sama köntti yritettiin kypsentää uudestaan edelleen huonosti, jolloin kieltäydyin syömästä kokonaan. He kuitenkin katsoivat olevansa oikeutettuja laskuttamaan minua tilauksestani! Harmia tuli ja pahaa mieltä puolin ja toisin..

• tatteli

Olen matkustanut monissa etelänkohteissa ja aina syönyt kaikkea, mutta viime kesänä toin alanyasta tuliaisiksi giurdian-nimisen bakteerin( loiseläin). Sitkee veikko olikin, vei 20kg pois, siitä kiitos, antibiootit auttoivat kun menin lopulta lääkäriin.On kuulema Virosta yleinen tuliainen, Koko porukka söimme samaa ruokaa, joten sain sen kraanavedestä, ehkä drinkkien jäistä. Mutta toinen asiani on että olemme taas tulossa 25.7, olen vuokrannut asunnon 3vko. ja tänään kävi ilmi että uima-allas ei olekaan toiminnassa.Tietääkö kukaan onko kaupungissa jotain yleistä allasta, vai paljonko rantaklubejen allasalueelle meno maksaa? Vähän harmitta a kun olis ollu kivä löhöillä omalla pihalla, eikä aina marssia lasten kans jonnekkin.

• kleopatra aytur
        ++00++ kirjoitti:

hotellia ? Onko siellä ollut jotain häikkää ruokapuolessa....ollaan nimittäin menossa sinne lokakuulla ja sen takia kiinnostaa ??

• xxxxxxxxxxxxxxxcccc
        ++00++ kirjoitti:

Onko Mainitsemassasi hotellin ravintolassa jonkun muunkin mielestä jotakin pielessä? Minä ainakaan en siellä enää syö

• Hyvä juoda
        ++00++ kirjoitti:

Et ole juonut tarpeeksi nestettä eli pullovettä ja samoin ne mineraalit eli normaalia soodaa, jota saa sekä isoissa että pikkupulloissa. Jos et juo. niin elimistö turpoaa tosi pahasti ja näet sen kengistäsi. 4L nestettä pvässä pitäisi juoda.Tämä nestemäärä ei tarkoita alkoholia! Nesteet eivät liiku ruumiissasi mihinkään.
        Ystavalläni jalat turpoavat niin pahasti että Alanyassa kengat ovat 2 numeroa suuremmat kuin normaalisti.
        Yst

Ei se kaikille auta meitä oli iso naisporukka vettä, teetä juotiin , mutta kaikilla jalat turvoksissa, se vaihtelee, ei minulla aina turpoa. Apteeksta saa nesteen poistoon helpotusta ja liikkukaa, pelkkä istuminen turvottaa myös.

• ..,oma vikas ehkä

pöpökanta on jokaisella omansa ja jotku kestää uusia pöpöjä paremmin kuin toiset. itse en ole ikinä syönyt mitään maitohappobakteereja tai muitakaan ennaltaehkäiseviä. enkä ole myöskään sairastunut yhelläkään ulkomaanmatkalla.(noin 20kpl) ja syönytkin olen turkissa mm. markkinakojun lattialla sanomalehdeltä pitsaa ja samasta pullosta juotu myyjien kanssa kokista päälle. alkukuustakin söimme kauppahallissa jossain myyjien ruokalassa ihan samaa ku muutkin. ja kanaa syötiin en tiijjä oliko varmasti kypsää mut nälkä kun oli niin..
      voihan vatsataudin saada tosiaankin käsien välityksellä jostain saastuneesta porraskaiteestakin.
      ei kannata lähtä syytteleen yhtä maata mistään tuollaisesta, saattohan pöpösi olla peräisin englantilaisturistin ysköksestä, jätätkö silloin lontoonkin käymättä??

• ++00++

Ziraat pankkia Ekici niminen paikka satamassa?

• :))
        ++00++ kirjoitti:

Ziraat pankkia Ekici niminen paikka satamassa?

Antakaa nyt jo olla tuon asian turha vatvominen. Eteenpäin, sanoi mummo lumessa..... elämä jatkuu!

• han.nu

Salmonellan saaminen kyllä selviää lääkärikäynnillä, tiputukseen joutumiseen on myös monia muita madollisuuksia.

• Annnulis

Kannattaa todellakin olla tarkkana mitä suuhunsa pistää ulkomaan reissuilla. Itse sain "hyvän opetuksen", kun sain Alanyan reissultani salmonellan (olen kokeissa käynyt). Muuten kyllä mahtava kaupunki! Tietoa ei ole, että mistä ravintolasta sen sain, koska kävimme joka päivä eri paikoissa syömässä. Huolehdin kyllä käsihygieniastani, joten en usko, että sitä kautta salmonella olisi ruokaan tullut.

• joka vuosi

Käymme Turkissa (Alanyassa) joka vuosi. N. mymmenen vuoden ajan olemme käyneet. Koskaan ei ole tullut ruuasta mitään ja syön kaikkea.Katson kyllä paikan missä syön ja paljon on ns.kantapaikkoja.Ruoka on ERITTÄIN HYVÄÄ ja aina käydään useampaan kertaan kysymässä onko hyvää onko kaikki ok.Palvelu pelaa. Käytän myös hampaiden pesuun hanavettä.MUTTA joka kerta jos en juo tarpeeksi vettä ja huolehdi neste ja suolatasapainosta olen yön ripulilla, se on omaa tyhmyyttä. Nimenomaan mineraalivettä ja AYRAN jugurttijuomaa.Ruokaan on myös hyvä lisätä suolaa koska runsas juominen huuhtelee myös suolat elimistöstä.Alkoholinkäyttö lisää veden tarvetta.Miksi et ottanut heti ravintolan nimeä ylös jos sait huonoa palvelua??????miks kirjoittelet vasta nyt tänne.Ei kai se opas voi käydä joka ravintolassa kyselemässä oisko täällä ollut jotakin erimielisyyttä lihan kypsyysasteesta.Eikä ole oppaan asia huolehtia kaikista asiakkaidensa syömisestä, ainoastaan jos jotakin TODELLA on sattunut ja sairastunu.Ruokien hinnat eivät ole nousseet ravintoloissa hetkeen.Aika edullista, yleensä ihan järjestään joku lihavarras tai pihvi (tai kana) on n. 13-15 liirraa, eli 6-7 euroa ja annokset niin suuria ettei niitä pysty kaikkia syömään.Useassa paikassa tarjotaan vielä jotakin extraa.

• on pöpö

Et sitten tiedä, minkä sait vai.. just joo.. ja sitten heräsit ja kaikki olikin vain unta.
      Älä matkusta, jos kaikki on liian kallista. Raakaa ruokaa tarjolla.. ?? Varmasti, kasviksia, hedelmiä jne. Enjoy.

• Kleopatra Aytur Hotelli

..n ravintola koska hotellissa EI OLE RAVINTOLAA! :D
        Ja tämä on TODELLA viime käden tietoa koska tänä aamuna kyseisesta hotellista palasin:)
        En ole kipeä eikä kukaan muukaan jengistä. Torstaista lähtien alkoi Alanyassa olemaan meilkeen liian kuuma, oli yli 40.

Oli muuten hauskaa että paikalliset pelkäsi kaikki että saavat turisteilta sikaflunssan:D :D

• salmonellisti

Näkyy tästä viestiketjusta olevan jo pari vuotta aikaa, mutta olin Alanyassa nyt heinäkuussa 2011 ja voin kertoa saaneeni sieltä mukaani salmonellan. Tauti todistettu testillä, nyt päällä parin viikon lääkekuuri.

• entäs sitten?

so what?

• Vatsataudin saa

helposti ulkomailla. Suomailainen bakteerikanta on erilainen. Itselläni on ollut turstiripuli niin Kanarialla kun Alanyassa.
      Syitä ongelmaan on useita. Veden juontia ei kannata väheksyä, kuten aikasemmin todettiin. Maitohappotuotteet eivät auta kun paikallinen pöpö iskee. Rohkeasti vain apteekkiin ja apu löytyy.

• turkki<3

Ja muistakaa, etta se pelkka vesi ei riita. Tarvitaan sita suolaa myos =) ihan nimimerkilla 'paivan ja yon tipassa' viettaneena. Ei ollut mitaan popoa vaan kuravatsan teki juuri tuo neste suolatasapainon jarkkyminen. Ja laakari sanoi, etta jos ripuli tulee niin e, pitaisi alkaa hoitaa niilla apteekin laakkeilla vaan heti laakariin, etta saadaan varmuuudella aiheuttaja selville ja siihen sitten sopivat tropit. Lisaksi pitaa menna tarpeeksi ajoissa eika odotella sita viikkoa, kolmea paivaa kuten Suomessa ohjeistetaan.

• paljon reissannut

itse matkustin viikon suomessa ja söin ravintolaruokaa koko matkan ja sain jostakin vatsataudin . Eli sairastua voi suomessakin. Nyt kävin espanjassa ja en sairastunut. ja monesti töihin soittaa joku työkaveri ja sanoo olevansa vatsataudissa ja ei voi tulla töihin ja koko perhe on sairas eli mitä tästä voi päätellä? Jos pelkää kaikkea mitä voi ulkomailla tapahtua niin pitää olla sitten kotona mutta sinnekin voi vaikka kuolla.

• Turhaa hössötystä!

Höpölöpö, ei kannata alkaa hysteeriseksi, olen ollut 6 kertaa eri puolilla Turkkia -89 alkaen , ei vatsatautia, pese kätesi hyvin ja wc -hygienia kuntoon. Suomessa voi saada yhtä hyvin pöpön ja olen saanutkin, Bulgaria ja Sunnu beach 2 kert. ja molemmilla kerroilla vatsatauti...

• Älä yleistä

Älä juo kylmää vettä, se sekoittaa mahan! paikalliset neuvoivat aikanaan ja juo riittävästi, myös muuta kuin vettä ja lisää suolaa ruokaan jos et kotimaassa käytä, mutta tuolla hien mukana haihtuu suoloja, liiku ja pelkkä kalja ei riitä nesteeksi vettåä ja teetä ja limppari , saadavettaä yms. Sinä söit vain ydesää paikassa, Turkissa on monta miljoonaa ruokapaikkaa, älä yleistä.

• Gumus

Minä selvisin mainiosti yli 30 asteen helteissä kun join yhtä paljon kivennäisvettä kuin kaljaa. :) Kerran olen Kreikassa sairastunut nestehukkaan. Olein sairas ja palelin 30 asteen helteessä. Yksi päivä meni hotellihuoneessa useamman täkin alla ilmastointi pois kytkettynä. :) Aspiriini auttaa runsaan kivennäisveden kera.

• No (soo)daa

Varmaankin tämä toukokuussa -09 sairastunut edelleen seuraa tätä palstaa, ja arvostaa vinkkejä siitä, mitä olisi pitänyt tehdä silloin aikoinaan.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      51
      6926
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      680
      3008
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1290
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1281
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1265
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1164
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1150
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1130
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    10. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      203
      955
    Aihe