Velkajärjestelyyn

entinen epätoivo

Menin velkaneuvojalle osittain avaamattomien laskujen kanssa jotka siellä avattiin. Jo ensimmäinen kerta helpotti oloani. Velkaa oli kertynyt paljon. Kulutusluottoja ja vipppejä niiden maksuun. Soppa oli valmis. Osa kerkesi mennä sinä aikana ulosottoon jonka kanssa sain sovittua että maksan sinne summan itse. Summan laski velkaneuvoja maksuvarani mukaan. Osa velkojista vastusti järjestelyä ja jouduin käräjäoikeuden kuultavaksi. Viikon päästä tuli kirje että järjetely aloitetaan ja määrättiin selvittäjä. Maksuohjelmaehdotus on lähetetty ja nyt odotan että järjetely vahvistetaan. Nukun yöni jo pääsääntöisesti hyvin ja velkojen aiheuttama järjetön stressi on helpottanut. Kun saan vahvistetun tiedon, voin vain kiittää että pääsin siihen. Jatkan työssäni ja maksan vaaditut summat ja elän sen mukaan. Saan maksettua vuokrat ja muut pakolliset maksut (puhelin, netti, sähkö yms) ja saan vielä ruokaakin ja maksettua matkat töihin. Kirpputorit tulevat varmasti käyttöön vaatteiden ostoa varten ja ruokien hintoja katson varmasti. Jokatapauksessa saan elätettyä itseni ja lapseni, katon pääni päälle ja osaan arvostaa elämää eri lailla. Ulkomailla en matkustele enkä ravintoloissa taksilla kulje.Kaikesta parasta on ettei tarvitse enää odottaa joka päivä laskukasaa josta ei selviä ja valvoa yönsä mettien mitä tehdä. Koen saaneeni uuden mahdollisuuden ja tulevat viisi vuotta kestän varmasti, enkä sen jälkeen elä yli varojeni. Tosin olen huomattavasti viisaampi ja oppineempi kuin 20 vuotta sitten. Kiitos velkaneuvojien ja käräjäoikeuden tuomarin, muualta en koskaan apua saanut. Tsemppiä kaikille velkaantuneille.

43

8006

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nykyinen epätoivoinen..

Mulla on edessä sama.. Tuleeko sulle maksuhäiriö? Toivon että mun sotku on niin "alussa" että pystyn välttämään maksuhäiriöitä.. Mutta jos tulee, niin tulee. Kestikö muuten kauan päästää velkaneuvojalle? Tsemppiä sinulle ja nuku hyvin! :)

• Automaattisesti

Velkajärjestelystä tulee aina automaattisesti maksuhäiriömerkintä, jonka voimassaoloaika on sama kuin mitä velkajärjestely kestää.

Tällä estetään se, että järjestelyssä oleva ei voi velkaantua lisää.

• epäääävä

olipa kiva lukea viestejä ajattelia et olen yksin näiden asioiden kans.mulla kesti yli puoli vuotta kunnes pääsin neuvojalle.eikä mun kohdalla ole vieläkään asia selvinnyt.on kuitenkin jutut vireillä.olen luottavaisin mielin kuitenkin liikkeellä kun velkaa ei ole yli 15.000 TUHATTA TAI SIT SE MENEE SINNE TAKUUSÄÄTIÖLLE sori tuli isolla,ja sit asiat mutkistuu. mut kuitenkin aivan ihanaa et jotkut saa asioitaan järjestelyyn.en suosittele maaaaahan........... aivan joko arvasia

• tälle asialle

vähän olen jo jarrutellut menoja , mutta retkahdin taas uudelleen samaan rotkoon:) eli etelässä käytiin ja velkaa on taas niin että...vitsi kun tämä raaka totuus ei kiinostas yhtään-mä haluun vaan bailata, matkustella ja elää!!!mut teidän että elämää se vasta on kun aletaan maksaa laskuja:(
        jos voittas lotossa????unet alkaa jo mennä....

• zambatar62
        epäääävä kirjoitti:

olipa kiva lukea viestejä ajattelia et olen yksin näiden asioiden kans.mulla kesti yli puoli vuotta kunnes pääsin neuvojalle.eikä mun kohdalla ole vieläkään asia selvinnyt.on kuitenkin jutut vireillä.olen luottavaisin mielin kuitenkin liikkeellä kun velkaa ei ole yli 15.000 TUHATTA TAI SIT SE MENEE SINNE TAKUUSÄÄTIÖLLE sori tuli isolla,ja sit asiat mutkistuu. mut kuitenkin aivan ihanaa et jotkut saa asioitaan järjestelyyn.en suosittele maaaaahan........... aivan joko arvasia

ei se siitä varinaisesti mutkistu. Mut kyllä pelasti tämä takuusäätiön takaama laina, jolla maksoin kertarysäyksenä kaikki rästit pois, ja nýt lyhennän vain yhtä lainaa pankille. Nopeammin puhdistui luottotiedot, mulla ainakin. Ja sen jälkeen olen pystynyt hommaamaan elämäni ensimmäisen visakortin pahan pvän varalle, ja puhelinliittymän jne. vaikka lyhennänkin vielä n. vuoden takúusäätiön takaamaa lainaa pankille. Ei pidä lannistua, minäkin olin aivan puhki ja pulassa raha-asioideni kanssa, ennen kun velkaneuvoja sai asiani järjestykseen!

• VJ
        Automaattisesti kirjoitti:

Velkajärjestelystä tulee aina automaattisesti maksuhäiriömerkintä, jonka voimassaoloaika on sama kuin mitä velkajärjestely kestää.

Tällä estetään se, että järjestelyssä oleva ei voi velkaantua lisää.

Hei, tarkennuksen vuoksi tiedoksi että kun olet velkajärjestelyssä, on rekisterissä merkintä VJ, jota se tarkooittaa. Ei ole sama asia kuin luottotiedot menneet, mielestäni kertoo sen että ihminen edes yrittää selviytyä veloistaan. VJ poistuu 5 vuoden kuluttua ja sitten ollaan taas yhteiskuntakelpoisia ihmisiä.Tsemiä meille kaikille.

• Köyhä työläinen

Hei !

Kuinka kauan kesti ennen kuin pääsit velkajärjestelyyn ?

Pitikö myydä jotain omaisuutta.

Pitääkö asian ensin mennä ulosottoon, ennen kuin pääsee velkajärjestelyyn ?

Itselläni on yhteensä 17 000€ velkaa ja yksi tilini ei riitä edes vuokran maksuun saatikka muihin 2 tilistä.

• mokannut

olen myös menossa velkaneuvojalle, aika on ihan muutaman päivän kuluttua. tiedätkö sinä siitä kun puhutaan varoajasta, eli järjestelyn jälkeen kun on velkansa hoitanut niin meneekö vielä n.2v ennen kuin saa uutta lainaa esim, asuntoon? mulla velkaa nyt noin 27000. monta kulutusluottoa ja kaiken lisäksi mieletön määrä vippejä. mietityttää kamalasti pääsenkö järjestelyyn, koska muutoin menetän luottotiedot ja kun se/ne laskut ulosottoon pamahtaa niin tulee vain huimia lisäkustannuksia.

• wheelie bin
        mokannut kirjoitti:

olen myös menossa velkaneuvojalle, aika on ihan muutaman päivän kuluttua. tiedätkö sinä siitä kun puhutaan varoajasta, eli järjestelyn jälkeen kun on velkansa hoitanut niin meneekö vielä n.2v ennen kuin saa uutta lainaa esim, asuntoon? mulla velkaa nyt noin 27000. monta kulutusluottoa ja kaiken lisäksi mieletön määrä vippejä. mietityttää kamalasti pääsenkö järjestelyyn, koska muutoin menetän luottotiedot ja kun se/ne laskut ulosottoon pamahtaa niin tulee vain huimia lisäkustannuksia.

Tuo kahden vuoden "varoaika" maksuohjelman päättymisen jälkeen tarkoittaa sitä, että velkojilla on 2 vuotta aikaa vaatia lisäsuorituksia tai maksuohjelmaa raukeamaan MAKSUOHJELMAN AIKANA tapahtuneiden asioiden vuoksi. Esim. jos velallisen tulot ovat maksuohjelman aikana nousseet niin, että hänelle on tullut lisäsuoritusvelvollisuus (joka tietysti pitäisi velallisen hoitaa itse), velkoja saa yleensä tiedon kohonneista tuloista vasta verotuksen valmistuttua. Ja siihenhän menee aikaa.

Periaatteessa ei ole mitään estettä lainan saamiseen vaikka maksuohjelman päättymistä seuraavana päivänä. Tosin, uudelleen velkaantumisen kanssa pitäisi tietysti olla extravarovainen, koska tuskinpa "velkahelvetin" jälkeen siihen haluaisi uudestaan. Ja, velkajärjestelyhän lähes aina merkitsee huomattavaa velkojen anteeksiantoa. Jos siis joutuu vaikeuksiin uudestaan, uuden velkajärjestelyn saaminen on lähes mahdotonta.

• wheelie bin
        wheelie bin kirjoitti:

Tuo kahden vuoden "varoaika" maksuohjelman päättymisen jälkeen tarkoittaa sitä, että velkojilla on 2 vuotta aikaa vaatia lisäsuorituksia tai maksuohjelmaa raukeamaan MAKSUOHJELMAN AIKANA tapahtuneiden asioiden vuoksi. Esim. jos velallisen tulot ovat maksuohjelman aikana nousseet niin, että hänelle on tullut lisäsuoritusvelvollisuus (joka tietysti pitäisi velallisen hoitaa itse), velkoja saa yleensä tiedon kohonneista tuloista vasta verotuksen valmistuttua. Ja siihenhän menee aikaa.

Periaatteessa ei ole mitään estettä lainan saamiseen vaikka maksuohjelman päättymistä seuraavana päivänä. Tosin, uudelleen velkaantumisen kanssa pitäisi tietysti olla extravarovainen, koska tuskinpa "velkahelvetin" jälkeen siihen haluaisi uudestaan. Ja, velkajärjestelyhän lähes aina merkitsee huomattavaa velkojen anteeksiantoa. Jos siis joutuu vaikeuksiin uudestaan, uuden velkajärjestelyn saaminen on lähes mahdotonta.

Jos nyt on kovasti kulutusluottoja ja vippejä, ja niiden takia olet ylivelkaantunut, niin pidän hyvin todennäköisenä sitä, että velkajärjestelyn myöntämistä sinulle vastustetaan siitä syystä, että velkaantuminen on ollut kevytmielistä. Valmistaudu siis selittämään, jos todellakin velkajärjestelyhakemus on käräjäoikeuteen tarkoitus laittaa.

Mikä on aiheuttanut sen, että et pysty maksamaan? Oletko menettänyt työpaikkasi, sairastunut vai mitä on tapahtunut? Perussääntöhän on, että henkilön on oltava pysyvästi maksukyvytön, pääasiassa ilman omaa syytään, eikä hän kohtuudella pysty parantamaan maksukykyään.

Jos et (edes) ole vielä menettänyt luottotietoja tai asiat eivät vielä ole ulosotossa, se viittaisi siihen, että nämä maksuvaikeudet ovat aika uusi ilmiö. Kuinka kauan olet lainojasi hoitanut? Aina parempi, mitä kauemmin olet yrittänyt velkojasi maksaa täysimääräisesti kaikki mahdolliset keinot käyttäen. VJ:n edellytyksenä ei ole se, että velkaa peritään ulosottotoimin, mutta usein puoltavana seikkana esitetään (jos muutoin katsotaan, että on este), että ihminen on usean vuoden ajan maksanut velkojaan, vaikka sitten ulosoton kautta.

Velkajärjestelyä ei ole tarkoitettu kaikkien mokailujen anteeksisaamiseen.

• kokemus.
        wheelie bin kirjoitti:

Jos nyt on kovasti kulutusluottoja ja vippejä, ja niiden takia olet ylivelkaantunut, niin pidän hyvin todennäköisenä sitä, että velkajärjestelyn myöntämistä sinulle vastustetaan siitä syystä, että velkaantuminen on ollut kevytmielistä. Valmistaudu siis selittämään, jos todellakin velkajärjestelyhakemus on käräjäoikeuteen tarkoitus laittaa.

Mikä on aiheuttanut sen, että et pysty maksamaan? Oletko menettänyt työpaikkasi, sairastunut vai mitä on tapahtunut? Perussääntöhän on, että henkilön on oltava pysyvästi maksukyvytön, pääasiassa ilman omaa syytään, eikä hän kohtuudella pysty parantamaan maksukykyään.

Jos et (edes) ole vielä menettänyt luottotietoja tai asiat eivät vielä ole ulosotossa, se viittaisi siihen, että nämä maksuvaikeudet ovat aika uusi ilmiö. Kuinka kauan olet lainojasi hoitanut? Aina parempi, mitä kauemmin olet yrittänyt velkojasi maksaa täysimääräisesti kaikki mahdolliset keinot käyttäen. VJ:n edellytyksenä ei ole se, että velkaa peritään ulosottotoimin, mutta usein puoltavana seikkana esitetään (jos muutoin katsotaan, että on este), että ihminen on usean vuoden ajan maksanut velkojaan, vaikka sitten ulosoton kautta.

Velkajärjestelyä ei ole tarkoitettu kaikkien mokailujen anteeksisaamiseen.

>Viistoistavuotta siinä meni mut nyt ei kukaan enää kysele velkojen perään.kannattaa selvittää pitääkö toisen puolison paperit puhtaana ja paskat kaadetaan toiselle,aina saa velkaa kun toisen puolison paperit on edes puhtaat.

• ei enää

päästä velkajärjetelyyn. Kesän lopulla alkoi selvittely ja käräjille paprut meni vasta syksyllä. Velkaneuvojan avulla sain kuitenkin sovittua käräjien kanssa maksuvaraani vastaavan summan jonka maksoin joka kk ulosottoon. Tämä summa jäi sinne odottamaan päätöstä. Maksuvara oli paljon pienempi kuin ulosotto olisi ollut. Ei tarvitse olla ulosotossa että pääsee järjestelyyn. Katsovat varmasti jos sinulla on omaisuutta esim. riittävän arvokas auto tai asunto/kesämökki. Takuusäätiön laina olisi sinulle parempi.

• Jade 09

Meillä on kestänyt järjestely jo yli 5.v ja edelleen jatkuu. Ei ole kivaa sekään kun saa jatkuvaa odotelle kuinka käy.

• epätoivo8

8kk saa odottaa päätöstä ainakin takuu-säätiöstä

• jokaiselle

itsellä velkajärjestely menossa ja maksut myös.enään reilu vuosi jäljellä ja sitten on lusittu...tiukkaa on ollut mutta vuoden päästä olo tulee olemaan mahtava! kaikki hoidettu pois. alkaa uusi elämä.. koittakaa saada asianne vaan eteenpäin.

• mv

olen maksellu ulosoton kautta helvetin isoa edellisen laman velkaa, jonka oman laskutavan mukaan olen kokonaan jo maksanut:)..mutta korkoineenhan sitä on peritty, noh joulukuussa loppu maksaminen ja 18v kestäny kituuttaminen on ohi:)...ja jos asiasta jotain hyvää pitää löytyä ni ompahan tottunut tulemaan vähällä rahalla toimeen ja haaveetkin on aika pieniä! ja eikä ole voinu ostella ylihintaista asuntoa joka nyt sit olis valtavien maksujen varassa ja maksuaikakin varmaan 30v...virheitä olen tehny ja asioista oppinu, mut siltikin sanon että rankka tie on maksella 1/3 osa tienesteistä velkoihin joita ei ole itse aiheuttanut....noh koht ohi ja sit vois pitkästä aikaa ajatella olevansa ns. kunnon ihminen!!!jaksamista kaikille ja periks ei kannata antaa!!

• luojan kiitos

kyllä olen joutunut sellaiseen helevettiin, kun nimeni joskus laitoin takaajaksi pankkilainaan ja sitten tää velallinen ei pystynyt maksamaan velkojaan. mitähän nää yhteiskunnan päättäjät kuvittelee, että kuinka me köyhät täällä suomessa pärjätään.....

• ei takaamaan koskaan
        luojan kiitos kirjoitti:

kyllä olen joutunut sellaiseen helevettiin, kun nimeni joskus laitoin takaajaksi pankkilainaan ja sitten tää velallinen ei pystynyt maksamaan velkojaan. mitähän nää yhteiskunnan päättäjät kuvittelee, että kuinka me köyhät täällä suomessa pärjätään.....

Kannattaa itse kunkin miettiä yön yli, ennen kuin lähtee takaamaan kenenkään lainoja. Voi ajatella tähän tapaan, että otinpahan tuossa ison lainan joka ei tule omaan käyttööni.

• en ole itsekäs
        ei takaamaan koskaan kirjoitti:

Kannattaa itse kunkin miettiä yön yli, ennen kuin lähtee takaamaan kenenkään lainoja. Voi ajatella tähän tapaan, että otinpahan tuossa ison lainan joka ei tule omaan käyttööni.

Kyllä sitä voi nimensä pistää pankkilainan takaajaksi....ei aina pidä olla niin helevetin itsekäs ja toljottaa vaan omaa napaansa. Sääkin varmaan joku helvetin kermaperse, joka on päässyt helpolla tässä elämässä. Monella ei ole rikkaita sukulaisia jotka jättää komeet perinnöt ym. vastaavaa.

• Vakuusvaje
        en ole itsekäs kirjoitti:

Kyllä sitä voi nimensä pistää pankkilainan takaajaksi....ei aina pidä olla niin helevetin itsekäs ja toljottaa vaan omaa napaansa. Sääkin varmaan joku helvetin kermaperse, joka on päässyt helpolla tässä elämässä. Monella ei ole rikkaita sukulaisia jotka jättää komeet perinnöt ym. vastaavaa.

Takaajalla pitää olla rahaa vastata siitä mihin sitoutuu. Tarvittaessa pitää pystyä maksamaan toisen ottama laina pois. Joku kermaperse voi toki noihin perintöihinsä luottaen takauksen antaakin, jos on joutilasta rahaa. Meidän muiden on harkittava tarkemmin, kun ylimääräinen raha on työllä tienattava.

• velkojen

maksu viistoista vuotta.Siitä viisi vuotta velkajärjestelyssä.Joskus laskin et kolmin kertaisena tuli ainakin pääoma maksettua jos ei jopa nelin.Tarkotan siis et kun kaikki perintä kulut ym lisätään laskuihin.No nyt olen ollu kuivilla jo muutaman vuoden.Alussa oli ajatus et onkohan tää oikeasti ohi et vielä ne velkojat jotain keksii.Henkisesti oli kova koulu.Eppujen sanoin,kun kymmenen vuotta kulunnut on tuosta,ihmettelen vieläkin miten nousin siitä suosta.

• kun tunnollisesti maksat

On monia jotka eivät maksa, vaan lähtevät valtion täysihoitoon, lusimaan, jossa on kuusi kertaa päivässä ruokaa ja omat telkkarit ja hyvässä tapauksessa saavat vielä päivisin käydä töissä ja lusia vain öisin. Voi taivahan vallat.

• Hienoa
        kun tunnollisesti maksat kirjoitti:

On monia jotka eivät maksa, vaan lähtevät valtion täysihoitoon, lusimaan, jossa on kuusi kertaa päivässä ruokaa ja omat telkkarit ja hyvässä tapauksessa saavat vielä päivisin käydä töissä ja lusia vain öisin. Voi taivahan vallat.

näin se menee , ja sinä tyhmä pakerrat meidän takia , kohno !

• hannu58

Kukahan ne velat sitten on sulle järkännyt
        ellet itse?

• hyväpalkkainen köyhä

Tutulta kuulostaa, olen itse juuri laittanut paperit velkaneuvojalle. Hän on superkiireinen ilmeisesti, ja odotan malttamattomana että päästään asiassa eteenpäin. Olen henkisesti asennoitunut elämään viisi vuotta PAREMMIN kuin nyt, kun kaikki rahani menevät velkojen maksuun, elän todella niukasti ja stressaantuneena. Heti kun sain paperit kasaan ja hakemuksen täytettyä, alkoi jo olo helpottamaan. Toivon todella että pääsen siihen järjestelyyn, olen myös kuullut että velkojat saattavat vaatia muuttamaan halvempaan asuntoon, toki halvemmallakin voi asua, mutta olemme jo kaikesta luopuneet ja olisi mukava edes asua viihtyisästi...

• sama tilanne

Nuorena ja tyhmänä sotkin aikanaan raha-asiani. Velkaa on vaikka muille jakaa. Onneksi pääsin velkajärjestelyyn, vuoden on kestänyt ja neljä jäljellä. Osa-aika töitä olen tehnyt jaksamiseni mukaan, sairastuin välillä myös joten jaksaminen on vähän niin ja näin. Mutta vanhempana ja viisaampana sanon satavarmasti, että laskut ja raha-asiat hoidan alta pois ensimmäisenä nykyisin. Kun velkajärjestely loppuu ja olen osani maksanut, en ota edes tiliä kauppaan, vaan hoidan kaikki käteisellä.

• hmmph...

Mietin että mitä tarkoittaa sellainen kun lasketaan velkaneuvojalla se maksu vara, ja jos sitä ei ole, niin mitä tarkoittaa nolla siinä hommassa, ja jos velkajärjestelyyn pääsee niin mitä siitä itse joutuu maksamaan? osaako kukaan kertoa.

• wheelie bin

Jos tulot ovat tosiaankin niin alhaiset, että maksuvaraa ei jää (tai laskennallinen maksuvara on negatiivinen), voidaan vahvistaa nollaohjelma. Se tarkoittaa sitä, että et tee maksusuorituksia ollenkaan. Ohjelma kestää kuitenkin sen viisi vuotta, koska onhan mahdollista että tulosi kohoavat tai saat esimerkiksi perinnön, jolloin kuvaan astuu lisäsuoritusvelvollisuus.

• juttu taittapi
        wheelie bin kirjoitti:

Jos tulot ovat tosiaankin niin alhaiset, että maksuvaraa ei jää (tai laskennallinen maksuvara on negatiivinen), voidaan vahvistaa nollaohjelma. Se tarkoittaa sitä, että et tee maksusuorituksia ollenkaan. Ohjelma kestää kuitenkin sen viisi vuotta, koska onhan mahdollista että tulosi kohoavat tai saat esimerkiksi perinnön, jolloin kuvaan astuu lisäsuoritusvelvollisuus.

olla.

Muutes mä elelen tosi köyhästi kodinhoitotuella ja elämääni kuuluu kirpparit, ruokatarjoukset ja itsetehty ruoka. Kaikessa säästän ja pinnistän. Niin ilmaisia harrastuksiakin on ja ravintoloissa, baareissa ja matkoilla en käy ollenkaan. Välillä jää vähän säästöönkin. Velkaa en uskaltaisi ottaa ja en varmaan saisikaan kun en ole töissä.

• TAKUUSÄÄTIÖ
        wheelie bin kirjoitti:

ja velkajärjestely sivuilta .siellä kerrotaan erivaiheet ja maksuista.

• velkaj.

Kaikki vaan pitääkö olla velkaa älyttömästi?
      mietin tuossa kun joku vuosi itse kysyin
      pääsenkö velkaj. ja mulle sanottiin, että
      pitää olla paljon velkaa jotta pääsöö.

• wheelie bin

Velkajärjestelyyn voi päästä, jos on maksukyvytön muutoin kuin väliaikaisesti (pääasiassa ilman omaa syytään). Pitäisi siis olla pysyvästi maksukyvytön. Jos lainaa on vain muutamia tonneja, niin sellaisenhan maksaa pois muutamassa vuodessa (vaikka ulosoton kautta). Silloin ei ole maksukyvytön lain tarkoittamalla tavalla.

• suhteessa..

maksukykyyn. Eli jos velkaa on joitakin tonneja on turhaa hakea vj:n. Silloin voi tulla kyseeseen esim sosiaalinen luotto tai takuusäätiön takaus lainalle, jota haetaan normaalista pankista.

Suurempi velkasumma useita kymppitonneja ja pienet tulot, jotka ehkä pienentyneet sairauden avioeron tms vuoksi, voivat edesauttaa pääsyä vj:n. Tietysti voi olla todistustaakka siitä, että ei ole velkaantunut kevytmielisesti, mutta tiedän heidän kaltaistenkin päässeen, joten kannattaa yrittää. Tuskin pikavipit hyväksytään.

• pilvipouta73
        wheelie bin kirjoitti:

Velkajärjestelyyn voi päästä, jos on maksukyvytön muutoin kuin väliaikaisesti (pääasiassa ilman omaa syytään). Pitäisi siis olla pysyvästi maksukyvytön. Jos lainaa on vain muutamia tonneja, niin sellaisenhan maksaa pois muutamassa vuodessa (vaikka ulosoton kautta). Silloin ei ole maksukyvytön lain tarkoittamalla tavalla.

Vähän asian vierestä, mutta samaa teemaa. Minulla laskukasa paisuu ja tarvitsisin lainaa maksamiseen noin 5000-6000 euroa tosi nopeasti, muuten menee nopeasti luottotiedot. Olen työttömänä ja perhekin on iso perhe. Minulla on omaisuutta talossa ja mökissä, mutta niitä en halua realisoida. "Vapaan" panttikirjan arvo noin 30 000 euroa omasta mökistä, mutta mistä saisin työttömänä lainaa sitä vastaan. Korostan että myyn omaa asuntoani nyt samalla eli tarvitsisin lainan vain loppuvuodeksi? Pystyn tietysti osoittamaan että myyn asuntoani, josta minulle jää rahaa. Jos joku voi auttaa ja antaa vihjeen niin olen tuhannesti kiitollinen. Pankit sanovat järjestelmällisesti että työtön jolla iso perhe ei pysty lyhentämään velkaa.

• ......
        pilvipouta73 kirjoitti:

Vähän asian vierestä, mutta samaa teemaa. Minulla laskukasa paisuu ja tarvitsisin lainaa maksamiseen noin 5000-6000 euroa tosi nopeasti, muuten menee nopeasti luottotiedot. Olen työttömänä ja perhekin on iso perhe. Minulla on omaisuutta talossa ja mökissä, mutta niitä en halua realisoida. "Vapaan" panttikirjan arvo noin 30 000 euroa omasta mökistä, mutta mistä saisin työttömänä lainaa sitä vastaan. Korostan että myyn omaa asuntoani nyt samalla eli tarvitsisin lainan vain loppuvuodeksi? Pystyn tietysti osoittamaan että myyn asuntoani, josta minulle jää rahaa. Jos joku voi auttaa ja antaa vihjeen niin olen tuhannesti kiitollinen. Pankit sanovat järjestelmällisesti että työtön jolla iso perhe ei pysty lyhentämään velkaa.

Jos asunto on myynnissä ja tarvitset nopeasti & kipeästi rahat, pudota pyyntihintaa reippaasti, niin menee kaupaksi. Se on kuitenkin pienempi paha. Koska sillä hetkellä kun velkasi päätyvät ulosottoon sinulta ulosmitataan kaikki omaisuus - myös se mökki.

• Onnellinen1
        suhteessa.. kirjoitti:

maksukykyyn. Eli jos velkaa on joitakin tonneja on turhaa hakea vj:n. Silloin voi tulla kyseeseen esim sosiaalinen luotto tai takuusäätiön takaus lainalle, jota haetaan normaalista pankista.

Suurempi velkasumma useita kymppitonneja ja pienet tulot, jotka ehkä pienentyneet sairauden avioeron tms vuoksi, voivat edesauttaa pääsyä vj:n. Tietysti voi olla todistustaakka siitä, että ei ole velkaantunut kevytmielisesti, mutta tiedän heidän kaltaistenkin päässeen, joten kannattaa yrittää. Tuskin pikavipit hyväksytään.

Itse menin ulosottomiehen kannustamana marraskuussa 08 velkajärjestelyyn "tarkastelemaan" tilannettani.. Ensin näytti siltä että suosittelevat velkasaneerausta, jäätiin odottamaan kertymiä. Sillä aikaa sainkin vakityön (joka vaaditaan sosiaalilainaan ) ja soittelin taasen sinne.. päätettiin että koetetaan sosiaalilainaa joka minustakin kuullosti kivemmalta ja "turvallisemmalta". Saivat velkojien kanssa puotettua korkoja paritonnia ja itse kerkesin pätkätöillä maksaa toisen samanmoisen summan. Velkaa oli siinä vaiheessa n. 13000.. ja sosiaalilainaan on yläraja 10tonni. Nyt loppu viikosta menen kirjottamaan laina paperit 8500 tonnille !!! Aivan käsittämätöntä kuinka vieraat ihmiset ovat auttaneet minua velkojen kanssa ja hoitaneet järjestelyt ja kaikki ! 8 kk siinä meni että saivat kaikki asiat kasaan mutta kannatti odottaa ! 12v taistelin velkojen, työttömyyden ja pätkätöiden kanssa. Ja nyt elämä näyttää hymyilevän tähänkin risukasaan ja uusi elämä odottaa ilman velkojien kirjeitä ja "uhkauksia". Tiukkaa varmasti on seuraavat 5v mutta ylpeänä aion asiani hoitaa, exältäni ihan vaan kiitoksen sain.. mutta elämä hymyilee :)
        Hakekaa ajoissa apua velkoihin niin ei tule mahdotonta kierrettä !

T. Uusi elämä äidillä ja lapsella

• pilvipouta73 kirjoitti:

ota pankilta ns takautuva myynti asuntoosi ja tai mökkiisi. eli asut asunnossa mutta pankki omistaa sen kunnes myyt tai saat maksettua lainasi.edellyttää tietenkin, että asunto/mökki on nyt velaton.

• Miettistäni
        Onnellinen1 kirjoitti:

Itse menin ulosottomiehen kannustamana marraskuussa 08 velkajärjestelyyn "tarkastelemaan" tilannettani.. Ensin näytti siltä että suosittelevat velkasaneerausta, jäätiin odottamaan kertymiä. Sillä aikaa sainkin vakityön (joka vaaditaan sosiaalilainaan ) ja soittelin taasen sinne.. päätettiin että koetetaan sosiaalilainaa joka minustakin kuullosti kivemmalta ja "turvallisemmalta". Saivat velkojien kanssa puotettua korkoja paritonnia ja itse kerkesin pätkätöillä maksaa toisen samanmoisen summan. Velkaa oli siinä vaiheessa n. 13000.. ja sosiaalilainaan on yläraja 10tonni. Nyt loppu viikosta menen kirjottamaan laina paperit 8500 tonnille !!! Aivan käsittämätöntä kuinka vieraat ihmiset ovat auttaneet minua velkojen kanssa ja hoitaneet järjestelyt ja kaikki ! 8 kk siinä meni että saivat kaikki asiat kasaan mutta kannatti odottaa ! 12v taistelin velkojen, työttömyyden ja pätkätöiden kanssa. Ja nyt elämä näyttää hymyilevän tähänkin risukasaan ja uusi elämä odottaa ilman velkojien kirjeitä ja "uhkauksia". Tiukkaa varmasti on seuraavat 5v mutta ylpeänä aion asiani hoitaa, exältäni ihan vaan kiitoksen sain.. mutta elämä hymyilee :)
        Hakekaa ajoissa apua velkoihin niin ei tule mahdotonta kierrettä !

T. Uusi elämä äidillä ja lapsella

Minkälainen maksuvara ihmisille jää, kun velkoja aletaan maksamaan? Mistä niitä summia voisi etukäteen laskeskella, että tietäisi kuinka tiukalle vyötä joutuu kiristämään jos joskus jonkun järjestelyn saisi hankittua?
        Onko elintaso kovin niukkaa? 5 vuotta tuntuu pitkältä ajalta syödä kaurapuuroa ja viettää lomat kotinurkissa jos ei ole varaa mihinkään ylimääräiseen...

• kuivilla
        Miettistäni kirjoitti:

Minkälainen maksuvara ihmisille jää, kun velkoja aletaan maksamaan? Mistä niitä summia voisi etukäteen laskeskella, että tietäisi kuinka tiukalle vyötä joutuu kiristämään jos joskus jonkun järjestelyn saisi hankittua?
        Onko elintaso kovin niukkaa? 5 vuotta tuntuu pitkältä ajalta syödä kaurapuuroa ja viettää lomat kotinurkissa jos ei ole varaa mihinkään ylimääräiseen...

on suunnilleen sama kuin mikä lasketaan tt.tukena. Käytännössä vj:ssä jää hieman suurempi summa, mitä olen kuullut. Itse olen läpikäynyt yhden lapsen huoltajana koko prosessin ja elämä sujui normaalisti.
        Kun ei ollut varaa tuhlata ennenkään niin pärjäsi. Jos on työelämässä niin työmatka ym kulut huomioidaan, samoin pitkäaikais lääkkeet ja sairaalakäynnit. Ensin asumiskulut, sitten muut ja mitä noista jää yli lasketaan maksettavaksi velkojille. Reilu viisi vuotta kului tosi nopeaan.

• älä maksa mitään

Vittu sulla menee loppujenlopuks kaikki ulosottoon . Ota velkaa niin paljon kuin saat ja laske ne ulos-ottoon , (mitä enempi saat sen parempi).

Sit ulos-otto vie sulta 1/3 osan palkasta yms. koko loppuelämän ajan mutta jos saat esim. 1400 € käteen kuussa niin sulle jää 900€ käteen eikä tarvii maksaa mitään laskuja enää , sossu ja kela maksaa vuokratukea , sähkö ja puhelin laskut , loput laskut voit päästää ulosottoon ns. roskapankkiin jotka kuoleentuvat kun sinusta aika jättää .Helppoa , eikö totta !

• artsukka

Jeesus mikä pökiö tämä tyyppi!

• minä vain

Tsemppiä sinulle tulevan viiden vuoden kanssa. Itselläni viimeinen maksuerä lähtee heinäkuussa. Sitten tuo 5:n vuoden jakso on ohi.
      Omalla kohdallani ko aika on mennyt yllättävän nopeasti ja kivuttomasti.
      Mutta kyllä huokaisen syvään kun viimeinen erä maksettu.
      Kyllä sitä nykyään ajattelee huomattavasti enemmän ja tarkemmin, että kuinka rahansa käyttää.

Jaksamista ja hyvää kesää sinulle.

• unelmia____

Älkää unohtako unelmia, älkääkä laskeko tavoitteita. Jos näin tekee saa valtio ja verokarhu ihmisestä ikuisen otteen.
        Jos haluaa vaurastua niin tehkää näin:
        Älkää tehkö velkajärjestelyä, maksakaa pienin velka lopusta pois ja siirtäkää aina pienimmän velan säästörahat toiseksi pienempään velkaan,
        Ja lopuksi tie vaurastumiseen:

1. Pääoman hankinta
        2. Rahojen suojaaminen
        3. Rahojen budjetointi
        4. Rahojen kasvattaminen
        5. Talousälyn kehittäminen

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7340
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3604
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      372
      1988
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1826
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1479
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1300
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe