Todistusaineiston vääristeleminen

Vein yksityisenä haastehakemuksena velkomusasian käräjäoikeuden käsittelyyn, jolloin vastaajana ollut velallinen antoi asianajansa kanssa, molemmat erikseen käräjäoikeuteen vastineensa, jossa asianajaja esitti, että vaikka päämiehensä onkin velkaa 22.000 euroa, katsotaan velan kuittaantuneen sillä että olisin saanut pellonvuokrarahat, 63.000 markkaa haltuuni.

Velallinen kertoili itse kirjallisesti, vieläpä laveasti, miten olin vastuistani luistellut, ja etten ollut osallistunut kustannuksiin, ja hänenkin pääpainotteinen lausumansa sisältö oli se, että olen ottanut haltuuni pellonvuokrarahat, sekä muutkin lapsilleni kuuluneet varat.

Vaikuttanee selkeästi että oikeudessa on syyllistytty myös todistusaineiston vääristelyyn esittämällä oikeudelle pellonvuokrasopimus, mutta kertomatta kuitenkaan sitä, että sopimuksesta huolimatta minkäänlaista rahallista korvausta peltovuokrana ei ole käytetty. Tämä asia oli täysin vastaajan tiedossa koska itse oli peltoja viljellyt kanssani 9 vuotta, eikä 12v, kuten aiemmin ilmoittanut olen.

Alla rikoslain kohta todistusaineiston vääristelemisestä..

7 § (24.7.1998/563) Todistusaineiston vääristeleminen. Joka saadakseen syyttömän tuomituksi rangaistukseen tai muuten toista vahingoittaakseen kätkee, hävittää, turmelee, muuntaa tai muuten vääristää tuomioistuimessa tai rikosasian esitutkinnassa todisteena tarpeellisen esineen, asiakirjan tai muun todisteen, jolla hänen tietensä on merkitystä asiassa, on tuomittava todistusaineiston vääristelemisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Todistusaineiston vääristelemisestä tuomitaan myös se, joka 1 momentissa mainitussa tarkoituksessa antaa perättömäksi tai vääristellyksi tietämänsä todisteen käytettäväksi tai itse käyttää sitä harhauttavalla tavalla tuomioistuimessa tai rikosasian esitutkinnassa.
8 § (24.7.1998/563) Törkeä todistusaineiston vääristeleminen. Jos todistusaineiston vääristelemisessä
1. aiheutetaan vakava vaara, että syytön tuomitaan vankeuteen tai muuhun ankaraan seuraamukseen,
2. rikoksen kohteena on erityisen merkityksellinen todiste tai
3. rikos tehdään erityisen suunnitelmallisesti
ja rikos on myös kokonaisuutena arvostellen törkeä, rikoksentekijä on tuomittava törkeästä todistusaineiston vääristelemisestä vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään kuudeksi vuodeksi.

0

278

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
        Ikävä
        72
        3103
      2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
        Ikävä
        60
        2834
      3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
        Hindulaisuus
        432
        2395
      4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
        Ikävä
        79
        2208
      5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
        Ikävä
        60
        2043
      6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
        Ikävä
        95
        2016
      7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
        Ikävä
        12
        1606
      8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
        Kuhmo
        17
        1567
      9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
        Ikävä
        30
        1410
      10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
        Ikävä
        35
        1408
      Aihe