TÖRKEÄÄ kilpailun rajoittamista!

jartsa37

Pitääpä pistää tännekin viestini Kuluttajavirastolle ja Kilpailuvirastolle ... ottaa pannuun tällaiset operaattorit:

Taustaa:
- Olen ollut Tele Finlandin (omistaja TeliaSonera) asiakas useita vuosia, puhelinliittymiä minulla on 4 kpl ja perheellämme 6 kpl TeleFinlandista.
- TeleFinland markkinoi vuoden alussa ”euron päivä”-puheluita, jotka oli suunnattu vain uusille asiakkaille. Asiakaspalvelun mukaan etua ei saa vanhat asiakkaat, eli ainoaksi vaihtoehdoksi jää operaattorin vaihtaminen.
- Saunalahdelta tuli toukokuussa vastaava tarjous (0,99 eur/päivä) ja päätin siirtää TeleFinlandin liittymäni Saunalahdelle, johtuen siitä ettei TeleFinland halunnut antaa vastaavaa etua vanhoille asiakkaille.
- Tänään Saunalahdelta tuli ilmoitus ettei liittymääni voida siirtää, koska liittymäni on TeleFinlandin mukaan määräaikainen!

Tapauksen selvittelyä:
- Liittymäni ei ole koskaan ollut määräaikainen ja tästä syystä soitin TeleFinlandin asiakaspalveluun.
- Asiakaspalvelun mukaan minulla oli kaikissa liittymissäni ns. ”viikonloppuetu”, eli voin puhua eurolla per päivän sunnuntaisin vain ja ainoastaan Soneran ja TeleFinlandin liittymiin.
- Etu oli liitetty liittymiini 7.9.2007 ja se jatkuu automaattisesti vuoden kerrallaan ellei sitä irtisanota.
- Kyseisen ”edun”, josta en ollut edes tietoinen, vuoksi en pysty vaihtamaan operaattoria ennen 7.9.2009.
- Allekirjoitettua sopimusta em. edusta ei ole olemassa.

Epäkohdat, joihin pyydän sekä kilpailu- että kuluttajaviranomaisen kannanoton:
- Toistaiseksi jatkuvat näennäiset edut estävät vapaata kilpailua. Onko tämä yleinen hyväksytty käytäntö, tarjota jokin ”toistaiseksi voimassa oleva” etu jonka varjolla liittymän siirto toiselle operaattorille estetään? Voidaanko tätä verrata vakuutusyhtiöiden sairauskuluvakuutuksiin joita ei voi siirtää (kilpailuttaa) jos olet elämäsi varrella sairastanut yhdenkään sairauden?
- Millaiset ovat alan sopimuskäytännöt jos operaattori voi yksipuolisesti liittää edun ilman että siitä on sovittu kirjallisesti (en ole koskaan allekirjoittanut mitään aiheeseen liittyviä sopimuksia)?
- Olisiko syytä muuttaa lainsäädäntöä siten, että sopimukset tulee olla allekirjoitettuna (joko sähköisesti tai paperilla) ja niissä tulisi selkeästi kertoa sopimuksen kuluttajaosapuolelle tulevat haitat (kuten esimerkiksi se ettei liittymää voida siirtää ellei sopimusta irtisanota)?

ELI opetus: IRTISANOKAA kaikki mahdolliset etunne heti kun ne olette saaneet, muuten ne jatkuvat vuoden kerrallaan (vähän kuin jatkuva lehtitilaus).

12

2429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lämmittäjä

      Pitää sanoa irti kun tulee ilmoitus noin kuukausi ennen vanhan sopimuksen lopun määräaikasopimusta ?
      Jos unohdat olet taas vuoden vankeudessa, sopimus sitoo sinut automaattisesti.
      Me sanottiin sunnutaisoitto 1€ : rolla irti viime syksynä ja nyt kaksi matkapuhelinta siirrettiin DNA liittymään
      Sonera koetti houkutella takaisin halvoilla vastatarjouksilla, vielä tänään soitti.
      En halua enää maksaa Ruotsalaisille osinko voittoja

      Esim Lankaverkon perusmaksu on yli puolet halvempi kuin soneran verkossa
      meidän 25,90€ kk

      • Lasse_82

        Numeroa ei kannata irtisanoa, jos haluaa saman numeron siirtää toiselle operaattorille. Sillä jos numero irtisanotaan, siirto on mahdotonta tehdä. Tällöin täytyisi siis ottaa uusi numero.


    • Masikasi

      Samanmoinen ongelma myös minulla Telefinlandin kanssa. Minulle soitettiin aikoinaan mahtavasta viikonlopputarjouspaketista jolla saa puhua eurolla koko viikonlopun. Ei avausmaksuja tai kuukausimaksuja ja täysin vaivatonta. Myyjä unohti kertoa, että sopimuskauden aikana ( 1 vuosi ) liittymää ei voi irtisanoa eikä numeroa siirtää toiselle operaattorille. Sama puhelinnumero on ollut minulla vuodesta -97 joten ei viitsisi ihan tuosta vain vaihtaa. Ihmeeellistä, että nykypäivänä voidaan näin alkeellisesti huijata ja vielä omia asiakkaita. Olisihan se jälkiviisaana pitänyt osata selvittää ko. asiat ennen ilmaisen tarjouksen hyväksymistä, mutta ei ollut operaattorin vaihto tuohon aikaan ajankohtaista. Luottamus hyvämaineiseen firmaan sai kyllä kovan kolhun ja operaattori tulee lähiaikoina vaihtumaan. Ei hyvää mainosta!

      • noukka

        Jep jep. Samaan ongelmaan törmäsin. Liittymää ei voi irtisanoa tuon 1 e sunnuntain vuoksi. Luottamus meni täysin.


      • Reilua peliä kehiin
        noukka kirjoitti:

        Jep jep. Samaan ongelmaan törmäsin. Liittymää ei voi irtisanoa tuon 1 e sunnuntain vuoksi. Luottamus meni täysin.

        "- Olisiko syytä muuttaa lainsäädäntöä siten, että sopimukset tulee olla allekirjoitettuna (joko sähköisesti tai paperilla) ja niissä tulisi selkeästi kertoa sopimuksen kuluttajaosapuolelle tulevat haitat (kuten esimerkiksi se ettei liittymää voida siirtää ellei sopimusta irtisanota)?"

        Juuri tätä samaa olen ajatellut. Äänestän ehdottomasti: kyllä! Puhelimessa sovitu asiat on myös asiakkaan pystyttävä todentamaan jotenkin.


      • ihan ok liittymät
        noukka kirjoitti:

        Jep jep. Samaan ongelmaan törmäsin. Liittymää ei voi irtisanoa tuon 1 e sunnuntain vuoksi. Luottamus meni täysin.

        Käytäntö on sama KAIKILLA operaattoreilla, eikä yksistään Tele FInlandilla. Mulla kans tyhjän panttina yx liittymä(Sonera), mutta ei kk-hintakaan ole kuin 2 €, kun en käytä sitä. Neuvoivat ihan selkokielellä, että kannattaa irtisanoa kk ennen liittymän päättymistä. Samoin ovat muutkin operaattorit ilmoittaneet, kun aihe on tullut puheeksi.


    • kallekk

      Operaattorit eivät myy laikaan liitymiä mikä ei olisisi määräaikainen. Vaikka sopimustilanteessa et ota mitään kytkypuhelinta tai määräaikaista sopimusta niin operaattori dumppaa sopimukseen tavalla tai toisella tuon määräaikaisuuden asiakkaan tietämättä ja sitä hyväksymättä. Siksi et pääse operaattorista eroon millään tvalla. Myös operaattorin vaihto on tehty mahdottomaksi. Luovuttava operaattori ilmoittaa vain siirtoa yrittävälle, että sopimus on määräaikainen sitä ei voi siirtää. Jos onnistut kumoamaan tuo argumentin operaattori väitää, että sopimus on tehty yrityksen nimiin tai jonkun muun henkilön nimiin ja liitymää ei voi siirtää. Minulla on kaikkien operaattoreiden liittymät mitä olen yrittänyt siirtää operaattorilta toiselle niissä onnistumatta. Olen kaksi vuotta testannut mobiililiitymiä kaikilla operaattoreilla. Olen todennnut kaikkien palvelun ala-arvoiseksi,ylimieliseksi, asiakkaan oikeuksista piittaamattomaksi, valheelliseksi ja vääristeleväksi. Asiakaspalveluun soittaminen toivotonta kukaan ei vastaa, lasku vain kasvaa. Sähköpostiin ei vastata. Asiakkalla ei ole minkäänlaisia oikeuksia operaattoreita vastaan.

      • ihan ok liittymät

        Vaihdoin keväällä liittymän (ollut 11 v samalla operaattorilla)toiselle operaattorille, eikä tehnyt yhtään "kipeää". Kaikki sujui nopeasti ja täsmällisesti,ilman mitään kommervenkkejä. toki olin harkinnut pitkään ko. asiaa, koska olin lukenut myös näistä vaikeuksista vaihdon yhteydessä.
        OMALLA KOHDALLA KAIKKI SUJUI ERINOMAISESTI.


    • Enzyymi

      Markkinaoikeus: TeliaSonera johtanut asiakkaita harhaan

      Iltalehti, Torstai 27.5.2010 klo 10.24

      Markkinaoikeuden mukaan TeliaSoneran asiakkaille ei ole selvästi kerrottu, että määräaikainen Kestoetu-sopimus jatkuu automaattisesti vuodella eteenpäin.

      TeliaSonera on tarjonnut asiakkailleen Kestoetu-sopimusta vuoden kestävänä määräaikaisena sopimuksena. Sopimus ei kuitenkaan ole päättynyt vuoden kuluttua, vaan asiakkaan on täytynyt erikseen irtisanoa se.
      Puhelinyhtiö on muistuttanut irtisanomismahdollisuudesta yhdellä teksti- tai multimediaviestillä noin kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä. Jos asiakas ei reagoi viestiin, on sopimusta jatkettu automaattisesti vuoden ajaksi.

      Kuluttajat eivät ole ymmärtäneet tätä ja yrittäessään vaihtaa puhelinnumeroa toiselle operaattorille, ongelma on ollut heitä vastassa.

      Markkinaoikeuden mukaan TeliaSonera ei saa jatkaa määräaikaisten sopimusten ketjuttamista nykyisessä muodossaan. Sopimuksen jatkuminen pitää kertoa kuluttajalle selvemmin sopimuksentekovaiheessa. Operaattorin pitää myös jatkossa ilmoittaa sopimuksen jatkumisesta muilla tavoin kuin tekstiviestillä.
      Markkinaoikeus määräsi myös, että kuluttajilla on oltava oikeus siirtää puhelinnumeronsa toiselle operaattorille määräaikaisesta liittymäsopimuksesta huolimatta.

      - Kuluttajien vapaa liikkuvuus markkinoilla edistää markkinoiden toimivuutta ja sitä kautta hyödyttää myös yrityksiä. Ne eivät kuitenkaan aina näytä oivaltavan tätä, vaan yrittävät sitoa asiakkaita paikoilleen jopa määräaikaisia sopimuksia ketjuttamalla, kuvailee johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta.

      LEENA SEPPINEN

    • puhelinmyyjä

      Saunalahdella ei oo määrä-aikasia vaikka tulee kampanjat..

    • Pahus86

      Mites vaikka euronpäivät?

    • Moi, onks kukaa soittanu uuden 99511 tunnuksen kautta ulkomaille? Vertailin ja niil on halvemmat hinnat kuin esim. Telealella, Globetelilla ja Minicomilla! Katso sivusto http://99511.eu/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1234
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1098
    3. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      820
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      814
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      760
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      685
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      662
    8. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      659
    9. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      52
      627
    10. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      50
      615
    Aihe