miulla on vuoden ikäinen koira ja oo miettinyt et missä iässä koiran pitäisi totella moitteettomasti tai milloin siltä voi ruveta vaatimaan sitä? miten olette saaneet aikaa tottelevan koiran?
Millon ja miten tottelevainen koira?
7
1008
Vastaukset
>
Milloin? Kysymykseen on mahdoton vastata. Sitten vasta kun on kunnolla koulutettu voi vaatia.
>
Harjoittelemalla kaikissa mahdollisissa ympäristöissä. Tuhansia toistoja, jokaisesta onnistuneesta suorituksesta vahviste. Vahvisteen oltava koiralle myös erityisen mieluinen ja tavoittelemisen arvoinen. Samoin isännän ja koiran välinen suhde tulee olla kunnossa. Näin "helppoa" se sitten on :)- FF
Jepp.. Se olis ollut parempi jos olisit jo pennusta asti alkanut sen kanssa harjoittelemaan sitä tottista, esimerkiksi nouto treeneillä, mutta tuskinpa nytkää on LIIAN myöhäistä, senkun alat noutoa ja seuraamista tms harjoittelemaan. Suosittelen (mikäli et vielä ole) ottamaan yhteyttä Koirankouluttajiin, ja pyytää ammattivinkkejä.
- TietääMistäPuhuu
"miulla on vuoden ikäinen koira ja oo miettinyt et missä iässä koiran pitäisi totella moitteettomasti tai milloin siltä voi ruveta vaatimaan sitä?"
Tähän kysymykseen on mahdoton vastata. Riippu kuinka hyvin opitut asiat osataan.
Täydellisyyttä ei voida vaatia misään tietyssä iässä, täydellisyys tule itsestään. Tai no sillä tavoin itsestään, että kovalla harjoituksella tulee tehtävän suorituksesta täydellinen. Eli lyhyesti: täydellisyyttä voit vaatia sitten, kun koira on oppinut asian jota siltä vaaditaan täydellisesti.
"miten olette saaneet aikaa tottelevan koiran?"
Harjoituksella eri ympäristöissä, eri häiriköiden läsnä olessa, eri tilanteissa.
Eli sama sisältö tässäkin kirjoituksessa, kuin tuossa Vanellan (pahitteluni jos kirjoitin nimimerkin vääri..)- voi vaatia täydellisyytt
No, ehkä jos olet huippukouluttaja itse ja suhteenne koiran kanssa on erinomainen ja siis nimenomaan _koirasi_ mielestä ja näkökulmasta erinomainen :)
- jokuvaan...
Lasten pitäisi käyttäytyä hyvin heti kävelemään opittuaan, koirien pitäisi osata toimia joka tilanteessa oikein heti selvittyään vauva-iästä.
Tottelevan koiran saa kouluttamalla,kouluttamalla ja kouluttamalla. Teillä on edessä vielä monet mutkat ja matkat eikä koiruus todellakaan ole valmis siihen, että hältä täydellisyyttä vaadittaisiin. Et voi vaatia kuin sen minkä olet täydellisesti saanut opetettua, riippuu koirasta ja kouluttajasta kuinka nopeasti tuloksia saavutetaan.
Älä hoppuile, vaatimalla liikaa liian lyhyessä ajassa et saa muuta kuin huononnettua suhdettanne ja takakireän koiran. - sei-sei
Totteleminen riippuu paljon kouluttajan itsensä taidoista. Moitteettomasti tottelu tarkoittaa mielestäni sitä, että jos koiralle selvästi sanoo että ISTU, niin koira heti istuu. Vaikka se osaisi vain tämän yhden jutun, niin se tottelee moitteettomasti, jos se tekee sen just kuin sitä on opetettu. Toiset vastaajat tuntuvat menneen johonkin tottelevaisuusvalioajatteluun heti, mutta eihän aloittaja (kai) sitä tarkoittanut?
Kun koira taas ei tottele moitteettomasti, niin kouluttaja saa hokea monta kertaa ISTU ja koira vain nuuskii ja haahuilee omiaan. Istuu sitten lopulta jos viitsii.
Tullaan taas kouluttajan taitoon, ei niinkään koiran ikään. Okei, toiset koirat ovat hankalampi kouluttaa, niitä ei yhtä paljon kiinnosta ihmisen toiveet, kun taas toiset koirat tapittavat kouluttajaa ja odottavat seuraavaa käskyä. Silti juuri sen ihmisen tulisi osata toimia koiransa kanssa oikein, osata vaatia asioita oikein ja vahvistaa niitä oikein. Koira on eläin ja toimii juuri niin kuin se on opetettu. Jotkut onnistuu opettamaan koiransa siihenkin, ettei ihmistä niin tartte kuunnella, kun se huutelee jotain epämääräisiä käskyjä vähän koko ajan. Vasta jos se karjaisee ja polkee jalkaa, se todellaa tarkoittaa sanoa jotain koiralleen. Mietipä sitä, mihin kastiin kuulut.
Mitä olen meidän omia paikallisia kouluttajia katsellut, niin lohdullista ja realistista on ollut huomata, että ei heidän hyvin koulutetut koiransakaan aina tottele niin ehdottomasti. Ne ovat vain eläimiä, niilläkin on oikeus omiin päähänpistoihinsa. Mutta sitten kun koira saadaan motivoitua suoritukseen kunnolla, se kyllä hoitaa sen mallikkaasti kotiin.
"Tottelevainen koira" ei ole mikään pysyvä olotila, vaan olen huomannut, että opetetut ja osatut asiat saattavat haalistua koiran mielessä yllättävän nopeastikin (viikoissa) tai ne muuttavat muotoaan. (Esim. koirallani huomasin, että "odota", jonka pitäisi tarkoittaa paikalleen seisahtumista, tarkoittaakin koiran mielestä nykyään sitä, että pitää pysähtyä ja lähteä sitten verkkaisesti kohti paikalle saapuvaa omistajaa - ei näin. Selvästi olen palkinnut väärällä hetkellä, kun tästä on tullut koiran mielestä se kannattava tapa). Tosi tärkeitä juttuja kannattaa siis hioa koiralla melkein päivittäin ja palkita suorituksista. En välitä, vaikka kulkisin seuraavat 10v. namipussi taskussa, kunhan koirani tulee halukkaasti luo aina kutsuttaessa! - ...
Mullakin ovat mustit jo 12 ja 8-vuotiaat ja samaa ihmettelen minäkin... Missäköhän iässä koiran voisi olettaa tottelevan moitteettomasti. Ehkä ovat jo sen ikäisiä, että jos raaskisi alkaa vaatimaan...
Niin todellisuudessahan tavoitteet nousee koko ajan: ensiksi haluan vain että jos tokon alokasluokka menisi läpi, sitten ei haittaa jos avoinkin onnistuu jne. Rinnalla siinä muita lajeja: olisi se kiva jos ei tarvitsisi itse liikkua, vaan voisi paikoiltaan ohjata koiran agilityradan läpi (in my dreams)... Sitten se arki: olishan se kiva jos koirat ei hyppisi vieraita vasten, mutta se sitten vaikeuttaa tokossa palkittavuutta, joten sitä ei voi vaatia (olen siis lepsu..). Vedä siis rimasi itse, mikä olisi sinusta moiteetonta tottelevaisuutta, sillä voin melkein arvat, että sitä et kuitenkaan koskaan tavoita (rima nousee koko ajan), mutta ainahan voi yrittää.
Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1233460- 122286
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371935Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4141889Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211701Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681517Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?301423- 1241418
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101281- 141236