Juhannuskoivuja pihamaalla

Laitoin tuossa puolilta päivin Juhannusta juhlistamaan perinteiseen tapaan muutaman Juhannnuskoivun portaan pieliin ja pihamaalle. Semmoisia parimetrisiä koivuja, jotka olisi lähiaikoina muutoinkin pitänyt harventaa tontin nurkasta. Asumme omakotitalossa kaupungissa. Onko teillä muilla Arvon Ikäryhmäläisillä nykyään tapana laittaa kotipihalle koivuja Juhannuksen juhlistamiseksi?

7

182

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tellastiina*

saako tuon isännän lähtemään tuonne vesisateeseen niitä koivuja hakemaan.
      Viime vuonna oli pitkästä aikaa koivut porraspielissä.
      Kyllä ne sellaisen oman tunnelmansa antavat ne koivut juhannuksena.

• muutamaan vuoteen ole, on jäänyt kun meillä ei tässä omalla tontilla ole semmoisia jouavia koivuja, - noita taimia ei raahi vielä kaataa.

"Asutaan" mäntykankaalla, ja tässä on nuukasti koivuja, pihlajia taas löytyisi.
      Kävinkin tuossa vanhaan lypsimeen hi..ison nipun pihlajan oksia, ne saa nyt toimittaa juhannuskoivujen virkaa.

Kunhan kerkeen käyn vielä vanhaan maito tonkkaan toisen moisen niitä;
      asukkaat menivät keräämään luonnonkukkia grillimajan pöydälle.

Tässä se meijjän juhannus aattomme kotona kuluu.

Hyvää Juhannusta Sinulle, ja kaikille muillekin palstalaisille. Nyt minun pitää taas joutua.

• Hesasta!

Ennen oli jopa kerrostalojen portaiden pielessä koivut.
      Tapa taisi talonmiesten hävitessä, jäädä unholaan.
      Jätemaksut varmaankin osa syy.

Mökillä tiedän nuoremman väen kyllä vielä laittavan. Itse nautin kaupungin rauhasta, joten mökkiajat ohitse, suurimmaksi osaksi.

Kyllä torilla oli myytävänä joitakin koivunrunkoja, n, 2m.
      Ehkä ravintolat, tai koivuttomat paritaloasukkaat ostavat?
      Hyvää jussia!

• Saunottu on ja ilman koivuja jäätiin, eikä edes saunassa ollut koivunoksia, vihdasta puhumattakaan, niistä olisi tullut hyvät tuoksut.
        Vettä tuli niin rivakasti, ettei ulos voinut ketään laittaa koivuja hakemaan, mutta menee kai se juhannus ilman koivujakin.

Eipä kai muuta kuin kirja kaveriksi ja nauttia, kun saa olla lämpimässä tuvassa.
        Puita aion hellan pesään laittaa, siitä saa suloisen lämpimän.

Hyvää Juhannusta kaikille!

• Tässä sopii soveltaa Tapio Rautavaaran laulelmaa ja todeta: "Valtiopäivillä on päätetty, että pihlajaakin kelpaa käyttää Juhannuksena pihaa somistamassa.". Koivun kanssa yhtä lailla hyviä Juhannuspuita ovat myös leppä, haapa ja vaahtera tai tosiaan vaikka muutama lehtevä oksa peilarissa, sillä elämmehän vapaassa maassa. Koska Juhannus liittyy muinaisperinteessä juuri tähän sydänkesän ajankohtaan, toivottelen

Hyvää Juhannusta ja Kesäpäivänseisausta Kaikille!

Leiriniekka

• non-rec

Ei mikään niin lämmin päivä (max 17 muistelen) mutta eipä ole satanutkaan meillä täällä Saimaan lahtien latvoilla. Olipa oikein hyvä ilma tehdä viimeiset siivoukset - ne olisi eittämättä jääneet vähemmälle jos ilma olisi ollut oikein lämmin ja kaunis.

Niistä juhannuskoivuista: Isä toi ennen kodin portaan pieleen aina juhannuskoivut. Yritin joskus samaa perinnettä tänne meille, mutta portaan pielessä on kallio/sementti, joten eipä saa koivua siihen "istutettua", kuivuu alta aikayksikön.

Lippu liehuu salossa. Kohta saunaan (ah niin tuoksuvaiseen kun on pesty oikein hyväksi) ja sitten yönhämyssä poltetaan kokko.

Iloista Juhannusta kaikille!

• se akka.

Joo ja mun sisko se nuorempi assuu kaupunkisa ja kävi pöllimäsä jalakakäytävän laijasta koivun portaansa vieree, se sano että ei se koivu oo minkää näkäöne siinä ko koirat sitä kraapii aina.

Ei se koivu ollu ko muutaman kesän vahavunen ranteen paksune lapsen ranteen, mutta oli se sen pään yli, aiko viiä sen takasi heti ko joutaa maanantaina.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3063
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2725
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2335
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1939
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1537
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1380
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1351
    Aihe