Hei!
Pari vkoa sitten neuvolassa sf-mitta putosi keskikäyrän alapuolelle ja terveydenhoitaja määräsi 2vkon päähän uuden ajan, joka oli tänään. Tänään vkoja 25 3 ja sf-mitta 19,5cm ja tämä tulos pudotti janan aivan alakäyrälle!!!! Mittaaja oli tänään toinen kun ed. kerroilla. Kahdessa viikossa sf-mitta kasvanut kuitenkin 1cm. Nyt odottelen ensi vkon lääkäriaikaa, joka on siis muutenkin näillä viikoilla ja uutta mittausta (taas eri mittaaja). Terveydenhoitajan mukaan ei vielä syytä huoleen, mutta kyllä se kummasti kuitenkin huolestuttaa!! Muuten masuasukki on hyvinkin eläväinen ja äänet ok. Kokemuksia kaivataan!!! Kiitos.
sf-mitta huolettaa
4
735
Vastaukset
- lääkäriaikaa....
En osaa sanoa pienistä käyristä, itsellä anatomia sellainen, että aina yläkäyrillä mennään ja vauvat vain kolmekiloisia syntyessään. Uä lääkäri varmasti on paikallaan ja kertovat kyllä jos jotain on pielessä.
- ....
Mulla sf-mitta mennyt kans normikäyrän alapuolella, mutta ei se mitään haittaa. Yhessä vaiheessa maha oli mukamas pienentynyt ja sit ei moneen viikkoon kasvanu ollenkaa, joten sain lähetteen ultraan ja kaikki oli hyvin. Lapsi on silloin vaan pieni kokoisempi, mikä synnytystä ajatellen ihan hyvä. Mulla mitattu ihan väärinkin välillä, varsinki jos ollut eri mittaaja. Mittaan vaikuttaa myös lapsen sen hetkinen asento. Että en usko että on mitään syytä huoleen :)
muakin pikkasen huolettaa mun sf-mitta.. Olin tänään neuvolassa ja viikkoja on nyt 33 0 ja sf-mitta oli 33, menee aikas paljon yläkanttiin. pääsen viikolla 37 ultraan vauvan painoarvioon ja jos näyttää et vauva olis iso ni sit synnytys käynnistetään viim, viikolla 38.. pikkasen jännittää.. onkohan muilla ollu vastaavia tilanteita ja miten on käynyt, onko vauva ollut tuolloin kovin iso yms?
- näin....
Meillä seurattiin vauvan kokoa pienen sf-mitan vuoksi ja loppuraskaudesta syynättiin tarkemminkin, kun vesi alkoi vähentyä ja kaveri kasvoi hitaasti. Koko raskausajan sf-mittaa moitittiin pieneksi, kasvoi alakäyrän alla tai sen tuntumassa, tasaisesti kuitenkin. Vauva sai "diagnoosikseen" sitten IUGR eli kohdunsisäinen kasvun hidastuma (jotakuinkin noin suomeksi). 25 viikolla mulla näkyy olleen sf-mitta 18. 32 viikon tietämissä pääsin äitipolin seurantaan ja siellä kuljin loppuraskauden. Vauvan pienen koon ja veden vähyyden vuoksi käynnistettiin synnytys 38 viikolla, ettei vauvalle ehtisi tulla ongelmia. Ilmeisesti istukka toimi huonosti ja tästä johtui pienikokoisuus.
Pelkäsin kaikkia mahdollisia ongelmia koon vuoksi, mutta terve tyttö syntyi 2,6kg ja 45cm. Sokerit oli aluksi himpun huonot ja valohoitoon joutui, mutta muuten ei ole mitään poikkeavaa neidistä löytynyt. Nyt syö hyvin ja kasvaa kohisten.
Mutta sf-mitat voi vaihdella mittaajien mukaankin ja kaikki kuulostaa olevan hyvin jos hyvin liikkuu kaveri. Ja kyllä sut otetaan tarkempaan syyniin jos jotain poikkeavaa ilmaantuu!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 672801
- 462544
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4312207- 792118
- 951946
- 321682
- 121516
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171477Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?251274Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil181155