Millä perustelette tupakoinnin?

Perustelkaa, kiitos.

Millä vl-uskovat perustelevat tupakoinnin oikeellisuuden ja Jumalan tahdon mukaisuuden?

21

462

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tupakka tappaa

saarnaavat olevansa maailman ainoita oikeita ja Jumalalle kelpaavia uskovaisia.

Mitä rienaamista!

• vantaanjoki

Ei siihen tarvittu kuin yksi sekopäinen puhuja joka ei päässyt itse eroon tupakasta vaikka yritti. Piti sitten keksiä joku jumalallinen selitys ettei olisi hoksattu mielen heikkoutta.
      Tästä johtuu että nyt siitä kärsii koko vl kansa. Ja sekin vain koska oma ajattelu puuttuu.

• uskontoa!

Jokaisen uuden Ry:n suunnittelussa otetaan ensimmäisenä huomioon tupakoitsijat ja heidän tarpeensa. Ennen tupakoitiin suviseurateltassakin, mutta nykyään Jumalan valtakuntaa vastaan olevat palopäälliköt kieltävät sen.

• dgsgds

kylläpä täällä on vitsikästä porukkaa liikkeellä tänä(kin) iltana. heh.

• Kaksi on tärkeää

ja valehtelu ovat vl-teologian tukijalkoja.

• "Minun mielestäni tupakanpoltto on yhtä tähelistä monele opinheele jollekko oon lahjoitettu suuri ja toimiva henki niinku lepo on kovan työn tekijälle, jatkuva rasitus hengele lukemisen kautta, saattais helposti aiheuttaa voimattomuutta ja laiskuutta, mutta ko työntekoa vaihtellee tupakanpoltola niin henki leppää ja net rasitut hunteerinkit tulevat taas tasapaihnoon."

Lähde: Pajalan laestadiusmuseo.

• Agri Cola

Suitsuttaminen eli pyhä savu, olisiko vertauskuvainnollisesti sitä. Tupakka rentouttaa ja virkistää, vaikka se on paha tapakin.

• en ollut mukana

Puhuttiinko suviseuroissa sanallakaan tupakoinnista. Ehkä joku suostuu kertomaan, miten hyvin tai huonosti tupakointikieltoja noudatettiin seurakentällä.
      Ensikuuleman mukaan osa noudatti ja osa taas ei.

Kova helle siellä ainakin oli ja monen niska paloi ja lämpöhalvauksia podettiin.
      Miten hehkuva tupakka voi maistua helteellä, on minulle yli hilseen menevä asia.

Ainakaan seuraradiossa ei puhuttu tupakoinnista mitään, vaan mainittiin vain se, että paloviranomaiset ovat muistuttaneet tupakan kanssa oltavan erittäin varovainen.
      Ehkäpä kuulemme tuonnempana lisää kommentteja, sikäli kun seuraväki selviää koteihinsa ja tietokoneidensa ääreen.

Suviseuroissa on joillakin tapana vetää sikaria juhlistamassa suviseurajuhlilla oloa.

• tupkkkaaa

keksi jo välillä sinäkin jokin muu aihe kuin tupakka.. tai mene jonnekkin muualle puhumaan siitä.vaikka jonnekkin koululle, pidä valistus iltoja yläasteilla jo se tehoais paremmin,, lopet aite se kaljan lipittelyh niin ei tarvi toisten polttamisesta höpöttää

• jälleen
        tupkkkaaa kirjoitti:

keksi jo välillä sinäkin jokin muu aihe kuin tupakka.. tai mene jonnekkin muualle puhumaan siitä.vaikka jonnekkin koululle, pidä valistus iltoja yläasteilla jo se tehoais paremmin,, lopet aite se kaljan lipittelyh niin ei tarvi toisten polttamisesta höpöttää

yksi nikotiinin orja vikisee. Opettiko sinulle tupakoinnin vl-vanhempasi vai vl-pyhäkoulu?

• enpolta
        jälleen kirjoitti:

yksi nikotiinin orja vikisee. Opettiko sinulle tupakoinnin vl-vanhempasi vai vl-pyhäkoulu?

en ole koskaan polttanut. mutta tupakoivien sukulaisten puolesta alkaa jo ärsyttää tuo sun tyhmyytesi,,,, todella kakara.. mene tuonne ulos toreille illalla.. ja valista niitä sun kalja veikkojasi,, ala ikäsiä kavereitasi jotka hoipertelee yö kaudet toreilla .. puhu siitä niille-- ja äläkä tupakan polttajia valista.

• siellä notkuu
        enpolta kirjoitti:

en ole koskaan polttanut. mutta tupakoivien sukulaisten puolesta alkaa jo ärsyttää tuo sun tyhmyytesi,,,, todella kakara.. mene tuonne ulos toreille illalla.. ja valista niitä sun kalja veikkojasi,, ala ikäsiä kavereitasi jotka hoipertelee yö kaudet toreilla .. puhu siitä niille-- ja äläkä tupakan polttajia valista.

samalla lailla kaljapullojen kanssa "normaalinuorten" jatkona

• Miksi???
        tupkkkaaa kirjoitti:

Eikö sitä voisi reilusti myöntää, että tupakointi on väärin ja jopa hyvin epäterveellistä?
        Muuten, aiheuttaako vl-seura sosiaalista pakkoa tupakointiin?

• raitis ja reilu
        tupkkkaaa kirjoitti:

Ettäs kehtasit mennä minua kaljottelusta syyttelemään. Olen nyt kyllä hirveän loukkantunut, sillä vihaan kaljaa ja kaljoittelua yhtä paljon kuin tupakointiakin.

Puhun tupakoinnista täällä vain siksi, koska tiedän, ettei kaljottelu ole uskovaisen nuoren ongelma, mutta tupakointi on kovastikkin.

Itse olen raittiusihminen ja mitäpä sitä muuta saarnaisi kuin tupakan turmelusta vastaan, kun uskovaiset eivät itse siitä keskuudessaan puhu. Puhuvat kyllä tähän tyyliin: tupakointi ei ole synti, mutta paha tapa se on ja ei suoistella kenellekkään.
        Mitä valistusta se tuommoinen muka on olevinaan?

• ihmettelen!

Tulisi kunnon vastauksia asiaan. Oma poikani, joka ei usko, polttaa. Minusta se on huono tapa. Keuhkosyöpä tulee. Suvussa on paljon syöpää.
      Toisaalta, mitään ei tapahdu Jumalan sallimatta. Kai se minulle koettimeksi pantu.

• Passiivinen sellainen

tupakka on hidas murha niin lähimmäisille kuin itsellekin.

• Perustelkaa, kiitos.

Vaikeneminen kertoo, että asiat ovat huonosti.

• oulun pojat

vl-tapaanhan kuuluu että jos ei löydy vastausta, hyökätään ja syytetään kysyjää.
        Tai syytetään jotain muuta.
        Pääasia että vl ei ota mitään vastuuta asioista.

• ...

Tuolla ylempänä argonautin kirjoittamana on LLL:n (=Lars Levi Laestadius) omat sanat tupakoinnista. Tosi meän kielellä joten voivat joillekin olla vaikeasti avautuvia. Eikö niitä voi pitää vl-vastauksena?

"Minun mielestäni tupakanpoltto on yhtä tähelistä monele opinheele jollekko oon lahjoitettu suuri ja toimiva henki niinku lepo on kovan työn tekijälle, jatkuva rasitus hengele lukemisen kautta, saattais helposti aiheuttaa voimattomuutta ja laiskuutta, mutta ko työntekoa vaihtellee tupakanpoltola niin henki leppää ja net rasitut hunteerinkit tulevat taas tasapaihnoon."

Lähde: Pajalan laestadiusmuseo

• Nuori--------

Siksi nuoret alkavat tupakoida, vanhemmat ei kotona haista kaljoittelun hajua.

Kannattaisi vanhempien hieman miettiä, miksi ns "iltakylät" venyvät puolenyön yli !

Kaljaa kittaa 40% 16-18 vuotiaista ihan säännöllisesti. Se on totuus, joka ei ole valjenut vanhemmille sukupolville.

• syön hatullisen

Tuon arviosi tempaisit hatusta, jolloin se on arvoton dokumentti.
        Kaljaa ei kitata, on fakta. Mutta tupakkaa käryytellään ja oikein urakalla.
        Tämä on helppo huomata, jos yleensä kulkee seurapaikoilla.

Joku ihan yksittäinen kaljan kittaaja mahtuu joukkoon, mutta silloin prosentti on alle 1%.
        Tupakasta arvioni liikkuu 15-20 %.n hujakoilla.
        On paikkakuntia, joilla tupakointi on sangen yleistä, niin yleistä, että jos pelkästään sen rauhanyhdistyksen tupakoivien prosettilukua pidettäisiin valtakunnan tason, niin silloin oltaisiin 40 %.n huippulukemissa.

Ja jos joku kaljaa kittaa, niin sehän ei ole uskovainen vaan ns. EPÄMEITSI

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3113
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      60
      2854
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2405
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2236
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      60
      2053
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2016
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1606
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1577
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1420
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      35
      1408
    Aihe