Elikkäs olisi tarkoitus hankkia ensi vuoden puolella meille oma hauva. Tässä sitten mietin, kun ajattelin soitella kasvattajille, että mitä heiltä kannattaa tässä vaiheessa kysyä? Tietenkin että onko heillä vielä millaisia suunnitelmia ensi vuodelle. Hintaa on varmaan hyvä kysyä jo tässä vaiheessa. Mitä muuta?
:)
Kysymyksiä kasvattajalle?
8
3762
Vastaukset
- vonk.vink.
Kun ilmeisesti tiedät tulevan rodun, niin etsi netistä sen rodun kasvattajasivuja - usein kasvattajat kertovat kotisivuillaan tulevista pentueista ja suunnitelmistaan.
Ja kun jonkun mieleisen kasvattajan sivuja luet, otat häneen yhteyttä ja kyselet, mitä kysymyksiä sinulle tulee mieleen. - ei sinulle kukaan voi kysymyksiä valmiina laittaa suuhun....
Onko sinulla mahdollisuus mennä johonkin näyttelyyn tutustumaan siihen rotuusi? näyttelyissä on helppo jutella ja tutustua.....
Hintaa en kyllä vielä tässä vaiheessa kyselisi...........- valinnut niin
soitat kasvattajalle ja myös hän kyselee ja vaatii sinulta asioita. Vastuuntuntoinen kasvattaja ei myy "noinvaan". Hinta nyt tuskin on ensimmäisiä kysymyksiä, eikös ne muut asiat ole tärkeämpiä, jos kerran kauan olet haaveillutkin koirasta.
Rotuun ja kasvattajaan kannattaa tutustua mahdollisimman tarkkaan etukäteen, sieltä ne kysymykset sitten kumpuavat. Eri ihmisille eri asiat ovat tärkeitä, esim. harrastus ja koulutusasiat. - sen verran
valinnut niin kirjoitti:
soitat kasvattajalle ja myös hän kyselee ja vaatii sinulta asioita. Vastuuntuntoinen kasvattaja ei myy "noinvaan". Hinta nyt tuskin on ensimmäisiä kysymyksiä, eikös ne muut asiat ole tärkeämpiä, jos kerran kauan olet haaveillutkin koirasta.
Rotuun ja kasvattajaan kannattaa tutustua mahdollisimman tarkkaan etukäteen, sieltä ne kysymykset sitten kumpuavat. Eri ihmisille eri asiat ovat tärkeitä, esim. harrastus ja koulutusasiat.että olen itsekin koiraa hankkivana hieman ihmetellyt tätä "ei saa kysyä hintaa" -käytäntöä. Kyllä, olen ihan samaa mieltä että koiran luonne, terveys, soveltuvuus käyttöön (esim. agility) jne. ovat tärkeimpiä asioita, mutta kun koira kuitenkin, niin lemmikki ja perheenjäsen kuin onkin, rahalla ostetaan, niin miksi hintaa ei saisi kysyä?
Ja voin vielä mainita, että kyse ei monillakaan varmaan ole siitä, että ei olisi rahaa, vaan ihan vaan että onhan se hinta ihan hyvä tietää ennakkoon. Koiran hinnan kysyminen ei siis suoraan tarkoita sitä että siihen ei olisi varaa, tai ettei kysyjä ajattelisi muuta kuin rahojaan. Ainakaan omalla kohdallani näin ei ole.
Rotukoirien perushinta lienee tällä hetkellä siinä 1000e kieppeillä, mutta toisaalta hinta voi vaihdella samankin rodun sisällä esim. 900-1600 euron välillä, joten hinnan kysyminen on mielestäni ihan asiallista. Kyllä monet varmaankin kysyvät hintaa vain tieto-mielessä, eivät siksi että etsisivät mistä ostaa halvimmalla.
Je turha vastata, että koiran hinta on vasta ensimmäinen menoerä, ja koiran pito maksaa jne. Tiedän sen, ja olen siihen ihan varautunut. Lähinnä tosiaan ihan vain ihmettelen miksi sen hinnan kysyminen tuntuu olevan melkein kiellettyä, ihan kuin haluttaisiin kieltää se tosiasia että koiranpentu on myös ostos. Se ei suinkaan tarkoita että lemmikki olisi jotenkin vähemmän rakas tai tärkeä. - että kun on sellaisia
sen verran kirjoitti:
että olen itsekin koiraa hankkivana hieman ihmetellyt tätä "ei saa kysyä hintaa" -käytäntöä. Kyllä, olen ihan samaa mieltä että koiran luonne, terveys, soveltuvuus käyttöön (esim. agility) jne. ovat tärkeimpiä asioita, mutta kun koira kuitenkin, niin lemmikki ja perheenjäsen kuin onkin, rahalla ostetaan, niin miksi hintaa ei saisi kysyä?
Ja voin vielä mainita, että kyse ei monillakaan varmaan ole siitä, että ei olisi rahaa, vaan ihan vaan että onhan se hinta ihan hyvä tietää ennakkoon. Koiran hinnan kysyminen ei siis suoraan tarkoita sitä että siihen ei olisi varaa, tai ettei kysyjä ajattelisi muuta kuin rahojaan. Ainakaan omalla kohdallani näin ei ole.
Rotukoirien perushinta lienee tällä hetkellä siinä 1000e kieppeillä, mutta toisaalta hinta voi vaihdella samankin rodun sisällä esim. 900-1600 euron välillä, joten hinnan kysyminen on mielestäni ihan asiallista. Kyllä monet varmaankin kysyvät hintaa vain tieto-mielessä, eivät siksi että etsisivät mistä ostaa halvimmalla.
Je turha vastata, että koiran hinta on vasta ensimmäinen menoerä, ja koiran pito maksaa jne. Tiedän sen, ja olen siihen ihan varautunut. Lähinnä tosiaan ihan vain ihmettelen miksi sen hinnan kysyminen tuntuu olevan melkein kiellettyä, ihan kuin haluttaisiin kieltää se tosiasia että koiranpentu on myös ostos. Se ei suinkaan tarkoita että lemmikki olisi jotenkin vähemmän rakas tai tärkeä.jotaka ihan alkuvaiheessa kysyvät hintaa, ensin suurinpiirtein onko vielä pentuja vapaana ja sitten mikä on hinta. Ei edes epäillä sitä, myisinkö heille, kyllä kasvattajakin vaatii tiettyjä asioita ostajalta.
Antaa kuvan, että pentu hankitaan vain hinnan perusteella. Ite kun aattelen, että luonne yms. ovat huomattavasti tärkeämpiä asioita. Vaikka se pentu maksaisi 100e, mutta luonne olisi täysin väärä ko. henkilölle, tätä tarkoitan, ymmärsitteköhän... Tai jos pentu maksaakin 400 e enemmän kuin olin ajatellut, mutta on niin loistotapaus, niin olisinko valmis säästämään lisää. Eli hinta ei saa olla ratkaiseva tekijä ja ikävä kyllä se monesti on. Ja moni kysyjä paljastaa itsensä tuolla, mikä tietenkin on siinä mielessä hyvä, että tietää olla myymättä. - kasvattajan kanssa
että kun on sellaisia kirjoitti:
jotaka ihan alkuvaiheessa kysyvät hintaa, ensin suurinpiirtein onko vielä pentuja vapaana ja sitten mikä on hinta. Ei edes epäillä sitä, myisinkö heille, kyllä kasvattajakin vaatii tiettyjä asioita ostajalta.
Antaa kuvan, että pentu hankitaan vain hinnan perusteella. Ite kun aattelen, että luonne yms. ovat huomattavasti tärkeämpiä asioita. Vaikka se pentu maksaisi 100e, mutta luonne olisi täysin väärä ko. henkilölle, tätä tarkoitan, ymmärsitteköhän... Tai jos pentu maksaakin 400 e enemmän kuin olin ajatellut, mutta on niin loistotapaus, niin olisinko valmis säästämään lisää. Eli hinta ei saa olla ratkaiseva tekijä ja ikävä kyllä se monesti on. Ja moni kysyjä paljastaa itsensä tuolla, mikä tietenkin on siinä mielessä hyvä, että tietää olla myymättä.voi keskustella pentujen luonteista ja sopivuudesta, mutta itse tarkoitin, että tietävätkö kasvattajat että moni ostaja ei "paljasta" itseään tuolla, eli se hinta ei ole se pointti, mutta koska se on osa koiran ostotapahtumaa on mielestäni aika luonnollista kysyä myös sitä. On aika ikävää jos myyjä ko. kysymyksestä tekee heti kovin pikaisia johtopäätöksiä ostajasta tuon perusteella (ei ehkä edes tee, mutta tämä olettamus syntyy kun oikein hyssytellään ettei myyjältä kannata hintaa kysyä ennen kuin on suunnilleen menossa pentua hakemaan). Tietysti voi olla että kasvattajat eivät näitä johtopäätöksiä teekään, vaan kyseessä on nimenomaan keskustelupalstojen ilmapiiri.
Miksi hinnan kysyminen antaisi kuvan että pentu ostetaan vain sen perusteella jos potentiaalinen ostaja kyselee muutakin, ja myös myyjähän saa kysellä ihan mitä haluaa?
Edelleen olen sitä mieltä että hinnan kysyminen ei automaattisesti tarkoita sitä että se olisi ratkaiseva tekijä pennun ostamisessa, vaan monet haluavat sen etukäteen ihan vaan tietää, mikä on kohtuullisen normaalia.
- Alkuperäisen viestin läh
Niin kyllä olen tässä viimeisen vuoden aikana tutustunut suurinpiirtein kaikkiin tämän koirarodun omistajiin ja tiedän ettei se hinta todellakaan ole se tärkein asia. Mutta kyllä minun mielestäni se on ihan sopivaa kysyä sitä. Ei tietenkään ensimmäisenä, mutta on se hyvä tietää. Kuitenkin aijon useammalle kasvattajalle soittaa. Jos löydän kaksi yhtä hyvää kasvattajaa niin kyllä siinä vaiheessa se hinta vaikuttaa sekä se matka mistä se haetaan.
En ole ennen soitellut kasvattajille joten aattelin että onko jotain täysin peruskysymyksiä mitä olisi hyvä kysyä ettei käy niin kun olen sulkenut puhelimen niin tulee mieleen. Aijon tietenkin kysyä millaisia koiria heillä, mitä harrastavat, kuinka usein tekevät pentuja, koirien terveys. Tuleeko jollekin jotain muuta mieleen.- Ethän "tenttaa"?
Tokihan sitä jossain vaiheessa pitää kysyä pennun hintaa. Onhan se ihan luonnollinen kysymys siinä vaiheessa, kun olet tehnyt ostopäätöksen tai löytänyt sen mielestäsi juuri sinulle sopivan pentueen ja kasvattajan. Ei ole enää tarpeen toistaa, mutta toistan kuitenkin, että hinta ei todellakaan ole se ensimmäinen asia koiraa hankittaessa.
Kasvattaja kysyy SINULTA peruskysymyksiä harrastuksistasi, harrastusaikomuksistasi koiran kanssa, aiemmista koirakokemuksistasi, millaisia odotuksia sinulla on pennulle ja tunnetko rodun ja sen tarpeet/erityisvaatimukset/-piirteet kuinka hyvin, millaisiin olosuhteisiin koira tulee jne. Ostajan on helppo ja fiksua tutustua kasvattajalle aikomiinsa peruskysymyksiin etukäteen kotisivuilta ja Jalostustietojärjestelmästä, eikä ruveta tenttaamaan pentueidensa määristä ja koiriensa terveydestä. Nuo perusasiat saa selville ja pitääkin selvittää jo etukäteen. Tuskinpa kasvattaja alkaa selvittämään koiriensa sairaushistoriaa, jos rotu on terveystutkimuksien alainen, juurta jaksaen ja kertoilee, että jooo, meillä nämä sairastavat alituiseen, on sokeita koiria, liikuntakyvyttömiä koiria jne. Mahtaisiko hän kasvattaa, jos koiransa olisivat sairaita? Se, mitä kasvattaja harrastaa koirien kanssa tai kysymykset esim. kasvattajan näkemyksistä omien koiriensa koulutettavuudesta ja vaikkapa rodun yleisestä terveydestä on ihan OK. Vaikka... nuokin asiat koiraa hankkiva voi ainakin pääpiirteittäin selvittää etukäteen tenttaamatta kasvattajaa.
Kasvattajat ylipäätään, ne tunnolliset ja kunnolliset, arvostavat sitä, että pentua hankkiva on ollut aktiivinen tiedonhankinnassa jo ennen kuin kysyvät joltain tietyltä kasvattajalta pentua ja vielä enemmän, jos pentua hankkiva on päätynyt etukäteen päätelmissään siihen, että haluaa koiransa mieluimmin juuri tältä kasvattajalta tai tietyistä (terveistä/toimivista) suvuista, vaikka vaihtoehtoja olisi parikin, mistä koiransa haluaisi ostaa tai vaikka se välimatka olisi enemmän kuin max naapurikaupunki. Ostajan ei ole pakko ostaa, mutta ei myöskään kasvattajan pakko myydä, joten kannattaa todellakin miettiä, miten asiansa esittää ja mitä oikeasti haluaa, hinnasta riippumatta.
Pari hyvää kysymystä, jotka voi esittää kasvattajalle kuin kasvattajalle, olipa kyse mistä tahansa rodusta:
1) Mitkä ovat rodun suurimmat ongelmat?
2) Mitkä ovat suurimmat haasteet rodun jalostuksessa?
Jos kasvattaja vastaa, ettei sellaisia ole, niin voit sanoa hänelle "Kiitos ja hei"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1764757- 123306
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos402213Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly261984Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?
Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?471916Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo6661853- 1161816
- 1371737
- 451495
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101421