Olis tällänen 80-luvun 2-tahti Evinrude 4hp. Pari vuotta oli käyttämättä, kunnes tein pientä huoltoa. puhdistin kaasarin, vaihdoin tulpat, ostin uuden vesipumpun siipipyörineen ja putsasin kaikki vesikanavat yms. Nyt jäähdytys toimii täydellisesti mutta äsken järvellä kun testailin niin huomasin että kone savuttaa aika runsaasti. sellaista sinertävää savua. ajelin noin tunnin jonka aikana kone sammui 2 kertaa, mutta lähti heti uudelleen käyntiin ja kävi normaalisti. Osaisko joku sanoa mikä vika tässä evinrudevanhuksessa on? olen melko amatööri näissä asioissa. en keksi enään mikä voisi olla vikana.
Evinrude ongelma!
14
3393
Vastaukset
- huonoa
Käytät liikaa öljyä ja sekin on huonolaatuista. Tosin 2-t -moottori savuaa silti aina vähän.
- mrjack_
Joo, mulle tuli kanssa tossa mieleen sama. Kokeilen tehdä niin että kaadan tankkiin puhdasta bensaa sekaan ja kokeilen jos alkaisi pelaamaan. laitoin teboilin 2-t öljyä, en niistä sen enempää tiedä. Olisko vinkkiä mitä kunnon öljyä kannattaisi käyttää?
- bgfbgf
mrjack_ kirjoitti:
Joo, mulle tuli kanssa tossa mieleen sama. Kokeilen tehdä niin että kaadan tankkiin puhdasta bensaa sekaan ja kokeilen jos alkaisi pelaamaan. laitoin teboilin 2-t öljyä, en niistä sen enempää tiedä. Olisko vinkkiä mitä kunnon öljyä kannattaisi käyttää?
Tankin ilmaruuvi liikaa öljyä
- mrjack_
bgfbgf kirjoitti:
Tankin ilmaruuvi liikaa öljyä
Joo tankin ilmaruuvi on kyllä auki. öljyä tosiaan taitaa olla liikaa...äsken laitoin sekaan tavallista bensaa ja kokeilin. savutti vieläkin melko rankasti. tällä kertaa savu oli vaan valkoista...
- huonoa
mrjack_ kirjoitti:
Joo tankin ilmaruuvi on kyllä auki. öljyä tosiaan taitaa olla liikaa...äsken laitoin sekaan tavallista bensaa ja kokeilin. savutti vieläkin melko rankasti. tällä kertaa savu oli vaan valkoista...
Älä kuitenkaan laimenna sitä seosta kuivaksi asti, silloin tulee vahinkoja.
Itse en öljyistä tiedä muuta kuin että pitää olla perämoottoriöljyä eli outboardia ja prosentit ohjeen mukaisesti. Tosin tuossa taitaa olla melkoisen tuhti suositusprosentti. Nykymoottorit käyttävät 1-2% nykyöljyjä, jotka ovat jonkin verran parempia kuin moottorisi valmistusaikaiset olivat. - mrjack_
huonoa kirjoitti:
Älä kuitenkaan laimenna sitä seosta kuivaksi asti, silloin tulee vahinkoja.
Itse en öljyistä tiedä muuta kuin että pitää olla perämoottoriöljyä eli outboardia ja prosentit ohjeen mukaisesti. Tosin tuossa taitaa olla melkoisen tuhti suositusprosentti. Nykymoottorit käyttävät 1-2% nykyöljyjä, jotka ovat jonkin verran parempia kuin moottorisi valmistusaikaiset olivat.Laimensin mututuntumalta, eli kaadoin tankkiin vaan raakaa bensaa entisen sekaan ja rissailemaan. savua paljonkin, luukutin noin 10 minuuttia täysillä, kunnes moottori sammui. hetken kuuntelin moottorin alta kuului sihinää, ikäänkuin vesi kiehuisi siellä jossain?. en ymmärrä alkuunkaan. vetäsin taas käyntiin ja ihan normisti kävi, mutta savu tuli. hiljalleen sahasin kotirantaan.. onkohan siellä jokin tiivistekin mennyt...? kone lämpeni hieman, muttei mielestäni hälyyttävästi. vedenkierto toimii kyllä moitteetta.
- parasta ennen
mrjack_ kirjoitti:
Laimensin mututuntumalta, eli kaadoin tankkiin vaan raakaa bensaa entisen sekaan ja rissailemaan. savua paljonkin, luukutin noin 10 minuuttia täysillä, kunnes moottori sammui. hetken kuuntelin moottorin alta kuului sihinää, ikäänkuin vesi kiehuisi siellä jossain?. en ymmärrä alkuunkaan. vetäsin taas käyntiin ja ihan normisti kävi, mutta savu tuli. hiljalleen sahasin kotirantaan.. onkohan siellä jokin tiivistekin mennyt...? kone lämpeni hieman, muttei mielestäni hälyyttävästi. vedenkierto toimii kyllä moitteetta.
Tyhjennä tankki ja käytä aivan uutta sekoitusta . jos on seissyt pari vuotta niin tankissa voi olla vettä (kondenssi) . Ehkä kannattaisi avata kaasuttimen ruuvi joka on kaasuttimen alla ja tyhjentää systeemi kokonaan
- mrjack_
parasta ennen kirjoitti:
Tyhjennä tankki ja käytä aivan uutta sekoitusta . jos on seissyt pari vuotta niin tankissa voi olla vettä (kondenssi) . Ehkä kannattaisi avata kaasuttimen ruuvi joka on kaasuttimen alla ja tyhjentää systeemi kokonaan
Jees pitää tehdä tämä näin. Mielessä kävikin että tyhjennän tankin kokonaan ja putsaan vielä yms. laitan kunnon bensat sen jälkeen. Eilen kun ajelin tolla niin yhtäkkiä se sammui niinkuin kiinni leikaten. ei lähteny heti koska vetonaru oli jumissa. vaikkakin tiedän ettei kyse vetonarusta ollut vaan moottorista. parikymmentä minuuttia niin lähti taas.
- Nonniin mitä
mrjack_ kirjoitti:
Jees pitää tehdä tämä näin. Mielessä kävikin että tyhjennän tankin kokonaan ja putsaan vielä yms. laitan kunnon bensat sen jälkeen. Eilen kun ajelin tolla niin yhtäkkiä se sammui niinkuin kiinni leikaten. ei lähteny heti koska vetonaru oli jumissa. vaikkakin tiedän ettei kyse vetonarusta ollut vaan moottorista. parikymmentä minuuttia niin lähti taas.
Kuuluu, ootko saanu tänä kesänä sen toimimaan, vai minne asti oot ajanu, kun ei kuulu, selvisikö se vika ?
- AnttijaDircant
mrjack_ kirjoitti:
Jees pitää tehdä tämä näin. Mielessä kävikin että tyhjennän tankin kokonaan ja putsaan vielä yms. laitan kunnon bensat sen jälkeen. Eilen kun ajelin tolla niin yhtäkkiä se sammui niinkuin kiinni leikaten. ei lähteny heti koska vetonaru oli jumissa. vaikkakin tiedän ettei kyse vetonarusta ollut vaan moottorista. parikymmentä minuuttia niin lähti taas.
"yhtäkkiä se sammui niinkuin kiinni leikaten. ei lähteny heti koska vetonaru oli jumissa. vaikkakin tiedän ettei kyse vetonarusta ollut vaan moottorista. parikymmentä minuuttia niin lähti taas."
Samaa tekee. Mikä tämän aiheuttaa? kone säpäleinä ollut jo pari kertaa mutta mitään vikaa ei löydy.. - Irrota
AnttijaDircant kirjoitti:
"yhtäkkiä se sammui niinkuin kiinni leikaten. ei lähteny heti koska vetonaru oli jumissa. vaikkakin tiedän ettei kyse vetonarusta ollut vaan moottorista. parikymmentä minuuttia niin lähti taas."
Samaa tekee. Mikä tämän aiheuttaa? kone säpäleinä ollut jo pari kertaa mutta mitään vikaa ei löydy..Sylinterien kansi. ja puhdista kaikki vesikanavat, ja uusi tiivisteet.
Mistä tiedät, että vesi kiertää, kun eihän siinä taida olla tarkistus suihkua.
Selvä juttu, lämpöleikkas
- vm41
Trolli vedätti teitä jälleen !
Ei kai ny kukaan noin pöljä ole ja jos olisikin, niin sitten hoitoon ja elinikäinen kielto vesille yksinään.- JUSTnoinJUU
Pöljiä oli nelitahtisten ostajat.
Ne ei osannu koskaan säätää kaksitahtisia kuntoon. Tiedän tapauksia, jotka liuotti bensansekaan vanahaa vaseliinia, kun eivät nuukuuttaan hankkinu kakstahtisen öljyä, ja sitten noituivat moottoria takaisin soutaessaan, kun se oli jumissa, ja kohta ne sitten kuskasivatkin nelitahtistaan huoltoon vähänväliä, että takuu säilyisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565460Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o212387Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2491652- 1141647
- 931497
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231426Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681185Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3241181Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly91173Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3301171