Aito usko vaiko

poika.tuntureilta

itsesuggeroitu fiilis?

Tämän päivän lahkoutuneessa kristillisyydessämme esiintyy toinen toistaan autuaallisempaa uskovaisena esiintyjää ja yhtenä "oikean uskon" tunnusmerkkinä he pitävät juuri tätä autuaallista fiilistään, jota he pitävät Pyhän Hengen vaikutuksena kielilläpuhumisineen. Monille tietämättömille tällaiset fiilikset menevät täydestä, mutta todellisia asiantuntijoita tällaiset fiilikset ja autuaallisuudet eivät pysty pettämään.

Raamattu sanoo, että ainoa oikea portii Jumalan valtakunnan kansalaiseksi ja Jumalan palvelijaksi on parannuksen teon ahdas portti, jossa tulee tehdä täyttä totta synneistään ja rikoksistaan. Tällä portilla ihminen vapautuu synneistään, taakoistaan ja riippuvuuksistaan todelliseen hengen vapauteen ja tämän jälkeen ihmisen usko on aitoa omasta sydämestä kumpuavaa todellisuutta, joka kestää kaikki ja kaikissa tilanteissa tarvitsematta ulkopulisia fiiliksen nostattajia.

Sen sijaan jos jo uskon tielle lähteminen on jotain mystistä Jeesuksen vastaanottamista tai jättäytymistä, tällä pyritään Jumalan lapseuteen muualta kuin parannuksen portin kautta. Tällä mystisyydellä voidaan saavuttaa suggestiovaikutteisia fiiliksiä, jotka tarvitsevat jatkuvasti ukopuolisia fiiliksen nostattajia, kuten äänitteet, ja jos tulee hetkenkään hiljaisuus tai keskittyy muuhun kuin fiilikseensä, tämä fiilis katoaa, sijaan hiipii sisäinen ahdistus ja "usko" on sammunut saman tien aina seuraavaan fiilikseen asti.

Nämä suggestiovaikutteiset fiilikset ovat sitä antikristuksen henkeä, jossa nimellisesti toimitaan Jeesuksen nimessä; mutta joille Jeesus tulee sanomaan: Minä en ole koskaan teitä tuntenut". Sen sijaan todellisile ja aidoille Jumalan pavelijoille Jeesus tulee sanomaan: "Tulkaa, minun Isäni siunatut..."

23

185

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei niistä mitään jäljelle jää. Fiiliksiä haetaan, milloin juomista, milloin hupasta, milloin uskonnoista, milloin mistäkin.
      Kuinka ihanat ovatkaan sanat; "Tulkaa minun Isäni siunatut.." Kumpa meistä kaikki saisivat kuulla ne sanat lopulta.

Totta, ainoa tie on nöyrtyminen Isän eteen. Syntiensä tunnustaminen ja parannuksen teko, Hänen voimastaan, tahdostaan. Ei ollenkaan se, että odottaisi jotain fiilistä.
      Lähdettävä kulkemaan Jeesuksen viitoittamaa tietä, lupausten ja luottamuksen varassa mitä voi Sanasta ammentaa. Vaikka ei mitään näkyvää tapahtuisi tai olisi. Usko ja syvä luottamus siihen, että Jumala on. Voi heittää murheet ja huolet Hänelle, vaikka olisi itse kuiva erämaa tai mikä tahansa. Hän kestää epäilykset ja ihmisen kaikki mielenilmaukset, purkaukset.
      Ei minä itse, vaan Hän on se joka johtaa. Ei ollenkaan mitään, että yrittäisi päästä johonkin fiilikseen, vaan yksinkertaisesti elää ja luottaa lupauksiin, Sanaan, jos askeleet lipsahtavat harhaan, niin on ojentauduttava taas Sanan mukaan.

Hän näyttää taivaanrantansa värikkäänä, välillä sumuharson peitossa.
      Kaikesta huolimatta Hän on ja johtaa jokaista, joka Häneen elämäänsä turvaa. Omalla tavalla ja ajallaan, olkoon elämä sitten vuoristorataa tai seesteistä. Hän tietää kaiken.

Jes 5.
      Tuonelaan menee remuava ja pauhaava joukko. ilonpitäjät.
      18 Voi niitä, jotka vetävät perässänsä rangaistusta turhuuden köysillä, synnin palkkaa kuin vaunujen valjailla; 19 niitä, jotka sanovat: "Joutukoon pian hänen tekonsa, että me sen näemme; täyttyköön ja tapahtukoon Israelin Pyhän aivoitus, että me sen tiedämme!" 20 Voi niitä, jotka sanovat pahan hyväksi ja hyvän pahaksi, jotka tekevät pimeyden valkeudeksi ja valkeuden pimeydeksi, jotka tekevät karvaan makeaksi ja makean karvaaksi!

Parannusta ei voi tehdä toisten synneistä, vaan niistä omistaan.
      Siinä on se ihmisen ensimmäinen ratkaiseva askel lähteä parannuksen tielle. On Mestari, joka parantaa haavoittuneet, eheyttää särkyneet, tuo lohdutusta kärsiville, käyttää ihmisiä omiin tarkoituksiin. Jumalan tarkoitus on aina pelastus.

Hän, joka tuo iankaikkisuuden ja toivon paremmasta, ihmisen mieleen.

Taivaan Isän siunausta sinulle!

• poika.tuntureilta

Omakohtaista itsetutkistelua v 1975:

..................
        Hyvin yleisenä käsitteenä ihmisten keskuudessa on, että ihmisen olisi synnyttävä "enkelin siivet" selässä ja vaellettava "pyhimyksenä" läpi elämänsä voidakseen kelvata. Jos sitten heikko ihminen edes kerran elämässään lankeaa syntiin tai muuten tekee virheitä tai epäonnistuu jossain, hän on lopullisesti menettänyt kelpoisuutensa Jumalan edessä ja lopullisesti tuomittu, niin ihmisten kuin Jumalankin edessä. Armoevankeliumia ei juuri tunneta, tai ei haluta sitä hyväksyä ihmisten keskellä.

Tämä sama mielikuva Jumalan kelpoisuuden ehdoista oli myös minulla ollut poikavuosistani saakka. Tämä mielikuva oli ajanut loputtomiin ja epätoivoisiin ponnisteluihin jotta olisin voinut synnin voittaa ja parantaa itseni niin, että kelpaisin Jumalalle. Tässä itsensä parantamisen toivottomissa yrityksissä olin niin monet kerrat masentunut ja menettänyt uskoni itseeni ja mahdollisuuksiini kelvata Jumalalle, periäkseni kerran iankaikkisen elämän Jumalan luona taivaassa.

Nyt näiden Lappajärven sisarten neuvojen ja näiden Raamatunjakeiden opastamina minulle alkoi vihdoin kirkastua armoevankeliumin syvimmät salaisuudet. Niin kuin tässä Raamatunkohdassa luimme, meillä ei ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouttamme. Jeesus, Jumalan poika vaelsi ihmisenä ihmisten keskellä ja tunsi synnin turmiovallan ja ihmisen mahdottomuuden voittaa tämä synnin turmiovalta. Hän, Jeesus, Jumalan poika tuli maanpäälle lunastaakseen heikon ihmisen synnin, kuoleman ja perkeleen paulasta, niin että jokainen joka tahtoo, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta sen kertakaikkisen uhrin jälkeen, jonka hän Golgatan ristillä suoritti. Nyt hän, Jeesus, ymmärtää ihmisen heikkouden ja tahtoo auttaa heikkoutensa tunnustavaa ihmistä voittamaan synnin turmiovalta. Samoin hän, Jeesus, ei odota ihmiseltä täydellisyyttä hyväksyäkseen ihmisen. Se, mitä Jeesus, samoin kuin Jumala, ihmiseltä odottaa, on ehdoton rehellisyys ja totuudenmukaisuus salatuimpaan saakka. Kuten edellä luimme, niin mikään luotu ei ole hänelle näkymätön. Hän tuntee sydämen syvimmät aivoitukset ja odottaa rehellisyyttä ihmiseltä. Häneltä on turha yrittää salata mitään tai selitellä tai puolustella vikojaan ja virheitään. Vain vilpitön syntiensä ja virheidensä tunnustaminen avaa katuvalle ihmiselle armon ovet ihmisen käydä sisään Jumalan lapseuteen ja Jumalan Valtakuntaan.

Nyt tämän armoevankeliumin salaisuuden alkaessa vähitellen minulle kirkastumaan, ymmärsin, että minun on nöyrryttävä Jumalan edessä ja tunnustettava vilpittömästi omat vikani ja virheeni ja hyväksyttävä se totuus, etten ole yhtään sen parempi kuin muutkaan. Samanlainen syntinen ja vajavainen ihminen kuin muutkin, enkä koskaan tule oman hyvyyteni ja paremmuuteni perusteella kelpaamaan Jumalalle ja pääsemään sovintoon Jumalan kanssa. MINUN, "KAPINALLISEN PAKANAN" JA SYNTISEN IHMISEN ON ANTAUDUTTAVA EHDOITTA HÄNEN EDESSÄÄN, HÄNEN, JOLLA ON VALTA TUOMITA MINUT, MUTTA JOLLA ON MYÖS VALTA ARMAHTAA MINUT.
        .......................

http://www.aretalogia.fi/kristilliset/vapautus.html

• Sanoo Raamattu

"Hän näyttää taivaanrantansa värikkäänä, välillä sumuharson peitossa." - jaspis -

Hes. 28:13
        Eedenissä, Jumalan puutarhassa, sinä olit. Peitteenäsi olivat kaikkinaiset kalliit kivet; karneolia, topaasia ja
        jaspista,
        krysoliittia, onyksia ja berylliä, safiiria, rubiinia ja smaragdia sekä kultaa olivat
        upotus-ja syvennystyöt sinussa, valmistetut
        sinä päivänä, jona sinut luotiin.

14 Sinä olit kerubi, laajalti suojaavainen, ja minä asetin sinut pyhälle vuorelle;
        sinä olit jumal'olento ja käyskentelit säihkyväin kivien keskellä.
        15 Nuhteeton sinä olit vaellukseltasi siitä päivästä, jona sinut luotiin,
        siihen saakka, kunnes sinussa löydettiin vääryys.

17 Sinun sydämesi ylpistyi sinun kauneudestasi, ihanuutesi tähden
        sinä kadotit viisautesi.
        Minä viskasin sinut maahan, annoin sinut alttiiksi kuninkaille, heidän silmänherkukseen.

• Eskatologi
        Sanoo Raamattu kirjoitti:

"Hän näyttää taivaanrantansa värikkäänä, välillä sumuharson peitossa." - jaspis -

Hes. 28:13
        Eedenissä, Jumalan puutarhassa, sinä olit. Peitteenäsi olivat kaikkinaiset kalliit kivet; karneolia, topaasia ja
        jaspista,
        krysoliittia, onyksia ja berylliä, safiiria, rubiinia ja smaragdia sekä kultaa olivat
        upotus-ja syvennystyöt sinussa, valmistetut
        sinä päivänä, jona sinut luotiin.

14 Sinä olit kerubi, laajalti suojaavainen, ja minä asetin sinut pyhälle vuorelle;
        sinä olit jumal'olento ja käyskentelit säihkyväin kivien keskellä.
        15 Nuhteeton sinä olit vaellukseltasi siitä päivästä, jona sinut luotiin,
        siihen saakka, kunnes sinussa löydettiin vääryys.

17 Sinun sydämesi ylpistyi sinun kauneudestasi, ihanuutesi tähden
        sinä kadotit viisautesi.
        Minä viskasin sinut maahan, annoin sinut alttiiksi kuninkaille, heidän silmänherkukseen.

Hesekiel tuossa todellakin tarkoittaa mustuneella jaspiksella ja krysoliitilla
        saatanan murskatappiota.
        Sanankohta jatkuu kiinnostavasti. Israel on saatanan päävihollinen,
        mutta Israel nousee kunniaan.

Hesekiel 28.

23 Minä lähetän sinne ruton ja verta sen kaduille, ja kaatuneita on viruva sen keskellä, kaatuneita miekkaan, joka käy sen kimppuun joka taholta. Ja he tulevat tietämään, että minä olen Herra.
        24 Sitten ei Israelin heimolle enää ole pistävänä orjantappurana eikä vaivaavana ohdakkeena yksikään sen naapureista, jotka ovat heitä halveksineet. Ja he tulevat tietämään, että minä olen Herra, Herra.
        25 Näin sanoo Herra, Herra: Kun minä kokoan Israelin heimon kansoista, joitten sekaan he ovat hajotetut, silloin minä näytän pyhyyteni heissä pakanakansain silmien edessä, ja he saavat asua maassansa, jonka minä annoin palvelijalleni Jaakobille.
        26 He asuvat siinä turvallisesti ja rakentavat taloja ja istuttavat viinitarhoja. Turvallisesti he asuvat, kun minä panen toimeen tuomiot kaikille heidän naapureillensa, jotka ovat heitä halveksineet. Ja he tulevat tietämään, että minä olen Herra, heidän Jumalansa."

Jaspis on mustunut, hiiltynyt kuonaksi. Mutta Messias, Juudan Leijona, loistaa.

Daniel 10.

5 Minä nostin silmäni ja näin, ja katso: oli eräs mies, puettuna pellavavaatteisiin ja kupeet vyötettyinä Uufaan kullalla.
        6 Hänen ruumiinsa oli kuin krysoliitti, hänen kasvonsa olivat kuin salaman leimaus, hänen silmänsä kuin tulisoihdut, hänen käsivartensa ja jalkansa kuin kiiltävän vasken välke; ja hänen sanojensa ääni oli kuin suuren kansanjoukon pauhina.
        7 Ja minä, Daniel, yksin näin sen näyn, mutta miehet, jotka olivat minun kanssani, eivät näkyä nähneet; kuitenkin valtasi heidät suuri pelko, ja he pakenivat ja lymysivät.

• poika.tuntureilta kirjoitti:

Omakohtaista itsetutkistelua v 1975:

..................
        Hyvin yleisenä käsitteenä ihmisten keskuudessa on, että ihmisen olisi synnyttävä "enkelin siivet" selässä ja vaellettava "pyhimyksenä" läpi elämänsä voidakseen kelvata. Jos sitten heikko ihminen edes kerran elämässään lankeaa syntiin tai muuten tekee virheitä tai epäonnistuu jossain, hän on lopullisesti menettänyt kelpoisuutensa Jumalan edessä ja lopullisesti tuomittu, niin ihmisten kuin Jumalankin edessä. Armoevankeliumia ei juuri tunneta, tai ei haluta sitä hyväksyä ihmisten keskellä.

Tämä sama mielikuva Jumalan kelpoisuuden ehdoista oli myös minulla ollut poikavuosistani saakka. Tämä mielikuva oli ajanut loputtomiin ja epätoivoisiin ponnisteluihin jotta olisin voinut synnin voittaa ja parantaa itseni niin, että kelpaisin Jumalalle. Tässä itsensä parantamisen toivottomissa yrityksissä olin niin monet kerrat masentunut ja menettänyt uskoni itseeni ja mahdollisuuksiini kelvata Jumalalle, periäkseni kerran iankaikkisen elämän Jumalan luona taivaassa.

Nyt näiden Lappajärven sisarten neuvojen ja näiden Raamatunjakeiden opastamina minulle alkoi vihdoin kirkastua armoevankeliumin syvimmät salaisuudet. Niin kuin tässä Raamatunkohdassa luimme, meillä ei ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouttamme. Jeesus, Jumalan poika vaelsi ihmisenä ihmisten keskellä ja tunsi synnin turmiovallan ja ihmisen mahdottomuuden voittaa tämä synnin turmiovalta. Hän, Jeesus, Jumalan poika tuli maanpäälle lunastaakseen heikon ihmisen synnin, kuoleman ja perkeleen paulasta, niin että jokainen joka tahtoo, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta sen kertakaikkisen uhrin jälkeen, jonka hän Golgatan ristillä suoritti. Nyt hän, Jeesus, ymmärtää ihmisen heikkouden ja tahtoo auttaa heikkoutensa tunnustavaa ihmistä voittamaan synnin turmiovalta. Samoin hän, Jeesus, ei odota ihmiseltä täydellisyyttä hyväksyäkseen ihmisen. Se, mitä Jeesus, samoin kuin Jumala, ihmiseltä odottaa, on ehdoton rehellisyys ja totuudenmukaisuus salatuimpaan saakka. Kuten edellä luimme, niin mikään luotu ei ole hänelle näkymätön. Hän tuntee sydämen syvimmät aivoitukset ja odottaa rehellisyyttä ihmiseltä. Häneltä on turha yrittää salata mitään tai selitellä tai puolustella vikojaan ja virheitään. Vain vilpitön syntiensä ja virheidensä tunnustaminen avaa katuvalle ihmiselle armon ovet ihmisen käydä sisään Jumalan lapseuteen ja Jumalan Valtakuntaan.

Nyt tämän armoevankeliumin salaisuuden alkaessa vähitellen minulle kirkastumaan, ymmärsin, että minun on nöyrryttävä Jumalan edessä ja tunnustettava vilpittömästi omat vikani ja virheeni ja hyväksyttävä se totuus, etten ole yhtään sen parempi kuin muutkaan. Samanlainen syntinen ja vajavainen ihminen kuin muutkin, enkä koskaan tule oman hyvyyteni ja paremmuuteni perusteella kelpaamaan Jumalalle ja pääsemään sovintoon Jumalan kanssa. MINUN, "KAPINALLISEN PAKANAN" JA SYNTISEN IHMISEN ON ANTAUDUTTAVA EHDOITTA HÄNEN EDESSÄÄN, HÄNEN, JOLLA ON VALTA TUOMITA MINUT, MUTTA JOLLA ON MYÖS VALTA ARMAHTAA MINUT.
        .......................

http://www.aretalogia.fi/kristilliset/vapautus.html

Keneltä lainasit tuon vuodelta 1975 peräisin olevan hyvän todistuksen?
        Entä millaisin sanoin todistaisit ihan omakohtaisesti tänä päivänä?
        kyllä 35 vuodessa jotain oppii.

Linkistäsi löytyi hyvä Leo Salmelan todistus vuodelta 1988, mutta millainen olisi sinun todistus?

Minun stoorini on tiivistettävissä pariin Raamatun jakeeseen:

Room. 7:24
        24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
        25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta!
        Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

Room. 4:16
        Sentähden se on uskosta, että se olisi armosta; että lupaus pysyisi lujana
        kaikelle siemenelle, ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille,
        jolla on Aabrahamin usko, hänen, joka on meidän kaikkien isä.

Kun en ole juutalainen, on tuo Rm.4:16 minulle tärkeä uskonjae.

• AnttiVKantola kirjoitti:

Linkistäsi löytyi hyvä Leo Salmelan todistus vuodelta 1988, mutta millainen olisi sinun todistus?

Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

kaikelle siemenelle, ei ainoastaan sille, joka pitäytyy lakiin, vaan myös sille,

Puusta. Tämä puu ylpeili mahtavuudellaan. Tämä mahtava puu kaadettiin maahan. Eikä tästä puusta jäänyt muuta, kuin kanto jäljelle. Mistähän nyt tämä matojen syömä kanto vielä ylpeilee. Lahoksi se käy. Se mikä on madoilta jäänyt syömättä sen osan polttaa tuli. Pitäähän sitä madoilla ja tulellakin olla ravintoa. Kirjoitti kerran ta jopa useammin Livets ord`s

• poika.tuntureilta
        AnttiVKantola kirjoitti:

Kotoinen kristillisyys on täynnään harhautuneita huuhaa-uskovaisia, joilla ei ole mitään tälle kärsivälle ja ahdistetulle kansakunnalle; ja vielä vähemmän vanhuksille ja vammautuneille annettavaa.

Puuhastellaan raamattu kädessä ja Jeesuksen nimessä - ja kaiken aikaa yksinomaan häpäistään Jeesuksen nimeä ja koko kristillistä uskoa niin, ettei yksikään täyspäinen pysty enää kristinuskoon uskomaan.

Tätä tekee antikristuksen henki tänä päivänä. Sen sijaan todellisia Elian hengessä toimivia Jumalan palvelijoita saa hakemalla hakea.

• Eskatologi kirjoitti:

Hesekiel tuossa todellakin tarkoittaa mustuneella jaspiksella ja krysoliitilla
        saatanan murskatappiota.
        Sanankohta jatkuu kiinnostavasti. Israel on saatanan päävihollinen,
        mutta Israel nousee kunniaan.

Hesekiel 28.

23 Minä lähetän sinne ruton ja verta sen kaduille, ja kaatuneita on viruva sen keskellä, kaatuneita miekkaan, joka käy sen kimppuun joka taholta. Ja he tulevat tietämään, että minä olen Herra.
        24 Sitten ei Israelin heimolle enää ole pistävänä orjantappurana eikä vaivaavana ohdakkeena yksikään sen naapureista, jotka ovat heitä halveksineet. Ja he tulevat tietämään, että minä olen Herra, Herra.
        25 Näin sanoo Herra, Herra: Kun minä kokoan Israelin heimon kansoista, joitten sekaan he ovat hajotetut, silloin minä näytän pyhyyteni heissä pakanakansain silmien edessä, ja he saavat asua maassansa, jonka minä annoin palvelijalleni Jaakobille.
        26 He asuvat siinä turvallisesti ja rakentavat taloja ja istuttavat viinitarhoja. Turvallisesti he asuvat, kun minä panen toimeen tuomiot kaikille heidän naapureillensa, jotka ovat heitä halveksineet. Ja he tulevat tietämään, että minä olen Herra, heidän Jumalansa."

Jaspis on mustunut, hiiltynyt kuonaksi. Mutta Messias, Juudan Leijona, loistaa.

Daniel 10.

5 Minä nostin silmäni ja näin, ja katso: oli eräs mies, puettuna pellavavaatteisiin ja kupeet vyötettyinä Uufaan kullalla.
        6 Hänen ruumiinsa oli kuin krysoliitti, hänen kasvonsa olivat kuin salaman leimaus, hänen silmänsä kuin tulisoihdut, hänen käsivartensa ja jalkansa kuin kiiltävän vasken välke; ja hänen sanojensa ääni oli kuin suuren kansanjoukon pauhina.
        7 Ja minä, Daniel, yksin näin sen näyn, mutta miehet, jotka olivat minun kanssani, eivät näkyä nähneet; kuitenkin valtasi heidät suuri pelko, ja he pakenivat ja lymysivät.

Mikä sinua Antti vaivaa? Sinä heilut, kun heinämies, katkeruus, kateus ja mikä lie sydämessäsi on.
        Kenen sätkynukke oikein olet?
        Jumala heikkoutesi tuntee, näkee kaiken ja vapauttaa synnin kahleista, kun vaan heittäydyt Hänen varaansa. Jeesus on sovittanut sinunkin syntisi, verellään ne puhdistaa, kun vaan menet Hänen luokseen. Tietysti sinun on käytävä oma tie. Meneekö sitten pohjaan asti, mutta parempi sekin, että kohtaat Vapahtajan vaikka siellä pohjalla, kun että joudut kadotukseen.

Ikuinen kiirastuli ei ole kuitenkaan kenenkään osana, että tekojen mukaiset ja oikeuden mukaiset ovat Jumalan rangaistukset.

Paholainen on jo voitettu, vaikka se täällä maan päällä riehuukin, pettäen, valehdellen ja ties miten saaden kansaa oman valtansa alle. Paholainen on tehokas. Se ei ole ollenkaan vähäinen ihmisten keskuudessa, mutta sen valta päättyy nopeasti, eikä siitä jää jäljelle mitään.
        Jeesus ei hänen valtaansa hyväksynyt. Jeesus hylkäsi sen. Hylkää sinäkin paholaisen valta ja kotkotus.

Kristus kallio on kuitenkin luja, perustus. Sitä eivät tuulet heittele. Hän on jo voittanut kuoleman, synnin. Hän on ylösnousut, Vapahtaja Messias, joka tulee Kunnian Kuninkaana hakemaan omansa.

"Tulkaa minun Isäni siunatut”, eikö Antti halua kuulla näitä sanoja?

Tiedätkö Antti, että usealle ihmiselle on annettu kyky kirjoittaa ja en tiedä varmasti onko sinulla kyky kirjoittaa, jos on niin anna tulla suoraan vaan mikä sinua pännii ihan omin sanoin, joskus on hyvä päästää höyryjä ulos ja voi löytää sitäkin kautta ihan uuden tien, Kristus tien.

• tämä,

#ja tämän jälkeen ihmisen usko on aitoa omasta sydämestä kumpuavaa todellisuutta#

sinun omasta vajavaisesta sydämestäsi kumpuava todellisuusfiilis pärjää sille tosiasialle että pelastus on ainostaan armosta ja vanhurskaus on lahja

Sinä päivänä kun sinä alat tuntea että olet hyvä Jumalan edessä, pitäisi sinun tosiasiassa kaivautua maan alle.

• poika.tuntureilta

kurkkaappa tuhon ylempään vastaukseeni ja avaa siinä oleva linkki, mikäli asia sinua todella kiinnostaa.

• anne-elina
        poika.tuntureilta kirjoitti:

kurkkaappa tuhon ylempään vastaukseeni ja avaa siinä oleva linkki, mikäli asia sinua todella kiinnostaa.

Luin juuri sen, oli tavattoman hyvä kirjoitus kuinka Jumala on johtanut sinua koko elämäsi ajan ja johtanut sinut pelastukseen, olet todella uudestisyntynyt Jumalan lapsi, Siunausta sinulle. poika-tuntureilta.

• kirjoitus

oli tasan samaa sarjaa mitä kaikki muutkin syntikeskeiset voivottelut ,joissa lähdetään omassa heikkoudessa omavanhurskauden tielle hakemaan syntejä anteeksi, sensijaan että pyrittäisiin syntikeskeisyydestä Kristuksen rakkauskeskeisyyteen.

• Rauhaa veli! Italialainen Fransiskus Assisilainen tuli uskoon ja kääntyi riehakkaasta elämästään 29- vuotiaana.Hän oli 2 vuotta lähetyssaarnaajana Palestiinassa ja Egyptissä ja perusti munkkiveljestön.Monet protestantitkin ihailevat häntä.Assisilaiselta on säilynyt alla oleva rukous.Se antaa meillekin ajatuksia harkitessamme mitä rukoilla.

Jumalani, tee minusta rauhasi välikappale
      niin että sinne, missä on vihaa,toisin rakkauden.
      ...missä loukkausta toisin anteeksiannon
      ...missä epäsopua toisin yksimielisyyden
      ...missä erehdystä osoittaisin totuuden
      ...missä epäilystä auttaisin uskoon
      ...missä epätoivoa nostaisin luottamuksen
      ...missä pimeyttä loisin sinun valoasi
      ...missä surua virittäisin ilon ja lohdutuksen
      ...niin että oi Mestari,en yrittäisi niin paljon
      etsiä lohdutusta, kuin lohduttaa, hakea ymmärrystä kuin ymmärtää toisia, pyytää rakkautta,kuin rakastaa muita,sillä antaessaan saa, kadottaessaan löytää, unohtaessaan saa anteeksi.

Näin rukoili Fransiskus.

Hyvää päivän jatkoa ja siunausta sinun päivääsi.
      Veljesii Jussila55

• poika.tuntureilta

Olen lukenut Lempi Ahlan mainion ja koskettavan kirjan "Jumalan pieni köyhä".

Tässä kirjassaan hän kuvaa Fransiskus Assisilaisen elämän vaiheita, kuinka hänen isänsä oli kaupungin rikkain kauppias ja toivoi pojastaan ritaria. Kävi kuitenkin niin, että poika riisui ritarin varusteet päältään ja omistautui perinnöttömänä Kristuksen palvelukseen.

Fransiskuksen elämä kelpaa esikuvaksi kaikkien aikojen Kristuksen seuraajille.

• Keksimme kyynsiyydessämme sääntöjä vähintään kymemnelle sormelle ja vielä
      varpaiden määrän verran varasööntöjä. Mutta lapsi ei usko lakiin vaan Jeesus-persoonaan. Lapsi ottaa vastaan Jeesuksen, uskonnollinen ihminen ottaa
      vastaan jonkin opin - valitsee mieleisensä.

Matt. 18:3
      ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.

Jotkut ottavat kyllä vastaan edesmenneen EGWhiten, mutta Jeesuksen
      vastaanottaminen tuntuu heistä mystiikalta.

Joh. 5:43
      Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan;
      jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan.

Tässä hyvä esimerkki mystisestä lakiuskosta, joka vetäytyy siilinpiikkiensä suojaan
      aina kun sitä torutaan:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/8277276

(Samaani)poika.tuntureilta osoittautuu todellakin saatanan kätyriksi, kun koettaa
      tehdä tyhjäksi pelastuksen ainoan edellytyksen - lapsenuskon:

## Sen sijaan jos jo uskon tielle lähteminen on jotain mystistä Jeesuksen vastaanottamista tai jättäytymistä, tällä pyritään Jumalan lapseuteen muualta kuin parannuksen portin kautta. ## (saatana)

Jumalan lapseuteen pääsee vain uudestisyntymisen kautta ja sen tapahtuu
      uskon vaikutuksesta, olkoot sitten vaikka kuinka msytillistä:

Joh. 3:3
      Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle:
      joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".

Joh. 3:7
      Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

Parannuksenteko ei ketään pelasta eikä katumuksen kyyneleet vaan Jeesus
      henk.koht. vastaan otettuna. Parannuksenteko on kääntymistä uskomaan
      Jeesus-nimeen:

Joh. 8:24
      Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne;
      sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."

Matt. 18:3
      ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille:
      ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.

TEE JUMALAN TEKO - USKO JEESUKSEEN!

Joh.6:28-29
      28 Niin he sanoivat hänelle: "Mitä meidän pitää tekemän, että me Jumalan tekoja tekisimme?"
      29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt".

• poika.tuntureilta

Sinä luettelet litanian raamatun jakeita ja kuitenkin kierrät kaikkein oleellisimman.

Jeesus sanoi: "Ellette tee parannusta, samoin te kaikki hukutte".

Apostolit saarnasivat kaikkialla: "On tehtävä parannus".

Aikanaan kirjoittelin Sleyn foorumilla, jossa ilmeni se henki, että jopa parannuksen tekeminen johtaa ihmisen helvettiin. Samoin heidän mielestään jopa Äiti-Teresa joutuu helvettiin kun erehtyi auttamaan Intian katulapsia.

No. Minä olin eri mieltä ja niinpä sain ylläpitäjältä, Jussi Kauppiselta, porttikiellon Sleyn foorumille. Oletko sinä Sleyn kanssa samoilla linjoilla? Jos, niin et ole veljeni.

• Antaudu Jeesukselle!

Sinä luettelet litanian raamatun jakeita ja kuitenkin kierrät kaikkein oleellisimman.

Jeesus sanoi: "Ellette tee parannusta, samoin te kaikki hukutte".

Apostolit saarnasivat kaikkialla: "On tehtävä parannus".

Aikanaan kirjoittelin Sleyn foorumilla, jossa ilmeni se henki, että jopa parannuksen tekeminen johtaa ihmisen helvettiin. Samoin heidän mielestään jopa Äiti-Teresa joutuu helvettiin kun erehtyi auttamaan Intian katulapsia.

No. Minä olin eri mieltä ja niinpä sain ylläpitäjältä, Jussi Kauppiselta, porttikiellon Sleyn foorumille. Oletko sinä Sleyn kanssa samoilla linjoilla? Jos, niin et ole veljeni.

¤¤Sinä luettelet litanian raamatun jakeita ja kuitenkin kierrät kaikkein oleellisimman¤¤

Eiköhän oleellisinta hengellisessä opetuksessa ole juuri Raamatun jakeet.
        Ei ne ole kiertelyä vaan suoruutta. Et 10 käskyn kieltolain avulla etkä millään
        kieltäytymisellä taivaaseen pääse. Et ole vielä nähnyt syntisyyttäsi oikeesti.
        Vaikka luostariin menisit ja siellä vain hyvää tekisit, et pelastu.
        Jeesus-nimi ja Jeesus-henkilö on vastaanotettava sydämensä Herraksi,
        jotta voisi sitä kailottamaasi parannustakin sitten tehdä.

Jätä jo se jumalaisen luonteen kehittely ja anna Jeesuksen täyttää sinut
        rakkauden Hengellä!

• poika.tuntureilta
        Antaudu Jeesukselle! kirjoitti:

¤¤Sinä luettelet litanian raamatun jakeita ja kuitenkin kierrät kaikkein oleellisimman¤¤

Eiköhän oleellisinta hengellisessä opetuksessa ole juuri Raamatun jakeet.
        Ei ne ole kiertelyä vaan suoruutta. Et 10 käskyn kieltolain avulla etkä millään
        kieltäytymisellä taivaaseen pääse. Et ole vielä nähnyt syntisyyttäsi oikeesti.
        Vaikka luostariin menisit ja siellä vain hyvää tekisit, et pelastu.
        Jeesus-nimi ja Jeesus-henkilö on vastaanotettava sydämensä Herraksi,
        jotta voisi sitä kailottamaasi parannustakin sitten tehdä.

Jätä jo se jumalaisen luonteen kehittely ja anna Jeesuksen täyttää sinut
        rakkauden Hengellä!

...........
        Profeetta Elian osa ei ollut helppo osa. Siitä hetkestä alkaen kun hän Jumalan valtasuuruudessa astui ku­ningas Ahabin eteen ojentamaan kuningasta, hän oli etsitty ja vai­nottu henkipatto erämaan kätköissä tai Sarpatin lesken hoivissa. Samoin oli Elian hengessä toimivan Johan­nes Kastajan osa. Hänen kohtalonsa sinetöityi sillä hetkellä kun hän ojensi kuningas Herodesta pelehti­misestä veljensä vaimon kanssa. Ja yhtään sen helpompaa osaa ei ole luvattu yhdellekään todelliselle Ju­malan lähettiläälle. Edes tänä aikana ja edes meidän maassamme.

Tokihan tämän päivän Suomessa puuhastellaan valtavan paljon mitä moninaisempaa uskonnollista puu­hastelua ja mitä moninaisemmista vaikuttimista. Kansakuntamme me­nestystä ja tulevaisuutta ajatellen tällainen puuhastelu on täysin arvo­tonta sen vuoksi, ettei siinä puututa ongelmien ja vaikeuksien todellisiin syihin, väärien ja väkevien toimin­taan tai muutoin toimitaan henki­sen altavastaajan asemassa.

Jumala ei ole kutsunut palvelijoi­taan nöyristelemään tämän maail­man jumalattomien väärien ja väke­vien edessä. Jumala on kutsunut palvelijansa puuttu­maan Elian ta­voin juuri näiden väärien ja väke­vien edesottamuksiin. Eli menemään kuningasten, presidenttien, hallitus­miesten ja muiden viskaalien ja valtaherrojen eteen ja puuttumaan heidän kielteisiin edesottamuksiin. Puuttumaan aviori­koksiin, valheisiin ja vääryyk­siin sekä yksityisten oike­uksien loukkauksiin. Jumala on kut­sunut palvelijansa edustamaan Hä­nen vanhurskauttaan, totuuttaan ja oike­uttaan kaikissa tilanteissa sekä puo­lustamaan uhreiksi joutuneiden tai muutoin vähäosaisten ihmisarvoa ja ihmis- ym. oikeuksia. Uskolli­sesti vainoista ja kärsimyksistä vä­littä­mättä; tarvittaessa aina kuole­maan asti.

Tätä tietä isoiset profeetat, Jeesus ja apostolit sekä kaikki marttyyrit meille viitoittavat ja meidän ei tule eikä tarvitse olla näitä isoisia yhtään heikompia, sillä Jumala, meidän tai­vaallinen ylipäällikkömme, on vii­saudessaan ja voimassaan sama nyt, aina ja iankaikkisesti ja hänen vii­sautensa, voimansa ja väkevyytensä on myös meidän viisautemme, voi­mamme ja väkevyytemme.

Oletko sinä yksi meistä?
        ...............................

http://www.aretalogia.fi/kristilliset/marttyyrit.html

• poika.tuntureilta kirjoitti:

...........
        Profeetta Elian osa ei ollut helppo osa. Siitä hetkestä alkaen kun hän Jumalan valtasuuruudessa astui ku­ningas Ahabin eteen ojentamaan kuningasta, hän oli etsitty ja vai­nottu henkipatto erämaan kätköissä tai Sarpatin lesken hoivissa. Samoin oli Elian hengessä toimivan Johan­nes Kastajan osa. Hänen kohtalonsa sinetöityi sillä hetkellä kun hän ojensi kuningas Herodesta pelehti­misestä veljensä vaimon kanssa. Ja yhtään sen helpompaa osaa ei ole luvattu yhdellekään todelliselle Ju­malan lähettiläälle. Edes tänä aikana ja edes meidän maassamme.

Tokihan tämän päivän Suomessa puuhastellaan valtavan paljon mitä moninaisempaa uskonnollista puu­hastelua ja mitä moninaisemmista vaikuttimista. Kansakuntamme me­nestystä ja tulevaisuutta ajatellen tällainen puuhastelu on täysin arvo­tonta sen vuoksi, ettei siinä puututa ongelmien ja vaikeuksien todellisiin syihin, väärien ja väkevien toimin­taan tai muutoin toimitaan henki­sen altavastaajan asemassa.

Jumala ei ole kutsunut palvelijoi­taan nöyristelemään tämän maail­man jumalattomien väärien ja väke­vien edessä. Jumala on kutsunut palvelijansa puuttu­maan Elian ta­voin juuri näiden väärien ja väke­vien edesottamuksiin. Eli menemään kuningasten, presidenttien, hallitus­miesten ja muiden viskaalien ja valtaherrojen eteen ja puuttumaan heidän kielteisiin edesottamuksiin. Puuttumaan aviori­koksiin, valheisiin ja vääryyk­siin sekä yksityisten oike­uksien loukkauksiin. Jumala on kut­sunut palvelijansa edustamaan Hä­nen vanhurskauttaan, totuuttaan ja oike­uttaan kaikissa tilanteissa sekä puo­lustamaan uhreiksi joutuneiden tai muutoin vähäosaisten ihmisarvoa ja ihmis- ym. oikeuksia. Uskolli­sesti vainoista ja kärsimyksistä vä­littä­mättä; tarvittaessa aina kuole­maan asti.

Tätä tietä isoiset profeetat, Jeesus ja apostolit sekä kaikki marttyyrit meille viitoittavat ja meidän ei tule eikä tarvitse olla näitä isoisia yhtään heikompia, sillä Jumala, meidän tai­vaallinen ylipäällikkömme, on vii­saudessaan ja voimassaan sama nyt, aina ja iankaikkisesti ja hänen vii­sautensa, voimansa ja väkevyytensä on myös meidän viisautemme, voi­mamme ja väkevyytemme.

Oletko sinä yksi meistä?
        ...............................

http://www.aretalogia.fi/kristilliset/marttyyrit.html

" Profeetta Elian osa ei ollut helppo osa. "

Ei ollut helppo ei:

Matt. 11:11
        Totisesti minä sanon teille: ei ole vaimoista syntyneitten joukosta noussut suurempaa kuin Johannes Kastaja; mutta vähäisin taivasten valtakunnassa on suurempi kuin hän.

(Matt. 11:14 ja jos tahdotte ottaa vastaan: hän on Elias, joka oli tuleva.)

Elian osa oli vähetä suurimmasta aivan pienimmäksi.
        Suurinkin lainjulistaja on armonajan koittaessa vähäisempi kuin evankelista.

Luuk. 16:16
        Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan
        valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin.

Kiitos Jeesus, Armonruhtinas!

• että myös

Kristus on oikean uskon avoin oppikirja, ja samalla esikuva oikein uskovalle.

• Kristus on "lammasten ovi". Ei parannsu ole portti eikä sapattisinetti tai muu.
        Kieltolaintauluista puhumattakaan.

Joh. 10:3-6
        3 Hänelle ovenvartija avaa, ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä;
        ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos.
        4 Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä,
        ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä.
        5 Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä,
        koska eivät tunne vierasten ääntä."
        6 Tämän kuvauksen Jeesus puhui heille; mutta he eivät ymmärtäneet, mitä
        hänen puheensa tarkoitti.

7 Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille:
        minä olen lammasten ovi.
        8 Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä;
        mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet.
        9 Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu,
        ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
        10 Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan.
        Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.

11 Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.

• AnttiVKantola kirjoitti:

Kristus on "lammasten ovi". Ei parannsu ole portti eikä sapattisinetti tai muu.
        Kieltolaintauluista puhumattakaan.

Joh. 10:3-6
        3 Hänelle ovenvartija avaa, ja lampaat kuulevat hänen ääntänsä;
        ja hän kutsuu omat lampaansa nimeltä ja vie heidät ulos.
        4 Ja laskettuaan kaikki omansa ulos hän kulkee niiden edellä,
        ja lampaat seuraavat häntä, sillä ne tuntevat hänen äänensä.
        5 Mutta vierasta ne eivät seuraa, vaan pakenevat häntä,
        koska eivät tunne vierasten ääntä."
        6 Tämän kuvauksen Jeesus puhui heille; mutta he eivät ymmärtäneet, mitä
        hänen puheensa tarkoitti.

7 Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille:
        minä olen lammasten ovi.
        8 Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä;
        mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet.
        9 Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu,
        ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
        10 Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan.
        Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.

11 Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.

Mutta, pelastava elävä usko ei ole vain luottamusta, vaan se myös toimintaa.
        Eli toisin sanoen: Tosi usko johtaa toimintaan. Se jolta puuttuu uskoa , pysyy toimettomana eikä välitä Jumalan Sanan lupauksista, kehoituksista eikä käskyistä.

Sellaista voidaan verrata viikunapuuhun, jossa on lehdet, mutta ei hedelmiä.
        Tunnustus ilman elämää on kuin kuori ilman siementä.

Jumala suokoon, että me emme perustaisi pelastustoivoamme vain tunteiden hiekkapohjalle, vaan siirtyisimme uskon lujalle, järkkymättömälle kalliopohjalle.
        Herra ei ole sanonut sanaakaan siitä, että meidän tulisi tuntea niin tai näin päästäksemme sisälle Jumalan valtakuntaan, vaan hän sanoo: Sydämmen uskolla tullaan vanhurskaaksi. Room.10:10.

• anne-elina kirjoitti:

Mutta, pelastava elävä usko ei ole vain luottamusta, vaan se myös toimintaa.
        Eli toisin sanoen: Tosi usko johtaa toimintaan. Se jolta puuttuu uskoa , pysyy toimettomana eikä välitä Jumalan Sanan lupauksista, kehoituksista eikä käskyistä.

Sellaista voidaan verrata viikunapuuhun, jossa on lehdet, mutta ei hedelmiä.
        Tunnustus ilman elämää on kuin kuori ilman siementä.

Jumala suokoon, että me emme perustaisi pelastustoivoamme vain tunteiden hiekkapohjalle, vaan siirtyisimme uskon lujalle, järkkymättömälle kalliopohjalle.
        Herra ei ole sanonut sanaakaan siitä, että meidän tulisi tuntea niin tai näin päästäksemme sisälle Jumalan valtakuntaan, vaan hän sanoo: Sydämmen uskolla tullaan vanhurskaaksi. Room.10:10.

"Mutta, pelastava elävä usko ei ole vain luottamusta, vaan se myös toimintaa.
        Eli toisin sanoen: Tosi usko johtaa toimintaan."

Jos emme uskoen luota, että Jumala voi, emme voisi uskossa jakaa sitä, mitä meillä on.
        Emme voisi lahjoittaa kärsivälle terveyttä tai tunnon puhtautta.
        Toimintaa ei synny ilman uskoa. Uskosta puhuminen ilman uskonkuuliaisuutta
        olisi teeskentelyä eli farisealaisuutta.

Ap. t. 3:6
        Niin Pietari sanoi: "Hopeaa ja kultaa ei minulla ole, mutta mitä minulla on,
        sitä minä sinulle annan:
        Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimessä, nouse ja käy."

Jaak. 5:15
        Ja uskon rukous pelastaa sairaan, ja Herra antaa hänen nousta jälleen;
        ja jos hän on syntejä tehnyt, niin ne annetaan hänelle anteeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      55
      7187
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      714
      3343
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      144
      1630
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      260
      1481
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1351
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1230
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      232
      1165
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1124
    Aihe