Fantasiakirja jossa EI OLE JATKO-OSIA?!

Niiimimerkki

Olen lukenut kirjoja aika vähän ja nyt etsin hyvää fantasiaa AIKUISILLE. Olen lukenut nuorempana muutaman david eddingsin kirjasarjan. Pidin niistä silloin, mutta en todellakaan halua mitään yhtä lapsellista nyt. Olen lukenut myös kingin mustan tornin ja lohikäärmeen silmän (tms) ja niitä pidin ainakin osittain hyvinä ja jännittävinä kirjoina (vaikka musta torni olikin ihan liian pitkään venytetty ja lopusta lapsellinen).

Kävin kirjastossa tutkimassa fantasiakirjahyllyä, mutta löysin vain kirjasarjoja ja lapsellisen näköisiä kirjoja. Haluaisin lukea yhden tai maksimissaan kahden kirjan pituisen fantasiatarinan, joka ei olisi ihan tavanomainen ja olisi mieluusti aika synkkä.

Voisiko joku ehdottaa minulle synkkää ja selvästi aikuisille suunnattua fantasiaa, joka kuitenkin olisi maksimissaan 1000 sivun mittainen. Kielenä pitäisi olla suomi, koska mielenkiintoni ei ainakaan toistaiseksi riitä alkuperäiskielellä lukemaan, vaikka se varmasti tarinaan lisää väriä toisikin.

15

1056

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Guy Gavriel Kay: Tigana

• Jack Vancen

kirjoja kuten Iltaruskon maa. Se on synkähkö kuvaus Maan tulevaisuudesta, kun punainen aurinko on sammumaisillaan ja velhous vallitsee planeetalla. Se koostuu useista toisiinsa löyhästi liittyvistä novelleista. Samalta kirjailijalta löytyy kiehtovaa, vielä suomentamatonta kirjallisuutta kuten Lyonesse-trilogia.

Tim Powers: Paheiden palatsi. Ei lapsille eikä heikkohermoisille. Anubiksen portit I ja II eivät nekään ole lapsille suunnattuja fantasiakirjoja.

Puhtaan scifin puolelta voisit kokeilla Arkadi&Boris Strugatskin kirjoja kuten Stalker ja Hankalaa olla Jumala. Iain M. Banksin scifikirjat ovat myös aikuisille suunnattuja.

• näitä

Viivi Hyväsen Apina ja Uusikuu
        Pasi Jääskeläisen Lumikko ja yhdeksän muuta

• jojahas

Harrison, John M.: Eilisen mystinen sydän
      Scifihyllyssä samalta nimeltä: Elonmerkit, Valo, Nova Swing

Gaiman, Neil: Hämähäkkijumala (varauksella myös edeltävä Unohdetut Jumalat)

• Vieras..

Suosittelen, vaikka kirja on juuri ilmestynyt sillä on selkeä päätös (tuskin siis jatkoa tiedossa) kirja on aikuisille suunnattu.

• sorry vaan

Meyerin "Vieraalle" on tekeillä jatko-osa The Soul, eli ei kannata nuolaista ennenkuin tipahtaa.

• Ma.Na
        sorry vaan kirjoitti:

Meyerin "Vieraalle" on tekeillä jatko-osa The Soul, eli ei kannata nuolaista ennenkuin tipahtaa.

Ai on vai! Ajattelinkin että siihen voisi tulla jatkoa.

• ...J.R.R. Tolkienin kirja "Hobitti eli sinne ja takaisin"?Kirjalla ei ole mitään erityistä jatko-osaa ja se on suomennettu vuonna 1985 (tarkistin Wikipediasta).Kirja perustuu ennen "Taru Sormusten Herrasta"-trilogian tapahtumia ja kirjan pääosassa on Bilbo Reppuli.

• sdhgshdgshj

Neil Gaimanin Tähtusumua. Ei ole kovin pitkä, mutta hyvä. Huomattavasti parempi kirjana kuin elokuvana (niinhän ne aina ovat).

• FireOfFeenix

Äänestän myös gaimanin tähtisumua. Siinä on kaikki, mitä kirjassa voi olla omalla tyylillään. Ja jos haluaa lukea pidemmän kirjan, niin samalta kirjailijalta Unohdetut jumalat - se toinen Hämähäkki Jumala on kanssa kohtalainen, mutta minusta Unohdetut jumalat on parempi.

Olen samaa mieltä, että jatko-osia kylpevät fantasianovellit muistuttavat pahasti saippuaoopperaa ja kunnon teokset ovat harvassa.

Ja koskaan ei voi unohtaa Aikamatkustajan Vaimoa, joka on itseasiassa aika koskettava teos.

• höpötti

Tolkien: Silmarillion
      Swanwick: Rautalohikäärmeen tytär

• asdf3

100 sivua kun luet niin sitten joudut jo ajattelemaan kolmea eri todellisuutta yhtäaikaa, itselläkin kun illalla lukenut tuota, monesti joutuu lukemaan 2 sivua takaisin uudestaan että tietää missä mennään, hyvää seikkailua, ja sellaista komediallista sarkastista kerrontaa tuo Heinleinin Tuomiopäivän komedia.

• asdf3

H.G. Wells, mutta aikakonetta ei varmaan kannata, siitä on tehty niin paljon elokuvia jo. Sillä on paljon hyviä, ehkä vähän... seikkailullisempia kuin nuo C. Clarken ja nuo Heinleinin, nojaa, riippuu miltä kantilta ajattelee, vähän ehkä älyllisempiä nuo Heinleinin ja Clarken jutut kuin taas H.G Wellsin jutut enemmän seikkailua.

• jaffat

Tuota Meyerin Vierasta olin ehdottamassa, mutta tuolla ehti ollakin ja näemmä jatko-osaa tulossa.

Mutta josko sitten tällainen:
      Helena Waris: Uniin piirretty polku. En tosin tiedä onko tulossa jatko-osia.

• aika synkkä

Harry Harrison: Kuoleman planeetta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      104
      3558
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3207
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2704
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      82
      2507
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      85
      2458
    6. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      42
      2134
    7. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      97
      2103
    8. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      50
      1752
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      22
      1730
    10. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1706
    Aihe