Mäyris

metsästyksessä

Hei,

olemme miettineet jo pidemmän aikaa mäyräkoiran hankkimista. Meillä ei ole rodusta aiempaa omakohtaista kokemusta, tosin lähipiirissä on mäyräkoiria. Itse olen kasvanut kodissa, jossa on aina ollut koiria ja koiran hankinta ei sinänsä ole minulle uusi asia.

Mäyräkoirasta kiinnostaisi eniten lyhytkarvainen mäyräkoira, joko normaali tai kääpiö. Onko kenelläkään kokemusta voiko kääpiömäyräkoiraa käyttää hirven/kauriin metsästyksessä? Itse en ole törmännyt vielä metsästyspiireissä kääpiömäyriksiin, ainoastaan ns. normaalikokoisiin mäyriksiin. Varmasti metsällä onkin helpompaa jos on hieman suurikokoisempi...

Mistä löytää parhaiten mäyräkoirien pentuja? muitakin kuin normaalikokoisia? Minun kokemus on, että moni on hakenut pentunsa ulkomailta. Kait tämä on erityisesti silloin jos hakee tietynlaista yksilöä. Me emme hae tosiaankaan näyttelykoiraa, vaan lähinnä perhe- ja metsästyskoiraa.

Kiitos vastauksista! :) Mukavaa kesää!

1

247

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harvassa

Hirven/kauriin/peuran metsästyksellä tarkoittanet ajavaa koiraa etkä jäljestävää?

Meillä on ollut Suomessa jopa yksi lyhytkarvainen kääpiö ajovalio, mutta kyllä se hyvin harvinaista on. Lähinnä löytyy hyviä linjoja karkeakarvaisesta normaalikokoisesta ja muutamia kasvattajia lyhytkarvaiselle normaalikokoiselle ajavalle.

Eli jos ihan oikeasti aiotte metsästää suosittelen normaalikokoista karkkaria tai lyhytkarvaista, mutta valitse kasvattaja/pentue tarkoin. Läheskään kaikilla ei ole ajotaipumusta, joten ota pentu, jonka sekä isän että emän puolella on runsaasti ajokokeissa (=MÄAJ) hyvin palkittuja esivanhempia.

Lähteenä voit käyttää Suomen mäyräkoiraliiton jalostusneuvojia/pentuvälitystä ja Kennelliiton KoiraNet -tietokantaa. (Joskin monasti ne kaikkein parhaat pentueet eivät pentuvälitykseen päädy vaan niille löytyy omistajat helposti muutenkin.)

Yksi hyvä vaihtoehto on ottaa yhteys paikallisen mäyräkoirakerhosi ajotoiminnasta vastaavaan henkilöön. Kerhojen yhteystietoja löytyy mäyräkoiraliiton sivuilta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1284
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      844
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      715
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      682
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60