Miten tarjota juttua?

Vihreä free

Aloittelen free-toimittajan työtä ja haluaisin tarkempaa tietoa siitä, miten juttua kannattaa eri lehdille tarjota tässä vaiheessa, kun oma nimi ja tyyli ei ole heille tuttu. Jos kertoo vain jutun aiheesta, niin eiväthän he tiedä, millä tyylillä kirjoitan eli eivät välttämättä luota, että kirjoitus olisi laadukasta.

Tämän vuoksi ajattelisin, että voisi lähettää koko jutun valmiina maililla. Mutta onko tämä huono? Eli lehti voi "varastaa jutun", tekee samasta aiheesta itse omanlaisensa.
Vai lähettääkö aiheen ja osan jutusta?

Soittaa muutaman päivän päästä, jos vastausta ei kuulu.

Onko päätoimittaja oikea osoite?

Neuvokaa te ammattilaiset, kiitos.

8

1784

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vpt.

Ei ole tarvetta.

• vuoropäällikkö

kaikki lehtitalot ovat supistaneet hankintoja freetoimittajilta ja pienentäneet taksojaan, sitäpaitsi printtimedia on totaalisen kuoleva ala, vuoden sisällä kaatuu useampia printtilehtiä. Muutenkin yhdyn edelliseen eli olet vuosikaupalla myöhässä, alalla ei ole tulevaisuutta.

• helpoin tapa

Eiköhän nykyaikana helpoin tapa tulla nähdyksi (ja arvioiduksi) ole bloggaaminen. Kynnys ainakin on matala, mutta tietysti jutuissa pitäisi olla sellainen juju, että se kiinnostaa laajemminkin.

• :=)))

Tavispulliaiset blogeista ei kukaan maksa mitään.

• rikastuakkin
        :=))) kirjoitti:

Tavispulliaiset blogeista ei kukaan maksa mitään.

Maksetaahan siitä ja hyvinkin jos vain jaksat innostua alasta/harrastuksesta. Tarjoavat vain blogeissasi mainostilaa. Aluksi luultavasti yritykset saattavat olla valmiita maksamaan tuon muutamankympin kuukaudessa. Mutta nyt useampi aloitteleva blogi tarjoaa mainostilaa yhdestä bannerista jo lähtöhintana sen 150,- € kuukaudessa.

Mieti sitten mitä blogisi kävijämäärän jälkeen voi tuoda sinulle?
        -> EI! Jos et saa miljoonia kävijöitä käymään blogillasi tiheään tahtiin niin et kyllä rikastu. Mutta tavoitteet korkealle ;)

• Voisi tietysti tavata tuottajan henkilökohtaisesti jos mahdollista.
      On totta että paperiin painettu on kohta aikansa elänyt. Jos olet hyvä kirjoittaja, niin hommia löytyy myös sähköisen viestinnän alalta.

• Vastauksia!

Viestiketjun aloittaja tuskin kysyi kannattaako tämä. Miksei kukaan tässä kateellisessa maailmassa anna oikeaa vinkkiä? Vihreä free -nimimerkki voi olla vaikka kuinka hyvä kirjoittaja, tai saada ainakin yhden juttunsa läpi. Minäpä en sen koommin aiheesta tiedä, mutta ehkä voit soittaa lehtien toimitussihteereille ja kysyä miten kannattaa edetä. Pakkohan heidän on ohjeet antaa. Lähetä sitten lyhyempi juttunäyte ja palaa puhelimitse asiaan uudestaan. Päätoimittaja ja toimitussihteeri ovat ehkäpä ne osoitteet, ja jos eivät ole, niin neuvovat mikä on. Ei näissä jutuissa kuitenkaan ole valmiiksi kirjoitettuja sääntöjä.

• Toinen vihreä free

Olen useampiin lehtiin yrittänyt soitella. Jos lopulta olen saanut esim. toimitussihteerin kiinni, kyseisen henkilön ääni on ollut hyvin kyllästynyt ja vastaanotto muutenkin kalsea. On vaan ilmoitettu, että heidän omat toimittajat tekee heille kyllä tarpeeksi juttuja ja aihekaan ei kiinnosta... Kerran kävi sitten niin, että ehdottamastanii aiheesta, joka ei kuulemma ollut tarpeeksi ajankohtainen, oli n. puolen vuoden sisällä tehty lehteen juttu.

Eli ainakaan ei kannata soittaa ja kertoa juttuideoitaan. Ne varastetaan. Alalle pääsy tuntuu tosi vaikealta ja alalla jo olevat kohtelevat alasta kiinnostuneita hyvin kylmäkiskoisesti. Tuntuu, että ne uudet kirjoittajat, jotka saavat juttujaan läpi lehteen, ovat jonkun toimittajan sukulaisia. Tiedän parikin tällaista tapausta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      196
      1523
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1278
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      52
      1042
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      72
      955
    5. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      873
    6. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      58
      873
    7. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      840
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      102
      824
    9. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      820
    10. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      42