Lääkäriaika.

Soittelija.

Yritin saada aikaa lääkäriin, joten yritin soittaa omahoitajalleni annetun ohjeen mukaan. "Ajan varauksessamme on ruuhkaa, palvelemme teitä hetken kuluttua", (musiikkia) "kaikki asiakaspalvelijat ovat varattuja", (mitkä kaikki, olen nähnyt, että siellä on tasan yksi) "palvelemme teitä hetken kuluttua", (musiikkia) "toimistossamme on ruuhkaa, palvelemme teitä hetken kuluttua" (sama ruotsiksi sekä musiikkia), välillä hälytti ja olin jo toiveikas, että joku ihan oikea ihminen vastaa, mutta sama alkoi uudestaan ja sitä riitti koko soittoajan, joten se siitä lääkäriajasta. Paljonkohan tuli laskua puhelusta. Näin hienosti toimi uusi kuulema toimivampi systeemi. Voi vittu, haistakaa paska koko Varkauden päättäjä kaarti.

30

1018

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jo koko kevään ajan

Ei vaan saada tätä asiaa hoidettua. Tarkoitus on nähtävästi, etteivät potilaat saa varattua aikaa lääkäreille, joten sitten on hyvä sanoa, että potilasjonot ovat vähentyneet kuten taannoin oli luettavissa.

MUTTA MITÄ SITTEN KUN SIKAINFLUENSSA ISKEE! NEUVOTAAN SOITTAMAAN ENSIN OMALLE HOITAJALLE - MUTTA HÄNTÄ EI SAA LANGANPÄÄHÄN.

• kannata soittaa!

Marssikaa vaan keskeiselle paikalle ja sanokaa kovalla äänellä, että minulla taitaa olla sikainfluenssa! Veikkaisin, että joku nopeasti tulee ohjailemaan pois johinkin syrjään. Olettaen, että siellä on joku ihminen hommissa!

• Nyt kun sairaalaa johtaa lääkärit eikä kaupungit päättviltä kuten terveyslautakunnasta löydy yhtään asiaa ymmärtävää ollaan tässä tilanteessa. Nykyajan lääkäri ei ymmärrä sairaalan toimintaa kuin sen stetoskoopin verran ja koko toiminta perustuu nykyään täysin erilaisiin huipputeknologia laitteisiin. Jos täällä haluttaisiin että toiminta tulisi järkevälle pohjalle niin puolueiden on pakko myöntää ettei niihin hakeudu nykypäivänä muuta kuin poliittisesti päteviä. Kun vielä ottaa huomioon että terveystoimi on 60% kaupungin menoista niin kyllä olisi syytä lääkäreiden kusetukseen puuttua. Miten olisi seminaari johon voisi osallistua ketä se kiinnostaa ja osallistujien joukosta perustaa työryhmä asiaa hoitamaan. Harmittaa nähdä jo päivittäin maansa myyneen näköisiä joilla on akuutti hoidon tarve mutta kun eivät tiedä miten hoitoon pääsee eikä ole varaa yksityiseen.

• tuskastunut soitteluun

Jokainen ymmärtää, että jos kaupungilla ei ole varaa palkata hoitajia vastaamaan puhelimeen, niin silloin siihen ei vastata, vaikka olisi millainen puhelinsysteemi käytössä. Toinen juttu on se, että puhelinaika on vähäinen, ja kun jokainen soittaja joutuu selvittämään oman terveydentilansa ensin puhelimeen vastanneeseen hoitajalle, joka sitten ohjailee eteenpäin, ei tätä puhelinkeskustelua hoideta kahdessa minuutissa. Tunnissa hoitaja kerkeää ottaa todennäköisesti noin kuudesta kahdeksaan puhelua vastaan. Lopuille luuri tuuttaa jos edes tuuttaa. Positiivinen puoli on se, että jos pääsee läpi, pääsee myös lääkärille, ennen pääsi kyllä puhelimitse läpi, mutta ei ollut lääkäreitä, kenelle olisi ajan saanut. Luulen, että myös lääkärit tuntevat itsensä ennemminkin kusetetuiksi kuin kusettajiksi!

• ...teoria
        tuskastunut soitteluun kirjoitti:

Jokainen ymmärtää, että jos kaupungilla ei ole varaa palkata hoitajia vastaamaan puhelimeen, niin silloin siihen ei vastata, vaikka olisi millainen puhelinsysteemi käytössä. Toinen juttu on se, että puhelinaika on vähäinen, ja kun jokainen soittaja joutuu selvittämään oman terveydentilansa ensin puhelimeen vastanneeseen hoitajalle, joka sitten ohjailee eteenpäin, ei tätä puhelinkeskustelua hoideta kahdessa minuutissa. Tunnissa hoitaja kerkeää ottaa todennäköisesti noin kuudesta kahdeksaan puhelua vastaan. Lopuille luuri tuuttaa jos edes tuuttaa. Positiivinen puoli on se, että jos pääsee läpi, pääsee myös lääkärille, ennen pääsi kyllä puhelimitse läpi, mutta ei ollut lääkäreitä, kenelle olisi ajan saanut. Luulen, että myös lääkärit tuntevat itsensä ennemminkin kusetetuiksi kuin kusettajiksi!

Joo entinen omalääkärini sanoi suoraan laittaessaan lähetettä leikaukseen, että tässä sairaalassa sinua kusetetaan. Käski olla uskomatta mitään mitä keksivät selityksiks. Antoi valitus ohjeet mikäli ei puolen vuoden kuluessa ole leikattu.
        Kun vajaa puoli vuotta oli kulunut sain postitse kutsun poliklinikalle, missä minulle sanottiin, että se puoli vuotta lähtikin juoksemaan vasta siitä käynnistä. Ei muuten lähtenyt, vaan minut leikattiin parin viikon päästä. Tää meidän omalääkäri kertoi myös ettei ensiavun jonojakaan saa purkaa, että ihmisiä istutetaan siellä ihan huvikseen. Ehkei tuo puhelimen toimimattomuuskaan johdu mistään viasta:)

• ettei ketään saa kiinni
        ...teoria kirjoitti:

Joo entinen omalääkärini sanoi suoraan laittaessaan lähetettä leikaukseen, että tässä sairaalassa sinua kusetetaan. Käski olla uskomatta mitään mitä keksivät selityksiks. Antoi valitus ohjeet mikäli ei puolen vuoden kuluessa ole leikattu.
        Kun vajaa puoli vuotta oli kulunut sain postitse kutsun poliklinikalle, missä minulle sanottiin, että se puoli vuotta lähtikin juoksemaan vasta siitä käynnistä. Ei muuten lähtenyt, vaan minut leikattiin parin viikon päästä. Tää meidän omalääkäri kertoi myös ettei ensiavun jonojakaan saa purkaa, että ihmisiä istutetaan siellä ihan huvikseen. Ehkei tuo puhelimen toimimattomuuskaan johdu mistään viasta:)

Soittoaika omalle hoitajalle terveyskeskuksessa on vitsi. Aika on liian lyhyt, jotta todella voisi varata ajan "ei akuutissa" tai akuutissa tapauksessa lääkärille. Hoitajalle pitää soittaa, eihän sitä muuten lääkäriaikaa saa. Jos on akuuttitapaus talsikaa vaan paikan päälle, eiköhän sieltä sitten jotain apua löydy.

Ennen tätä "parannusta" terveydenhuollossa oli parempi systeemi. Soitaa voi hoitajille koko päivän ja sitten sovittiin lääkärille aika esim. seuraavalle viikolle. Miksi se ei voi nytkin niin toimia?

Iltapäivällä nykysysteemillä soittotunti menee siihen, kun hoitaja soittelee potilaille tuloksia jne. Outoa toimintaa ja tuntuu siltä, että halutaan pitää potilaat loitoilla sairaalasta.

Olisko se nyt niiiin uskomaton homma, varata joku sinne näytön eteen esim. potilastoimsitoon tai muualle katsomaan, millä lääkärille voisi mennä. Tämä omalääkäri hömpötys pitäisi jättää pois tyystin. Ne nykyiset lääkärit vaihtuvat jatkuvasti, joten omasta lääkäristä ei voi todella puhua.

Eräässä tämän päivän lehdessä 29.7. oli juttu 2 v. forssalaisesta lapsesta, jota terveyskeskus kehoitti melkein liian kauan hoitamaan vain kotona. Viime tipassa saivat lapsen toisen kaupungin sairaalaan hoitoon. Täytyy nähtävästi täälläkin jotain "läheltä piti tapauksia" sattua, sitten vasta alkavat terveydenhuollosta vastaavat herätä.

TARVITSEMME KOKOPÄIVÄISTÄ PUHELINPALVELUA. Nythän pitäisi toimia siten, että voisi -jos saa jonkun langanpäähän - jättää soittopyynnön. Mutta sekään ei toimi, koska Callwaves ei pysty jonoja purkamaan. Onko sinnekin kaupunki / MedOne palkannut liian vähän väkeä vastaamaan? JOSSAIN SEN VIAN TÄYTYY VAAN OLLA.
        Pyydän vastausta tähän hallintoyliläääri Hannele Holopaiselta, jos hän sattuisi näillä sivuilla vierailemaan.

• pettää
        ettei ketään saa kiinni kirjoitti:

Soittoaika omalle hoitajalle terveyskeskuksessa on vitsi. Aika on liian lyhyt, jotta todella voisi varata ajan "ei akuutissa" tai akuutissa tapauksessa lääkärille. Hoitajalle pitää soittaa, eihän sitä muuten lääkäriaikaa saa. Jos on akuuttitapaus talsikaa vaan paikan päälle, eiköhän sieltä sitten jotain apua löydy.

Ennen tätä "parannusta" terveydenhuollossa oli parempi systeemi. Soitaa voi hoitajille koko päivän ja sitten sovittiin lääkärille aika esim. seuraavalle viikolle. Miksi se ei voi nytkin niin toimia?

Iltapäivällä nykysysteemillä soittotunti menee siihen, kun hoitaja soittelee potilaille tuloksia jne. Outoa toimintaa ja tuntuu siltä, että halutaan pitää potilaat loitoilla sairaalasta.

Olisko se nyt niiiin uskomaton homma, varata joku sinne näytön eteen esim. potilastoimsitoon tai muualle katsomaan, millä lääkärille voisi mennä. Tämä omalääkäri hömpötys pitäisi jättää pois tyystin. Ne nykyiset lääkärit vaihtuvat jatkuvasti, joten omasta lääkäristä ei voi todella puhua.

Eräässä tämän päivän lehdessä 29.7. oli juttu 2 v. forssalaisesta lapsesta, jota terveyskeskus kehoitti melkein liian kauan hoitamaan vain kotona. Viime tipassa saivat lapsen toisen kaupungin sairaalaan hoitoon. Täytyy nähtävästi täälläkin jotain "läheltä piti tapauksia" sattua, sitten vasta alkavat terveydenhuollosta vastaavat herätä.

TARVITSEMME KOKOPÄIVÄISTÄ PUHELINPALVELUA. Nythän pitäisi toimia siten, että voisi -jos saa jonkun langanpäähän - jättää soittopyynnön. Mutta sekään ei toimi, koska Callwaves ei pysty jonoja purkamaan. Onko sinnekin kaupunki / MedOne palkannut liian vähän väkeä vastaamaan? JOSSAIN SEN VIAN TÄYTYY VAAN OLLA.
        Pyydän vastausta tähän hallintoyliläääri Hannele Holopaiselta, jos hän sattuisi näillä sivuilla vierailemaan.

Turha meidän on syyttää lääkäreitä ja hoitajia. Todellinen syy on poliittisissa päättäjissä. Ne kolme ryhmää jotka ovat vastuussa on tässä: Kristillisdemokraatit/Kepu
        Sosialidemokraatit
        Kokoomus
        Suurimpana syyllisenä KD, koska heillä ei ole minkäänlaista vastuullista otetta asioihin. Oma etu ja omien ystäväpiirien etu on Kristillisille tärkein!

• kenen tahansa
        pettää kirjoitti:

Turha meidän on syyttää lääkäreitä ja hoitajia. Todellinen syy on poliittisissa päättäjissä. Ne kolme ryhmää jotka ovat vastuussa on tässä: Kristillisdemokraatit/Kepu
        Sosialidemokraatit
        Kokoomus
        Suurimpana syyllisenä KD, koska heillä ei ole minkäänlaista vastuullista otetta asioihin. Oma etu ja omien ystäväpiirien etu on Kristillisille tärkein!

jotain pitää tapahtua.

• krisutiimin
        kenen tahansa kirjoitti:

jotain pitää tapahtua.

Päivi sanoi korjaavansa kaiken. Ei ole kuulunut mitään. Kerran sanoi menevänsä selvänä kokoukseen, siinä kaikki.

• ihmetellä
        pettää kirjoitti:

Sosialidemokraatit
        Kokoomus

eikö krisuilla todella ollut ketään pätevämpää ihmistä laittaa lautakunnan johtoon, nykyinen vain haahuilee monitoimihallia, varsinainen monitoimimies, ei osaa ottaa vastuuta siitä, mistä pitäisi.

• 64u685685

kertokaa muut varkautelaiset, miten kauan saa odottaa nykyään että pääsee varkaudessa lääkäriin? Eli jos tänään varaat (yrität varata) miten kauas aika menee? Itse en saanut aikaa olllenkaan, hoitaja kieltäytyi antamasta. Oletteko mut saaneet aikaa?

• Hoito kunnossa

Kyllä ollaan saatu aikoja. Sairaanhoitaja karsii turhia käyntejä.

• Arkku Sihtonen
        Hoito kunnossa kirjoitti:

homma ei vaan toimi ja siillä siisti.

• HOITOTAKUU ON VOIMAS
        Hoito kunnossa kirjoitti:

karsii turhia aikoja??? Eli hoitaja tekee DIAGNOOSIN puhelimen kautta, tutkimatta potilasta ja näkemättä tätä, ja sanoo te olette teve? ai, eikös se ollutkaan lääkärin hommaa`???No, antakaa toki näille ihme-hoitajille nyt se lääkärin palkka 7 000 kun kerran he tekee saman työ 2 min. puheajalla!!
        ITSEASIASSA SUOMESSA ON HOITOTAKUU, JOSSA LÄÄKÄRINLLE ON PÄÄSTÄVÄ VIMEISTÄN 3 KK KULUTTUA JA ALOITETTAVA HOITO KUN POTILAS ON OTTANUT YHTEYTTÄ! LAIN RIKKOMISESTA OIKEUTEEN!

• huonosti on!

Eikö vieläkään ole tullut muutosta? Asuin Varkaudessa 2007-2008. Vuoden ajan yritin saada lääkäriaikaa diabeteksen takia. Aina minulle sanottiin, että ei ole lääkäriä, yrittäkää kuukauden kuluttua uudestaan. Ja taas seuraavassa kuussa sama juttu. Vuoden jaksoin yrittää,sitten muutin pois Varkaudesta, Ja kas kummaa, uudella paikkakunnalla sain lääkäriajan ihan heti. Eikä ollut mikään päivystysjuttu.

• rsththsrtj

Puhelin varaukset aivan perseestä ja ottaessasi yhteyttä lautakunnan puheenjohtajaan, vastaus on , että homma on hoidossa. Sama lautakunnan pj. istuu myös call wavesin palkkalistoilla.

• höntti Esa

tarkoitan veriruuvi Tuovista mies on ihan vitsi valtuustossa ja puheet ihan huuhaata. Husu ei saa miestä pysymään asiassa.

• puukko jatkonen

ihmiset lopettivat ensiavussa käynnin, kun joutui jonottamaan jopa kuusi tuntia päästäkseen lääkäriin.

• oravi koskinen

Varkauden terveydenhuolto on täysi fiasko. Kuopiossa kaikki pelaa hienosti.
      Toivottavasti Leppävirta ei tee yhteistyötä varkauden kanssa millään-
      lailla.

• tapon yritys

ilmottakaa vaan valviraan suoraan kaikki nää hoitajat jotka ei ana lääkärinaikaa, sehän on rikos ja taponyritys. Tiiä vaikka oisi näitä insuliinimurhaaja-hoitajia. Antaa valviran selvittää onko edes hoitajanpaperit kunnossa, kuulostaa todella epäilyttävältä, yrittää estää potilaita hakeutumasta hoitoon ajoissa=murhanyritys eikä mitään vähäempää.

• itsekin siellä
        tapon yritys kirjoitti:

ilmottakaa vaan valviraan suoraan kaikki nää hoitajat jotka ei ana lääkärinaikaa, sehän on rikos ja taponyritys. Tiiä vaikka oisi näitä insuliinimurhaaja-hoitajia. Antaa valviran selvittää onko edes hoitajanpaperit kunnossa, kuulostaa todella epäilyttävältä, yrittää estää potilaita hakeutumasta hoitoon ajoissa=murhanyritys eikä mitään vähäempää.

Ette työ mitään valviraa tarvii ku terhikistä löytyy kaikki terveydenhuollon henkilöt joilla on suojattu ammattinimike.

• ex savonukko

Aina sain lääkäri ajan tarvittaessa itselle ja lapselle sekä hammaslääkäri ajan jopa samalle päivälle! Nykysin pääkaupunki-seudulla asuvana on turha saada lääkärille aikaa. Jos on hyvä tuuri ja saa musiikin kuuntelun jälkeen hoitajan langan päähän niin sitten se kysely ja vaivojen vähättely alkaa. Mitäs sitä lääkäriä tarvitaan kun hoitaja antaa diagnooseja puhelimessa.

• kejhjkhlh

Minäkään en tajua tätä valitusta. Itse olen saanut aina ajan lääkärille tai muuten vaan terveyskeskukseen. Tämän 40 vuoden aikana minkä olen täällä asunut aina olen päässyt lääkäriin kun olen hänen palvelujaan tarvinnut.
        Tosi näiden vuosien aikana olen käynyt lääkärissä n. 10 kertaa. Ei viitsi joka kuumeen tai nuhan takia lähteä paikalle kun taitaa se kotihoito olla se paras ratkaisu.
        Koettakaa ihmiset tajuta ettei sinne kannata jokaisen kynnen katkeamisen tai ripulin takia mennä!!!

• 32ed232
        kejhjkhlh kirjoitti:

Minäkään en tajua tätä valitusta. Itse olen saanut aina ajan lääkärille tai muuten vaan terveyskeskukseen. Tämän 40 vuoden aikana minkä olen täällä asunut aina olen päässyt lääkäriin kun olen hänen palvelujaan tarvinnut.
        Tosi näiden vuosien aikana olen käynyt lääkärissä n. 10 kertaa. Ei viitsi joka kuumeen tai nuhan takia lähteä paikalle kun taitaa se kotihoito olla se paras ratkaisu.
        Koettakaa ihmiset tajuta ettei sinne kannata jokaisen kynnen katkeamisen tai ripulin takia mennä!!!

ei niin mutta syöpäepäily on jo vähän vakavampi juttu, jos nimittäin kieltäytyy antamasta aikaa....ei millään pahalla, mutta alkaa epäilyttää onko muitakin kuin tää Joroisten Lantto-lääkäri joka halusi tappaa kaikki vähän vanhemmat ihmiset, ja jättää hoitamatta, tai antaa ohjeeksi lenkkeilyn. palkka heillä kyllä juoksee, mutta tukkona ollaan kansanterveyden ylläpidon esteenä, koituu yhteiskunnalle menoja...

• peelantto
        32ed232 kirjoitti:

ei niin mutta syöpäepäily on jo vähän vakavampi juttu, jos nimittäin kieltäytyy antamasta aikaa....ei millään pahalla, mutta alkaa epäilyttää onko muitakin kuin tää Joroisten Lantto-lääkäri joka halusi tappaa kaikki vähän vanhemmat ihmiset, ja jättää hoitamatta, tai antaa ohjeeksi lenkkeilyn. palkka heillä kyllä juoksee, mutta tukkona ollaan kansanterveyden ylläpidon esteenä, koituu yhteiskunnalle menoja...

Voi elämän kevät!! Onko täällä jokaisella inisijällä joku syöpä?

• xshlasj
        peelantto kirjoitti:

Voi elämän kevät!! Onko täällä jokaisella inisijällä joku syöpä?

Peelantulle! syöpäkö se pitäis olla ennenkuin hoitoon pääsee??

• dfjblj
        xshlasj kirjoitti:

Peelantulle! syöpäkö se pitäis olla ennenkuin hoitoon pääsee??

No mikä sua vaivaa, satiaisetko? Vai liekö huulet ahavoituneet. Mene lääkäriin, kiltti lääkärisetä laittaa huuliin rasvaa.

• tyty lepiskä

Varkaudessa on kaikki ihan pielessä, mutta ei haittaa, kun asuu
      Leppävirralla.

• meillä on SM ja SM

Leppävirta ei tule liittymään varkauteen.

• Bura-Anna

Kerrompa oman kokemukseni viime talvelta..

Ensin piti kuumetta reippaan viikon verran, omat tropit ei auttanu. Ääni meni, kurkku ihan turvoksissa ja siinä vaiheessa piti lääkäriaikaa miettiä kun alkoi tuntumaan siltä ettei kohta ilmakaan kulje. Antibojoottia tms.

Ajattelin ettei mun ole mitään järkeä soittaa päivystävään puhelimeen kun ei linjan toisessa päässä kukaan sais kuitenkaan mitään selvää, ihmettelisivät vaan että mikä ihmeen huohottaja nyt soitteli. Syytteeseen vielä joutusin. Ja lisäksi.. linjalta ei kummiskaan pääse läpi, kokeiltu on aiemmin. Läksin käymään sairaalalla.

Oottelin paikan päällä että ajanvaraus-luukku aukeis. Aukeshan se, ihan pikkuisen etuajassa jopa *jee*. Mut mulle sanottiin että olen jonottamassa väärällä luukulla. Asustan täällä jossain missä alue vaihtuu(?). Jepujee. Hoitaja sanoi että joo, mee sinne toiselle luukulle, siel ehkä saattais olla vapaita aikoja viel. No eikun sinne siis.. Kuumetokkurassa oikeesti en tajunnu tarkistaa nuita aikoja ennenkun läksin kotoa. Aina viisastuu.

'Oikealla luukulla' (jossa olin noin 10 yli) mulle sanottiin että puhelinpäivystys alkaa tuntia ennen kun luukku aukeaa. *wtf*.. ja että lääkäriajat on menneet. Ja että miks et soittanu? Millä soitat kun ei ole ääntä..

En ymmärrä miks luukku ja puhelinpäivystys ei vois aueta samaan aikaan. Kaikilla ei esim. ole kännykkää/puheaikaa/ääntä tms..

Ja sitten tuo alue-asia.. Ymmärsinkö oikein että potilaita ei huolita toisten alueitten lääkäreille, vaikka oman alueen lääkärit/hoitajat olisi täysin varattu? (Eli siis.. jos vaikka Taulumäen alueen ihmisissä riehuu flunssa-aalto, ja Kommilan alueella olisi vapaita aikoja..) Pelaako ne vapaat hoitajat/lääkärit silloin curlingia vaiko-kö..

Mut joo. Onneks pääsin päivystykseen ensiavun puolelle, menihän siellä tietty muutama tunti. Toki ymmärrän että jos jollain on vaikka pää poikki niin se menee jonon ohi. Antibojootti autto ja olin tolpillani parissa päivässä.

Onneks ei ole mitään vakavempia juttuja ollut, joten ei ole kokemusta miten systeemi sillon toimii. Jos jotain vakavempaa epäilisin niin suoraan yksityisen kautta kai lähtisin kyselemään..

Ei varmaan mitään hirmu herkkua ole olla sairaanhoitaja nykypäivänä. Kyllä se sairaalan byrokratia on jonkun muun kun hoitajien keksimä juttu.

Tsemit kaikille, yritetään pysyä terveenä :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      120
      3287
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2116
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1905
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      406
      1826
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1671
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1487
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      122
      1353
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1241
    9. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1216
    10. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      442
      1116
    Aihe