Sininen ja ruskea ristiin?

kattovalaisin

Mitä tapahtuu jos kytkee kattovalaisimen väärin eli sinisen ruskeaan ja ruskean siniseen? Minun järjelläni ajateltuna ei mitään, eli valo toimii normaalisti, koska eihän pöytävalaisimessakaan ole väliä kummin päin pistokeen tökkää pistorasiaan, niin eikös kattovalaisimessakin virta kulje saman lailla polttimon läpi oli johdot kummin päin tahansa kytketty. Mahdollinen suojamaajohdin tietysti pitää kytkeä oikein.

4

4112

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eipä siinä mitään käy. Mutta ongelmana on se, että virta tulee kierteisiin sen pohjan sijasta. Tällöin on helpompi saada sähköisku, kun lamppu vaihdetaan virta päällä. Kaipa ne suosittelevat vaihtamaan lampun nykyään sulake irroitettuna/poiskytkettynä.

Vanhoissa kierrettävissä kytkimissä tämä sähköiskun vaara on vielä ilmeisempi, kun et tiedä kytkimen asennosta, milloin virta tulee kantaan ja milloin ei.

• ihan oikea sähkäri

..kollegoihin ja toteat jännitteettömyyden kytkimen asentoa silmäilemällä? mä en.

• ihan oikea sähkäri kirjoitti:

..kollegoihin ja toteat jännitteettömyyden kytkimen asentoa silmäilemällä? mä en.

ja monella kotikäytössä onkin jännitteenkoetin(kuolleen miehen kynä). Ja sitä varmasti otetaan sulake irti lampun vaihtamisen takia? Mites se on sitten turvallisempaa pimeässä vaihdella lamppuja, kun yleensä sen huoneen muut valot ovat sen saman sulakkeen takana?

Ja en ole ihan oikea sähkäri, vaan leikin sellaista, mutta voisitkin sinä vastata kysymykseen ja antaa sitten ne perusohjeet, että "jättäkää ne hommat oikeille sähkäreille". Tai edes neuvoa sitten miten se lamppu virallisesti on opetettu vaihtamaan.

• valaisin toimii

oli johdot kummi päin tahansa. Kuitenkin oikein kytkettynä tulee vaihe lampunpitimen pohjakoskettimeen jolloin tahaton koskettaminen vaiheeseen, esim lampunvaihdon yhteydessä, on lähes mahdotonta. Väärin kytkettynä tulee vaihe lampunkannan kierreosaan ja silloin saattaa olla niin, että sormi ylettyy vaiheeseen. Kuten itse mainitsit näin saattaa tapahtua pistotulppaliitäntäisissä valaisimissa. Tämän johdosta ne olisi syytä irroittaa pistorasiasta lampunvaihdon yhteydessä. Niin ja voihan sormensa työntää myös siihen pohjakoskettimeen, kun lamppu ei ole paikalla. Eli kaikkia vahinkoja ei voi koskaan välttää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      50
      6873
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      676
      2978
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1290
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      98
      1271
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1265
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1164
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1150
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      237
      1120
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      72
      1022
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      223