Niin, mikä vaivaa nuorisoa? Nuoria vaivaa kasvatuksen, vanhempien aito läsnäolon ja välittämisen puute.
Nuoria vaivaa isovanhemmat, jotka ovat tavalla tai toisella olleet sodan ja puutteen kanssa tekemisissä.
Nämä isovanhemmat ovat omassa katkeruudessaan ja kateudessaan saastuttaneet omien lastensa, nykyisten nuorten vanhempien mielet.
Tässä vuosia seuranneena Varkaudesta lähtöisin olevien sukulaisteni ja puolisoni Varkaudessa asuvien sukulaisten temmellystä, en voi kuin päivitellä miten se on niin vaikeeta, siis elämä ja oleminen.
Todella ihmettelen sisaruskateutta, sukuriitoja Varkauden sydänmailla olevista kesämökeistä, kuka saa käydä milloin saa käydä vai saako olleenkaan käydä. Sisarukset kilpailevat keskenään kenellä on paras auto, koti, lapsi, työpaikka. Kenellä eniten rahaa....?
Pahinta on vielä se, että nämä nykyiset nuorten vanhemmat tuntuvat olevan niin pirun kateellisia jopa omille lapsilleen! Lapsella ei saa olla yhtään enempää kuin minulla, menttaliteetti. Tai itseasiassa, paremminhan minulla menee kun tuolla minun nuorellani ei ole mitään, niin silloin minä olen parempi kuin oma lapseni, ajatusmaailma.
Varkaudessa on istutettu jo 40-luvulta íhmisiin kateuden siemen. Ollaan kateellisia ja pirullisia, oli sitten kyseessä naapuri, sisarukset tai oma lapset.
Varkautelaiset tuntuvat olevan niin heikkoitsetuntoisia, että ihmisiä mitataan vain sillä mitä sinulla on, ei sillä mikä tai kuka sinä olet ihmisenä!
Jotta nuoret saadaan voimaan hyvin, olisi ensiarvoisen tärkeää jokaisen mummun ja vaarin, äidin ja isän tajuttava oma kasvatusvastuu lapsestaan. Tarjota lapselle virikkeitä, olla läsnä lapsen elämässä, ilman arvostelua, kyräilyä.
Lopettakaa se keskinäinen kyräily sukulaisten ja naapureiden kesken ja opetelkaa elämään ja nauttimaan elämästä ja sen tarjoamista mahdollisuuksista.
Mikä vaivaa nuorisoa?
17
729
Vastaukset
- aamen!
Tulostan tuon yöpöydälleni.
- että kaikki
varkautelaiset olisivat,kuten sukusi tai heidän naapurinsa.
itse en esim.kadehdi mitä muilla on tai ei ole.
olen onnellinen ,jos lapsillani tai lasteni lapsilla
,kuin elämän alkutaipaletta alkavalla,lapseni,lapsen lapsela on.toivon,
että heillä olisi parempi elämä mitä itselläni on ollut.
en tarkoita mitään maallista mammonaa,niitä emme kuaan saa matkaamme
kun arkun kansi suljetaan.
tarkoitan sydämmen sivistystä ja rakkautta
toisiamme kohtaan,jota meillä on toisistamme välittämistä.
minutsta,jos joku haluaa hienompaa ja kaalliimpaa,kuin mulla on ,niin
en kilpaile.elän tavallista elämää.
autoa en ole edes koskaan omistanut.
sitä vain kadun ,kun en lähtenyt aikanaan autokouluun.
hyvä olisi jonkinlainen neljäpyöräinen kottero ,jolla pääsisi omia-
aikojaan menemmään.
mut onhan yleiset kulkuneuvot vielä onneksi.- Peili?
Mistä johtuu nuorten levottumuus ja käytöshäiriöt Varkaudessa? Siitäkö, että heille on tajottu tasapainoinen, lasta kunnioittava lapsuus vai?
- saanut
Pääosin kyllä aivan totta tämän sivun puheet. Sen verran vaan allekirjoittanut lisäisi, että ei se AINA ole vanhempien vika. Nimeonmaan suurin osa vanhemmista,,uskoakseni,,,koittavat takoa järkeä päähän omille lapsilleen. Miksi pitäis sitten sallia lapsiell samojen virheiden tekeminen mitä vanhemmat ovat aikanaan tehneet joko tyhmyyttään tai ihan muuten vaan?Ei sitä voi selitää, mun mielestä, niin että jokainen maksakoon oppirahansa ja pitäs kokea samat virheet, koska valistaa voi aina parempaan.Uskon kyllä että vanhemmat tietävät elämänkokemuksellaan mikä on oikein ja mikä väärin. Mutta totta on se, että vanhemmat koittavat elää elämäänssä lastensa kautta ja koittavat vaikkapa saada lapset lukemaan vanhempien lempiammetteihin yms, joka mun mielestä on todella väärin. Mutta yleisesti ottaen näen asit siinä valossa, että en välttämättä itse haluais kokea samoja varsinkin epämiellyttäviä asioita, joita esim minun vanhempani ovat aikanaan kokeneet. Vai onko se jotenkinb "sallittua" että lapset eivät opi ennen kuimn jotain kokevat? vai mihin moinen ylipäänsä perustuu?
Kaveripiiri muokkaa nuoria, ei niinkään kotiolot. Toki on myös huonoja vanhempia ja kurjia kotioloja, mutta jos nyt ei aina siihen tuijoteta. Onhan se ihan totta että kotona lapsi on aivan erilainen kun kaveripiirissä..mikä kummeksuttaa myös.Koska se on silloin enemmän tai vähemmän teatraalista teeskentelyä. Täällä on useita keskusteluja nuorten hommista..että jos haluatte lukea lisää niin vilkaiskaa muita kommentteja! - Aika
Sairasta vuodattelua,on sinulla ollut tosi ankea lapsuu.
- Peili?
Sekö, että kirjoitan tosiasioita. Toki ymmärrän, että totuus sattuu, mutta mitä järkeä on laittaa pää pensaaseen ja ummistaa silmänsä tosiasioilta?
Eikö olisi viisaampaa tehdä asioille jotakin ennen kuin se on myöhästä?
Eli kasvattaa niistä lapsista ajattelevia ja fiksuja, vastuuntuntoisia nuoria, jottei tarvitsis tälläkään palstalla itkeä ja haukkua kuinka ne ovat niin hirveitä.
Jokaisella nk. huonosti käyttäytyvällä nuorella on joku, joka häntä on "kasvattanut". Joten eiköhän olisi nyt aika katsoa peiliin ja miettiä, miksi kaupungin nuoret eivät meillytä "vanhusten" silmää! - vastaa
Peili? kirjoitti:
Sekö, että kirjoitan tosiasioita. Toki ymmärrän, että totuus sattuu, mutta mitä järkeä on laittaa pää pensaaseen ja ummistaa silmänsä tosiasioilta?
Eikö olisi viisaampaa tehdä asioille jotakin ennen kuin se on myöhästä?
Eli kasvattaa niistä lapsista ajattelevia ja fiksuja, vastuuntuntoisia nuoria, jottei tarvitsis tälläkään palstalla itkeä ja haukkua kuinka ne ovat niin hirveitä.
Jokaisella nk. huonosti käyttäytyvällä nuorella on joku, joka häntä on "kasvattanut". Joten eiköhän olisi nyt aika katsoa peiliin ja miettiä, miksi kaupungin nuoret eivät meillytä "vanhusten" silmää!kui sinne huutaa.
- kovempi
vastaa kirjoitti:
kui sinne huutaa.
Niinhän se metsä tietysti vastaa niin kuin sinne huutaa. Mutta yhdessä keskustelussa sanottiin hyvin, että se vastaus vaan usein on huomattavasti rajumpi kun se itse huuto! Mutta kyllä olen sen huomannut, että vanhempi väestö on hiukan suvaitsevampia kuin nuoriso,monessakin asiassa. Esim itselläni on melkoisen näyttävä habitus useinkin, ni nuorten ohi kulkieassani minulle huudellaa suoranaisia törkeyksiä perään. Mutta kuinka ollakkaan kun on verkkariasu päällä niin kukaan ei huutele mitään. Nuoria jo provosoi näyttävä, massasta poikkeava luukki. Toki monia muitakin, mutta heitä pääasiassa. Ja joku varmaan nyt älykkäänä kommentoi, että ei pidä pukeutumisellaan sitten provosoida. Mutta kun asia on niin että ihminen saa olla sellainen kun haluaa, jos siitä ei ole muille haittaa!! Ja en ymmärrä lainkaan miksi toisten ihmisten ulkonäkö, pukeutuminen yms asiat saa veret kiehumaan monilla..ja jopa käymään päälle.Mitä siitä semmosesta hyötyy? Kyllä tilastollisesti väkivaltaiset teot, esim ryöstöt ja vastaavat ovat nuorten 20 vuotiaden tekoja..vanhempi väestö yleensä selvittelee keskinäisiä välejään. Mutta nuoret ihan huvikseen saattaa vastaan tulijaa motota nokkaan tai puukottaa..ja ilman pienintäkään syytä. Se on vissiin nyky ajan trendi! Sitten luikitaan vielä pakoon ja rehennellään ja koitetaan saada tekonsa oikeutetuksi! Sanokaa mitä sanotte mutta ei nuorisolla ole muuta tekemistä kun päristellä yökaudet ulkona jollain motskarilla tai sitten vetää pää täytee. Ja jos tän joku TÄYSIN kumoaa,niin hän puolustelee tuollaisia tekoja tai syyllistyy itsekin moiseen ja piste!
- Peili?
kovempi kirjoitti:
Niinhän se metsä tietysti vastaa niin kuin sinne huutaa. Mutta yhdessä keskustelussa sanottiin hyvin, että se vastaus vaan usein on huomattavasti rajumpi kun se itse huuto! Mutta kyllä olen sen huomannut, että vanhempi väestö on hiukan suvaitsevampia kuin nuoriso,monessakin asiassa. Esim itselläni on melkoisen näyttävä habitus useinkin, ni nuorten ohi kulkieassani minulle huudellaa suoranaisia törkeyksiä perään. Mutta kuinka ollakkaan kun on verkkariasu päällä niin kukaan ei huutele mitään. Nuoria jo provosoi näyttävä, massasta poikkeava luukki. Toki monia muitakin, mutta heitä pääasiassa. Ja joku varmaan nyt älykkäänä kommentoi, että ei pidä pukeutumisellaan sitten provosoida. Mutta kun asia on niin että ihminen saa olla sellainen kun haluaa, jos siitä ei ole muille haittaa!! Ja en ymmärrä lainkaan miksi toisten ihmisten ulkonäkö, pukeutuminen yms asiat saa veret kiehumaan monilla..ja jopa käymään päälle.Mitä siitä semmosesta hyötyy? Kyllä tilastollisesti väkivaltaiset teot, esim ryöstöt ja vastaavat ovat nuorten 20 vuotiaden tekoja..vanhempi väestö yleensä selvittelee keskinäisiä välejään. Mutta nuoret ihan huvikseen saattaa vastaan tulijaa motota nokkaan tai puukottaa..ja ilman pienintäkään syytä. Se on vissiin nyky ajan trendi! Sitten luikitaan vielä pakoon ja rehennellään ja koitetaan saada tekonsa oikeutetuksi! Sanokaa mitä sanotte mutta ei nuorisolla ole muuta tekemistä kun päristellä yökaudet ulkona jollain motskarilla tai sitten vetää pää täytee. Ja jos tän joku TÄYSIN kumoaa,niin hän puolustelee tuollaisia tekoja tai syyllistyy itsekin moiseen ja piste!
joka on heistä kasvatusvastuussa.... Eli missä mättää kun nuoret eivät opi kunnioittamaan vanhempaa väestöä?
Mistä lie ovat oppineet arvostelemaan mm. muiden ulkonäköä?
Hmmm. Itse kun nuuntelen näitä "rakkaita" sukulaisia, niin on kyllä karseaa kuultavaa ihan 8kymppisestä sukulaisesta lähtien. Kahvipöydässä paapatetaan ja haukutaan kaikki ne, jotka eivät ole läsnä. Joko ne ovat liian lihavia/laihoja, väärät vaatteet/aatteet.
Aina löytyy jotain valittamista, kehuja ei kyllä muisteta antaa. Ja tästähän se oravanpyörä on valmis. Mitä vanhemmat edellä sitä nuoremmat perässä. Kyseessä on kotoa opittu malli vanhemmilta. Tämä on yksi näistä ikävistä perinnöistä, kateuden ja pirullisuuden lisäksi. - Ei vain Varkaudessa
Peili? kirjoitti:
joka on heistä kasvatusvastuussa.... Eli missä mättää kun nuoret eivät opi kunnioittamaan vanhempaa väestöä?
Mistä lie ovat oppineet arvostelemaan mm. muiden ulkonäköä?
Hmmm. Itse kun nuuntelen näitä "rakkaita" sukulaisia, niin on kyllä karseaa kuultavaa ihan 8kymppisestä sukulaisesta lähtien. Kahvipöydässä paapatetaan ja haukutaan kaikki ne, jotka eivät ole läsnä. Joko ne ovat liian lihavia/laihoja, väärät vaatteet/aatteet.
Aina löytyy jotain valittamista, kehuja ei kyllä muisteta antaa. Ja tästähän se oravanpyörä on valmis. Mitä vanhemmat edellä sitä nuoremmat perässä. Kyseessä on kotoa opittu malli vanhemmilta. Tämä on yksi näistä ikävistä perinnöistä, kateuden ja pirullisuuden lisäksi.Eikös tämä ole ihan valtakunnallista eikä paikallistu pelkästään Varkauteen? Nykyajan minä-minä-meininki, itsekkyys ja heti-mulle-kaikki-tänne-nyt? Nuorisoa varmastikin vaivaa se, jos vanhemmat eivät ole läsnä, eivät oikeasti ole lastensa kanssa ja kuuntele heitä. Jos vanhempien työ vaatii pitkää päivää ja sen jälkeen pitää vielä rientää harrastuksiin, niin miksi ihmeessä sitten edes tehdä niitä lapsia?
- kateus ja itsekkyys
Ei vain Varkaudessa kirjoitti:
Eikös tämä ole ihan valtakunnallista eikä paikallistu pelkästään Varkauteen? Nykyajan minä-minä-meininki, itsekkyys ja heti-mulle-kaikki-tänne-nyt? Nuorisoa varmastikin vaivaa se, jos vanhemmat eivät ole läsnä, eivät oikeasti ole lastensa kanssa ja kuuntele heitä. Jos vanhempien työ vaatii pitkää päivää ja sen jälkeen pitää vielä rientää harrastuksiin, niin miksi ihmeessä sitten edes tehdä niitä lapsia?
pahus kun ovat levittäytyneet koko uudellemaalle viljelemään tuota s-----nallista kateututta ja piruilua. Voisivat painua takaisin sinne itärajalle keskenään kieroilemaan!
- 17v
kateus ja itsekkyys kirjoitti:
pahus kun ovat levittäytyneet koko uudellemaalle viljelemään tuota s-----nallista kateututta ja piruilua. Voisivat painua takaisin sinne itärajalle keskenään kieroilemaan!
no johan nyt on markkinat...
- Sisu toisessa polvessa
Monien vanhemmat tekevät liian pitkiä päiviä ja siten rahalla koettavat saada lastensa kunnioituksen takaisin ?
Toisten vanhemmat eivät taas tee töitä ja siten rahaa ei ole juuri harrastuksiin ja kaikkeen mitä harrasteet vaatii ?
Vanhemmilla ei oikein ole mitään luontevaa tapaa tarkistaa että mitä nuoret tekevät nykyään - kun on netti ja huumeet tulleet sitten 80 luvun tänne meillekkin. - varkautelainen...
Olenko siis poikkeuksellinen kun rakastan lapsiani ja pyrin antamaan heille enemmän kuin itse olen saanut?
Olenko poikkeuksellinen kun kannustan heitä harrastuksissaan ja olen läsnä heidän arjessaan?
Olenko poikkeuksellinen kun en tunne kateutta lapsiani tai naapureitani kohtaan, tai poikkeanko kovasti muista kun ajattelen viimeisenä itseäni?
Tuon avauksen luettuani tunnen itseni erittäin onnekkaaksi varkautelaiseksi. Sillä sen lisäksi etten tunnista itseäni moisesta kuvauksesta, omaan sukuuni ja tuttavapiiriini ei kuulu moista kateutta tai piittaamattomuutta. - KaisakeiCari
Kuopiolaisena olen samoilla taajuuksilla. Sukuani on sielläpäin jne. Sosiaalihuolto korjailee näitä probleemoita kautta maamme.
Olen seurannut kenen lapset voi huonosti Varkaudessa niin selkeästi suurin ryhmä on vuorotyöläisten lapset. Toinen suuri ryhmä on ylivarojensa elävät pienyrittäjät jotka velkakierteen vuoksi ovat kireitä kotona ja lapset juo. Paperimiesten onni on että vuoden päästä niillä alkaa onnenpäivät kun on aikaa olla taas lasten kanssa. Kyllä se humalajuominen kotona oli se sitten rakennusmies tai se pienyrittäjä niin ei tilannetta muuta jos kirkkaiden vain humaltumis tarkoitusten juomisten muuttaminen kansainvälisempään suuntaan ja samoin on tupakoinnin niin tässä on tulos. Viini on rukajuoma, olut saunajuoma ja seurustelujuoma kohtuullisesti käytettynä paikallisessa. Viina on liuotinaine se ei kuulu kotiin.
- ?????????
Mitään alkoholi juomaa ei pitäisi juoda lasten nähden. Aikuisethan voisivat näyttää esimerkkiä omalla nolla linjallaan. Ja mitä tuohon nuorten juopottelun yleistymiseen tulee, niin mahtaakohan tää nuorison kokeilunhalu olla tämän ajan ilmiö.
Tänä päivänä nuorison juopottelusta on tehty hankalaa ja se on vähentynyt, jos vertaa esim. omaan nuoruuteeni parikymmentä vuotta sitten.
Mitenkähän kävisi, jos vanhemmatkin keksisivät kehittävämpää tekemistä kun viinin litkiminen. Siinähän voisi käydä vaikka niin, että lapset säästyisivät monelta harmilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1203287- 122116
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371905Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4061826Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211671Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681487- 1221353
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul101241- 141216
Se oli siinä sitten
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo4421116