Suomessa harrastetaan erikoista moraalia koskien tuhopolttoja.
Heti jos joku helvetin kirkko on poltettu niin kansa kauhistelee maailman hirveintä tapahtumaa ja kerää rahaa restaurointia varten vaikka vakutus jo korvaa vahinngot sekä usein polttaja tuomitaan korvaamaan.
Mutta kun tavallisen ihmisen koti joutuu vastaavaan tilanteeseen niin samat törpöt lukevat lehdestä sen olemattoman pienen kirjoituksen ja unohtavat sen viidessä minuutissa, vaikka siinä on mennyt omistajan kaikki muisto esineet,valokuvat,kirjeet,päiväkirjat ym joita mikään vakuutus ei pysty korvaamaan.
Kuitenkin on havaittavissa että uskovaiset ei materialistit pitävät aineelista tuhoa paljon suurempana menetyksenä.
Mutta kai se sitten kuuluu uskovaisen perus koulutukseen.
Olen onnellinen siitä että olen immuuni kaikille uskonnoille.
Uskon moraali.
12
123
Vastaukset
olen sitä mieltä, että kirkot kuuluvat maamme kulttuurihistoriallisesti merkittäviin rakennuksiin, enkä hyväksy niiden tuhoamista. Varsinkin Porvoon kirkon polttaminen oli käsittämätön ääliömäisyys. Kirkko on rakennettu keski-ajan loppupuolella 1400 luvulla ja sitten joku vittuuntunut teini kiipesi katolle ja pani kirkon katon palamaan. Tämä oli askolaisnuoren idioottimaisen ja täysin käsittämättömän teon seuraus. Vitut minä rahasta, mutta sen korjaaminen entiselleen vaati valtavia ponnisteluja, jotka onneksi saatiin tehtyä.
Hyväksyväni minkään polttamista.
Vaan sitä että vähätellään yksityisen henkilön omaisuuden tuhoa ihan kun se olisi kirkkoa arvottomampi.
Minulta ollaan usein kerjätty rahaa kirkon kunnostamista varten mutta koskaan ei ole kukaan kerjännyt rahaa minulta jollekin perheelle jolta kaikki on mennyt.
Tätä mietin lyhkäisyydessään.zippo100 kirjoitti:
Vaan sitä että vähätellään yksityisen henkilön omaisuuden tuhoa ihan kun se olisi kirkkoa arvottomampi.
Minulta ollaan usein kerjätty rahaa kirkon kunnostamista varten mutta koskaan ei ole kukaan kerjännyt rahaa minulta jollekin perheelle jolta kaikki on mennyt.
Tätä mietin lyhkäisyydessään.ajateltuna olet lähempänä oikeuden tuntoa. Ei yksilöllä ole niin väliä, mutta jos instituutiota vastaan käydään, se on kamalan paha juttu.
- Jumalan palvelija
zippo100 kirjoitti:
Tätä mietin lyhkäisyydessään.Kirkon tukeminen on kunnia asia ihmisille joka olis hienoa saada pakolliseksi jotta te ateistit ette luistaisi vastuustanne.
ateistit polttavat kirkkoja jotta sitten pääsevät isolla rahalla myymään lautoja kunostustavarten!
Mielestäni kirkkojen kunnostamiseen tarvittavat materiaalit pitäisi olla vapaita kustannuksista koska ne palautetaan sillon luojan käyttöön. Teotwawki kirjoitti:
ajateltuna olet lähempänä oikeuden tuntoa. Ei yksilöllä ole niin väliä, mutta jos instituutiota vastaan käydään, se on kamalan paha juttu.
Jos joku kerää tukea joskus vastaavassa tilanteessa niin minulta kannattaa kysyä.
Ylimääräistä löytyy aina hädässä oleville vaikka olen Ateisti.Jumalan palvelija kirjoitti:
Kirkon tukeminen on kunnia asia ihmisille joka olis hienoa saada pakolliseksi jotta te ateistit ette luistaisi vastuustanne.
ateistit polttavat kirkkoja jotta sitten pääsevät isolla rahalla myymään lautoja kunostustavarten!
Mielestäni kirkkojen kunnostamiseen tarvittavat materiaalit pitäisi olla vapaita kustannuksista koska ne palautetaan sillon luojan käyttöön.on kotoisin ajatus, että Porvoon tuomiokirkon polttaja olisi ollut ateisti? Jos pystyt tämän todistamaan saan siitä loistavan uutisaiheen seuraavaan lehtijuttuuni.
- Jumalan palvelija
Teotwawki kirjoitti:
on kotoisin ajatus, että Porvoon tuomiokirkon polttaja olisi ollut ateisti? Jos pystyt tämän todistamaan saan siitä loistavan uutisaiheen seuraavaan lehtijuttuuni.
Ei se mikään ajatus ole kaikki järkevät ihmiset tietävät sen sanomattakin.
Jumalan palvelija kirjoitti:
uutiseksi, että kaikki järkevät ihmiset niin ajattelevat, mutta jos sinulla on asiasta jotain uutta kerrottavaa, niin takaan, että juttu on seuraavassa Itä-Uudenmaan Vartti-lehdessä.
- Jumalan palvelija
Teotwawki kirjoitti:
uutiseksi, että kaikki järkevät ihmiset niin ajattelevat, mutta jos sinulla on asiasta jotain uutta kerrottavaa, niin takaan, että juttu on seuraavassa Itä-Uudenmaan Vartti-lehdessä.
Asia. Poikaa vaan on uhkailtu kauheilla tapahtumilla jos hän kertoisi totuuden muiden ateismiuskovaisten toimesta.
Jumalan palvelija kirjoitti:
Faktoja tarjolla ilman tukea.
Yritä edes skarpata vähän.
- kadun*nainen
Kirkkorakennus edustaa materiansa lisäksi myös arvoja: kirkkoonhan kokoonnutaan palvelemaan Jumalaa, pitämään hengellistä yhteyttä. Kyllä meitä ahdistaisi samalla tavalla, jos esim. sairaaloita tai lastenkoteja poltettaisiin. Niihin rakennuksiin sisältyy myös paljon henkistä pääomaa, ihmiselle välttämättömiä tarpeita...ja jos kotejakin tuhopoltetaan, avustusrahastot ovat yleensä heti käytössä. Kirkonpolttajat haluavat konkreettisesti osoittaa, että yksi ihmiselle kuuluva tarve; hengellisyyden tarve ei kuulu heille ja he haluavat näyttää että ovat eliminoineet Kristuksen olemassaolon kokonaan pois sydämestään. Tuhopolttaminen on brutaali, sairas keino purkaa oma vihansa ja kirkon polttaminen on itsekkään ihmisen konkurssi.
Alkuperäisestä ajatuksestani ohi.
Selvensin tarkoittamaani tuossa vähän myöhemmin. Tämä ulkomaan kieli ei aina taivu ihan heti ;)
Minun mielestäni kaikki tuhopoltot ovat sairaita mutta jälki reagoinnit ihmetyttää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih537115Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7113266Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1341514Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens841341- 841325
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.2281322Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä631207- 891200
Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä2321145- 811104