Oi maamme, Suomi, synnyinmaa,
soi, sana kultainen.
Ei laaksoa, ei kukkulaa,
ei vettä, rantaa rakkaampaa,
kuin kotimaa tää pohjoinen,
maa kallis isien.
On maamme köyhä, siksi jää,
jos kultaa kaivannet.
Sen vieras kyllä hylkäjää,
mut meille kallein maa on tää,
sen salot, saaret, manteret
ne meist on kultaiset.
Ovatpa meille rakkahat
koskemme kuohuineen,
ikuisten honkain huminat,
täht´yömme, kesät kirkkahat,
kaikk´kuvineen ja lauluineen
mi painui sydämeen.
Täss auroin, miekoin, miettehin
isämme sotivat,
kum päivä piili pilvihin
tai loisti onnen paistehin,
täss Suomen kansan vaikeimmat
he vaivat kokivat.
Tään kansan taistelut ken voi
ne kertoella, ken?
Kun sota laaksoissamme soi,
ja halla näläntuskan toi,
ken mittasi sen hurmehen
ja kärsimykset sen?
Täss on sen veri virrannut
hyväksi meidänkin,
täss iloaan on nauttinut
ja murheitansa huokaillut
se kansa, jolle muinaisin
kuormamme pantihin.
Tääll´olo meill on verraton
ja kaikki suotuisaa,
vaikk onni mikä tulkohon,
maa isänmaa se meillä on.
Mi maailmass on armaampaa
ja mikä kallimpaa?
Ja tässä, täss´ on tämä maa,
sen näkee silmämme.
me kättä voimme ojentaa
ja vettä rantaa osoittaa
ja sanoa: kas tuoss´ on se,
maa armas isäimme.
Jos loistoon meitä saatettais
vaikk´ kultapilvihin,
mis itkien ei huoattais,
vaan tärkein riemun sielu sais,
ois tähän köyhään kotihin
haluamme kuitenkin.
Totuuden, runon kotimaa
maa tuhatjärvinen
miss´ elämämme suojan saa,
sa muistojen, sa toivon maa,
ain ollos, onnees tyytyen,
vapaa ja iloinen.
Sun kukoistukses kuorestaan
se kerran puhkeaa,
viel lempemme saa hehkullaan
sun toivos, riemus nousemaan,
ja kerran, laulus synnyinmaa
korkeemman kaiun saa.
Runoni
19
273
Vastaukset
- Urho_Jägermeister
Isänmaallisuus on piirre, jonka sisältyminen persoonaasi ei ollenkaan yllätä. Ymmärrän hyvin, että on ihmisiä, jotka eivät osaa hyviä käytöstapoja, mutta harvat sentään oikein prassailevat huonoilla tavoillaan. Moukkamaisuutesi skaala yllättää minut kerta toisensa jälkeen.
-Urho Jägermeister- metsästäjäinen
Mutta viisaus - missä se on? Missä asuu ymmärrys?
Ihminen ei löydä tietä sen luokse, tästä maailmasta sitä ei voi löytää.
Syvyydet sanovat: "Ei viisaus ole täällä", ja meri sanoo: "Ei liioin täällä minun luonani."
Puhtaalla kullallakaan sitä ei voi ostaa, hopeaa ei punnita sen hinnaksi. - Urho_Jägermeister
metsästäjäinen kirjoitti:
Syvyydet sanovat: "Ei viisaus ole täällä", ja meri sanoo: "Ei liioin täällä minun luonani."
Puhtaalla kullallakaan sitä ei voi ostaa, hopeaa ei punnita sen hinnaksi.Koti, uskonto, isänmaa...
- Pekka_Vähäpuksunki
Puhtaalla kullallakaan sitä ei voi ostaa, hopeaa ei punnita sen hinnaksi.Minäkin luen aina silloin tällöin, kun haluan nauraa oikein kunnolla.
"Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua."
2. Moos. 20:5
Kuulostaapas oikeudenmukaiselta. Ehkäpä sinunkin iso-iso-isäsi on joskus tehnyt "syntiä" ja sinäkin olet sen vuoksi noin yksinkertainen.
Ensin paasaat individuaalisuudesta ja sitten massauskonnosta. Huomaatko tässä olevan mitään kummaa?
Tiestitkö, että koko kristinusko on vain pelkkää valehtelua ja että sitä harjoitutetaan vain vallankäytön välikappaleena?
Jos et, niin tähän ansaan sinä olet langennut, ystäväni.
P.S. Patriotismi on myös uskontoon verrattava aate, johon pätee samoin myös kummatkin kristinuskoon liittämäni väitteet.
Uskonnoille ja patriotismille naurava
Pekka Vähäpuksunki - sokeanevoluutio
Pekka_Vähäpuksunki kirjoitti:
Minäkin luen aina silloin tällöin, kun haluan nauraa oikein kunnolla.
"Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua."
Kuulostaapas oikeudenmukaiselta. Ehkäpä sinunkin iso-iso-isäsi on joskus tehnyt "syntiä" ja sinäkin olet sen vuoksi noin yksinkertainen.
Ensin paasaat individuaalisuudesta ja sitten massauskonnosta. Huomaatko tässä olevan mitään kummaa?
Tiestitkö, että koko kristinusko on vain pelkkää valehtelua ja että sitä harjoitutetaan vain vallankäytön välikappaleena?
P.S. Patriotismi on myös uskontoon verrattava aate, johon pätee samoin myös kummatkin kristinuskoon liittämäni väitteet.
Pekka VähäpuksunkiAteismi on fundamentalistinen uskonto, joka keskittyy kieltämään kovaan ääneen kaikki asiat, joita Ateistien Maailmanneuvosto ei ole tunnustanut.
- Pekka_Vähäpuksunki
sokeanevoluutio kirjoitti:
Ateismi on fundamentalistinen uskonto, joka keskittyy kieltämään kovaan ääneen kaikki asiat, joita Ateistien Maailmanneuvosto ei ole tunnustanut.
Sanot siis, että uskonnottomuus on fundamentalisin uskonto?
Hyvä on, siinä olet tavallaan oikeassa, että argumentaatioketjut päättyvät lopulta aina väkisinkin totemukseen:" Minä uskon näin.", mutta mielestäni onkin kyse vain siitä, kuinka pitkälle tuon argumentaatioketjun voi ulottaa.
Jos näitä maailmankatsomuksia vertaa toisiinsa, niin käytännössä materialistinen maailmankatsomus pitää sisällään kaikki uskonnotkin, tosin vain kulttuurin ulottuvuuden piirissä.
En tunnusta minkään Ateistien Maailmanneuvostonkaan ajatuksia omikseni ennen kuin tutustun niihin ja mietin ovatko ne järkeviä. Samoin voin ihan hyvin lukea "pyhiä kirjoja" ja imeä itseeni niistä viisautta - jos niissä sitä on - ja kannattaa myös näitäkin aatteita, mutta vain niitten sisältämän viisauden takia, en orjamaisesti hyväksyen kaikkea jumalallisena.
P.S. Onhan minulla nimikin, jos et ole sattunut huomaamaan.
Organisoituihin uskontoihin kuulumaton
Pekka Vähäpuksunki - metsästäjäinen
Usko jo hyvä ihminen että metsästäjäinen nimimerkki on YLEISESSÄ käytössä tällä foorumilla, eikä ole yhden henkilön tuotosta. Sellaista "tyyppiä" kuin metsästäjäinen, ei ole olemassa. Itse lanseerasin kyseisen nikin joku kuukausi sitten..sitten siitä tuli lähes "kultti hahmo" :)
- Pekka_Vähäpuksunki
Usko jo hyvä ihminen että metsästäjäinen nimimerkki on YLEISESSÄ käytössä tällä foorumilla, eikä ole yhden henkilön tuotosta. Sellaista "tyyppiä" kuin metsästäjäinen, ei ole olemassa. Itse lanseerasin kyseisen nikin joku kuukausi sitten..sitten siitä tuli lähes "kultti hahmo" :)
Minkä kultin?
Ai, idiootti-kultin?
HOHHOHHOO!
"Nauru pidentää ikää"
Pekka Vähäpuksunki - sokeanevoluutio
Sanot siis, että uskonnottomuus on fundamentalisin uskonto?
Hyvä on, siinä olet tavallaan oikeassa, että argumentaatioketjut päättyvät lopulta aina väkisinkin totemukseen:" Minä uskon näin.", mutta mielestäni onkin kyse vain siitä, kuinka pitkälle tuon argumentaatioketjun voi ulottaa.
Jos näitä maailmankatsomuksia vertaa toisiinsa, niin käytännössä materialistinen maailmankatsomus pitää sisällään kaikki uskonnotkin, tosin vain kulttuurin ulottuvuuden piirissä.
En tunnusta minkään Ateistien Maailmanneuvostonkaan ajatuksia omikseni ennen kuin tutustun niihin ja mietin ovatko ne järkeviä. Samoin voin ihan hyvin lukea "pyhiä kirjoja" ja imeä itseeni niistä viisautta - jos niissä sitä on - ja kannattaa myös näitäkin aatteita, mutta vain niitten sisältämän viisauden takia, en orjamaisesti hyväksyen kaikkea jumalallisena.
P.S. Onhan minulla nimikin, jos et ole sattunut huomaamaan.
Organisoituihin uskontoihin kuulumaton
Pekka Vähäpuksunkijoudut kadotukseen nimettömänä. Jeesus ei ota tuomiopäivänä luokseen niitä, jotka eivät Häntä pidä Herranaan.
- Näitä poikia
Minäkin luen aina silloin tällöin, kun haluan nauraa oikein kunnolla.
Pekka VähäpuksunkiHomoseksuaalisuus on luonnollista
Kirjoittanut: Pekka Vähäpuksunki / 22.7.09 / klo 06:19
Mehän voitas perustaa ronopiiri. Tässä minun (taatusti oma) runoni metsästäjille, oleppa hyvä:
"Olen metsän poika, metsästäjä, siis pikkupoika mieleltäni vaan
Iso poika olen aseineni ja paukuttaa pyssylläni rajattomasti saan
Ah, kunpa jo jäniksen tai sorsan näkisin
Silloin vereni kiehuisi onnesta ja pyssyni paukahtaisi väkisin
Tässä on kuitenkin olemassa kauhistuttava mutta
Iki elämäni päivänä en pihalla enkä metsässä haluaisi kohdata sutta
Vaikka kuinka ihastuttava on kukkikas keto
Niin susi on kaamea, pelottava ja hirvittävä peto
Vaikka minä maailman avaruuteen asti sutta pelkään
Niin susianalyytikolta en ikinä haluaisi saada selkään
Siksipä mielelläni luoksesi kurvaan
Tällöin pääsen susianalyysin luomaan turvaan"- Pekka_Vähäpuksunki
Varsin osuva runo!
Erittäin hyvä idea tuo runopiiri!
Jäädäänpä jännittyneinä odottamaan, mitä nerokasta tuo metsästäjäinen sydänverellään vuodattaa vastineeksi.
Pekka Vähäpuksunki - ettet vielä
ilmoittaisi itseäsi pois sosialihuollon maksatusten piiristä, tekstin tökeryys saa tuntemaan vahvoja myötähäpeän tunteita.
- Urho_Jägermeister
Laitan tähän oman osuuteni runopiiriin. Tämän on sensuuri jo kerran pyyhkinyt täältä pois. Tyhmimmille voin kertoa, että runo ei ole omaelämänkerrallinen. Olkaa hyvät:
20.8. päivistä pyhin
Metsämme täynnä on miehistä uhoa.
Sankoilla joukoilla kylvämme tuhoa.
Miehiä joka suunnasta lappaa.
Kaikilla yhteinen tarkoitus tappaa.
Pyssyn ja pullon avioliitosta
versoo näin ihanaa siitosta.
Mukana hurjassa joukossa horjun.
Järjen äänen jyrkästi torjun.
Kossua kurkusta alas valutan,
kun kännistä isääni metsälle talutan.
Aikani kaikkea liikkuvaa ammun.
Kunnes kaislikon keskelle sammun.
© Urho Jägermeister - Pekka_Vähäpuksunki
Urho_Jägermeister kirjoitti:
Laitan tähän oman osuuteni runopiiriin. Tämän on sensuuri jo kerran pyyhkinyt täältä pois. Tyhmimmille voin kertoa, että runo ei ole omaelämänkerrallinen. Olkaa hyvät:
20.8. päivistä pyhin
Metsämme täynnä on miehistä uhoa.
Sankoilla joukoilla kylvämme tuhoa.
Miehiä joka suunnasta lappaa.
Kaikilla yhteinen tarkoitus tappaa.
Pyssyn ja pullon avioliitosta
versoo näin ihanaa siitosta.
Mukana hurjassa joukossa horjun.
Järjen äänen jyrkästi torjun.
Kossua kurkusta alas valutan,
kun kännistä isääni metsälle talutan.
Aikani kaikkea liikkuvaa ammun.
Kunnes kaislikon keskelle sammun.
© Urho JägermeisterSiinäpäs liukui kynä sulavasti paperilla.
Tulipahan erittäin rumastakin aiheesta kaunis runo.
Pekka Vähäpuksunki - metsästäjäinen
Jokaisen keräämäni puolukan jälkeen ammun pari kertaa .357 mag vipulukkokiväärillä..sinne tai tänne-. Koska pelkään niitä susia. On ne kauheita. Ihan kauheita. Pitää ampua kaikki.Ja sammakot. Niitä mä vasta pelkäänkin. Ja lepakoita. Ainakin niitä jotka asuu setan toimistossa. Tämä trauma johtuu siitä, että asun kaupungissa ja ainoa kokemukseni suuren eläimen kohtaamisesta oli, kun yliopistomme äärivihreä biologian opettaja ,piippasi mua pyllyyn.
- paskamunkki
ettet vielä kirjoitti:
ilmoittaisi itseäsi pois sosialihuollon maksatusten piiristä, tekstin tökeryys saa tuntemaan vahvoja myötähäpeän tunteita.
olet tainnut itsekin kokea... paskamunkki
- hiihtäjä
Upeaa että ihan ITE oot tehnyt moisen sanoituksen. Otan hatun päästäni. Upeaa. Ja viellä väärällä nimimerkillä!! Uskomatonta nöyryyttä!
- paskamunkki
ei enää hatullista paskaa... paskamunkki
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6565680Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o222477Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia2691832- 1141727
- 941556
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos261502Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121311Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa381286Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391281Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi3471271