Kaukoparannusta terkka-asemalta?

Jussstiina

Tulipa taas testattua terveyskeskuksen palvelut tänään ja eihän ne näytä toimivan vieläkään! Puhelinliikenne kyllä toimi ja puhelimeen vastattiin hetimmiten. MUTTA: Ei ollut yhtään aikaa. Omalääkärisysteemiä ei kuulemma tällä hetkellä ole ja aikoja annetaan, jos jollakin lääkärillä sattuu vapaata olemaan. Ei ollut, joten ystävällinen sairaanhoitaja käski menemään päivystykseen.

Menin siis päivystykseen. Selitin vaivani sairaanhoitajalle, joka heti ensimmäiseksi läksytti minut, kun tulin jo viikon flunssan jälkeen lääkärille. Kysymykseeni siitä, kuinka monta viikkoa pitäisi odottaa ennen kuin lääkärille saa mennä, hän ei vastannut. Epäilin itse poskionteloita ja keuhkoputkea, kun tauti on mennyt vaan pahemmaksi, johon sairaanhoitaja kommentoi, että ei poskiontelotulehdusta nykyään heti edes aleta hoitaa antibiooteilla. No, ei ainakaan Varkauden terkka-asemalla...Sh meni kuitenkin kysymään lääkäriltä, suostuuko lekuri minut tutkimaan. Ei suostunut! Särkylääkettä ja lepoa, sillä ne vaivat paranee! Taisin sanoa ruman sanan ja lähdin.

Sen verran huono ja tukkoinen olo oli kuitenkin, että menin yksityiselle lääkäriasemalle, jossa ystävällinen lääkäri tutki ja totesi poskiontelotulehduksen. Sain reseptin ja olin 59,30 euroa köyhempi.

Ihmettelen suureen ääneen, kuinka on mahdollista, että lääkäri ei suostu potilasta tutkimaan? Odotushuoneessa ei ollut ketään, joten ruuhkan takia priorisointia ei olisi tarvinnut suorittaa. Tekeekö lääkäri nykyään työnsä etätyönä ja harjoittaa kaukoparannusta, vai miten tämä on selitettävissä? Onko niin, että sairaanhoitajan käsitys potilaan vaivoista on luotettavampi kuin potilaan omakohtainen kertomus? Mitäs, jos potilas menee valittamaan vaikkapa viikon kestänyttä yskää, lääkäri viittaa kintaalla ja potilaalla onkin kuumeeton keuhkokuume?

Milloin AttendoMedone aikoo panna terveyskeskuksessa homman kuntoon, vai aikooko milloinkaan? Onko mitään järkeä maksaa ko. firmalle isot rahat, kun homma ei kerran toimi? Ei ole lääkäreitä eikä ilmeisesti tulekaan!

Ja ennen kuin joku taas aloittaa rutinansa siitä, että pikku nuhan takia lääkärissä juostaan, niin voin kertoa, että minä en siellä alvariinsa juokse. Viime syksynä olen siellä ollut viimeksi vastuksina.

Kirjoitin jo terveyslautakunnan puheenjohtajalle ja hallintoylilääkärille valituksen aiheesta. Hallintoylilääkärin s-posti ei kuitenkaan huolinut kuntalaisen rutinaa, vaan postini tuli bumerangina takaisin.

52

1214

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyseessähän on selvä hoitovirhe ja suosittelen täyttämään moisen kaavakkeen liitteenä kopio yksityisen diaknoosista. Kivuista ja särystä ja ylimääräisistä kustannuksista vaatisin noin 10000€. Laki on puolellasi.

• kroonisesti sairas

jo heti alkuunsa yksityiselle! En asu enää Varkaudessa vaan toisella paikkakunnalla. Minä olin erittäin onnellinen kun sain lääkäriajan syyskuun alussa parin viikon päähän. No sitten viikon päästä omahoitaja soitti ja peruutti ajan. Sain ohjeeksi yrittää tilata aikaa lokakuun alussa. Kirjoitan tämän siksi, että ei Varkaus ole yksin tämän asian kanssa, näin on muuallakin. Onko se sitten parempi, että ei anneta aikaa ollenkaan vai se, että annetaan aika ja sitten perutaan. No, tulos on joka tapauksessa sama. Harkitsen tässä sinne yksityiselle menoa. On se uskottava, että julkinen terveydenhoito on yhtä tyhjän kanssa. Voisivat lopettaa sen ja nostaa yksityislääkärien Kelakorvauksia!

• Ontelologi

Suolapiippu ja huuhtele nenä. Samalla hanki lämpömittari. Ensiapu ei välttämättä ole poskionteloita varten.
      Valituksesi tuntuu tosi rankalta. Nämä pikkuvaivat ruuhkauttavat juuri terveyskeskuksen ja valitukset hallinnon. Antibiootit on viimeinen hoitokeino jos muu ei auta poskionteloihin. Itse olin kierteessä mukana monta vuotta. Viimein eräs lääkäri kieltäytyi antamasta antibiootteja ja neuvoi pehmeän konstin.Se tepsi.
      Tänäpäivänä on erittäin paljon potilaita jotka menevät valmiin diagnoosin kanssa terveyskeskukseen. Miksi enää lääkäriä tarvitaan jos tietää vaivansa. Viikko flunssassa ei ole mitään jos ei ole korkeaa kuumetta.

• MedOnen miehiä?

Voi miten ihanaa, että sinä olet saanut avun suolapiipusta, on se hienoa kyllä! Onnea sulle! Etpähän ole ruuhkauttamassa vastaanottoa, kun on oikein pehmeät konstit käytössä. Minulla on myös Sarvikuono-nenäkannu käytössä, mutta kun tämä pehmeä konsti ei auta. Kuumemittarikin löytyy, lämpömittarista puhumattakaan.

Tiedän kyllä, että ensiapu ei ole poskionteloita varten, mutta kun oman alueeni sairaanhoitaja käski minun sinne mennä, kun EI OLLUT ANTAA LÄÄKÄRIAIKAA siellä omalla terveysasemalla! Eikä millään muullakaan terveysasemalla, hän katsoi kaikkien lääkäreiden ajat. Tiedäthän varmaankin, että tätä nykyä ei ole enää sitä omalääkärisysteemiä, kun on niin vähän lääkäreitä talossa. Eikä kuulemma ole lisää edes ihan heti tulossa, sanoi sh.

Mikä sinä olet tuomaroimaan, milloin lääkäriin saa mennä ja milloin ei? Eiköhän se ole ihan potilaan omasta tuntemuksesta kiinni, miten kipeäksi itsensä tuntee ja milloin katsoo tarvitsevansa lääkärin apua, oli taudin alkamisesta sitten viikko tai kaksi. Luulisi olevan jokaisen kuntalaisen intresseissä, että terveyspalvelut toimisivat, mutta aina vaan näyttää löytyvän näitä besserwissereitä...

Sitä paitsi, Varkauden terveyskeskuksessa pitää olla oma diagnoosi mukana, jos aikoo sieltä jotain apua saada. Eikä aina auta sekään, jos ei pääse edes lääkärille asti. Minun diagnoosini osui vieläpä oikeaan!

• vai että semmoista

Voisiko tämä valmiin diagnoosin kanssa lääkäriin meno johtua siitä, ettei Varkaudessa pääse tutkimuksiin jos ei tiedä mennessään mitä tutkimuksia pitää vaatia. Ainakin oma sairauteni pantiin stressin piikkiin vaikka oireet olivat rajut ja niiden kanssa oli mahdoton elää normaalia elämää. Yritin myös lääkärille kertoa, etten ole stressaantunut mistään ja tiedän ettei kokemani kipu ole kuviteltua, mutta lääkäri pysyi kannassaan. Hänen mielestään tervekin ihminen voi tuntea kovaa kipua ja jopa oksennella sen seurauksena. Minun luulotautini poistettiin sitten Kysissä leikkauksella kun kipu helvettiä ja oksentamista oli jatkunut lähes vuosi. Diagnoosin jouduin keksimään itse ja tutkimukset oikein vaatimalla vaatimaan. Loppujen lopuksi sain taisteltua itseni Kysiin, jossa ihmeteltiin etten ollut saanut hoitoa aikaisemmin. Varkauden ensiavussa sekopäinen keikkalääkäri taannoin totesi ettei voi jumalauta tietää mikä ketäkin vaivaa ja juoksi perässä melkeen autolle kun totesin, että antaa sitten olla, että voin mennä arkena oikealle lääkärille. Sekin hullu olisi siis tarvinnut diagnoosin, mutta en ollut yhden kokemuksen tähden vielä heittänyt uskoani kaikkiin Varkaudessa toimiviin lääkäreihin, enkä siis näin ollen ollut valmistautunut diagnoosilla tuollekaan reissulle.
        Ja mitä tuohon terveyskeskuksen toimimiseen tulee, niin ei ainakaan minua vakuuttanut toiminnallaan jokunen viikko sitten kun yritin hoitaa lapseni asiaa. Esitin asiani neuvolakäynnillä, jossa täti totesi, että kannattaa kyllä käydä lääkärillä, mutta neuvolalääkäri ehtii ottamaan vain neuvolatarkastukset. Hän kehotti varaamaan ajan omalle lääkärille. Menin asiani kanssa kommilan terveysasemalle, josta minua kehoitettiin kääntymään neuvolalääkärin puoleen. Selitin mitä minulle oli hetki sitten neuvolassa sanottu, mutta se ei auttanut asiaa vaan selväksi tuli ainoastaan, ettei meidän alueella ollut enää lääkäriä, emmekä siis saaneet aikaakaan. Asiani kuitenkin koski melko vakavaa oiretta ja siksi käännyin vielä ensiavun puoleen, jossa minua kehotettiin menemään omalle lääkärille. Kerroin, että olen yrittänyt tuloksetta. Yrmeä hoitaja tiuski meidän kuitenkin olevan väärässä paikassa, mutta päästi meidät kuitenkin lääkärille. Onneksemme talossa oli tuolloin vielä yksi oikeakin lääkäri, joka ymmärsi kirjoittaa kiire lähetteen tarkempiin tutkimuksiin, jotka osoittautuivat tarpeellisiksi.
        Itse en ole ihan helposti ja pikkuvaivoilla lääkäreitä vaivannut. En omilla enkä lasten vaivoilla. Kuitenkaan ei olla hoitoon päästy oikean tarpeen niin vaatiessakaan.
        Liiankin kärsivällinen olen ollut kaikkien omituisten sattumusten kanssa tuossa talossa, mutta raja ylittyy mielestäni siinä vaiheessa, kun lapsen terveys on vaarassa moisen välinpitämättömyyden ja väärien ohjeiden vuoksi.
        Säästäköön kaupunki vaikka kaikessa muussa, mutta terveydenhuollon pitäisi toimia.

• Tietän...

Itse viime viikon torstaina soitin terveysasemalle, vlaitin todella vaikeaa hengitystä (minulla on infektioperäinen astma), kuumeilua sekä yskää. Ei ollut aikoja, joten mene päivystykseen. Menen päivystykseen, ootan kaksi tuntia, pääsen lääkärille. Lekuri sanoo tutkittuaan minut; "Sinulla tuntuu olevan vain vaikeamman asteinen flunssa"... Nyt toista viikkoa hengenahdistusta, rintaankin on alkanut pistämään (onneks alkoi vasta tänään), yskä on mahdoton, henki vinkuu ja rohisee ja lääkkeet alkaa loppua (astmalääke)... Huomenna aamusta taas yritettävä lääkärille. Harmi, kävisin mielelläni yksityisellä, mutta köyhällä ei ole varaa... Toivotaan ettei toistu viime viikkoinen, sillä nää samat oireet oli kolme vuotta sitten kun lääkäri totesi kahden viikon oireilun jälkeen minulla kuumeettoman keuhkokuumeen. Muistan selkeästi kuinka kalpeaksi lekuri meni todetessaan minulle, että jos olisin odottanut vielä muutaman päivän, oltais oltu menossa jo KYS:iin ambulanssilla... Sain lääkkeet ja ne kyllä sitten tehosikin... Tsemppiä vaa nyt kaikille jotka kärsii Varkauden terveysasemien lääkärivajauksesta!

• terveys ennen kaikkea

mutta entisenä varkautelaisena olen seurannat tätä palstaa silloin tällöin ja lehdestäkin Varkauden asioita. Jokin aika sitten päättäjät kehuivat, että terveydenhoito paranee kun vuokrataan keikkalääkäreitä. Kaikkien pitäisi päästä lääkärin vastaanotolle. Lisäksi kehuttiin, että puhelimella pääsisi helposti ajanvaraukseen. Siksi olen yllättättynyt näistä kirjoituksista. Eikö homma toiminutkaan? Tosin minä varoittelinkin jo silloin, kun tämä hallintoylilääkäri muutti Pieksämäeltä Varkauteen. No, onneksi en asu enää nyt Pieksämäelläkään.

• jussssstiina
        terveys ennen kaikkea kirjoitti:

mutta entisenä varkautelaisena olen seurannat tätä palstaa silloin tällöin ja lehdestäkin Varkauden asioita. Jokin aika sitten päättäjät kehuivat, että terveydenhoito paranee kun vuokrataan keikkalääkäreitä. Kaikkien pitäisi päästä lääkärin vastaanotolle. Lisäksi kehuttiin, että puhelimella pääsisi helposti ajanvaraukseen. Siksi olen yllättättynyt näistä kirjoituksista. Eikö homma toiminutkaan? Tosin minä varoittelinkin jo silloin, kun tämä hallintoylilääkäri muutti Pieksämäeltä Varkauteen. No, onneksi en asu enää nyt Pieksämäelläkään.

että terveyspalvelut tulevat kuntoon, kun ostetaan palvelut kalliilla rahalla ulkoa lääkärifirmalta. No eivät tulleet!

Mikään ei ole muuttunut parempaan suuntaan, hurjemmaksi tuntuu vain homma menevän. Ensin keksittiin nämä älyvapaat kuntalaisten harhautuspelleilyt aluejakoineen, josta "tiedotettiin" niin, että ihmiset eivät enää tienneet, mille alueelle kuuluivat ja mihin piti soittaa, kun tarve vaatii. Sitten romutettiin toimiva ajanvaraussysteemi ja rakennettiin tämä soittoaikahässäkkä, joka oli susi jo syntyessään! Miten kenenkään mieleen edes juolahti, että kaksi tuntia päivässä olisi riittävästi soittoaikaa tällaisessa kaupungissa, jossa nyt kuitenkin edelleen on yli 20 000 asukasta? Ihmisillä voi olla muutakin asiaa sairaanhoitajille kuin pelkkä ajanvaraus! Mikä vika oli siinä entisessä systeemissä, jossa pystyit soittamaan vaikka keskellä päivää ja aina joku vastasi puhelimeen? Eikö asiakaspalvelu kuulu tämän lekurifirman profiiliin vai mistä tämä uudistus juontaa juurensa?

Puhelimien kanssa pelleilyyn kului ainakin puoli vuotta ja nyt kun ne oletettavasti jokseenkin toimivat, ei ole tarpeeksi lääkäreitä! Omalääkärisysteemi on romutettu ja nykyään annetaan aikoja kelle tahansa lääkärille, jos sattuu vapaita aikoja olemaan. Ihan hyvä juttu, mutta kun aina ei satu niitä aikoja olemaan. Omalääkärisysteemi taitaa muutenkin olla jo aikansa elänyt. Se oli hyvä silloin, kun jokaiseen kaupunginosaan vielä riitti lääkäri, joka oli se sama pysyvä kasvo eikä alati vaihtuva reppulääkäri. Mikä siinä on, että edes tällainen lääkärifirma ei pysty tarpeeksi lääkäreitä tänne toimittamaan? Kysyn edelleen: mistä me tälle lääkärifirmalle maksamme?

Päivystyspoliklinikan piti olla se viimeinen oljenkorsi, josta saisi avun, kun lääkäriaikoja ei ole. Siellä tuntuu kuitenkin olevan nykyään sellainen käytäntö, että potilaat pyritään käännyttämään pois. En ole ainoa, jolle näin on käynyt, niin olen kuullut.

Kehotankin kaikkia, jotka kokevat tulleensa jollakin tavoin kaltoin kohdelluksi terveyskeskuksessa, tiedottamaan asiasta terveyslautakunnan puheenjohtaja Ismo Kivelle, kaupungin terveysjohtaja Raija Voutilaiselle, potilasasiamies Arja Luostariselle ja hallintoylilääkäri Hannele Holopaiselle. Pakkohan tästä tilanteesta on elämöidä, palvelut eivät ainakaan sillä parane, että epäkohtia ei saateta virkamiesten ja päättäjien tietoon!

• Petetyt lupaukset
        jussssstiina kirjoitti:

että terveyspalvelut tulevat kuntoon, kun ostetaan palvelut kalliilla rahalla ulkoa lääkärifirmalta. No eivät tulleet!

Mikään ei ole muuttunut parempaan suuntaan, hurjemmaksi tuntuu vain homma menevän. Ensin keksittiin nämä älyvapaat kuntalaisten harhautuspelleilyt aluejakoineen, josta "tiedotettiin" niin, että ihmiset eivät enää tienneet, mille alueelle kuuluivat ja mihin piti soittaa, kun tarve vaatii. Sitten romutettiin toimiva ajanvaraussysteemi ja rakennettiin tämä soittoaikahässäkkä, joka oli susi jo syntyessään! Miten kenenkään mieleen edes juolahti, että kaksi tuntia päivässä olisi riittävästi soittoaikaa tällaisessa kaupungissa, jossa nyt kuitenkin edelleen on yli 20 000 asukasta? Ihmisillä voi olla muutakin asiaa sairaanhoitajille kuin pelkkä ajanvaraus! Mikä vika oli siinä entisessä systeemissä, jossa pystyit soittamaan vaikka keskellä päivää ja aina joku vastasi puhelimeen? Eikö asiakaspalvelu kuulu tämän lekurifirman profiiliin vai mistä tämä uudistus juontaa juurensa?

Puhelimien kanssa pelleilyyn kului ainakin puoli vuotta ja nyt kun ne oletettavasti jokseenkin toimivat, ei ole tarpeeksi lääkäreitä! Omalääkärisysteemi on romutettu ja nykyään annetaan aikoja kelle tahansa lääkärille, jos sattuu vapaita aikoja olemaan. Ihan hyvä juttu, mutta kun aina ei satu niitä aikoja olemaan. Omalääkärisysteemi taitaa muutenkin olla jo aikansa elänyt. Se oli hyvä silloin, kun jokaiseen kaupunginosaan vielä riitti lääkäri, joka oli se sama pysyvä kasvo eikä alati vaihtuva reppulääkäri. Mikä siinä on, että edes tällainen lääkärifirma ei pysty tarpeeksi lääkäreitä tänne toimittamaan? Kysyn edelleen: mistä me tälle lääkärifirmalle maksamme?

Päivystyspoliklinikan piti olla se viimeinen oljenkorsi, josta saisi avun, kun lääkäriaikoja ei ole. Siellä tuntuu kuitenkin olevan nykyään sellainen käytäntö, että potilaat pyritään käännyttämään pois. En ole ainoa, jolle näin on käynyt, niin olen kuullut.

Kehotankin kaikkia, jotka kokevat tulleensa jollakin tavoin kaltoin kohdelluksi terveyskeskuksessa, tiedottamaan asiasta terveyslautakunnan puheenjohtaja Ismo Kivelle, kaupungin terveysjohtaja Raija Voutilaiselle, potilasasiamies Arja Luostariselle ja hallintoylilääkäri Hannele Holopaiselle. Pakkohan tästä tilanteesta on elämöidä, palvelut eivät ainakaan sillä parane, että epäkohtia ei saateta virkamiesten ja päättäjien tietoon!

poliittiset päättäjät tuosta listalta. Ei yksi kivi ole vielä louhikko. Muistelen että kunnallisvaalien alla syylliset oli terveydenhoidossa selvillä. Kristillisdemokraatit lupasivat muutoksen! Taisi tulla? Kristillisdemokraattien sivuilta löytyy blogeista, viimesyksyn osalta, kärkkäitä kannanottoja terveydenhoitoon. Missä on teot? Poliittisilla päättäjillä on lopullinen vastuu ko. asiassa. Joten oikea osoite valituksille on kaupungin hallitus. Ei yksittäinen virkamies.

• asiat kuntoon
        Petetyt lupaukset kirjoitti:

poliittiset päättäjät tuosta listalta. Ei yksi kivi ole vielä louhikko. Muistelen että kunnallisvaalien alla syylliset oli terveydenhoidossa selvillä. Kristillisdemokraatit lupasivat muutoksen! Taisi tulla? Kristillisdemokraattien sivuilta löytyy blogeista, viimesyksyn osalta, kärkkäitä kannanottoja terveydenhoitoon. Missä on teot? Poliittisilla päättäjillä on lopullinen vastuu ko. asiassa. Joten oikea osoite valituksille on kaupungin hallitus. Ei yksittäinen virkamies.

Entä jos koottas nippuun ihmisten tarinoita ja otettas yhteyttä ihan johonkin muualle kuin Varkauden kaupunkiin?
        Yhden ihmisen ja tarinan voimalla on vähemmän tehoa kuin isomman porukan.

• voi vitalis!
        asiat kuntoon kirjoitti:

Entä jos koottas nippuun ihmisten tarinoita ja otettas yhteyttä ihan johonkin muualle kuin Varkauden kaupunkiin?

olen ainakin heti valmis tähän taistoon! Tässä kaupungissa on sairaita kyykytetty jo ihan liian kauan. Nyt alkaa kärsivällisyys olla lopussa.

• jusssssssstiina
        Petetyt lupaukset kirjoitti:

nyt oletin, että kun laitan tietoa asiasta noille edellä mainituille tahoille niin sitä kautta tieto leviää myös näille päättäjille! Minusta on se ja sama, kuka tämän kestämättömän tilanteen on saanut aikaan, kunhan siihen tulee muutos! Voin toki kirjelmöidä asiasta myös kaupunginhallituksen/-valtuuston jäsenille. Olisikin mielenkiintoista nähdä, kuinka moni edes vaivautuisi vastaamaan kuntalaiselle.

• Huudot vastattava
        jusssssssstiina kirjoitti:

nyt oletin, että kun laitan tietoa asiasta noille edellä mainituille tahoille niin sitä kautta tieto leviää myös näille päättäjille! Minusta on se ja sama, kuka tämän kestämättömän tilanteen on saanut aikaan, kunhan siihen tulee muutos! Voin toki kirjelmöidä asiasta myös kaupunginhallituksen/-valtuuston jäsenille. Olisikin mielenkiintoista nähdä, kuinka moni edes vaivautuisi vastaamaan kuntalaiselle.

on poliittiset päättäjät. Henkilökunta toteuttaa poliitikkojen päätöksiä. Yksittäisiä ylilyöntejä saattaa toki olla. Loppukädessä lakeja laatii eduskunta. Paikallisesti Kristillisdemokraatit vaalivoittajina ovat suurimmassa vastuussa. Heiltä tuli myös täysin perusteettomia lupauksia. Katso heidän ääniharavansa ja ota heihin yhteyttä, osoite www.kdvarkaus.net Ehkäpä sieltä löytyy muutoksen tekijät. Näin ainakin lupasivat ennen vaaleja!

• eidemarieikäkdeikäkokkari
        Huudot vastattava kirjoitti:

on poliittiset päättäjät. Henkilökunta toteuttaa poliitikkojen päätöksiä. Yksittäisiä ylilyöntejä saattaa toki olla. Loppukädessä lakeja laatii eduskunta. Paikallisesti Kristillisdemokraatit vaalivoittajina ovat suurimmassa vastuussa. Heiltä tuli myös täysin perusteettomia lupauksia. Katso heidän ääniharavansa ja ota heihin yhteyttä, osoite www.kdvarkaus.net Ehkäpä sieltä löytyy muutoksen tekijät. Näin ainakin lupasivat ennen vaaleja!

....kukas demari se siellä nyyhkii ja voihkii...Tehän tämän pohjustitte ensin. Teitähän on valtuustossa enemmistö, eikäs teidän pitäis korjata tällainen seikka?

• enimmäisen kiven
        jusssssssstiina kirjoitti:

Luuletkos ettei sinne valiteta? Totta helvetissä noita valituksia sateleekin esittämillesi tahoille. Voin kuitenkin valaista teitä ihmiset hyvät, ettei siitä ole ollut hyötyä tähän päivään mennessä, eikä taatusti ole jatkossakaan. Voimmehan me uskoa, toivoa ja odotella, mutta todellisuudessa ainoa mahdollinen ja ehkä jopa toimiva keino on nostaa Varkauden terveyspalvelut näkyvästi esille mediassa. Varkautelaisilla väärin hoidetuilla ja tutkimatta jätetyillä potilailla on varmasti niin miljoona tarinaa, että haloo on helppo nostaa.
        Yhden valittajan voi vielä leimata hulluksi, mutta ison porukan tarinoita on kaupunginkin vaikea lähteä vääristelemään.
        Päättäjät pitäisi laittaa vastuuseen holtittomasta päätöksenteosta.

• Myös ontelot reistaa
        enimmäisen kiven kirjoitti:

Luuletkos ettei sinne valiteta? Totta helvetissä noita valituksia sateleekin esittämillesi tahoille. Voin kuitenkin valaista teitä ihmiset hyvät, ettei siitä ole ollut hyötyä tähän päivään mennessä, eikä taatusti ole jatkossakaan. Voimmehan me uskoa, toivoa ja odotella, mutta todellisuudessa ainoa mahdollinen ja ehkä jopa toimiva keino on nostaa Varkauden terveyspalvelut näkyvästi esille mediassa. Varkautelaisilla väärin hoidetuilla ja tutkimatta jätetyillä potilailla on varmasti niin miljoona tarinaa, että haloo on helppo nostaa.
        Yhden valittajan voi vielä leimata hulluksi, mutta ison porukan tarinoita on kaupunginkin vaikea lähteä vääristelemään.

Varkauksia, tällä hetkellä. Poliittisten päättäjien vastuu on kuin p..ru, siihen ei pääse kiinni. Päivästä toiseen päättäjät toitottavat kuinka kallista on sairaanhoito. Kirjoitetaan kustannuksista kustannusten perään. Sari Sairaanhoitajasta oli huolissaan Jyrkikin ja työväen Sauli. Potilaat on vain unohtunut. Meidän Jyrkikin toitottaa yksilön vastuusta. Unohdettu on sairaat jotka ei pysty vastaamaan omista kuluistaan. Mutta,mutta.. demokratiassa äänestys on ainoa vaikutuskeino virallisesti. Poskiontelokapina tuntuu kaukaa haetulta. Väheksymättä sairautta. Suomessa ollaan vaan ajauduttu perusterveydenhuollossa kustannustietoiseen toimintamalliin, unohtaen lievät sairaudet, jotka voi kasvaa ongelmaksi.

• ontelot täynnä mönjää mullakin
        Myös ontelot reistaa kirjoitti:

Varkauksia, tällä hetkellä. Poliittisten päättäjien vastuu on kuin p..ru, siihen ei pääse kiinni. Päivästä toiseen päättäjät toitottavat kuinka kallista on sairaanhoito. Kirjoitetaan kustannuksista kustannusten perään. Sari Sairaanhoitajasta oli huolissaan Jyrkikin ja työväen Sauli. Potilaat on vain unohtunut. Meidän Jyrkikin toitottaa yksilön vastuusta. Unohdettu on sairaat jotka ei pysty vastaamaan omista kuluistaan. Mutta,mutta.. demokratiassa äänestys on ainoa vaikutuskeino virallisesti. Poskiontelokapina tuntuu kaukaa haetulta. Väheksymättä sairautta. Suomessa ollaan vaan ajauduttu perusterveydenhuollossa kustannustietoiseen toimintamalliin, unohtaen lievät sairaudet, jotka voi kasvaa ongelmaksi.

keuhkoputkikapina, keuhkokuumekapina tai sikaflunssakapina mitään, jos ei kerran poskiontelokapina ole hyväksyttävä?

• kiven
        Myös ontelot reistaa kirjoitti:

No mutta enpä puhunut nyt poskiontelontulehduksista. Varkaudessa jätetään vakavammin myös vakavammin sairaat tutkimatta.
        Itselleni on tuolla terveyskeskuksessa sattunut niin outoja asioita, että olen kerran luullut olevani jopa piilokamerassa. Asiaan täytyisi puuttua, ennen kuin jotain isompaa vahinkoa sattuu.

• Minä heitän ainakin!
        kiven kirjoitti:

No mutta enpä puhunut nyt poskiontelontulehduksista. Varkaudessa jätetään vakavammin myös vakavammin sairaat tutkimatta.
        Itselleni on tuolla terveyskeskuksessa sattunut niin outoja asioita, että olen kerran luullut olevani jopa piilokamerassa. Asiaan täytyisi puuttua, ennen kuin jotain isompaa vahinkoa sattuu.

Onko kellään tietoa/ ideoita siitä, miten voisimme koota nämä kaikki omituiset tapaukset yhteen ja viedä asiaa eteenpäin? Yksinäinen valittaja on todella yksin ja hänen valituksensa on helppo painaa villaisella ja mitätöidä. Itse teen muistutuksen hallintoylilääkäri Holopaiselle omasta kohtelustani, mutta pelkään pahoin, että sillä nk. pyyhitään pyllyä ja käännetään asia niin, että potilas on syypää.

• En usko olevani ainoa
        Minä heitän ainakin! kirjoitti:

Onko kellään tietoa/ ideoita siitä, miten voisimme koota nämä kaikki omituiset tapaukset yhteen ja viedä asiaa eteenpäin? Yksinäinen valittaja on todella yksin ja hänen valituksensa on helppo painaa villaisella ja mitätöidä. Itse teen muistutuksen hallintoylilääkäri Holopaiselle omasta kohtelustani, mutta pelkään pahoin, että sillä nk. pyyhitään pyllyä ja käännetään asia niin, että potilas on syypää.

Niinhän siinä tapahtuukin:D Jos entiseen omalääkäriini on uskominen, niin tää Holopainen on koko sopan suurin keittäjä.
        Mites ois alkuun, että joku luopi sähköpostin, johon aletaan kokoamaan oma tarinoita.
        Eli jos ei ole päässyt lääkäriin. Esim. hoitaja on voinut päättää tarvitsetko hoitoa vai et.
        Tutkimatta jättämiset, väärät diagnoosit, epäasiallinen kohtelu jonkin hoitohenkilökuntaan kuuluvan taholta, sekä mitä siitä seurasi. Jouduitko Kysiin, vaarantuiko terveytesi tai jopa henkesi tai menikö joltain lähimmäiseltäsi henki. Kaikkihan ei tätä palstaa lue, mutta viidakkorumpu on tehokas. Eli jokaisella lukijalla on tuttuja tai tutun tuttuja, joita voi kehoittaa kertomaan oman tarinansa. Jos uskallat heittää ensimmäisen kiven, niin minulla on monta tarinaa.

• kivenviskoja
        En usko olevani ainoa kirjoitti:

Niinhän siinä tapahtuukin:D Jos entiseen omalääkäriini on uskominen, niin tää Holopainen on koko sopan suurin keittäjä.
        Mites ois alkuun, että joku luopi sähköpostin, johon aletaan kokoamaan oma tarinoita.
        Eli jos ei ole päässyt lääkäriin. Esim. hoitaja on voinut päättää tarvitsetko hoitoa vai et.
        Tutkimatta jättämiset, väärät diagnoosit, epäasiallinen kohtelu jonkin hoitohenkilökuntaan kuuluvan taholta, sekä mitä siitä seurasi. Jouduitko Kysiin, vaarantuiko terveytesi tai jopa henkesi tai menikö joltain lähimmäiseltäsi henki. Kaikkihan ei tätä palstaa lue, mutta viidakkorumpu on tehokas. Eli jokaisella lukijalla on tuttuja tai tutun tuttuja, joita voi kehoittaa kertomaan oman tarinansa. Jos uskallat heittää ensimmäisen kiven, niin minulla on monta tarinaa.

olen niin tyhmä tietokoneen parissa, joten en osaa sähköpostia luoda. Jos tuollainen s-posti saataisiin aikaan, niin miten sitten prosessi etenisi?

• ei auta mikään
        asiat kuntoon kirjoitti:

Tästä aiheesta on jo tarpeeksi annettu palautetta kaikille päättäjille: mistä me tälle lääkärifirmalle maksamme ja mitä saamme vastineeksi = HUONOA HOITOA - jos pääsee vastaanotolle.

Annetaan vihje MOT ohjelmalle. Saisi Varkaus taas kerran hyvää mainetta.

Itsekin olen joutunut kärsimään vääristä diagnooseista mm. oma lääkäri sanoi minulla olevan lievän lonkkakivun, jota ei tarvinnut edes kuvata.Tämä lievä sairaus leikataan kohta, koska mulla on parantumaton nivelrikko. Terveyskeskus lääkäri oli jo nuori H-Eppu ja tosi tökerö ihminen. Hänen pitäisi olla muulla alalla tai käydä vielä pari kurssia lisää, kuinka potilaita hoidetaan ja käsitellään.

Kai tämän lekufirman ja Varkauden kaupungin tarkoitus onkin, että kaikki menisivät ensin yksityiselle. Mutta - sinnekään ei pääse. Yritin viime viikolla kahdelle yksityiselle ortopedille eikä aikoja ollut ennen lokakuuta! Jo on mukavaksi mennyt.

Miksi nämä kaksi ortopediä eivät uhraudu olemaan vain sairaalan lääkäreitä? Samat naamt olivat kahden yksityisen terveystalon lääkärinä. Ei ihme, ettei aikoja löydy tavallisille potilaille sairaalan erikoispolille. He kietävät varmaan muuallakin kasaamassa yksityispotilaita leikkauspöydällensä.

Päättäjät ovat selitelleet kaiken sujuvan, vain potilaat toimivat väärin. Suosittelen : potilaiden pitää vastedes valittaa ja valehdelle esim. rintakipuja, sitten pääsee vastaanotolle, tai potilaiden pitäisi osata tehdä diagnoosi, mikä vaivaa. - Mutta eiköhän se ole LÄÄKÄRIN tehtävä. Mistä me siis maksamme mokomille lekufirmoille?

Pahaksi on mennyt.

• ei auta mikään
        enimmäisen kiven kirjoitti:

Kuten nytkin kuljettaa muutaman päivän ystävyyskaupungin vieraita ympäri lähiseutuja. Iso kaarti on mukana ja iso laskukin siitä varmaan tulee. Aina ne samat ovat kaupungin puolesta mässäämässä, ja jos on ylensyönyt, he saavat varmaan ajan lääkärille oitis.

Meitä potilaita syyllistetään kaikesta: joko olet liian lihava, liian laiha, liian herkkä, liian nopea tulemaan lääkäriin, liian kärsimätön, liian huonot elämäntavat, liian sporttinen, soitamme liian usein ja liian kauan lääkärille jne. ITSEHÄN me olemme syypäitä kaikkeen.

Mihin me taatusti olemme itse syyllisiä, VALITISIMME VÄÄRÄT PÄÄTTÄJÄT!

• ei mikään auta
        Minä heitän ainakin! kirjoitti:

Holopainen neuvoi WL:ssä tekemään virallisen ilmoituksen hoitovirheistä. Antoi jonkun osoitteenkin, joten se siitä. Hänen näkökulmastaan kaikki toimii hyvin.

Olen ottanut häneen jo pari kertaa yhteyttä, eikä kunnon vastausta saa. Ei edes pahoittelua, mikä olisi vähintä.

• voi veljet ja siskot!
        ei auta mikään kirjoitti:

Kuten nytkin kuljettaa muutaman päivän ystävyyskaupungin vieraita ympäri lähiseutuja. Iso kaarti on mukana ja iso laskukin siitä varmaan tulee. Aina ne samat ovat kaupungin puolesta mässäämässä, ja jos on ylensyönyt, he saavat varmaan ajan lääkärille oitis.

Meitä potilaita syyllistetään kaikesta: joko olet liian lihava, liian laiha, liian herkkä, liian nopea tulemaan lääkäriin, liian kärsimätön, liian huonot elämäntavat, liian sporttinen, soitamme liian usein ja liian kauan lääkärille jne. ITSEHÄN me olemme syypäitä kaikkeen.

Mihin me taatusti olemme itse syyllisiä, VALITISIMME VÄÄRÄT PÄÄTTÄJÄT!

muistakaa seuraavissa vaaleissa valita paljon nuoria naisia. Ehkäpä muutama heistä voisi olla jo valmiiksi raskaana. Loput tietysti "raskautuisívat" melko pian. Kaupunki tietysti maksaisi 3 vuoden täyden palkan mitääntekemättömästä työstä. Loput olisivatkin "hyväveli" tuttuja. Tällä tavallahan Varkaus pääsisi suosta!

• Walittaja
        ei mikään auta kirjoitti:

Holopainen neuvoi WL:ssä tekemään virallisen ilmoituksen hoitovirheistä. Antoi jonkun osoitteenkin, joten se siitä. Hänen näkökulmastaan kaikki toimii hyvin.

Olen ottanut häneen jo pari kertaa yhteyttä, eikä kunnon vastausta saa. Ei edes pahoittelua, mikä olisi vähintä.

tehnyt muistutuksen asiasta? Jos sellaisen tekee, on Holopaisen pakko selvittää asia ja antaa vastaus kohtuullisen ajan kuluessa (mikä se sitten lieneekin!) Potilasasiamiehellä (Arja Luostarinen puh. 017- 579 5251) on valmis lomake, jonka täyttämällä ja lähettämällä sen Holopaiselle asioiden pitäisi selvitä... Itse justiinsa sellaisen täyttelin ja laitan huomenna menemään. Odotan mielenkiinnolla Holopaisen vastausta omassa asiassani.

• ei mikään auta
        voi veljet ja siskot! kirjoitti:

muistakaa seuraavissa vaaleissa valita paljon nuoria naisia. Ehkäpä muutama heistä voisi olla jo valmiiksi raskaana. Loput tietysti "raskautuisívat" melko pian. Kaupunki tietysti maksaisi 3 vuoden täyden palkan mitääntekemättömästä työstä. Loput olisivatkin "hyväveli" tuttuja. Tällä tavallahan Varkaus pääsisi suosta!

Surullisen totta puhut!

• aaaaaaaaaaaaaapuuuuuuuuuuuuvaaaaaaaaaaa!
        ei auta mikään kirjoitti:

Tästä aiheesta on jo tarpeeksi annettu palautetta kaikille päättäjille: mistä me tälle lääkärifirmalle maksamme ja mitä saamme vastineeksi = HUONOA HOITOA - jos pääsee vastaanotolle.

Annetaan vihje MOT ohjelmalle. Saisi Varkaus taas kerran hyvää mainetta.

Itsekin olen joutunut kärsimään vääristä diagnooseista mm. oma lääkäri sanoi minulla olevan lievän lonkkakivun, jota ei tarvinnut edes kuvata.Tämä lievä sairaus leikataan kohta, koska mulla on parantumaton nivelrikko. Terveyskeskus lääkäri oli jo nuori H-Eppu ja tosi tökerö ihminen. Hänen pitäisi olla muulla alalla tai käydä vielä pari kurssia lisää, kuinka potilaita hoidetaan ja käsitellään.

Kai tämän lekufirman ja Varkauden kaupungin tarkoitus onkin, että kaikki menisivät ensin yksityiselle. Mutta - sinnekään ei pääse. Yritin viime viikolla kahdelle yksityiselle ortopedille eikä aikoja ollut ennen lokakuuta! Jo on mukavaksi mennyt.

Miksi nämä kaksi ortopediä eivät uhraudu olemaan vain sairaalan lääkäreitä? Samat naamt olivat kahden yksityisen terveystalon lääkärinä. Ei ihme, ettei aikoja löydy tavallisille potilaille sairaalan erikoispolille. He kietävät varmaan muuallakin kasaamassa yksityispotilaita leikkauspöydällensä.

Päättäjät ovat selitelleet kaiken sujuvan, vain potilaat toimivat väärin. Suosittelen : potilaiden pitää vastedes valittaa ja valehdelle esim. rintakipuja, sitten pääsee vastaanotolle, tai potilaiden pitäisi osata tehdä diagnoosi, mikä vaivaa. - Mutta eiköhän se ole LÄÄKÄRIN tehtävä. Mistä me siis maksamme mokomille lekufirmoille?

Pahaksi on mennyt.

hokasta, ketä lekuria tarkoitat... Itse en ole joutunut hänen kynsiinsä, mutta olen kyllä kuullut juttuja ko. henkilöstä! Kuvittelee olevansa Jumalasta seuraava ja terveyskeskuksen omistaja. Googletin AttendoMedOnen ja tämä kyseinen henkilö näyttäisi olevan osakkaana firmassa.

Google kertoi myös, että kohta alkaa olla kyseinen lafka joka kunnassa terveyskeskuspalveluita tuottamassa. Huolestuttavaa kehitystä, jos kaikkialla hoitavat homman yhtä huonosti kuin täällä! Kysynpä vaan, mihin ne vastavalmistuneet lääkärit katoavat, kun ei niitä ainakaan terveyskeskuksissa näy. Ja vastaan, että reppufirmoihinpa hyvinkin! Isolle palkalle pitää päästä vaikka korvantaukset olisi vielä märkinä...

• toinen kiven viskoja
        kivenviskoja kirjoitti:

olen niin tyhmä tietokoneen parissa, joten en osaa sähköpostia luoda. Jos tuollainen s-posti saataisiin aikaan, niin miten sitten prosessi etenisi?

No jos keräisi vaan oikein kattavan paketin noista hoitomatta jättämisistä, tutkimatta jättämisistä ja virheellisistä hoidoista. Kaikesta mitä sairaalan huono johtaminen lääkäripula mukaan lukien on tuonut tullessaan.
        Tämän paketin voisi sitten toimittaa eri ajankohtaisohjelmille, joista joku taatusti lähtee tutkimaan asiaa pintaa syvemmältä.

• ei auta mikään
        aaaaaaaaaaaaaapuuuuuuuuuuuuvaaaaaaaaaaa! kirjoitti:

hokasta, ketä lekuria tarkoitat... Itse en ole joutunut hänen kynsiinsä, mutta olen kyllä kuullut juttuja ko. henkilöstä! Kuvittelee olevansa Jumalasta seuraava ja terveyskeskuksen omistaja. Googletin AttendoMedOnen ja tämä kyseinen henkilö näyttäisi olevan osakkaana firmassa.

Google kertoi myös, että kohta alkaa olla kyseinen lafka joka kunnassa terveyskeskuspalveluita tuottamassa. Huolestuttavaa kehitystä, jos kaikkialla hoitavat homman yhtä huonosti kuin täällä! Kysynpä vaan, mihin ne vastavalmistuneet lääkärit katoavat, kun ei niitä ainakaan terveyskeskuksissa näy. Ja vastaan, että reppufirmoihinpa hyvinkin! Isolle palkalle pitää päästä vaikka korvantaukset olisi vielä märkinä...

En ole koskaan ennen saanut niin ylimielistä kohtelua kuin häneltä. Toivon vaan hänenkin vanhenevan ja saavan huonoa kohtelua. Näin aikuisena ihmisenä tuntuu todella pahalta kun pikkupoika tuntuu tietävän kaiken ja mikä pahinta ON todistettavasti VÄÄRÄSSÄ , erikoislääkäri teki toisen diagnoosin. Tämä H-Eppu oli mm. unohtanut kahdenviikon sisällä ilmoittaa labraan/tietokoneelle mitä kokeita pitää tehdä, ei ollut kirjannut mitä on tutkittu jne. tämä selvisi kun oma hoitaja tarkasti mitä oli minulle tehty ja minusta löydetty. Koska koneelta ei löytynyt mitään hän sanoi vaan, ei oo H-Eppu kerennyt ja sillä siisti.

Näitä ikäviä tarinoita on varmaan kohta koko Suomi pullollaan ja päättäjät ovat innoissaan kun saivat muka enemmän lääkäreitä kuin ennen - aikoja vaan ei heru eikä kunnon palvelua mutta säästöjä tulee, koska ihmiset eivät pääse lääkärille.

Pelottaa vanheta, nythän puhutaan paljon mediassa kuinka vähän lääkäreitä koulutetaan kohtaamaan ja hoitamaan vanhenevia ja vanhoja ihmisiä ... sellaisen palvelun paras esimerkki oli tämä H-Eppu. Kieltäydyin menemästä enää koskaan hänen vastaanotolleen.

Kuka laittaa nämä päättäjät ja lääkärit vastuuseen ja miten?

• Joukkovoima.

Lisäksi lain rikkomisesta jokainen esittäköön korvausvaatimuksensa. Jne. Pankeehan toimeksi. KOKO SUOMESSA. LAKI ON !

• potilas olmi

minäkin ajattelin, että jonkinlainen joukkohässäkkä tässä olisi nyt aiheellinen! Miten tuo käytännössä tapahtuisi? Voiko kuka vaan laittaa nimenkeräyslistan julkisille paikoille (kirjasto, terveyskeskuksen odotustilat) ja esim. luvan kysyttyään kauppoihin ja apteekkeihin? Vai pitääkö tähänkin keruuseen olla joku viranomaisen lupa? Kuka tietää?

• huolissaan...
        potilas olmi kirjoitti:

minäkin ajattelin, että jonkinlainen joukkohässäkkä tässä olisi nyt aiheellinen! Miten tuo käytännössä tapahtuisi? Voiko kuka vaan laittaa nimenkeräyslistan julkisille paikoille (kirjasto, terveyskeskuksen odotustilat) ja esim. luvan kysyttyään kauppoihin ja apteekkeihin? Vai pitääkö tähänkin keruuseen olla joku viranomaisen lupa? Kuka tietää?

Mut melkeenhän tuon nimen mukana täytyisi olla tarina kertomassa terveydenhuoltomme tilasta.

• Joukkovoima..
        potilas olmi kirjoitti:

jOUKKOHÄSSÄKKÄ EHDOTUS. Kaikki joita ei ole otettu lääkäriin tai lääkäri ei ole laittanut tutkimuksiin, sekä kaikki tutkimattomuuden vuoksi väärää hoitoa saaneet tai ne joiden kohdalla hoitotakuu ei ole toteutunut kirjoitetaan tarinamme kukin erikseen jonkin edeltä sovitun telkkariohjelman aiheen etsintään (A-Studio tai vastaava) . Saattaisi alkaa Varkauden tilanne kiinnostaa, jos viestejä sataisi useita kymmeniä tai satoja.

• 'sairas'

mielikuva jäi taas minulle. eilen pitkästä aikaa jouduin soittamaan tk:een, ja puheluun vastattiin heti ja lääkäriaika olikin jo muutaman tunnin päästä. Lääkäri oli erittäin asiansa osaava ja mukava. Aikaisemmin työterveyshuollossa käyneenä, oli terkkariaseman toiminta jopa tällä kertaa parempaa.

• Keskustelufoorumiin kaikki!

että on sinun kohdallasi pelittänyt. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että terveyskeskus ei kokonaisuudessaan toimi niin kuin sen pitäisi toimia. Sain minäkin ajan lääkärille. Kerran. Viime keväänä.

Nyt näyttäisi olevan tiistaina 6.10. keskustelufoorumi Tehtaan koululla terveyskeskuksen toiminnasta. Paikalla on sosiaali-ja terveyslautakunnan puheenjohtaja Ismo Kivi. Mielestäni paikalle pitäisi saada myös runsas joukko asioista päättäviä kaupunginvaltuuston jäseniä. Vaan taitaa olla muita kiireitä... Kaikki paikalle kysymään, mikä siellä oikein mättää!

• tehtaankoululle
        Keskustelufoorumiin kaikki! kirjoitti:

että on sinun kohdallasi pelittänyt. Se ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että terveyskeskus ei kokonaisuudessaan toimi niin kuin sen pitäisi toimia. Sain minäkin ajan lääkärille. Kerran. Viime keväänä.

Nyt näyttäisi olevan tiistaina 6.10. keskustelufoorumi Tehtaan koululla terveyskeskuksen toiminnasta. Paikalla on sosiaali-ja terveyslautakunnan puheenjohtaja Ismo Kivi. Mielestäni paikalle pitäisi saada myös runsas joukko asioista päättäviä kaupunginvaltuuston jäseniä. Vaan taitaa olla muita kiireitä... Kaikki paikalle kysymään, mikä siellä oikein mättää!

6.10. klo. ? - sinne pitää mennä kuuntelemaan ja kyselemään. Kaikki vaan sinne... lehtijuttujen perusteellahan kaikki on pelkkää päivänpaisettta terveydenhuollossa. On vähemmän lähetteitä KYSiin jne. Sen uskon, jos potilaat eivät pääse edes vastaanotolle.

• juutas ja pojat
        tehtaankoululle kirjoitti:

6.10. klo. ? - sinne pitää mennä kuuntelemaan ja kyselemään. Kaikki vaan sinne... lehtijuttujen perusteellahan kaikki on pelkkää päivänpaisettta terveydenhuollossa. On vähemmän lähetteitä KYSiin jne. Sen uskon, jos potilaat eivät pääse edes vastaanotolle.

en aivan väärin muista, niin klo 18.00 alkaa. Tämän päivän WL:ssä oli ilmoitus siinä pääkirjoituksen vieressä sivulla 2. Meidän WL on näköjään joutunut jonnekin epämääräiseen paikkaan, enkä löytänyt sitä tähän hätään... KOrjatkaa, jos olen väärässä!

• muuttanut Varkauteen

Minä taas olen yrittänyt saada kesästä asti ehkäisyä, mutta ei ole lääkäriä. Ehkäisyneuvolasta sanotaan, että valitettavasti ei ole lääkäriä ollenkaan ja kysele muutaman viikon päästä onko tilanne muuttunut. Kuinkahan pitkään joudun odottamaan tilanteeni kanssa, vaikka kovin vaativainen en olekkaan..

Kuukausi sitten ei päästy lääkäriin vaikka lapseltani löytyi kyhmy päästä, kukaan ei halunnut katsoa. Nyt käytimme yksityisellä ja syy selvisi. Pitää kai ottaa vakuutus edes lapsille, että pääsee sentään heitä Kuopiossa käyttämään kun hoitoa tarvitsee. Itselläni nyt niin väliä ei ole, siltä ainakin tuntuu ettei
      ihmisen terveydellä ole mitään väliä ja arvoa.

Flunssan takia en ole edes uskaltanut soittaa terveyskeskukseen. Ollaan kaikki isommat ja pienemmät taudit podettu kotona ihan vaivaamatta ketään, ei ole enää edes rohkeutta tarttua puhelimeen: Hoitajatkin kun tuntuvat olevan toiset hirveän töykeitä. Tiuskivat kun kaikesta huolimatta itse ystävälliseen sävyyn yrittää tiedustella. Enpä olisi muuttanut varkauteen jos olisin tiennyt mitä tämä täällä tulee olemaan.

• tiedetään, tiedetään...

Nyt ei heitetä rukkasia naulaan eikä kirvestä kaivoon, nyt on aika nostaa kunnon rähinä tästä terveyskeskuksen tilanteesta! Ja edelleen: ei kun muistutusta Holopaiselle aina kun jää aika saamatta tai muutoin saa epäasiallista kohtelua terkka-asemalla. Ja terveyslautakunnan puh.johtaja Ismo Kivi ottaa myös vastaan tosielämän kertomuksia terkka-asemalta, eikun raporttia hänellekin menemään. Hän haluaa tosissaan saada tämän terveyskeskusasian kuntoon. Olen itsekin hänelle omasta asiastani kirjoittanut. Sähköpostiosoite löytyy Varkauden kaupungin sivuilta.

Hoitajien tilanne minua säälittää, he joutuvat tarjoamaan potilaalle ei-oota, kun nämä MedOnen viskaalit eivät hoida tilannetta kuntoon! Minusta tuntuu, että ainakin meidän alueemme sairaanhoitaja on potilaiden puolella ja tosi pahoillaan, kun ei voi auttaa. Toki poikkeuksiakin varmasti joukossa on...

• tervesairas

ennen muuttoa lukea Varkauden palstaa ja uskoa kirjoituksiin! Olisi selvinnyt ainakin tuo terveysasematilanne! Itse tosin muutin myös kirjoituksista huolimatta, mutta asuin vain vuoden ja sitten muutin pois. Varkaudessa en päässyt kertaakaan lääkäriin diabetekseni takia. Kerran pääsin päivystykseen silmäni takia. Silloin sattuikin ihana lääkäri, oli tosin vain kesäsijainen. Antoi lähetteen Kuopioon, jossa asia hoitui. Varkaudessa kun ei ollut silmälääkäriä. No, nyt asunkin sitten Kuopiossa, en tarvitse lähetteitä. Ei täällä kyllä asiat myöskään hyvin ole. On lomautuksia. Olin jo saanut lääkärin ajan syyskuussa lomautusten jälkeen. Mutta sitten omahoitaja soitti ja peruutti sen lääkärin ajan. Kokeilen nyt sitten lokakuussa tilata uudestaan. Eli sama ruljanssi täälläkin on. Taitaa olla koko Suomessa! Katsonpa nyt saanko uuden ajan lokakuussa. Laboratoriossa kerkesin ennen sitä peruutusta käymään ja omahoitaja kertoi kokeiden tulokset. Vaikka lääkäriaikani peruttiin, tuntuu kuitenkin jotenkin paremmalta tilanne täällä kuin Varkaudessa. Omahoitajakin oli erittäin ystävällinen. Siellä Varkaudessa ei oikein uskaltanut kysyäkään hoitajalta mitään kun tuntui olevan niin omissa asioissaan kiinni!

• potilas saarinen
        tervesairas kirjoitti:

ennen muuttoa lukea Varkauden palstaa ja uskoa kirjoituksiin! Olisi selvinnyt ainakin tuo terveysasematilanne! Itse tosin muutin myös kirjoituksista huolimatta, mutta asuin vain vuoden ja sitten muutin pois. Varkaudessa en päässyt kertaakaan lääkäriin diabetekseni takia. Kerran pääsin päivystykseen silmäni takia. Silloin sattuikin ihana lääkäri, oli tosin vain kesäsijainen. Antoi lähetteen Kuopioon, jossa asia hoitui. Varkaudessa kun ei ollut silmälääkäriä. No, nyt asunkin sitten Kuopiossa, en tarvitse lähetteitä. Ei täällä kyllä asiat myöskään hyvin ole. On lomautuksia. Olin jo saanut lääkärin ajan syyskuussa lomautusten jälkeen. Mutta sitten omahoitaja soitti ja peruutti sen lääkärin ajan. Kokeilen nyt sitten lokakuussa tilata uudestaan. Eli sama ruljanssi täälläkin on. Taitaa olla koko Suomessa! Katsonpa nyt saanko uuden ajan lokakuussa. Laboratoriossa kerkesin ennen sitä peruutusta käymään ja omahoitaja kertoi kokeiden tulokset. Vaikka lääkäriaikani peruttiin, tuntuu kuitenkin jotenkin paremmalta tilanne täällä kuin Varkaudessa. Omahoitajakin oli erittäin ystävällinen. Siellä Varkaudessa ei oikein uskaltanut kysyäkään hoitajalta mitään kun tuntui olevan niin omissa asioissaan kiinni!

olla mahdollista, että parinkymmenen kilsan päässä ja lepiksellä kaikki on toisin???? aina saa lääkäriajan kun aamulla soittaa, ja lääkärit osaa tehdä SEN mistä niille maksetaan!!!!!!!

• poismuuttanut
        potilas saarinen kirjoitti:

olla mahdollista, että parinkymmenen kilsan päässä ja lepiksellä kaikki on toisin???? aina saa lääkäriajan kun aamulla soittaa, ja lääkärit osaa tehdä SEN mistä niille maksetaan!!!!!!!

Leppävirta ei kuulukaan Varkauteen! Siksi siellä on asiat paremmin!

• muuttanut Varkauteen
        tiedetään, tiedetään... kirjoitti:

Nyt ei heitetä rukkasia naulaan eikä kirvestä kaivoon, nyt on aika nostaa kunnon rähinä tästä terveyskeskuksen tilanteesta! Ja edelleen: ei kun muistutusta Holopaiselle aina kun jää aika saamatta tai muutoin saa epäasiallista kohtelua terkka-asemalla. Ja terveyslautakunnan puh.johtaja Ismo Kivi ottaa myös vastaan tosielämän kertomuksia terkka-asemalta, eikun raporttia hänellekin menemään. Hän haluaa tosissaan saada tämän terveyskeskusasian kuntoon. Olen itsekin hänelle omasta asiastani kirjoittanut. Sähköpostiosoite löytyy Varkauden kaupungin sivuilta.

Hoitajien tilanne minua säälittää, he joutuvat tarjoamaan potilaalle ei-oota, kun nämä MedOnen viskaalit eivät hoida tilannetta kuntoon! Minusta tuntuu, että ainakin meidän alueemme sairaanhoitaja on potilaiden puolella ja tosi pahoillaan, kun ei voi auttaa. Toki poikkeuksiakin varmasti joukossa on...

Taidankin kirjoittaa tarinani eteenpäin, minusta on todella ihmeellistä jos soitan terveyskeskuspäivystykseen niin sieltä sanotaan, että soita oman alueesi hoitajalle - hän ohjaa sinut omalääkärille. Kun soitan oman alueen hoitajalle, sanoo hän, ettei ole omalääkäriä ja että päivystykseen voi mennä jos tulee hätä, "odota pariviikkoa" . Odotan pariviikkoa ja käyn saman soittoruljanssin läpi. Päivystyksestä sanotaan, että soita hoitajalle. Hoitaja sano että soita päivystykseen.

Minua siis mietityttää, että jos sairaus ei ole ensiapuhoitoa vaativaa, niin mistä sitten saa lääkäriajan jos lääkäreitä ei ole kuin päivystyskäyttöön? Eihän tämä näin vaan voi mennä, sillä onhan niitä sellaisia sairauksia paljon, jotka eivät ole akuutteja mutta sairauksia kuitenkin ja vaativat hoitoa. Ja sitten luonnollinen syy lääkärikäyntiin on se ehkäisyn saaminen reseptillä, mutta ei toivoakaan päästä.

Eikö sairaanhoitajat ole muka tietoisia tästä tilanteesta kun kukaan ei neuvo tai selitä tilannetta mikä
        se on? Vai onko heitä käsketty harhauttamaan potilaita puhelimitse, että "soititte väärään paikkaan kysele toisesta numerosta" ja kun soittaa toiseen numeroon sieltä tulee sama kaiku. Todella kummallista on, asuin itse pienemmällä paikkakunnalla tässä lähellä ja siellä asiat hoituivat mallikkaasti.

• Vielä asiaa
        tervesairas kirjoitti:

Taitaa vmeillä Varkaudessa lääkärit olla niin harvinaista herkkua ihmisille, että
        sen eteen saa tehdä paljon työtä. Ensin pitää kamppailemalla ansaita oikeus päästä tämän ihme-hepun kanssa pariksi minuutiksi juttelemaan :) *Taistele hoitajia vastaan muutama viikko, saatat saada lääkäriajan jos joku vihdoin luovuttaa*

• joopasjoopasjoo
        Vielä asiaa kirjoitti:

Taitaa vmeillä Varkaudessa lääkärit olla niin harvinaista herkkua ihmisille, että
        sen eteen saa tehdä paljon työtä. Ensin pitää kamppailemalla ansaita oikeus päästä tämän ihme-hepun kanssa pariksi minuutiksi juttelemaan :) *Taistele hoitajia vastaan muutama viikko, saatat saada lääkäriajan jos joku vihdoin luovuttaa*

Vituttaa vaan kun on saanut hoitajasta luovutusvoiton ja luulee pääsevänsä lääkäriin, mutta lääkärin huoneessa istuu joku sekopää. Maksettuasi tyhjästä ja etsittyäsi netistä diagnoosisi joudut uuvuttamaan nuo hoitajat uudelleen. Sitten on vielä taistelu edessä, että pääset tutkimuksiin, jossa sinun todetaan olevan oikeasti sairas. Tarvitset leikkauksen, mutta saadaksesi lähetteen joudut jo käymään sotaa. Lopputuloksena vuoden kestävä helvettisi päättyy, kun sinut leikataan kiireisenä Kysissä.
        Tällaista on tämä sujuva sairaanhoito Varkaudessa.

• tyhjä pyytämättä?
        muuttanut Varkauteen kirjoitti:

Taidankin kirjoittaa tarinani eteenpäin, minusta on todella ihmeellistä jos soitan terveyskeskuspäivystykseen niin sieltä sanotaan, että soita oman alueesi hoitajalle - hän ohjaa sinut omalääkärille. Kun soitan oman alueen hoitajalle, sanoo hän, ettei ole omalääkäriä ja että päivystykseen voi mennä jos tulee hätä, "odota pariviikkoa" . Odotan pariviikkoa ja käyn saman soittoruljanssin läpi. Päivystyksestä sanotaan, että soita hoitajalle. Hoitaja sano että soita päivystykseen.

Minua siis mietityttää, että jos sairaus ei ole ensiapuhoitoa vaativaa, niin mistä sitten saa lääkäriajan jos lääkäreitä ei ole kuin päivystyskäyttöön? Eihän tämä näin vaan voi mennä, sillä onhan niitä sellaisia sairauksia paljon, jotka eivät ole akuutteja mutta sairauksia kuitenkin ja vaativat hoitoa. Ja sitten luonnollinen syy lääkärikäyntiin on se ehkäisyn saaminen reseptillä, mutta ei toivoakaan päästä.

Eikö sairaanhoitajat ole muka tietoisia tästä tilanteesta kun kukaan ei neuvo tai selitä tilannetta mikä
        se on? Vai onko heitä käsketty harhauttamaan potilaita puhelimitse, että "soititte väärään paikkaan kysele toisesta numerosta" ja kun soittaa toiseen numeroon sieltä tulee sama kaiku. Todella kummallista on, asuin itse pienemmällä paikkakunnalla tässä lähellä ja siellä asiat hoituivat mallikkaasti.

olen tehnyt niin, että olen soittanut oman alueeni sairaanhoitajalle ekaksi. Jos ja tässä tapauksessa KUN omalääkäriä ei ole enkä saa terveysasemalta lääkäriaikaa, en ole enää soitellut päivystyspoliklinikalle vaan olen marssinut suoraan luukulle. Oman alueeni sairaanhoitaja on sanonut, että sinne voi mennä ihan jo heti aamusta. Toinen tarina on sitten se, saako siellä hoitoa ja pääseekö siellä edes lääkäriä näkemään...

• Vastuuta?
        joopasjoopasjoo kirjoitti:

Vituttaa vaan kun on saanut hoitajasta luovutusvoiton ja luulee pääsevänsä lääkäriin, mutta lääkärin huoneessa istuu joku sekopää. Maksettuasi tyhjästä ja etsittyäsi netistä diagnoosisi joudut uuvuttamaan nuo hoitajat uudelleen. Sitten on vielä taistelu edessä, että pääset tutkimuksiin, jossa sinun todetaan olevan oikeasti sairas. Tarvitset leikkauksen, mutta saadaksesi lähetteen joudut jo käymään sotaa. Lopputuloksena vuoden kestävä helvettisi päättyy, kun sinut leikataan kiireisenä Kysissä.
        Tällaista on tämä sujuva sairaanhoito Varkaudessa.

hallintoylilääkäriltä omassa muistutusasiassaan. Melkein kuukausi meni siihen, että hallintoylilääkäri sai tikistettyä paperille seuraavan tuotoksen: Koska muistutuksenne koskee 24 tunnin päivystyksessä tapahtunutta hoitoa, siirrän muistutuksenne Attendo MedOnen käsiteltäväksi.

- Siis mitä hoitoa? Enhän saanut mitään hoitoa! -

Nyt pitää vissiin odottaa toinen kuukausi, että MedOnella keksitään hyvät selitykset, miksi en ollut riittävän sairas, että lääkäri olisi minut tutkinut ja tehnyt sen perusteella diagnoosin.

Mitä hallintoylilääkärin vastuualueeseen kuuluu, kun tässäkin tapauksessa pesee kätensä? Eikö päivystyspoliklinikka kuulu vastaanottopalveluihin? Kuuluuko hallintoylilääkärin vastuualueeseen ne terveyskeskuksen vastaanotot, joissa huseeraa vajaamiehityksellä AttendoMedOnen reppulääkärit?

• ....................
        Vastuuta? kirjoitti:

hallintoylilääkäriltä omassa muistutusasiassaan. Melkein kuukausi meni siihen, että hallintoylilääkäri sai tikistettyä paperille seuraavan tuotoksen: Koska muistutuksenne koskee 24 tunnin päivystyksessä tapahtunutta hoitoa, siirrän muistutuksenne Attendo MedOnen käsiteltäväksi.

- Siis mitä hoitoa? Enhän saanut mitään hoitoa! -

Nyt pitää vissiin odottaa toinen kuukausi, että MedOnella keksitään hyvät selitykset, miksi en ollut riittävän sairas, että lääkäri olisi minut tutkinut ja tehnyt sen perusteella diagnoosin.

Mitä hallintoylilääkärin vastuualueeseen kuuluu, kun tässäkin tapauksessa pesee kätensä? Eikö päivystyspoliklinikka kuulu vastaanottopalveluihin? Kuuluuko hallintoylilääkärin vastuualueeseen ne terveyskeskuksen vastaanotot, joissa huseeraa vajaamiehityksellä AttendoMedOnen reppulääkärit?

Yks näistä MedOnen lääkäreistä sanoi minulle vastaanotolla, ettei hän voi jumalauta tietää mikä ketäkin vaivaa. Kysyi vielä, että luulenko minä, ettei häntä koske ikinä mihinkään.
        Tuumin, että no antaa olla menen maanantaina oikealle lääkärille. Poistuessani vastaanotolta hän juoksi perääni ja huikkasi hoitajalle, että ottakaa tästä vaikka EKG. Sanoin hoitajalle, ettei tässä tarvitse alkaa arpomaan tutkimuksia ja toistin meneväni maanantaina oikealle lääkärille.
        Kun lähdin kävelemään autolleni yllätti tämä lääkäri vielä kerran minut lähtien seuraamaan minua. Hän seurasi minua melkeen autolle koko ajan ihan sekavia höpötellen. Yhtä-äkkiä lääkäri kääntyi ja juoksi johonkin.
        Hetken mietin epäuskoisena, ettei tämmöistä tapahdu oikeille ihmisille oikeassa elämässä. Lääkäri oli kuitenkin sen verran sekava, että päätin palata vastaanottotiskille kertomaan hänen käytöksestään. Hoitaja totesi tylysti, että ihmiset on erilaisia.
        Toki olen samaa mieltä, mutta vaikka itse en ole noin vastuullisessa ammatissa, on tapoihini ja työpaikkani tapoihin kuulunut viedä noin erilaiset kotiin selviämään.
        Kävin seuraavana maanantaina oikealla lääkärillä ja sain oikeat lääkkeet kivuliaaseen vaivaani.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3647
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2376
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1955
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      414
      1909
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1721
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1537
    7. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1483
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1448
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1301
    10. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1246
    Aihe